Zakoni i propisi - Pravni savjeti 166 30.12.1998 Pravilnik o uvjetima rada, organizacijskim i drugim uvjetima za rad stanica za tehničke preglede vozila
     
   

Internet i poslovne usluge za poduzetnike


Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge

Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave.
Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice.

Link za opširnije informacije o izradi web stranica

 
 
     


Link na pregled svih poslovnih i internet usluga



Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

CENTAR ZA VOZILA HRVATSKE HRVATSKI AUTOKLUB

Na temelju članka 280. stavka 3. Zakona o sigurnosti prometa na cestama ("Narodne novine" 59/96), te rješenja Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske br. 511-01-72-7693/7-93 od 5. kolovoza 1993. godine, Nadzorni odbor Centra za vozila Hrvatske na sjednici održanoj 17. prosinca 1998. i Upravni odbor Hrvatskog autokluba na sjednici održanoj 17. prosinca 1998. godine, donijeli su

PRAVILNIK

O UVJETIMA RADA, ORGANIZACIJSKIM I DRUGIM UVJETIMA ZA RAD STANICA ZA TEHNIČKE PREGLEDE VOZILA

Članak 1.

Ovim Pravilnikom propisuju se osnovni tehnološki i organizacijski uvjeti za obnašanje poslova u stanicama za tehničke preglede vozila (u daljnjem tekstu: stanice), kao i ostali uvjeti u pogledu objekta stanice, rasporeda, namjene i dimenzija radnih i ostalih prostorija, te uvjeta rada zaposlenog osoblja.

Članak 2.

Stanice moraju za obnašanje kontrole tehničke ispravnosti vozila na motorni pogon i priključnih vozila, te obavljanja ostalih pratećih poslova, u pravilu biti smještene u odvojenom objektu.

Ukoliko je stanica smještena u zajedničkom objektu, mora biti fizički odvojena od prostora u kojima se obavljaju ostale aktivnosti koje nisu u svezi funkcije stanice.

Članak 3.

Stanica mora imati radne, pomoćne i prostorije za obavljanje higijensko-sanitarnih potreba zaposlenog osoblja i korisnika usluga, te odgovarajuće prometne površine za kretanje vozila koja koriste usluge stanice.

Članak 4.

Objekt stanice mora biti potpuno građevinski oblikovan (ne može biti nadstrešnica, stambeni kontejner i sl.), uređene fasade i smješten tako da je omogućen nesmetan pristup vozila.

Članak 5.

Pod radnim prostorijama podrazumijevaju se tehnološke linije za obavljanje tehničkih pregleda vozila i administrativne prostorije za referentske poslove koji su u funkciji djelatnosti stanice.

Pomoćnim prostorijama smatraju se ostale prostorije u funkciji tehnološkog procesa rada stanice (arhiva, kompresorska stanica, kotlovnica, prostorija za boravak korisnika usluga stanice i sl.).

Pod higijensko-sanitarnim prostorijama stanice smatraju se garderoba, prostorija za konzumiranje hrane, prostorija za povremeni boravak djelatnika radi zagrijavanja, higijensko-sanitarni čvor za osoblje i korisnike usluga i sl.).

Članak 6.

Iznimno, a u slučaju da to ne ometa tehnološki proces tehničkog pregleda vozila, u objektu stanice mogu se nalaziti i radna mjesta za vozila radi dodatnog ispitivanja vozila, odnosno otklanjanja manjih nedostataka i kvarova utvrđenih u postupku tehničkog pregleda vozila.

U smislu stavka 1. ovog članka u objektu stanice mogu se obavljati sljedeće aktivnosti: snimanje vozila u svrhu ispitivanja vozila, razne vrste ispitivanja vozila koje nemaju servisno-remontni karakter, procjena vrijednosti vozila, druge vrste ispitivanja koje imaju dijagnostički karakter ili karakter vještačenja.

Radi realizacije aktivnosti iz stavka 1. ovog članka u stanici se mogu koristiti samo: analizator za ispitivanje ispušnih plinova vozila, uređaji za mjerenje geometrije ovjesa vozila, uređaji za mjerenje uravnoteženosti kotača vozila, moto-tester za ispitivanje elektroinstalacija u vozilu, drugi uređaji i instrumenti dijagnostičkog karaktera koji služe za ispitivanje vozila kao što su uređaj za ispitivanje snage motora, potrošnje goriva, električnih kočionih sustava, amortizera, upravljača, osovinskog pritiska, težine vozila i sl.

Članak 7.

Kapacitet radnih prostorija stanice projektira se na temelju očekivanog broja vozila pri čemu jedna tehnološka linija treba omogućiti 20.000 tehničkih pregleda osobnih automobila godišnje.

Stanica koja ima više od 30.000 tehničkih pregleda osobnih automobila po jednoj tehnološkoj liniji godišnje treba izgraditi novu tehnološku liniju, ako u istom mjestu nema više stanica.

Koeficijent odnosa tehničkog pregleda osobnog automobila prema ostalim kategorijama ili vrstama vozila (PA jedinica) utvrdit će se posebnom uputom Centra za vozila Hrvatske.

Članak 8.

Tehnološke linije za tehnički pregled vozila moraju biti protočne odnosno tako izvedene da vozila ulaze u objekt stanice i napuštaju ga po izvršenom tehničkom pregledu krećući se u istom smjeru.

Minimalne dimenzije jedne tehnološke linije za tehnički pregled vozila definiraju i minimalne dimenzije stanice, a one su:

- minimalna dužina stanice: 20 m

- minimalna širina stanice za prolaz vozila: 6 m.

Na minimalnu širinu stanice za prolaz vozila dodaje se širina pomoćnih prostorija koja ne smije biti manja od 3 m.

Tehnološka linija za tehnički pregled vozila mora svojom širinom osigurati prolaz vozila čija najveća dopuštena širina iznosi 2,5 metra i najveća dopuštena visina 4 metra, a u stanicama s više tehnoloških linija barem jedna tehnološka linija mora udovoljavati navedenim uvjetima.

Ukoliko se gradi stanica s dvije ili više tehnoloških linija za tehničke preglede vozila potrebno je širinu objekta prilagoditi tehnološkoj širini iduće linije, s time da širina jedne tehnološke linije iznosi najmanje 5 m za teretne automobile, priključna vozila i autobuse i ostala velika vozila, odnosno 4,5 m za osobne automobile.

Svijetla dimenzija najmanje jednih vrata za ulazak i izlazak iz objekta stanice treba iznositi najmanje 4¤4 metra, a otvaranje i zatvaranje vrata mora biti u pravilu izvedeno automatski.

Pored vrata za prolaz vozila na objektu moraju biti izvedena i najmanje jedna odvojena vrata za prolaz osoba.

Ukoliko stanica ima najmanje dvije tehnološke linije a jedna linija je namijenjena za pregled osobnih automobila i vozila sličnih dimenzija, dužina kanala na toj liniji može iznositi najmanje pet metara.

U stanicama kojima je izdano ovlaštenje za obavljanje tehničkih pregleda vozila prije stupanja na snagu ovog pravilnika primjenjuju se zatečeni uvjeti.

Članak 9.

Unutar objekta stanice ili u neposrednoj blizini koja je izravno povezana s dijelom objekta u kojem se obavlja tehnički pregled vozila, moraju biti izvedene najmanje i sljedeće radne prostorije:

- administrativne prostorije za obavljanje referentskih poslova tehničkih pregleda, registracije vozila i usluga za registraciju vozila, izrađene kao jedinstvena cjelina, tako da vlasnik vozila obavi sve tri radnje na jednom radnom mjestu ili na radnim mjestima u nizu,

- radna prostorija za sastanke i rukovođenje stanicom mora biti ukupne površine najmanje 12 m˛ u stanicama gdje se obavi najmanje 20.000 tehničkih pregleda godišnje, izuzev u stanicama kojima je izdano ovlaštenje za obavljanje tehničkih pregleda vozila prije stupanja na snagu ovog pravilnika.

Članak 10.

Administrativne prostorije za obavljanje administrativnih poslova u svezi s tehničkim pregledima vozila, registracijom i uslugama za registraciju vozila moraju biti oblikovane na uobičajeni način za takve prostore i sadržavati najmanje sljedeće:

- radni pult s odgovarajućim brojem radnih mjesta: izvedena sa što većim zastakljenim površinama, za komuniciranje sa korisnicima usluga,

- radne stolove, stolice, ormare i drugi kancelarijski namještaj (bolje kvalitete),

- potreban broj pisaćih strojeva i drugih uređaja koji omogućuju normalno obavljanje poslova,

- elektronička računala za obavljanje poslova stanica,

- metalnu kasu za čuvanje vrijednosnih papira, novca i dr.

- police, bazene ili druga pomagala za čuvanje dokumentacije.

Članak 11.

U objektu stanice, a prvenstveno u administrativnim prostorijama, mora se nalaziti telefon kojim se omogućava komuniciranje sa zainteresiranim korisnicima direktnom linijom ili preko centrale, a u toku cijelog radnog vremena stanice.

Članak 12.

Ovisno o kapacitetu stanice i uvjetima rada potrebno je predvidjeti pomoćne prostorije i to:

- prostoriju za korisnike usluge predviđenu za smještaj očekivanog broja korisnika usluga stanice, s tim da to ne mora biti posebno izdvojena prostorija, uz uvjet da taj prostor bude dovoljno odvojen od prostora za obavljanje tehničkih pregleda vozila kako ne bi došlo do nalijetanja vozila na stranke, odnosno da su stranke dovoljno zaštićene od hladnoće, buke, plinova i ostalih negativnih utjecaja,

- arhive za odlaganje i čuvanje dokumentacije o pregledanim vozilima (ukoliko se ne može smjestiti u ormare u administrativnim prostorijama)

- ostale odvojene prostorije predviđene za specifične potrebe funkcije stanica (skladište rezervnih dijelova i uređaja, radna mjesta za dodatna ispitivanja, manje popravke vozila, pomoćni prostor za odmor i prehranu djelatnika i dr.), a stanica mora osigurati grijanje administrativnih prostorija, higijensko-sanitarnih prostorija i prostorija za korisnike usluga.

Članak 13.

Higijensko-sanitarne prostorije u pogledu smještaja, broja i namjene prostorija, udaljenosti i ostalih uvjeta moraju udovoljavati propisima navedenim u aktima o zaštiti na radu i radnim uvjetima.

Članak 14.

Prometnice za prilaz vozila do objekta stanice u minimalnoj dužini od 30 metara kao i za napuštanje objekta stanice u dužini od najmanje 20 metara, moraju biti izvedene sa suvremenim kolničkim zastorom, te u pravilu moraju osigurati kružni tok kretanja vozila.

Širina jednosmjernih prometnica u zoni stanice ne smije biti manja od 3 metra, a dvosmjernih manja od 6 metara.

Uz objekt stanice treba osigurati i prostor za čekanje vozila, površine dovoljne za smještaj očekivanog broja vozila, pri čemu se odgovarajućom površinom za tu namjenu smatra i drugi odgovarajući prostor.

Članak 15.

Teren oko stanice mora imati izvedeni nagib, odnosno, mora biti izvedena odgovarajuća kanalizacijska mreža, koja onemogućava plavljenje objekta i kod maksimalno mogućih očekivanih padalina.

Članak 16.

Stanica s minimalnim dimenzijama može se graditi samo u mjestima gdje je to prva stanica i gdje se u idućih deset godina ne predviđa više od 15.000 redovnih tehničkih pregleda vozila godišnje.

Ukoliko se u jednom mjestu, pored postojećih, treba graditi još jedna stanica, tada ona mora biti srazmjerna postojećim stanicama, u pravilu veća i tehnološki modernija od već izgrađenih.

Članak 17.

Uvjeti rada u radnim, pomoćnim i ostalim prostorijama u objektu stanice u pogledu dimenzija, volumena, osvjetljenja, zagrijavanja, te posebno u odnosu na mikroklimu i intenzivno strujanje zraka uslijed propuha, moraju zadovoljavati propise o zaštiti na radu za radne i pomoćne prostorije, kao i ostale propise (protupožarna zaštita, građevinski propisi, ekološki propisi i sl.) za ovakve objekte.

Članak 18.

Stanica treba biti tako organizirana da ima i određenu organizacijsku cjelovitost (radna jedinica i sl.)

Stanice moraju imati neposrednog rukovoditelja koji u pogledu stručne spreme mora ispunjavati najmanje uvjete propisane za nadzornika tehničke ispravnosti vozila, te koji je zadovoljio na provjeri stručnosti za nadzornika tehničke ispravnosti vozila i referenata koji obavljaju poslove u stanici.

Članak 19.

Na poslovima tehničkih pregleda, registracije vozila i poslovima koji su s tim povezani, moraju se zapošljavati djelatnici odgovornog odnosa prema radu i korektnog odnosa prema strankama.

Referenti u stanicama moraju biti osposobljeni za sve vrste poslova koji su vezani za tehnički pregled, registraciju vozila i uslugu registracije vozila, da bi se u slučaju odsutnosti (bolovanja i sl.) spriječilo nepotrebno čekanje i zadržavanje stranaka.

Djelatnici koji u stanicama rade na stručnim poslovima tehničkih pregleda, registracije i usluga registracije vozila, uključujući eventualno djelatnike drugih organizacija (osiguranje i sl.) dužni su se stručno osposobljavati u skladu sa Zakonom o sigurnosti prometa na cestama, odnosno u skladu s uvjetima i načinom jedinstvenog stručnog usavršavanja i provjere stručnosti utvrđenih posebnim pravilnikom.

Članak 20.

Pravne osobe u čijem je sastavu stanica dužne su djelatnicima u stanicama osigurati radne, prostorne i materijalne uvjete za mirno i kvalitetno obavljanje poslova. S tim u svezi potrebno je:

- osigurati dovoljan broj izvršitelja radi ravnomjernog opterećenja u obavljanju poslova da bi se izbjeglo neopravdano zadržavanje stranaka,

- poduzimati mjere za sprečavanje odlaska stručnih djelatnika zbog loših uvjeta rada, nedovoljne stimulacije, neadekvatnog tretmana, neopravdanih raspoređivanja na druge poslove i radne zadatke i sl.,

- osigurati da se dohodak po djelatniku, plaća djelatnika te druga mjerila usklade s kriterijima utvrđenim u općem aktu o jedinstvenoj naknadi za tehničke preglede, registraciju vozila kao i poslova koji su s tim u svezi.

Članak 21.

Pravna osoba u čijem je sastavu stanica obvezna je djelatnicima osigurati samostalnost u radu kod obavljanja poslova tehničkih pregleda vozila, registracije vozila, izdavanja pokusnih pločica i poslova koji su s tim neposredno povezani.

Radi osiguranja samostalnosti u radu djelatnika stanice za tehnički pregled vozila, pravna osoba u čijem sastavu je ta stanica, dužna je prije udaljavanja djelatnika iz stanice ili raspoređivanja na drugo radno mjesto pribaviti mišljenje Centra za vozila Hrvatske.

Centar za vozila Hrvatske dužan je traženo mišljenje dostaviti u što kraćem roku a najkasnije osam dana od dana prijema zahtjeva.

Izuzetno od odredbe stavka 2. ovog članka pravna osoba koja posjeduje stanicu može u slučaju zloupotrebe položaja ili druge teže povrede radnog odnosa djelatnika stanice, zbog koje se izriče mjera suspenzije, provesti tu suspenziju i najkasnije u roku od dva dana dostaviti odluku na mišljenje prema stavku 2. ovog članka.

Ako pravna osoba ne zatraži mišljenje iz stavka 2. i 4. ovog članka, ili ne postupi prema danom mišljenju Centra za vozila Hrvatske, Hrvatski autoklub će mjerama stručnog nadzora utvrditi činjenično stanje i u slučaju ako utvrdi da je pravna osoba koja ima stanicu postupila protivno Zakonu i općim aktima stručnih organizacija, zatražiti od Ministarstva unutarnjih poslova da se zabrani rad stanici za tehnički pregled vozila.

Članak 22.

Rukovoditelj stanice, nadzornik i referent mogu obavljati poslove u stanici kada za to dobiju ovlaštenje (licencu) za obavljanje poslova u stanici za tehnički pregled vozila koju na prijedlog Centra za vozila Hrvatske izdaje Ministarstvo unutarnjih poslova, te potvrdu o provjeri stručnosti.

Potvrdu iz stavka 1. ovog članka izdaje Centar za vozila Hrvatske.

Djelatnici iz stavka 1. ovog članka imaju svoj evidencijski broj i faksimil potpisa kojim ovjeravaju dokumente iz djelokruga svog rada.

O izdanim potvrdama iz stavka 1. ovog članka Centar za vozila Hrvatske vodi evidenciju.

Članak 23.

Centar za vozila Hrvatske utvrđuje jedinstvenu zaštitnu odjeću i obuću, reklamnu ploču za stanice, oznaku (bedž) koju nose djelatnici, žig za ovjeru tehničke ispravnosti vozila, naljepnicu o roku važenja tehničkog pregleda vozila te poduzima i druge stručno-tehničke poslove i mjere za funkcioniranje jedinstvenog sustava tehničkih pregleda i registracije vozila.

Članak 24.

Stupanjem na snagu ovog Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o uvjetima rada, organizacijskim i drugim uvjetima za rad stanica za tehnički pregled vozila ("Narodne novine" broj 46/90).

Članak 25.

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od objave u "Narodnim novinama".

I/1 broj: 2280-1/98                                                                     Broj: 8591
Zagreb, 18. prosinca 1998.                                                         Zagreb, 18. prosinca 1998.
CENTAR ZA VOZILA HRVATSKE                                        HRVATSKI AUTOKLUB

 Predsjednik Nadzornog odbora                                                 Predsjednik
 Ivan Babovac, dipl. ing., v. r.


Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.
                                                Tomislav Družak, dipl. oec., v. r.
Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.