Internet i poslovne usluge za poduzetnike Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave. Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice. Link za opširnije informacije o izradi web stranica |
||
Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu predsjednik Suda Jadranko Crnić te suci Zdravko Bartovčak, dr. Velimir Belajec, dr. Nikola Filipović, Ante Jelavić Mitrović, mr. Vojislav Kučeković, Jurica Malčić, mr. Hrvoje Momčinović, Ivan Marijan Severinac i Mladen Žuvela, odlučujući o prijedlogu Juraja Kranjčevića iz Otočca za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti, na sjednici održanoj dana 2. prosinca 1998. godine, donio je
1. Ne prihvaća se prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti odredaba članka 163. stavka 1. i 2. Zakona o mirovinskom i invalidskom osiguranju ("Narodne novine", broj 26/83, 48/83, 5/86, 42/87, 34/89, 40/89, 57/89, 40/90, 9/91, 11/91, 26/93, 96/93 i 44/94).
2. Ovo rješenje objavit će se u "Narodnim novinama".
Obrazloženje
Juraj Kranjčević iz Otočca podnio je prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti odredbi označenih u izreci rješenja.
Osporene odredbe glase:
(1) Prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja ostvaruju se u Republičkom fondu u kojem je osiguranik bio posljednji put osiguran u Republici Hrvatskoj. Republički fond u kojem je osiguranik bio posljednji put osiguran nadležan je i kad se prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja ostvaruju primjenom međunarodnih ugovora.
(2) Osiguranik može na svoj zahtjev, izuzetno od stavka 1. ovoga članka, pravo na mirovinu ostvariti u Republičkom fondu u kojem je navršio pretežni dio staža osiguranja. Pod istim uvjetima može se ostvariti i pravo na porodičnu mirovinu.
Podnositelj smatra da su takovim odredbama povrijeđena ustavna načela iz članka 3. i 14. Ustava Republike Hrvatske, kao i odredbe članka 26. i 57. stavka 2. Ustava. Razloge za ovakovo shvaćanje nalazi u tvrdnji da su osiguranici koji su bili osigurani u dva ili više fondova oštećeni i dovedeni u neravnopravan položaj u odnosu prema osiguranicima koji su staž osiguranja ostvarili samo u jednom fondu, jer smatra da se kod utvrđivanja prava (konkretno prava na mirovinu) uzimaju u obzir samo podaci fonda u kojem je osiguranik posljednji put bio osiguran, odnosno gdje je ostvario pretežni dio staža osiguranja.
Prijedlog nije osnovan.
Jednakost i socijalna pravda najviše su vrednote ustavnog poretka Republike Hrvatske. Također, svaki čovjek i građanin u Republici Hrvatskoj jednak je pred zakonom, kao i pred sudovima i državnim i inim tijelima koja imaju javne ovlasti.
Pogrešan je, međutim, zaključak koji izvodi predlagatelj o neustavnosti osporenih odredbi.
Socijalni poredak čiji su temelji dani u Ustavu uređuje se zakonima što ih donosi zakonodavna vlast. Zakonodavac ima pravo zakonom urediti i određena pitanja u svezi postupka za ostvarivanje prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja, pa i stvarne i mjesne nadležnosti, kao i način ostvarivanja tih prava, a sve u okviru ustavnih ovlaštenja i kriterija jednakosti i socijalne pravde.
Osporenim zakonskim odredbama zakonodavac je propisao nadležnost određenih fondova kod ostvarivanja prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja, pa takove odredbe osiguravaju pravni red kod postojanja više zakonom utemeljenih fondova prema još važećem sustavu mirovinskog i invalidskog osiguranja.
Pogotovo je proizvoljna konstatacija predlagatelja da se prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja ostvaruju samo prema kriterijima posljednjeg odnosno pretežnog staža osiguranja. Ovo stoga što odredba stavka 4. članka 163. ZOMIO propisuje da se mirovinski staž i osobni dohodak te druge činjenice od utjecaja na stjecanje i utvrđivanje prava uzimaju u obzir pri ostvarivanju prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja, bez obzira na to u kojem su Republičkom fondu ostvareni odnosno utvrđeni, na osnovi podataka utvrđenih u matičnoj evidenciji o osiguranicima i korisnicima prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja.
Iz navedenih razloga Sud nije prihvatio prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti osporenih zakonskih odredaba, te je temeljem odredbe članka 45. stavka 2. Poslovnika Ustavnog suda Republike Hrvatske ("Narodne novine", broj 29/94), riješeno kao u izreci ovog rješenja.
Odluka o objavi temelji se na odredbi članka 20. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske ("Narodne novine", broj 13/91).
Broj: U-I-249/1998
Zagreb, 2. prosinca 1998.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik
Jadranko Crnić, v. r.