Zakoni i propisi - Pravni savjeti 161 18.12.1998 Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o tehničkim uvjetima za sigurnost željezničkog prometa kojima moraju udovoljavati željeznička vozila
     
   

Internet i poslovne usluge za poduzetnike


Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge

Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave.
Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice.

Link za opširnije informacije o izradi web stranica

 
 
     


Link na pregled svih poslovnih i internet usluga



Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

MINISTARSTVO POMORSTVA, PROMETA I VEZA

Na temelju članka 21. stavka 1. i 2. i članka 100. stavka 1. Zakona o sigurnosti u željezničkom prometu ("Narodne novine", br. 77/92 i 26/93), ministar pomorstva, prometa i veza donosi

PRAVILNIK

O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O TEHNIČKIM UVJETIMA ZA SIGURNOST ŽELJEZNIČKOG PROMETA KOJIMA MORAJU UDOVOLJAVATI ŽELJEZNIČKA VOZILA

Članak 1.

U Pravilniku o tehničkim uvjetima za sigurnost željezničkog prometa kojima moraju udovoljavati željeznička vozila ("Narodne novine", br. 82/96) članak 5. mijenja se i glasi:

"Konstruktivne izmjere željezničkih vozila koja se koriste u međunarodnome željezničkom prometu moraju biti potpuno usklađene s međunarodno dogovorenim kontrolnim linijama položaja vozila na kolosijeku, tj. s referentnim ovojnicama kinematičkog profila".

Članak 2.

Članak 6. mijenja se i glasi:

"Kinematički profil vozila jest pojam vezan za trenutačan položaj poprečnog presjeka vozila koje se kreće kolosijekom. Kontrolna linija za kinematički profil jest referentna ovojnica kinematičkog profila s izmjerama na slici 1. (Prilog 1), koje odgovaraju ovojnici kinematičkog profila Međunarodne željezničke unije (UIC 505-1) za sva vozila.

Vozila u pokretu svojim kinematičkim profilom na ravnoj pruzi u vodoravnom luku do najmanjeg polumjera R=250 m ni jednim svojim dijelom ne smiju prelaziti kontrolnu liniju, tj. referentnu ovojnicu kinematičkog profila s izmjerama prema slici (Prilog 1).

Nadalje, kroz minimalne kolosječne lukove mora biti moguće vozila provlačiti brzinom koraka uz sljedeće uvjete:

- da unutar radionica za popravak i održavanje vozila kolosiječni luk ima minimalan polumjer R=80 m, i to s potpuno otpuštenim kvačilima i bez dodatnog tereta (prazna), pri čemu okretna postolja ni dijelovi pričvršćeni na njih ne smiju dodirivati čvrste dijelove vagonskog sanduka

- da na ulasku u radionice za popravak i održavanje vozila te unutar industrijskih pogona kolosiječni luk ima minimalan polumjer R=150 m, i to s djelomično otpuštenim kvačilima u tovarenom stanju, pri čemu okretna postolja ni dijelovi pričvršćeni na njih ne smiju dodirivati čvrste dijelove vagonskog sanduka.

Pri tome između vijenca kotača i čvrstih dijelova vagonskog sanduka mora biti osiguran vertikalni razmak od najmanje 100 mm".

Članak 3.

Članak 7. mijenja se i glasi:

"Kontrolna linija, tj. referentna ovojnica kinematičkog profila (Prilog 1) dijeli se na dva područja, i to:

- na gornji dio ovojnice od kote 400 mm iznad GRT-a prema gore i

- na donji dio ovojnice od kote 400 mm iznad GRT-a prema dolje čija izmjera vrijedi za sva vozila osim u dijelu od GRT-a do kote 130 mm. U tome području, od GRT-a do kote 130 mm, vrijede izmjere ovojnice specifične za pojedine vrste vozila, i to:

Slika 2 (Prilog 2 - Lokomotive i pogonska vozila)

Slika 3 (Prilog 3 - Putnički i teretni vagoni)".

Članak 4.

Iza članka 7. dodaju se novi članci 7a., 7b. i 7c., koji glase:

"Članak 7a.

Gornji dio referentne ovojnice kinematičkog profila (Prilog 1) proširuje se radi prijevoza kontejnera i cestovnih vozila na izmjere GB koje odgovaraju pravilniku UIC 506 prema slici 4. (Prilog 4).

Članak 7b.

Vezane za konvenciju RIV, Hrvatske željeznice za otvorene teretne vagone i teret ukrcan na njih nadalje propisuju statičku referentnu ovojnicu s izmjerama prema slici 5. (Prilog 5) te njoj odgovarajuću kinematičku ovojnicu prema slici 6. (Prilog 6).

Članak 7c.

Kontrolna linija vezana za strujni oduzimač (pantograf) i komponente na krovu vozila dana je s izmjerama prema UIC
505-1 na slici 7. (Prilog 7)".

Članak 5.

Članak 8. mijenja se i glasi:

"Ovojnica kinematičkog profila mjerodavna je za dimenzioniranje poprečnog presjeka i ukupne geometrije vozila te za proračun i definiciju slobodnoga profila kolosijeka".

Članak 6.

Članak 9. mijenja se i glasi:

"Ministar nadležan za poslove prometa može odobriti, za željeznička vozila na željezničkoj pruzi koja udovoljava slobodnom profilu propisanomu u članku 11. stavku 3. Pravilnika o tehničkim uvjetima za sigurnost željezničkog prometa kojima moraju udovoljiti željezničke pruge ("Narodne novine" br. 84/94), promjenu izmjera referentne ovojnice kinematičkog profila počevši od kote 3.250 mm iznad gornjega ruba tračnice (GRT) u vertikalnom smjeru prema gore".

Članak 7.

U članku 11. u stavku 1. u zagradi riječ "Prilog 3" mijenja se i postaje "Prilog 8".

U novom "Prilogu 8". (prije "Prilog 3".) u tablici 1. redak "Nagib vijenca Qr" u stupcu "Najveća mjera" briše se brojka "11".

U stavku 1. u zagradi riječ "Prilog 4" postaje "Prilog 9", a brojevi slika se mijenjaju i postaju:

prije slika 3., a sada slika 8.

prije slika 4., a sada slika 9.

prije slika 5., a sada slika 10.

Članak 8.

U članku 21. u stavku 2. u zagradi riječi "Prilog 5" postaje "Prilog 10", a brojevi slika se mijenjaju i postaju:

prije slika 6., a sada slika 11.

prije slika 7., a sada slika 12.

prije slika 8., a sada slika 13.

Članak 9.

U članku 22. stavak 1. točka 5. mijenja se i glasi:

"5. autostop-uređaj, ako je vozilo namijenjeno za vožnju brzinom većom od 100 km/h".

Točka 6. mijenja se i glasi:

"6. radiodispečerski uređaj, ako je vozilo namijenjeno za vožnju u jednoposjedu (na vučna vozila koja nemaju radiodispečerski uređaj, uređaj će biti ugrađivan postupno)".

Točka 8. mijenja se i glasi:

"8. uređaj za brzinsko vođenje vlakova i uređaj za prijenos pružnih znakova s pruge u upravljačnicu, ako je vozilo namijenjeno za vožnju brzinom većom od 160 km/h".

Točka 12. mijenja se i glasi:

"12. uređaje za ventilaciju i grijanje upravljačnice".

Članak 10.

Opći akti Hrvatskih željeznica kojima se podrobnije razrađuje provedba ovoga Pravilnika moraju se uskladiti s ovim Pravilnikom u roku od 6 mjeseci od dana njegova stupanja na snagu.

Članak 11.

Hrvatske željeznice će u roku od 6 mjeseci od dana stupanja na snagu ovog Pravilnika propisati dopunskim aktom tehničke uvjete kojima moraju udovoljavati željeznička vozila za posebne namjene.

Članak 12.

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Narodnim novinama".

Klasa: 011-01/98-02/51
Urbroj: 530-01-98-1
Zagreb, 3. prosinca 1998.

Ministar
pomorstva, prometa i veza
mr. Željko Lužavec, v. r.


Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.


Slika 2.

Napomena: Donji dio ispod kote 130 mm u svezi je s vozilima koja ne trebaju ići na spuštalicu i voziti preko kolosiječne kočnice i drugih manevarskih uređaja. Neka ograničenja profila primjenjiva su za osovinske sklopove zbog prolaska vozila kroz tokarilicu za kotače.

a) područje za uređaje odmaknute od kotača

b) područje za uređaje vrlo blizu kotača

c) područje krokodilske četke

d) područje kotačâ i drugih dijelova koji dolaze u dodir s tračnicama

e) područje koje zauzimaju samo kotači

1. Granica koju ne smiju prijeći dijelovi i uređaji smješteni izvan krajnjih osovina (čistači pruge, pjeskare i t.d.) za prelazak preko praskalica. Ta granica ne mora biti poštivana za dijelove između kotača samo onda ako se nalaze u tragu kotača.

2. Najveća fiktivna širina profila bandaža u slučaju kontratračnice (UIC-ova uputa 505-5).

3. Granična efektivna fiktivna širina vanjskog lica kotača i dijelova vezanih za kotače. Donji dijelovi i uređaji: vidi UIC-ovu uputu 505-5.

4. Ako vozilo zauzme neki položaj na zavoju (luku) pruge polumjera R=250 m (najmanji polumjer ugradnje krokodila) i uz širinu kolosijeka od 1465 mm, svaki dio vozila koji se može spustiti do najmanje 100 mm k ravnini gornjega tračničkog ruba, osim kontaktne četkice, mora se nalaziti na 125 mm od pružne osi. Za dijelove smještene između postolja ta kota iznosi 150 mm.

5. Efektivni granični položaj unutarnjeg lica kotača kada je osovina oslonjena na suprotnu tračnicu. Ta kota mijenja se u funkciji proširivanja razmaka između tračnica.

Napomena: voditi računa o točki 7.1.1.3.2.


Slika 3.

Napomena: Donji djelovi na 130 mm uključujući i vozila koja mogu prijeći grbinu i prelaziti kočnicu na pruzi i druge uređaje za manevriranje i kočenje:

a) Područje za uređaje udaljene od kotača

b) Područje za uređaje vrlo blizu kotača

c) Područje za ubacivanje univerzalnih kočnih papuča (vidi UIC-ovu uputu 505-5)

d) Područje za kotače i druge uređaje koji dolaze u dodir s tračnicama

e) Područje koje zauzimaju isključivo kotači

f) Područje kolosiječnih kočnica u nekočenom položaju (otvoreno)

1. Granica koja ne smije biti prijeđena, uređaji izvan krajnjih osovina (brisači tračnica, pjeskare i t.d.) za prelazak preko praskalica.

2. Fiktivna najveća širina profila bandaža u slučaju kontratračnice.

3. Efektivni granični položaj vanjskog lica kotača i dijelova vezanih za njih.

4. Ta kota jest najveća visina unificiranih kočnih papuča koje bivaju rabljene za podmetanje pod vozila i za njegovo zadržavanje.

5. Nikakav uređaj ne smije ulaziti u to područje.

6. Granični efektivni položaj lica kotača kada je osovina naslonjena na suprotnu tračnicu. Ta kota mijenja se ovisno o položaju razmaka između tračnica. Vidi poglavlje 6.3.1. Uporaba uređaja za manevriranje na kolosijeku u zavoju.


Slika 5. Teoretska osnova za dvostrani ili mnogostrani dogovor u vezi s primjenom povećanog profila(1).

Kinematički profil za vozila koja se rabe u međunarodnom prometu određen ovim uputama može biti primijenjen na sva vozila za koja se pretpostavlja da će voziti na normalnim kolosijecima svih željezničkih uprava članica UIC-a.

Međutim, željezničke uprave mogu se dvostrano ili mnogostrano dogovoriti o tome da po svim svojim ili samo nekim svojim prugama dopuste prijevoz vozila koja su veća nego što je određeno u ovim uputama.

Za zaključivanje takova ugovora dosta je odrediti kinematički referentni profil koji zamjenjuje profil iz članka 6. (Prilog 1), a sva navedena pravila bivaju primijenjena na novi referentni profil.

Pravila iz uputa 505-4 dopuštaju izračunavanje profila prepreka koji odgovara profilu vozila koji je određen tako ili dopuštaju


Slika 6.

Navedena referentna kinematička ovojnica smatra se potpuno odgovarajućom za primjenu propisa iz Priloga 5.

UIC-ova uputa 505-4 dopušta izračunavanje odgovarajućega profila prepreka (Prilog 3 i dopuna).

(2) Prihvaćeno od HSH, GySEV, BHEV, PKP, BDŽ, CFR, CD, ZSR, MÁV, JŽ, CH, TCDD, DB, ÖBB, CFL, NS, DSB, CFS, IRR, HŽ.

Izuzimajući željezničke kolodvore:

SŽ: Divača, Sežana, Herpelje-Kozina, Koper, Kilovica, Ilirska Bistrica,

HŽ: Šapjane, Jurdani, Opatija-Matulji, Rijeka,

MÁV: Budapest-Deli pu, Budapest Kelenföld.


Slika 7. Referentni profil za pantografe i neizolirane uređaje pod naponom na krovu vozila.

*=dopušteni pomak. Ta pomicanja dopuštena su onda ako su ispunjeni uvjeti prema formulama (111), (112), (113) ili (114) za visine h=6,5 m i prema formulama (115), (116), (117) ili (118) za h=5 m.

Prostor koji ne smije ulaziti neizolirani uređaj ili dijelovi koji mogu ostati pod naponom.

Napomena: Za vozila koja voze pod naponskim vodom, crtkana područja mogu poslužiti za prelazak klizača pantografa u spuštenom položaju. Na neelektrificiranim prugama taj prostor može poslužiti kao posebna rezerva za svaku željezničku upravu.