Zakoni i propisi - Pravni savjeti 160 16.12.1998 Rješenje Ustavnog suda Republike Hrvatske broj U-II-141/1996, U-II-290/1996, U-II-439/1996, U-II-922/1996, U-II-507/1998, U-II-703/1998, U-II-762/1998. od 2. prosinca 1998.
     
   

Internet i poslovne usluge za poduzetnike


Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge

Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave.
Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice.

Link za opširnije informacije o izradi web stranica

 
 
     


Link na pregled svih poslovnih i internet usluga



Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE

Ustavni sud Republike Hrvatske u sastavu Jadranko Crnić, predsjednik Suda te suci Zdravko Bartovčak, dr. Velimir Belajec, dr. Nikola Filipović, Ante Jelavić Mitrović, mr. Vojislav Kučeković, Jurica Malčić, mr. Hrvoje Momčinović, Ivan Marijan Severinac i Mladen Žuvela, povodom prijedloga dr. Džemaludina Kalajdžisalihovića iz Zagreba, Franje Osojnika iz Zagreba, Ivana Ceranića iz Zagreba, Zajednice udruga matica umirovljenika Hrvatske iz Zagreba, zastupane po predsjedniku Alojzu Malogorskom i Sindikata umirovljenika Hrvatske iz Zagreba, zastupanog po predsjedniku Jurju Ivankoviću, za ocjenu ustavnosti i zakonitosti odluka o valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz 1994., 1995., 1996. i 1997. godine, na sjednici održanoj dana 2. prosinca 1998. godine, donio je

RJEŠENJE

1. Odbacuje se prijedlog za ocjenu ustavnosti i zakonitosti Odluke o privremenim valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje osnovice osiguranja i plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz godine 1995. ("Narodne novine", broj 4/96).

2. Obustavlja se postupak za ocjenu ustavnosti i zakonitosti:

- Odluke o valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz godine 1994. ("Narodne novine", broj 22/95),

- Odluke o valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz godine 1995. ("Narodne novine", broj 26/96).

- Odluke o valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz 1996. ("Narodne novine", broj 28/97).

3. Ne prihvaćaju se prijedlozi za ocjenu ustavnosti i zakonitosti Odluke o valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz godine 1997. ("Narodne novine", broj 74/98).

4. Ovo rješenje objavit će se u "Narodnim novinama".

Obrazloženje

I.

Dr. Džemaludin Kalajdžisalihović iz Zagreba podnio je prijedloge za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti i zakonitosti Odluke o valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz godine 1994., Odluke o valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz godine 1995. i Odluke o valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz godine 1997.

Glede Odluke o valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz godine 1994., predlagatelj ukazuje na odredbu izmijenjenog članka 25. stavka 1. Zakona o osnovnim pravima iz mirovinskog i invalidskog osiguranja ("Narodne novine", broj 53/91), prema kojoj se valorizacija plaća iz prošlih godina prema kojima se utvrđuje mirovina obavlja prema prosjeku plaća u posljednjoj kalendarskoj godini u kojoj osiguranik ostvaruje pravo na mirovinu. Također ukazuje i na odredbu članka 37. stavka 2. Zakona o mirovinskom i invalidskom osiguranju ("Narodne novine", br. 26/83, 48/83, 5/86, 42/87, 34/89, 40/89, 57/89, 40/90, 9/91, 11/91, 26/93, 96/93 i 44/94), prema kojoj Fond početkom svake godine utvrđuje valorizacijske koeficijente na osnovi statističkih podataka Državnog zavoda za statistiku Republike Hrvatske o kretanju prosjeka plaća svih zaposlenih u protekloj godini. Smatra da se na temelju navedenih odredaba plaće iz ranijih godina osiguranika koji su ostvarili pravo na mirovinu u 1995. godini valoriziraju prema prosječnoj plaći svih zaposlenih u 1994. godini. Navodi da je prosječna netto plaća svih zaposlenika u 1994. godini iznosila 1.247 kn prema Priopćenju Državnog zavoda za statistiku Republike Hrvatske, pa da su se valorizacijski koeficijenti morali izračunati po Zakonu na temelju tog iznosa, no da je Fond izračunao valorizacijske koeficijente na temelju prosječne plaće u iznosu od 866,46 kn, koji da je tek nešto manji od prosječne plaće za rujan 1993. godine (896,9 kn). Takvom Odlukom Fond ne samo da je neovlašteno smanjio službeni podatak Državnog zavoda za statistiku Republike Hrvatske o prosječnoj plaći u 1994. godini za 380,54 kn (=1.247-866,46) ili za 30,52%, što da nije u suglasnosti s navedenim zakonskim odredbama, nego da je neovlašteno smanjio i mirovinsku osnovicu za 30,52% svim osiguranicima koji su ostvarili pravo na mirovinu u 1995. godini. Time da je obezvrijeđen minuli rad tih osiguranika stvarnim i formalnim smanjenjem mirovinske osnovice za 30,52% u trenutku kad su oni stekli pravo na mirovinu i, posljedično, ograničeno pravo na mirovinu, što da je protivno odredbi članka 16. i članka 56. stavka 1. Ustava Republike Hrvatske.

Glede Odluke o valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz godine 1995., ovaj predlagatelj iznosi iste razloge kao za Odluku iz 1995. godine, navodeći da je njome službeni podatak Državnog zavoda za statistiku o prosječnoj plaći u 1995. godini smanjen za 571 kn, ili za 31,41%, čime je za isti postotak smanjena i mirovinska osnovica svim osiguranicima koji su ostvarili pravo na mirovinu u 1996. godini.

Glede Odluke o valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz godine 1997. isti predlagatelj u bitnom ističe da valorizacijski koeficijenti koji su u osporavanoj Odluci objavljeni za godine 1995., 1994. i 1993., smanjuju mirovinsku osnovicu osiguranika koji će pravo na mirovinu ostvariti u 1998. godini, jer da je prema objavljenim valorizacijskim koeficijentima iznos prosječne mjesečne plaće u zadnjih 10 godina 1.692 kune, dok taj isti prosjek, kada bi bio izračunat prema odredbama članka 25. stavka 1. Zakona o osnovnim pravima iz mirovinskog i invalidskog osiguranja, odnosno članka 37. stavka 2. Zakona o mirovinskom i invalidskom osiguranju, iznosi 2.377 kuna. Na taj način da je osporavanom Odlukom neovlašteno smanjen službeni podatak Državnog zavoda za statistiku o prosječnoj plaći svih zaposlenih u 1997. godini za 685 kuna (28,81%).

Smatra da je i na taj način protuustavno i protuzakonito ograničeno pravo na mirovinu, jer se to pravo prema odredbi članka 16. Ustava može ograničiti samo zakonom, kao i da je osporavana Odluka o nesuglasju s odredbom članka 56. stavka 1. Ustava, jer vrijeđa ustavno pravo na socijalnu sigurnost ne omogućavajući ostvarivanje prava u opsegu koji je utvrđen zakonom i zajamčen Ustavom. Također smatra da su osporavanom Odlukom povrijeđene i odredbe članka 14. stavka 2. i članka 3. Ustava u dijelu koji se odnosi na pravnu i socijalnu sigurnost građana, kao i da je došlo do neravnopravnosti umirovljenika u odnosu na zaposlene i do stavljanja umirovljenika i međusobno u neravnopravan položaj uz iste uvjete ostvarivanja prava na mirovinu.

Ukazuje i na odluku ovoga Suda, broj: U-I-283/1997 koja nije izvršena te smatra da Vlada Republike Hrvatske niti ne misli tu odluku izvršiti kad je dopustila da se osporavana Odluka objavi.

Predlaže poništiti osporavanu Odluku temeljem odredbe članka 22. stavka 3. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske ("Narodne novine", broj 13/91) i uputiti donositelja te Odluke da u izračunu valorizacijskih koeficijenata prema razini plaća u 1997. godini treba primijeniti stvarnu prosječnu plaću svih zaposlenih u toj godini, u iznosu od 2.377 kuna, odnosno da se treba držati odredbi izmijenjenog članka 25. stavka 1. Zakona o osnovnim pravima iz mirovinskog i invalidskog osiguranja i članka 37. stavka 2. Zakona o mirovinskom i invalidskom osiguranju.

Franjo Osojnik iz Zagreba, podnio je prijedlog za ocjenu zakonitosti Odluke o valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz 1995. godine.

Ukazuje na članak 37. Zakona o mirovinskom i invalidskom osiguranju i na podatak Državnog zavoda za statistiku, prema kojemu su prosječne plaće svih zaposlenih u 1995. godini prema 1994. godini porasle za 45,78%, budući da su u 1995. iznosile 1.818 kn, a u 1994. godini 1.247 kn. Stoga da Upravni odbor Republičkog fonda mirovinskog i invalidskog osiguranja radnika Hrvatske nije donio Odluku na temelju članka 37. Zakona o mirovinskom i invalidskom osiguranju, jer da su ti valorizacijski koeficijenti u toj Odluci isti valorizacijskim koeficijentima iz Odluke o valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz 1994. godine. Navodi da iz svega proizlazi da su svim umirovljenicima koji su otišli u mirovinu 1996. godine, mirovine utvrđene prema mirovinskim osnovicama izračunatim na osnovi preračunavanja prijašnjih plaća na razinu plaća iz 1994. godine, a ne iz 1995. godine, kako to piše u spornoj Odluci, pa da se postavlja pitanje, temeljem kojeg propisa je Upravni odbor "prepisao" stare valorizacijske koeficijente ignorirajući članak 37. Zakona o mirovinskom i invalidskom osiguranju, kao i službene statističke podatke te na taj način grubo oštetio umirovljenike iz te godine.

Ivan Ceranić iz Zagreba podnio je prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu zakonitosti Odluke o privremenim valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje osnovice osiguranja i plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz godine 1995. i Odluke o valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz godine 1995.

Navodi da je realni indeks prosječne mjesečne netto plaće zaposlenih u Republici Hrvatskoj za 1995. godinu u odnosu na 1994. godinu iznosio 140,2, što predstavlja porast od 40,2%, dok je valorizacijski koeficijent za 1994. godinu nepravilno utvrđen sa 1,000, a za godine 1996. do 1993. valorizacijski koeficijenti nepravilno su ostali isti, tj. nisu usklađeni s kretanjem prosjeka osobnih dohodaka svih radnika zaposlenih u 1995. godini.

Posebno napominje da je potrebno pokrenuti postupak za ocjenu suglasnosti sa zakonom i Odluke o privremenim valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje osnovice osiguranja i plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz godine 1995., jer da su se u praksi na temelju te Odluke donosila rješenja o mirovini, a da nisu označena kao "privremena rješenja", s obzirom da se unaprijed znalo da će i u Odluci o valorizacijskim koeficijentima (konačnim) za preračunavanje plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz godine 1995., iznosi koeficijenata ostati isti. U suprotnom da ne bi bilo mjesta kasnijem zahtjevu za izmjenu rješenja donijetih temeljem te Odluke.

Također naknadno, Zajednica udruga matica umirovljenika Hrvatske, podnosi Ustavnom sudu prijedlog za ocjenu zakonitosti i ustavnosti odluka o valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz 1997., 1996., 1995. i 1994. godine.

Ukazuje na odredbe članka 37. Zakona o mirovinskom i invalidskom osiguranju, prema kojima da je postupljeno samo za 1996. godinu, dok su za sve ostale godine valorizacijski koeficijenti utvrđeni suprotno tim odredbama prema nekoj zamišljenoj prosječnoj plaći svih zaposlenih na osnovi mirovina koje su bile utvrđene na temelju Vladinih uredaba o utvrđivanju najviših iznosa mase sredstava za isplatu mirovina od listopada 1993. do kraja 1994. godine.

Navodi da je zbog takvog nezakonitog utvrđivanja valorizacijskih koeficijenata došlo do takvih razlika između umirovljenika i zaposlenih, odnosno visini mirovina prema visini plaća, i između samih umirovljenika, da to predstavlja povredu Ustava o jednakosti građana, kao i povrede svih načela Ustava koje su utvrđene i odlukom ovoga Suda, broj: U-I-283/1997.

Predlaže poništiti osporavane odluke i naložiti donošenje novih odluka o valorizacijskim koeficijentima za sve navedene godine u skladu sa Zakonom o mirovinskom i invalidskom osiguranju.

Konačno, i Sindikat umirovljenika Hrvatske, podnio je prijedlog za ocjenu zakonitosti sve četiri predmetne odluke o valorizacijskim koeficijentima, navodeći da je prema odredbama članka 37. Zakona o mirovinskom i invalidskom osiguranju, trebalo prosječnu plaću svih zaposlenih u 1997. dijeliti sa prosječnom plaćom svih zaposlenih u svakoj od ranijih godina. Smatra da je na tako zakonit način postupljeno samo za 1996. godinu, kada je prosječna plaća u 1997. godini (2.377,00) dijeljena sa prosječnom plaćom u 1996. godini (2.033,00) i tako dobijen koeficijent od 1,169, dok je za ranije godine (1993., 1994. i 1995.) koeficijent utvrđivan prema fiktivnim prosječnim plaćama, što je uvjetovalo značajne, neopravdane i protuzakonite razlike u visini mirovina umirovljenika ovisno o godini umirovljenja.

Predlaže Ustavnom sudu da ukine osporavane odluke i naloži donošenje novih, u skladu sa zakonom.

II.

Povodom prijedloga dr. Džemaludina Kalajdžisalihovića za ocjenu osporavanih odluka za 1994. i 1995. godinu, i prijedloga Franje Osojnika Sud je zatražio odgovor od Republičkog fonda mirovinskog i invalidskog osiguranja i Ministarstva rada i socijalne skrbi.

Ministarstvo rada i socijalne skrbi nije dostavilo mišljenje glede predmetnih prijedloga.

U određenom roku, odgovor je Sudu dostavio Republički fond mirovinskog i invalidskog osiguranja radnika Hrvatske - Centralna služba u Zagrebu (dalje: Fond).

U svojem odgovoru Fond navodi da je Vlada Republike Hrvatske u listopadu 1993. donijela Uredbu o utvrđivanju najviših iznosa mase sredstava za isplatu mirovina ("Narodne novine", broj 93/93), a naknadno još nekoliko takvih uredbi te da je donošenjem uredaba o ograničenju mase sredstava za isplatu mirovina prestalo usklađivanje mirovina s kretanjem prosječnih plaća svih zaposlenih u Republici Hrvatskoj. Mirovine da su se povećavale (usklađivale) u visini postotka do kojeg je bilo moguće povećati masu sredstava prema pojedinoj uredbi, a to je uvijek bio manje od porasta plaća i na taj način da su mirovine sporije rasle od prosječnih plaća. Fond također navodi da su zbog izbjegavanja razlika između mirovina ostvarenih u ranijim razdobljima i mirovina ostvarenih u 1995. i 1996. godini, valorizacijski koeficijenti povećani u 1995. godini za postotak povećanja mirovina u 1994. godini (64,61%), a u 1996. godini ostali su isti budući da mirovine nisu povećavane u 1995. godini, jer da su se utvrđivali na temelju prosječnih plaća, svi korisnici mirovina koji su to pravo ostvarili u 1995. i 1996. godini, uz ostale uvjete, ostvarili bi veće mirovine od onih koji su to pravo ostvarili do 31. prosinca 1994. Konačno ističe da su osporene odluke u skladu s uredbama Vlade Republike Hrvatske kojima je suspendirana primjena odredaba članaka 25. i 30. Zakona o osnovnim pravima iz mirovinskog i invalidskog osiguranja te napominje da je o zakonitosti i ustavnosti uredaba Vlade, Ustavni sud pokrenuo postupak, pa da će ovisno o rezultatu tog postupka biti donesene odgovarajuće odluke u Fondu.

Povodom prijedloga dr. Džemaludina Kalajdžisalihovića glede Odluke za 1997. godinu, Sud je također pozvao Fond da se o istom očituje. U svojem očitovanju, Fond u bitnom navodi da su valorizacijski koeficijenti odlukom za 1997. godinu povećani za 16,90%, tj. za postotak porasta plaća svih zaposlenih u Republici Hrvatskoj u 1997. godini u odnosu na 1996. godinu. Dalje napominje da u godinama 1995. i 1996. nisu valorizacijski koeficijenti utvrđivani prema kretanju plaća, već prema povećanju mirovina, tako da je za utvrđivanje valorizacijskih koeficijenata u 1995. uzeto u obzir povećanje mirovina u 1994. godini (64,61%), a u 1996. godini koeficijenti su ostali isti, budući da u 1995. godini mirovine nisu povećavane. To da je učinjeno zbog toga da se zadrži približno ista razina mirovina ostvarenih prije 1. siječnja 1994. i mirovina ostvarenih nakon toga dana, budući da su mirovine usklađivane s postotkom manjim od postotka porasta plaća do čega je došlo nakon donošenja uredaba Vlade Republike Hrvatske o ograničenju mase sredstava za isplatu mirovina.

III.

Prijedlog za ocjenu Odluke o privremenim valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje osnovice osiguranja i plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz godine 1995. se odbacuje.

Postupak za ocjenu Odluke o valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz godine 1994., Odluke o valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz godine 1995. i Odluke o valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz 1996. se obustavlja.

Prijedlozi za ocjenu ustavnosti i zakonitosti odluka o valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz godine 1997. nisu osnovani.

IV.

Sve odluke navedene u izreci ove odluke pod 1., 2. i 3. donesene su pozivom na odredbe članka 37. Zakona o mirovinskom i invalidskom osiguranju ("Narodne novine", br. 26/83, 48/83, 5/86, 42/87, 34/89, 40/89, 57/89, 40/90, 9/91, 11/91, 26/93, 96/93 i 44/94) koje glase:

"(1) Osobni dohoci iz prijašnjih godina osiguranja valoriziraju se prema kretanju prosjeka osobnih dohodaka svih radnika zaposlenih na teritoriju Republike. Osobni dohoci iz prijašnjih godina prema kojima se, prema odredbi članka 35. ovoga zakona, utvrđuje mirovina valoriziraju se prema prosjeku osobnih dohodaka u posljednjoj godini rada. Kao posljednja godina rada uzima se posljednja kalendarska godina u kojoj je osiguranik radio i ostvario osobni dohodak odnosno naknadu osobnog dohotka najmanje za šest mjeseci.

(2) Valorizacijski koeficijent utvrđuje republički fond početkom svake kalendarske godine na osnovi statističkih podataka republičkog organa za statistiku o kretanju prosjeka osobnih dohodaka svih radnika zaposlenih u protekloj godini u Republici Hrvatskoj. Utvrđeni valorizacijski koeficijent primjenjuje se jedinstveno na sve osobne dohotke, odnosno osnovice osiguranja, bez obzira na njihovu visinu.".

Koeficijenti iz osporenih odluka koji se odnose na 1993., 1994. i 1995. godinu, dakle oni koji su utvrđeni prema razini plaća iz 1994., 1995. i 1996. godine, nisu izračunati prema odredbama navedenog članka 37. Zakona o mirovinskom i invalidskom osiguranju, već, kako to navodi sam Fond u svojem odgovoru Sudu, prema uredbama Vlade Republike Hrvatske o utvrđivanju najviših iznosa mase sredstava za isplatu mirovina ("Narodne novine", br. 93/93, 114/93, 6/94, 13/94, 26/94, 48/94, 73/94 i 91/94).

V.

Prijedlog za ocjenu Odluke o privremenim valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje osnovice osiguranja i plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz godine 1995. ("Narodne novine", broj 4/96) je odbačen, jer je ta Odluka prestala važiti danom stupanja na snagu Odluke o valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje osnovice osiguranja i plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz godine 1995. ("Narodne novine", broj 26/96), pa ne postoje pretpostavke za odlučivanje o biti stvari.

VI.

Odluke o valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz godina 1994., 1995. i 1996., prema pravnom stajalištu ovoga Suda, više nisu na snazi. Zbog toga one više ne mogu biti predmetom ustavnosudske ocjene u smislu odredbe članka 27. stavka 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, prema kojoj, ako tijekom postupka osporeni akti prestanu važiti, Ustavni sud će obustaviti postupak.

Naime, odluke kao predmetne, donose se uvijek za tekuću godinu, i one po prirodi stvari vrijede samo tu godinu, jer se primjenjuju samo na one osobe koje će svoje pravo na mirovinu ostvarivati u toj godini. Prema tome, te odluke važe do zaključno 31. prosinca one godine u kojoj se temeljem njih ostvaruje pravo na mirovinu, budući da sve osobe koje će svoje pravo na mirovinu ostvarivati 1. siječnja naredne, i dalje tijekom te godine, to će svoje pravo ostvarivati temeljem nove odluke koja bude donesena u toj godini u kojoj ostvaruju pravo.

Dakle, odluke o valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz godina 1994., 1995. i 1996., prestale su važiti, prva 31. prosinca 1995., druga 31. prosinca 1996. i treća 31. prosinca 1997. Istina, u njima izrijekom nije određeno da one prestaju važiti navedenog dana, niti su one izrijekom stavljene van snage sljedećom odlukom, no ograničenost njihova trajanja, pa i sam prestanak njihova važenja na dan 31. prosinca u godini za koju su donesene, proizlazi iz prirode odnosa koje uređuju, odnosno vremenske mogućnosti njihove primjene.

VII.

Odlukom o valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz godine 1997., utvrđen je koeficijent za 1996. godinu, u iznosu 1,169. Taj koeficijent utvrđen je u skladu s odredbom članka 37. stavka 1. Zakona o mirovinskom i invalidskom osiguranju, jer je prosječna plaća u Republici Hrvatskoj u 1997. godini iznosila 2.377 kuna, a u 1996. godini 2.033 kune.

Inače, pri utvrđivanju koeficijenta za neku godinu koristi se metoda da se već utvrđeni valorizacijski koeficijenti iz ranijih godina množe s koeficijentom rasta plaća u narednoj godini.

Takvom metodom zadržavani su odnosi koji su bili uspostavljeni utvrđivanjem koeficijenata u ranijim godinama.

To znači da su odnosi koji su bili uspostavljeni odlukama za koje je postupak obustavljen zbog formalnog razloga, zadržani i u Odluci za preračunavanje plaća prema razini plaća iz godine 1997.

S obzirom da je valorizacijski koeficijent za 1996. godinu utvrđen u skladu s mjerodavnom zakonskom odredbom, Ustavni sud smatra da odnosi koji su uspostavljeni ranijim odlukama koje više ne mogu biti predmetom ustavnosudske ocjene, ne mogu, također, više biti predmetom ustavnosudske ocjene, jer bi se time posrednim putem obavljala ocjena propisa koji više nisu na snazi, za što Ustavni sud nema ovlasti.

Zbog navedenog, Ustavni sud ocjenjuje da Odluka o valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz 1997. godine, u dijelu koji se odnosi na koeficijent za 1996. godinu nije u nesuglasju ni sa zakonom, ni s Ustavom, dok dio iste Odluke koji zadržava odnose uspostavljene istovrsnim odlukama iz 1995., 1996. i 1997. godine, zbog ranije navedenih razloga, više ne može biti predmetom ustavnosudske ocjene.

VIII.

Stoga je temeljem odredaba članka 26. i članka 27. stavka 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske riješeno kao u točki 1. i 2. izreke, a temeljem odredbe članka 45. stavka 2. Poslovnika Ustavnog suda Republike Hrvatske ("Narodne novine", broj 29/94) riješeno je kao u točki 3. izreke.

Odluka o objavi ovog rješenja temelji se na odredbi članka 20. stavka 2. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske.

Broj: U-II-141/1996
U-II-290/1996
U-II-439/1996
U-II-922/1996
U-II-507/1998
U-II-703/1998
U-II-762/1998
Zagreb, 2. prosinca 1998.

USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE

Predsjednik
Jadranko Crnić, v. r.


Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.