Zakoni i propisi - Pravni savjeti 155 3.12.1998 Rješenje Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja Klasa: UP/I-030-02/98-01/42, od 6. listopada 1998.
     
   

Internet i poslovne usluge za poduzetnike


Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge

Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave.
Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice.

Link za opširnije informacije o izradi web stranica

 
 
     


Link na pregled svih poslovnih i internet usluga



Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

AGENCIJA ZA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA

Na temelju članka 36. Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja ("Narodne novine", br. 48/95, 52/97 i 89/98), po prijavi koncentracije koju je podnio poduzetnik Tvornica duhana Rovinj d.d., sa sjedištem u Rovinju, Obala Vladimira Nazora 1, zastupan po predsjedniku Uprave mr. Anti Vlahoviću, temeljem odluke Savjeta za zaštitu tržišnog natjecanja donesene na 20. sjednici, održanoj 6. listopada 1998. (članak 30., stavak 2, točka 3. i stavak 3. Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja), ravnateljica Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja donosi sljedeće

RJEŠENJE

I. Ocjenjuje se kao dopuštena, u smislu odredaba Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja, koncentracija poduzetnika nastala stjecanjem većinskog udjela i većinskog prava odlučivanja stjecanjem dionica pouduzetnika TVORNICE DUHANA ZAGREB D.D., sa sjedištem u Zagrebu, Jagićeva b.b., od strane poduzetnika TVORNICE DUHANA ROVINJ D.D., sa sjedištem u Rovinju, Obala Vladimira Nazora 1.

II. Upisuje se u Upisnik o koncentracijama koncentracija poduzetnika iz točke I. izreke ovog rješenja.

III. Obvezuje se poduzetnik Tvornica duhana Rovinj d.d. da na mjerodavnom tržištu zadrži zatečeni kvalitativni raspon tržišno prihvaćenih žigova cigareta Tvornice duhana Zagreb d.d., koji omogućuje zadovoljenje potreba svih segmenata tržišta, s obzirom na kupovnu moć potrošača.

IV. Obvezuje se poduzetnik Tvornica duhana Rovinj d.d. da Agenciji za zaštitu tržišnog natjecanja podnese na ocjenu svaku odluku o prestanku proizvodnje bilo kojeg proizvoda iz postojećeg asortimana sudionika koncentracije poduzetnika iz točke I. izreke ovog rješenja, uz obrazloženje.

- Rok izvršenja: Po donošenju odluke, bez odgode.

V. Obvezuje se poduzetnik Tvornica duhana Rovinj d.d. da Agenciji za zaštitu tržišnog natjecanja prijavi svaku odluku o promjeni cijena cigareta iz asortimana sudionika koncentracije poduzetnika iz točke I. izreke ovog rješenja, uz obrazloženje i dostavljanje svih podataka kojima se obrazlaže promjena cijene.

- Rok izvršenja: Po donošenju odluke, bez odgode.

VI. Obvezuje se poduzetnik Tvornica duhana Rovinj d.d. da Agenciji za zaštitu tržišnog natjecanja dostavlja obavijesti o svakoj namjeravanoj promjeni distribucijskih tijekova.

- Rok izvršenja: Najkasnije 30 dana prije namjeravane promjene.

VII. Obvezuje se poduzetnik Tvornica duhana Rovinj d.d. da Agenciji za zaštitu tržišnog natjecanja dostavlja obavijesti o namjeri:

a) izravnog ili posrednog stjecanja udjela u poduzetnicima na području Republike Hrvatske;

b) priključivanja, povezivanja, pripajanja i spajanja Tvornice duhana Rovinj d.d. ili poduzetnika u kojima ona ima prevladavajući utjecaj, s drugim poduzetnicima u Republici Hrvatsskoj;

c) da izravno ili putem poduzetnika u kojima ima prevladavajući utjecaj, s drugim poduzetnicima u Republici Hrvatskoj sklopi neki od poduzetničkih ugovora, ugovora iz članaka 10. i 11. Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja ili neki drugi ugovor kojim stječe prevladavajući utjecaj na odlučivanje i/ili vođenje poslova tih poduzetnika.

- Rok izvršenja: Najkasnije 30 dana prije namjeravanog stjecanja, odnosno sklapanja ugovora.

VIII. Obvezuje se poduzetnik Tvornica duhana Rovinj d.d. da Agenciji za zaštitu tržišnog natjecanja prijavi svako koncentriranje dionica sudionika koncentracije iz točke I. izreke ovog rješenja kod jedne osobe, koje prelazi 15% temeljnog kapitala bilo kojeg sudionika koncentracije iz točke I. izreke ovog rješenja.

- Rok izvršenja: Po saznanju o stjecanju, bez odgode.

IX. Obvezuje se poduzetnik Tvornica duhana Rovinj d.d. da Agenciji za zaštitu tržišnog natjecanja redovito, do 10. siječnja svake kalendarske godine, sa stanjem na dan 31. prosinca prethodne kalendarske godine, dostavlja popis dioničara čiji udjel u bilo kojem sudioniku koncentracije iz točke I. izreke ovog rješenja prelazi 15% temeljnog kapitala.

- Rok izvršenja: Jednom godišnje do 10. siječnja, počevši od 10. siječnja 1999.

X. Obvezuje se poduzetnik Tvornica duhana Rovinj d.d. da Agenciji za zaštitu tržišnog natjecanja dostavlja na ocjenu sve ugovore o licenci i ugovore o poslovnoj suradnji sklopljene s domaćim ili stranim poduzetnicima, što uključuje obvezu Tvornice duhana Rovinj d.d. da dostavi na ocjenu i sve važeće dosad sklopljene ugovore o licenci i poslovnoj suradnji.

- Rok izvršenja: Bez odgode, odnosno 30 dana po sklapanju ugovora.

XI. Obvezuje se poduzetnik Tvornica duhana Rovinj d.d. da, u cilju praćenja poslovanja koncentracije poduzetnika iz točke I. izreke ovog rješenja, Agenciji za zaštitu tržišnog natjecanja, dostavlja izvještaje o tržišnim udjelima koje sudionici koncentracije iz točke I. izreke ovog rješenja imaju na tržištu Republike Hrvatske.

- Rok izvršenja: Redovito - svaka 3 mjeseca, počevši od dana donošenja ovog rješenja, po potrebi i češće, a obvezno prije svake moguće, očekivane ili namjeravane promjene vezane uz poslovanje koncentracije.

XII. Mjere praćenja poslovanja koncentracije poduzetnika iz točke I. izreke ovog rješenja, navedene u točkama III. do XI. izreke ovog rješenja, Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja provodit će do 31. prosinca 2000.

Nakon isteka tog roka, Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja donijet će odluku o produljenju ili prestanku mjera praćenja, kao i o obliku i opsegu daljnjih mjera.

U slučaju neizvršavanja mjera navedenih u točkama III. do XI. izreke ovog rješenja, primijenit će se kaznene odredbe iz članka 40., stavka 1, točke 4. i stavka 2. istog članka Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja.

Obrazloženje

1. Poduzetnik Tvornica duhana Rovinj d.d., sa sjedištem u Rovinju, Obala Vladimira Nazora 1, zastupana po predsjedniku Uprave mr. Anti Vlahoviću (u daljnjem tekstu: podnositelj prijave; TDR), podnio je Agenciji za zaštitu tržišnog natjecanja (u daljnjem tekstu: Agencija), dana 16. srpnja 1998., prijavu koncentracije poduzetnika radi ocjene njene sukladnosti s odredbama Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja ("Narodne novine", br. 48/95, 52/97 i 89/98; u daljnjem tekstu. ZZTN) i upisa koncentracije u Upisnik o koncentracijama (članak 23., stavak 1 ZZTN).

Riječ je o koncentraciji poduzetnika nastaloj stjecanjem većinskog udjela i većinskog prava odlučivanja stjecanjem dionica poduzetnika Tvornice duhana Zagreb d.d., sa sjedištem u Zagrebu, Jagićeva b.b. (u daljnjem tekstu: TDZ), od strane poduzetnika TDR.

2. U postupku ocjene prijavljene koncentracije utvrđene su sljedeće činjenice:

a) U Republici Hrvatskoj postoji razvijena domaća prerada duhana, tj. proizvodnja cigareta i drugih duhanskih proizvoda. Tom se proizvodnjom bave sljedeći poduzetnici:

aa) Tvornica duhana Rovinj d.d., sa sjedištem u Rovinju:

- proizvodi cigarete i priprema proizvodnju cigara, dok je proizvodnja cigarilosa trenutno obustavljena zbog male potražnje, ali s namjerom obnavljanja te proizvodnje čim to bude gospodarski isplativo.

bb) Tvornica duhana Zagreb d.d., sa sjedištem u Zagrebu:

- proizvodi samo cigarete.

cc) Tvornica duhana Zadar d.d., sa sjedištem u Zadru:

- imala je u asortimanu cigarete i duhan za motanje;

- nalazi se u postupku sanacije i ne proizvodi već dvije godine.

dd) "Duhanka", sa sjedištem u Trogiru (u sastavu poduzetnika "Dugi pogled"):

- proizvodi duhan za motanje s gotovim cigaretnim papirom i filterom (tzv. "make your own"), a priprema se i za proizvodnju duhana za lulu.

b) Pravni temelj na kojem je nastala koncentracija su Osnovni sporazum i Ugovor o prijenosu dionica, sklopljeni dana 13. srpnja 1998. između poduzetnika Holdinga Zagrebačke banke d.o.o., sa sjedištem u Zagrebu, Paromlinska 2, i poduzetnika TDR.

Temeljem navedenog Ugovora poduzetnik TDR stječe dionice poduzetnika TDZ, te na taj način stječe 82,06 posto udjela u TDZ. TDR ostvaruje i dodatni utjecaj u TDZ, jer je poduzetnik Plavi 92 d.o.o., sa sjedištem u Varaždinu, Kolodvorska 12, u kojemu je TDR jedini član, imatelj 5,25 posto udjela u TDZ, tako da izravno, odnosno neizravno, TDR drži ukupno 87,315 posto udjela u TDZ.

c) Tržištem ili dijelom tržišta na kojem djeluje tržišna snaga sudionika koncentracije, u smislu odredaba članka 19. ZZTN, (u daljnjem tekstu: mjerodavno tržište), u konkretnom se slučaju smatra proizvodnja cigareta na području Republike Hrvatske.

Ta koncentracija ima izravan utjecaj i na tržište uzgoja i obrade duhana na području Republike Hrvatske, što je predmet ocjene drugih koncentracija poduzetnika, koje je Agenciji za zaštitu tržišnog natjecanja prijavio poduzetnik Tvornica duhana Rovinj d.d., a koje je Agencija uzela u obzir, imajući na umu njihove gospodarske učinke i međusobnu povezanost te uvjetovanost proizvodnje cigareta i sirovinske baze.

Riječ je o koncentracijama poduzetnika u kojima, uz TDR, sudjeluju sljedeći poduzetnici:

aa) Rovita d.o.o., sa sjedištem u Kutjevu,

bb) Duhanprodukt d.d., sa sjedištem u Pitomači,

cc) Viržinija d.d., sa sjedištem u Virovitici.

d) Tržišni udjeli prerađivača duhana u Republici Hrvatskoj u prodaji cigareta u posljednjih pet godina su sljedeći:

aa) Udjeli u ukupnoj prodaji cigareta (prodaja na domaćem tržištu i izvoz):
_________________________________________________________
            TD Rovinj            TD Zagreb              TD Zadar                Ukup.
                                                                                                      RH
         _____________________________________________________

God.     mil.        %            mil.       %             mil.       %                 mil.
             kom.                    kom.                     kom.                         kom.
_________________________________________________________

'93.      5.681    48,71       5.605    48,0        377       3,29            11.663
'94.      7.164    57,43       5.104    40,9        206       1,67            12.474
'95.      7.598    62,02       4.582    37,4          70       0,58            12.250
'96.      7.645    66,59       3.836    33,4            0            0            11,481
'97.      7.792    69,11       3.482    30,8            0            0            11.274

bb) Udjeli u izvozu cigareta iz Republike Hrvatske:
_________________________________________________________
            TD Rovinj            TD Zagreb              TD Zadar                Ukup.
                                                                                                      RH
         _____________________________________________________

God.     mil.        %            mil.       %             mil.       %                 mil.
             kom.                    kom.                     kom.                         kom.
_________________________________________________________

'93.      1.761    74,21       564     23,7             48       2,09             2.373
'94.      1.355    82,98       246     15,06           32       1,96             1,633
'95.      1.530    90,16       164       9,6               3       0,24             1.697
'96.      1.513    94,03         96       5,9               0       0,07             1.609
'97.      1.864   100,0            0       0,0               0       0,00             1.864

cc) Samo neznatan dio potreba domaćeg tržišta pokriva se iz uvoza (taj je udio u 1997. godini iznosio tek 0,044 posto od ukupne prodaje cigareta na tržištu Republike Hrvatske; konkretno, prodano je samo 15.421 kutija uvoznih cigareta), što je prije svega posljedica vrlo visoke carinske zaštite i trošarine.

e) Tržišni udjel Tvornice duhana Zagreb d.d. (što je vidljivo iz točke 2., slovo d), tabele pod aa) i bb) obrazloženja ovog rješenja) u posljednjih se pet godina trajno i neprekidno smanjivao, odnosno smanjivala se uspješnost poslovanja tog poduzetnika.

Stoga je TDZ došla u položaj da ne može otplaćivati svoja dugovanja prema poduzetniku Zagrebačkoj banci d.d., sa sjedištem u Zagrebu (u daljnjem tekstu: ZB), te je ZB, pretvorivši svoja potraživanja prema TDZ u udjele u tom poduzetniku, već u prvoj fazi preuzela oko 30 posto udjela u njemu (kasnije je, otkupom dionica od malih dioničara, taj svoj udio značajno povećala).

Uslijed nemogućnosti ispunjenja dospjelih potraživanja, bili su, zapravo, ostvareni uvjeti za pokretanje stečajnog postupka.

f) Struktura prodaje cigareta u Republici Hrvatskoj, prije provođenja koncentracije, bila je sljedeća:

aa) Prema asortimanu robnih žigova proizvođača cigareta (u posljednjih pet godina):

_______________________________________________________________
 God.            TD Rovinj            TD Zagreb              TD Zadar        ukup.    ukup.
              ________________________________________________________
                     dom.    str.           dom.    str.              dom.   str.        dom.     str.
_______________________________________________________________

'93.                 7         1               9         0                  3       0           19         1

'94.                 9         2               9         0                  3       0           21         2

'95.                 8         3             10         2                  5       0           23         7

'96.               11         2             13         4                  0       0           24        10

'97.               13         2             15         8                  0       0           28        18

bb) Prema cjenovnim skupinama:
_______________________________________________________________
                          TDR                           TDZ
Kuna po            (u 000          %            (u 000         %           Ukupno            %
   kutiji                kom.)                           kom.)
_______________________________________________________________

   do 6,50           359.732      92            33.065         8           392.797        10,75
6,60-7,00          179.336       20          458.417       72          637.753         17,46
7,10-7,50            52.013       13          345.205       87          397.218         10,88
7,51-8,50       1.450.185       88          193.152       12       1.643.337         45,00
8,51-9,00                     -          -          149.399     100          149.339           4,10
9.01-10,00          32.059       17          152.481       83          184.540           5,05
10,01-12,00                 -          -              1.354     100              1.354           0,03
12,00 i više        242.225       99              3.614         1          245.839           6,37
_______________________________________________________________
Ukupno          2.315.550    63,5       1.336.687    36,5       3.652.237         100,0

Iz gornjih tabela razvidno je da je tržište cigareta u Republici Hrvatskoj prije provođenja koncentracije bilo vrlo dobro strukturirano i segmentirano, kako po vrstama i kakvoći cigareta, tako i po njihovim cijenama.

Nadalje, iz gornjih tabela razvidno je da između sudionika koncentracije niti ranije (prije provođenja koncentracije) nije bilo stvarnog tržišnog natjecanja, već je tržište, u stvari, bilo podijeljeno po cjenovnim skupinama cigareta. Veća ili manja prodaja pojedine vrste cigareta TDZ ili TDR unutar iste cjenovne skupine, ovisila je prvenstveno o navikama potrošača, odnosno o vjernosti potrošača određenom robnom žigu cigareta.

g) Ukupni godišnji promet sudionika koncentracije ostvaren prodajom roba i usluga u obračunskom razdoblju koje je prethodilo koncentraciji (prema podacima navedenim u prijavi koncentracije za 1997. godinu) iznosi:
________________________________________________
Sudionik                       Ukupni godišnji promet sudionika
koncentracije                   koncentracije u godini koja je
                                     prethodila nastanku koncentracije
                                                        (1997.)
________________________________________________

TDR                                      759.623.000,00 kn
________________________________________________
TDZ                                      391.746.000,00 kn
________________________________________________
Ukupno                              1.151.369.000,00 kn

h) Broj zaposlenih kod sudionika koncentracije je sljedeći:
________________________________________________
    Sudionik koncentracije              Broj zaposlenih
________________________________________________
                  TDR*                                  368
________________________________________________
                  TDZ**                                654

Napomena:  * Stanje na dan 30. lipnja 1998.
                  ** Stanje na dan 31. prosinca 1997.

i) Podnositelj prijave (TDR) pravno i gospodarski obrazlaže koncentraciju sljedećim razlozima:

aa) stvaranjem osnova za dugoročni opstanak i razvitak hrvatske cigaretne industrije i cijelog duhanskog gospodarstva;

bb) jačanjem natjecateljske snage na domaćem i međunarodnom tržištu, koncentracijom kapitala, znanja i proizvodnih resursa;

cc) unapređivanjem sustava proizvodnje i obrade duhana na obiteljskim gospodarstvima Podravine i Slavonije, temeljeći razvoj cigaretnog sustava na domaćoj sirovini;

dd) ostvarivanjem znatnih troškovnih i poslovnih racionalizacija, unapređivanjem i uštedama (povećanje izvoza hrvatskih cigareta, racionalizacija proizvodnje, nabave i prodaje, troškova prijevoza, distribucije i reklame);

ee) unapređivanjem kvalitete proizvoda objedinjavanjem kadrova i resursa u razvoju i istraživanju;

ff) daljnjim osvajanjem izvoznih tržišta;

gg) ostvarivanjem drugih pogodnosti (osiguravanje bolje perspektive zaposlenosti, napose kod obiteljskih gospodarstava - uzgajivača duhana, te u pratećim industrijama koje su profilirane prema potrebama domaće industrije, pa stoga nisu prikladni dobavljači velikim međunarodnim sustavima);

hh) ostvarivanjem stabilnosti prihoda državnog proračuna (doprinos objedinjene duhanske grane državnom proračunu iznosi oko 8 posto);

ii) ostvarivanjem pogodnosti za potrošače (unapređivanje perspektivnog dijela domaćeg asortimana cigareta u pogledu kvalitete, dizajna i zdravstvenih standarda, pojačavanje tržišnog natjecanja uvozom i proizvodnjom cigareta u suradnji s velikim međunarodnim proizvođačima cigareta).

3. Razmatranjem naprijed iznijetih činjenica, vezanih uz ocjenjivanje prijavljene koncentracije poduzetnika nastale stjecanjem većinskog udjela i većinskog prava odlučivanja poduzetnika Tvornice duhana Zagreb d.d., od strane poduzetnika Tvornice duhana Rovinj d.d., Savjet za zaštitu tržišnog natjecanja, sukladno ovlastima iz članka 30., stavka 2, točke 3. ZZTN, na 20. je sjednici, održanoj 6. listopada 1998. ocijenio prijavljenu koncentraciju poduzetnika kao dopuštenu u smislu odredaba članka 24., stavka 1. ZZTN, te je dopustio njen upis u Upisnik o koncentracijama, kao što je to navedeno u točkama I. i II. izreke ovog rješenja.

Pri ocjeni dopuštenosti ove koncentracije poduzetnika primijenjeni su svi kriteriji i mjerila iz članka 24., stavka 1. ZZTN. Pritom je utvrđeno da provođenjem te koncentracije jača postojeći vladajući položaj Tvornice duhana Rovinj d.d., ali ne na način da se time trajno ograničava slobodno tržišno natjecanje.

Savjet za zaštitu tržišnog natjecanja je, polazeći od odredaba članka 24., stavka 1. ZZTN, odobrio prijavljenu koncentraciju u smislu nastanka kontroliranog, privremenog i ograničenog vladajućeg položaja, s ciljem da se, propisivanjem mjera iz točaka III. do XII. izreke ovog rješenja, isključi mogućnost bilo kakve zlouporabe vladajućeg položaja, u smislu odredaba članka 20. ZZTN, od strane sudionika koncentracije, kao na primjer:

- namjerno izravno ili neizravno utvrđivanje vrlo visokih cijena ili privremeno niskih cijena ispod jedinične cijene koštanja s ciljem preuzimanja ili zadržavanja vladajućeg položaja;

- dioba tržišta ili dijela tržišta po područjima ili po vrsti robe ili usluga ili po grupama kupaca;

- primjena različitih uvjeta za istu ili odgovarajuću vrstu poslova s različitim poduzetnicima, čime ih se dovodi u nepovoljan natjecateljski položaj na tržištu ili dijelu tržišta;

- nametanje neuobičajenih uvjeta kompenzacije i plaćanja robe i usluga, kojima se ostvaruju pogodnosti i povlašteni položaj samo za jednog poduzetnika;

- obustavljanje ili smanjivanje obujma proizvodnje, prodaje ili kupnje na štetu potrošača;

- uzdržavanje od prodaje robe i usluga i stvaranje zaliha radi povećanja cijena;

- ograničavanje tehnološkog razvoja i ulaganja;

- sklapanje ugovora pod uvjetom da drugi sudionik ugovora prihvati dodatne obveze koje po svojoj prirodi ili prema trgovačkim običajima nisu u svezi s predmetom ugovora;

- sprečavanje slobodnog tržišnog natjecanja na tržištu, koristeći vladajući položaj i na druge bespravne načine.

Pri donošenju ocjene, Savjet za zaštitu tržišnog natjecanja u obzir je uzeo i činjenicu da je provođenjem navedene koncentracije poduzetnika došlo do jačanja domaće duhanske industrije (i domaće duhanske grane u cjelini), na način koji jamči održavanje postojeće razine (obujma) uzgoja duhana, a time i opstanka 3.000 poljoprivrednih domaćinstava (odnosno oko 8.000 zaposlenih) koja se bave uzgojem i preradom duhana, te oko 1.100 izravno zaposlenih u proizvodnji cigareta.

Savjet za zaštitu tržišnog natjecanja ocijenio je takvo stanje privremenim. Naime, Savjet je procijenio da će takvo stanje trajati samo do ulaska Republike Hrvatske u Svjetsku trgovinsku organizaciju (WTO), budući da je smanjenje carina jedan od uvjeta i predmeta pregovora za njen ulazak u tu organizaciju.

Savjet za zaštitu tržišnog natjecanja ocijenio je da se provođenjem te koncentracije poduzetnika, zapravo, stvaraju povoljniji uvjeti na tržištu prodaje cigareta.

Naime, unatoč tome što se ovom koncentracijom poduzetnika jača tržišni položaj jednog sudionika u prometu, provođenje te koncentracije pretpostavka je za stvaranje i očuvanje tržišnog natjecanja u budućnosti.

Domaća duhanska industrija (uključujući i primarnu preradu duhana) objedinjavanjem postiže ciljani opseg proizvodnje i razinu racionalizacije poslovanja koji su potrebni za ulazak u natjecanje s inozemnim proizvođačima.

U protivnom, slijedeći trendove globalizacije na tržištu cigareta, rascjepkana duhanska industrija u Republici Hrvatskoj u vrlo bi kratkom roku pokleknula pod tržišnim pritiskom jednog od vodećih svjetskih proizvođača, s posljedicom monopoliziranja hrvatskog tržišta od strane tog inozemnog proizvođača.

U postupku ocjene prijavljene koncentracije poduzetnika, pribavljeno je mišljenje Ministarstva poljoprivrede i šumarstva, kao tijela izravno nadležnog za industriju cigareta, te uzgoj i preradu duhana.

S obzirom na veliki udjel sredstava ostvarenih prodajom cigareta u Državnom proračunu Republike Hrvatske (oko 8 posto), Agencija je pribavila i mišljenje Ministarstva financija.

Mišljenja obaju ministarstava idu u prilog provođenja koncentracije poduzetnika Tvornica duhana Rovinj d.d. - Tvornica duhana Zagreb d.d., s gledišta gospodarskih interesa koje zastupaju ta tijela.

Ispitujući pravce razvoja na tržištu cigareta, analizirani su naročito pravci razvoja na tržištima cigareta u dvanaest zemalja u tranziciji.

Rezultati analiza pokazuju da je preuzimanjem domaćih proizvođača cigareta od velikih stranih poduzetnika, nakon preuzimanja došlo do znatnog smanjenja, odnosno ukidanja domaće proizvodnje cigareta i do otvaranja tržišta cigareta uvozu. Time su, kao što je to potvrđeno u praksi, ostvareni učinci trajnog ograničavanja tržišnog natjecanja na mjerodavnom tržištu, pa je Savjet za zaštitu tržišnog natjecanja, donoseći ovo rješenje imao na umu vjerojatne slične posljedice koje bi mogle nastupiti na hrvatskom tržištu cigareta. Savjet je, ocjenjujući ovu koncentraciju kao dopuštenu, nastojao spriječiti nastupanje upravo tih učinaka, imajući pritom na umu osobito interese i mogući položaj potrošača.

Postupnim povećanjem uvoza cigareta ili otvaranjem druge proizvodnje, na hrvatskom će tržištu biti stvoreni uvjeti za jačanje tržišnog natjecanja između sadašnjega objedinjenog hrvatskog proizvođača cigareta i drugih proizvođača i prodavača cigareta na tom tržištu. Na taj se način stvaraju pretpostavke bogatije ponude asortimana i natjecanja u cijenama, što sve zajedno, uvažavajući i druge okolnosti navedene u točki 2., slovo i), odsjeci aa) do ii), odgovara uvjetima razvoja slobodnog tržišnog natjecanja i interesima potrošača, te povećanju izvoza cigareta.

S obzirom na procjenu Savjeta da se ne radi o trajnom ograničavanju slobodnog tržišnog natjecanja, već da je riječ o privremenom stanju (do ulaska Republike Hrvatske u Svjetsku trgovinsku organizaciju), Savjet je propisao mjere praćenja nastale koncentracije.

Navedene mjere praćenja vremenski su ograničene do 31. prosinca 2000., kao što je to navedeno u točki XII. izreke ovog rješenja.

Očekuje se, naime, da će, s obzirom na smanjenje carinskih zapreka uvozu stranih cigareta, do tog roka biti smanjen sadašnji vrlo visok udjel Tvornice duhana Rovinj d.d. na tržištu prodaje cigareta u Republici Hrvatskoj.

Međutim, istekom navedenog roka, Savjet će ocijeniti nastavlja li se s mjerama praćenja propisanim točkama III. do XI. izreke ovog rješenja, kojim mjerama i u kojem opsegu. Savjet će pritom procijeniti stvarne tržišne udjele Tvornice duhana Rovinj d.d. u prodaji cigareta, u odnosu na očekivani porast uvoza, sa stanjem na dan 31. prosinca 2000.

U okviru mjera praćenja, posebnu važnost imaju mjere određene točkama III. do V. izreke ovog rješenja. Te mjere omogućuju Agenciji za zaštitu tržišnog natjecanja da intervenira u svim onim slučajevima kada procijeni da postupci TDR na koje se te točke odnose, predstavljaju, u stvari, skriveno povećanje cijena, odnosno zlouporabu vladajućeg položaja, s ciljem da se tako financiraju transakcijski troškovi preuzimanja TDZ, a ne normalan akt poslovanja, izazvan gospodarskim razlozima, koji bi bio u skladu s načinom poslovanja prije provedene koncentracije.

S obzirom na utvrđene činjenice, Savjet za zaštitu tržišnog natjecanja donio je ocjenu prijavljene koncentracije poduzetnika i propisao mjere praćenja, kao što je to navedeno u izreci ovog rješenja.

Uputa o pravnom lijeku

Ovo je rješenje konačno u upravnom postupku.

Protiv ovog rješenja nezadovoljna stranka može pokrenuti upravni spor kod Upravnog suda Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostavljanja ovog rješenja.

Podnesena tužba ne odgađa izvršenje ovog rješenja.

Klasa: UP/I-030-02/98-01/42
Urbroj: 580-02/98-26
Zagreb, 6. listopada 1998.

Ravnateljica
dr. Deša Mlikotin-Tomić, v. r.


Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.

Napomena:

Prijavitelj koncentracije dao je suglasnost da se rješenje Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja, klasa UP/I-030-02/98-01/42, od 6. listopada 1998., objavi u cijelosti.