Zakoni i propisi - Pravni savjeti 141 27.10.1998 Naredba o homologaciji vozila u pogledu zaštite vozača od upravljačkog mehanizma u slučaju sudara

     
   

Internet i poslovne usluge za poduzetnike


Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge

Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave.
Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice.

Link za opširnije informacije o izradi web stranica

 
 
     


Link na pregled svih poslovnih i internet usluga



Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

DRŽAVNI ZAVOD ZA NORMIZACIJU I MJERITELJSTVO

Temeljem članka 13. stavak 2., članka 17. stavak 2. i članka 23. stavak 4. Zakona o normizaciji ("Narodne novine" broj 55/96) ravnatelj Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo donosi

NAREDBU

O HOMOLOGACIJI VOZILA U POGLEDU ZAŠTITE VOZAČA OD UPRAVLJAČKOG MEHANIZMA U SLUČAJU SUDARA

I. PODRUČJE PRIMJENE

1. Vozila kategorije M1 i vozila kategorije N1 čija je najveća dopuštena masa manja od 1.500 kg moraju biti homologirana sukladno ovoj naredbi.

2. Ova naredba odnosi se na ponašanje upravljačkog mehanizma motornih vozila kategorije M1 i vozila kategorije N1, čija je najveća dopuštena masa manja od 1.500 kg, s obzirom na zaštitu vozača pri čelnom sudaru.

3. Na zahtjev proizvođača, vozila drugačija od navedenih u točki 2. mogu biti homologirana na osnovi ove naredbe.

II. ZAHTJEVI

4. Pri ispitivanju neopterećenog vozila, u stanju pripravnom za vožnju, bez ispitne lutke, u testu sudara sa zaprekom pri brzini od 48,3 km/h, vrh stupa upravljača i njegova osovina ne smiju se pomaknuti unatrag, vodoravno i usporedno s uzdužnom osi vozila, više od 12,7 cm i također ne više od 12,7 cm okomito nagore; obje izmjere promatraju se u odnosu na točku u vozilu na koju nije djelovao sudar.

5. Pri udaru u aktivirajući uređaj ispitnog tijela bačenog na uređaj relativnom brzinom od 24,1 km/h sila koja se od upravljačkog mehanizma prenosi na ispitno tijelo ne smije prijeći iznos od 1111 daN.

6. Pri udaru u aktivirajući uređaj udarnog tijela bačenog na uređaj relativnom brzinom od 24,1 km/h, u skladu s postupkom iz priloga 5 Pravilniku ECE R 12.03, usporenje udarnog tijela ne smije prijeći 80 g kumulativno za dulje od 3 milisekunde (njem. verzija: usporenje udarnog tijela od 80 g kumulativno ne smije djelovati dulje od 3 milisekunde). Usporenje mora uvijek biti niže od 120 g pri C.F.C. 600 Hz. (C.F.C. = Channel Frequency Class - klasa frekvencije kanala).

7. Aktivirajući uređaj (naprava za upravljanje) mora biti tako projektiran, izrađen i ugrađen da:

7.1. prije testa sudara propisanog u točkama 5. i 6. ni jedan dio površine aktivirajućeg uređaja, usmjeren prema vozaču, koji može biti dotaknut kuglom promjera 165 mm ne smije imati neravnine ili oštre rubove s polumjerom zakrivljenosti manjim od 2,5 mm

7.1.1. poslije testa sudara propisanog u točkama 5. i 6. dio površine aktivirajućeg uređaja usmjeren prema vozaču ne smije imati oštre ili hrapave rubove koji bi povećavali opasnost ili težinu ozljede vozača. Male pukotine i napukline treba zanemariti.

7.1.1.1. U slučaju stršanja dijela koji je izrađen od podatljivog gradiva tvrdoće manje od 50 Shore A postavljenog na krutu podlogu, zahtjev točke 7.1.1. primjenjuje se samo na krutu podlogu.

7.2. Aktivirajući uređaj mora biti projektiran, izrađen i ugrađen tako da ne sadrži sastavnice ili dodatke, uključujući i aktivirajući uređaj sirene i pribor njegova sklopa, koji bi mogao zakvačiti vozačevu odjeću ili nakit pri uobičajenim vozačevim pokretima.

7.3. U slučaju da aktivirajući uređaji ne čine dio izvorne opreme, mora se zahtijevati da oni pri ispitivanju ispunjavaju zahtjeve sukladno točki 2.1.3. priloga 4 Pravilniku ECE R 12.03 i točki 2.3. priloga 5 Pravilniku ECE R 12.03.

7.4. U slučaju "univerzalnih aktivirajućih uređaja", moraju biti ispunjeni zahtjevi za:

7.4.1. cijelo područje kutova stupa upravljača, pri čemu se podrazumijeva da se ispitivanja moraju provoditi najmanje pri najvećem i pri najmanjem kutu stupa upravljača za skupinu homologiranih tipova vozila za koja su aktivirajući uređaji predviđeni

7.4.2. cijelo područje položaja udarnog tijela i ispitnog tijela u odnosu na aktivirajući uređaj, pri čemu se podrazumijeva da se ispitivanje mora provesti najmanje za srednji položaj za skupinu homologiranih tipova vozila za koja su aktivirajući uređaji namijenjeni. Kad se upotrebljava stup upravljača, to mora biti tip koji odgovara uvjetima "najnepovoljnijeg slučaja".

7.5. Kad se prilagodni dijelovi upotrebljavaju za prilagodbu pojedinog tipa aktivirajućeg uređaja na područje stupova upravljača, i ako može biti dokazano da s takvim prilagodnim dijelovima značajke apsorpcije energije sustava ostaju iste, sva ispitivanja mogu biti provedena s jednim tipom prilagodnog dijela.

III. ISPITIVANJE VOZILA

8. Ispitivanje vozila u smislu ove naredbe može provoditi samo ovlašteni laboratorij, prema zahtjevima Pravilnika broj 12 Ekonomskog povjerenstva Ujedinjenih naroda za Europu, s izmjenama i dopunama koje su stupile na snagu zaključno 24. kolovoza 1993.,1 koji je dodatak Ženevskom sporazumu iz 1958. o prihvaćanju jednakih uvjeta za homologaciju i uzajamno priznavanje homologacije opreme i dijelova motornih vozila (u daljnjem tekstu: Pravilnik ECE R 12.03).

9. Pravilnik ECE R 12.03 u izvorniku dostupan je u Normoteci Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo.

IV. HOMOLOGACIJA VOZILA

10. Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo vrši homologaciju vozila u smislu ove naredbe prema Pravilniku ECE R 12.03.

V. PROVJERA SUKLADNOSTI

11. Provjera sukladnosti vozila sa zahtjevima ove naredbe provodi se prema postupku koji je propisan Pravilnikom o homologaciji vozila ("Narodne novine" broj 82/96, 107/96, 79/97, 132/97 i 58/98).

VI. PRIMJENA

12. Ova naredba stupa na snagu osmog dana nakon objave u "Narodnim novinama", a primjenjivat će se:

- od 1. siječnja 1999. za homologaciju tipa vozila

- od 1. travnja 1999. za nova vozila koja se prvi put registriraju u Republici Hrvatskoj

- od 1. listopada 1999. za sva vozila koja se prvi put registriraju u Republici Hrvatskoj.

13. Kod provjere sukladnosti rabljenih vozila prihvaćaju se homologacije izdane prema Pravilniku ECE R 12.02.

__________
(1) ECE dokumenti u kojima je objavljen tekst pravilnika:
E/ECE/324 - E/ECE/TRANS/505Rev.1/Ad.11/Rev.3 (Preradba 3, stupila na snagu 24. kolovoza 1993.)

Klasa: 011-02/98-02/20
Urbroj: 558-04/7-98-1
Zagreb, 31. kolovoza 1998.

Ravnatelj
Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo
dr. sc. Jakša Topić, dipl. ing., v. r.


Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.