Zakoni i propisi - Pravni savjeti 141 27.10.1998 Naredba o homologaciji vozila s više od tri kotača u pogledu uređaja za upravljanje

     
   

Internet i poslovne usluge za poduzetnike


Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge

Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave.
Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice.

Link za opširnije informacije o izradi web stranica

 
 
     


Link na pregled svih poslovnih i internet usluga



Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

DRŽAVNI ZAVOD ZA NORMIZACIJU I MJERITELJSTVO

Temeljem članka 13. stavak 2., članka 17. stavak 2. i članka 23. stavak 4. Zakona o normizaciji ("Narodne novine" broj 55/96) ravnatelj Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo donosi

NAREDBU

O HOMOLOGACIJI VOZILA S VIŠE OD TRI KOTAČA U POGLEDU UREĐAJA ZA UPRAVLJANJE

I. PODRUČJE PRIMJENE

1. Vozila kategorija M, N i O moraju biti homologirana sukladno ovoj naredbi.

2. Ova naredba odnosi se na uređaj za upravljanje na vozilima kategorija M, N i O.

3. Odredbe ove naredbe ne odnose se na uređaj za upravljanje jedino s pneumatskim, električnim ili hidrauličkim prijenosnim mehanizmom, osim:

a) pomoćnog uređaja za upravljanje stražnjim kotačima (dopunsko upravljanje stražnjim kotačima) jedino s električnim ili hidrauličkim prijenosnim mehanizmom za vozila kategorije M i N

b) pomoćnog uređaja za upravljanje stražnjim kotačima jedino s hidrauličkim prijenosnim mehanizmom za vozila kategorije O.

II. ZAHTJEVI

4. Opći zahtjevi

4.1. Uređaj za upravljanje mora osigurati lako i sigurno upravljanje vozilom do njegove najveće brzine ili kod prikolice do njene tehnički dopuštene najveće brzine. Pri ispitivanju prema točki 6 mora postojati tendencija samostalnog vraćanja u srednji položaj. Vozilo mora udovoljiti zahtjevima točke 6.2. kod motornog vozila i točke 6.3. kod prikolica. Ako je vozilo opremljeno s pomoćnim uređajem za upravljanje mora također udovoljiti zahtjevima dodatka 4 Pravilniku ECE R 79.01.

4.1.1. Kod najveće projektirane brzine vozila mora biti moguća vožnja horizontalnom ravnom cestom bez dopunskog ispravljanja upravljanja od strane vozača i bez neuobičajenih vibracija u upravljačkom uređaju. Prikolice opremljene jedino s hidrauličkim prijenosnim mehanizmom moraju također udovoljavati zahtjevima dodatka 5. Pravilniku ECE R 79.01.

4.1.2. Mora postojati sinkronizacija kretanja između naprave za upravljanje i upravljanih kotača, osim kotača upravljanih s pomoćnim uređajem za upravljanje.

4.2. Uređaj za upravljanje mora biti projektiran, proizveden i ugrađen tako da može nadvladati opterećenja koja se javljaju za vrijeme uobičajenog kretanja vozila ili skupa vozila. Najveći kut upravljanja ne smije biti ograničen bilo kojim dijelom prijenosnog mehanizma, osim ako za tu namjenu nije posebno konstruiran.

4.2.1. Ako nije drugačije navedeno, smatra se u smislu ovog pravilnika, da se u uređaju za upravljanje ne može dogoditi više od jedne greške u bilo kojem vremenu i da se dvije osovine jednog podvozja izvedene kao udvojena osovina moraju promatrati kao da su jedna osovina.

4.3. Ako prestane raditi motor ili se pokvari jedan dio uređaja za upravljanje, osim dijelova koji su navedeni u točki 4.4., uređaj za upravljanje mora uvijek udovoljavati zahtjevima točke 6.2.6. Pravilnika ECE R 79.01 kod motornog vozila i točke 6.3. Pravilnika ECE R 79.01 kod prikolica.

4.4. U smislu ovog pravilnika upravljane kotače, napravu za upravljanje i sve mehaničke dijelove prijenosnog mehanizma ne treba smatrati lomljivima ako su dostatno dimenzionirani, lako dostupni za održavanje i sa sigurnosnim rješenjima najmanje jednakim onim koja su propisana za druge vitalne dijelove i sklopove vozila (kao npr. uređaj za kočenje). U slučaju u kojem bi kvar takvog dijela vjerojatno rezultirao gubitkom kontrole vozila, takav dio mora biti izrađen od metala ili gradiva s ekvivalentnim značajkama i ne smije biti izložen značajnoj distorziji u uobičajenoj uporabi upravljačkog sustava.

4.5. Bilo koja greška u prijenosnom mehanizmu, osim sasvim mehaničke, mora biti jasno uočljiva za vozača; kod motornog vozila, povećanje sile upravljanja smatra se upozoravajućim signalom; kod prikolice dopušten je mehanički indikator. Kad se dogodi kvar, dopuštena je promjena srednjeg prijenosnog odnosa ako nije prekoračena sila na upravljaču navedena u točki 6.2.6. Pravilnika ECE R 79.01.

5. Posebni zahtjevi

5.1. Naprava za upravljanje

5.1.1. Ako vozač neposredno rukuje napravom za upravljanje

5.1.1.1. mora biti takva da se njome može upravljati

5.1.1.2. smjer pomicanja naprave za upravljanje mora odgovarati namjeravanoj promjeni smjera vozila

5.1.1.3. osim kod pomoćnog uređaja za upravljanje, zavisnost između kuta zakretanja upravljača i kuta upravljanja mora biti stalna i jednolika.

5.2. Prijenosni mehanizam

5.2.1. Uređaji za namještanje geometrije upravljanja moraju biti takvi da se poslije namještanja podešavanja može uspostaviti sigurna veza između namjestivih sastavnica pomoću odgovarajućih uređaja za blokiranje.

5.2.2. Prijenosni mehanizam koji se može rastaviti kako bi se upotrijebio za razne konfiguracije vozila (npr. za produžive poluprikolice), mora imati uređaje za blokiranje koji osiguravaju sigurno mijenjanje položaja dijelova i sklopova; ako je blokiranje automatsko, mora postojati dodatna sigurnosna blokada kojom se rukuje ručno.

5.3. Upravljani kotači

5.3.1. Upravljani kotači ne smiju biti jedino stražnji kotači. Ovaj se zahtjev ne odnosi na poluprikolice.

5.3.2. Prikolice (osim poluprikolica) koje imaju više od jedne osovine s upravljanim kotačima i poluprikolice koje imaju najmanje jednu osovinu s upravljanim kotačima moraju u cijelosti ispunjavati uvjete iz točke 6.3. Međutim, za prikolice sa samozakretnim uređajem ispitivanje prema točki 6.3. nije potrebno ako je odnos osovinskog opterećenja između neupravljanih i samoupravljanih osovina jednak ili veći od 1,6 pod uvjetima punog opterećenja.

5.4. Opskrbljivač energijom

5.4.1. Isti izvor energije može se upotrebljavati za opskrbljivanje uređaja za upravljanje i uređaja za kočenje. Međutim, kod kvara ili u opskrbljivaču energijom ili kvara u jednom od ta dva uređaja, moraju biti ispunjeni sljedeći uvjeti:

5.4.1.1. uređaj za upravljanje mora zadovoljiti uvjete iz točke 6.2.6 Pravilnika ECE R 79.01

5.4.1.2. ako se dogodi kvar u izvoru energije, učinak kočenja kod prvog kočenja ne smije pasti ispod učinka propisanog za radnu kočnicu, kao što je navedeno u dodatku 3 Pravilniku ECE R 79.01

5.4.1.3. ako se dogodi kvar u opskrbljivaču energijom, učinak kočenja mora udovoljavati zahtjevima u dodatku 3 Pravilniku ECE R 79.01

5.4.1.4. ako razina fluida u spremniku padne ispod razine koja može prouzročiti povećanje sile upravljanja ili kočenja, vozaču mora biti dano zvučno ili optičko upozorenje. To upozorenje može biti povezano s uređajem predviđenim da upozori na kvar u uređaju za kočenje; vozač mora imati mogućnost da na jednostavan način provjeri ispravnost rada upozoravajuće svjetiljke.

5.4.2. Isti izvor energije može se upotrebljavati za opskrbljivanje uređaja za upravljanje i drugih uređaja osim uređaja za kočenje, u slučaju da razina fluida u spremniku padne ispod razine koja može prouzročiti povećanje sile upravljanja, vozaču mora biti dano zvučno ili optičko upozorenje; vozač mora imati mogućnost da na jednostavan način provjeri ispravnost rada upozoravajuće svjetiljke.

5.4.3. Uređaji za upozorenje moraju biti neposredno i stalno priključeni na električnu instalaciju. Kada motor radi pri uobičajenim radnim uvjetima i nema grešaka u uređaju za upravljanje, uređaj za upozorenje mora davati signal samo za vrijeme koje je potrebno za punjenje spremnika energije poslije pokretanja motora.

III. ISPITIVANJE VOZILA

6. Ispitivanje vozila u smislu ove naredbe može provoditi samo ovlašteni laboratorij, prema zahtjevima Pravilnika broj 79 Ekonomskog povjerenstva Ujedinjenih naroda za Europu s izmjenama i dopunama koje su stupile na snagu zaključno 14. kolovoza 1995.,1 koji je dodatak Ženevskom sporazumu iz 1958. o prihvaćanju jednakih uvjeta za homologaciju i uzajamno priznavanje homologacije opreme i dijelova motornih vozila (u daljnjem tekstu: Pravilnik ECE R 79.01).

7. Pravilnik ECE R 79.01 u izvorniku dostupan je u Normoteci Državnog zavoda za normizacijiu i mjeriteljstvo.

IV. HOMOLOGACIJA VOZILA

8. Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo vrši homologaciju vozila u smislu ove naredbe prema Pravilniku ECE R 79.01.

V. PROVJERA SUKLADNOSTI

9. Provjera sukladnosti vozila s zahtjevima ove naredbe provodi se prema postupku koji je propisan Pravilnikom o homologaciji vozila ("Narodne novine" broj 82/96, 107/96, 79/97, 132/97 i 58/98).

VI. PRIMJENA

10. Ova naredba stupa na snagu danom objave u "Narodnim novinama", a primjenjivat će se:

- od 1. siječnja 1999. za homologaciju tipa vozila

- od 1. travnja 1999. za nova vozila koja se prvi put registriraju u Republici Hrvatskoj

- od 1. listopada 1999. za sva vozila koja se prvi put registriraju u Republici Hrvatskoj

11. Kod provjere sukladnosti vozila prihvaća se homologacija izdana prema Pravilniku ECE R 79.00.

________
(1) ECE dokumenti u kojima je objavljen tekst pravilnika:
E/ECE/324 - E/ECE/TRANS/505Rev. 1/Add. 78/Rev. 1 (Preradba 1, stupila na snagu 11. veljače 1990.)
E/ECE/324 – E/ECE/TRANS/505Rev. 1/Add. 78/Rev. 1/Ammend. 1 (Dopuna 1, stupila na snagu 14. kolovoza 1995.)

Klasa: 011-02/98-02/19
Urbroj: 558-04/7-98-1
Zagreb, 1. rujna 1998.

Ravnatelj
Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo
dr. sc. Jakša Topić, dipl. ing., v. r.


Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.