Zakoni i propisi - Pravni savjeti 141 27.10.1998 Naredba o homologaciji teretnih motornih vozila, prikolica i poluprikolica s obzirom na njihovu bočnu zaštitu

     
   

Internet i poslovne usluge za poduzetnike


Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge

Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave.
Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice.

Link za opširnije informacije o izradi web stranica

 
 
     


Link na pregled svih poslovnih i internet usluga



Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

DRŽAVNI ZAVOD ZA NORMIZACIJU I MJERITELJSTVO

Temeljem članka 13. stavak 2., članka 17. stavak 2. i članka 23. stavak 4. Zakona o normizaciji ("Narodne novine" broj 55/96) ravnatelj Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo donosi

NAREDBU

O HOMOLOGACIJI TERETNIH VOZILA, PRIKOLICA I POLUPRIKOLICA S OBZIROM NA NJIHOVU BOČNU ZAŠTITU

I. PODRUČJE PRIMJENE

1. Vozila kategorije N2, N3, O3, i O4 moraju biti homologirana sukladno ovoj naredbi.

2. Ova naredba primjenjuje se na bočnu zaštitu kompletnih vozila kategorija N2, N3, O3, i O4 osim:

a) tegljača za poluprikolice

b) prikolica koje su posebno konstruirane i izrađene za prijevoz vrlo dugih tereta nedjeljivih duljina, kao što su drveni trupci, čelične grede, itd.

c) vozila koja su konstruirana i izrađena za posebne namjene na kojima nije moguće, iz praktičnih razloga, pričvrstiti takvu bočnu zaštitu.

II. ZAHTJEVI

3. Vozila kategorija N2, N3, O3, i O4 moraju biti tako konstruirana i opremljena da pružaju, po cijeloj svojoj duljini, učinkovitu zaštitu nezaštićenim sudionicima u prometu protiv opasnosti od podlijetanja pod strane vozila i podvlačenja pod kotače vozila. Ovaj će se zahtjev smatrati ispunjenim:

4. ako je vozilo opremljeno specijalnom bočnom zaštitnom napravom (bočna zaštita) sukladno zahtjevima iz točke 7. ove naredbe ili

5. ako je vozilo tako projektirano i/ili opremljeno sa strane (po boku) da njegovi sastavni dijelovi, na osnovi njihova oblika i značajki, mogu biti uključeni u i/ili smatrani kao zamjena za bočnu zaštitnu napravu. Sastavnice čija združena funkcija udovoljava zahtjevima navedenim u točki 7. ove naredbe smatraju se da tvore bočnu zaštitnu napravu.

6. U svrhu provjere udovoljavanja tehničkim odredbama navedenim u točki 7. ove naredbe, položaj vozila mora biti kako slijedi:

- vozilo mora biti postavljeno na vodoravnoj ravnoj površini

- upravljani kotači moraju biti točno u pravcu prema naprijed

- vozilo mora biti neopterećeno

- poluprikolice moraju biti postavljene na svoje oslonce u što je moguće vodoravnijem položaju.

7. Tehničke odredbe za bočne zaštitne naprave

7.1. Bočna zaštitna naprava ne smije povećavati ukupnu širinu vozila, a glavni dio njezine vanjske plohe ne smije biti više od 120 mm unutra od krajnje ravnine (najveće širine) vozila. Njezin prednji kraj kod nekih vozila može biti svinut prema unutra u skladu s točkama 7.4.3. i 7.4.4. Njezin stražnji kraj ne smije biti uvučeniji od vanjskoga bočnog ruba stražnjih guma za više od 30 mm (isključujući ispupčenja guma u blizini njihova nalijeganja na tlo) u području od najmanje 250 mm duljine njezina stražnjega dijela.

7.2. Vanjska ploha naprave mora biti glatka i, koliko je to moguće, neprekinuta od njezina prednjega do stražnjega kraja; susjedni dijelovi se međutim mogu preklapati u slučaju kad je preklopljeni rub usmjeren prema natrag ili prema dolje, ili može biti ostavljen razmak ne veći od 25 mm mjeren u uzdužnom pravcu ako stražnji dio ne strši prema van u odnosu na prednji dio; zaobljene glave vijaka ili zakovica mogu od površine stršiti ne više od 10 mm, a ostali dijelovi mogu stršiti isto toliko samo ako su glatki i jednako zaobljeni; svi vanjski rubovi i kutovi moraju biti zaobljeni s polumjerom zaobljenosti ne manjim od 2,5 mm.

7.3. Naprava se može sastojati od neprekinute ravne plohe, ili jedne ili više vodoravnih prečka, ili od kombinacije plohe i prečka; kad se upotrebljavaju prečke, one ne smiju biti međusobno udaljene više od 300 mm, te moraju biti visoke najmanje:

50 mm kod vozila kategorije N2 i O3

100 mm i uglavnom plosnate kod vozila kategorije N3 i O4

kombinacija plohi i prečka treba tvoriti praktično neprekinutu bočnu zaštitnu napravu, dakako, u skladu s odredbama točke 7.2.

7.4. Prednji rub bočne zaštitne naprave treba biti konstruiran kako slijedi:

7.4.1. Njegov smještaj mora biti:

7.4.1.1. kod motornih vozila: ne više od 300 mm iza vertikalne ravnine, koja je okomita na srednju uzdužnu ravninu vozila i tangencijalna na vanjsku površinu gume na kotaču neposredno ispred bočne zaštitne naprave

7.4.1.2. na prikolici s vučnom motkom: ne više od 500 mm iza ravnine definirane u točki 7.4.1.1;

7.4.1.3. na poluprikolici: ne više od 250 mm iza poprečne srednje ravnine potpornih nogu, ako su one postavljene; odnosno, u svakom slučaju, udaljenost od prednjeg ruba bočne zaštitne naprave do poprečne ravnine koja prolazi kroz središte kraljeva čepa u njegovu krajnjem stražnjem položaju ne smije biti veća od 2,7 m.

7.4.2. Ako prednji rub bočne zaštitne naprave leži u inače otvorenu prostoru, tada se on mora sastojati od neprekinutoga vertikalnog dijela koji se proteže preko cijele visine bočne zaštitne naprave; vanjska i prednja strana toga dijela moraju biti usmjerene prema natrag najmanje 50 mm i svinute prema unutra 100 mm na vozilima kategorije N2 i O3, te usmjerene prema natrag najmanje 100 mm i svinute prema unutra 100 mm na vozilima kategorije N3 i O4.

7.4.3. Na motornom vozilu kod kojeg dimenzija od 300 mm navedena u točki 7.4.1.1. zadire u vozačevu kabinu bočna zaštitna naprava mora biti konstruirana tako da razmak između njegova prednjeg ruba i stijenki kabine ne bude veća od 100 mm te, ako je potrebno, on mora biti zaokrenut prema unutra za kut ne veći od 450. U tom slučaju odredbe iz točke 7.4.2. nisu primjenljive.

7.4.4. Na motornom vozilu kod kojega dimenzija od 300 mm navedena u točki 7.4.1.1. pada iza vozačeve kabine, a bočna zaštitna naprava po izboru proizvođača proteže se prema naprijed na razmak od kabine manji od 100 mm moraju se primijeniti odredbe iz točke 7.4.3.

7.5. Stražnji rub bočne zaštitne naprave ne smije biti više od 300 mm ispred vertikalne ravnine koja je okomita na srednju uzdužnu ravninu vozila i tangencijalna na vanjsku površinu gume na kotaču neposredno iza bočne zaštitne naprave; neprekinuti vertikalni dio na stražnjem rubu bočne zaštitne naprave ne zahtijeva se.

7.6. Donji rub bočne zaštitne naprave ni u jednoj točki ne smije biti više od 550 mm iznad tla.

7.7. Gornji rub bočne zaštitne naprave ne smije biti više od 350 mm ispod onog dijela strukture vozila kojeg presijeca ili dodiruje vertikalna ravnina koja je tangencijalna na vanjsku površinu guma, isključujući ispupčenja guma u blizini njihova nalijeganja na tlo, osim u sljedećim slučajevima:

7.7.1. Ako ravnina iz točke 7.7. ne presijeca strukturu vozila, tada gornji rub bočne zaštitne naprave treba biti u razini s površinom platforme koja nosi teret, ili 950 mm iznad tla, ovisno o tome koja je od navedene dvije veličine manja.

7.7.2. Ako ravnina iz točke 7.7. presijeca strukturu vozila na razini većoj od 1,3 m iznad tla, tada gornji rub bočne zaštitne naprave ne smije biti manje od 950 mm iznad tla.

7.7.3. Na vozilu koje je posebno projektirano i izgrađeno, a ne tek prilagođeno, za prijevoz kontejnera ili skidljivih tijela gornji rub bočne zaštitne naprave može biti određen u skladu s točkama 7.7.1. i 7.7.2. pri čemu se kontejner ili skidljivo tijelo smatraju dijelom vozila.

7.8. Bočne zaštitne naprave moraju uglavnom biti krute, sigurno pričvršćene (ne smiju se olabaviti zbog vibracije pri normalnoj uporabi vozila) te, osim u slučaju dijelova navedenih pod točkom 7.9, moraju biti izrađeni od kovine ili kojega drugog prikladnog gradiva. Bočna zaštitna naprava smatra se prikladnom ako može podnijeti vodoravnu statičku silu od 1 kN koja djeluje okomito na bilo koji dio njegove vanjske površine preko središta tlačnoga trna čija je tlačna površina okrugla ili ravna i promjera od 220 mm ± 10 mm te ako deformacija bočne zaštitne naprave pod djelovanjem navedene sile nije veća od:

30 mm na krajnjih stražnjih 250 mm duljine štitnika, te 150 mm na preostalom dijelu duljine štitnika.

Sukladnost s tim zahtjevom može se provjeriti i izračunavanjem.

7.9. Dijelovi trajno pričvršćeni na vozilo, kao npr.: pomoćni kotači, kutija akumulatora, spremnici za zrak, spremnici za gorivo, svjetla, retrovizori i kutije s alatom, mogu biti uključeni u bočnu zaštitnu napravu pod uvjetom da zadovoljavaju dimenzijske zahtjeve iz ove naredbe. Zahtjevi iz točke 7.2. općenito se moraju primijeniti na razmak između zaštitnih naprava i trajno pričvršćenih dijelova.

7.10. Bočna zaštitna naprava ne smije se upotrebljavati za pričvršćivanje vodova za kočnice te zračnih ili hidrauličnih vodova.

III. ISPITIVANJE VOZILA

8. Ispitivanje vozila u smislu ove naredbe može provoditi samo ovlašteni laboratorij, prema zahtjevima Pravilnika broj 73 Ekonomskog povjerenstva Ujedinjenih naroda za Europu, stupio na snagu 1. siječnja 1988.,1 koji je dodatak Ženevskom sporazumu iz 1958. o prihvaćanju jednakih uvjeta za homologaciju i uzajamno priznavanje homologacije opreme i dijelova motornih vozila (u daljnjem tekstu: Pravilnik ECE R 73.00).

9. Pravilnik ECE R 73.00 u izvorniku dostupan je u Normoteci Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo.

IV. HOMOLOGACIJA VOZILA

10. Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo vrši homologaciju vozila u smislu ove naredbe prema Pravilniku ECE R 73.00.

V. PROVJERA SUKLADNOSTI

11. Provjera sukladnosti vozila sa zahtjevima ove naredbe provodi se prema postupku koji je propisan Pravilnikom o homologaciji vozila ("Narodne novine" broj 82/96, 107/96, 79/97, 132/97 i 58/98).

VI. PRIMJENA

12. Ova naredba stupa na snagu osmog dana nakon objave u "Narodnim novinama", a primjenjivat će se:

- od 1. siječnja 1999. za homologaciju tipa vozila

- od 1. travnja 1999. za nova vozila koja se prvi put registriraju u Republici Hrvatskoj,

- od 1. listopada 1999. za sva vozila koja se prvi put registriraju u Republici Hrvatskoj.

_______
(1)
ECE dokumenti u kojima je objavljen tekst pravilnika:
E/ECE/324 - E/ECE/TRANS/505Rev.1/Add. 72 (Izvornik pravilnika stupio na snagu 1. siječnja 1988.)

Klasa: 011-02/98-02/21
Urbroj: 558-04/7-98-1
Zagreb, 31. kolovoza 1998.

Ravnatelj
Državnog zavoda na normizaciju i mjeriteljstvo
dr. sc. Jakša Topić, dipl. ing., v. r.


Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.