Zakoni i propisi - Pravni savjeti 141 27.10.1998 Naredba o homologaciji vozila s obzirom na ograničenje njihove najveće brzine i ugradnju uređaja za ograničenje brzine homologiranog tipa te uređaja za ograničenje brzine

     
   

Internet i poslovne usluge za poduzetnike


Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge

Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave.
Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice.

Link za opširnije informacije o izradi web stranica

 
 
     


Link na pregled svih poslovnih i internet usluga



Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

DRŽAVNI ZAVOD ZA NORMIZACIJU I MJERITELJSTVO

Temeljem članka 13. stavak 2., članka 17. stavak 2. i članka 23. stavak 4. Zakona o normizaciji ("Narodne novine" broj 55/96) ravnatelj Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo donosi

NAREDBU

O HOMOLOGACIJI VOZILA S OBZIROM NA OGRANIČENJE NJIHOVE NAJVEĆE BRZINE I UGRADNJU UREĐAJA ZA OGRANIČENJE BRZINE HOMOLOGIRANOG TIPA TE UREĐAJA ZA OGRANIČENJE BRZINE

I. PODRUČJE PRIMJENE

1. Vozila kategorija M3, N2 i N3 te njihovi uređaji za ograničenje brzine moraju biti homologirani sukladno ovoj naredbi.

2. Svrha ove naredbe jest ograničiti na propisanu vrijednost najveću cestovnu brzinu teških vozila za prijevoz tereta i putnika. To se postiže s pomoću uređaja za ograničenje brzine (u daljnjem tekstu: SLD uređaj) ili funkcije ograničavanja brzine u sklopu sustava vozila, čija je glavna funkcija upravljanje napajanjem motora gorivom.

3. Ova naredba pravilnik se primjenjuje na:

a) Vozila kategorija M3, N2 i N3 opremljena SLD uređajem koji nije zasebno homologiran sukladno ovoj naredbi ili koji je tako kontruiran i/ili opremljen da se može smatrati da njegovi sastavni dijelovi u cijelosti ili djelomično ispunjavaju funkcije SLD uređaja. (Dio I. Pravilnika ECE R 89.00.)

b) Ugradnju na vozila kategorija M3, N2 i N3 SLD uređaja koji su tipno homologirani sukladno ovoj naredbi. (Dio II. Pravilnika ECE R 89.00.)

c) SLD uređaji koji su namijenjeni za ugradnju na vozila kategorija M3, N2 i N3. (Dio III. Pravilnika ECE R 89.00.)

II. ZAHTJEVI

4. Ograničenje najveće brzine vozila: dio I

4.1. Ograničenje brzine mora biti takvo da vozilo u uobičajenoj uporabi, usprkos vibracijama kojima može biti izloženo, udovoljava odredbama dijela I. ove naredbe.

4.2. Posebice, SLD uređaj za vozilo mora biti tako konstruiran, izrađen i ugrađen da je osigurana otpornost na utjecaj korozije i starenja čemu uređaj može biti izložen, kao i zaštitu od zlouporabnih operacija u skladu s točkom 4.6.

4.2.1. Granična vrijednost se, ni u jednom slučaju, ne smije moći povećati ili isključiti privremeno ili stalno na vozilu u uporabi. Tu nenarušivost postavljene granične vrijednosti mora se dokazati ovlaštenom laboratoriju s dokumentacijom za ispitivanje slijeda mogućih neispravnosti prema kojem će sustav biti cjelovito ispitan. Ispitivanje treba pokazati, uzimajući u obzir različita stanja postavljena sustavom, posljedice promjena ulaznih ili izlaznih stanja na funkcioniranje, mogućnosti postizanja tih promjena zbog neispravnosti ili namjernim kvarom, kao i mogućnosti njihove pojave. Razina ispitivanja uvijek će biti do prve neispravnosti.

4.2.2. Funkcija ograničenja brzine i veze potrebne za njezino djelovanje, osim onih veza bitnih za pogon vozila, moraju biti zaštićene od neovlaštenog namještanja ili prekida njihova napajanja energijom postavljanjem zapečaćenih uređaja i/ili potrebom za uporabom specijalnog alata.

4.3. Funkcija ograničenja brzine ne smije utjecati na radni kočni sustav vozila. Trajna kočnica (npr. usporivač - retarder) smije biti ugrađena samo ako ona djeluje tek nakon što je funkcija ograničenja brzine ograničila napajanje motora gorivom na najmanju količinu goriva.

4.4. Funkcija ograničenja brzine mora biti takva da ne utječe na cestovnu brzinu vozila ako se pritisne na papučica gasa za vrijeme gibanja vozila postavljenom graničnom brzinom.

4.5. Funkcija ograničenja brzine mora dopustiti uobičajenu uporabu papučice gasa u svrhu mijenjanja stupnjeva prijenosa.

4.6. Nikakva loša uporaba ili neovlašteno djelovanje ne smije rezultirati povećanjem snage motora iznad one određene pozicijom vozačeve papučice gasa.

4.7. Funkcija ograničenja brzine mora biti ostvarena bez obzira na upotrijebljenu papučicu gasa, ako postoji više od jednoga takvog uređaja za upravljanje, koji mogu biti dosegnuti iz vozačeva sjedišta.

4.8. Funkcija ograničenja brzine mora besprijekorno funkcionirati unutar svoga elektromagnetskog okruženja bez neprihvatljivih elektromagnetskih smetnji za bilo što u njezinom okruženju.

4.9. Podnositelj zahtjeva za homologaciju mora priložiti dokumentaciju u kojoj su opisani postupci ispitivanja i namještanja. Mora biti moguće ispitati djelovanje funkcije ograničenja brzine i na mirujućem vozilu (na primjer: za provjeru sukladnosti proizvodnje ili kod periodičnih pregleda).

4.10. Sve sastavnice neophodne za cjelovito djelovanje funkcije ograničenja brzine moraju biti napajanje strujom uvijek kad je vozilo u gibanju.

4.11. Ispitivanja ograničenja brzine kojima je podvrgnuto vozilo dostavljeno za homologaciju kao i zahtijevane značajke ograničenja, opisani su u prilogu 5 Pravilnika ECE R 89.00. Na zahtjev proizvođača i uz suglasnost upravnog tijela koje dodjeljuje tipnu homologaciju, vozila čija teorijski ograničena brzina (v) ne prelazi postavljenu brzinu (vset) za takva vozila, mogu biti oslobođena od ispitivanja prema prilogu 5 Pravilnika ECE R 89.00. ako su ispunjeni zahtjevi ove naredbe.

5. Zahtjevi za ugradbu SLD uređaja homologiranog tipa: dio II

5.1. SLD uređaj mora biti tako ugrađen da omogući da vozilo u uobičajenoj uporabi, usprkos vibracijama kojima može biti izloženo, udovoljava odredbama iz dijela II Pravilnika ECE R 89.00.

5.2. Priopćajni dokument mora označavati na koji je način osigurana nenarušivost (radna sigurnost) SLD uređaja. Razina ispitivanja uvijek će biti do prve neispravnosti.

5.3. Funkcija ograničenja brzine mora biti ostvarena bez obzira na upotrijebljenu papučicu gasa, ako postoji više od jednoga takvog uređaja za upravljanje, koji mogu biti dosegnuti iz vozačeva sjedišta.

5.4. Podnositelj zahtjeva za homologaciju mora priložiti dokumentaciju u kojoj su opisani postupci ispitivanja i namještanja. Mora biti moguće ispitati djelovanje funkcije ograničenja brzine i na mirujućem vozilu (na primjer: za provjeru sukladnosti proizvodnje ili kod periodičnih pregleda).

5.5. Sve sastavnice SLD uređaja, potrebne za njegovo neograničeno funkcioniranje, moraju biti napajane strujom uvijek kad je vozilo u gibanju.

5.6. Funkcija ograničenja brzine ne smije utjecati na radni kočni sustav vozila. Trajna kočnica (npr.: usporivač - retarder) smije biti ugrađena samo ako ona djeluje tek nakon što je funkcija ograničenja brzine ograničila napajanje motora gorivom na najmanju količinu goriva.

6. Zahtjevi za SLD uređaj: dio III

6.1. SLD uređaj mora biti konstruiran, izveden i ugrađen tako da omogući da vozilo (u koje je ugrađen) u uobičajenoj uporabi, udovoljava zahtjevima dijela III Pravilnika ECE R 89.00.

Posebno, SLD uređaj mora biti konstruiran, izrađen i sastavljen tako da bude otporan na koroziju i starenje te da onemogućuje neovlašteno namještanje.

6.2. Namještena brzina Vset se ne smije moći povećati ili smanjiti trenutačno ili trajno dok je vozilo u uporabi. Nenarušivost uređaja mora biti pokazana ovlaštenom laboratoriju sa dokumentacijom koje analizira (definira) stanje neispravnog uređaja u kojem se sustav pregledava kao cjelina. Ova analiza treba pokazati (uzimajući u obzir različite položaje u kojima se može naći uređaj) posljedice modifikacija na ulazima i izlazima, mogućnosti da se ove modifikacije dogode greškom ili namjerno te mogućnost ovih pojava.

6.3. SLD uređaj i njegovi priključci bitni za funkcioniranje, osim onih nužnih za uporabu vozila moraju imati mogućnost zaštite od neovlaštenog namještanja ili prekida napajanja preko pečaćenja i/ili uporabom posebnog alata.

6.4. SLD uređaj ne smije aktivirati (utjecati na) radni kočni sustav vozila. Trajna kočnica (npr. usporivač) smije biti aktivirana samo nakon što je SLD uređaj smanjio dotok goriva na minimum (najmanji položaj).

6.5. SLD uređaj mora biti takav da ne utječe na brzinu vozila ako je papučica gasa (akceleratora) pritisnuta dok vozilo vozi namještenom brzinom.

6.6. SLD uređaj mora omogućiti uobičajenu kontrolu akceleratora kod promjena stupnjeva prijenosa.

6.7. Niti neispravnost uređaja niti neovlašteno namještanje uređaja ne smije dovesti do povećanja snage motora koja je definirana položajem papučice gasa.

SLD uređaj mora zadovoljavajuće funkcionirati u svom elektromagnetskom okruženju i bez elektromagnetskih ometanja bilo čega u tom okruženju.

IV. ISPITIVANJE VOZILA S OBZIROM NA OGRANIČENJE NJIHOVE NAJVEĆE BRZINE I UREĐAJA ZA OGRANIČENJE BRZINE

7. Ispitivanje vozila s obzirom na ograničenje njihove najveće brzine i uređaja za ograničenje brzine u smislu ove naredbe može provoditi samo ovlašteni laboratorij, prema zahtjevima Pravilnika broj 89 Ekonomskog povjerenstva Ujedinjenih naroda za Europu, stupio na snagu 1. listopada 1992.,1 koji je dodatak Ženevskom sporazumu iz 1958 o prihvaćanju jednakih uvjeta za homologaciju i uzajamno priznavanje homologacije opreme i dijelova motornih vozila (u daljnjem tekstu: Pravilnik ECE R 89.00).

8. Pravilnik ECE R 89.00 u izvorniku dostupan je u Normoteci Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljsto.

V. HOMOLOGACIJA VOZILA S OBZIROM NA OGRANIČENJE NJIHOVE NAJVEĆE BRZINE I UREĐAJA ZA OGRANIČENJE BRZINE

10. Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo vrši homologaciju vozila i SLD uređaja u smislu ove naredbe prema Pravilniku ECE R 89.00.

VI. PROVJERA SUKLADNOSTI

11. Provjera sukladnosti vozila sa zahtjevima ove naredbe provodi se prema postupku koji je propisan Pravilnikom o homologaciji vozila ("Narodne novine" broj 82/96, 107/96, 79/97, 132/97 i 58/98).

VII. PRIMJENA

12. Ova naredba stupa na snagu danom objave u "Narodnim novinama", primjenjivat će se:

- od 1. siječnja 1999. za homologaciju tipa vozila

- od 1. travnja 1999. za nova vozila koja se prvi put registriraju u Republici Hrvatskoj

- od 1. listopada 1999. za sva vozila koja se prvi put registriraju u Republici Hrvatskoj.

_______
(1) ECE dokumenti u kojima je objavljen tekst pravilnika:
E/ECE/324-E/ECE/TRANS/505Rev. 1/Ad. 88 (Izvornik pravilnika, stupio na snagu 1. listopada 1992.)

Klasa: 011-02/98-02/24
Urbroj: 558-04/7-98-1
Zagreb, 31. kolovoza 1998.

Ravnatelj
Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljsto
dr. sc. Jakša Topić, dipl. ing., v. r.


Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.