Zakoni i propisi - Pravni savjeti 140 26.10.1998 Priopćenje Ustavnog suda Republike Hrvatske broj U-VII-842/1998 od 21. listopada 1998.
     
   

Internet i poslovne usluge za poduzetnike


Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge

Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave.
Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice.

Link za opširnije informacije o izradi web stranica

 
 
     


Link na pregled svih poslovnih i internet usluga



Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE

Ustavni sud Republike Hrvatske u sastavu Jurica Malčić, dopredsjednik Suda te suci Zdravko Bartovčak, dr. Velimir Belajec, dr. Nikola Filipović, Ante Jelavić Mitrović, mr. Vojislav Kučeković, mr. Hrvoje Momčinović, Ivan Marijan Severinac i Mladen Žuvela, u postupku nadzora nad ustavnošću i zakonitošću izbora u skladu s odredbom članka 125. alineje 7. Ustava Republike Hrvatske i odredbom članka 38. alineje 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, povodom prijedloga Socijaldemokratske partije Hrvatske, na sjednici održanoj dana 21. listopada 1998., izdaje

PRIOPĆENJE

I.

Socijaldemokratska partija Hrvatske, zastupana po predsjedniku Ivici Račanu (dalje u tekstu: SDP), podnijela je Ustavnom sudu Republike Hrvatske prijedlog za nadzor nad ustavnošću i zakonitošću postupanja Izbornog povjerenstva Republike Hrvatske, povodom njezinih prigovora u svezi izborne promidžbe za izbore za Skupštinu Dubrovačko-neretvanske županije.

U prijedlogu navodi da je 2. listopada 1998. uputila prigovor Županijskom izbornom povjerenstvu Dubrovačko-neretvanske županije, u kojem je navela da je za dan 2. listopada 1998. najavljena emisija 1. programa HTV-a "Ljudi smo" u kojoj je gost trebao biti gospodin Niko Bulić pa, kako je isti ujedno i nositelj liste HDZ-a na izborima za Županijsku skupštinu Dubrovačko-
-neretvanske županije, smatraju da bi njegovo gostovanje u toj emisiji značilo povredu članka 19. Izbornog zakona, s obzirom da drugim strankama nije omogućena takva besplatna promidžba. Ujedno moli Županijsko izborno povjerenstvo da upozori HTV na kršenje Izbornog zakona te da zatraži od HTV-a da i svim ostalim nositeljima izbornih lista i njihovim strankama omogući takvu promidžbu.

II.

Na prigovor SDP-a Županijsko izborno povjerenstvo nije odgovorilo pa je SDP 5. listopada 1998. izjavila prigovor Izbornom povjerenstvu Republike Hrvatske, u kojem traži da postupi u skladu sa svojim zakonskim ovlaštenjima te zatraži od HTV-a da i svim ostalim nositeljima izbornih lista na izborima za Županijsku skupštinu Dubrovačko-neretvanske županije omogući istu takvu izbornu promidžbu. Izborno povjerenstvo Republike Hrvatske ne odgovara SDP-u na prigovor, već telefonskim putem upozorava Županijsko izborno povjerenstvo da riješi prigovor SDP-a od 2. listopada 1998.

Županijsko izborno povjerenstvo, dopisom od 5. listopada 1998., odgovara SDP-u te navodi da su, prema odredbi članka 20. Zakona o izboru članova predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave i jedinica lokalne uprave i samouprave ("Narodne novine", br. 90/92, 69/95, 59/96 i 63/96), samo lokalna sredstva javnog priopćavanja - dakle ne i sva - dužna političkim strankama i nezavisnim kandidatima koji sudjeluju na izborima za članove predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave, odnosno jedinica lokalne uprave i samouprave, omogućiti da pod jednakim uvjetima izlažu svoj program i obavljaju izbornu promidžbu pa da, stoga, Županijsko izborno povjerenstvo, u smislu odredbe članka 34. alineje 4. navedenog Zakona, ima pravo i dužnost nadzirati zakonitost ovakve izborne promidžbe samo ako se ona obavlja putem lokalnih sredstava priopćavanja, dakle da ono nije ovlašteno kontrolirati i ocjenjivati da li izborne propise krše javna glasila, kao što je Hrvatska televizija, čiji je domašaj širi.

III.

U predmetnom prijedlogu, SDP predlaže Ustavnom sudu da utvrdi da je Izborno povjerenstvo Republike Hrvatske bilo dužno razmotriti njihov prigovor u vezi izborne promidžbe, da je HTV privilegiranjem samo jednog kandidata prekršio zakonske propise o jednakosti i ravnopravnosti kandidata u promidžbi te da se Županijsko izborno povjerenstvo nije pridržavalo zakonskih rokova za odgovor na njihov prigovor, odnosno da nisu postupili u skladu s propisima o nadzoru nad zakonitošću izbora, odnosno izborne promidžbe.

IV.

Ustavni sud razmotrio je prijedlog SDP-a, njegove prigovore upućene Županijskom izbornom povjerenstvu Dubrovačko-neretvanske županije i Izbornom povjerenstvu Republike Hrvatske, kao i odgovor Županijskog izbornog povjerenstva SDP-a te je utvrdio da je prijedlog osnovan.

1. Prema odredbi članka 19. Zakona o izboru članova predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave i jedinica lokalne uprave i samouprave, od dana kada se objave liste kandidata izbornih jedinica i zbirne kandidatske liste jedinice lokalne samouprave, odnosno jedinice lokalne uprave i samouprave, pa do 24 sata prije izbora, svi kandidati za članove predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave, odnosno jedinice lokalne uprave i samouprave te sve političke stranke koje su predložile kandidate, imaju pod jednakim uvjetima pravo na iznošenje i obrazlaganje svojih izbornih programa te izbornu promidžbu.

2. Notorno je da je gospodin Niko Bulić, nositelj izborne liste HDZ-a za Skupštinu Dubrovačko-neretvanske županije bio gost u emisiji 1. programa HTV-a "Ljudi smo", koja je emitirana 2. listopada 1998. i ponovno 3. listopada 1998.

Iako se radi o redovitoj tjednoj emisiji u okviru programa HTV-a, koja inače nije promidžbeno-izbornog karaktera, Ustavni sud ocjenjuje da je omogućavanjem sudjelovanja u toj emisiji nositelju liste HDZ-a, a istovremeno ne pruživši mogućnost nositeljima drugih lista na isto ili slično sudjelovanje u emisijama HTV-a u istom predizbornom razdoblju, HTV prekršila navedenu odredbu članka 19. Zakona o izboru članova predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave i jedinica lokalne uprave i samouprave.

3. Nadalje, Ustavni sud ocjenjuje da je Županijsko izborno povjerenstvo trebalo riješiti prigovor SDP-a, koji mu je upućen 2. listopada 1998., shodno odredbi članka 58. stavka 2. Zakona o izboru članova predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave i jedinica lokalne uprave i samouprave.

Također, Županijsko izborno povjerenstvo Dubrovačko-neretvanske županije, prema stajalištu Ustavnog suda, u okviru svoje nadležnosti iz članka 34. alineje 4. Zakona o izboru članova predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave i jedinica lokalne uprave i samouprave, kada nadzire pravilnost izborne promidžbe u skladu s tim Zakonom, ima pravo ocjenjivati i pravilnost izborne promidžbe koja se obavlja putem javnih glasila čiji je domašaj širi od lokalnih sredstava iz članka 20. istog Zakona, kao i upozoriti ta javna glasila na eventualnu nepravilnost u izbornoj promidžbi pa i putem Izbornog povjerenstva Republike Hrvatske.

4. Konačno, kad se je SDP prigovorom obratio Izbornom povjerenstvu Republike Hrvatske, kako zbog šutnje Županijskog izbornog povjerenstva, tako i s traženjem da to Povjerenstvo upozori HTV na kršenje zakona i da zatraži od HTV-a da i svim ostalim nositeljima izbornih lista i njihovim strankama omogući istu promidžbu, Ustavni sud smatra da je to Povjerenstvo trebalo o prigovoru odlučiti, umjesto da samo putem telefona upozori Županijsko izborno povjerenstvo da riješi prvi prigovor SDP-a. Izborno povjerenstvo Republike Hrvatske trebalo je, dakle, postupiti u okviru svog ovlaštenja iz članka 29. stavka 2. Zakona o izboru članova predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave i jedinica lokalne uprave i samouprave, kao i shodnom primjenom svog ovlaštenja iz članka 31. stavka 1. točke 7. Zakona o izborima zastupnika u Sabor Republike Hrvatske ("Narodne novine", br. 22/92, 1/93, 30/93 - pročišćeni tekst, 11/94, 68/95 i 108/96).

5. Ustavni sud izražava stajalište da u vrijeme izborne promidžbe sva javna glasila moraju korektno i u skladu s pravilima struke objavljivati i prenositi izbornu promidžbu svih stranaka koje sudjeluju u izborima, poštujući njihovu jednakost i ravnopravnost u izbornoj promidžbi, i to bez obzira da li se radi o izborima u cijeloj Hrvatskoj, ili pak o izborima u nekoj od jedinica lokalne samouprave i jedinica lokalne uprave i samouprave.

Hrvatska radiotelevizija ima posebno značajnu ulogu u izbornoj promidžbi pa u tijeku te promidžbe mora paziti da ni u okviru svojih redovnih emisija ne povrijedi jednakost svih sudionika izbora, u smislu odredbe članka 19. Zakona o izboru članova predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave i jedinica lokalne uprave i samouprave.

V.

Ustavni sud ocjenjuje da je u konkretnom slučaju došlo do povrede pravila izborne promidžbe. Međutim, te povrede nisu bitno utjecale na rezultate izbora za Skupštinu Dubrovačko-neretvanske županije.

Ovo priopćenje objavit će se u "Narodnim novinama" temeljem odredbe članka 40. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske ("Narodne novine", br. 13/91).

Broj: U-VII-842/1998
Zagreb, 21. listopada 1998.

USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE

Dopredsjednik
Jurica Malčić, v. r.


Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.