Zakoni i propisi - Pravni savjeti 99 22.7.1998 Pravilnik o provedbi stručnog usavršavanja i provjeri stručne osposobljenosti djelatnika autoškola i ovlaštenih ispitivača
     
   

Internet i poslovne usluge za poduzetnike


Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge

Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave.
Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice.

Link za opširnije informacije o izradi web stranica

 
 
     


Link na pregled svih poslovnih i internet usluga



Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

HRVATSKI AUTOKLUB

Na temelju članka 208. stavka 3. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (»Narodne novine«, broj 54/96. - pročišćeni tekst) i članka 4. Pravilnika o povjeravanju Hrvatskom autoklubu poslova jedinstvenog procesa osposobljavanja kandidata za vozače, organiziranja i provođenja vozačkih ispita i drugih poslova javnih ovlasti (»Narodne novine«, broj 24/95.), Upravni odbor Hrvatskog autokluba na sjednici od 11. svibnja 1998. godine donio je, uz suglasnost ministra prosvjete i športa,

PRAVILNIK

O PROVEDBI STRUČNOG USAVRŠAVANJA I PROVJERI STRUČNE OSPOSOBLJENOSTI DJELATNIKA AUTOŠKOLA I OVLAŠTENIH ISPITIVAČA

Članak 1.

Ovim pravilnikom utvrđuju se oblici i organizacija stručnog usavršavanja, te način provjere stručne osposobljenosti instruktora vožnje, osoba koje izvode nastavu iz nastavnog predmeta Prometna i sigurnosna pravila (u daljnjem tekstu: djelatnici autoškola) i članova komisija koje provode vozački ispit (u daljnjem tekstu: ovlašteni ispitivači).

1. OBLICI I ORGANIZACIJA STRUČNOG USAVRŠAVANJA

Članak 2.

Oblici stručnog usavršavanja djelatnika autoškola i ovlaštenih ispitivača su:

- individualni oblici stručnog usavršavanja,

- stručna savjetovanja i seminari koje provodi Hrvatski autoklub,

- stručni aktivi djelatnika autoškola,

- stručni aktivi ovlaštenih ispitivača,

- ostali oblici stručnog usavršavanja.

Oblik stručnog usavršavanja iz stavka 1. alineje 2. ovoga članka obvezan je za djelatnike autoškola i ovlaštene ispitivače (u daljnjem tekstu: obvezni oblik stručnog usavršavanja).

Članak 3.

Obvezne oblike stručnog usavršavanja Hrvatski autoklub provodi u pravilu jedanput godišnje.

Obvezni oblici stručnog usavršavanja provode se prema programu čiji je sadržaj sastavni dio ovoga Pravilnika.

Članak 4.

O pohađanju obveznog oblika stručnog usavršavanja Hrvatski autoklub vodi evidenciju.

Prava i obveze djelatnika autoškola i ovlaštenih ispitivača u vezi s obveznim oblicima stručnog usavršavanja pobliže uređuje poslodavac kod kojeg su zaposleni.

2. NAČIN PROVJERE STRUČNE OSPOSOBLJENOSTI

Članak 5.

Provjeru stručne osposobljenosti obavlja Hrvatski autoklub u skladu s Pravilnikom o provjeri stručne osposobljenosti djelatnika autoškola i ovlaštenih ispitivača i odredbama ovoga pravilnika.

Provjera stručne osposobljenosti prema propisanim područjima provodi se prema odgovarajućem programu stručnog usavršavanja (članak 3. stavak 2. ovoga pravilnika).

Članak 6.

Osobe iz članka 1. ovoga pravilnika dužne su pristupiti provjeri stručne osposobljenosti najmanje jedanput u pet godina.

Članak 7.

Članove Povjerenstva za provjeru stručne osposobljenosti imenuje glavni tajnik Hrvatskog autokluba odlukom.

Članom Povjerenstva za provjeru stručne osposobljenosti može biti imenovan liječnik odnosno osoba koja ima visoku stručnu spremu prometne, odgojno-obrazovne ili pravne struke i najmanje 5 godina radnog iskustva na poslovima obrazovanja ili osposobljavanja u cestovnom prometu.

Odlukom iz stavka 1. ovoga članka određuje se sastav Povjerenstva, početak i završetak provjere, zadaci Povjerenstva, te stručno tijelo nadležno za rješavanje žalbi na odluku Povjerenstva.

Članak 8.

O rokovima provjere stručne osposobljenosti kandidati se izvješćuju 90 dana prije održavanja provjere.

O mjestu i vremenu provođenja provjere stručne osposobljenosti kandidatima se šalje pismena obavijest najkasnije 30 dana prije dana provođenja provjere.

Članak 9.

Provjera stručne osposobljenosti provodi se testom znanja i drugim oblicima provjere (usmene provjere, ogledna predavanja, ogledni nastavni sat vožnje i slično).

Test i kriterije utvrđivanja uspjeha na provjeri stručne osposobljenosti utvrđuje Povjerenstvo iz članka 8. ovoga pravilnika.

Članak 10.

Provjera stručne osposobljenosti testom znanja traje najduže 90 minuta.

Članak 11.

Kandidat je zadovoljio na provjeri ako je točnim odgovorima na pitanja iz testa znanja postigao najmanje 75% mogućih bodova.

Članak 12.

Kandidat koji na provjeri ne pokaže znanje prema članku 12. ovoga pravilnika može se, na svoj zahtjev, podvrgnuti ponovnoj provjeri nakon proteka 15 dana, na mjestu i u roku koji utvrdi Povjerenstvo za provjeru stručne osposobljenosti.

Članak 13.

Ako kandidat i nakon tri provjere ne pokaže dovoljno znanja, ne može pristupiti ponovnoj provjeri dok ne protekne 6 mjeseci od dana posljednje provjere.

Članak 14.

O žalbi kandidata protiv odluke Povjerenstva o prigovoru na ocjenu prema članku 8. Pravilnika o provjeri stručne osposobljenosti djelatnika autoškola i ovlaštenih ispitivača rješava stručno tijelo od tri člana koje se imenuje odlukom iz članka 8. ovoga pravilnika.

Članak 15.

Knjigu evidencije o kandidatima koji su pristupili provjeri stručne osposobljenosti Hrvatski autoklub čuva trajno.

Izvještaj o rezultatima provjere stručne osposobljenosti Hrvatski autoklub čuva pet godina.

Članak 16.

Troškovi obveznih oblika stručnog usavršavanja i provjere stručne osposobljenosti osiguravaju se iz naknade za vozačke ispite.

Članak 17.

Stupanjem na snagu ovoga pravilnika prestaje važiti Pravilnik o provedbi stručnog usavršavanja i provjeri stručne osposobljenosti djelatnika autoškola i ovlaštenih ispitivača (»Narodne novine«, broj 40/95.).

Članak 18.

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.

Broj: 3485/3
Zagreb, 11. svibnja 1998.

Predsjednik
Upravnog odbora
Hrvatskog autokluba
Tomislav Družak, dipl. oec., v. r.


Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.

NASTAVNI PLAN I PROGRAM STRUČNOG USAVRŠAVANJA DJELATNIKA AUTOŠKOLA I OVLAŠTENIH ISPITIVAČA

Program stručnog usvršavanja djelatnika autoškola i ovlaštenih ispitivača namijenjen je instruktorima vožnje, predavačima predmeta prometna i sigurnosna pravila i ovlaštenim ispitivačima.

Program stručnog usavršavanja ujedno je i program provjere stručne osposobljenosti djelatnika autoškola i ovlaštenih ispitivača.

Program stručnog usavršavanja realizira se u oblicima: samostalno (individualno) usavršavanje, kolektivno usavršavanje u autoškoli (stručni aktivi), kolektivno usaršavanje izvan autoškole (seminari, savjetovanja itd.).

GODIŠNJI PLAN STRUČNOG USAVRŠAVANJA

   godišnji broj   
   sati (min.)
  podjela godišnjeg broja sati po
  oblicima stručnog usavršavanja  
   NASTAVNI PREDMET

osposoblja-
vanja

samostalni
stručni rad

seminari
aktivi

savjeto-
vanja

   1. Didaktika

18

12

4

2

   2. Metodika nastave

18

11

4

3

   3. Psihologija poučavanja

15

10

3

2

   4. Prometna i sigurnosna pravila

15

10

3

2

   5. Poznavanje vozila

15

10

4

1

   6. Prometna tehnika

15

10

4

1

   7. Pružanje prve pomoći
       osobama ozlijeđenim u pro-
       metnoj nezgodi

15

10

4

1

Autoškola i Hrvatski autoklub detaljnije utvrđuju svojim godišnjim programom rada sadržaj, oblike, organizaciju i druge uvjete ostvarivanja programa stručnog usavršavanja.

PLAN PROVJERE STRUČNE OSPOSOBLJENOSTI

   NASTAVNI   
PREDMET

   NASTAV-   
NICI
PSP

   INSTRUK-   
TORI
VOŽNJE  

   ISPITIVAČI   

  PSP, UMV       PPP       
   1a. Didaktika

DA

DA

DA

DA

   1b. Obrazovna  
         tehnologija

DA

DA

DA

DA

   2a. Metodika nastave
         PSP

DA

NE

NE

NE

   2b. Metodika nastave  
         UMV

NE

DA

NE

NE

   3. Psihologija
       poučavanja

NE

DA

DA

DA

   4. Prometna i
       sigurnosna pravila

DA

DA

DA

NE

   5. Poznavanje vozila

DA

DA

DA

NE

   6. Prometna tehnika

DA

DA

DA

NE

   7. Pružanje prve
       pomoći osobama
       ozlijeđenim u pro-
       metnoj nezgodi

NE

NE

NE

DA

OKVIRNI PROGRAM PERMANENTNOG STRUČNOG USAVRŠAVANJA

1. DIDAKTIKA S OBRAZOVNOM TEHNOLOGIJOM

Cilj i zadaci

Cilj stručnog usavršavanja djelatnika autoškole i ovlaštenih ispitivača u području didaktike je da stalno proširuju i produbljuju svoje spoznaje o zakonitostima nastave i učenja primijenjenih na uvjete autoškola i provedbe ispita. Također, da prate procese i tendencije u razvoju didaktičke teorije i prakse i da na temelju toga stalno usavršavaju vlastitu odgojno-obrazovnu razinu.

Zadaci su:

upoznati osnovne sadržaje didaktike i opće zakonitosti odgoja i obrazovanja;

uvoditi suvremenu obrazovnu tehnologiju u nastavu,

unapređivati metode nastavnog rada usavršavanjem nastavnika,

osposobiti ih za primjenu usvojenih znanja u praksi,

razvijati odgojne vrijednosti - etičke, estetske, fizičke i radne.

Organizacijski oblici osposobljavanja:

stručni aktivi predavača PSP, instruktora vožnje i ovlaštenih ispitivača,

seminari i savjetovanja,

samostalni rad.

Sadržaji predmeta:

Didaktika kao znanost

Metodologija didaktike

Nastavni proces

nastavni proces kao odgojno-obrazovni proces

ostvarivanje odgojnih i obrazovnih zadataka u procesu osposobljavanja vozača

nastavnik kao izvor znanja

polaznik kao subjekt u nastavnom procesu

ostali izvori znanja

priroda komunikacije polaznik-nastavnik

kibernetički model nastave.

Nastavnik

uloga nastavnika u oblikovanju nastave

nastavnik kao odgajatelj, kreator, suradnik, programer, tehnolog i instruktor u nastavi

pedagoške i stručne kvalitete suvremenog nastavnika.

Organizacija nastave

suvremena makro i mikroorganizacija nastave

didaktička načela

nastavne metode

razredno-predmetni sistem i nastava po sistemu grupnih i individualnih programa

posebni oblici organizacije nastave u autoškolama

teorijska i praktična nastava polaznika (kandidata) za vozače

priprema za izvođenje nastavnog sata.

Upoznavanje, praćenje, provjera znanja i ocjenjivanje polaznika u nastavi

mjerljivost efekata nastave

individualne karakteristike polaznika

subjektivni i objektivni postupci u provjeravanju znanja polaznika

testovi znanja i testovi sposobnosti

ostale metode u procesu upoznavanja, praćenja i vrednovanja znanja polaznika

permanentne provjere znanja i završna komisijska provjera osposobljenosti polaznika (kandidata) za vozača.

Obrazovna tehnologija u nastavi prometa

audiovizuelna tehnika (AV):

projekciona tehnika, posebno primjena dijaprojektora, grafoskopa, kinoprojektora u nastavi prometa,

didaktički zahtjevi u primjeni AV tehničke i drugih nastavnih sredstava,

kibernetska tehnika:

primjena programirane nastave (linearni i razgranati problemi u nastavi prometa)

kompjutorizirane elektronske učionice i autosimulatori

multimedijski sustav u nastavi i učenju:

kombinacija primjene AV i kibernetske tehnike u novim metodama nastave.

Upute za realizaciju nastavnog programa didaktike s obrazovnom tehnologijom

Kao što je rečeno u uvodu ovog programa, cilj je stručnog usavršavanja instruktora vožnje i predavača PSP i ovlaštenih ispitivača da stalno proširuju i produbljuju svoje spoznaje o zakonitostima nastave i učenja, te da ih stvaralački primjenjuje u svakodnevnoj odgojno-obrazovnoj praksi. Naravno, pritom će veću pažnju posvećivati onim dijelovima programa koji za njihovo područje djelovanja ima veću važnost. Od posebnog je interesa područje komunikacija nastavnik-polaznik, zatim priprema i organizacija nastavnog sata, naročito onog dijela koji se odnosi na vježbanje i provjeravanje znanja, te osuvremenjivanje nastave itd. Isto tako zadatak je nastavnika da primijeni i unapređuje suvremenu obrazovnu tehnologiju.

Stručni aktiv će adekvatno uvjetima u kojima radi planirati teme koje će se razmatrati na aktivima, kao i teme koje će biti sadržaji rada savjetovanja ili seminara. Pritom će se obvezno rukovoditi sugestijama i prijedlozima instruktora, predavača i ovlaštenih ispitivača, jer će oni najbolje znati u kojoj im je fazi usavršavanja potrebna pomoć i koju će problematiku lakše svladati zajedničkim radom.

Zapravo, seminari, savjetovanja i stručni aktivi imaju zadatak da postojeće zakonitosti konkretiziraju u onoj problematici koja je za njih specifična. Tako će se postupno razvijati metodika rada koja se prema didaktici odnosi kao što se posebno i pojedinačno odnosi prema općem. Ponegdje u svijetu te su tendencije već prisutne, a kod nas se postupno usvajaju. Zato se i u predloženoj literaturi za samostalan rad moramo zadržati na izvorima koji imaju opće didaktičko značenje.

2. METODIKA NASTAVE PSP I UMV

Cilj i zadaci

Cilj permanentnog stručnog usavršavanja je da predavači PSP i instruktori vožnje trajno proširuju i produbljuju svoja znanja iz realizacije nastave PSP i vježbi upravljanja vozilom, obogaćuju ih novim spoznajama iz tog djelokruga, kao i da primjenom ovih spoznaja neprekidno usavršavaju svoj vlastiti rad.

Zadaci su:

osposobiti predavača PSP i instruktore vožnje za primjenu optimalnih didaktičkih rješenja u pojedinim nastavnim jedinicama,

osposobiti predavače PSP i instruktore vožnje da u najkraćem roku polaznici steknu potrebna znanja i vještine upravljanja vozilom,

razviti kod predavača PSP i instruktora vožnje potrebu za stalnim usavršavanjem vlastitog rada koji je zasnovan na metodici PSP i metodici UMV.

Organizacijski oblici usavršavanja:

samostalni rad,

stručni aktivi u autoškolama,

savjetovanja i seminari.

Sadržaji predmeta:

Metode nastave u nastavnom predmetu PSP u ovisnosti od nastavnih sredstava i pomagala koja se koriste u nastavnom procesu

Metode rješavanja konkretnih prometnih situacija na cestama

Metode rješavanja konkretnih prometnih situacija u složenim gradskim uvjetima;

Metode nastave u nastavnom predmetu UMV u ovisnosti od:

- tehničko-metodskih karakteristika prometnog vježbališta, motornih vozila i autosimulatora;

- karakteristika javnih prometnih površina na kojima se izvodi nastava,

- utvrđenih predispozicija i sposobnosti polaznika (kandidata) za vozače;

Metode uvježbavanja i rješavanja konkretnih prometnih situacija na cestama za dvosmjerni i uvjetno dvosmjerni promet;

Metode uvježbavanja rješavanja konkretnih prometnih situacija na cestama s odvojenim kolnicima;

Metode uvježbavanja rješavanja konkretnih prometnih situacija u složenim gradskim uvjetima;

Metode uvježbavanja u uvjetima izrazito visokih i niskih temperatura zraka;

Metode uvježbavanja po snijegu, kiši, poledici, magli, jakom pljusku i sl.;

Metode uvježbavanja vožnje biciklom, mopedom i motociklom;

Metode uvježbavanja racionalnog upravljanja motornim vozilom;

Upute za realizaciju

Program metodike nastave iz PSP i UMV realizira se kroz sva tri oblika permanentnog stručnog usavršavanja. Godišnjim planom rada svaka autoškola utvrđuje redoslijed realizacije tema za individualni i kolektivni oblik usavršavanja u autoškoli u odnosu na problematiku.

Kolektivni oblik stručnog usavršavanja izvan autoškole određuje se jedinstveno za sve autoškole u Republici Hrvatskoj.

3. PSIHOLOGIJA POUČAVANJA

Cilj i zadaci

Cilj je stručnog usavršavanja i provjeravanja u oblasti psihologije poučavanja da instruktori vožnje, predavači prometnih i sigurnosnih pravila i ovlašteni ispitivači proširuju svoja znanja iz pedagoške psihologije i da se upoznaju sa suvremenim teoretskim i praktičnim spoznajama psihičkih zakonitosti koje djeluju na sigurnije ponašanje vozača u prometu na cestama.

Zadaci su:

upoznati suvremene teorijske i praktične spoznaje psiholoških zakonitosti

proširiti i dopuniti znanja povezana uz psihologiju poučavanja

pridonijeti razvoju humanih odnosa među sudionicima u prometu

Sadržaji predmeta

Pedagoška psihologija

psihologija poučavanja u procesu osposobljavanja polaznika (kandidata) za vozače

Metode i postupci u psihologiji poučavanja

metoda opažanja,

metoda eksperimenta,

razgovor - intervju,

vođenje dnevnika o polazniku,

testiranje,

upotreba simulatora vožnje,

upotreba videotehnika.

Učenje

oblici učenja,

metode učenja,

čimbenici uspješnog učenja.

Proces stjecanja vještina

Pamćenje

Zaboravljanje

Dokimologija

predmet mjerenja,

pogreške mjernog instrumenta,

vrste ocjena.

4. PROMETNA I SIGURNOSNA PRAVILA

Cilj i zadaci

Cilj je ovog područja da predavači PSP, instruktori vožnje i ovlašteni ispitivači stalno proširuju i produbljuju svoje spoznaje o zakonitostima koje vladaju u trokutu čovjek-vozilo-cesta, te da prate procese i tendencije koje se događaju na relaciji čovjek-vozilo-cesta, kao i da na temelju novih spoznaja neprekidno usavršavaju vlastitu odgojno-obrazovnu djelatnost.

Zadaci ovog područja su da se predavači PSP, instruktori vožnje i ovlašteni ispitivači:

osposobe za što bolji prijenos znanja važnih za sigurnost prometa na relaciji nastavnik-polaznik,

prošire i prodube svoja znanja vezana uz prometna i sigurnosna pravila,

dobrim poznavanjem prometnih i sigurnosnih pravila pridonesu stvaranju pozitivnih osobina ličnosti i sigurnosnih navika kod vozača, kao i razvoju humanih odnosa među sudionicima u prometu.

Sadržaji predmeta

Signalizacija u cestovnom prometu

Važnost signalizacije u cestovnom prometu. Definiranje pojedinog prometnog znaka. Primjena značenja pojedinog prometnog znaka u osposobljavanju polaznika (kandidata) za vozače. Pravila prometa.

Definiranje pojedinog prometnog pravila. Prijenos znanja o pravilima prometa na relaciji nastavnih prometnih i sigurnosnih pravila, odnosno vozač instruktor i polaznik osposobljavanja za vozača u autoškoli u obuci iz upravljanja vozilom.

Čimbenici koji utječu na usvajanje sigurnosnih pravila i navika

Utjecaj psihičkih svojstava i karakteristika vozača na sigurno upravljanje vozilom. Nepovoljna psihofizička stanja i njihov utjecaj na sigurnost prometa. Načela defanzivne vožnje i optimalna sigurnost prometa. Represivne mjere u prometu i ponašanje vozača.

Postupci vozača i drugih sudionika u prometu u slučaju prometne nezgode.

Spasavanje iz potopljenog vozila. Postupci kod prometne nezgode. Specifičnosti u prijevozu teretnim i priključnim vozilima i motornim vozilima za prijevoz putnika.

Specifičnosti kod prijevoza vangabaritnih tereta. Prijevoz opasnih tvari i njihove specifičnosti. Specifičnosti kod prijevoza putnika na teretnim vozilima u prostoru za smještaj tereta. Uvjeti za prijevoz putnika u motornim vozilima »D« kategorije. Specifičnosti kod prijevoza školske djece.

Ekonomična vožnja i zaštitne mjere sigurnosti.

Principi ekonomične vožnje. Specifičnosti vožnje u različitim prometnim situacijama i vremenskim uvjetima.

Upute za realizaciju

Ovaj program moguće je realizirati kroz sva tri oblika stručnog usavršavanja. Preporuča se u okviru ovog programa da autoškole u svojim godišnjim planovima i programima predvide teme vezane uz tekuću problematiku rada autoškole na nivou kolektivnog usavršavanja. Stručni voditelj i vijeće instruktora vožnje pojedine autoškole, trebaju na početku godine utvrditi osnovne smjernice za individualno usavršavanje vozača instruktora, nastavnika PSP, a Hrvatski autoklub za ovlaštene ispitivače.

Kolektivno usavršavanje iz ovog dijela programa organizira se jedinstveno za instruktore vožnje, predavače PSP i ovlaštene ispitivače u Republici Hrvatskoj. Obrada tema iz ovog područja treba se temeljiti prvenstveno na novim saznanjima u ovom području i pozitivnim iskustvima u radu autoškola i provedbi vozačkih ispita u drugim zemljama. Na početku godine u okviru svojih planova nositelji permanentnog stručnog usavršavanja utvrdit će teme koje će se realizirati u tekućoj godini.

Kolektivno usavršavanje treba realizirati uz aktivno sudjelovanje svih subjekata seminara.

5. POZNAVANJE VOZILA

Cilj i zadaci

Cilj stručnog usavršavanja u ovom području je da predavači PSP, instruktori vožnje i ovlašteni ispitivači proširuju i produbljuju svoje spoznaje o utjecaju poznavanja i održavanja cestovnih vozila na sigurnu vožnju i sigurnost u prometu, kako bi svoja znanja što uspješnije prenijeli na korisnike cestovnih vozila.

Zadaci su:

permanentno upoznavanje tehničkih novosti na vozilima,

prenošenje znanja korisnicima cestovnih vozila,

izgrađivanje pozitivnog stava korisnicima cestovnih vozila prema poznavanju i održavanju vozila, te preventivnim i redovitim pregledima ispravnosti i njihovom značenju za sigurnost u prometu,

stjecanje navike savjesnog pregledavanja i održavanja vozila te prepoznavanje neispravnosti.

Sadržaji predmeta

Osnovni dijelovi vozila

karoserija

motor

ostali dijelovi i uređaji

dijelovi i uređaji na priključnim vozilima

Goriva i maziva

Funkcioniranje mehanizama i uređaja vozila na motorni pogon i priključnih vozila sa gledišta sigurnosti prometa.

prijenosni mehanizam

prednji i zadnji ovjes

uređaj za upravljanje

uređaj za zaustavljanje

električni uređaji na vozilu

uređaj za osvjetljivanje i svjetlosnu signalizaciju

uređaj za zvučnu signalizaciju

uređaj za normalnu vidljivost

uređaj za odvod ispušnih plinova

priključni uređaji

Ostali uređaji i dijelovi vozila od posebnog značaja za sigurnost prometa.

kotači i gume (pneumatici)

zaštita vozača i putnika u vozilu (sigurnosni pojasevi, zračni jastuci, sjedala, nasloni i drugo)

ostala oprema u vozilu

Provjera ispravnosti vozila

prije svake upotrebe

priprema vozila za posebne vremenske uvjete i dulja putovanja

pripreme vozila za tehnički pregled

Upute za realizaciju

Program se realizira kroz sva tri oblika parmanentnog stručnog usavršavanja.

Cjelinu »osnovni dijelovi vozila« treba realizirati tako da je naglasak na upoznavanju tehničkih noviteta koji se ugrađuju u suvremene motore (ubrizgavanje goriva, novi sistemi paljenja smjese, viševentilski razvod smjese itd), novih rješenja na ostalim dijelova i uređajima; mjenjači s više brzina, novi sistemi ublažavanja vibracija, nova elektronska oprema i uređaji itd., te rješenja za vuču priključnih vozila.

Cjeline »funkcioniranje uređaja vozila na motorni pogon i priključnih vozila s gledišta sigurnosti prometa« i »ostali uređaji i dijelovi vozila od posebnog značaja za sigurnost prometa« važno je realizirati tako da je naglasak na upoznavanju tehničkih noviteta i načina održavanja pojedinih uređaja kao i njihovu važnost za sigurnost prometa i ekonomično korištenje.

Cjeline »provjera ispravnosti vozila« važno je realizirati tako da se usvoje pozitivni stavovi prema preventivnim i redovitim pregledima ispravnosti vozila te da se steknu navike savjesnog i pažljivog pregledavanja i održavanja kao i prepoznavanja neispravnosti na vozilima.

6. PROMETNA TEHNIKA

Cilj i zadaci

Cilj je stručnog usavršavanja u ovom području proširivanje znanja u neposrednoj primjeni propisa u različitim prometnim situacijama što čini osnovu za pravodobno i pravilno donošenje odluka i za pravilno reagiranje u konkretnim prometnim situacijama.

Zadaci su:

upoznati suvremene propise na području prometne tehnike,

proširiti i dopuniti znanja na ovom nastavnom području,

osposobiti ih za brzo i efikasno snalaženje u različitim prometnim situacijama,

izgraditi pravilan odnos među sudionicima u prometu.

Sadržaji predmeta

Činitelji sigurnosti prometa:

osnovni činitelji sigurnosti prometa,

dopunski činitelji sigurnosti prometa (klimatski faktori, sredstva za regulaciju prometa, pravila prometa, kontrola prometa).

Mehanika kretanja vozila:

težište i stabilnost vozila,

otpori pri kretanju vozila,

brzine vozila,

stabilnost vozila u zavoju (gubljenje staze vozila i prevrtanje vozila),

kočenje i zaustavljanje vozila,

razmak vozila u koloni,

mimoilaženje,

obilaženje,

pretjecanje.

Kapacitet ceste

Propusna moć raskrižja

Principi vođenja tokova prometa u zoni raskrižja

Regulacija prometa prometnim svjetlima (detektori, zeleni val)

Osnovne karakteristike pješačkog prometa

Vođenje tokova prometa u više razina

Parkiranje

Poznavanje uređaja na vozilu u funkciji sigurnosti prometa

Održavanje vozila s aspekta sigurnosti prometa

7. PRUŽANJE PRVE POMOĆI OSOBAMA OZLIJEĐENIM U PROMETNOJ NEZGODI

Cilj i zadaci

Cilj ovog predmeta je usavršiti i proširiti znanja ovlaštenih ispitivača iz nastavnog predmeta Pružanje prve pomoći osobama ozlijeđenim u prometnoj nezgodi.

Zadaci su:

proširiti znanja iz područja prve pomoći a s posebnim naglaskom na postupak pružanja pomoći povrijeđenim osobama u prometnoj nezgodi

ovladati vještinama i novim načinima pružanja prve pomoći u prometnoj nezgodi,

razviti potrebu za stalnim usavršavanjem na zadacima pružanja prve pomoći.

Sadržaji predmeta

Značenje prve pomoći u prometnoj nezgodi

Stanja kod kojih se pruža neodgodiva pomoć

Prva pomoć pri prestanku disanja i prestanku rada srca

Ozljede

Trovanja i bolesna stanja u prometu

Imobilizacija

Prijevoz povrijeđenih