Zakoni i propisi - Pravni savjeti 95 14.7.1998 Naredba o homologaciji vozila u pogledu emisije štetnih spojeva u skladu s gorivom koje koristi motor

     
   

Internet i poslovne usluge za poduzetnike


Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge

Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave.
Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice.

Link za opširnije informacije o izradi web stranica

 
 
     


Link na pregled svih poslovnih i internet usluga



Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

DRŽAVNI ZAVOD ZA NORMIZACIJU I MJERITELJSTVO

Temeljem članka 13 stavak 2., članka 17 stavak 2. i članka 23 stavak 4. Zakona o normizaciji ("Narodne novine" broj 55/96) ravnatelj Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo donosi

NAREDBU

O HOMOLOGACIJI VOZILA U POGLEDU EMISIJE ŠTETNIH SPOJEVA U SKLADU S GORIVOM, KOJE KORISTI MOTOR

I. OPĆE

1. Vozila kategorija M1 i N1 moraju biti homologirana sukladno ovoj naredbi.

II. PODRUČJE PRIMJENE

2. Ova naredba odnosi se na:

a. emisiju iz ispušnog sustava i emisiju plinova iz kućišta motora svih vozila kategorija M1 i N1 s motorom s vanjskim izvorom paljenja, koja upotrebljavaju gorivo koje sadrži olovo (homologacija tipa A)

b. emisiju iz ispušnog sustava, emisiju plinova iz kućišta motora i emisiju isparavanjem te trajnost uređaja za kontrolu štetne emisije svih vozila kategorija M1 i N1 s motorom s vanjskim izvorom paljenja, koja upotrebljavaju gorivo koje ne sadrži olovo (homologacija tipa B)

c. emisiju iz ispušnog sustava i trajnost uređaja za kontrolu štetne emisije svih vozila kategorija M1 i N1 s motorom sa samozapaljivanjem goriva, koja imaju najmanje četiri kotača (homologacija tipa C).

3. Ova naredba ne odnosi se na vozila čija je masa praznog vozila manja od 400 kg kao i na vozila kod kojih najveća projektirana brzina vožnje ne prelazi 50 km/h.

4. Na zahtjev proizvođača, homologacija tipa vozila s motorima sa samozapaljivanjem goriva, sukladno ovoj naredbi, može se proširiti od vozila kategorija M1 i N1, za koja je već dobivena homologacija tipa, na vozila kategorija M2 i N2 ako referentna masa tih vozila ne prelazi 2.840 kg te ako ona zadovoljavaju uvjete propisane u točki 7 Pravilnika ECE R 83.01.

5. Osnovni postupci mjerenja u Pravilniku ECE R 83.01 preuzeti su iz ECE pravilnika br. 15, dopunjenog s 04 nizom izmjena i dopuna. To znači da se za odobravanje homologacije prema ovoj naredbi uvijek mogu koristiti svi rezultati ispitivanja dobiveni prema ECE pravilniku br. 15, dopunjenog s 04 nizom izmjena i dopuna.

6. Posebno, za vozila koja su projektirana da koriste gorivo s dodatkom olova, ECE pravilnik br. 15 dopunjen s 04 nizom izmjena i dopuna i Pravilnik ECE R 83.01 su istovjetni, tako da homologacija prema ECE pravilnika br. 15 dopunjenog s 04 nizom izmjena i dopuna može se automatski prevesti u homologaciju A prema točki 9.1.1. ove naredbe.

III. ZAHTJEVI

7. Općenito

7.1. Uređaji koji utječu na emisiju plinovitih štetnih spojeva moraju biti tako zamišljeni, izrađeni i sastavljeni da vozilu pri uobičajenoj uporabi omogućuju zadovoljavanje odredbi ove naredbe, bez obzira na vibracije kojima bi mogli biti podvrgnuti. Tehničke mjere koje poduzima proizvođač moraju biti takve da osiguraju sukladnost s odredbama ove naredbe, tj. emisija iz ispušnog sustava ili emisija nastala isparavanjem moraju biti učinkovito ograničene za vrijeme uobičajenog vijeka trajanja vozila i pod uobičajenim uvjetima uporabe. Smatra se da emisija iz ispušnog sustava zadovoljava odredbe ako je u skladu s odredbama iz točke 9. Ako se kod uređaja s katalizatorom upotrebljava osjetilo kisika (lambda sonda), treba osigurati stehiometrijski odnos goriva i zraka (lambda) i kada se postigne određena brzina vožnje ili kada se ubrzava. Ipak, povremene promjene navedenog odnosa su dopuštene ako do promjena dolazi za vrijeme ispitivanja definiranih u točki 9. ili ako su te promjene potrebne za sigurnu vožnju i za pravilan rad motora i uređaja koji utječu na emisiju ili ako su te promjene potrebne za pokretanje hladnog motora.

7.2. Sva vozila opremljena vanjskim izvorom paljenja i napajana gorivom bez olova trebaju zadovoljiti uvjete iz točke 7.2.1. ili 7.2.2.

7.2.1. Glede točke 7.2.2., ulazni otvor spremnika goriva treba biti tako konstruiran da onemogući punjenje spremnika uz pomoć uređaja na crpki za izdavanje goriva čiji je kraj cijevi promjera 23,6 mm ili veći

7.2.2. Točku 7.2.1. ne treba primijeniti na vozilo koje zadovoljava jedan od ova dva uvjeta:

7.2.2.1. Vozilo je tako konstruirano i izrađeno da niti jedan uređaj koji kontrolira emisiju plinovitih štetnih spojeva ne može biti izložen negativnom djelovanju goriva s olovom.

7.2.2.2. Znak za gorivo bez olova, prema ISO 2575: 1982, mora biti jasan i čitljiv i mora se nalaziti na mjestu koje je odmah vidljivo za osobu koja puni spremnik s gorivom. Dodatne oznake su dopuštene.

8. Postupak ispitivanja

8.1. Vozila s vanjskim izvorom paljenja, osim vozila nabrojanih u točki 9.1.1. (homologacija A) i točke 9.1.2.2. i 9.1.2.3. (homologacija B), trebaju biti podvrgnuta ovim ispitivanjima:

Tip I (provjera prosječne emisije iz ispušnog sustava nakon pokretanja hladnog motora)

Tip III (emisija plinova iz kućišta motora)

Tip IV (emisija nastala isparavanjem)

Tip V (trajnost uređaja za kontrolu emisije).

8.2. Vozila s vanjskim izvorom paljenja, osim vozila nabrojanih u točki 9.1.1. (homologacija A) i točke 9.1.2.2. i 9.1.2.3. (homologacija B), trebaju biti podvrgnuta ovim ispitivanjima:

Tip I (provjera prosječne emisije iz ispušnog sustava nakon pokretanja hladnog motora)

Tip II (emisija ugljikova monoksida u praznom hodu)

Tip III (emisija plinova iz kućišta motora)

8.3. Vozila sa samozapaljenjem gorive smjese, osim vozila nabrojanih u točkama 9.1.3.2. i 9.1.3.3. (homologacija C), trebaju biti podvrgnuta ovim ispitivanjima:

Tip I (provjera prosječne emisije iz ispušnog sustava nakon pokretanja hladnog motora)

Tip V (trajnost uređaja za kontrolu emisije).

8.4. Vozila sa samozapaljenjem gorive smjese nabrojana u točkama 9.1.3.2. i 9.1.3.3. (homologacija C) trebaju biti podvrgnuta ovim ispitivanjima:

Tip I (provjera prosječne emisije iz ispušnog sustava nakon pokretanja hladnog motora - samo plinoviti spojevi).

9. Opisi ispitivanja

Rezultirajuće mase emisija plinova i, u slučaju vozila s motorom sa samozapaljivanjem goriva, mase čestica dobivene kod svakoga ispitivanja moraju biti manje od dopuštenih granica datih u niže navedenim tablicama za odgovarajuću kategoriju vozila.

9.1. Ispitivanje Tip I (provjera prosječne emisije iz ispušnog sustava nakon hladnog starta).

9.1.1. Razina emisije plinovitih štetnih spojeva koja se uobičajeno zahtijeva od vozila koja upotrebljavaju gorivo s olovom (homologacija A)

9.1.1.1. Za sva vozila kategorije M1 s motorom s vanjskim izvorom paljenja, koja upotrebljavaju gorivo s olovom, dopuštene granice u ovisnosti o referentnoj masi su:

     Referentna masa     
(Rm) (kg)

     Ugljkov monoksid     
L1 (g/testu)

     Ugljikovodici i dušikovi      
oksidi zajedno
L2 (g/testu)

           Rm<1020
1020<Rm<1250
1250<Rm<1470
1470<Rm<1700
1700<Rm<1930
1930<Rm<2150
      2150<Rm

58
67
76
84
93
101
110

19
   20,5
22
   23,5
 25
   26,5
28

9.1.1.2. Za sva vozila kategorije N1 s motorom s vanjskim izvorom paljenja, koja upotrebljavaju gorivo s olovom, dopuštene granice su navedene u točki 9.1.1.1. Kod ovih vozila dopuštene granice ugljikovodika i dušikovih oksida zajedno (L2) treba množiti faktorom 1,25.

9.1.2. Razina emisije plinovitih štetnih spojeva koja se uobičajeno zahtijeva kod vozila koja upotrebljavaju gorivo bez olova (homologacija B)

9.1.2.1. Za sva vozila s motorom s vanjskim izvorom paljenja, koja upotrebljavaju gorivo bez olova, granice (osim navedenih u točki 9.1.2.2.) trebaju biti:

      Masa ugljikova     
monoksida
L1 (g/km) )

     Ukupna masa ugljikovodika i         
dušikovih oksida
L2 (g/km

2,72

0,97

9.1.2.2. Za vozila kategorije M1 s motorom s vanjskim izvorom paljenja, koja upotrebljavaju gorivo s olovom, kao što su:

terenska vozila (prema definiciji u točki 1 dodatka 10 Pravilniku ECE R 83.01)

vozila s najvećom masom većom od 2,5 tona

vozila za prijevoz više od šest putnika uključujući i vozača

treba primijeniti granice navedene u tabeli u točki 9.1.1.1. ove naredbe.

9.1.2.3. Za vozila kategorije M1 s motorom s vanjskim izvorom paljenja koja upotrebljavaju gorivo s olovom, granice su navedene u tabeli u točki 9.1.1.1. ove naredbe.

9.1.3. Razina emisije plinovitih štetnih spojeva koja se uobičajeno zahtijeva od vozila koja upotrebljavaju Diesel gorivo (homologacija C)

9.1.3.1. Za sva vozila kategorije M1 s motorom sa samozapaljenjem goriva, koja upotrebljavaju Diesel gorivo, (osim vozila definiranih u točki 9.1.3.2.) dopuštene granice su:

     Masa ugljikova     
monoksida

Ukupna masa
     ugljikovodika i dušikovih     
oksida

     Masa čestica     

L1 (g/km)

L2 (g/km)

L4 (g/km)

2,72

0,97

0,14

9.1.3.2. Za vozila kategorije M1 s motorom sa samozapaljivanjem goriva, koja upotrebljavaju Diesel gorivo, kao što su:

terenska vozila (prema definiciji u točki 1 dodatka 10 Pravilniku ECE R 83.01)

vozila s najvećom masom većom od 2,5 tona

vozila za prijevoz više od šest putnika uključujući i vozača

treba primijeniti granice navedene u tabeli u točki 9.1.1.1. ove naredbe

9.1.3.3. Za vozila kategorije N1 s motorom sa samozapaljivanjem goriva, koja upotrebljavaju Diesel gorivo granice nisu dane u tabeli u točki 9.1.1.1. ove naredbe.

9.1.4. Ispitivanje Tip II (emisija ugljikova monoksida u praznom hodu)

9.1.4.1. S iznimkom vozila s motorom sa samozapaljivanjem goriva, ovo ispitivanje treba provesti na vozilima navedenim u točkama 9.1.1.1. i 9.1.1.2. (homologacija A) i 9.1.2.2. i 9.1.2.3. (homologacija B).

9.1.4.2. Ako se ispitivanje provodi pod uvjetima navedenim u dodatku 5 Pravilniku ECE R 83.01, obujamski sadržaj ugljikova monoksida u ispušnom plinu ne smije prijeći 3,5% kada motor radi u praznom hodu, namješten uz uvjete za ispitivanje Tip I, (homologacija A) te ne smije prijeći 4,5% unutar granica namještenosti navedenih u dodatku 5 Pravilniku ECE R 83.01.

9.1.4.3. Sukladnost s gore iznesenim zahtjevom treba provjeriti ispitivanjem prema proceduri opisanoj o dodatku 5 Pravilniku ECE R 83.01.

9.1.5. Ispitivanje Tip III (provjera emisije iz kućišta motora)

9.1.5.1. Ovo ispitivanje treba provesti na svim vozilima navedenim u točkama 2. do 5. ove naredbe, osim na onima s motorom sa samozapaljenjem goriva.

9.1.5.2. Kada se ispitivanje provodi u skladu s uvjetima navedenim u dodatku 6. Pravilniku ECE R 83.01, sustav ventilacije kućišta motora ne smije dopustiti emisiju plinova iz kućišta u atmosferu.

9.1.5.3. Sukladnost s gore iznesenim zahtjevom treba provjeriti ispitivanjem prema proceduri opisanoj u dodatku 6 Pravilniku ECE R 83.01.

9.1.6. Ispitivanje Tip IV (određivanje emisije isparavanjem)

9.1.6.1. Ovo ispitivanje treba provesti na svim vozilima navedenim u točkama 1. do 5. ove naredbe, osim na onima s motorom sa samozapaljenjem goriva i na vozilima navedenim u točkama 9.1.1.1. i 9.1.1.2. (homologacija A) i točkama 9.1.2.2. i 9.1.2.3. (homologacija B).

9.1.6.2. Kada se ispitivanje provodi u skladu s uvjetima navedenim u dodatku 7 Pravilniku ECE R 83.01 emisija isparavanjem treba biti manja od 2g/testu.

9.1.7. Ispitivanje Tip V (trajnost uređaja za kontrolu emisije)

9.1.7.1. Ovo ispitivanje treba provesti na svim vozilima navedenim u točkama 2. do 5. ove naredbe, s iznimkom vozila navedenih u točkama 9.1.1.1. i 9.1.1.2. (homologacija A), točkama 9.1.2.2. i 9.1.2.3. (homologacija B) i točkama 9.1.3.2. i 9.1.3.3. (homologacija C). Ispitivanje predstavlja test izdržljivosti od 80.000 km vožnje sukladno programu opisanom u dodatku 8 Pravilniku ECE R 83.01 na stazi za ispitivanje, na cesti ili na ispitnim valjcima.

9.1.7.2. Usprkos zahtjeva iz točke 9.1.7.1., proizvođač može odabrati uporabu faktora starenja prema sljedećoj tablici, kao drugu mogućnost, umjesto ispitivanja prema točki 9.1.7.1.

Kategorija
motora

Faktor starenja

     CO     

     HC+NO    

     Čestice     

S vanjskim izvorom paljenja
Sa samozapaljenjem

1,2
1,1

1,2
1,0

-
1,2

IV. ISPITIVANJE VOZILA

10. Ispitivanje vozila u smislu ove naredbe može provoditi samo ovlašteni laboratorij, prema zahtjevima Pravilnika broj 83 Ekonomskog povjerenstva Ujedinjenih naroda za Europu, s izmjenama i dopunama koje su stupile na snagu zaključno 30. studenoga 1992.1, koji je dodatak Ženevskom sporazumu iz 1958. o prihvaćanju jednakih uvjeta za homologaciju i uzajamno priznavanje homologacije opreme i dijelova motornih vozila (u daljnjem tekstu: ECE R 83.01).

11. Pravilnik ECE R 83.01 u izvorniku dostupan je u Normoteci Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo.

V. HOMOLOGACIJA VOZILA

12. Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo vrši homologaciju vozila u smislu ove naredbe prema Pravilniku ECE R 83.01.

VI. PROVJERA SUKLADNOSTI

13. Provjera sukladnosti vozila sa zahtjevima ove naredbe provodi se prema postupku koji je propisan Pravilnikom o homologaciji vozila ("Narodne novine" broj 82/96, 107/96, 79/97, 132/97 i 58/98).

VII. PRIMJENA

14. Pravilnik br. 15 "Sukladni propisi koji se odnose na homologaciju vozila opremljenih motorima s paljenjem s pomoću svjećica s obzirom na emisiju zagađujućih plinova iz motora" ("Narodne novine" br. 53/91) prestaje važiti danom stupanja na snagu ove naredbe za sva nova vozila koja se prvi put registriraju u Republici Hrvatskoj i od 1. travnja 2000. godine ako su rabljena.

15. Ova naredba stupa na snagu osmog dana nakon objave u "Narodnim novinama", a primjenjivat će se:

- za sva nova vozila koja se prvi put registriraju u Republici Hrvatskoj danom stupanja na snagu ove naredbe

- od 1. travnja 2000. godine, za sva vozila koja se prvi put registriraju u Republici Hrvatskoj.

Klasa: 011-02/98-02/14
Urbroj: 558-04/7-98-1
Zagreb, 15. svibnja 1998.

Ravnatelj
Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo
dr. sc. Jakša Topić, dipl. ing., v. r.


Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.

________
1 ECE dokumenti u kojima je objavljen tekst pravilnika:

E/ECE/324 - E/ECE/TRANS/505Rev.1/Ad.82/Rev. 1 (Preradba 1, stupila na snagu 30. prosinca 1992.)

E/ECE/324 - E/ECE/TRANS/505Rev. 1/Ad.82./Rev.1/Corr.1 (Ispravak)

E/ECE/324 - E/ECE/TRANS/505Rev. 1/Ad.82/Rev.1/Corr.2 (Ispravak 2, stupio na snagu 1. srpnja 1994.)