Zakoni i propisi - Pravni savjeti 95 14.7.1998 Naredba o homologaciji vozila kategorija M, N i O u pogledu kočenja
     
   

Internet i poslovne usluge za poduzetnike


Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge

Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave.
Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice.

Link za opširnije informacije o izradi web stranica

 
 
     


Link na pregled svih poslovnih i internet usluga



Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

DRŽAVNI ZAVOD ZA NORMIZACIJU I MJERITELJSTVO

Temeljem članka 13 stavak 2., članka 17 stavak 2. i članka 23 stavak 4. Zakona o normizaciji ("Narodne novine", broj 55/96) ravnatelj Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo donosi

NAREDBU

O HOMOLOGACIJI VOZILA KATEGORIJA M, N I O U POGLEDU KOČENJA

I. OPĆE

1. Vozila kategorija M, N i O moraju biti homologirana suk- ladno ovoj naredbi.

II. PODRUČJE PRIMJENE

2. Ova naredba odnosi se na kočenje motornih vozila kategorija M i N te prikolica kategorije O. Pojam "prikolica" uključuje i poluprikolice osim gdje je to drugačije naznačeno.

3. Odredbe ove naredbe ne odnose se na:

3.1. Vozila čija najveća projektirana brzina nije veća od 25 km/h

3.2. Prikolice koje se ne smiju priključiti za motorna vozila čija projektirana brzina nije veća od 25 km/h

3.3. Vozila prilagođena vozačima invalidima.

III. ZAHTJEVI

4. Općenito

4.1. Kočni uređaj

4.1.1. Kočni uređaj mora biti tako projektiran, izrađen i ugrađen da omogući vozilu u uobičajenoj uporabi da, usprkos vibracijama kojima može biti izloženo, udovoljava odredbama ove naredbe.

4.1.2. Posebice kočni uređaj mora biti tako projektiran, izrađen i ugrađen da se osigura otpornost na utjecaj korozije i starenja čemu je uređaj izložen.

4.2. Zadaci kočnog uređaja

Kočni uređaj definiran u točki 2.3. Pravilnika ECE R 13.06 mora ispunjavati sljedeće zadatke:

4.2.1. Radno kočenje

Radno kočenje mora omogućiti kontrolu gibanja vozila i njegovo sigurno, brzo i učinkovito zaustavljanje pri bilo kojoj brzini i opterećenju i pri bilo kojoj uzbrdici ili nizbrdici. Mora biti omogućena postupna promjena ovoga kočnog učinka. Vozač mora moći postići taj kočni učinak sa svojeg sjedala, bez pomicanja ruku s upravljača.

4.2.2. Pomoćno kočenje

Pomoćno kočenje mora omogućiti zaustavljanje vozila na prihvatljivoj udaljenosti u slučaju neispravnosti radnog kočenja. Mora biti omogućena postupna promjena ovoga kočnog učinka. Vozač mora moći postići taj kočni učinak sa svojeg sjedala, držeći pri tome najmanje jednu ruku na upravljaču. U smislu ovih odredbi pretpostavlja se da se ne može istodobno pojaviti više od jedne neispravnosti u sustavu radnog kočenja.

4.2.3. Parkirno kočenje

Parkirno kočenje mora omogućiti zadržavanje vozila u mirovanju na uzbrdici ili nizbrdici, čak i kad vozač nije prisutan, pri čemu se držanje radnih dijelova kočnice u blokiranom stanju mora postići isključivo mehaničkim uređajem. Vozač mora moći ostvariti taj kočni učinak sa svojeg sjedala, a u slučaju prikolice, uvjetno prema odredbama točke 5.10. Pneumatska (zračna) kočnica prikolice i parkirna kočnica vučnog vozila mogu djelovati istodobno pod uvjetom da vozač može u svakom trenutku provjeriti je li učinak parkirne kočnice skupa vozila, postignut potpuno mehaničkim djelovanjem uređaja parkirnog kočenja, dostatan.

4.2.4. Pneumatske veze između motornih vozila i prikolica

Kod kočnog uređaja koji radi na stlačeni (komprimirani) zrak, pneumatska veza s prikolicom mora biti izvedena s dva ili više vodova. Međutim, u svim slučajevima, svim zahtjevima ove naredbe mora biti udovoljeno primjenom samo dva voda. Zaporni uređaji koji se ne aktiviraju automatski nisu dopušteni.

U slučaju zglobne kombinacije vozila, savitljive cijevi moraju biti dio vučnog vozila. U svim ostalim slučajevima, savitljive cijevi moraju biti dio prikolice.

5. Značajke kočnih uređaja

5.1. Vozila kategorija M i N

5.1.1. Svi kočni uređaji kojima je vozilo opremljeno moraju udovoljavati zahtjevima propisanim za radne, pomoćne i parkirne kočice.

5.1.2. Uređaji koji osiguravaju radno, pomoćno i parkirno kočenje mogu imati zajedničke sastavnice sve dok udovoljavaju ovim uvjetima:

5.1.2.1. moraju postojati najmanje dva aktivirajuća mehanizma nezavisna jedan o drugome i lako dostupna vozaču iz njegova uobičajena vozačkog položaja. Za sve kategorije vozila, osim M2 i M3, svaki aktivirajući mehanizam kočnice (osim aktivirajućeg mehanizma usporivača) mora biti konstruiran tako da se vraća u potpuno isključeni položaj kad je otpušten. Ovaj zahtjev se ne odnosi na aktivirajući mehanizam parkirne kočnice (ili taj dio združenoga aktivirajućeg mehanizma) kad je isti mehanički blokiran u odabranom (djelatnom) položaju.

5.1.2.2. Aktivirajući mehanizam uređaja radnog kočenja mora biti nezavisan o aktivirajućem mehanizmu uređaja parkirnog kočenja.

5.1.2.3. Ako uređaj radnog kočenja i uređaj pomoćnog kočenja imaju isti aktivirajući mehanizam, učinkovitost veza između tog aktivirajućeg mehanizma i raznih dijelova prijenosnog sustava (mehanizma) ne smije biti podložna slabljenju nakon izvjesnoga razdoblja uporabe.

5.1.2.4. Ako uređaj radnog kočenja i uređaj pomoćnog kočenja imaju isti aktivirajući mehanizam, uređaj parkirnog kočenja mora biti tako konstruiran da se može aktivirati kad je vozilo u gibanju. Taj zahtjev ne mora biti ispunjen ako se radna kočnica vozila može aktivirati, makar i djelomično, s pomoću nekog pomoćnog aktivirajućeg mehanizma.

5.1.2.5. U slučaju loma bilo koje sastavnice sustava kočenja, osim onih koje pripadaju kočnicama (kako je navedeno u točki 2.6.) ili sastavnica koje su navedene u točki 5.1.2.7. ili u slučaju bilo kojega drugog kvara (neispravnosti) u uređaju radnog kočenja (loš rad, djelomičan ili potpun gubitak rezerve energije), pomoćni kočni uređaj ili onaj dio uređaja radnog kočenja na koji ne utječe kvar, mora biti sposoban zaustaviti vozilo sukladno uvjetima propisanim za pomoćno kočenje.

5.1.2.6. Posebice, ako uređaj pomoćnog kočenja i uređaj radnog kočenja imaju zajednički aktivirajući mehanizam i zajednički prijenosni mehanizam, moraju biti zadovoljeni sljedeći uvjeti:

5.1.2.6.1. Ako se radno kočenje postiže energijom mišića vozača uz pomoć jedne ili više rezervi energije, pomoćno kočenje mora, u slučaju izostanka te pomoći, biti osigurano energijom mišića vozača, uz možebitnu pomoć dijela rezerve energije na koji ne utječe neispravnost, pri čemu sila na aktivirajućem mehanizmu ne smije prijeći propisanu najveću vrijednost.

5.1.2.6.2. Ako sila radnog kočenja i djelovanje njezinoga prijenosnog mehanizma ovise isključivo o uporabi rezerve energije, koju aktivira vozač, tada moraju postojati najmanje dvije potpuno nezavisne rezerve (spremnici) energije, svaka sa svojim vlastitim i nezavisnim prijenosnim mehanizmom; svaka od njih može djelovati na kočnice samo dva ili više kotača, izabranih tako da mogu osigurati propisani stupanj učinkovitosti pomoćnog kočenja, bez ugrožavanja stabilnosti vozila pri kočenju; osim toga, svaka od gore navedenih rezervi (spremnika) energije mora biti opremljena alarmnim uređajem, kako je navedeno u točki 5.1.13.

5.1.2.7. Određeni dijelovi, kao što su papučica i njezin ležaj, glavni cilindar i njegov klip ili klipovi (hidraulički sustavi), kontrolni ventil/glavni kočni ventil (hidraulički i/ili pneumatski sustavi), polužna veza između papučice i glavnog cilindra ili kontrolnog ventila/glavnoga kočnog ventila, kočni cilindri i njihovi klipovi (hidraulički i/ili pneumatski sustavi) i polužni i bregasti sklopovi kočnica, ne smatraju se dijelovima podložnim lomu ako su dobro dimenzionirani, lako pristupačni za održavanje i ako imaju sigurnosne značajke jednake najmanje onima propisanim za druge bitne sastavnice vozila (kao što je prijenosni mehanizam sustava za upravljanje). Svaki takav prije navedeni dio čija bi neispravnost onemogućila kočenje vozila stupnjem učinkovitosti koji je najmanje jednak onom propisanom za pomoćno kočenje, mora biti izrađen od kovine ili od gradiva ekvivalentnih značajki i ne smije se zamjetljivo deformirati pri uobičajenom radu kočnog uređaja.

5.1.3. Tamo gdje postoje zasebni aktivirajući mehanizmi za uređaj radnoga kočenja i uređaj pomoćnog kočenja, istodobno aktiviranje oba aktivirajuća mehanizma ne smije prouzročiti nedjelotvornost oba uređaja - radnoga i pomoćnog kočenja, bilo da su i jedan i drugi kočni uređaj u ispravnom stanju, bilo da je jedan od njih neispravan.

5.1.4. Uređaj radnog kočenja, bilo da je kombiniran ili ne s uređajem pomoćnog kočenja, mora biti takav da u slučaju neispravnosti jednog dijela njegova prijenosnog mehanizma još uvijek preostaje dostatan broj kotača koji se koče aktiviranjem aktivirajućeg mehanizma radne kočnice; ti kotači moraju biti tako odabrani da preostala značajka uređaja radnog kočenja udovoljava zahtjevima navedenim u prilogu 4 Pravilniku ECE R 13.06.

5.1.4.1. Međutim, prethodne odredbe ne odnose se na vučna vozila (tegljače) za poluprikolice kad je prijenosni mehanizam uređaja radnog kočenja poluprikolice nezavisan o uređaju radnog kočenja vučnog vozila;

5.1.4.2. Neispravnost na jednom dijelu hidrauličkoga prijenosnog sustava treba biti signalizirana vozaču s pomoću uređaja s crvenom kontrolnom svjetiljkom, koja se uključi odmah pri djelovanju na aktivirajući mehanizam i koja ostane svijetliti sve dok neispravnost postoji i dok je uređaj za uključivanje motora (ključ) u položaju "uključeno". Međutim, dopuštena je uporaba uređaja s kontrolnom svjetiljkom koja svijetli kad je razina tekućine (fluida) u rezervoaru ispod razine koju je propisao proizvođač. Kontrolna svjetiljka mora biti vidljiva čak i pri dnevnom svjetlu; ispravno stanje svjetiljke vozač mora moći lako provjeriti sa svojeg sjedala. Neispravnost jedne od sastavnica uređaja ne smije prouzročiti potpuni gubitak učinkovitosti kočnog uređaja.

5.1.5. Ako se upotrebljava energija koja nije energija mišića vozača, tada ne treba postojati više od jednog izvora takve druge energije (hidraulička crpka, zračni kompresor, itd.), ali način na koji se pokreće uređaj koji predstavlja taj izvor energije mora biti pouzdan, koliko god je to moguće.

5.1.5.1. U slučaju neispravnosti bilo kojeg dijela prijenosnog sustava kočnog uređaja, mora se nastaviti napajanje dijela na koji ne utječe neispravnost, kako bi se, u slučaju potrebe, osiguralo zaustavljanje vozila sa stupnjem učinkovitosti propisanim za preostalo i/ili pomoćno kočenje. Ovaj uvjet mora biti ispunjen s pomoću uređaja koji se mogu lako aktivirati kad je vozilo u mirovanju ili na automatski način.

5.1.5.2. Osim toga, spremnici energije postavljeni iza ovog uređaja moraju biti takvi da u slučaju neispravnosti u napajanju energijom, nakon četiri puna aktiviranja aktivirajućeg mehanizma radne kočnice, pod uvjetima propisanim u točki 1.2. priloga 7 Pravilniku ECE R 13.06, još uvijek mogu petim aktiviranjem aktivirajućeg mehanizma radne kočnice zaustaviti vozilo sa stupnjem učinkovitosti propisanim za pomoćno kočenje.

5.1.5.3. Međutim, za hidraulički kočni uređaj s pohranjenom energijom, smatrat će se da su ove odredbe ispunjene ukoliko se osigura da u zahtjevima iz točke 1.2.2. priloga 7 Pravilniku ECE R 13.06, odjeljak C, bude udovoljeno.

5.1.6. Zahtjevi iz točaka 5.1.2., 5.1.4. i 5.1.5. moraju biti ispunjeni bez uporabe bilo kojega automatskog uređaja takve vrste, da bi njegova neučinkovitost mogla proći nezapaženo zbog činjenice da se dijelovi, koji su obično u stanju mirovanja, pokreću jedino u slučaju neispravnosti kočnog uređaja.

5.1.7. Uređaj radnog kočenja mora djelovati na sve kotače vozila.

5.1.8. Djelovanje uređaja radnog kočenja mora biti prikladno (primjereno) raspodijeljeno na pojedine osovine.

5.1.9. Djelovanje uređaja radnog kočenja mora biti raspodijeljeno na kotače jedne te iste osovine simetrično u odnosu na uzdužnu srednju ravninu vozila.

5.1.10. Uređaj radnog kočenja i uređaj parkirnog kočenja moraju djelovati na kočne površine koje su stalno povezane s kotačima s pomoću elemenata (dijelova) odgovarajuće čvrstoće. Ni jedna kočna površina ne smije biti takva da se može odvojiti od kotača; međutim, kod uređaja radnog kočenja i uređaja pomoćnog kočenja, takvo odvajanje nekih kočnih površina može se dopustiti pod uvjetom da je to samo trenutačno, npr. za vrijeme promjene stupnja prijenosa i da nakon toga radno kočenje ili pomoćno kočenje nastavlja djelovanje s propisanim stupnjem učinkovitosti. Osim toga, prije navedeno odvajanje može biti dopušteno i kod uređaja parkirnog kočenja pod uvjetom da je pod kontrolom isključivo vozača, s njegova sjedala s pomoću sustava koji se ne može sam aktivirati zbog propuštanja.

5.1.11. Trošenje kočnica (kočnih obloga) mora se moći na lak način otkloniti s pomoću ručnoga ili automatskog sustava namještanja. Osim toga, aktivirajući mehanizam i sastavnice prijenosnog mehanizma i kočnica moraju imati rezervu u hodu i, ako je potrebno, prikladna sredstva za kompenzaciju, takva da kad se kočnice zagriju ili kad kočne obloge postignu određeni stupanj istrošenosti, učinak kočenja bude osiguran bez potrebe za neposrednim namještanjem.

5.1.11.1. Namještanje trošenja (kočnica) mora biti automatsko kod radnih kočnica. Međutim, opremanje uređajima za automatsko namještanje je neobvezatno za terenska vozila kategorija N2 i N3 i za stražnje kočnice vozila kategorije M1 i N1.

Uređaji za automatsko namještanje trošenja kočnica moraju biti takvi da nakon zagrijavanja, iza kojega slijedi hlađenje kočnica, još uvijek bude osigurano učinkovito kočenje. Posebice vozilo mora ostati sposobno za uobičajenu vožnju poslije ispitivanja provedenih u skladu s prilogom 4 Pravilniku ECE R 13.06, točka 1.5 (Tip - I test) i prilogom 4 Pravilniku ECE R 13.06, točka 1.6 (Tip - II test).

5.1.11.2. Mora biti moguće jednostavno provjeriti trošenje obloga radnih kočnica s vanjske strane ili s donje strane vozila uporabom samo alata ili opreme kojom je vozilo obično opremljeno, npr. izvedbom prikladnih nadzornih provrta (otvora) ili na neki drugi način. Alternativno tome, prihvatljivi su zvučni ili optički uređaji koji upozoravaju vozača na njegovom vozačkom mjestu da je potrebna zamjena obloga kočnica. Skidanje prednjih i/ili stražnjih kotača u svrhu provedbe ove provjere dopuštena je samo kod vozila kategorija M1 i N1.

5.1.12. Kod kočnih uređaja s hidrauličkim prijenosnim mehanizmom, uljevni otvori spremnika fluida (tekućine) moraju biti lako dostupni; osim toga, spremnici koji sadrže rezervni fluid moraju biti tako projektirani i izrađeni da se razina rezervnog fluida može lako provjeriti bez njihova otvaranja. U slučaju da taj potonji uvjet nije ispunjen, upozoravajući signal mora privući pozornost vozača na svaki pad razine rezerve fluida koji bi mogao dovesti do neispravnosti u radu kočnog uređaja. Učinkovito funkcioniranje tog signala vozač mora moći lako provjeriti.

Vrsta fluida predviđena za uporabu kod kočnih uređaja s hidrauličkim prijenosnim mehanizmom mora biti obilježena oznakom 1a ili 2 u skladu s normom ISO 9128-1987.

Oznaka mora biti pričvršćena na vidljivu mjestu, biti neizbrisiva i nalaziti se unutar 100 mm od uljevnih otvora spremnika fluida; dodatne obavijesti mogu biti dane (predviđene) od strane proizvođača.

5.1.13. Alarmni uređaj

5.1.13.1. Svako vozilo opremljeno radnom kočnicom koja se aktivira s pomoću spremnika energije, ako se propisane značajke pomoćnog kočenja ne mogu postići s pomoću ove kočnice, bez uporabe pohranjene (akumulirane) energije, mora se uz tlakomjer, gdje je postavljen, nalaziti i alarmni uređaj. Taj alarmni uređaj mora davati optički ili akustički signal kad pohranjena energija u bilo kojem dijelu sustava padne na vrijednost pri kojoj, bez ponovnog punjenja spremnika, a bez obzira na stanje opterećenja vozila, je moguće peti put aktivirati aktivirajući mehanizam radne kočnice, nakon četiri njena puna aktiviranja, i postići propisane značajke za pomoćno kočenje (bez neispravnosti u prijenosnom mehanizmu radne kočnice i s kočnicama namještenim što je najbolje moguće). Alarmni uređaj mora biti izravno i trajno povezan sa strujnim krugom. Kad motor radi pod uobičajenim radnim uvjetima i ako nema neispravnosti u kočnom sustavu, kao što je slučaj pri homologacijskim ispitivanjima ovoga tipa, alarmni uređaj ne smije davati signal za vrijeme neophodnog punjenja spremnika energije nakon pokretanja motora.

5.1.13.1.1. Međutim, za vozila za koja se samo tada smatra da udovoljavaju zahtjevima točke 5.1.5.1. ove naredbe kad udovoljavaju zahtjevima 1.2.2. priloga 7 Pravilniku ECE R 13.06, odjeljak C, alarmni uređaj mora se sastojati od akustičkog signala kao dodatka optičkom signalu. Ti uređaji ne trebaju raditi istovremeno, pod uvjetom da svaki od njih udovoljava gore navedenim zahtjevima i da se akustički signal ne aktivira prije optičkoga.

5.1.13.1.2. Taj akustički uređaj može se isključiti za vrijeme primjene radne kočnice i/ili, po izboru proizvođača, kod automatskog mjenjača kad je izbornik u položaju "Park" (parkiranje).

5.1.14. Bez obzira na zahtjeve iz točke 4.2.3., kad je za funkcioniranje kočnog uređaja bitan (neophodan) neki pomoćni izvor energije, rezerva energije mora biti takva da, u slučaju prestanka rada motora ili u slučaju neispravnosti uređaja kojim se pokreće izvor energije, osigura da značajke kočenja ostanu odgovarajuće kako bi se vozilo zaustavilo pod propisanim uvjetima. Osim toga, ako se mišićni napor kojim vozač djeluje na parkirni kočni uređaj pojačava servouređajem, aktiviranje parkirnog kočenja mora biti osigurano i u slučaju neispravnosti tog servouređaja, ako je potrebno, uporabom rezerve energije nezavisno o onoj kojom se obično napaja servouređaj. Ta rezerva energije može biti ona namijenjena sustavu radnog kočenja. Izraz "aktiviranje" također uključuje i radnju otpuštanja kočnice.

5.1.15. Kod motornog vozila za koje je dopušteno priključenje (kopčanje) prikolice opremljene kočnicom kojom upravlja vozač vučnog vozila, sustav (uređaj) radne kočnice vučnog vozila mora biti opremljen uređajem konstruiranim tako da u slučaju neispravnosti kočnog uređaja prikolice, ili u slučaju prekida u napojnom zračnom vodu (ili nekoj drugoj takvoj vrsti veze koja bi mogla biti prihvaćena) između vučnog vozila i njegove prikolice još uvijek bude moguće kočenje vučnog vozila s učinkovitošću propisanom za pomoćno kočenje; uz to je, posebno, propisano da taj uređaj mora biti smješten na vučnom vozilu.

5.1.16. Pomoćna oprema mora biti napajana energijom na takav način da, čak i u slučaju oštećenja izvora energije, njezin rad ne može prouzročiti da se rezerve energije, koje napajaju kočne uređaje, spuste ispod razine navedene u točki 5.1.13.

5.1.17. Ako je prikolica kategorije O3 ili O4, uređaj radnog kočenja mora biti kontinuiranoga ili polukontinuiranoga tipa.

5.1.18. Kod vozila predviđenog za vuču prikolice kategorije O3 ili O4, kočni uređaji tog vozila moraju zadovoljavati ove niže navedene uvjete.

5.1.18.1. Kad pomoćni kočni uređaj vučnog vozila počne djelovati, mora također postojati postupno kočno djelovanje prikolice.

5.1.18.2. Kod neispravnosti radnoga kočnog uređaja vučnog vozila, kad se taj uređaj sastoji od najmanje dva nezavisna dijela, dio ili dijelovi na koje ne utječe kvar moraju biti u stanju djelomično ili potpuno aktivirati kočnice prikolice. Mora biti moguće postupno kočno djelovanje prikolice. Ako je ova operacija ostvarena pomoću ventila koji je obično u mirovanju, tada takav ventil smije biti spojen samo ako njegovo ispravno funkcioniranje može vozač lako provjeriti iz svoje kabine ili izvan vozila, bez uporabe alata.

5.1.18.3. kod loma ili propuštanja jednog od vodova (cijevi) za napajanje zrakom prikolice (ili neke druge takve vrste veze koja bi mogla biti prihvaćena), mora vozaču, unatoč tome, biti moguće potpuno ili djelomično aktivirati kočnice prikolice s pomoću aktivirajućeg mehanizma radne kočnice ili aktivirajućeg mehanizma pomoćne kočnice ili aktivirajućeg mehanizma parkirne kočnice, osim ako lom ili propuštanje zračnog voda automatski ne prouzročuje kočenje prikolice sa značajkama propisanim u točki 3.3. priloga 4 Pravilniku ECE R 13.06.

5.1.18.4. U slučaju dvovodnog sustava napajanja zrakom, smatrat će se da je udovoljeno zahtjevu iz točke 5.1.18.3., ako su ispunjeni ovi uvjeti:

5.1.18.4.1. kad je jedan od aktivirajućih mehanizama kočnica navedenih u točki 5.1.18.3. potpuno aktiviran, tlak u napojnom vodu mora se sniziti na 1,5 bar tijekom naredne dvije sekunde;

5.1.18.4.2. kad se napojni vod prazni brzinom od najmanje 1 bar/s, automatsko kočenje prikolice mora početi djelovati prije nego se tlak u napojnom vodu snizi na 2 bara.

5.1.19. Kod motornog vozila opremljenog za vuču prikolice s električnim radnim kočnicama, mora biti udovoljeno niže navedenim zahtjevima.

5.1.19.1. Napajanje energijom (generator ili baterija) motornog vozila mora imati dostatan kapacitet za opskrbu strujom električnoga kočnog sustava. S motorom koji radi u praznom hodu brzinom vrtnje koju preporučuje proizvođač, i s uključenim svim električnim uređajima koje je proizvođač vozila isporučio kao standardnu opremu, napon u električnim vodovima ne smije se, pri najvećem strujnom opterećenju električnoga kočnog sustava (15 A), sniziti ispod vrijednosti 9,6 V mjereno na priključku tog sustava. Električni vodovi moraju biti takvi da u njima ne može doći do kratkog spoja čak i kad su preopterećeni.

5.1.19.2. Kod neispravnosti u radnom kočnom uređaju vučnog vozila, kad se taj uređaj sastoji od najmanje dvije nezavisne jedinice, jedinica ili jedinice na koje ne utječe kvar, moraju biti sposobni djelomično ili potpuno aktivirati kočnice prikolice.

5.1.19.3. Uporaba sklopke (prekidača) za stop-svjetlo i strujnog kruga za aktiviranje električnoga kočnog sustava dopuštena je samo ako je vod za aktiviranje kočnica spojen usporedno sa stop-svjetlom i ako su postojeća sklopka (prekidač) stop-svjetla i strujni krug sposobni preuzeti dodatno opterećenje.

5.1.20. Kod pneumatskoga radnoga kočnog uređaja koji se sastoji od dva ili više nezavisnih jedinica, svako propuštanje između tih jedinica na aktivirajućem mehanizmu ili iza njega mora se neprekidno odvoditi (odzračivati) u atmosferu.

5.1.21. Međugradski motorni autobusi i turistički motorni autobusi za duga putovanja kategorije M3 kojima najveća dopuštena masa prelazi 12 t moraju biti opremljeni protublokirajućim uređajima (sustavima) kategorije 1 prema prilogu 13 Pravilniku ECE R 13.06.

5.1.22. Motorna vozila kategorije N3 kojima najveća dopuštena masa prelazi 16 t i koja su predviđena za vuču prikolica O4, moraju biti opremljena protublokirajućim uređajima (sustavima) kategorije 1 prema prilogu 13 Pravilniku ECE R 13.06.

5.1.23. Kod motornog vozila predviđenog (namijenjenog) za vuču prikolice kategorije O3 ili O4, radni kočni sustav prikolice smije se upotrijebiti samo zajedno s radnim, pomoćnim ili parkirnim kočnim sustavom vučnog vozila.

5.2. Vozila kategorije O

5.2.1. Prikolice kategorije O1 ne trebaju biti opremljene radnim kočnim uređajem; međutim, ako je prikolica ove kategorije opremljena radnim kočnim uređajem, on mora udovoljavati jednakim zahtjevima kao i kod prikolice kategorije O2.

5.2.2. Prikolice kategorije O2 moraju biti opremljene radnim kočnim uređajem kontinuiranoga ili polukontinuiranoga ili inercijalnoga (naletnog) tipa. Ovaj potonji tip dopušten je samo za prikolice, ali ne i za poluprikolice. Međutim, dopuštene su električne radne kočnice koje zadovoljavaju uvjete iz priloga 14 Pravilniku ECE R 13.06.

5.2.3. Prikolice kategorije O3 ili O4 moraju biti opremljene radnim kočnim uređajem kontinuiranoga ili polukontinuiranoga tipa.

5.2.4. Radni kočni uređaj mora djelovati na sve kotače prikolice.

5.2.5. Djelovanje radnoga kočnog uređaja mora biti odgovarajuće raspodijeljeno na pojedine osovine.

5.2.6. Djelovanje svakoga kočnog uređaja mora biti raspodijeljeno na pojedine kotače jedne te iste osovine simetrično u odnosu na uzdužnu srednju ravninu vozila.

5.2.7. Kočne površine potrebne za postizanje propisanog stupnja učinkovitosti moraju biti u stalnoj vezi s kotačima, čvrsto ili s pomoću sastavnica koje nisu podložne kvarenju.

5.2.8. Trošenje kočnica (kočnih obloga) mora se moći na lak način otkloniti s pomoću ručnoga ili automatskog sustava namještanja. Osim toga, aktivirajući mehanizam i sastavnice prijenosnog mehanizma i kočnica moraju imati rezervu u hodu i, ako je potrebno, prikladna sredstva za kompenzaciju, takva da kad se kočnice zagriju ili kad kočne obloge postignu (dosegnu) određeni stupanj istrošenja učinak kočenja bude osiguran bez potrebe za neposrednim namještanjem.

5.2.8.1. Namještanje trošenja (kočnica) mora biti automatsko kod radnih kočnica. Međutim, opremanje uređajima za automatsko namještanje je neobvezatno za vozila kategorije O1 i O2.

Uređaji za automatsko namještanje trošenja kočnica moraju biti takvi da nakon zagrijavanja, iza kojeg slijedi hlađenje kočnica, još uvijek bude osigurano učinkovito kočenje. Posebice vozilo mora ostati sposobno za uobičajenu vožnju poslije ispitivanja provedenih u skladu s prilogom 4 Pravilniku ECE R 13.06, točka 1.5 (Tip-I test) i prilogom 4 Pravilniku ECE R 13.06, točka 1.6 (Tip-II test).

5.2.8.2. Mora biti moguće lako provjeriti trošenje obloga radnih kočnica s vanjske strane ili s donje strane vozila uporabom samo alata ili opreme kojom je vozilo obično opremljeno, npr. izvedbom prikladnih nadzornih provrta (otvora) ili na neki drugi način.

5.2.9. Kočni uređaji moraju biti takvi da se prikolica zaustavlja automatski ako se priključni uređaj (spojka) slomi (odvoji) dok je prikolica u gibanju. Međutim, ova se odredba ne odnosi na jednoosovinske prikolice, osim poluprikolica, s najvećom dopuštenom masom koja ne prelazi 0,75 t, pod uvjetom da su prikolice opremljene, osim glavnim priključnim (spojnim) uređajem, i pomoćnim spojnim vezama (lanac, žičano uže, itd), koje su u stanju, u slučaju loma (odvajanja) glavnoga priključnog uređaja, spriječiti da vučno rudo dodirne zemlju, kao i osigurati neko preostalo upravljanje prikolicom.

5.2.10. Na svakoj prikolici za koju se zahtijeva opremljenost radnim kočnim uređajem, parkirno kočenje mora biti osigurano čak i kad je prikolica odvojena od vučnog vozila. Parkirni kočni uređaj mora moći aktivirati osoba koja stoji na tlu; međutim, u slučaju da se prikolica upotrebljava za prijevoz putnika, ta se kočnica mora moći aktivirati iz unutarnjosti prikolice.

Izraz "aktiviranje" također uključuje i radnju otpuštanja kočnice.

5.2.11. Ako je prikolica opremljena uređajem koji omogućuje isključivanje aktiviranja kočnog sustava s pomoću stlačenog zraka, ali ne i parkirnoga kočnog sustava, prvonavedeni uređaj mora biti projektiran i konstruiran tako da se sigurno vraća u pripremni položaj, ne kasnije nego započne ponovno napajanje prikolice stlačenim zrakom.

5.2.12. Prikolice kategorije O3 i O4 opremljene dvovodnim sustavom napajanja zrakom moraju zadovoljavati uvjete navedene u točki 5.1.18.4.

5.2.13. Prikolice kategorije O4 moraju biti opremljene protublokirajućim uređajima (sustavima) prema prilogu 13 Pravilniku ECE R 13.06.

IV. ISPITIVANJE VOZILA

6. Ispitivanje vozila u smislu ove naredbe može provoditi samo ovlašteni laboratorij, prema zahtjevima Pravilnika broj 13 Ekonomskog povjerenstva Ujedinjenih naroda za Europu, s izmjenama i dopunama koje su stupile na snagu zaključno 22. studenoga 1990.,1 koji je dodatak Ženevskom sporazumu iz 1958. o prihvaćanju jednakih uvjeta za homologaciju i uzajamno priznavanje homologacije opreme i dijelova motornih vozila (u daljnjem tekstu: Pravilnik ECE R 13.06).

7. Pravilnik ECE R 13.06 u izvorniku dostupan je u Normoteci Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo.

V. HOMOLOGACIJA VOZILA

8. Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo vrši homologaciju vozila u smislu ove naredbe prema Pravilniku ECE R 13.06.

VI. PROVJERA SUKLADNOSTI

9. Provjera sukladnosti vozila sa zahtjevima ove naredbe provodi se prema postupku koji je propisan Pravilnikom o homologaciji vozila ("Narodne novine", broj 82/96, 107/96, 79/97, 132/97 i 58/98).

VII. PRIMJENA

10. Danom stupanja na snagu ove naredbe prestaje važiti Naredba o obveznoj homologaciji motornih i priključnih vozila u pogledu kočenja ("Narodne novine" br. 53/91).

11. Ova naredba stupa na snagu osmog dana nakon objave u "Narodnim novinama".

12. Za rabljena vozila kategorija M2, M3 (osim vozila iz točke 5.1.2.1.), N2, N3 (osim vozila iz točke 5.1.2.2.), O1, O2 i O3 primjenjivat će se do 1. listopada 1998. odredbe Pravilnika ECE R 13 s izmjenama i dopunama koje su stupile na snagu zaključno 29. srpnja 1988. (05 niz izmjena i dopuna).

Klasa: 011-02/98-02/17
Urbroj: 558-04/7-98-1
Zagreb, 15. svibnja 1998.

Ravnatelj
Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo
dr. sc. Jakša Topić, dipl. ing., v. r.


Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.

_______