Internet i poslovne usluge za poduzetnike Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave. Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice. Link za opširnije informacije o izradi web stranica |
||
Temeljem članka 13. stavak 2., članka 17. stavak 2. i članka 23. stavak 4. Zakona o normizaciji ("Narodne novine" broj 55/96) ravnatelj Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo donosi
I. OPĆE
1. Motorna vozila opremljena motorima s kompresijskim paljenjem moraju biti homologirana sukladno ovoj naredbi.
II. PODRUČJE PRIMJENE
2. Ova naredba odnosi se na emisiju štetnih plinova i čestica iz motora s kompresijskim paljenjem koji se upotrebljavaju za pogon motornih vozila koja su konstruirana za brzinu veću od 25 km/h, kategorija M1 čija ukupna masa prelazi 3,5 t, M2, M3, N1, N2 i N3.
3. Motori s kompresijskim paljenjem koji se upotrebljavaju u motornim vozilima kategorija N1, N2 i M2 ne homologiraju se prema ovoj naredbi, ako su homologirani prema Naredbi o homologaciji vozila u pogledu emisije štetnih spojeva u skladu s gorivom koje upotrebljava motor.
III. ZAHTJEVI
4. Opći zahtjevi
4.1. Dijelovi koji utječu na emisiju štetnih plinova i čestica moraju biti konstruirani, izrađeni i sastavljeni tako da omoguće motoru u uobičajenoj uporabi da, usprkos vibracijama kojima može biti izložen, zadovoljavaju uvjete ove naredbe.
4.2. Zahtjevi koji se odnose na emisiju štetnih plinova i čestica
Emisija štetnih plinova i čestica iz motora koji se ispituje mora se mjeriti na način opisan u dodatku 4 Pravilniku ECE R 49.02. Prilog 4 dodatka 4 opisuje preporučene sustave za analiziranje štetnih plinova i čestica i preporučene sustave uzorkovanja čestica. Mogu se ovlašteno upotrebljavati i drugi sustavi ili analizatori ako se utvrdi da daju istovrijedne rezultate. Za pojedini laboratorij smatra se da je istovrijednost postignuta ako su rezultati ispitivanja unutar ±5% rezultata ispitivanja jednog od ovdje opisanih referencijskih sustava. Za emisiju čestica, kao referencijski sustav priznaje se samo sustav razrijeđenja protoka. Za uvođenje novog sustava, odluka o istovrijednosti mora se temeljiti na procjeni ponovljivosti i obnovljivosti izračunatima kako je opisano u ISO 5725 na temelju rezultata međulaboratorijskog ispitivanja.
4.2.1. Masa ugljikovog monoksida, masa ugljikovodika, masa dušikovih oksida i masa čestica ne smije biti veće od iznosa koji se nalaze u niže navedenoj tablici:
Masa |
Masa |
Masa |
Masa |
|
A |
4.5 |
1.1 |
8.0 |
0.36* |
B |
4.0 |
1.1 |
7.0 |
0.15** |
* U slučaju motora od 75 kW ili ma-nje, na granične vrijednosti za
emisiju čestica primje-
njuje se koeficijent 1.7
** Ako će biti potrebno ova će se granična vrijednost mijenjati na više,
ovisno od razvoja
tehnologije ograniče-nja štetnih emisija dizel motora, posebno onih
ispod 85 kW
5. Ugradba u vozilo
5.1. Ugradba motora u vozilo treba zadovoljiti sljedeće uvjete zavisno o tipskoj homologaciji motora:
5.1.1. Podtlak na usisu ne smije prijeći vrijednosti određene za tipski homologiran motor u dodatku 2A Pravilniku ECE R 49.02.
5.1.2. Povratni tlak ispuha ne smije prijeći vrijednosti određene za tipski homologirani motor u dodatku 2A Pravilniku ECE R 49.02.
5.1.3. Najveća snaga koju troše pomoćni uređaji motora ne smije prijeći najveću dopuštenu snagu određenu za tipski homologiran motor u dodatku 2A Pravilniku ECE R 49.02.
IV. ISPITIVANJE VOZILA
6. Ispitivanje vozila u smislu ove naredbe može provoditi samo ovlašteni laboratorij, prema zahtjevima Pravilnika broj 49 Ekonomskog povjerenstva Ujedinjenih naroda za Europu, s izmjenama i dopunama koje su stupile na snagu zaključno 13. prosinca 1992.1, koji je dodatak Ženevskom sporazumu iz 1958. o prihvaćanju jednakih uvjeta za homologaciju i uzajamno priznavanje homologacije opreme i dijelova motornih vozila (u daljnjem tekstu: Pravilnik ECE R 49.02).
7. Pravilnik ECE R 49.02 u izvorniku dostupan je u Normoteci Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo.
V. HOMOLOGACIJA VOZILA
8. Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo provodi homologaciju vozila u smislu ove naredbe prema Pravilniku ECE R 49.02.
VI. PROVJERA SUKLADNOSTI
9. Provjera sukladnosti vozila sa zahtjevima ove naredbe provodi se prema postupku koji je propisan Pravilnikom o homologaciji vozila ("Narodne novine" broj 82/96, 107/96, 79/97, 132/97 i 58/98).
VII. PRIMJENA
10. Danom stupanja na snagu ove naredbe prestaje vrijediti Naredba o obveznoj homologaciji dizelskih motora s obzirom na emisiju štetnih plinova ("Narodne novine" br. 53/91).
11. Ova naredba stupa na snagu osmog dana nakon objave u "Narodnim novinama".
12. Za nova vozila primjenjuje se zahtjev "B" (točka 4.2.1.), dok se za rabljena vozila do 1. listopada 2000. godine primjenjuje zahtjev "A" (točka 4.2.1). Od 1. listopada 2000. godine sva vozila koja se prvi put registriraju u Republici Hrvatskoj moraju udovoljavati zahtjevu "B".
Klasa. 011-02/98-02/16
Urbroj: 558-04/7-98-1
Zagreb, 19. lipnja 1998.
Ravnatelj
Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo
dr. sc. Jakša Topić, dipl. ing., v. r.
_______
1 ECE dokumenti u kojima je objavljen tekst Pravilnika:
E/ECE/324 - E/ECE/TRANS/505Rev. 1/Ad. 12/Rev. 1 (Preradba 2, stupila na snagu 13. prosinca 1992.)