Internet i poslovne usluge za poduzetnike Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave. Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice. Link za opširnije informacije o izradi web stranica |
||
Temeljem članka 13 stavak 2., članka 17 stavak 2. i članka 23 stavak 4. Zakona o normizaciji ("Narodne novine" broj 55/96) ravnatelj Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo donosi
I. OPĆE
1. Vozila kategorija L3 moraju biti homologirana sukladno ovoj naredbi.
II. PODRUČJE PRIMJENE
2. Ova naredba odnosi se na ugradbu uređaja za osvjetljavanje i svjetlosnu signalizaciju na motorna vozila s dva kotača bez bočne prikolice najveće projektirne brzine veće od 50 km/h i/ili s motorom čiji je radni obujam veći od 50 cm3.
III. ZAHTJEVI
3. Vozila u smislu ove naredbe moraju udovoljavati zahtjevima Pravilnika broj 53 Ekonomskog povjerenstva Ujedinjenih naroda za Europu, s izmjenama i dopunama koje su stupile na snagu zaključno 16. lipnja 1995., koji je dodatak Ženevskom sporazumu iz 1958. o prihvaćanju jednakih uvjeta za homologaciju i uzajamno priznavanje homologacije opreme i dijelova motornih vozila (u daljnjem tekstu: Pravilnik ECE R 53.00).
Zahtjevi prema Pravilniku iz stavka 1. ove točke daju se u Prilogu 1 koji je sastavni dio ove naredbe.
IV. ISPITIVANJE VOZILA
4. Ispitivanje vozila u smislu ove naredbe može provoditi prema odredbama Pravilnika ECE R 53.00 samo ovlašteni laboratorij.
V. HOMOLOGACIJA VOZILA
5. Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo vrši homologaciju vozila u smislu ove naredbe prema odredbama Pravilnika ECE R 53.00.
VI. PROVJERA SUKLADNOSTI
6. Provjera sukladnosti vozila sa zahtjevima ove naredbe provodi se prema postupku koji je propisan Pravilnikom o homologaciji vozila (ŻNarodne novineŽ broj 82/96, 107/96, 79/97 i 132/97).
VII. PRIMJENA
7. Danom stupanja na snagu ove naredbe prestaje važiti Naredba o obveznoj homologaciji motocikala u pogledu ugradnje svjetlosnih i svjetlosno-signalnih uređaja (ŻNarodne novineŽ br. 53/91).
8. Ova naredba stupa na snagu osmog dana nakon objave u ŻNarodnim novinamaŽ.
Klasa: 011-02/98-02/6
Urbroj: 558-04/7-98-1
Zagreb, 28. travnja 1998.
Ravnatelj
Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo
dr. sc. Jakša Topić, dipl. ing., v. r.
PRILOG 1
Pravilnik ECE R 53.001
JEDNAKE ODREDBE KOJE SE ODNOSE NA HOMOLOGACIJU VOZILA S OBZIROM NA UGRADBU UREĐAJA ZA OSVJETLJAVANJE I SVJETLOSNU SIGNALIZACIJU
1. PODRUČJE PRIMJENE Ovaj se pravilnik primjenjuje na homologaciju motornih vozila na dva kotača bez bočne prikolice, najveće projektirane brzine veće od 50 km/h i/ili radnog obujma cilindra većeg od 50 cm3. 2. DEFINICIJE Za potrebe ovog pravilnika: 2.1. žhomologacija vozilaž označuje homologaciju tipa vozila s obzirom na broj i način ugradbe uređaja za osvjetljavanje i svjetlosnu signalizaciju 2.2. žtip vozilaž označuje kategoriju vozila koja se ne razlikuju jedno od drugoga u bitnim značajkama kao što su: 2.2.1. dimenzije i vanjski oblik vozila 2.2.2. broj i položaj uređaja: 2.2.3. Isto se tako ne smiju smatrati žvozilima različita tipaž: 2.2.3.1. vozila koja se razlikuju unutar značenja gornjih točaka 2.2.1. i 2.2.2., ali ne na način koji bi uključivao promjenu u vrsti, broju, položaju i geometrijskoj vidljivosti svjetala propisanih za tip vozila o kojem se radi; i 2.2.3.2. vozila na kojima su postavljena, ili nisu postavljena tamo gdje je njihovo postavljanje izborno, svjetla homologirana na temelju jednog od pravilnika dodanih Sporazumu iz 1958. godine ili svjetla dopuštena u zemlji u kojoj su vozila regis 2.3. pojam žpoprečna ravninaž označuje vertikalnu ravninu okomitu na srednju uzdužnu ravninu vozila; 2.4. pojam žneopterećeno vozilož označuje vozilo bez vozača ili putnika, i neopterećeno, ali s punim spremnikom goriva i uobičajenim kompletom alata; 2.5. pojam žsvjetlož označuje uređaj namijenjen za osvjetljavanjeceste ili za emitiranje svjetlosnog signala; svjetlosni uređaji za osvjetljavanje stražnje registarske pločice i katadiopteri također se trebaju smatrati svjetlima; 2.5.1. pojam žistovjetna svjetlaž označuje svjetla koja imaju istu funkciju i koja su homologirana prema istom pravilnikom pridodanom Sporazumu iz 1958. godine ili u skladu s istim zahtjevima; takva svjetla mogu imati različite značajke od značajki svje 2.5.2. pojam žnezavisna svjetlaž označuje svjetla koja imaju odvojene osvjetljavajuće površine, odvojene svjetlosne izvore i odvojena svijetleća tijela; 2.5.3. pojam žudružena svjetlaž označuje uređaje koji imaju odvojene osvjetljavajuće površine i odvojene svjetlosne izvore, ali zajedničko svijetleće tijelo; 2.5.4. pojam žspojena svjetlaž označuje uređaje koji imaju odvojene osvjetljavajuće površine, ali zajedničke svjetlosne izvore i zajedničko svijetleće tijelo; 2.5.5. pojam žuzajamno povezanaž označuje uređaje koji imaju odvojene svjetlosne izvore (ili jedan svjetlosni izvor koji radi na različite načine), ali zajedničke osvjetljavajuće površine i zajedničko svijetleće tijelo; 2.5.6. pojam ždugo svjetlož označuje svjetlo koje se upotrebljava za osvjetljavanje ceste na velikoj udaljenosti ispred vozila; 2.5.7. pojam žkratko svjetlož označuje svjetlo koje se upotrebljava za osvjetljavanje ceste ispred vozila bez uzrokovanja nedoličnog zasljepljivanja ili neudobnosti vozačima koji dolaze iz suprotnog smjera i ostalim korisnicima ceste; 2.5.8. pojam žpokazivač smjeraž označuje svjetlo koje se upotrebljava kako bi se ostalim korisnicima ceste pokazalo da vozač namjerava promijeniti smjer nadesno ili nalijevo; 2.5.9. pojam žkočno svjetlož označuje svjetlo koje se upotrebljava kako bi se ostalim korisnicima ceste iza vozila pokazalo da vozač upotrebljava radnu kočnicu; 2.5.10. pojam žusvjetljavajući uređaj stražnje registarske pločicež označuje uređaj koji služi za osvjetljavanje prostora namijenjenog za stražnju registarsku pločicu; takav se uređaj može sastojati od nekoliko optičkih elemenata; 2.5.11. pojam žprednje pozicijsko svjetlož označuje svjetlo koje se upotrebljava za upozoravanje na prisutnost vozila gledano sprijeda; 2.5.12. pojam žstražnje pozicijsko svjetlož označuje svjetlo koje se upotrebljava za upozoravanje na prisutnost vozila gledano odostraga; 2.5.13. pojam žkatadiopterž označuje svjetlo koje se upotrebljava za upozoravanje na prisutnost vozila odbijanjem svjetla iz svjetlosnog izvora koji nije povezan s vozilom dok se promatrač nalazi blizu tog izvora; u smislu ovoga pravilnika registarske plo 2.5.14. pojam župozoravajuće svjetlo za opasnost (istodobno žmiganje svih pokazivača smjera)ž označuje uređaj koji se upotrebljava kako bi se upozorilo da vozilo trenutačno predstavlja posebnu opasnost za ostale korisnike ceste; 2.5.15. pojam žprednje svjetlo za magluž označuje svjetlo koje se upotrebljava za poboljšanje osvjetljenja ceste u slučaju magle, snježnih oborina, kišnih oluja ili oblaka prašine; 2.5.16. pojam žstražnje svjetlo za magluž označuje svjetlo koje se upotrebljava da bi vozilo učinilo vidljivim odostraga u gustoj magli; 2.6. žosvjetljavajuća površinaž (vidi dodatak 3); 2.6.1. pojam žpovršina za emitiranje svjetlaž označuje sve dijelove vanjske površine prozirne leće koji okružuju uređaj za osvjetljavanje i svjetlosnu signalizaciju i koji mu omogućavaju emitiranje svjetla; 2.6.2. pojam žosvjetljavajuća površina svjetlaž (članci 2.5.6., 2.5.7. i 2.5.15.), označuje pravokutnu (ili okomitu) projekciju punog otvora reflektora u poprečnoj ravnini. Ako staklo (ili stakla) pokriva(ju) samo dio punog otvora reflektora, uzima se u 2.6.3. pojam žosvjetljavajuća površina uređaja za svjetlosnu signalizaciju a koja nije katadiopterž (točke 2.5.8. do 2.5.12., 2.5.14. i 2.5.16.), označuju pravokutnu projekciju svjetla na ravninu okomitu njegovoj referentnoj osi koja dodiruje vanjsku 2.6.4. pojam žosvjetljavajuća površina katadiopteraž (točka 2.5.13.),označuje svijetleću površinu katadioptera u ravnini okomitoj njezinoj referentnoj osi i ograničenoj ravninama koje dodiruju vanjske rubne dijelove optičkog sustava katadioptera i uspo 2.7. pojam žprividna površinaž za određeni smjer promatranja označuje pravokutnu projekciju površine za emitiranje svjetla na ravninu okomitu smjeru promatranja; 2.8. pojam žreferentna osž označuje osobitu os svjetlosnog signala koju je odredio proizvođač svjetla da bi služila kao referentni smjer (H = Oř, V = Oř) za kutove vidnoga polja kod fotometrijskih mjerenja i za ugradbu svjetla na vozilo; 2.9. pojam žreferentno središtež označuje presjecište referentne osi s površinom za emitiranje svjetla; utvrđuje ga proizvođač svjetla; 2.10. pojam žkutovi geometrijske vidljivostiž označuje kutove koji odre geometrijske vidljivosti širenju svjetla s bilo kojega dijela prividne površine svjetla. Ne uzimaju se u obzir prepreke koje su postojale u vrijeme homologacije svjetla, ako se t 2.11. pojam žkrajnji vanjski rubž, na bilo kojoj strani vozila, označuje ravninu usporednu sa srednjom uzdužnom ravninom vozila koja dodiruje bočni krajnji rub vozila, ne uzimajući u obzri: 2.11. 1. retrovizore 2.11.2. svjetla pokazivača smjera; 2.12. pojam žsveukupna širinaž označuje udaljenost između dvije uspravne ravnine određene u točki 2.11.; 2.13. pojam žpojedinačno svjetlož označuje bilo koji sklop od dva ili tri svjetla, istovjetna ili ne, koja imaju jednaku funkciju i emitiraju svjetlo jednake boje, s tim da se taj sklop sastoji od uređaja čija svjetla imaju osvjetljavajuće površ 2.1.4 pojam žudaljenost između dva svjetla okrenuta u istom smjeruž označuje udaljenost između pravokutnih projekcija u ravnini okomitoj na referentnu os rubnih obrisa dviju osvjetljavajućih površina, kako je određeno prema slučaju spomenutom u točki 2 2.1.5 pojam žpokazna svjetiljka radaž označuje signalno svjetlo koje pokazuje da je uređaj uključen te da ispravno radi; 2.16. pojam žpokazna svjetiljka zatvorenoga strujnog krugaž označuje signalno svjetlo koje pokazuje da je uređaj uključen, ali ne pokazuje radi li taj uređaj ispravno ili ne. 3. ZAHTJEV ZA HOMOLOGACIJU 3.1. Zahtjev za homologaciju tipa vozila s obzirom na ugradbu njegovih uređaja za osvjetljavanje i svjetlosnu signalizaciju mora podnijeti proizvođač ili njegov propisno ovlašten predstavnik. 3.2. On mora biti popraćen dolje navedenim dokumentima u tri primjerka i ovim podacima: 3.2.1. opis tipa vozila s obzirom na stavke spomenute u točkama 2.2.1. do 2.2.3; tip vozila utvrđen po propisima mora biti naveden; 3.2.2. popis uređaja kojima proizvođač namjerava oblikovati opremu za osvjetljavanje i svjetlosnu signalizaciju; popis može sadržavati nekoliko tipova uređaja za svaku funkciju; svaki tip mora biti propisno utvrđen (nacionalna ili međunarodna homologaci 3.2.3. crtež ugradbe osvjetljenja i svjetlosne signalizacije u cjelini, koji prikazuje položaj raznih uređaja na vozilu i 3.2.4 crtež ili crteže svakog svjetla koji prikazuju osvjetljavajuću površinu, kako je određeno u točki 2.6.. 3.3 Neopterećeno vozilo opremljeno potpunim skupom opreme za osvjetljavanje i svjetlosnu signalizaciju koje je mjerodavni primjerak tipa vozila koje treba homologirati, mora biti dostavljeno tehničkoj ustanovi odgovornoj za provedbu homologacijskih is 3.4. Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo mora provjeriti postojanje zadovoljavajućih dogovora radi osiguranja djelotvorna nadzora nad sukladnošću proizvodnje prije izdavanja homologacije tipa. 4. HOMOLOGACIJA 4.1. Ako vozilo za koje je zatražena homologacija po ovom pravilniku zadovoljava sve zahtjeve ovoga pravilnika s obzirom na sve uređaje navedene u popisu, mora biti izdana homologacija tog tipa vozila. 4.2. Svaki homologirani tip vozila dobiva svoj homologacijski broj. Prve dvije znamenke (sada 00 za Pravilnik u njegovu izvornom obliku) moraju označivati broj niza izmjena ili dopuna koji sadrži najnovije glavne tehničke izmjene ili dopune ovoga pravi 4.3. Izjava o homologaciji ili o proširenju ili odbijanju homologacije tipa vozila prema ovom pravilniku izdaje se na formularu koji je u skladu s modelom iz dodatka 1 ovoga pravilnika. 4.4. Na svako vozilo koje odgovaara tipu koji je homologiran prema ovom pravilniku mora se postaviti na vidljivo i lako dostupno mjesto, koje je navedeno u homologacijskom formularu međunarodna homologacijska oznaka koja se sastoji od: 4.4.1. kružnice oko slova žEž iza kojeg se nalazi razlikovni broj države koja je odobrila homologaciju1 i 4.4.2. broja ovoga pravilnika, iza kojeg se nalazi slovo žRž, crtica i homologacijski broj desno od kružnice propisane u točki 4.4.1. 4.5 Ako vozilo odgovara tipu vozila koji je homologiran prema jednom ili više drugih pravnilnika priloženih sporazumu, nije potrebno ponavljati oznaku propisanu u točki 4.4.1.; u takvu slučaju ovaj pravilnik, homologacijski brojevi i dodatne oznake 4.6. Homologacijska oznaka mora biti jasno čitljiva i neizbrisiva. 4.7. Homologacijska oznaka mora biti postavljena blizu pločice s podacima o vozilu koju je pričvrstio proizvođač ili na samoj toj pločici. 4.8. U dodatku 2 ovog pravilnika prikazani su primjeri izgleda homologacijskih oznaka. 5. OPĆE SPECIFIKACIJE 5.1 Uređaji za osvjetljavanje i svjetlosnu signalizaciju moraju biti ugrađeni tako da u normalnim uvjetima uporabe i usprkos vibracijama kojima mogu biti izloženi zadrže značajke propisane ovim pravilnikom i omoguće vozilu da zadovolji zahtjeve ovoga 5.12.2. Kad je ovim pravilnikom propisana kontrolna svjetiljka žzatvorenoga krugaž, ona se može zamijeniti žradnomž kontrolnom svjetiljkom. 5.13. Boje svjetla Boje svjetla na koja se odnosi ovaj pravilnik moraju biti ove: dugo svjetlo: bijela ili žuta kratko svjetlo: bijela ili žuta pokazivač smjera: jantarna stop svjetlo: crvena uređaj za osvjetljavanje stražnje registarske pločice: bijela prednje pozicijsko svjetlo: bijela (žuta ili kombinacija žute i bijele boje dopuštena je ako je to svjetlo uključeno u žuto glavno svjetlo) stražnje pozicijsko svjetlo: crvena stražnji netrokutasti katadiopter: crvena bočni netrokutasti katadiopter: jantarna uređaj za istodobno uključivanje svih pokazivača smjera: jantarna prednje svjetlo za maglu: bijela ili manje zasićena žuta stražnje svjetlo za maglu: crvena Definicija boje svjetala mora biti sukladna onoj danoj u dodatku 5 Konvencije o cestovnom prometu (1968.). 5.14. Svako vozilo za koje je zatražena homologacija prema ovom pravilniku mora biti opremljeno ovim uređajima za osvjetljavanje i svjetlosnu signalizaciju: 5.14.1. dugo svjetlo (točka 6.1); 5.14.2 kratko svjetlo (točka 6.2); 5.14.3. pokazivači smjera (točka 6.3); 5.14.4 kočno svjetlo (točka 6.4); 5.14.5. uređaj za osvjetljavanje stražnje registarske pločice (točka 6.5.); 5.14.6. pozicijska svjetla: 5.14.6.1 prednja (točka 6.6.); 5.14.6.2. stražnja (točka 6.7.); 5.14.7. netrokutasti crveni stražnji katadiopter (točka 6.8.); 5.15 Može, dodatno, biti opremljeno ovim uređajima za osvjetljavanje i svjetlosnu signalizaciju: 5.15.1. Upozoravajuće svjetlo za opasnost (istodobno žmiganje svih pokazivača smjera) (točka 6.9); 5.15.2 svjetla za maglu: 5.15.2.1 prednja (točka 6.10.); 5.15.2.2. stražnja (točka 6.11.); 5.15.3. netrokutasti bočni katadiopteri jantarne boje (točka 6.12.); 5.16 Ugradba svakog od uređaja za osvjetljavanje i svjetlosnu signalizaciju spomenutih u točkama 5.14. i 5.15. mora se obaviti sukladno odgovarajućim zahtjevima iz točke 6. ovog pravilnika. 5.17. Ugradba bilo kojeg uređaja za osvjetljavanje i svjetlosnu signalizaciju koji nije spomenut u točkama 5.14. i 5.15. isključuje homologaciju tipa vozila. 6. POJEDINAČNE SPECIFIKACIJE 6.1. DUGO SVJETLO 6.1.1. Broj Jedno, tipa koji odgovara najvećoj konstrukcijskoj brzini vozila.2 6.1.2. Raspored Nema posebnih zahtjeva. 6.1.3 Položaj: 6.1.3.1 po širini; nezavisno dugo svjetlo može se ugraditi iznad ili ispod kratkog svjetla; u tom slučaju geometrijsko središte mora biti smješteno u uzdužnoj srednjoj ravnini vozila: dugo svjetlo združeno s kratkim svjetlom mora biti ugrađeno sa svojim 6.1.3.2. po duljini: na prednjem dijelu vozila; taj zahtjev mora se smatrati zadovoljenim ako emitirano svjetlo ne uzrokuje neudobnost vozaču ili neposredno ili preko retrovizora i/ili drugih površina vozila koje odbijaju svjetlo 6.1.3.3. U svim slučajevima rub osvjetljavajuće površine nezavisnog dugog svjetla ne smije biti udaljen više od 100 mm od ruba osvjetljavajuće površine kratkog svjetla. 6.1.4. Geometrijska vidljivost Vidljivost osvjetljavajuće površine, uključujući njezinu vidljivost u područjima koja se ne čine osvijetljenima s obzirom na promatranja, mora biti osigurana unutar različitoga prostora određenog proizvođenjem crta koje polaze s ruba osvjetljavaj 6.1.5. Usmjerenost Prema naprijed - Svjetlo se može pomicati s pomoću upravljača. 6.1.6. Može biti žudruženož s kratkim svjetlom i ostalim prednjim svjetlima. 6.1.7. Ne može biti žspojenož ni s jednim drugim svjetlom. 6.1.8. Može biti žuzajamno povezanož: 6.1.8.1 s kratkim svjetlom 6.1.8.2. s prednjim pozicijskim svjetlom 6.1.8.3. s prednjim svjetlom za maglu. 6.1.9. Električne veze Kratko svjetlo može ostati uključeno istodobno s dugim svjetlom (svjetlima). 6.1.10. žPokazna svjetiljka zatvorenog strujnog krugaž obvezatno, netreperavo plavo signalno svjetlo 6.1.11. Ostali zahtjevi Najveća jačina dugog svjetla ne smije biti veća od 120.000 cd (homologacijska vrijednost). 6.2. KRATKO SVJETLO 6.2.1. Broj Jedno. 6.2.2. Raspored: Nema posebnih zahtjeva. 6.2.3. Položaj 6.2.3.1. po širini: referentno središte mora biti u uzdužnoj srednjoj ravnini vozila 6.2.3.2. po visini: ne manje od 500 mm ni više od 1200 mm iznad površine ceste 6.2.3.3. po duljini: na prednjem dijelu vozila; Taj zahtjev mora se smatrati zadovoljenim ako emitirano svjetlo ne uzrokuje neudobnost vozaču, ili neposredno ili preko retrovizora i/ili drugih površina vozila koje odbijaju svjetlo 6.2.4. Geometrijska vidljivost Određena je kutovima a i b kako je utvrđeno u točki 2.10: a = 15ř prema gore i 10ř prema dolje b = 45ř ulijevo i udesno. Prisutnost zapreka ili drugih elemenata opreme blizu glavnih svjetala ne smije dovesti do drugotnih učinaka koji bi uzrokovali neudobnost ostalim korisnicima ceste. 6.2.5. Usmjerenost 6.2.5.1. Prema naprijed - Svjetlo se može pomicati s pomoću upravljača. 6.2.5.2. Okomita usmjerenost snopa kratkog svjetla mora ostati između -0,5% i - 2,5% nagiba prema dolje za uvjete opterećenja žvozilo plus vozačž3 i žproizvođačevo najveće dopušteno opterećenjež, s tim da je opterećenje raspoređeno u skladu s 6.2.5.3. Referentna usmjerenost koja odgovara opterećenju žvozilo plus vozačž mora biti postavljena između -1% i -1,5%. Ta unaprijed određena referentna vrijednost mora biti naznačena na pločici svakog vozila. 6.2.5.4. Ako je to potrebno, vozilo mora biti opremljeno uređajem s pomoću kojeg se lako može namjestiti usmjerenost snopa kratkog svjetla za uvjete opterećenja spomenute u točki 6.2.5.2., bez potrebe za alatom. 6.2.6. Može biti žudruženož s dugim svjetlom i ostalim prednjim svjetlima. 6.2.7. Ne može biti žspojenož ni s jednim drugim svjetlom. 6.2.8. Može biti žuzajamno povezanož: 6.2.8.1. s dugim svjetlom 6.2.8.2. s ostalim prednjim svjetlima. 6.2.9. Električne veze Sklopka (prekidač) za promjenu na kratko svjetlo mora istodobno isključiti dugo svjetlo. Kratko svjetlo može ostati uključeno istodobno s dugim svjetlom. 6.2.10. žPokazna svjetiljkaž izborno; netreperavo zeleno signalno svjetlo 6.2.11. žOstali zahtjeviž Nijedan. 6.3. POKAZIVAČ SMJERA 6.3.1. Broj: U skladu s rasporedom (vidi nastavak). 6.3.2. Raspored: A: dva bočna pokazivača (kategorija 3 po specifikaciji iz Pravilnika br. 6. ili kategorija 31 po specifikaciji iz Pravilnika br. 50). Dopušteno do 31. 12. 1984; B; dva prednja pokazivača (kategorija 1 po specifikaciji iz Pravilnika br. 6 ili kategorija 11 po specifikaciji iz Pravilnika br. 50); dva stražnja pokazivača (kategorija 2 po specifikaciji iz Pravilnika br. 6 ili kategorija 12 po specifikaciji iz Pravilnika br. 50). 6.3.3. Položaj: 6.3.3.1. po širini: raspored A: razmak između unutrašnjih rubova dvije osvjetljavajuće površine ne smije biti manji od 560 mm; raspored B: za prednje pokazivače, moraju biti zadovoljeni ovi zahtjevi: (1) najmanja udaljenost između osvjetljavajućih površina mora biti 100 mm; (2) pokazivači moraju biti smješteni izvan uzdužnih okomitih ravnina tangencijalnih na vanjske rubove osvjetljavajućih površina glavnog svjetla (svjetala); (3) najmanja udaljenost između međusobno najbližih osvjetljavajućih površina pokazivača i glavnih svjetala mora biti 300 mm. Za stražnje pokazivače, slobodni prostor između unutrašnjih rubova dviju osvjetljavajućih površina mora iznositi najmanje 240 mm pod uvjetom da su primijenjeni propisi iz članka 2.10., čak i kad je postavljena registarska pločica. 6.3.3.2. po visini: ne manje od 350 mm i ne više od 1200 mm iznad površine ceste; 6.3.3.3. po duljini: nema posebnih zahtjeva za raspored A; za raspored B iz članka 6.3.3.1. udaljenost prema naprijed između referentnog središta stražnjih pokazivača i poprečne ravnine koja određuje najizbočeniju granicu sveukupne duljine vozi 6.3.4. Geometrijska vidljivost Vodoravni kutovi: vidi dodatak ispod. Okomiti kutovi: 15ř iznad i ispod vodoravnice. Međutim, okomiti kut ispod vodoravnice može biti smanjen na 5ř ako je visina svjetala manja od 750 mm. 6.3.5. Usmjerenost Prema rasporedu ugradbe. Prednji (raspored B) i bočni (raspored A)pokazivači smjera mogu se pomicati upravljačem. 6.3.6. Može biti žudruženož s jednim ili više svjetala. 6.3.7. Ne može biti žspojenož ni s jednim drugim svjetlom. 6.3.8. Ne može biti žuzajamno povezanož ni s jednim drugim svjetlom. 6.3.9. Električne veze Pokazivači smjera moraju se uključivati nezavisno od ostalih svjetala. Svi pokazivači svjetla na jednoj strani vozila moraju se uključivati i isključivati s pomoću jedne sklopke(prekidača). 6.3.10. žRadnaž pokazna svjetiljka Obvezatna za sve pokazivače smjera iz rasporeda B. To mora biti treptavo zeleno svjetlo vidljivo u svim normalnim uvjetima vožnje, koje se u slučaju neispravnog rada bilo kojeg od pokazivača smjera pojačava, ostaje upaljeno bez treptanja ili pok 6.3.11. Ostali zahtjevi Značajke naznačene u nastavku moraju biti izmjerene bez drugog opterećenja električnog sustava osim onog koji se zahtijeva za rad motora i svjetlosnih uređaja. 6.3.11.1. U slučaju svih vozila koja pokazivače smjera opskrbljuju istosmjernom strujom: 6.3.11.1.1. učestalost žmiganja mora biti 90+30 puta u minuti; 6.3.11.1.2. žmiganje pokazivača smjera na istoj strani vozila mora se odvijati istodobno i u fazi; 6.3.11.1.3. od trenutka uključivanja pokazivača smjera, svjetlost pokazivača mora se upaliti najkasnije za jednu sekundu, a prvi se put mora ugasiti najkasnije za jednu i pol sekundu. 6.3.11.2. U slučaju vozila koje pokazivače smjera opskrbljuje izmjeničnom strujom, gdje je brzina motora između 50% i 100% brzine motora koja odgovara najvećoj brzini vozila: 6.3.11.2.1. učestalost žmiganja mora biti 90+30 puta u minuti; 6.3.11.2.2. žmiganje pokazivača smjera na istoj strani vozila može se odvijati istodobno ili naizmjenično. Prednja svjetla ne smiju se vidjeti odostraga ni stražnja svjetla odnaprijed u područjima prikazanima u dodatku 4; 6.3.11.2.3. od trenutka uključivanja pokazivača smjera, svjetlost pokazivača mora se upaliti najkasnije za jednu sekundu, a prvi se put mora ugasiti najkasnije za jednu i pol sekundu. 6.3.11.3. U slučaju vozila koje pokazivače smjera opskrbljuje izmjeničnom strujom, gdje je brzina motora između brzine praznog hoda koju je naznačio proizvođač i 50% brzine motora koja odgovara najvećoj brzini vozila: 6.3.11.3.1. učestalost žmiganja mora biti između 90+30 i 90-45 puta u minuti; 6.3.11.3.2. žmiganje pokazivača smjera na istoj strani vozila može se odvijati istodobno ili naizmjenično. Prednja svjetla ne smiju se vidjeti odostraga ni stražnja svjetla odnaprijed u područjima prikazanima u dodatku 4; 6.3.11.3.3. od trenutka uključivanja pokazivača smjera, svjetlost pokazivača mora se upaliti najkasnije za jednu sekundu, a prvi se put mora ugasiti najkasnije za jednu i pol sekundu. 6.3.11.4. U slučaju kvara (osim kratkog spoja) jednog pokazivača smjera ostali pokazivači smjera koji pokazuju isti smjer moraju nastaviti sa žmiganjem ili ostati upaljeni, ali učestalost u tim uvjetima može biti različita od propisane.
6.4 KOČNO SVJETLO 6.4.1. Broj: Jedno. 6.4.2. Raspored: Nema posebnih zahtjeva 6.4.3. Položaj: 6.4.3.1. po širini: referentno središte mora biti u srednjoj uzdužnoj ravnini vozila; 6.4.3.2 po visini: ne manje od 350 mm ni više od 1200 mm iznad površine ceste; 6.4.3.3. po duljini: na stražnjoj strani vozila. 6.4.4. Geometrijska vidljivost Vodoravni kut: 450 ulijevo i udesno. Okomiti kutovi: 150 iznad i ispod vodoravnice. Međutim, okomiti kut ispod vodoravnice može biti smanjen na 5ř ako je visina svjetala manja od 750 mm. 6.4.5. Usmjerenost Prema stražnjoj strani vozila. 6.4.6. Može biti žudruženož s jednim ili više stražnjih svjetala. 6.4.7. Ne može biti žspojenož ni s jednim drugim svjetlom. 6.4.8. Može biti žuzajamno povezanož sa stražnjim pozicijskim svjetlom. 6.4.9. Električne veze Moraju se upaliti prilikom svake uporabe radne kočnice. 6.4.10. Pokazna svjetiljka žzatvorenoga strujnog krugaž Zabranjena. 6.4.11. Ostali zahtjevi Nema ih. 6.5 UREĐAJ ZA OSVJETLJAVANJE STRAžNJE REGISTARSKE PLOČICE 6.5.1. Broj: Jedan. Uređaj se može sastojati od nekoliko optičkih elemenata konstruiranih za osvjetljavanje prostora namijenjenog za registarsku pločicu. 6.5.2. Raspored: 6.5.3. Položaj ) Takvi da uređaj 6.5.3.1. po širini ) osvjetljava 6.5.3.2. po visini ) prostor namijenjen za 6.5.3.3. po duljini ) registarsku pločicu. 6.5.4. Geometrijska vidljivost ) 6.5.5. Usmjerenost ) 6.5.6. Može biti žudruženož s jednim ili više stražnjih svjetala. 6.5.7. Može biti žspojenož sa stražnjim pozicijskim svjetlom. 6.5.8. Ne može biti žuzajamno povezanož s bilo kojim drugim svjetlom. 6.5.9. Električne veze Nema posebnih zahtjeva. 6.5.10. Pokazna svjetiljka Njezinu funkciju mora obavljati pokazna svjetiljka propisana za pozicijsko svjetlo. 6.5.11. Ostali zahtjevi Nijedan. 6.6 PREDNJE POZICIJSKO SVJETLO 6.6.1. Broj: Jedno. 6.6.2. Raspored: Nema posebnih zahtjeva. 6.6.3. Položaj: 6.6.3.1. po širini: nezavisno svjetlo: referentno središte mora biti u srednjoj uzdužnoj ravnini vozila; svjetlo uzajamno povezano s glavnim svjetlom: vidi točku o tom glavnom svjetlu; 6.6.3.2. po visini: ne manje od 350 mm ni više od 1200 mm iznad površine ceste; 6.6.3.3. po duljini: na prednjoj strani vozila. 6.6.4. Geometrijska vidljivost Vodoravni kut: 800 ulijevo i udesno. Okomiti kutovi: 150 iznad i ispod vodoravnice. Međutim, okomiti kut ispod vodoravnice može biti smanjen na 50 ako je visina svjetala manja od 750 mm. 6.6.5. Usmjerenost Prema naprijed. Svjetlo se može pomicati s pomoću upravljača. 6.6.6 Može biti žudruženož s bilo kojim prednjim svjetlom. 6.6.7. Može biti žrecipročno inkorporiranož s bilo kojim prednjim svjetlom. 6.6.8. Električne veze Nema posebnih zahtjeva. 6.6.9. Pokazna svjetiljka žzatvorenoga strujnog krugaž Obvezatna. Netreptavo zeleno signalno svjetlo. Ta pokazna svjetiljka ne smije se zahtijevati ako se osvjetljenje ploče s instrumentima (pokazne ploče) može uključivati i isključivati samo istodobno s pozicijskim svjetlom. 6.6.10. Ostali zahtjevi Nijedan. 6.7 STRAžNJE POZICIJSKO SVJETLO 6.7.1. Broj: Jedno. 6.7.2. Raspored: Nema posebnih zahtjeva 6.7.3. Položaj: 6.7.3.1. po širini: referentno središte mora biti u srednjoj uzdužnoj ravnini vozila; 6.7.3.2. po visini: ne manje od 350 mm ni više od 1200 mm iznad površine ceste; 6.7.3.3. po duljini: na stražnjoj strani vozila. 6.7.3. Geometrijska vidljivost Vodoravni kut: 800 ulijevo i udesno. Okomiti kutovi. 150 iznad i ispod vodoravnice. Međutim, okomiti kut ispod vodoravnice može biti smanjen na 5ř ako je visina svjetala manja od 750 mm. 6.7.5. Usmjerenost Prema natrag. 6.7.6. Može biti žudruženož s bilo kojim stražnjim svjetlom. 6.7.7. Može biti žspojenož s uređajem za osvjetljavanje stražnje registarske pločice. 6.7.8. Može biti žuzajamno povezanož sa kočnim svjetlom ili sa stražnim netrokutastim crvenim katadiopterom ili s oba ta svjetla ili pak sa stražnjim svjetlom za maglu. 6.7.9. Električne veze Nema posebnih zahtjeva. 6.7.10. Pokazna svjetiljka žzatvorenoga strujnog krugaž Njezinu funkciju mora obavljati uređaj propisan za prednje pozicijsko svjetlo. 6.7.11. Ostali zahtjevi Nijedan. 6.8 STRAžNJI CRVENI NETROKUTASTI KATADIOPTER 6.8.1. Broj: Jedan, čije izvedbe moraju biti sukladne sa zahtjevima koji se odnose na razred IA katadioptera, kako je dano u 02 nizu izmjena i dopuna pravilnika br. 3. 6.8.2. Raspored: Nema posebnih zahtjeva: 6.8.3. Položaj 6.8.3.1. po širini: referentno središte mora biti u srednjoj uzdužnoj ravnini vozila; 6.8.3.2. po visini: ne manje od 350 mm ni više od 900 mm iznad površine ceste; 6.8.3.3. po duljini: na stražnoj strani vozila. 6.8.4. Geometrijska vidljivost Vodoravni kut: 300 ulijevo i udesno. Okomiti kut: 150 iznad i ispod vodoravnice. Međutim, okomiti kut ispod vodoravnice može biti smanjen na 50 ako je visina svjetla manja od 750 mm. 6.8.5. Usmjerenost Prema natrag. 6.8.6. Može biti žudruženož s bilo kojim stražnjim svjetlom. 6.8.7. Ostali zahtjevi Osvjetljavajuća površina katadioptera može imati zajedničke dijelove s bilo kojim crvenim svjetlom smještenim na stražnjoj strani vozila. 6.9 ZNAK OPASNOSTI (ISTODOBNO žMIGANJE SVIH POKAZIVAČA SMJERA) 6.9.1. Signal se mora davati istodobnim radom svih pokazivača smjera u skladu sa zahtjevima točke 6.3. 6.9.2. Električne veze Signal se mora davati s pomoću odvojene sklopke (prekidača)koja omogućuje istodobno napajanje strujom svih pokazivača smjera. 6.9.3. Pokazna svjetiljka žzatvorenog strujnog krugaž Obvezatna. Treperavo crveno svjetlo ili, u slučaju odvojenih pokaznih svjetiljki, istodobni rad pokaznih svjetiljki propisanih u točki 6.3.10. 6.9.4. Ostali zahtjevi Učestalost žmiganja 90+30 puta u minuti. Od trenutka uključivanja svjetlost se mora upaliti najkasnije za jednu sekundu, a prvi put se ugasiti najkasnije za jednu i pol sekundu. Uređaj za istodobno uključivanje svih pokazivača smjera mora se moći pokrenuti čak i kad je uređaj koji upravlja pokretanjem i zaustavljanjem motora u takvu položaju da je rad motora nemoguć. 6.10. PREDNJE SVJETLO ZA MAGLU 6.10.1. Broj: Jedno. 6.10.2. Raspored: Nema posebnih zahtjeva. 6.10.3. Položaj: 6.10.3.1. po širini: referentno središte mora biti u uzdužnoj srednjoj ravnini vozila ili rub osvjetljavajuće površine koji je najbliži toj ravnini ne smije biti od nje udaljen više od 250 mm; 6.10.3.2. po visini: ne manje od 250 mm iznad površine ceste. Nijedna točka na osvjetljavajućoj površini ne smije biti viša od najviše točke na osvjetljavajućoj površini kratkog svjetla; 6.10.3.3. po duljini: na prednjem dijelu vozila. Taj zahtjev mora se smatrati zadovoljenim ako emitirano svjetlo ne uzrokuje neudobnost vozaču, ili neposredno ili posredno preko retrovizora i/ili drugih površina vozila koje odbijaju svjetlo. 6.10.4. Geometrijska vidljivost Određena kutovima a i b kako je navedeno u točki 2.10: a = 50 prema gore i prema dolje; b = 450 ulijevo i udesno osim za necentrirano svjetlo, u kojem je slučaju unutarnji kut b = 100. 6.10.5. Usmjerenost: Prema naprijed. Svjetlo se može pomicati s pomoću upravljača. 6.10.6. Može biti žudruženož s ostalim prednjim svjetlima. 6.10.7. Ne može biti žspojenož s bilo kojim prednjim svjetlom. 6.10.8. Može biti žuzajamno povezanož s dugim svjetlom i s prednjim pozicijskim svjetlom. 6.10.9. Električne veze Mora biti moguće uključiti ili isključiti svjetlo za maglu neovisno o dugom i kratkom svjetlu. 6.10.10. žPokazna svjetiljkaž zatvorenoga strujnog kruga Izborno; netreperavo zeleno signalno svjetlo. 6.10.11. žOstali zahtjeviž Nijedan. 6.11. STRAžNJE SVJETLO ZA MAGLU 6.11.1. Broj: Jedno. 6.11.2. Raspored: Nema posebnih zahtjeva. 6.11.3. Položaj: 6.11.3.1. po širini: nema posebnih zahtjeva; 6.11.3.2. po visini: ne manje od 350 mm ni više od 900 mm iznad površine ceste; 6.11.3.3. po duljini: na stražnjem dijelu vozila. 6.11.4. Geometrijska vidljivost Određena kutovima a i b kako je navedeno u točki 2.10: a = 50 prema gore i prema dolje; b = 250 udesno i ulijevo. 6.11.5. Usmjerenost Prema natrag. 6.11.6. Može biti žudruženož s bilo kojim drugim stražnjim svjetlom. 6.11.7. Ne može biti žspojenož s bilo kojim drugim svjetlom. 6.11.8. Može biti žuzajamno povezanož sa stražnjim pozicijskim svjetlom. 6.11.9. Električne veze Moraju biti takve da stražnje svjetlo za maglu može svijetliti samo kad je uključeno jedno ili više od ovih svjetala: dugo svjetlo, kratko svjetlo, prednje svjetlo za maglu. Ako postoji prednje svjetlo za maglu, mora biti moguće isključiti stražnje svjetlo za maglu neovisno o prednjem svjetlu za maglu. 6.11.10. žPokazna svjetiljkaž zatvorenoga strujnog kruga Obvezatna. Netreperavo jantarno signalno svjetlo. 6.11.11. Ostali zahtjevi Nijedan. 6.12. BOČNI NETROKUTASTI KATADIOPTER JANTARNE BOJE 6.12.1. Broj Jedan ili dva, čije izvedbe moraju biti sukladne sa zahtjevima koji se odnose na razred IA retroreflektora, kako je dano u 02 nizu izmjena i dopuna pravilniku br. 3. 6.12.2. Raspored: Nema posebnih zahtjeva. 6.12.3. Položaj: 6.12.3.1. po širini: nema posebnih zahtjeva; 6.12.3.2. po visini: ne manje od 350 mm ni više od 900 mm iznad površine ceste; 6.12.3.3. po duljini: treba biti postavljeno na takvo mjesto da u normalnim uvjetima ne može biti prekriveno odjećom vozača ili putnika. 6.12.4. Geometrijska vidljivost Vodoravni kutovi, b : 30ř prema naprijed i prema natrag. Okomiti kutovi, a : 15ř iznad i ispod vodoravnice. Međutim, okomiti kut ispod vodoravnice može biti smanjen na 5ř ako je visina katadioptera manja od 750 mm. 6.12.5. Usmjerenost. Referentna os katadioptera mora biti okomita na srednju uzdužnu ravninu vozila i usmjerena prema van. 6.12.6. Može biti žudruženož s drugim signalnim uređajima. 7. PREINAKA I PROŠIRENJE TIPA VOZILA ILI UGRADBE NJEGOVIH UREĐAJA ZA OSVJETLJAVANJE I SVJETLOSNU SIGNALIZACIJU 7.1. Svaka preinaka tipa vozila ili ugradbe njegovih uređaja za osvjetljavanje i svjetlosnu signalizaciju ili popisa na koji se odnosi točka 3.2.2. mora biti prijavljena Državnom zavodu za normizaciju i mjeriteljstvo. Državni zavod za normizaciju i mje 7.1.1. ili smatrati da nije vjerojatno da će učinjene preinake imati mjerljive nepovoljne učinke te da u svakom slučaju vozilo još uvijek zadovoljava zahtjeve 7.1.2. ili zahtijevati daljnje izvještaje o ispitivanjima od tehničke ustanove odgovorne za provedbu ispitivanja. 7.2. Izjava o potvrđivanju ili odbijanju homologacije izdaje se prema postupku navedena u točki 4.3. 7.3. Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo mora za izdano proširenje dodijeliti serijski broj svakom priopćajnom formularu, sukladnog modelu iz dodatka 1 ovoga pravilnika, sastavljenog za takvo proširenje. 8. SUKLADNOST PROIZVODNJE 8.1. Svaki motocikl homologiran prema ovom pravilniku mora biti proizveden u skladu s homologiranim tipom zadovoljavanjem kriterija iz točaka 5. i 6. 8.2. U cilju provjere zadovoljavanja zahtjeva iz točke 8.1. moraju se provesti odgovarajuće provjere proizvodnje. 8.3. Posjednik homologacije - proizvođač mora posebice: 8.3.1. osigurati postojanje postupka za djelotvoran nadzor nad kakvoćom motocikla s obzirom na sve aspekte koji se odnose na zadovoljavanje zahtjeva postavljenih u točkama 5 i 6 8.3.2. imati pristup nadzornoj opremi potrebnoj za provjeru usklađenosti svakoga homologiranog tipa 8.3.3. osigurati da se za svaki tip motocikla provedu barem ispitivanja propisana u dodatku 5 ovoga pravilnika ili fizičke provjere iz kojih se mogu dobiti istovrijedni podaci 8.3.4. osigurati da će podaci o rezultatima ispitivanja i/ili bitni proizvodni podaci biti zapisani te će pridruženi dokumenti ostati dostupni u razdoblju koje treba biti određeno u dogovoru s Državnim zavodom za normizaciju i mjeriteljstvo 8.3.5. procijeniti podatke u cilju provjere i osiguranja postojanosti značajki uz dopuštene razlike u industrijskoj proizvodnji 8.3.6. osigurati da se, ako rezultati provjera pružaju dokaz o nesukladnosti sa zahtjevima postavljenima u točkama 5 i 6, poduzmu svi potrebni koraci za uspostavljanje sukladnosti odgovarajuće proizvodnje. 8.4. Državnim zavodom za normizaciju i mjeriteljstvo može u bilo koje vrijeme provjeriti metode nadzora nad sukladnošću koje se primjenjuje na svaku jedinicu proizvodnje. 8.4.1. Prilikom svakoga pregleda, knjige ispitivanja i zapisi s pregleda proizvodnje moraju biti pokazani osobi koja vrši nadzor. 8.4.2. Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo može provesti bilo koje ispitivanje propisano ovim pravilnikom. Ta ispitivanja moraju biti odabrana metodom slučajnih uzoraka bez uzrokovanja poremećaja u proizvođačevim obvezama oko isporuka. 8.5. Učestalost pregleda je najmanje jednom godišnje, što ovisi o djelotvornosti nadzora nad sukladnošću proizvodnje. U slučaju kad su zabilježeni negativni rezultati Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo mora osigurati poduzimanje svih potrebni 9. POSTUPAK KOD NESUKLADNOSTI PROIZVODNJE 9.1. Homologacija izdana s obzirom na tip vozila prema ovom pravilniku može biti povučena ako zahtjevi nisu zadovoljeni ili ako vozilo koje nosi homologacijsku oznaku nije sukladno homologiranom tipu 9.2. Ako Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo povuče homologaciju koju je ranije izdao, o tome izdaje izjavu na formularu sukladnog modelu iz dodatka 1 ovoga pravilnika. 10. POTPUNA OBUSTAVA PROIZVODNJE Ako posjednik homologacije - proizvođač potpuno prestane proizvoditi tip vozila homologiran u skladu s ovim pravilnikom, mora o tome obavijestiti Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo. Po primitku odgovarajućega priopćenja Državni zavod za
_________________ 1 Dodatak 52 Sporazuma o prihvaćanju jednakih uvjeta za homologaciju i uzajamno priznavanje homologacijee opreme i dijelova motornih vozila, donesen u Ženevi 20. ožujka 1958. 11 za Njemačku, 2 za Francusku, 3 za Italiju, 4 za Nizozemsku, 5 za Švedsku, 6 za Belgiju, 7 za Mađarsku, 8 za Češku Republiku, 9. za Španjolsku, 10 za Jugoslaviju, 11 za Ujedinjeno Kraljevstvo, 12 za Austrijiu, 13 za Luksemburg, 14 za Švicarsku, 15 za (prazno), 16 za Norvešku, 17 za Finsku, 18 za Dansku, 19 za Rumunjsku, 20 za Poljsku i 21 za Portugal, 22 za Rusku Federaciju, 23 za Grčku, 24 (prazno), 25 za Hrvatsku, 26 za Sloveniju, 27 za Slovačku, 28 za Bjelorusiju i 29 za Estoniju. Sljedeći brojevi po redu dodjeljuju se ostalim državama po kronološkom redu po kojem one ratificiraju Sporazum o prihvaćanju jednakih uvjeta za homologaciju i međusobno priznavanje homologacije opreme i dijela motornih vozila ili po kojem se one slažu s tim sporazumom. Tako određeni brojevi biti će saopćeni od strane Glavnog tajništva Ujedinjenih naroda ugovornim stranama u tom sporazumu. 2 Tip A: > 25 luksa do 100 km/h Tip B: > 32 luksa preko 100 km/h Glavna svjetla sukladna odgovarajućim pravilnicima za vozila na 4 kotača prihvatljiva su za sve motocikle. Homologacija tipa izdana nakon 1. listopada 1984. za motocikle opremljene glavnim svjetlima razreda A mora prestati biti valjana. 3 Vozač: simulirana masa od 75 kg+1 kg.
Dodatak 1
(Najveći format: A4 (210x297 mm))
IZJAVA
izdana od:
koje se odnosi na:2 IZDANU HOMOLOGACIJU
PROŠIRENU HOMOLOGACIJU
ODBIJENU HOMOLOGACIJU
POVUČENU HOMOLOGACIJU
POTPUNU OBUSTAVU PROI-
ZVODNJE
tipa vozila kategorije L2 s obzirom na ugradbu uređaja za osvjetljavanje
i
svjetlosnu signalizaciju prema Pravilniku br. 53.
Homologacija br ________________ Proširenje br________________
1. Trgovački naziv ili oznaka vozila:
2. Proizvođačev naziv za tip vozila:
3. Naziv i adresa proizvođača:
4. Ako je potrebno, ime i adresa predstavnika
proizvođača:
5. Vozilo podvrgnuto homologaciji dana:
6. Tehnička ustanova odgovorna za provedbu
homologacijskih ispitivanja:
7. Datum izvještaja o ispitivanju:
8. Broj izvještaja o ispitivanju:
9. Kratki opis:
Uređaji za osvjetljavanje na vozilu:
9.1. Duga svjetla: da/ne2,
9.2. Kratka svjetla: da/ne2,
9.3. Prednja svjetla za maglu: da/ne2,
9.4. -
9.5. Pokazivači smjera: da/ne2,
9.6. -
9.7. Dodatni bočni pokazivači smjera: da/ne2,
9.8. Znak opasnosti (istodobno žmiganje svih pokazivača smjera): da/ne2,
9.9. Kočna svjetla: da/ne2,
9.10. Uređaj za osvjetljavanje stražnje registarske pločice: da/ne2,
9.11. Prednja pozicijska (bočna) svjetla: da/ne2,
9.12. Stražnja pozicijska (bočna) svjetla: da/ne2,
9.13. Stražnja svjetla za maglu: da/ne2,
9.14. -
9.15. -
9.16. Stražnji netrokutasti katadiopteri: da/ne2,
9.17. -
9.18. -
9.19. Bočni netrokutasti katadiopteri: da/ne2,
9.20. Istovrijedna svjetla: da/ne2,
10. Bilješke i primjedbe
11. Položaj homologacijske oznake
12. Razlog (razlozi) za proširenje (ako ga ima):
13. Homologacija izdana/odbijena/proširena/povučena:2
14. Mjesto:
15. Datum:
16. Potpis:
17. Popis dokumenata pohranjenih u ustanovi koja je izdala homologaciju
dodan je ovoj izjavi i može se dobiti na zahtjev.
______________
1 Razlikovni broj države koja je izdala/proširila/odbila/povukla
homologaciju (vidi odredbe o homologaciji u ovom pravilniku).
2/ Nepotrebno precrtati.
Dodatak 2
RASPORED HOMOLOGACIJSKIH OZNAKA
Model A
(Vidi tč. 4.4. ovog pravilnika)
Gornja homologacijska oznaka postavljena na motocikl pokazuje da je razmatrani
tip vozila s obzirom na ugradbu uređaja za
osvjetljavanje i svjetlosnu signalizaciju bio odobren u Nizozemskoj (E4)
prema Pravilniku br. 53 u njegovu izvornom obliku.
Homologacijski broj pokazuje da je homologacija izdana u skladu sa zahtjevima
Pravilnika br. 53.
Model B
(Vidi tč. 4.5. ovog pravilnika)
Gornja homologacijska oznaka postavljena na motocikl pokazuje da je razmatrani
tip vozila s obzirom na ugradbu uređaja za osvjetljavanje i svjetlosnu
signalizaciju
bio odobren u Nizozemskoj (E4) prema Pravilnicima br. 53. i 33.* U njegovu
izvornom
obliku. Homologacijski brojevi pokazuju da je na datume izdavanja homologacija
Pravilnik
br. 53 bio u svom izvornom obliku, a da je Pravilnik br. 33 već uključivao
02 niz izmjena i dopuna.
Dodatak 3
DEFINICIJA POJMOVA IZ TOČAKA 2.6. DO 2.10. OVOGA PRAVILNIKA
Napomena: Mora se provjeriti poštivanje najmanje udaljenosti te u cilju
izbjegavanja utvrđivanja
točnih granica svijetleće površine mogu se upotrebljavati pojednostavnjene
metode koje omogućuju
da ne dođe do tumačenja koja ne bi odgovarala odredbama o najmanjoj udaljenosti
koju zahtijeva
ovaj pravilnik.
Dodatak 4
VIDLJIVOST CRVENIH SVJETALA PRI GLEDANJU S PREDNJE STRANE I VIDLJIVOST
BIJELIH SVJETALA PRI GLEDANJU SA STRAŽNJE STRANE
(Vidi točku 5.9. ovoga pravilnika)
Dodatak 5
PROVJERA SUKLADNOSTI PROIZVODNJE
1. ISPITIVANJA
1.1. Položaj svjetala
Položaj svjetala, kako je navedeno u točki 6, mora biti ispitan u skladu
s općenitim zahtjevima postavljenima u točki 5 ovoga pravilnika.
Vrijednosti izmjerene za udaljenosti moraju biti takve da ispunjavaju pojedinačne
specifikacije primjenjive na svako svjetlo.
1.2. Vidljivost svjetala
1.2.1. Kutovi geometrijske vidljivosti moraju biti ispitani u skladu s
točkom 2.10. ovoga pravilnika. Vrijednosti izmjerene za kutove moraju biti
takve da ispunjavaju pojedinačne specifikacije primjenjive na svako svjetlo,
osim što granični kutovi mogu imati dopušteno odstupanje koje
odgovara odstupanju od +30 dopuštenom u točki 5.3. za ugradbu svjetlosno-signalnih
uređaja.
1.2.2. Vidljivost crvenog svjetla sprijeda i bijelog svjetla odostraga
mora biti ispitana u skladu s točkom 5.9. ovoga pravilnika.
1.3. Namještanje kratkih prednjih svjetala prema naprijed
1.3.1. Početni nagib prema dolje
(Početni nagib prema dolje zasjenjenja kratkog svjetla mora biti ispitan
prema zahtjevima točke 6.2.5.)
1.4. Električni spojevi i pokazne svjetiljke
Električni spojevi moraju biti ispitani uključivanjem svakog svjetla napajanog
električnim sustavom motocikla.
Svjetla i pokazne svjetiljke moraju funkcionirati u skladu s odredbama
postavljenima u točkama 5.10. do 5.12. ovoga pravilnika i s
pojedinačnim specifikacijama primjenljivima na svako pojedino svjetlo.
1.5. Jačina svjetla
1.5.1. Duga svjetla
Ukupna najveća jačina dugog svjetla (svjetala) mora biti takva da ispunjava
zahtjev točke 6.1.11. ovoga pravilnika.
1.6. Prisutnost, broj, boja, raspored i, gdje je to primjenljivo, kategorija
svjetala moraju biti ispitani vizualnom provjerom svjetala i
njihovih oznaka.
Oni moraju biti takvi da ispunjavaju zahtjeve postavljene u točkama 5.13.,
kao i pojedinačne specifikacije primjenljive na svako svjetlo.