Internet i poslovne usluge za poduzetnike Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave. Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice. Link za opširnije informacije o izradi web stranica |
||
Temeljem članka 13 stavak 2. članka 17 stavak 2. i članka 23 stavak 4. Zakona o normizaciji ("Narodne novine" broj 55/96) ravnatelj Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo donosi
I. OPĆE
1. Vozila kategorija M i N moraju biti homologirana sukladno ovoj naredbi.
II. PODRUČJE PRIMJENE
2. Ova naredba odnosi se na buku koju emitiraju motorna vozila s najmanje četiri kotača.
III. ZAHTJEVI
3. Opći zahtjevi
3.1 Vozilo, njegov motor i njegov sustav za smanjenje buke moraju biti tako projektirani, proizvedeni i sastavljeni da omogućavaju vozilu kod uobičajene uporabe, unatoč vibracijama kojima može biti izloženo, da udovolji odredbama ove naredbe.
3.2 Sustav za smanjenje buke mora biti tako projektiran, proizveden i sastavljen, da omogućuje razumnu otpornost na koroziju kojoj može biti izložen s obzirom na uvjete uporabe vozila.
4. Zahtjevi koji se odnose na razine buke
4.1 Mjerne metode
4.1.1 Buka koju proizvodi tip vozila koji podliježe homologaciji mora se mjeriti dvjema metodama opisanim u dodatku 3 Pravilnika ECE R 51.02 za vozila u kretanju i za vozila u mirovanju1 ako je vozilo na električni pogon, emitirana buka mora se mjeriti samo u kretanju.
Kod vozila koja imaju najveću dopuštenu masu preko 2800 kg mora se u mirovanju dodatno izmjeriti buka komprimiranog zraka sukladno zahtjevima dodatku 6 pravilnika ECE R 51.02, ako je odgovarajući uređaj za kočenje dio vozila.
4.1.2 Dvije vrijednosti izmjerene u skladu sa zahtjevima točke 4.1.1 moraju se unijeti u izvještaj o ispitivanju i na obrazac prema uzorku iz dodatka 1 Pravilnika ECE R 51.02
Izmjerene vrijednosti prema točki 4.1.1 moraju se upisati u izvještaj o ispitivanju i u potvrdu koja odgovara uzorku iz dodatka 1 pravilnika ECE R 51.02
4.2 Dopuštene razine buke
4.2.1 Uzevši u obzir odredbe iz točke 4.2.2 razina buke tipova vozila izmjerena metodom opisanom u točki 3.1 dodatka 3 pravilnika ECE R 51.02 ne smije prekoračivati niže navedene granične vrijednosti:
Kategorije vozila |
Granične vrijednosti dB(A) |
|
4.2.1.1. |
Vozila za prijevoz putnika koja ne mogu imati više od devet sjedala uključujući vozačko sjedalo |
74 |
4.2.1.2. |
Vozila za prijevoz putnika koja imaju više od devet sjedala uključujući vozačko sjedalo i najveću dopuštenu masu veću od 3,5 t snage motora manje od 150 kW (ECE) snage motora 150 kW (ECE) ili veće |
|
4.2.1.3. |
Vozila za prijevoz putnika koja imaju više od devet sjedala uključujući voza- čko sjedalo; vozila za prijevoz tereta najveće mase ne veće od 2 t najveće mase veće od 2 t, ali ne veće od 3,5t |
|
4.2.1.4. |
Vozila za prijevoz tereta najveće dopu- štene mase veće od 3,5 t snage motora manje od 75 kW (ECE) snage motora 75 kW (ECE) ili veće, ali manje od 150 kW (ECE) snage motora 150 kW (ECE) ili veće |
|
4.2.2 Međutim,
4.2.2.1 Za tipove vozila navedene u točkama 4.2.1.1 i 4.2.1.3 opremljene motorom s unutarnjim izgaranjem s kompresijskim paljenjem ili s izravnim ubrizgavanjem, granične vrijednosti moraju se povećati za 1 dB(A).
4.2.2.2 Za tipove vozila projektirane za terensku vožnju2 i s najvećom dopuštenom masom preko 2 t granične vrijednosti se povisuju:
4.2.2.2.1 za 1 dB(A), ako su opremljena motorom snage manje od 150 kW (ECE)
4.2.2.2.2 za 2 dB(A), ako su opremljene motorom snage 150 kW (ECE) ili veće.
4.2.2.3 Za tipove vozila navedene u točki 4.2.1.1, opremljene mjenjačem brzina s više od četiri stupnja prijenosa za vožnju naprijed i motorom koji razvija najveću snagu veću od 140 kW (ECE) i s omjerom najveća snaga/najveća masa većim od 75 kW/t, granične vrijednosti moraju se povećati za 1 dB(A), ako je brzina s kojom zadnji kraj vozila prijeđe crtu BBž u trećem stupnju prijenosa veća od 61 km/h.
5. Zahtjevi na ispušne sustave koji sadrže vlaknasta gradiva
5.1 Vlaknasta gradiva ne smiju se rabiti u konstrukciji zvučnih prigušivača, osim ako su poduzete prikladne mjere u fazi projektiranja i proizvodnje, kako bi se postigla potrebna učinkovitost u vožnji, da se zadovolje granične vrijednosti postavljene u točki 4.2 ove naredbe. Takav zvučni prigušivač smatra se učinkovitim u vožnji, ako ispušni plinovi nisu u dodiru s vlaknastim gradivima ili ako je prigušivač prototipa vozila, koje se ispituje sukladno zahtjevima ove naredbe, doveden u uobičajeno stanje za vožnju prije nego su provedena ispitivanja razine buke.
IV. ISPITIVANJE VOZILA
6. Ispitivanje vozila u smislu ove naredbe može provoditi samo ovlašteni laboratorij, prema zahtjevima Pravilnika broj 51 Ekonomskog povjerenstva Ujedinjenih naroda za Europu, s izmjenama i dopunama koje su stupile na snagu zaključno 5. svibnja 1996.3, koji je dodatak Ženevskom sporazumu iz 1958 o prihvaćanju jednakih uvjeta za homologaciju i uzajamno priznavanje homologacije opreme i dijelova motornih vozila (u daljnjem tekstu: Pravilnik ECE R 51.02).
7. Pravilnik ECE R 51.02 u izvorniku dostupan je u Normoteci Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo.
V. HOMOLOGACIJA VOZILA
8. Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo vrši homologaciju vozila u smislu ove naredbe prema Pravilniku ECE R 51.02.
VI. PROVJERA SUKLADNOSTI
9. Provjera sukladnosti vozila sa zahtjevima ove naredbe provodi se prema postupku koji je propisan Pravilnikom o homologaciji vozila ("Narodne novine", broj 82/96, 107/96, 79/97 i 132/97).
VII. PRIMJENA
10. Ova naredba stupa na snagu osmog dana nakon objave u "Narodnim novinama", a primjenjivat će se:
- za sva nova vozila
- od 1. travnja 2000. za sva vozila koja se prvi put registriraju u Republici Hrvatskoj.
Klasa: 011-02/98-02/4
Urbroj: 558-04/7-98-1
Zagreb, 28. travnja 1998.
Ravnatelj
Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo
dr. sc. Jakša Topić, dipl. ing., v. r.