Internet i poslovne usluge za poduzetnike Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave. Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice. Link za opširnije informacije o izradi web stranica |
||
Ustavni sud Republike Hrvatske u sastavu Jadranko Crnić, predsjednik Suda te suci Zdravko Bartovčak, dr. Vladimir Belajec, dr. Nikola Filipović, mr. Vojislav Kučeković, Jurica Malčić, mr. Hrvoje Momčinović, Ivan Marijan Severinac i Mladen Žuvela, odlučujući o ustavnoj tužbi R. L. iz P., zastupanog po punomoćniku E. M., odvjetniku iz P., na sjednici održanoj dana 26. studenoga 1997. godine, donio je sljedeću
1. Usvaja se ustavna tužba i ukidaju se:
- presuda Upravnog suda Republike Hrvatske, broj: Us-5395/1994-5 od 29. ožujka 1995.;
- rješenje Republičkog fonda mirovinskog i invalidskog osiguranja radnika Hrvatske, Centralne službe u Zagrebu, klasa: 140-17/94-01/326760, urbroj: 341-99-03/1-94-58 od 14. srpnja 1994. i
- rješenje Republičkog fonda mirovinskog i invalidskog osiguranja radnika Hrvatske, Područne službe u P., broj: MS-VO-77204 od 25. ožujka 1994.
2. Predmet se vraća Republičkom fondu mirovinskog i invalidskog osiguranja radnika Hrvatske, Podružnoj službi u P., na ponovni postupak.
3. Ova odluka objavit će se u "Narodnim novinama".
Obrazloženje:
R. L. iz P., zastupan po punomoćniku E. M., odvjetniku iz P., podnio je ustavnu tužbu smatrajući da mu je presudom Upravnog suda Republike Hrvatske, broj: Us-5395/1994-5 od 29. ožujka 1995. povrijeđeno ustavno pravo na mirovinu, a koje mu se pravo jamči odredbama sadržanim u člancima 3., 56., 57. i 58. Ustava Republike Hrvatske.
Naznačenom presudom Upravnog suda Republike Hrvatske, odbijena je tužba podnositelja ustavne tužbe protiv rješenja Republičkog fonda mirovinskog i invalidskog osiguranja radnika Hrvatske, Centralne službe u Z., klasa: 140-17/94-01/326760, urbroj: 341-99-03/1-94-58 od 14. srpnja 1994. Tim rješenjem odbijena je žalba podnositelja ustavne tužbe protiv rješenja Republičkog fonda mirovinskog i invalidskog osiguranja radnika Hrvatske, Područne službe u P., broj: MS-VO-77204 od 25. ožujka 1994., kojim je njemu odbijen zahtjev za određivanje mirovine, kao neosnovan na zakonu. Zahtjev je odbijen jer da je člankom 3b. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o preuzimanju saveznih zakona iz oblasti mirovinskog osiguranja i doplatka za djecu vojnih osiguranika, koji se u Republici Hrvatskoj primjenjuje kao republički zakon, određeno da će se državljaninu Republike Hrvatske s neprekidnim prebivalištem u Republici Hrvatskoj, koji je pravo na mirovinu i druga novčana primanja ostvario u Zajednici socijalnog osiguranja vojnih osiguranika prije 8. listopada 1991. godine, i kojemu je ta Zajednica obustavila isplatu mirovine i drugih novčanih primanja, odrediti isplata akontacije na ta primanja počevši od 1. siječnja 1992. godine, a njemu je isplata mirovine u ZSOVO Beograd obustavljena 31. 10. 1993. godine. Žalba podnositelja ustavne tužbe protiv tog prvostupanjskog rješenja odbijena je, također, pozivom na članak 3b. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o preuzimanju saveznih zakona i oblasti mirovinskog i invalidskog osiguranja vojnih osiguranika, koji se u Republici Hrvatskoj primjenjuje kao republički zakon, i koji da je istovjetan odredbi sada važećeg Zakona o ostvarivanju prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja pripadnika bivše JNA ("Narodne novine", br. 96/93). Upravni je sud Republike Hrvatske odbio tužbu protiv drugostupanjskog rješenja jer da se, prema članku 3. Zakona o ostvarivanju prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja pripadnika bivše JNA, mirovina iz članka 2. određuje u visini 63,22% od pripadajuće svote mirovine u mjesecu prosincu 1991. godine pa imajući u vidu citiranu zakonsku odredbu, prema kojoj se mirovina određuje od mirovine za mjesec prosinac 1991., taj Sud ocjenjuje da se prema Zakonu mirovina može preuzeti od 1. siječnja 1992., a da to nadalje znači da je Zajednica socijalnog osiguranja vojnih osiguranika trebala obustaviti isplatu mirovine najkasnije do 31. prosinca 1991. godine pa, s obzirom da je tužitelju mirovina obustavljena 31. listopada 1993., da nisu ispunjeni uvjeti iz Zakona za preuzimanje mirovine tužitelja.
Tužitelj u dopuštenoj i pravodobnoj ustavnoj tužbi navodi da mu je povrijeđeno ustavno pravo iz članka 3. Ustava, nepoštivanjem njegovog prava na mirovinu, koju je prethodno ostvario u bivšoj SFRJ, kao jedinom i osnovnom izvoru njegove egzistencije, da je doveden u stanje potpune neravnopravnosti, poglavito u materijalnom i imovinskom segmentu. Također, ukazuje se na povrede ustavnih prava iz članaka 56., 57. i 58. Ustava jer da mu je uskraćeno pravo na socijalnu sigurnost i socijalno osiguranje, da je doveden u stanje nezbrinutog građanina Republike Hrvatske, bez osiguranja prava na potporu za podmirenje osnovnih životnih potreba, kao i da mu je onemogućeno pravo na zdravstvenu zaštitu. Konačno, ukazuje se na pogrešnu primjenu materijalnog prava jer da je Zakon o ostvarivanju prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja pripadnika bivše JNA stupio na snagu nakon donošenja rješenja Zavoda za socijalno osiguranje vojnih osiguranika, od 14. ožujka 1993., broj: SP-68950, čime da je učinjena povreda vladavine prava uređene i sadržane u članku 3. Ustava.
Predlaže usvojiti ustavnu tužbu i odluku objaviti u "Narodnim novinama".
Ustavna tužba je osnovana.
Prema odredbi članka 2. Zakona o ostvarivanju prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja pripadnika bivše JNA, korisnik koji je pravo na mirovinu i druga novčana primanja (doplatak za pomoć i njegu i novčanu naknadu za tjelesno oštećenje) ostvario u Zajednici socijalnog osiguranja vojnih osiguranika prije 8. listopada 1991. i kojemu je ta Zajednica obustavila isplatu mirovine i drugih novčanih primanja, odredit će se ta prava u visini utvrđenoj na način propisan u članku 3. tog Zakona, ako ispunjava slijedeće uvjete:
- da ima prebivalište na teritoriju Republike Hrvatske,
- da je ostvario pravo na mirovinu u Zajednici socijalnog osiguranja vojnih osiguranika prije 8. listopada 1991.,
- da je Zajednica socijalnog osiguranja vojnih osiguranika obustavila isplatu mirovine i drugih novčanih primanja,
- da protiv njega nije nadležno tijelo državne vlasti pokrenulo postupak zbog poduzimanja ili pripremanja kažnjivih djela ili propuštene činidbe propisane u Glavi XIV., Glavi XV. i Glavi XVIII. Osnovnog krivičnog zakona Republike Hrvatske ("Narodne novine", br. 31/93 - pročišćeni tekst i 35/93), Glavi XIX. Krivičnog zakona Republike Hrvatske ("Narodne novine", br. 32/93 - pročišćeni tekst i 38/93) i Zakona o kaznenim djelima podrivačke i terorističke djelatnosti protiv državnog suvereniteta i teritorijalne cjelovitosti Republike Hrvatske ("Narodne novine", br. 74/92).
U članku 3. istog Zakona, određeno je da se mirovina iz članka 2. tog Zakona određuje u visini 63,22% od pripadajuće svote mirovine u mjesecu prosincu 1991.
U konkretnom slučaju, nije sporno da tužitelj ispunjava sve uvjete iz navedenog članka 2. Zakona o ostvarivanju prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja pripadnika bivše JNA, zbog čega su mu osporenom presudom i aktima koji su joj prethodili povrijeđena ustavna prava iz članka 56. stavka 1. Ustava Republike Hrvatske i najviša vrednota vladavine prava iz članka 3. Ustava Republike Hrvatske.
Naime, Upravni sud Republike Hrvatske i tijela koja su donijela akte, koji su prethodili presudi, odlučili su da tužitelju ne pripada pravo na mirovinu, u smislu odredbe članka 1. Zakona o ostvarivanju prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja pripadnika bivše JNA jer da je njemu obustavljena isplata mirovine tek s danom 31. ožujka 1993., a ne prije 31. prosinca 1991., što da bi bio uvjet za preuzimanje njegove mirovine.
Takav uvjet, prema kojem bi mirovina trebala biti preuzeta najkasnije s 31. prosincem 1991. godine, a ne i nakon tog dana, nije propisan u gore navedenom članku 2. Zakona o ostvarivanju prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja pripadnika bivše JNA, ni u ostalim njegovim odredbama, a ne proizlazi postojanje takvog uvjeta niti iz članka 3. stavka 1. istog Zakona jer se u njemu samo propisuje način određivanja visine mirovine koja se preuzima.
Istovremeno, osporenom presudom i rješenjima koja su joj prethodila, tužitelju nisu povrijeđena ustavna prava iz članka 57. i članka 58. Ustava Republike Hrvatske jer se tim aktima nije odlučivalo o pravima na koja se odnose odredbe iz tih članaka.
Stoga je, temeljem odredbe članka 59. i članka 62. stavka 3. Poslovnika Ustavnog suda Republike Hrvatske ("Narodne novine", br. 29/94), odlučeno kao u točki 1. izreke ove odluke.
Točka 2. izreke ove odluke temelji se na odredbi članka 20. stavka 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske ("Narodne novine", br. 13/91).
Broj: U-III-616/1995
Zagreb, 26. studenoga 1997.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik
Jadranko Crnić, v. r.