Zakoni i propisi - Pravni savjeti 84 18.08.1997 Stručno-teorijski i praktični dio programa za zanimanje GRADITELJ PLASTIČNIH BRODOVA
     
   

Internet i poslovne usluge za poduzetnike


Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge

Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave.
Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice.

Link za opširnije informacije o izradi web stranica

 
 
     


Link na pregled svih poslovnih i internet usluga



Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

Na temelju članka 39. stavka 2. Zakona o obrtu ("Narodne novine", br. 77/93), ministar gospodarstva, uz prethodno mišljenje Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra prosvjete i športa donosi
 

STRUČNO-TEORIJSKI I PRAKTIČNI DIO PROGRAMA
(NAUKOVANJE)
ZA ZANIMANJE GRADITELJ PLASTIČNIH BRODOVA
 

I. DVOJNI SUSTAV OBRAZOVANJA ZA POTREBE OBRTNIŠTVA

Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost općeobrazovnog od stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa naukovanja.

Nastava stručno-teorijskih sadržaja naukovanja ostvaruje se u obrtničkoj i drugim srednjim strukovnim školama. Praktični dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtničkoj školi. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke. Kako su obrtnička zanimanja vrlo raznolika nemoguće je propisati jednoobrazovni pristup organiziranju i izvođenju nastave pa je naukovanje moguće organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rješenja, uzimajući u obzir pojedinosti zanimanja, a što se utvrđuju izvedbenim programom.

Modeli organizacije nastave vrlo su često bitno različiti od modela koji se primjenjuju za općeobrazovne sadržaje.

Ovi načini omogućuju veću racionalnost obrazovanja. Važna je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je završetak naukovanja odvojen od općeobrazovnog dijela programa.

Naukovanje završava polaganjem pomoćničkog ispita.

II. OPĆI I POSEBNI CILJEVI OBRAZOVANJA

Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućuju polazniku da po završetku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.

U skladu s navedenim, mogu se odrediti sljedeći opći ciljevi naukovanja:

Kao posebni ciljevi naukovanja za zanimanje graditelj plastičnih brodova određuju se:

III. NASTAVNI PROGRAM NAUKOVANJA

A. Praktični dio naukovanja

I. GODINA NAUKOVANJA
Red.

br.

Opis obrazovanja

(posebni ciljevi)
Znanja i vještine koje se moraju usvojiti

(sadržaj programa)
Raspored po

polugodištima
1
2
3
4
1 2
1.
Zaštita na radu Zadaća zaštite na radu u radionicama i pogonima
tijekom cijelog naukovanja
Upoznati bitne odrednice zakona i pravilnika o zaštiti na radu
2.Sigurnost na radu i zaštita Upoznati zakonske propise i institucije osiguranja od nesreća
tijekom cijelog naukovanja
Primjenjivati propise o sigurnom radu u procesu rada
Mjere sprječavanja nesreća i izbijanja požara, pravila i postupci prve pomoći
Upoznati izvore opasnosti od trovanja, para, plinova, lakozapaljivih materijala i opasnosti od električne struje
Upoznati propise zaštite od zračenja i poplava
Upoznati izvore zagađivanja radnog okoliša i načine kako ih svesti na najmanju mjeru
3.Planiranje, priprema procesa rada kao i kontroliranje i vrednovanje rezultata rada Odrediti postupke rada prema usmenim i pismenim podlogama

+
Prirediti zahtjev za dijelovima, poluproizvodima i standardnim dijelovima
+
Upoznati razlike u svojstvima željeznih i neželjeznih metala kao i plastičnih prirodnih materijala
+
4.
Čitanje, primjena i izrada tehničke dokumentacije Čitati i primjeniti detaljne i sklopne crteža
tijekom cijelog naukovanja
Čitati i primjeniti tehničke podloge, posebno pogonske uputa, kataloge, sastavnice, tablice i dijagrame

Izraditi skice

Primjeniti standarde
Rukovati bazama podataka
5.
Ispitivanje i mjerenje Ispitivati ravnosti dijelova površina +
Ispitivati točnosti dijelova oblika +
Ispitivati površine na trošenje +
Ispitivati i mjerenje kutove +
Mjeriti dužinskim mjerama +
Mjeriti i ispitivati položaja sklopova
Mjeriti fizikalne veličine prema uputama +
6.
Spajanje Ispitivati toleranciju oblika dijelova i svojstava površina spajanja +
Red. br.
Opis obrazovanja

(posebni ciljevi)
Znanja i vještine koje se moraju usvojiti

(sadržaj programa)
Raspored po polugodištima
1
2
3
4
1
2
Spajati i osiguravati dijelove vijcima, maticama i osiguračima
+
Izraditi spojeve sa zaticima
+
Spajati hladnim zakivanjem
Izabrati alate i sredstva za lemljenje i pripremu dijelova
+
Lemiti limove i profile iz različitih materijala
+
Lijepiti dijelove iz različitih materijala
+
7.
Račun obrade i prerade Zacrtavanje, točkanje i označivanje dijelova
+
Obrada i rezanje dijelova ručno:
Izbor alata prema obliku i potrebnoj kvaliteti površine
Turpijanje dijelova iz čelika i neželjeznih materijala
Sječenje sjekačem
Piljenje lemova, cijevi i profila iz različitih materijala
Narezivanje unutarnjih i vanjskih navoja
Rezanje tankih limova škarama
Prerada dijelova:
Savijanje limova, cijevi i profila
Ravnanje limova i profila
+
8.
Strojna obrada Izbor i priprema ručnih i radnih strojeva, sredstava za hlađenje i podmazivanje
+
Učvršćivanje i namještanje dijelova ili sklopova
+
Izbor alata prema radnom postupku i obrađivanom materijalu
+
Namještanje i učvršćivanje alata
+
Bušenje u upuštanje stabilnim i ručnim bušilicama
+
Rezanje dijelova ručnim i stabilnim strojevima
+
Brušenje dijelova ručnim brusilicama
+
Oštrenje ručnog alata
+
9.
Održavanje Izbor i nanošenje sredstava zaštite od korozije na metalne površine
+
Preventivno održavanje prema planu, čuvanje i primjena sredstava (sredstava za hlađenje i podmazivanje)
+
Nadzor i ispitivanje funkcioniranja:
Ispitivati sigurnosti rastavljivih spojeva
+
Utvrđivati mehanička oštećenja i istrošenosti dijelova
Nadgledati i ispitivati stanje električnih spojeva i priključaka
Upoznati mjere sigurnosti u radu s električnim strojevima i uređajima
Ispitivati električne dijelove
Servisirati rastavljanjem, uređivanjem i sastavljanjem dijelova i sklopova
+
10.
Zavarivanje i toplinsko rezanje Zavarivati/I-zavar i kutni zavar limova i profila debljine 1-3 mm
+
11.
Elektrotehnika i elektronika Priprema i primjena jednostavnih planova uključivanja, shema i crteža
+
Mjerenje istosmjernog napona, struje i otpora u serijskom i paralelnom spoju
+
Razlikovati električne i elektroničke elemente i sklopove te njihovu funkciju
+
12.
Hidraulika i pneumatika Čitanje i primjena shema i planova hidrauličnog upravljanja na strojevima i uređajima
+
Montaža hidrauličnih elemenata prema uputama
+

II. i III. GODINA NAUKOVANJA
Red. br.
Opis obrazovanja

(posebni ciljevi)
Znanja i vještine koje se moraju usvojiti

(sadržaj programa)
Raspored po polugodištima
1
2
3
4
3
4
5
6
1.
Zaštita na radu Osnovni principi sigurnosti pri radu sa skelama, pri vezivanju tereta i davanju znakova, pri ručnom transportu tereta
+

+

+

+
Osnovne pozicije sigurnosti pri radu u zatvorenim i uskim brodskim prostorima
+

+

+

+
2.
Planiranje i pripremanje tijeka rada, kontroliranje i vrednovanje rezultata rada Procijeniti opseg vode i utvrditi redoslijed operacija izrade dijelova i montaže plastičnih brodova
+

Izabrati potrebit materijal za izradu plastičnih brodova prema svojstvima i namjeni
+
Izabrati i pripremiti alate, strojeve i uređaje (pomoćne alate)
+
Izabrati i pripremiti alate za mjerenje i kontrolu
+
Izabrati i osigurati poluproizvode prema tehničkoj dokumentaciji
+
Pripremiti radno mjesto
+
3.
Radno mjesto brodograditelja u stakloplastici Rukovati ručnim alatom, održavati i oštriti ručni alat
+
+
Sredstva i pribor:

rukovati, adekvatno primijeniti i održavati sredstva i pribor


+

+
4.
Ručna obrada Obilježiti i izraditi:

mjerenjem, šablonom i kopiranjem


+

+
Obraditi tarenice i oplate, ukopavati i lijepiti
+
+
5.
Strojna obrada Izabrati, pripremiti strojeve za obradu elemenata, opreme i uređaja za spajanje
+

+

+

+
Izabrati alat prema radnom postupku
+
+
+
+
6.
Izrada kalupa Trasirati brod
+
+
Izraditi šablone
+
+
Pripremiti mjesta za izradu kalupa
+
+
Izraditi i pojačati kalupe
+
+
7.
Izrada broda Centrirati i premazati kalupe
+
+
Pripremiti i izraditi kobilicu
+
+
Pripremiti pramčane i krmne statue
+
+
Pripremiti i nanositi ukrasni sloj
+
+
Pripremiti i postaviti pojačanja
+
+
Izraditi i montirati razne pregrade
+
+
Izraditi i montirati palubu i nadgrađe
+
+
Izraditi različite otvore i prolaze
+
+
Izraditi poklopce na otvorima
Spojiti dijelove opreme
Plastificirati drvne brodove
8.
Izrada opreme broda Izraditi spremnice
+
+
Izraditi police
+
+
Izraditi ostalu opremu prema tehničkoj dokumentaciji
+
+
9.
Porinuće i izvlačenje broda Izraditi saone, saonik i ležaj
Namjestiti saone, saonik i ležaj
Namjestiti poklade
Spustiti brod
Izvući brod
10.
Popravak plastičnog broda Pregledati brod i utvrditi oštećena mjesta
Pripremiti alat, sredstva, pribor i materijal za popravak
Popraviti oštećenja broda
Pripremiti materijal i izraditi nove dijelove
Pripremiti standardne dijelove za izmjenu
Montirati nove dijelove
Ispitati spojeve
Preinačiti plovilo

B. Stručno-teorijski dio naukovanja

1 Tehnologija zanimanja

1.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red. br.
Nastavno područje
Broj sati po obrazovnim godinama
I.
II.
III.
Ukupno
1.Osnove proizvodne tehnike 40- -40
2. Osnove materijala 40- -40
3. Osnove strojeva i uređaja 20- -20
4.Osnove upravljanja i informatizacije 20- -20
5.Osnove elektrotehnike 20- -20
6.Materijali za gradnju broda -40 -40
7.Strojevi i uređaji -75 -75
8.Organizacija i faze gradnje broda -30 -30
9.Izrada i spajanje elemenata -30 4070
10.Unutarnja i vanjska oplata gradnje -- 2020
11.Montaža broda -- 2020
12.Porinuće broda -- 2020
13.Popravak broda -- 2828
UKUPNO SATI: 140 175 128 443

1.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja

I. GODINA NAUKOVANJA
Red

broj
Nastavno područje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
1.
Osnove proizvodne tehnike Upoznati vrste postupaka razdvajanja
Naučiti osnovne postupke obrade skidanjem strugotina
Tipični postupci obrade
Ručna obrada
Strojna obrada
Utjecaj kutova alata na postupak obrade
Sile i djelovanje sile na alatu
Oblikovanje sječenjem, rezanjem, piljenjem, bušenjem, tokarenjem, glodanjem i brušenjem.
Režimi obrade, geometrija strugotine, posmak, dubina rezanja, brzina rezanja i kakvoća površine
Upoznati vrste plastične obrade i lijevanje Lijevanje, prešanje, izvlačenje, savijanje
Naučiti obraditi limove i profile Plastični i elastični postupci
Promjena strukture kod hladnog i toplog oblikovanja
Kovanje, savijanje, ravnanje
Upoznati postupke spajanja Rastavljivi spojevi
Čvrsti spojevi
Tipični postupci spajanja Spojevi vijcima, zaticima, oprugama zakovicama, lemljenjem, zavarivanjem i lijepljenjem
Pripremiti i izvoditi radove Redoslijed operacija, izbor alata strojeva, materijala i pomoćnih materijala
Tehnički, gospodarski i društveni zahtjevi
2.
Osnove materijala Upoznati svojstva i primjenu metala Fizikalna svojstva (čvrstoća, tvrdoća, elastičnost, plastičnost)
Tehnološka svojstva (obradivost, promjenljivost oblika)
Kemijska svojstva (otpornost na koroziju)
Upoznati tipične materijale za zanimanje Proizvodnja plastičnih masa i njihova primjena u brodogradnji
Općenito o polimerizaciji (mehanizam polimerizacije), karakteristike polimerizacije (mehanička, fiskalna i kemijska svojstva) kontrola procesa polimeriz
Spoznati gospodarske, zdravstvene aspekte i aspekte zaštite okoliša pri rukovanju materijalima Zalihe i troškovi materijala zaštita zdravlja, pročišćavanje i reciklaža materijala
3.
Osnove strojeva i uređaja Razlikovati strojeve za pretvorbu energije, materijala i informacija Hidraulični i pneumatski strojevi, strojevi s unutarnjim izgaranjem, sustavi grijanja, transporteri, crpke, kompresori, strojevi za obradu plastičnih masa
Analizirati funkciju sustava i sklopova Alatni strojevi, postrojenje za grijanje vozila
Upoznati značenje sustava zaštite na strojevima i uređajima Propisi
posluživanja, zaštite i čuvanja uređaja
4.
Osnove upravljanja i informatizacije Opisati vrste i funkciju upravljanja procesima Upravljački lanci, regulacijski krugovi, oblici signala, i energije, signalni član, pogonski član, pojačalo signala i pretvarač signala
Opisati upravljanje na osnovu plana Plan veza, logični plan, u pneumatici, hidraulici i elektronici
Opisati kompjutorski sustav i sustav za obradu podataka
Hardver, softver i načini rada
Primijeniti kompjutor s perifernim uređajima Unos podataka, pristup podacima, spremanje podataka i programiranje za upravljanje nekom jedinicom stroja.
Primijeniti korisničke programe Grafički programi, simulacijski programi
5.
Osnove elektrotehnike Spoznati osnovne odnose u električnom krugu Vodiči, poluvodiči, izolatori
Napon, struja, otpor, ohmov zakon, serijski i paralelni spojevi
Naučiti djelovanja električne struje Toplinsko djelovanje, magnetsko djelovanje (zaštitne sklopke, releji, generator, motor) kemijsko djelovanje (akumulator)
Upoznati i osigurati mjere zaštite od nesreća Električne zaštitne mjere
Propisi sprječavanja nesreća

II. GODINA NAUKOVANJA
Red. broj
Nastavno područje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
6.
Materijali za gradnju broda Upoznati materijale za gradnju broda Općenito o drvu

Karakteristike plastičnih masa

Identifikacija pojedinih vrsta plastičnih masa od kojih se izrađuju plastični brodovi
Standardi i norme u primjeni plastičnih masa
Pomoćni materijali za oplemenjivanje, konzerviranje
Dodaci za poboljšavanje
Materijali za sastavljanje - okov
7.
Strojevi i uređaji Upoznati strojeve i alate za obradu drva i plastike te njihove kapacitete i mogućnosti, način podešavanja i mjere zaštite Ručni alati
Strojevi za krojenje
Strojevi za blanjanje, glodanje i tokarenje
Pribor, alati, strojevi i uređaji za površinsku obradu drva i plastike
Strojevi i uređaji za obradu plastičnih masa
8.
Organizacija i faze gradnje broda Dobiti objašnjenja za razne tehnološke postupke u cilju odabira najpovoljnijeg redoslijeda rada Projektiranje broda i osnovne karakteristike prve faze gradnje
Trasiranje, izrada elemenata, montaža dijelova i opreme broda
Porinuće i primopredaja
9.
Izrada i spajanje elemenata Sustavno naučiti pojmove koji se odnose na područje tehnologije izrade i spajanja elemenata Izrada šablona za izradu dijelova rebara kobilice, satvi i protusatvi.
Način izrade satve i protusatve kobilice
Izrada i montaža hrptenice, spona, poveza
Upoznati tehnologiju prerade plastičnih masa

III. GODINA NAUKOVANJA
Red

broj
Nastavno područje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
10.
Unutarnja i vanjska oplata Upoznati tehnologiju izrade i spajanja Izrada oplate i savijanje
Postavljanje unutarnje i vanjske oplate
11.
Montaža broda Naučiti tehnologiju montaže Montaža sklopova na objektu
Montaža rebara s kobilicom
Montaža opreme broda, poda, poklopca, držača i vesla
Impregniranje i lakiranje
12.Porinuće broda Upoznati opremu i vrste porinuća Oprema za porinuće
Tehnika spuštanja broda
Tehnika izvlačenja broda
Zaštita pri radu kod spuštanja i izvlačenja broda
Priprema za porinuće
13.Popravak drvenog broda Opisati tehnološki postupak popravka Popravci manjih oštećenja
Popravak većih oštećenja
Pomoćne operacije prerade i dorade
Ekstrudiranje
Kaludiranje
Ubrizgavanje
Lijevanje
Vakumiranje i ekspandiranje
Prešanje
Plastificiranje
Proizvodnja poliestera
Strojna obrada plastičnih masa

2..Tehnološke vježbe (planiranje rada)

2.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red

br.

Nastavno područje
Broj sati po obrazovnim godinama
I.
II.
III.
Ukupno
1.Osnove tehničkog komuniciranja 60- -60
2.Osnove tehnike ispitivanja i mjerenja 30- -30
3. Tehnički podaci - specifičnosti u brodogradnji - 50- 50
4.Tehnološki postupci - veta između tehničko-tehnološke zakonitosti i praktičnog rada -30 80110
UKUPNO SATI: 90 80 80 250

2.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja

I. GODINA NAUKOVANJA
Red

broj
Nastavno područje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
1.
Osnove tehničkog crtanja Sposobnosti pisanja i crtanja prema normama Normirana slova i brojke sa šablonama
Umijeće stručnog rukovanja potrebnim crtaćim priborom Linije u crtežima
Skiciranje i crtanje u ortogonalnim i prostornim predodžbama, pogledi i presjeci
Unošenje mjera i znakova u crteže
Skiciranje shema i planova
Analiza detaljnih, montažnih i eksplozivnih crteža
Sastavnice i opisivanje crteža
Objašnjenje tehnoloških postupaka i procesa iz tehničke dokumentacije, priručnika, standarda, uputa o sigurnosti na radu, o ispitivanjima i pop
Izbor postupaka, strojeva, alata i materijala na osnovu tehničke dokumentacije
Izrada tablica, dijagrama i podataka mjerenja i ispitivanja.
2.
Osnove tehnike ispitivanja i mjerenja Upoznati se s informativnim sadržajem crteža Sustavi mjera, ispitivanja i mjerenja tolerancije, dužinskih mjera
Razviti sposobnost čitanja jednostavni tehničkih crteža

Razviti sposobnost objašnjenja i primijene tehnika ispitivanja i mjerenja

Instrumenti za mjerenje dužina i oblika, pomično mjerilo, kutomjeri, šablone, etaloni

Izbor postupka i uređaja za mjerenje prema točnosti području mjerenja i greške i njihovo ograničavanje

Mjerenje električnih veličina, napona, struje i otpora na elementima i sklopovima

II. GODINA NAUKOVANJA
Red

broj
Nastavno područje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
3.
Tehnološki podaci, pogonske vrijednosti i propisi Upoznati specifičnosti tehničke dokumentacije u brodogradnji Tehnološki procesi izrade
Podaci o režimima rada
Elementi vremena izrade kartoteka
Plan poduzeća
Upoznati specifičnosti crteža u brodogradnji Crtanje nevidljivih dijelova nekonvencionalnih sustava u brodogradnji
Presjeci bez crtanja dijelova iza ravnine sječenja
Presjeci sa crtanjem dijelova iza ravnine sječenja i ograničenjem dijelova u pogledu posebne brodograđevne krivulje
Detaljiziranje
Sposobnost čitanja crteža (vježbe) Specifičnosti brodograđevnog crteža
Pristup čitanju brodograđevnih crteža
4.
Tehnološki postupci, razvijanje i trasiranje Sposobnost korištenja dokumentacije Specifikacija materijala

Tehnološka uputa

Operativni plan proizvodnje
Plan Sekcija
Plan prostora

III. GODINA NAUKOVANJA
Red

broj
Nastavno područje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
1.
Tehnološki postupci, razvijanje i trasiranje Ocjenjivanje tehničkih podataka Izbor i ocjenjivanje tehničkih podataka za izradu, montažu i kontrolu
Vježbe razvijanja geometrijskih tijela Izrada plašteva

Razvijanje plašta

Praktična primjena razvijanja na brodske elemente i dijelove opreme broda
Razmatranje tehničko-tehnološke dokumentacije Vježbe s dokumentacijom (nacrt, specifikacija materijala, radni list itd.)
Naučiti crtati prodor tijela Prodor dvaju cilindara i razvijanje njihovih plašteva
Prodor cilindara i prizme
Naučiti trasiranje Trasiranje brodskih elemenata linija
Rukovati terminalom i strojem za crtanje Tipovi terminala i strojeva za crtanje
Terminali i struktura, ekran, komandna linija, kontrolne funkcije
Strojevi i parametri crteža brzina crtanja, točnost crteža
Primijeniti računala u brodogradnji Osnivanje brodske krme

Razvijanje limova vanjske oplate

Izrada specifikacije radionice

Definiranje brodske forme i elemenata

3. Stručni račun

3.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red.

broj

Nastavno područje
Broj sati po obrazovnim godinama
I.
II.
III.
Ukupno
1.Matematičke i računske osnove 70- -70
2.Izračunavanje ploča -10 -10
3.Izračunavanje materijala i fizikalnih veličina -10 3242
4.Izračunavanje troškova -15 15
UKUPNO SATI: 70 35 32 137

I. GODINA NAUKOVANJA
Red

broj
Nastavno područje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
1.Matematičke i računske operacije Osnovne računske operacije:
razlomak, postotak, proporcionalnost, kamatni račun, osnovne jedinice mjere i veličine te njihova pretvorba, računski obuhvat pojedinih tehnoloških postupaka,
tablični prikazi, obrazloženje rezultata računanja, jednadžbe, pravokutni trokut i osnove trigonometrijske funkcije, krivulje, opseg, površine i volumeni osnovnih geometrijskih oblika i tijela
Osnovne fizikalne veličine, jedinice mjerenja, odnosi među njima i jednadžbe (volumen, tlak, temperatura, toplina, sila, rad, snaga, brzina, ubrzanje i sl.)
Izračunavanje mase
Izračunavanje sila rezanja, pogonskih sila, sila otpora
Izračunavanje momenta sile, pogonskog momenta i mehaničke radnje
Izračunavanje opsega i površina osnovnih geometrijskih oblika
Izračunavanje volumena osnovnih tijela i protočnog volumena
Izračunavanje mase
II. GODINA NAUKOVANJA
Red

broj
Nastavno područje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
1.Izračunavanje materijala i fizikalnih veličina Računski obuhvati tehnološke činjenice Radni volumen, tlak, tlačni omjer, brzine klipa zakretni moment, snaga , stupanj djelovanja, utrošak goriva kod motora
Izračunavanje prave dužine elementa broda
Specifikacija materijala
2.Izračunavanje plaće Izračunati utrošak radnog vremena i plaću Vrijeme proizvodnje jednog izratka, radno vrijeme uzimajući u obzir zadano vrijeme i broj komada, plaća po komadu, satu, danu i mjesecu (bruto i neto plaća)
3.Izračunavanje troškova Upoznati sastav materijalnih troškova, troškova izrade, izračunati troškove jednog izratka ili usluge Pojedinačni materijalni troškovi, pojedinačni materijalni troškovi izrade i usluge uzimajući u obzir plaću i vrijeme
Zajednički troškovi izrade,
Ukupni troškovi izrade

III. GODINA NAUKOVANJA
Red

broj
Nastavno područje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
1.Izračunavanje materijala i fizikalnih veličina Računski obuhvati tehnološke činjenice Sila trenja, momenti savijanja, računska visina pritiska, odnosno opterećenja
Korisna širina lima
Raspodjela opterećenja po dužini broda
Elementi za proračun porinuća broda
Potrošak pogonskih sredstava
Električne veličine
2.Izračunavanje plaće Izračunati razne vrste plaća Plaća po vremenu
Plaća po akordu
Plaća po premiji
Plaća po skupinama
Porezi, odbici, doplatci.

IV. NASTAVNI PLAN NAUKOVANJA

Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za savladavanje znanja i vještina koji su neophodni za ovo zanimanje kao na duljini trajanja nastave u pojedinoj školskoj godini.

Nastavni plan
NASTAVNI PREDMETI
SATI GODIŠNJE
I.
II.
III.
A. Praktični dio naukovanja 1080 10801080
B. Stručno-teorijski dio naukovanja 280 280256
1. Tehnologija struke 140 175128
2. Tehnološke vježbe 70 7096
3. Stručni račun 70 3532
UKUPNO A+B 1280 1360 1336

V. METODIČKE NAPOMENE

Nastavni program naukovanja je okvirni, pa će obrtnička škola, zajedno s obrtnicima, izraditi izvedbene programe.

Praktični dio naukovanja, tehnologija struke i stručni račun programirani su tako da čine smislenu cjelinu u kojoj se sadržaji međusobno nadopunjuju.

U odabiru sadržaja nastavnog programa korišten je princip egzemplarnosti. Pri izradi izvedbenog programa treba uvažavati specifičnosti radionica u školi i obrtničkih radionica ne narušavajući pritom osnovnu strukturu okvirnog programa.

Izvedbenim programom konkretno treba reći koji se dio programa izvodi u školi, odnosno školskoj radionici, a koji kod obrtnika.

Teorijski dio naukovanja i vježbe programirani su također okvirno uz kombinaciju sustavnog i predmetnog pristupa programiranju. Nastavne sadržaje treba izvedbenim programiranjem također konkretizirati vodeći računa o značenju pojedinih sadržaja za zanimanja.

Organizacija naukovanja će ovisiti o konkretnim uvjetima pojedine obrtničke škole i razvijenosti obrta na području, koje pokriva škola.

Izvedbenim programom je potrebno utvrditi gdje će se i s koliko sati organizirati praktični dio naukovanja. Idealno bi bilo primjereno razdoblje, u kojem će se ostvariti i teorijski dio naukovanja, te vježbe. Kako nisu sve obrtničke škole jednako opremljene, nemoguće je primijeniti univerzalni pristup. Ipak se može reći, da će naučnike istog godišta biti potrebno podijeliti u obrazovne skupine i odrediti raspored njihovog boravka u školi.

Preporuča se da svaka obrazovna skupina bude, u svakom polugodištu, kroz utvrđeni didaktičko vremenski blok na naukovanju u školi, a u ostalom dijelu kod obrtnika s kojima naučnik ima sklopljen ugovor o naukovanju. Vremenska dimenzija pojedinog bloka biti će uvjetovana planom vremena potrebnog za ostvarenje teorijskog dijela naukovanja i vježbi, te planiranog vremena za realizaciju razlike programa u školskim radionicama.

Kada škola nema adekvatni radionica, razliku programa će organizirati kod obrtnika, vodeći računa da najveći dio vremena naučnik mora provesti kod obrtnika s kojim ima sklopljen ugovor o naukovanju.

Praktični dio programa naukovanja ostvaruju stručni učitelji koji imaju ili im je priznat majstorski status.

Teorijski dio naukovanja i vježbe ostvaruju nastavnici s visokom stručnom spremom koji su završili odgovarajući studij na fakultetu.

To pretpostavlja timski rad s unutarnjom podjelom rada prema znanju i sposobnostima pojedinih stručnjaka.
Klasa: 311-01/97-01/213

Urbroj: 526-01-97-10

Zagreb, 30. lipnja 1997.


Ministar
mr. Nenad Porges, v. r.
Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.