Na temelju članka 39. stavka 2. Zakona o obrtu ("Narodne novine" br. 77/93) ministar gospodarstva, uz prethodno mišljenje Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra prosvjete i športa donosi
Internet i poslovne usluge za poduzetnike Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave. Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice. Link za opširnije informacije o izradi web stranica |
||
Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost općeobrazovnog od stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa naukovanja.
Nastava stručno-teorijskih sadržaja naukovanja ostvaruje se u obrtničkoj i drugim srednjim strukovnim školama. Praktični dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtničkoj školi. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke. Kako su obrtnička zanimanja vrlo raznolika nemoguće je propisati jednoobrazovni pristup organiziranju i izvođenju nastave pa je naukovanje moguće organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rješenja, uzimajući u obzir pojedinosti zanimanja, a što se utvrđuje izvedbenim progra-mom.
Modeli organizacije nastave vrlo su često bitno različiti od modela koji se primjenjuju za općeobrazovne sadržaje.
Ovi načini omogućuju veću racionalnost obrazovanja. Važna je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je završetak naukovanja odvojen od općeobrazovnog dijela programa.
Naukovanje završava polaganjem pomoćničkog ispita.
Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja jest stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućuju polazniku da po završetku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.
- ciljevi naukovanja za zanimanje klobučara odnose se na stjecanje ovih znanja i vještina:
A. Praktični dio naukovanja
|
| |||
1. | Zaštita na radu i sprječavanje nesreće te ekološki zahtjevi | Primijeniti zakone i zakonske propise o zaštiti na radu te propise o zaštiti na radu u pogonima | ||
Objasniti propise koji se odnose na nositelje osiguranja za slučaj nezgode | ||||
Opisati načine na koje čovjek može izazvati nezgode i navesti uzroke nesreća tipičnih za ovo zanimanje | ||||
Upoznati opasnosti od električne struje | ||||
Upoznati ostale izvore opasnosti i pružanje prve pomoći | ||||
Upoznati postupke rukovanja s otpadom | ||||
2. | Radovi s ručnim alatima | Naučiti ispravno rukovati s ručnim alatom i naučiti održavati ručni alat | ||
Naučiti spretno šivati rukom i pravilno držati tijelo prilikom šivanja | ||||
Naučiti po obliku pravilno oblikovati netkane tekstilije (pust) | ||||
Naučiti šivati različitim bodovima s pravilnim držanjem igle | ||||
Upoznati mogućnosti primjene raznih vrsta udoba | ||||
3. | Elementi obrade rabljenog šešira | Naučiti pravilno držati šešir prilikom obrade | ||
Naučiti isprašivati šešir | ||||
Naučiti očistiti šešir | ||||
Naučiti očistiti šešir benzinom
i paziti na upozorenje prilikom čišćenja | ||||
Naučiti obamitati pust - sastavljati pust | ||||
Naučiti ručno krpati pusteninu | ||||
4. | Vježbe na stroju | Upoznati šivaći stroj, njegove dijelove i načine čišćenja stroja | ||
Naučiti uklanjati manje greške na stroju | ||||
Naučiti jednostavno zrnčati na stroju - zrnčanje | ||||
Naučiti | ||||
Naučiti ukrasno zrnčanje po razglačanim šavovima | ||||
Podstavljati šešire i kape | ||||
5. | Ukrasi | Upoznati razne ukrase od vrpci i naučiti slagati vrpce | ||
Upoznati ukrase od utkane tekstilije (filca) | ||||
Izraditi ukrasne nabore | ||||
Izraditi ukrase od kože | ||||
Izraditi ukrase od umjetnog cvijeća |
|
| |||
1. | Zaštita na radu i sprječavanje nesreće | Adekvatno primijeniti znanje i vještine navedene u programu za prvu godinu | ||
2. | Poznavanje, svojstva i uporaba materijala i pribora | Navesti važne gornje materijale i mogućnosti njihove uporabe | ||
Navesti preplete, gustoću materijala i doradu kod najčešćih gornjih materijala | ||||
Objasniti izbor šivaćeg konca prema radnom procesu i materijalu koji se šiva |
| |||
Objasniti zahtjeve vezane uz materijale za podstave, umetke i ukrase te navesti prikladne materijale |
| |||
Navesti svojstva gornjih materijala, koji imaju utjecaja na obradu | ||||
3. | Obnavljanje šešira iz tkanine
tekstilije - pusta | Uzeti mjeru za šešir, pregledati i čistiti šešir | ||
Apretirati i upućivati u apretum šešira - osjećaj krutosti pod rukom | ||||
Jednostavno oblikovati šešira, napeti na kalup | ||||
Naučiti glačati šešir prema smjeru dlačica | ||||
Skidati šešir s kalupa, obraditi šešir, prišiti ukrase na šešir | ||||
Postići skladnost vrpce na šeširu i tuljka | ||||
4. | Obrubljivanje | Prišiti običnu podstavu, naučiti obrubiti (paspuliranti) obod na šeširima s vrpcom | ||
Prenositi krojne dijelove na materijal (krojenje) | ||||
Ukrašavati predmete | ||||
5. | ešir s obodom | Odabrati oblik šešira | ||
Uzeti mjeru | ||||
Pregledati tuljak | ||||
Pripremiti apreture | ||||
Napeti šešir na kalup | ||||
Oblikovti šešir - glačanje | ||||
Sušiti šešir - skidanje sa kalupa | ||||
Dovršiti šešir - prišivanje podstave | ||||
Prišiti ukrasa | ||||
Završno pregledati šešir | ||||
6. | Izrada ostalih šešira i kapa | Izraditi kostur za šešir iz špatria | ||
Izraditi kostur iz zegla - žutica tzv. presvučeni šeširi | ||||
Izraditi šešir iz samta (toka) | ||||
Obraditi tuljak za novi šešir | ||||
Izraditi šešir iz metražnog materijala | ||||
Izraditi ženski šešir | ||||
Izraditi kapa u dijelovima - beret | ||||
Izraditi šešir iz slame s obodom | ||||
Postaviti gotove tuljke iz slame | ||||
Izraditi vjenčanicu |
B. Stručno-teorijski dio naukovanja
1. Tehnologija zanimanja
1. | Tekstilna vlakna | ||||
2. | Pređa i konci | ||||
3. | Tkanine | ||||
4. | Pletiva | ||||
5. | Oplemenjivanje tekstila | ||||
6. | Proizvodnja šešira | ||||
7. | Netkani tekstil | ||||
8. | Rupičasti proizvodi | ||||
9. | Klobučarski materijali i ukrasi | ||||
10. | Pribor u izradi šešira i kapa | ||||
11. | Sustav uporabe vrijednosti šešira i kapa | ||||
12. | Kitničarsko crtanje | ||||
13. | Oblikovanje | ||||
14. | Ispitivanje u kitničarstvu | ||||
Ukupno sati: |
1.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
1. | Vlakna | Poznavanje svojstva prirodnih vlakna | Prirodna vlakna: pamuk, vuna, svila |
Vrste vlakna
Vlaknasta tvar Vlaknasta struktura | |||
- mikroskopska
slika | |||
Upoznati imena vlakna, naučiti razvrstati vlakna i odrediti mogućnosti njihove uporabe | Svojstva
- svojstva vlakna - tehnološka svojstva - konfekcijsko - fiziološka svojstva | ||
Upoznati vezu između strukture i svojstva vlakna i uporabe | Područja primjene | ||
Upoznati osnovne principe proizvodnje umjetnih vlakana | Umjetna vlakna
- proizvodi principi - umjetna vlakna - sintetska vlakna | ||
Poznavanje svojstva umjetnih i sintetskih vlakna (prerada, nošenje, održavanje) | Vlaknasta tvorba
Vlaknasta struktura | ||
- mikroskopska slika | |||
Svojstva
- svojstva vlakana | |||
- tehnološka svojstva | |||
- konfekcijsko - fiziološka svojstva | |||
Upoznati vezu između svojstva i uporabe | Područje uporabe | ||
Upoznati osnove propise za obilježavanje tekstila | Obilježavanja vlakna u
zakonskim odredbama, pojmovi | ||
- tekstilne sirovine | |||
- tekstilni proizvod | |||
- težinski udjeli u postotcima | |||
Poznavanje simbola o održavanju i njihovog značenja | Označivanje vlakna znakom kvalitete | ||
odredba o proizvoljnom označivanju održavanja, | |||
simboli o održavanju | |||
- vrste | |||
- značenje | |||
Značenje za proizvođača i kupca | |||
2. | Pređe i konci | Upoznati osnove proizvodnje pređa | Pređa od raznih vlakna, proizvodni principi uvijanje pređe |
Poznavanje stručnih pojmova | Filmentne pređe
Vrste | ||
multifilamentna pređa
- svojstva | |||
Upoznati osnovna svojstva pređe | Svojstva
- ravnomjernost | ||
-čistoća | |||
-istraživanje | |||
-elastičnost | |||
Upoznati osnove proizvodnje konca | Proizvodni principi za proizvodnju | ||
Poznavanje stručnih pojmova | Vrste | ||
Poznavanje specijalnih svojstava konca | Svojstva | ||
Poznavanje sustava numeriranja | Odredbe o finoći pređe i konca | ||
Odrediti vrste pređe i konca te njihov smjer uvijanja na temelju predočenih materijala | Sistemi numeriranja
-dte -Nm -Td | ||
3. | Tkanine | Upoznati osnove proizvodnje tkanina i osnovne preplete | Princip pravokutnog križanja niti
Osnovni prepleti |
Poznavanje stručnih pojmova | -vrste | ||
-znakovi | |||
- prepoznavanja prepleta | |||
Steći sposobnost međusobnog razlikovanja | Crtati prikaz osnovnog prepleta | ||
Upoznati vezu između tehnike prepletanja i svojstva tkanine | Svojstva tkanina na temelju njihova prepleta | ||
4. | Pletiva | Upoznati osnove proizvodnje pletiva | Princip vodoravnog i okomitog pletenja |
Poznavanje stručnih pojmova | Struktura pletiva | ||
Osnovni prepleti | |||
Naučiti prikazati tijek niti | Crtani prikaz tijeka niti | ||
Naučiti imenovati i prikazati osnovne preplete | |||
Upoznati vezu između proizvodnog principa i svojstva pletiva | Svojstva pletiva na temelju njihovih prepletanja | ||
5. | Oplemenjivanje tekstila | Upoznati razne principe oplemenjivanja | Princip oplemenjivanja radi promjene tekstilne površine |
- bojenje | |||
- promjena površine | |||
Upoznati vezu između svojstva materijala i oplemenjivanja | |||
6. | Proizvodnja šešira | Upoznati funkcije i svojstva tekstilnih materijala | Materijali za proizvodnju šešira i kapa: |
- gornji materijal | |||
-materijali za podstavu | |||
-materijali za umetke | |||
-materijali za ukrase | |||
Upoznati vrste izrade | Vrste izrade | ||
-pojedinačna izrada | |||
-grupna izrada | |||
Upoznati ručni alat | Uređaji za | ||
- mjerenje | |||
- šivanje | |||
- krojenje | |||
Upoznati zadatke i funkcije najvažnijih strojeva za proizvodnju šešira i kapa | Strojevi za proizvodnju
- uređaji za glačanje - strojevi s lančanim ubodom - strojevi sa zračnim ubodom | ||
1. | Oplemenjivanje tekstila II | Poznavanje principa oplemenjivanja radi promjene izgleda materijala | Izbjeljivanje, bojenje, štampanje, valjanje, čupavljenje, kloriranje, ustiskivanje, naslojavanje |
Pregled specijalnih principa oplemenjivanja radi promjene uporabne vrijednosti | Npr. impregniranje, samforizacija, odbijanje mrlja, otpornost na gužvanje, filcanje, visoko opremanje
| ||
Upoznavanje s posljedicama oplemenjivanja tekstila u odnosu na uporabna svojstva i tehniku izvede | Prednost i nedostaci oplemenjivanja za nošenje i održavanje proizvoda | ||
2. | Specijalne tekstilne niti | Pregled proizvodnih principa za postizanje efekta kod pređe od beskonačnih vlakana | Presjek vlakna, specijalni presjeci predenja, teksturiranje |
Poznavanje efektivnih mogućnosti kod tekstilnih vlakna i konca | Boja, površina struktura proizvodni principi | ||
Poznavanje proizvodnih svojstava efektne pređe i konca u odnosu na vlakna, boju i strukturu | Uporabna svojstva | ||
Poznavanje efektivne pređe i konca na temelju njihovih svojstva i mogućnosti uporabe | Uporaba efektivne pređe i konca za oblikovanje tekstilne površine | ||
3. | Specijalne tkanine | Poznavanje izvođenja osnovnih prepleta | Izvođenje prepleta kod platna, kepera i atlasa |
Poznavanje vrsta konstrukcije obilježja tkanina s određenim sustavima niti | Dodatni sustavi niti u svojstvu osnove i potke | ||
Upoznati vezu između konstrukcije i svojstva specijalnih tkanina | Otpornost na habanje, nanošenje kod vlaženja, istezanje, elastičnost | ||
Poznavanje svojstva u odnosu na uporabnu vrijednost i tehničku izvedbu | Svojstva kod nošenja i održavanja, mogućnost šivanja, glačanja i uporabne mogućnosti | ||
4. | Specijalna pletiva | Upoznati osnovne principe za izmjenu izgleda pletiva | Dodatni sustavi niti |
Steći uvid u svojstva specijalnih pletiva | Opis, rad, izolacijska moć, otpornost na habanje i istezanje elastičnih svojstava kod nošenja i održavanja, uporabna mogućnost | ||
5. | Rupičasti proizvodi | Pregled vrsta i konstrukcijskih obilježja tekstilnih površina od specijalnog pletenja niti | Tkanina čipka i drugo |
Pregled specijalnih postupaka oplemenjivanja za postizanje rupičastih efekta | Npr. kemijska obrada, obrada nagrizanjem, vezenje | ||
6. | Netkani tekstil | Upoznati osnovne principe proizvodnje netkanog tekstila | Vlaknasti netkani tekstil, končani netkani tekstil, proizvodi s naslojavanjem |
Upoznati vezu između proizvodnog principa i svojstva netkanog tekstila | Opis, pad izolacijska moć, otpornost na habanje, ponašanje kod vlaženja,
istezanje, elastičnost | ||
Poznavanje svojstva obzirom na uporabnu vrijednost i tehničku izvedbu | Svojstva kod nošenja, održavanja, mogućnost glačanja i šivanja | ||
7. | Pribor u izradi šešira i kapa | Poznavanje proizvodno tehničkog i modernog pribora | Materijali za podstavu, međupodstavu i modni pribor |
Poznavanje funkcije pribora obzirom na uporabnu vrijednost i tehniku izvedbe | Zahtjevi vezani za proizvodno-tehnički pribor mogućnosti uporabe | ||
8. | Klobučarski materijali i ukrasi | Poznavanje izvođenja osnovnih prepletanja i njihovog utjecaja na trajanje i otklanjanje | Tkanina, pletenina, netkani tekstil, koža |
Upoznati vezu između oblikovanja - konstrukcije i svojstva materijala | Opis, pad, otpornost na habanje, mogućnost definicije ponašanja kod vlaženja, istezanje, elastičnost | ||
Upoznati svojstva u odnosu na uporabnu vrijednost i tehničku izradbu | Svojstva kod održavanja i nošenja, otpornost na habanje, mogućnost oblikovanja i šivanja, glačanje i uporabne mogućnosti. | ||
9. | Sustav uporabne vrijednost šešira i kapa | Upoznavanje s osnovnim funkcijama šešira i kapa | Zadaća i značenje šešira i kapa |
Poznavanje estetskih odnosa između odjeće i šešira i kapa | Usklađivanje šešira s odjećom i izbor šešira u harmoniji s individualnim konturama | ||
Poznavanje zahtjeva vezanih za uporabnu vrijednost | Svojstva kod održavanja:
- osjetljivost na mrlje | ||
- ponašanje u čišćenju | |||
Tehnološka svojstva: | |||
Ponašanja kod fizikalnih utjecaja | |||
10. | Kitničarsko crtanje | Pregled temeljne metode kitničarskog crtanja | Uzorci crtanja šablonama |
Prepoznavanje krojno tehničkih elemenata | Varijacije temeljnih kalupa | ||
Poznavanje smjernica za izradu krojnih dijelova | Oblikovanje i konstrukcija krojnih dijelova | ||
Precrtavanje svih krojnih dijelova na materijal | Modni predlošci, skice i njihova realizacija | ||
11. | Oblikovanje (dizajn) | Interpretirati modne izvještaje | Stručni jezik, informacije iz štampe, modne skice i slike |
Crtati razne oblike šešira, kapa i modnih detalja | Propozicije figure
Modne figure Siluete Modni detalji | ||
Prepoznati modne atribute, skicirati ih ili izvesti | Specijalne tehnike obrade
Tehnike ukrašavanja | ||
12. | Ispitivanja u kitničarstvu | Poznavanje kontrole roba prilikom ulaza u proizvodnju | Mjere
- širina, dužina i gustoća - težina po m |
Greške u robi | |||
- ispravnost boje | |||
- skupljanje | |||
Poznavanje raznih načina kontrole proizvoda u međupreuzimanju i konačnom preuzimanju | Proizvodno - tehnički
propisi o mjerama: -tip uboda -spajanja šavova -obrada oblika (formi) | ||
-izvedba ukrasa | |||
-stanje nakon glačanja | |||
Poznavanje kontrole proizvodnje s tehničkog i ekonomskog gledišta | Ekonomski aspekti:
-vrijeme -troškovi -reklamacije -tolerancije |
2. Tehnološke vježbe
2.1 Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
1. | Osnove tehničkog crtanja | ||||
2. | Osnove proizvodne tehnike | ||||
3. | Osnove oblikovanja | ||||
4. | Vježbe izrade | ||||
5. | Proporcije | ||||
6. | Odijevanje i moda | ||||
Ukupno sati |
2.2. Ciljevi I sadržaj nastavnih područja
1. | Osnove tehničkog crtanja | Sposobnost crtanja i pisanja prema normama | Normalna slova i brojke sa šablonom |
Umijeće stručnog rukovanja potrebnim crtaćim priborom | Linije u crtežima
Unošenje mjera u crteže | ||
2. | Osnove proizvodne tehnike | Steći uvid u vrste bodova | Formiranje bodova za formiranje boda |
Slika bodova | |||
Vođenje niti | |||
Objasniti proizvodne tehnike | Tehnika šivanja
- šavovi - ušici - nabori - učvršćivanje rubova | ||
Upoznati razne tehnike glačanja | Tehnika glačanja
- razno glačanje - glačanje po formi Glačanje raznih materijala u raznim uvjetima | ||
3. | Osnove oblikovanja | Objasniti načine oblikovanja | Elementi oblikovanja
-Točka -Linija -Površina/oblik -Boja |
Naučiti osnove oblikovanja | Principi oblikovanja
- Redovi - Ritam - Napetost - Kontrast | ||
Naučiti razriješiti jednostavne zadatke oblikovanja | Kombinacije kod oblikovanja | ||
Steći osnovna znanja o bojama | Krug boja,
primarne i sekundarne boje | ||
Naučiti riješiti jednostavne zadatke oblikovanja sastavljanjem boja | Kontrasti, kvaliteta, kvantiteta | ||
Primijeniti kombinacije boja i materijala | Različiti materijali
Različite mogućnosti oblikovanja | ||
4. | Vježbe izrade | Steći uvid u vrste izrade
Naučiti radni sustav | Pojedinačna izrada
Serijska izrada |
Upoznati međusobne ovisnosti elemenata sustava | Elementi sistema, stav čovjeka u sistemu rada | ||
Naučiti osnovne načine podjele rada | Podjela rada po količini i načinu prednosti i nedostaci podjele po količini i načinu | ||
Naučiti izraditi tekući plan rada | Podaci, radni procesi pogonska sredstva, raspodjela rada | ||
Uvjeriti se u potrebu planskog rada | Humani i ekonomski aspekti | ||
Naučiti osnove postavljanja ciljeva i mogućnosti oblikovanja rada | Plaća, materijal. pogonska sredstva pojedinačni troškovi, zajednički troškovi | ||
5. | Učenje o proporcijama | Steći osnovna znanja o proporcijama | Principi znanja o proporcijama |
Prepoznati odstupanja od normalne figure | Normalne figure odraslih i djece, znanja o proporcijama i moda, grupiranje i označivanje | ||
Poznavanje tjelesne proporcije | Tablice s mjerama muških, ženskih i dječjih šešira i kapa | ||
6. | Oblik odijevanja i moda | Poznavanje stručnih pojmova | Određivanje pojmova; moda, stil, kostim i nošnja |
Poznavanje osnovnih oblika odjeće | Prikaz različitih oblika odjeće | ||
Pregled odijevanja prema stilskim razdobljima | Kronološki redoslijed europskih stilskih razdoblja
Oblici odijevanja, siluete i detalji karakteristični za pojedina razdoblja | ||
Poznavanje međusobne veze oblika odijevanja s materijalom, linijom i bojom | Utjecaj i djelovanje materijala, linije i boje na oblike odijevanja u različitim stilskim razdobljima i u aktualnoj modi | ||
Interpretacija tendencija iz modnih izvještaja | Tendencija mode u pogledu materijala, oblika linije i boje |
3. Stručni račun
11. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
1. | Matematičke i računske osnove | ||||
2. | Izračunavanje plaća | ||||
3. | Izračunavanje materijala | ||||
4. | Izračunavanje vlastitih troškova | ||||
5. | Izračunavanje kamata | ||||
Ukupno satI: |
3.2. Ciljevi i sadržaj nastavnih područja
1. | Računske operacije | Osnovne računske operacije;
Razlomak, postotak, proporcionalnost, osnovne jedinice mjere i veličine te njihova pretvorba, računski obuhvat pojedinih tehnoloških faza, tablični prikazi, obrazloženje rezultata računanja | Udjeli masa u mješavinama vlakna, finoća pređe i konca, preračunavanje numeracije, gustoća tkanine, masa robe (tekući i kvadratni metar) gustoća pletiva, izračunavanje materijala za proizvodnju o |
1. | Izračunavanje materijala | Tehnološke činjenice prikazati pomoću računa | Tkanine i pletiva, utrošak materijala s obzirom na gustoću, širinu, dužinu i masu robe po tekućem i kvadratnom metru. |
Oplemenjivanje: | |||
- promjene u masi, dužini i
širini | |||
2. | Izračunavanje plaće | Izračunati utrošak radnog vremena i plaću | Vrijeme proizvodnje jednog izratka, radno vrijeme šivanja uzimajući u obzir zadano vrijeme i broj komada |
3. | Izračunavanje troškova | Poznavanje sustava materijalnih troškova i troškova izrade | Pojedinačni materijalni troškovi,
zajednički materijalni troškovi |
Izračunati troškove jednog izratka ili proizvodne serije | Pojedinačni troškovi izradbe uzimajući u obzir plaću i vrijeme, zajednički troškovi izrade, ukupni troškovi izrade. |
1. | Izračunavanje materijala | Izračunavanje materijala i pribora | Potrebna količina materijala za izratke i proizvodne serije
- različiti materijali |
Izračunavanje otpadnih materijala | Izračunavanje potrebne količine materijala za proširenu obradu kod nabora izvana i različitog materijala, utrošak proizvodno tehničkog i modnog pribora za pojedine komade i serije, izračuna | ||
Broj dugmadi, razmak između dugmadi | |||
Međuprostori kod uzoraka | |||
2. | Izračunavanje plaća | Izračunavanje raznih vrsta plaća | Plaće po vremenu, plaće po akordu, plaće po premiji, plaće po skupinama, porezi |
3. | Izračunavanje kamata | Izračunavanje kamata | Kamate, glavnica, kamatna stopa, rok |
Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za savladavanje znanja i vještina koji su neophodni za ovo zanimanje kao i na duljinu trajanja nastave u pojedinoj školskoj godini.
Nastavni plan
A. | Praktični dio naukovanja | |||
B. | Stručno-teorijski dio naukovanja | |||
1. | Tehnologija zanimanja | |||
2. | Tehnologija vježbe | |||
3. | Stručni račun | |||
Ukupno A + B |
Nastavni program naukovanja je okvirni, pa će obrtnička škola zajedno s obrtnicima izraditi izvedbene programe.
Praktični dio naukovanja, tehnologija struke i stručni račun programirani su tako da čine smislenu cjelinu u kojoj se sadržaji međusobno nadopunjuju.
U odabiru sadržaja nastavnog programa korišten je princip egzemplarnosti. Pri izradi izvedbenog programa treba uvažavati specifičnosti radionica u školi i obrtničkih radionica ne narušavajući pri tom osnovnu strukturu okvirnog progra-ma. Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a sadržaj se raspoređuje sukladno školskom pro-gramu.
Izvedbenim programom konkretno treba reći koji se dio programa izvodi u školi, odnosno školskoj radionici, a koji kod obrtnika.
Preporuča se podjela naučnika u skupine i određenje njihova rasporeda i boravka u školi s tim da se utvrdi vremenski blok za boravak u školi i kod obrtnika s kojim naučnik ima sklopljen ugovor o naukovanju.
Dimenzija bloka uvjetovana je vremenom potrebnim za ostvarivanje teorijskog dijela naukovanja i vježbi kao i vremenom potrebnim za ostvarivanje teorijskog dijela naukovanja i vježbi kao i vremenom potrebnim za realizaciju razlike praktičnog dijela programa u školskoj radionici.
Praktični dio programa treba najvećim dijelom realizirati kod obrtnika. Stručni učitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi učenik vodi dnevnik rada.
Teorijski dio naukovanja i tehnološke vježbe ostvaruju nastavnici s visokom stručnom spremom odgovarajuće struke (diplomirani inženjeri elektrotehnike i profesori elektro-tehnike, odnosno za neka područja diplomirani inženjeri strojarstva, odnosno profesori strojarstva).
Tehnološke vježbe mjerenja i ispitivanja mogu u suradnji s nastavnicima s visokom stručnom spremom izvoditi i nastavnici s višom stručnom spremom.
Ispit se sastoji iz praktičnog i teorijskog dijela.
Okvirni sadržaj iz praktičnog dijela ispita kojim ispitanik dokazuje stečena praktična znanja i vještine može se definirati ovako:
- u području izrade klobučarskih proizvoda ispitanik mora u zadanom roku, primjernom pomoćničkom statusu, izraditi zadani proizvod ili obaviti zadane radne probe,
- u teorijskom dijelu ispita, ispitna se pitanja formuliraju iz područja programa zanimanja, tehnoloških vježbi i stručnog računa, vodeći računa o važnosti za zanimanje.
Klasa: 311-01/97-01/213
Urbroj: 526-01-97-12 Zagreb, 30. lipnja 1997 |
. |