Zakoni i propisi - Pravni savjeti 84 18.08.1997 Stručno-teorijski i praktični dio programa za zanimanje KLESAR
     
   

Internet i poslovne usluge za poduzetnike


Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge

Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave.
Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice.

Link za opširnije informacije o izradi web stranica

 
 
     


Link na pregled svih poslovnih i internet usluga



Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

Na temelju članka 39. stavka 2. Zakona o obrtu ("Narodne novine", br. 77/93), ministar gospodarstva, uz prethodno mišljenje Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra prosvjete i športa donosi
 

STRUČNO-TEORIJSKI I PRAKTIČNI DIO PROGRAMA
(NAUKOVANJE)
ZA ZANIMANJE KLESAR
 

I. DVOJNI SUSTAV OBRAZOVANJA ZA POTREBE OBRTNIŠTVA

Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost općeobrazovnog od stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa naukovanja.

Nastava stručno-teorijskih sadržaja naukovanja ostvaruje se u obrtničkoj i drugim srednjim strukovnim školama. Praktični dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtničkoj školi. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke. Kako su obrtnička zanimanja vrlo raznolika nemoguće je propisati jednoobrazovni pristup organiziranju i izvođenju nastave pa je naukovanje moguće organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rješenja, uzimajući u obzir pojedinosti pojedinih zanimanja, a što se utvrđuje izvedbenim programom.

Modeli organizacije nastave vrlo su često bitno različiti od modela koji se primjenjuju za općeobrazovne sadržaje.

Ovi načini omogućuju veću racionalnost obrazovanja. Važna je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je završetak naukovanja odvojen od općeobrazovnog dijela programa.

Naukovanje završava polaganjem pomoćničkog ispita.

Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućuju polazniku da po završetku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.

U skladu s navedenim, mogu se odrediti sljedeći opći ciljevi naukovanja:

Posebni ciljevi obrazovanja za zanimanje klesar odnose se na stjecanje ovih zvanja i vještina:

Kao posebni ciljevi obrazovanja, za zanimanje klesar, određuju se:

III. NASTAVNI PROGRAM NAUKOVANJA

A. Praktični dio naukovanja

I. GODINA NAUKOVANJA
Red

br.

Opis obrazovanja

(posebni ciljevi)

Znanja i vještine koje se moraju usvojiti

(sadržaj programa)

Raspored po

polugodištima

1
2
3
4
1 2 3 4 5 6
1.
Zaštita na radu i zaštita okoliša Primijeniti zakonske propise i propise o zaštiti na radu u pogonima
+
+
+
+
+
+
Objasniti propise koji se odnose na nositelje osiguranja u slučaju nezgode +

Opisati tipične situacije koje dovode do nesreća kao i ponašanja koja ih uzrokuju ++ + + + +
Opisati opasnosti od električne struje ++ + + + +
Opisati ostale izvore opasnosti i pružanje prve pomoći ++ + + + +
Opisati uzroke zagađenja okoliša, mogućnosti njihovog izbjegavanja te postupak s otpadom ++ + + + +
2.
Čitanje skica, crteža i planova Čitati skice, nacrte, krojeve te prema njima izvoditi radova ++ + + + +
Čitati građevinske crteže i planove polaganje ++ + + + +
3.
Izrada i postavljanje radnih skela Poznavati propise o izradi radnih i zaštitnih skela +
Izraditi i postaviti jednostavne radne i zaštitne skele +
4.
Primjena i ugradba prirodnog i umjetnog kamena i ploča Rukovati jednostavnim mjernim instrumentima i mjeračima
+
Izvoditi jednostavna mjerenja duljine i visine
+
5.
Preoblikovanje kamenih blokova i neobrađenih ploča Utvrditi greške i lomove na neobrađenom kamenom bloku
+
Cijepati i tucati kamene blokove
+
Lomiti kamene blokove pomoću strojeva za obradu kamena, te opisati njihove funkcije
+
Ručno i strojno lomiti kamene ploča
+
6.
Transportiranje klesanog kamena Poznavati i održavati strojeve i uređaje za dizanje i transportiranje
+
Pripremiti izratke za transport
+
Transportirati kamene blokove i izratke
+
7.
Obrađivanje kamenih površina Koristiti različite tehnike obrađivanja za pješčanik, vapnenac, mramor i granit
+
Koristiti alate za različite tehnike obrađivanja
+
Ručno i strojno obraditi površine
+
+
Održavati alate i strojeve
+
+
+
8.
Izrada višefrontalnog kamenja i zaob-
ljenih ploha
Obrada izradaka s više strana
+
Izraditi izratke prema zadanim mjerama i različitim tehnikama obrađivanja + +
Izraditi zaobljene površine
+
9.
Izrada i označivanje profila Koristiti uobičajene profile u obradi kamena i izradi šablona
+
Izraditi jednostavne i složene profile
+
+
Izraditi formate kamena i vezati zidove
+
Izraditi dijelove od prirodnog kamena i ploča
+
+
Postaviti spomenik
+
+
10.
Izrada žbuke, betona, armiranog betona i betonskog kamena Pripremiti vezivna sredstava i dodatke za izradu žbuke i betona
+
Ručno i strojno pripremati žbuku i beton prema zadanoj recepturi
+
Upoznati betonski čelik i njihova svojstva te izraditi jednostavna pojačanja
+
Upoznati materijal i alate za izradu oplate za temelje
+
Održavati alate, strojeve i uređaje
+
Izraditi temelje
+
Izraditi jednostavne kalupe za betonske blokove
+
Izraditi betonske blokove i obraditi njihove površine
+
+
11.
Primjena i prerada umjetnih materijala Upoznati svojstva i primjenu najvažnijih umjetnih materijala
+
Lijepiti i zavarivati trake od umjetnih materijala
+
Preoblikovati termoplast i elastomer
+
Izraditi i lamirati ploče od poliesterske smole
+
Izraditi kružne i pomične profile
+
Izraditi profile na zaobljenim površinama
+
12.
Strojna obrada kamenih ploča i izradaka Poznavati i održavati strojeve za obradu kamena
+
Piliti kamene ploče prema zadanim mjerama
+
Piliti masivno kamenje prema zadanim mjerama
+
Glodati kamene površine i piljenjem i glodanjem izraditi jednostavne profile
+
Glodati postavljene (umetnute) kamene površine
+
13.
Brušenje i poliranje površina, rubova i profila Poznavati sredstava za brušenje i poliranje
+
Poznavati alate, strojeve i uređaje za brušenje i poliranje te njihovo održavanje
+
Brusiti kamene površine u različitim stupnjevima brušenja sa stacioniranim strojevima
+
Suho i mokro brusiti ručnim strojevima
+
Ručno brusiti i polirati profile
14.
Radovi na umetanju Izbor materijala za jednostavne radove umetanja prema zadanom nacrtu i zadanim bojama, te umetanje pomoću kliješta za mramor i drugih alata

Pripremanje temelja za polaganje i izvođenje radova umetanja

+

+
15.
Izrađivanje natpisa i ornamenata Razlikovati i crtati različite vrste pisama
+
Izraditi pisma u kamenu tehnikama udubljenog uklesivanja
+
Izraditi pisma u kamenu izbočenim klesačkim tehnikama
+
Upoznati tehnike izvođenja metalnih pisama
+
Izraditi pisma tehnikom pješčanog mlaza
+
Šatirati i pozlatit pisma u kamenu
+
Izraditi jednostavne ornamente prema zadanom nacrtu
+
16.
Restauriranje građevina, spomenika i kipova Upoznati stilske epohe i pripadajuće stilske elemente
+
Upoznati tehnike restauriranja
+
Čistiti kamen različitim postupcima
+
Dopuniti kamen i kipove četvorinama i restauracijskom žbukom
+
Konzervirati kamen, reljefa i plastiku
+
Izraditi dijelove odljevaka i plastične odljeve
+
17.
Polaganje podnih ploča Upoznati uobičajene tehnike polaganja podnih ploča
+
Postavljati podne ploče na raznim podlogama u različitim spojevima
+
Upoznati konstrukcijske osnove izgradnje stepenica
+
Postaviti i polagati dijelove stepenica i odmorišta
+
18
Postavljanje zidnih obloga Tehnike polaganja zidnih obloga
+
Tehnike učvršćivanja zidnih obloga
+
Toplinske izolacije na vanjskim zidovima
+
Postavljati i učvršćivati zidne obloge, potporne ploče, poprečne ploče i ploče s jakim nagibom
+
19.
Modeliranje, oblikovanje i izrada reljefa i plastike Rukovati i održavati alat za modeliranje i rezanje gipsa
+
Izraditi plastične kalupe, modelirati i lijevati reljefe
+
Izraditi ornamentalne kalupe ukrasnih predmeta prema nacrtu
+

B. Stručno-teorijski dio naukovanja

1. Stručni račun

1.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red. br.
Nastavno područje
Broj sati po obrazovnim godinama
I.
II.
III.
Ukupno
1.Matematičke i računske osnove
70
-
-
70
2.Izračunavanje materijala
-
10
17
27
3.Izračunavanje troškova
-
25
-
25
4.Izračunavanje plaća
-
-
10
10
5.Izračunavanje kamata
-
-
5
5
UKUPNO SATI
70
35
32
137

1.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja

I. GODINA NAUKOVANJA
Red

broj
Nastavno područje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
1.
Matematičke i računske osnove Savladati osnovne računske i matematičke operacije:

razlomak, postotak, proporcionalnost, osnovne jedinice mjera i njihova pretvorba, jednadžbe s jednom nepoznanicom, izračunavanje površina, Pitagorin poučak, opseg i volumen

Jednostavni računski izrazi, primjena formula kod jednostavnih primjera iz prakse, jedinice za duljinu, površinu, volumen, masu i težinu, površina kvadrata, pravokutnika, paralelograma, trapeza

II. GODINA NAUKOVANJA
Red

br.
Nastavno područje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
1.
Izračunavanje materijala Računski obuhvat tehnoloških činjenica i postupaka Proračun utroška materijala za izradu betonskih blokova, izračunavanje količine iskopanog materijala, proračun utroška materijala po tekućem, kvadratnom i kubnom metru
2.
Izračunavanje troškova Poznavanje sastava materijalnih troškova, izračunavanje cijene pojedinačnog rada, skupine radova ili cijelog objekta Pojedinačni materijalni troškovi, zajednički materijalni troškovi, izrada analize cijena, dokaznice mjera i ukupnih troškova izrade.

III. GODINA NAUKOVANJA
Red

br.
Nastavno područje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
1.
Izračunavanje materijala Računski obuhvat tehnoloških činjenica i postupaka Izračunavanje količine kamena u m3, odnos uspona stepenica, broj stepenica u odnosu na visinu etaže, potrebna količina kamena i ploča.
2.
Izračunavanje plaća Izračunati utrošak radnog vremena i razne vrste plaća Izvođenje radova u normi i akordu, plaća po jedinici mjere, satu, danu i mjesecu (bruto i neto plaće)

2. Tehnologija zanimanja s vježbama

2.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red. br.
Nastavno područje
Broj sati po obrazovnim godinama
I.
II.
III.
Ukupno
1.Osnove tehničkog crtanja 40- -40
2.Prirodoznanstvene osnove 20- -20
3.Prirodni kamen 1520 1550
4.Alati i strojevi 1010 -20
5.Izrađivanje izradaka 3550 -85
6.Betonski radovi 1010 1030
7.Zidarski radovi 1510 -25
8.Izrada pisma 3555 45135
9.Stilovi u graditeljstvu i kiparstvu 3040 40110
10.Građevni dijelovi od prirodnog kamena -50 3484
11.Radovi polaganja i postavljanja -- 4040
12.Restauracijski radovi -- 4040
UKUPNO SATI: 210 245 224 679

2.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja

I. GODINA NAUKOVANJA
Red

broj
Nastavno područje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
1.
Osnove tehničkog crtanja Upoznavanje i uporaba crtaćeg pribora i materijala, prikazivanje jednostavnih tijela prema pravilima pravokutne paralelne projekcije, izrada osnovnih geometrijskih konstrukcija Crtaći pribor, njegovo korištenje i održavanje.

Vrste crteža, veličine papira, normirana slova i brojke, linije i simboli. Smjer gledanja, ravnina projekcije, osnovne paralelne pravokutne projekcije jednostavnih geometrijskih tijela.

Razdioba dužina i kutova, prenošenje kutova, podizanje okomice, kružnica i njeni dijelovi, tangenta.

2.
Prirodoznanstvene osnove Objasniti osnovne fizikalne pojmove Masa, težina, volumen, gustoća, agregatna stanja, kohezija, adhezija, kapilarnost, čvrstoća.
Objasniti osnovne kemijske pojmove, najvažnije skupine kemijskih spojeva i njihova svojstva, svojstva i primjena metala, plastične mase i njihova svojstva Građa materije, elementi i spojevi.

Kiseline, lužine, soli i oksidi.

Građevini čelik i alatni čelik. Plemeniti čelici. Olovo, zlato, srebro, aluminij, bronca.

Podjela plastičnih masa (plastomeri, duroplasti).

3.Prirodni kamen Opisati nastanak kamena, dobivanje i sustav vulkanskog kamenja Građa zemljine kore, ležišta kamena, vađenje kamena, greške kamenja.

Staro i mlado vulkansko kamenje.

4.Alati i strojevi Upoznavanje i uporaba osnovnih mjernih instrumenata

Opisati najvažnije alate, sredstva i njihovu uporabu

Mjerenje dužine, visine i kuta.

Osnovne obrade u klesarstvu i odgovarajući alati.

Sredstva za brušenje i poliranje.

Zaštita od električne struje.

5.Izrađivanje izradaka Upoznavanje označivanja površina na kamenju, obrade površina, te prikazivanja izradaka. Ležište, spoj, truplo, glava.

Osnovni i složeni profili.

Izrada ispupčenog uzorka, izrada vijenca i sl.

Nacrti i krojevi izradaka, izometrija izradaka.

6. Betonski radovi Opisati proizvodnju i svojstva cementa, vrste betona.

Proračun mješavina

Normirani cementi.

Dodaci za obični beton.

Cement za radove u vodi

Proračun betonske mješavine prema volumenu i masi.

7.Zidarski radovi Upoznavanje s vrstama i svojstvima umjetno izrađenih kamena Nepečeni kamen (vapneni pješčanik, kamen plavac)

Pečeni kamen (cigla, keramičke pločice).

Formati kamena.

Upoznavanje sa zidarskim radovima, vrstama i svojstvima vapna i žbuke Pravila povezivanja kamenja za zidove.

Vapno i žbuke (sastav, vrste, svojstva i primjena)

Proračun žbuke Proračun mješavine za žbuku po volumenu i masi.
8.Izrada pisma Upoznavanje s vrstama pisma Najvažnije povijesne vrste pisma
Crtanje oblika slova vrste "grotesk" (proporcije i pojedinačni oblici)
Oblikovanje riječi u "udubljenom grotesku".
9.Stilovi u graditeljstvu i kiparstvu Stilska obilježja antikne umjetnosti Grčko graditeljstvo i kiparstvo.
Rimsko i ranokršćansko graditeljstvo.
Skiciranje važnih detalja (dorski i jonski kapitel, meandar, lisnati vijenac i slično)

II. GODINA NAUKOVANJA
Red

br.
Nastavno područje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
1.Prirodni kamen Sustavi sedimentnog i metamorfnog kamenja Organski i anorganski sedimenti, metamorfno kamenje, struktura najvažnijih mineralnih skupina.
2.Alati i strojevi Razlikovanje skela Radna i zaštitna skela, poredak skela
Poznavanje transportnih sredstava Vrste transportnih sredstava za kamenje i princip rada
Opisati način rada strojeva Strojna obrada kamena, pneumatika
3.
Izrađivanje izradaka Primjena crtanja u struci Plašt i površine izradaka, površine presjeka.
Lukovi, uvećanje, smanjenje, zlatni rez.
Izrada radnih nacrta građevinskih elemenata i spomenika.
4.
Betonski radovi Upoznavanje s vrstama i betonskih čelika Betonski čelici
Upoznavanje izrade i primjene armiranog betona Poredak pojačanja, izrada oplata.
Opisati izradu betonskog kamena Izrada, građa i obrada površine
5.
Zidarski radovi Prikazati presjek fuga Poredak spojnih fuga
6.
Izrada pisma Oblikovanje pisma u "udubljenom i izbočenom grotesku" Razmaci između redova i na rubovima, oblici slova i njihovo povezivanje
7.
Stilovi u graditeljstvu i kiparstvu Stilska obilježja srednjovjekovne umjetnosti Romaničko i gotičko kiparstvo i graditeljstvo. Skiciranje svodova, kapitela, prozora, krovova i kapitela s figurama
8.
Građevni dijelovi od prirodnog kamena Opis i konstrukcija građevnih dijelova, izrada crteža i radnih skica Upori, otvori, vrste zidova.

Zidni lukovi, kamen luka i završni kamen.

Rez fuge prilagođen kamenu.

Uokvirivanje vrata i prozora šablone za pojedine izratke.

III. GODINA NAUKOVANJA
Red

br.
Nastavno područje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
1.
Prirodni kamen Razlikovanje važnih vrsta kamena Izgled, porijeklo, svojstva i primjena
najvažnijih vrsta kamenja za klesarstvo
Upoznavanje s najvažnijim kemijsko-fizikalnim ispitivanjima Kisela proba.

Ispitivanje čvrstoće i tvrdoće.

2.
Betonski radovi Opisati zadaće i izvođenje temeljenja Dubina mraza, podjela pritiska
3.
Izrada pisma Stjecanje vještine pisanja regionalno važnih pisama Proporcije i pojedinačni oblici slova

Razmaci između slova prema ravnomjernoj sivoj vrijednosti

Razmaci između redova i na rubovima.

Oblikovanje pisma uz uključivanje ornamenata Kršćanski i profani simboli
4.
Stilovi u graditeljstvu i kiparstvu Stilska obilježja novovjekovne umjetnosti Graditeljstvo i kiparstvo renesanse

Umjetnost baroka, klasicizma i historizma

Prostoručno skiciranje važnih detalja novovjekovne umjetnosti (obelisk, mansardni krov, barokni portal, figura s draperijom i sl.)

5.
Građevni dijelovi od prirodnog kamena Opisati konstrukcijska pravila za stepenice, osnovna računanja pri izradi stepenica, izradu i Građevinski propisi i norme za stepenice, odnos uspona, izbor stepenica, dužina

stepenica, glavne i sporedne stepenice,

planovi postavljanja, crteži izvedbe, komadne liste
6.
Radovi polaganja i postavljanja Upoznavanje s vrstama, svojstvima i uporabom izolacijskih materijala i mjerama za toplinsku i zvučnu izolaciju kod radova s prirodnim kamenom. Mineralni i umjetni materijali

Provodljivost topline

Vrste zvuka i njegovo prenošenje

Žbukanje, izolacija

Gubici kod klesanja i rezanja Izračunavanje apsolutnih i relativnih vrijednosti gubitaka
Opisati učvršćivanje fasadnih ploča Vrste fasadnih obloga, fasade ožbukane sa stražnje strane, kondenziranje vode, vrste učvršćivanja fasadnih ploča
Opisati postavljanje radnog kamenja i spomenika Postavljanje građevnih dijelova i spomenika.
7.
Restauracijski radovi Upoznavanje s uzrocima oštećenja Fizikalni, kemijski i mehanički uzroci.
Opisati postupak čišćenja kamena Kemijski, termički i mehanički postupci.
Opisati nadomjestke oštećenih dijelova Četvorine, radovi nanošenja bez i s pojačanjem, učvršćivanje površine.

IV. NASTAVNI PLAN NAUKOVANJA

Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za savladavanje znanja i vještina koji su neophodni za ovo zanimanje kao na duljini trajanja nastave u pojedinoj školskoj godini.

Nastavni plan
NASTAVNI PREDMETI
SATI GODIŠNJE
I
II
III
A. Praktični dio naukovanja 1080 1080960
B. Stručno-teorijski dio naukovanja i

vježbe

280 280256
2.1. Stručni račun 70 3532
2.2. Tehnologija zanimanja s vježbama 210 245224
SVEUKUPNO A+B 1360 1360 1216

V. METODIČKE NAPOMENE

Nastavni program naukovanja je okvirni, pa će obrtnička škola, zajedno s obrtnicima, izraditi izvedbene programe. Pri tome se mora voditi računa da, obrtničke radionice, nisu podjednako opremljene, pa nastaju programske razlike, koje je potrebno prevladati radi cjelovitog stjecanja zanimanja.

Praktični dio naukovanja, tehnologija struke i stručni račun programirani su tako da čine smislenu cjelinu u kojoj se sadržaji međusobno nadopunjuju.

U odabiru sadržaja nastavnog programa korišten je princip egzemplarnosti. Pri izradi izvedbenog programa treba uvažavati specifičnosti radionica u školi i obrtničkih radionica ne narušavajući pritom osnovnu strukturu okvirnog programa.

Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a sadržaj ne raspoređuje sukladno školskom kalendaru.

Izvedbenim programom konkretno treba reći koji se dio programa izvodi u školi, odnosno školskoj radionici, a koji kod obrtnika.

Preporuča se naučnike podijeliti u skupine i odrediti raspored i boravak svake skupine u školi s tim da se utvrdi vremenski blok za boravak u školi i kod obrtnika s kojim naučnik ima sklopljen ugovor o naukovanju. Dimenzija bloka uvjetovana je vremenom potrebnim za ostvarivanje teoretskog dijela naukovanja i vježbi kao i vremenom potrebnim za realizaciju razlike praktičnog dijela programa u školskoj radionici.

Praktični dio programa treba najvećim dijelom realizirati kod obrtnika. Stručni učitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi učenik vodi dnevnik rada.

Teorijski dio naukovanja i vježbe ostvaruju nastavnici s visokom stručnom spremom koji su završili studij na odgovarajućem fakultetu.

To pretpostavlja timski rad s unutarnjom podjelom rada prema znanju i sposobnostima pojedinih stručnjaka.

VI. POMOĆNIČKI ISPIT

Ispit se sastoji iz praktičnog i teorijskog dijela.

Okvirni sadržaj praktičnog dijela ispita obuhvaća stručne sadržaje iz praktičnog i teorijskog dijela naukovanja.

Praktični dio ispita

Ispitanik treba za najviše dva tjedna raditi na dva ispitna zadatka iz ovih područja:

- izrađivanje spomenika u obrtničkim tehnikama obrade s voltama, profiliranjem, pisanje pisma ili simbola,

- izrađivanje profiliranog građevnog dijela (okviri prozora i vrata, komad luka, križna rebra ili profilirane kamene stepenice),

- izrađivanje bunara, vodoskoka ili sunčanog sata,

- izvođenje jednog složenijeg polaganja i postavljanja na gradnji,

- izrađivanje složenijih profila,

- pisanje u različitim tehnikama,

- izrađivanje i postavljanje četvorina,

- izrađivanje ornamenata u udubljenim i izbočenim tehnikama,

- izrađivanje spomenika kiparskim tehnikama,

- izrađivanje plastike ili reljefa prema modelu,

- izrađivanje građevinskog dijela kiparskim tehnikama,

- restauracija pisama u različitim tehnikama,

- dopunjavanje oštećenih kiparskih radova.

Teorijski dio ispita

Zadaće iz teorijskog dijela ispita zadavat će se iz područja stručnog računa i tehnologije zanimanja s vježbama, uzimajući u obzir ova područja:

- osnovne računske operacije,

- izračunavanje troškova,

- izračunavanje količine građevinskog materijala

- proračun stepenica,

- crtež u tri projekcije,

- izometrijski prikaz,

- geometrijske konstrukcije,

- tijek stepenica i sl.
Klasa: 311-01/97-01/213

Urbroj: 526-01-97-11

Zagreb, 30. lipnja 1997.


Ministar

mr. Nenad Porges, v. r.


Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.