Zakoni i propisi - Pravni savjeti 84 18.08.1997 Struèno-teorijski i praktièni dio programa za zanimanje PISMOSLIKAR
     
   

Internet i poslovne usluge za poduzetnike


Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge

Tvrtka Poslovni forum d.o.o. veæ dugi niz godina izraðuje i razvija vlastite CMS sustave.
Naši CMS sustavi omoguæuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i graðanima kvalitetne web stranice.

Link za opširnije informacije o izradi web stranica

 
 
     


Link na pregled svih poslovnih i internet usluga



Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

Na temelju èlanka 39. stavka 2. Zakona o obrtu ("Narodne novine" br. 77/93), ministar gospodarstva, uz prethodno mišljenje Hrvatske obrtnièke komore i uz suglasnost ministra prosvjete i športa donosi

STRUÈNO-TEORIJSKI I PRAKTIÈNI DIO PROGRAMA
(NAUKOVANJE)
ZA ZANIMANJE PISMOSLIKAR
 

I. DVOJNI SUSTAV OBRAZOVANJA ZA POTREBE OBRTNIŠTVA

Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost opæeobrazovnog od struèno-teorijskog i praktiènog dijela programa naukovanja.

Nastava struèno-teorijskih sadržaja naukovanja ostvaruje se u obrtnièkoj i drugim srednjim strukovnim školama. Praktièni dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtnièkoj školi. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne uèinke. Kako su obrtnièka zanimanja vrlo raznolika nemoguæe je propisati jednoobrazovni pristup organiziranju i izvoðenju nastave pa je naukovanje moguæe organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rješenja, uzimajuæi u obzir pojedinosti zanimanja, a što se utvrðuje izvedbenim programom.

Modeli organizacije nastave vrlo su èesto bitno razlièiti od modela koji se primjenjuju za opæeobrazovne sadržaje.

Ovi naèini omoguæuju veæu racionalnost obrazovanja. Važna je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je za-vršetak naukovanja odvojen od opæeobrazovnog dijela programa.

Naukovanje završava polaganjem pomoænièkog ispita.

II. OPÆI I POSEBNI CILJEVI OBRAZOVANJA

Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtnièkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omoguæuju polazniku da po završetku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaæe na razini pomoænièkog zvanja.

U skladu s navedenim, mogu se odrediti sljedeæi opæi ciljevi naukovanja:

Posebni ciljevi obrazovanja za zanimanje pismoslikar odnose se na stjecanje ovih znanja i vještina:

III. NASTAVNI PROGRAM

A. Praktièni dio naukovanja

I. GODINA NAUKOVANJA

Red.

Opis obrazovanja
Znanja i vještine koje
se moraju usvojiti

Raspored po
br.
(posebni ciljevi)
(sadržaji programa)
polugodištima
1
2
3
4
1
2
3
4
5
6
1.Zaštita na radu

i sprjeèavanje nesreæa, te

ekološki zahtjevi

Objasniti uzroke nesreæa koji su tipièni za zanimanje,
tijekom èitavog naukovanja
Navesti opasnosti od elektriène struje za odreð Navesti bitne propise o zaštiti od vatre i opisati postrojenja za zaš
"
Objasniti opasnosti od plinova, otrovnih i lako zapaljivih materijala, te u odreðenom podru
"
Objasniti sigurnosne propise za alate, ureðaje, strojeve, ljestve i skele
"
Opisati naèine ponašžanje prve pomoæi
"
Navesti naèine zaš
"
Navesti oneèišæænosti
za njihovo sprje
èavanje
"
Upoznati vrste energije koje se koriste
u obrazovnom programu i navesti
mogu
ænosti racionalnog korištenja
"
2.Izbor, pripremanje, slaganje i uskladištenje materijala Objasniti svojstva lièilaèkih materijala

i njihovo èuvanje

tijekom èitavog naukovanja
Propisno slagati i skladištiti liè
"
Skladištiti i oznaè
"
Skladištiti pokvarljive materijale
"
Skladištiti osnovne i pomoæ
"
Skladištiti radne sprave i dijelove skela
"
Skladištiti strojeve i prikljuè
"
Voditi evidenciju ulaza i izlaza materijala u skladištu
"
3.Izbor, rukovanje, èuvanje i odr

alata, ureðaja

i strojeva

u ispravnom stanju

Izabrati alate, ureðaje i strojeve, propisno s njima rukovati, èu ispravnom stanju
"
Izabrati ljestve i skele, ispitati ih,

ispravno s njima rukovati, èuvati ih i održavati

u ispravnom stanju

"
4.Priprema i obrada podloge za natpis Obraditi metalne podloge, osobito
mjeriti, ozna
èivati, rezati, bušiti,
brusiti, temeljiti, kitati
"
Obraditi drvene podloge, osobito mjeriti, oznaèivati, piliti, lijepiti, bu
"
Obraditi staklo, osobito mjeriti, izrezati

i ostvariti oštre rubove

"
Obraditi umjetne materijale, mjeriti, oznaèiti, rezati, piliti, bu
"
Obraditi papir i tekstil, osobito mjeriti, oznaèivati, krojiti, napinjati, ka
"
5.Predradnje i osnovno lièenje podloga Provjeriti mineralne podloge na vlažnost
i alkali
ènost, neutralizirati, impregnirati, izravnati lopaticama i zagladiti masama za zaglaðivanje,
"
Oèistiti koroziju metalnih podloga, skinuti masnoæ
"
Èistiti i brusiti drvene podloge, impregnirati, kitati, fino zaglað
"
Impregnirati papir ili tekstil, te nanositi osnovne boje koje se mogu razrijediti vodom ili otapalima
"
Provjeriti stara nalièa, skidati starih naliè<
"
Oèistiti i lièiti
"
Oèistiti i odmastiti staklo, te nanijeti osnovne boje ili emajl lak
"
6.Izrada nacrta,

izbor pisma i oblikovanje natpisa

Objasniti principe pri izboru pisma
+
Oblikovanje pisma s obzirom na širinu slova, zaobljenja, razmake izme

+
Objasniti sustav poretka boja
+
Konstruirati pisma
+
Crtati pisma
+
Izraditi natpise postupkom ljepive folije
+
7.Lièiti reklamne površOèistiti i pripremiti podloge za pokrivni naliè i odgo
+
Izvesti natpis postupkom ruènog pisanja
+
Izvesti natpis postupkom rezanja

i nanijeti boju prskanjem


+
Izraditi šablonu i š
+
8.Lièiti reklamne površOèistiti površinu za ispis, te je pripremiti
za izvo
ðenje transparentnog ispisa

+
Izvesti natpis postupkom rezanja
i transparentno obojiti natpis

+
9.Izvoðenje sitotiska Objasniti osobine svile za sitotisak
+
Èistiti alate, ureðaje i
+
Otapati sloj sa svile za sitotisak
+

II. GODINA NAUKOVANJA

Red.

Opis obrazovanja
Znanja i vještine koje

se moraju usvojiti
Raspored po polugodištima
br.
(posebni ciljevi)
(sadržaji programa)
1
2
3
4
1
2
3
4
5
6
1.







2.

Radovi na mineralnim podlogama







Svojstva i priprema razlièitih materijala za lièenje

Èvrstoæa, struktura, pukotine, procjena gledanjem, pokus, struganje, Lièilaèki alati, valjci, prskalice, alati
za
èišæenje, skidanje starih nalièUskladištenje pomoænih sredstava

Disperzije i disperzne boje

Fasadne boje

Uljene boje i lakovi

Vapnene, cementne i silikatne boje

Tehnike lièenja, sustavi i faze rada

tijekom èitavog naukovanja



"

"

"
"

"

"

"
3.Izvoðenje natpisa i slikovnih prikaza

na mineralnim podlogama

Pisanje kistom uz palicu

Izvoðenje ilustracije uz natpis

Šabloniranje natpisa

+

+

+
4.Radovi na drvenim podlogama Mekano drvo

Srednje mekano drvo

Tvrdo drvo

tijekom èitavog naukovanja

"

"


5.






6.



Svojstva i priprema razlièitih materijala za lièenje





Radovi na metalnim podlogama

Umjetne tvorevine od drva

Stari nalièi na drvu

Impregniranje, temeljenje

Izravnavanje

Skidanje starih nalièa

Materijali za zaštitno lièenje

Materijali za prozirno lièenje

Izvoðenje natpisa

Lièenje valjkom

Prskanje

Èeliène površine

Pocinèani èeliè Aluminij, bakar, plemeniti èelik

Stari nalièi na metalima

Metalna oksidacija, skidanje masnoæa

Zaštita od korozije, temeljenje

Izravnavanje

Hrapavljenje starih nalièa

tijekom èitavog naukovanja

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"
Skidanje starih nalièa

Kistovi, valjci, prskalice za boje

Uskladištenje i skladišna dokumentacija

tijekom èitavog naukovanja

"

"
7.











8.

Radovi na umjetnim materijalima











Radovi na staklu i sa staklom

Duromeri, plastomeri, elastomeri

Polimetilmetakrilat P M M A

Polikarbonati

Celulozni acetobutivat G F K

Ploèe, profili, folije

Èišæenje, skidanje masnoæa

antistatiziranje, hrapavljenje,

izravnavanje

Izrada natpisa:

konturiranje, izrezivanje, šabloniranje, sitotisak, utrljavanje, lijepljenje

Rad s kistovima, valjcima za boju,

prskalicama

Graða, tvrdoæa, optiè toplinsko širenje, skladištenje

Grupe stakala:

tanko staklo, prozorsko staklo,

debelo staklo, staklo za armature,

jedno - ploèasto i više - plo








+





+



+







+





+



+

+

+

+

+

+




+

+










9.







10.











Radovi na raznim vrstama papira







Radovi na tekstilu i s tekstilom

Èišæenje i otklanjanje masnoæ Izrada natpisa:

pokrivna i transparentna obojenja

s natpisom, uskladištenje materijala

Izrada natpisa:

konturiranje, izrezivanje, šabloniranje,

sitotisak, lijepljenje

Alati za izvoðenje, slikarski kistovi, valjci za boje, prskalice, alati za rezanje stakla, alati za toplo preoblikovanje stakla

Objasniti:

papir, karton, ljepenke, tapete

Kaširanje, impregniranje, lijepljenje

Izrada natpisa i pisanje, konturiranje,

šabloniranje, sitotisak, utrljavanje,

lijepljenje, rezanje, izrezivanje ...

Alati za pisanje, umjetnièki kistovi,

pisaèi, pištolj za prskanje, alati i

ureðaji za rezanje

Alati za transparente (tkanina, juta,

konoplja, lan, pamuk)

Grubo platno, cerada, zastor

Struktura, gustoæa, sposobnost upijanja, apretura, uskladištenje


+






+

+










+

+






+

+










+



+

+




+

+

+

+

+










11.













Sitotisak
Izrada natpisa:

pokrivno i transparentno bojenje,

te ispisivanje, bojenje, šabloniranje,

sitotisak, nanošenje tehnikom žiga,

vodenim bojama, uljeno - lakovnim

bojama

Izrezivanje po kroju, uèvršæivanje,

lijepljenje i napinjanje

Slikarski kistovi za pisanje, pištolj

za prskanje, alati za rezanje,

ureðaji za uèvršæ Uskladištenje i dostava materijala

Ureðaj za sitotisak i pribor, alati, alati i strojevi, svojstva materijala za sitotisak

Oblici sitotiska, okviri, svila i šablona, ureðaji za napinjanje, pr

Izrada šablona za sitotisak, ruène

šablone, crtaæe šablo

za pokrivanje, šablone za ispiranje, šablone za rezanje

Postupak:

ruèni tisak, strojni tisak, jednobojni

i višebojni tisak, ureðaj za su

+

+

+

+













+

+


+





+

+

+

+

+

+





+













+

+

III. GODINA NAUKOVANJA

Red.

Opis obrazovanja
Znanja i vještine koje
se moraju usvojiti

Raspored po
br.
(posebni ciljevi)
(sadržaji programa)
polugodištima
1
2
3
4
1
2
3
4
5
6
1.Prenošenje pisma, znakova i slikovnih prikaza na drvene podloge Pisanje rukom, izrezivanje, ljepljenje, šabloniranje, sitotisak
+
2.Prenošenje pisma, znakova i slikovnih prikaza na metalnim podlogamaPokrivni naliè kao podloga, natpis sa smolno lakiranim materijalima, uljenim bojama i lakovima, bojama za sitotisak

+
Uskladištenje
+
Izrada crteža natpisa, izrezivanje, š
+
3.Radovi na umjetnim materijalima i s umjetnim materijalima Termièko ponašanje, sposobnost preoblikovanja, za

+
4.Sitotisak i izrada šablone Fotošablone, kopirna otopina, senzibiliziranje, otiskivanje, izrada dijapozitiv -

+
5.Izrada natpisa pozlatom Listiæi metala i alati za izradu natpisa
+
Priprema podloge za pozlatu
+
Mat pozlata, odnosno posrebrivanje na emajliranim površinama, staklu, umjetnim materijalim
+
Sjajna pozlata, odnosno posrebrivanje na staklu i umjetnim materijalima
+
Radovi s metalnim efektom i broncama
+
6.Reklamna elektronika Èitati izvedbene planove prikljuèaka za najrazli
+
Upoznati prikljuèke za ž
+
Upoznati sklopke svjetiljke s visokim naponom
+
Upoznati sklopke svjetiljke s niskim naponom
+
Upoznati sklopke za žmiganje, polipol sklopka, sklopke za slo
+
Upoznati vrsta pogrešaka, pogreš
+
Upoznati V D E 0100, zaštitne mjere bez zaš


+
upoznati V D E 0128, ogranièenje napona, struje i uè<

B. Struèno - teorijski dio naukovanja

1. Tehnologija zanimanja s vježbama

1.1. Ciljevi i sadržaji nastavnih podruèja

I. GODINA NAUKOVANJA
Red.

br.
Nastavno

podruèje

Cilj

Sadržaj
1
2
3
4
1.Podloge za izradu natpisa i materijali Anorganske podloge

Karakteristike mineralnih podloga




Primjena anorganskih i pomoænih materijala materijala za lièenje

Prirodni i umjetni kamen

Silikati (staklo, keramika)

Sastav, vrste i svojstva betona

Sastav, vrste i svojstva razlièitih žbuka i gra Djelovanje na naliè

Sastav, svojstva i podruèje primjene vapna, cementa i silikatnih boja

Sredstva za impregnaciju

Sredstva za izravnavanje

Izolacije i neutralizacije

Sredstva za skidanje nalièa

i brušenje

Upoznati najvažnije metale kao poluge

za natpis

Upoznati metale kao sredstva za obojenje

Upoznati organske podloge

Upoznati karakteristike

drvenih podloga

Željezni i neželjezni metali

i njihova svojstva

Korozija i zaštita od korozije,

sredstva za zaštitu od korozije

Metalni listiæi, bronca, cinèani prah

Graða drveta, vrste drva i

njihova svojstva, štete na drvu, šteto Vlaga drva

Zaštita drva

II. GODINA NAUKOVANJA
Red.

br.
Nastavno

podruèje

Cilj

Sadržaj
1
2
3
4
Poznavati svojstva papira, kartona, ploèa od iverice s obzirom na njihovu obradu i prera

Steæi uvid u svojstva kože

Pregled najvažnijih tkanina

i njihovih sirovina





Pregled materijala i

njegove višestrane moguænosti koriPregled organskih sredstava za lièenje

Sastav, svojstva i prerada papira, ljepenke, kartona i ploèa od iverice kao dekoracijskih materijala i nosa Dobivanje i vrste kože

Svojstva kože, npr. materijal

za navlake

Podruèja primjene tkanina,

npr. dekoracijska sredstva

Materijal za navlake

Tekstilni podovi

Umjetna vlakna (tvari na

celuloznoj bazi)

Sintetska vlakna, poliamid, polipropilan, poliakrili

Duroplasti, termoplasti i elasti

i elastomeri, kao sirovine

za obradu i preradu

Sastav materijala za lièenje:

boje, razna sredstva, otapala, aditivi

Podjela materijala za lièenje

Zadaæa materijala za lièenje

2.Oblikovanje,

i risanje s

osnovama bojenja

OBLIK

Tehnièko crtanje i sposobnost baratanja sredstvima za crtanje

Uvid u znaèenje crtanja


Sposobnost izvoðenja geometrijskih osnovnih konstrukcija

Sposobnost prikazivanja perspektive

Znanje o zakonitosti izometrijskog prikaza i sposobnost prikazivanja

i mjerenja prizmatiènih

tijela i jednostavnih prostora




Crtaæa daska ili ploèa s

pripadajuæim priborom

Crtaæi pribor, olovka za crtanje

Vrste i sadržaj crteža kao npr.

velièina lista, mjerila, crtaæe

površine, vrsta linija, širina linija, mjerenje, znakovi

Linije i kutovi

Tlocrt, nacrt, bokocrt, frontalni prikaz

Jednostavni crteži prostora,

predmeta ureðenja

III. GODINA NAUKOVANJA
Red.

br.
Nastavno

podruèje

Cilj

Sadržaj
1
2
3
4


PROSTORUÈNO CRTANJE

Znanje o sredstvima i postupcima prostoruènog crtanja i sposobnost primjene tog znanja

Znanje o elementima oblikovanja i sposobnost primjene tog znanja


Prenošenje crteža

Sposobnost izrade prijenosnih pomagala




Vrste crtaæih materijala i alata

za prostoruèno crtanje, osobito

crteža olovkom

Toèka, linija, površina, tijelo

Kontrasti oblika, odnosi oblika

Prikazati jednostavne predmete

i prostore

Dijeljenje danog dijela na jednake dijelove, uveæavanje, smanjivanje pomoæ Pontograf, episkop i sl.

Sredstva za umnožavanje, pauze, šablone,


BOJA

Sustav poretka boja i uvid

u sustav poretka boja

Uvid u odnose miješanja



LIÈILAÈKE BOJE I TEHNIKE

Poznavanje sposobnosti lièilaèkih boja, njihovo pode i naèini nanošenje

Sposobnost pokrivnog nanošenja boja i usklaðivanje tonova


Skale boja, tablice boja

Tijela za bojenje

Zakonitosti aditivnog miješanja

boja, supstraktivnog miješanja boja, pigmentnog miješanja, opti


Uobièajene lièilaè npr. miješati, razreðivati, usklas lopaticama u nanošenju postupnih obojenja

Siva ljestvica, krugovi, tonovi boja,

miješanje boja


DJELOVANJE BOJA

Uvid u uèinke boja

Sposobnost postizanja uèinka boja redoslijedom obojenih površina



Pregled funkcija boja

MATERIJALI

Sposobnost oblikovanja

materijala


Èar boja, psihološko djelovanje boja,

kontrasti boja

Uèinak simbola, signalne boje,

boje za oznaèivanje

Kontrasti, npr. simultani, svjetlosni, kontrasti tonova boja, zasiæenja, toplo - hladno, aktivno - pasivno, lagano - teUljepšavanje, nakit, oznaèivanje, redoslijed, dobro osje

Npr. papir, ljepenka, karton, tekstil, koža, umjetna koža, stak


PISMO

Uvid u povijesni

razvitak pisma

Uvid u oblikovanje pisma

Sposobnost pisanja

Sposobnost primjene gotovih slova (npr. montažnih slova)

UKRASNE TEHNIKE

Sposobnost povlaèenja linija


Podrijetlo, razvoj i promjene pisma, vrste pisma

Slova, proporcije slova, razmaci, zlatni rez

Velika slova, mala slova, rijeèi, redovi

Npr. slova koja se lijepe, slova koja se utrljavaju, slova koja se udaraju žigom

Držanje lièilaè za povlaèenje linija

Izvlaèenje ravnih, kosih i vertikalnih linija, kratkih, dugaèkih linija <

Izvlaèenje lukova i kružnica

Izrada mreže linija


Sposobnost rada s pismoslikarskom palicom

Izrada pauze

Izrada šablone



Imitacije drva i mramora

Držanje palice i kista

Omeðivanje slova ili crteža

Izrada crteža ili individualnog crteža

Bušenje i prenošenje prahom

Crtež šablone; slovo ili

ukrasne bordure

Odreðivanje otiska

Rezanje otiska

Otiskivanje na podlozi

Crtež godova

Priprema podloge i lazure

Izvlaèenje godova specijalnim alatima

3. Struèni raèun

3.1. Pregled nastavnih podruèja s vremenskim rasporedom
Red.
Nastavno
Broj sati po obrazovnim godinama
Ukupno
br.
podruèje
I.
II.
III.

1.

2.

3.

4.

5.


Matematièke i raèunske osnove

Izraèunavanje plaæa

Izraèunavanje materijala

Izraèunavanje vlastitih troškova

Izraèunavanje kamata


70

-

-

-

-

-

10

10

15

-

-

10

17

-

5

70

20

27

15

5
UKUPNO SATI:
70
35
32
137

I. GODINA NAUKOVANJA
Red.

br.
Nastavno

podruèje

Cilj

Sadržaj
1
2
3
4

1.

Raèunske operacije

Osnovne raèunske operacije:

razlomak, postotak, proporcionalnost

Osnovne jedinice mjera

i velièina, te njihova pretvorba

Raèunski obuhvat

pojedinih faza, tablièni prikazi, obrazloženje rezultata ra


Udjeli u vrstama podloga za natpis

Preraèunavanje vrste podloga dužinskim ili kvadratnim metrom

Izraèunavanje materijala za proizvodnju natpisa (kolièina,

masa, troškovi)

Usporedno izraèunavanje

II. GODINA NAUKOVANJA
Red.

br.
Nastavno

podruèje

Cilj

Sadržaj
1
2
3
4

1.


2.

3.


Izraèunavanje

materijala

Izraèunavanje plaæe

Izraèunavanje troškova


Raèunski obuhvati tehnološke Izraèunati utrošak radnog vremena i plaPoznavanje sastava materijalnih troškova, troškova izrade, izraèunati troškove

jednog izratka ili serije


Podloge i materijali za lièenje:

utrošak materijala u odnosu natpisa i velièine zadane plohe po komad

Vrijeme proizvodnje jednog natpisa, radno vrijeme izrade uzimajuæi u

obzir zadano vrijeme i broj komada

Plaæu po komadu, satu, danu i mjesecu (bruto i neto plaæa)

Pojedinaèni materijalni troškovi, zajedniPojedinaèni troškovi izrade uzimajuIII. GODINA NAUKOVANJA
Red.

br.
Nastavno

podruèje

Cilj

Sadržaj
1
2
3
4
1.






2.



3.

Izraèunavanje

materijala





Izraèunavanje plaæa



Izraèunavanje kamata

Izraèunavanje materijala

i pribora




Izraèunati otpad materijala

Izraèunati razne

vrste plaæa


Izraèunavanje kamata

Potrebna kolièina materijala za

izratke i serije - razlièiti materijali

Izraèunati potrebne kolièine materijala kod izrade slo Utrošak materijala (pribor za pojedine komade ili serije natpisa)

Izraèunavanje otpada materijala

Plaæe po vremenu

Plaæe po akordu

Plaæe po premiji

Plaæe po skupinama

Porezi, odbici, doplaci

Kamate, glavnice, kamatna stopa, rok

IV. NASTAVNI PLAN NAUKOVANJA

Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za savladavanje znanja i vještina koji su neophodni za ovo zanimanje kao i na duljini trajanja nastave u pojedinoj školskoj godini.

Nastavni plan
Nastavni predmeti
Sati godišnje
I.
II.
III.
A Praktièni dio naukovanja

B Struèno - teorijski dio naukovanja i vježbe

1. Tehnologija struke s vježbama

3. Struèni raèun

1080

280

210

70
1080

280

245

35
960

256

224

32
UKUPNO A + B
1360
1360
1216

V. METODIÈKE NAPOMENE

Nastavni program naukovanja je okvirni, pa æe obrtnièka škola, zajedno s obrtnicima, izraditi izvedbene programe. Pri tome se mora voditi raèuna da obrtnièke radionice nisu podjednako opremljene pa nastaju programske razlike, koje je potrebno prevladati radi cjelovitog stjecanja zanimanja.

Praktièni dio naukovanja, Tehnologija struke i Struèni raèun programirani su tako da èine smislenu cjelinu u kojoj se sadržaji meðusobno nadopunjuju.

U odabiru sadržaja nastavnog programa korišten je princip egzemplarnosti. Pri izradi izvedbenog programa treba uvažavati specifiènosti radionica u školi i obrtnièkih radionica ne narušavajuæi pri tom osnovnu strukturu okvirnog programa.

Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a sadržaj se rasporeðuje sukladno školskom kalendaru.

Preporuèa se da svaka obrazovna skupina bude, u svakom polugodištu, kroz utvrðeni didaktièko vremenski blok na naukovanju u školi, a u ostalom dijelu kod obrtnika s kojima nauènik ima sklopljen ugovor o naukovanju. Vremenska dimenzija pojedinog bloka biti æe uvjetovana planom vremena potrebnog za ostvarenje teorijskog dijela naukovanja i vježbi, te planiranog vremena za realizaciju razlike programa u školskim radionicama.

Praktièni dio programa treba najveæim dijelom realizirati kod obrtnika. Struèni uèitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi uèenik vodi dnevnik rada.

Teorijski dio naukovanja i vježbe ostvaruju nastavnici s visokom struènom spremom koji su završili studij na fakultetu za likovnu umjetnost, odnosno odgovarajuæi program. To pretpostavlja timski rad s unutarnjom podjelom rada prema znanju i sposobnosti pojedinih struènjaka.

VI. POMOÆNIÈKI ISPIT

Ispit se sastoji iz praktiènog i teorijskog dijela.

Pomoænièki ispit obuhvaæa vještine i znanja navedena u prilogu te nastavnu graðu predavanu na školskoj nastavi.

Za dokazivanje vještina ispitanik treba pod nadzorom u vremenu od sveukupno najviše 32 sata napraviti dva ispitna izratka i izvesti tri radne probe.

1. Kao ispitni izradci osobito dolazi u obzir:

- izradba staklene ploèe za natpis koja se obraðuje s poleðine i transparentno i za koju treba izraditi elektrièno osvjetljenje spremno za prikljuèak,

- izradba ispisa na pripremljenoj oslojenoj podlozi.

Za ove ispitne izratke ispitanik treba na ispitu izvesti nacrt boje u omjeru 1 : 5 i odgovarajuæe crteže izrade.

2. Kao radne probe u obzir dolaze iz onih radnih podruèja, koja kod ispitnih izradaka nisu pokazana ili nisu dovoljno pokazana, a naroèito:

- instaliranje i izrade oblikovane svjetleæe visokonaponske cijevi spremne za prikljuèak,

- pravljenje pisma, ornamenata ili znakova,

- pisanje pisma,

- korištenje listiæa metala,

- tiskanje postupkom sitotiska,

- obraðivanje i preraðivanje umjetnih materijala, metala, stakla ili drveta.

3. Za dokazivanje znanja ispitanik treba biti pismeno ispitan iz ispitnih predmeta Tehnologija, Tehnièka matematika, Tehnièko crtanje, kao i Gospodarstvo i Znanost o društvu. Zadaæe tih pitanja dolaze osobito iz sljedeæih podruèja u obzir:

1. Ispitni predmet Tehnologija:

- znanja o obliku, boji, poznavanje stila,

- radni i pomoæni materijali,

- alati, ureðaji i strojevi,

- ljestve i skele,

- tehnika obrade i prerade,

- elektrotehnika visokog i niskog napona za reklamna postrojenja,

- tehnièke upute i propisi,

- zaštita na radu, sprjeèavanje nesreæe, zaštita okoliša i racionalna uporaba energije.

2. Ispitni predmet Tehnièka matematika:

- izraèunavanje utroška materijala i potrebnog vremena kod obraðivanja površina i izrada tijela,

- izraèunavanje elektriènih velièina.

3. Ispitni predmet Tehnièko crtanje:

- èitati odobreni crtež za reklamno postrojenje,

- izraditi perspektivni crtež.
Klasa: 311-01/9s7-01/213

Urbroj: 526-01-97-22

Zagreb, 30. lipnja 1997.


Ministar

mr. Nenad Porges, v. r.
Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajuæi u obzir jedno od glavnih naèela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može isprièavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Takoðer u posebnom dijelu (Narodne novine - Meðunarodni ugovori) objavljuju se meðunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.