Zakoni i propisi - Pravni savjeti 84 18.08.1997 Stručno-teorijski i praktični dio programa za zanimanje SLASTIČAR

Na temelju članka 39. stavka 2. Zakona o obrtu ("Narodne novine" br. 77/93) ministar gospodarstva, uz prethodno mišljenje Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra prosvjete i športa donosi

STRUČNO - TEORIJSKI I PRAKTIČNI DIO PROGRAMA
(NAUKOVANJE)
ZA ZANIMANJE SLASTIČAR

     
   

Internet i poslovne usluge za poduzetnike


Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge

Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave.
Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice.

Link za opširnije informacije o izradi web stranica

 
 
     


Link na pregled svih poslovnih i internet usluga



Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

I .DVOJNI SUSTAV OBRAZOVANJA ZA POTREBE OBRTNIŠTVA

Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost općeobrazovnog od stručno - teorijskog i prakti-čnog dijela programa naukovanja.

Nastava stručno - teorijskih sadržaja naukovanja ostvaruje se u obrtničkoj i drugim srednjim strukovnim školama. Praktični dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtničkoj školi. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke. Kako su obrtnička zanimanja vrlo raznolika nemoguće je propisati jednoobrazovni pristup organiziranju i izvođenju nastave pa je naukovanje moguće organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rješenja, uzimajući u obzir pojedinosti zanimanja, a što se utvrđuje izvedbenim programom.

Modeli organizacije nastave vrlo su često bitno različiti od modela koji se primjenjuju za općeobrazovne sadržaje.

Ovi načini omogućuju veću racionalnost obrazovanja. Važna je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je završetak naukovanja odvojen od općeobrazovnog dijela programa.

Naukovanje završava polaganjem pomoćničkog ispita.

II. OPĆI I POSEBNI CILJEVI OBRAZOVANJA

Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućuju polazniku da po završetku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.

U skladu s navedenim, mogu se odrediti sljedeći opći ciljevi naukovanja:

Kao posebni ciljevi obrazovanja za zanimanje slastičara određuju se:

izrađivanje svih vrsta slastica i njihovo ukrašavanje (torte, kolači, pecivo, bomboni, sladoled, proizvodi od čokolade, proizvodi od marcipana i nougata, proizvodi od šećera i sl.),

II. NASTAVNI PROGRAM

A. Praktični dio naukovanja

I. GODINA NAUKOVANJA
Red. broj
Opis obrazovanja

(posebni ciljevi)
Znanja i vještine koje se moraju usvojiti

(Sadržaji programa)
Raspored po polugodištima
1
2
3
4
1
2
1.Zaštita na radu, sprječ Primijeniti propise o zaštiti na radu vezane za zanimanje
Opisati tipične situacije koje dovode do nesrećusvajati tijekom cijelog naukovanja
Opisati ponašanje pri nesreć
Opisati opasnosti pri rukovanju električnom strujom
Navesti važne propise sprječ
Navesti opasnosti pri rukovanju otrovima, plinovima i zapaljivim materijalom
Navesti moguće nač
Znati upotrijebiti odgovarajuća sredstva za dezinfekciju i suzbijanje
Uklanjati otpatke
Racionalno koristiti energiju
2.Provođenje mjera higijene Objasniti značenje higijene pri radu
Urediti i održavati čusvajati tijekom cijelog naukovanja
Izabrati i stalno koristiti radnu odjeću
Primijeniti propise o higijeni
3.Primjena propisa o obrtništvu i Primijeniti propise o obrtništvu i živeusvajati tijekom cijelog naukovanja
Navesti propise koji vrijede za živežusvajati za čitavo vrijeme školovanja
Poznavati propise koji se odnose na obrtničku struku
4.Poznavanje obrtničkog pogona Struktura obrtničke radionice
+
Tijek proizvodnje
+
+
Objasniti zajednički rad dijelova pogona
+
5.Posluživanje i održOpisati način rada postrojenja, strojeva i aparata
+
Koristiti strojeve u skladu s uputom za korištenje i propisima o sigurnosti
+
+
Održavati postrojenja, strojeve i aparate u skladu s propisima o sigurnosti rada
+
6.Skladištenje i kontrola sirovina, poluproizvoda i gotovih proizvodaOrganizacija skladišta
+
Preuzimanje robe
+
Ispitivanje težine i količ
+
Hlađenje sirovina, poluproizvoda i gotovih proizvoda
+
Opisati vrste sirovina i poluproizvoda
+
Objasniti utjecaje vlage, svjetla i temperature na postojanost proizvoda
+
Poznavati postupke i vrste skladištenja
+
Izabrati materijale i pakirati slastičarske proizvode
+
7.Izrada i prerada smjesa Vrste smjesa (dodaci, načini izrade smjesa)
+
Izrada laganih smjesa
+
Izrada biskvitnih smjesa
+
Miješanje smjesa od badema
+
Napraviti i pržiti tekuć
+
Peći tekuću smjesu
+
8.Izrada nadjeva i prerada voća Naučiti kako se izrađuje nadjev i odrediti postojanost
+
Istući slatko vrhnje
+
Kuhati različite jednostavne kreme
+
Navesti vrste, podrijetlo i primjenu voća i suš<
+

Pripremiti voće
+
Blanširati i kuhati voć
+
Kuhati temeljac za kremu od vrhnja i umiješati tu
+
9.Ukrašavanje torti i ostalih slastica Ukrašavati s vrećicom za
+
Oblagati slastice i torte kremom i raznim dekoracijama
+
Ukrašavati tuljcem za š
+
10.Izrada peciva Odmarati prhko tijesto, razvaljati, rezati i oblikovati
+
Znati vrste i primjenu različitih prhkih tijesta
+
Lisnata tijesta razlikovati prema načinu izrade
+
Znati postupke pripreme, odmaranje i razvlačenje te izradu razli
+
Znati vrste i primjenu dizanog tijesta
+
Dizano tijesto odmarati, miješati i mijesiti
+
11.Pripremanje i korištenje glazura Pripremiti temeljnu glazuru
+
Glazirati pecivo
+

II. i III. GODINA OBRAZOVANJA
Red broj
Opis obrazovanja

(posebni ciljevi)
Znanja i vještine koje se moraju usvojiti

(Sadržaji programa)
Raspored po polugodištima
1
2
3
4
3
4
5
6
1.Posluživanje i čRukovati svim aparatima i uređajima u kuhinji uvaž+
Održavati aparate i uređ+
2.Kontrola i skladištenje sirovina poluproizvoda i gotovih proizvodaIzabrati i ocijeniti sirovine prema kakvoći +
Odvagati sirovine, dodatne materijale +
Zamrzavati i odmrzavati sirovine, poluproizvode i gotove proizvode +
Skladištiti i kontrolirati postojanost poluproizvoda i gotovih proizvoda + +
3.Izrada smjesa Prema zadnjoj recepturi birati sirovine, dodatke i začine za razne vrste smjesa +
Izrađivati i oblikovati biskvitne smjese (biskvitni kola++
Tući lake i teš+
Ispržiti smjesu od badema +
Oblikovati, izrezati, puniti i peći smjese +
Peći smjesu od sjeckanih badema odnosno peć+
Upoznati svojstva i uporabu nadomjestaka za šeć< +
Pripremiti i peći kaš+
Moći ocijeniti kakvoć+
Navesti pogreške i moguć +
4.Izrada nadjeva Razlikovati kreme od maslaca prema vrsti izrade i primjeni +
Pripremiti kuhane kreme od kakaa i šeć+
Miješati smjese od badema, oraha, lješ+ +
Pripremiti pikantne nadjeve od sira, mesa, riba, povrća + +
5.Priprema torti i ukrašavanje Složiti tijesto u kalupe +
Ispuniti kalupe smjesom +
Moći izvesti osnovne tehnike dekoriranja (izrezivanja, posipavanja, oblaganja i sl.) + +
Preliti torte i razne slastice čokoladom i fondatom +
Složiti petits fours, preliti ga i ukrasiti +
Izabrati dekor ( i objasniti razloge) +
6.Izrada peciva od lisnatog tijesta, prhkog tijesta i dizanog tijesta Znati objasniti proces fermentacije +
Peći dizana tijesta (paziti na vrijeme fermentacije) +
Miješati i oblikovati prhko tijesto +
Praviti čajna peciva od prhkog tijesta, ukraš+
Peći lisnato i prhko tijesto +
Koristiti recepture za izradu tijesta, dodavati sirovine i druge materijale kao i začine za tij +
Izraditi i peći teš+
Ocijeniti gotove proizvode prema recepturama +
Znati izvore pogrešaka kod izrade kolač +
7.Priprema i prerada glazura Pripremiti glazuru od bjelanjaka +
Pripremiti cakline od čokolade +
Pripremiti i temperirati preljev od kakaa s maslacem i še+
8.Izrada medenjaka Znati vrste medenjaka +
Prema recepturama izabrati i dozirati sirovine, začine i dodatke za izradu medenjaka i ostalih +
Skladištiti tijesto za kolač+
Tijesto za kolače s medom i medenjake izraditi, premazivati i pe +
9.Izrada skica za slastičarske proizvode Izraditi crteže za torte i kalupe +
Izraditi nacrte za ornamente i slova +
Prema nacrtima izraditi materijale za izradu ornamenata i slova +
Izrađivati ornamente od č +
Napraviti dekoracijske modele od šeć +
Objasniti značenje harmonije materijala i boja kao i adekvatnost oblika za dekoriranje slasti +
10.Proizvodi od marcipana i nougata Razlikovati vrste marcipana i nougata prema sastavu i izradi, izgledu i okusu + +
Oblikovati proizvode od marcipana +
Puniti slastice marcipanom i nougatom +
11.Slastice sa čokoladom Znati izabrati čokoladni preljev prema sastavu za određ+
Praviti lijevane figure od čokolade +
Razne vrste peciva uranjati i prelijevati čokoladnim preljevom +
Pripremiti čokoladni preljev za ukraš+
Ocijeniti gotove proizvode i opisati pogreške kod izrade +
12.Izrada proizvoda od šećKuhati šećer do odre+
Opisati vrste krokanata načinu izrade i preradi te primjeni +
Izraditi i prirediti krokant +
Lijevati i modelirati karamelu za dekoriranje +
13.Čokoladni bomboni Objasniti razne recepte za bombone +
Objasniti izradu raznih vrsta čokoladnih bombona s teku+

Preliti i ukrasiti čokoladne bombone +
Napraviti čokoladne bombone +

Napraviti punjene čokoladne bombone (marcipan, nougat i sl.) +
Pripremiti pržene, nasjeckane bademe i pokriti ih +
Ispitati gotove proizvode +
14.Izrada sladoleda i slastica od sladoleda Homogenizirati i pasterizirati masu za sladoled +
Miješati i zalediti sladoled +
Složiti i ukrasiti torte od sladoleda +
Složiti i ukrasiti sladoledni kup i pić+
Izraditi i ukrasiti razne slatkiše sa sladoledom +
Odabrati voće za dekoraciju proizvoda od sladoleda +
15.Slastice s voćem Izrada podloga za kolače od voća +
Odabrati sirovine i prigotoviti ih prema raznim recepturama slastica na bazi voća +
Koristiti želatine +
16.Slano pecivo i pecivo od sira Od različitih tijesta i smjesa pripremiti slano pecivo i pecivo od sira +
Pripremiti, puniti, ukrašavati i peć +
Izraditi paštete (nadjeva) za slano pecivo (sir, meso, riba, povr+

B. Stručno teorijski dio naukovanja

1. Tehnologija zanimanja

1.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Nastavno područje
Broj sati po obrazovnim godinama
I
II
III
Ukupno
1. Osnove higijene
25
-
-
25
2. Fizika, kemija, biologija
60
-
-
60
2.1. Osnove fizike
20
-
-
20
2.2. Osnove kemije
25
2.3. Osnove biologije
15

3. Prehrana
55
-
-
55
3.1. Hranjive tvari
20
3.2. Fiziologija prehrane
20
3.3. Održavanje vrijednosti hrane
15

4. Slastičarstvo
-
175
152
327
4.1. Tijesta
40
4.2. Smjese
50
4.3. Proces pečenja
15
4.4. Tvari za zaslađivanje
15
4.5. Začini, želei i vezivna

sredstva

20
4.6. Kreme i nadjevi
20
4.7. Kakao, proizvodi od

kakaa, nougat

10
4.8. Hlađenje i zamrzavanje
20
4.9. Sladoled
40
4.10. Fina peciva
52
4.11. Proizvodi od

marcipana, čokolade i

šećera

40
5. Stručno crtanje (vježbe)
-
35
20
55
6. Obrtnički propisi i propisi o

živežnim namirnicama

-
-
20
20
Ukupan broj sati
140
210
192
542

1.2. Ciljevi i zadaće predmeta

Učenik treba:

- steći uvid u sve propise vezane uz ovu djelatnost i primjenjivati ih,

- znati podatke nužne za proizvodnju i kontrolu kvalitete proizvoda,

- steći osnovna znanja o biološkoj i kemijskoj građi sirovina i njihovom korištenju,

- steći znanja o tehnikama izrade proizvoda i znati ocijeniti njihovu kvalitetu,

- poznavati osnovne recepte za primjenjivanje slastica kao i uređaje koji se pri tom koriste,

- znati provoditi mjere zaštite na radu, poznavati osnove higijene, čuvati okoliš, znati štedjeti energiju, biti svjestan potrebitosti svih mjera koje tome doprinose i uvažavati ih.

1.3. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja

I. GODINA NAUKOVANJA
Red. br.
Nastavno područje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
1. Osnove higijene Ekologija i njezino značenje za čovjekaHigijena okoliša

zrak - zagađivanje i zaštita

tlo - zagađivanje i zaštita

voda - vrsta vode i vodoopskrba sustava,
zaštita voda, biološ Zaštita radnih pogona od zagađivanja Fizikalni zagađivači,

kemijski zagađivači,

biološki zagađi
bolesti uvjetovane, zagađivanjem,
higijena radnih pogona,
higijena pribora i uređaja u ugostiteljstvu.
Zaštita radnika Higijensko održavanje odjeće i obu
osobna higijena
Higijena rada,
mikroklima u radnim prostorima,
rad, odmor, rekreacija,
profesionalne bolesti i ozljede u ugostiteljstvu,
osobna zaštita, sredstava.
2. Fizika/kemija/biologija
2.1. Osnove fizike Osnove mehanike Translacija i rotacija tijela
Sila i masa Newton-ovi zakoni mehanike
Moment sile
Poluga i primjene
Sile u tekućinama i plinovima
Tlak
Miješanje tekućina
Mehanički rad i energija
Djelotvornost i mehanička prednost stroja
Osnove topline Temperatura, unutarnja energija i toplina
Toplinsko rastezanje
Čvrste tvari i tekućine
Agregatna stanja
Osnove elektriciteta Napon, jakost struje i električni otpor
Ohmov zakon, vodiči i izolatori
Rad i snaga u električnim sustavima
Uvid u funkcije elemente i primjenu radnih sredstava Proizvodnja i prenošenje energije putem uređ Proizvodnja topline i hladnoće i njihovo prenoš Priključak električnih ure
Granice opterećenja
Opasnosti od električne struje i prava pomoć
2.2. Osnove kemije Osnovni kemijski pojmovi Atom, kemijski element, prirodni sustav elementa,
Kemijski simboli, formule i jednadžbe
Kiseline, hidroksidi i soli Hidroksidi i njihova svojstva
Proces neutralizacije
Soli
Organski spojevi Ugljikovodici, najjednostavniji organski spojevi,
Biološki lužSvojstva i rasprostranjenost
Masti i ulje
Bjelančevine - svojstva i vrijednosti
2.3. Osnove biologije Građa i funkcija stanice Građa životinjske i biljne stanice
Stanične funkcije
Ustroj stanica
Tkivo
Funkcije organizma Oplodnja
Rast
Izmjena tvari
Čimbenici koji utječu na pravilan razvoj organizma
Higijena življenja
3.Prehrana
3.1. Hranjive tvari Živežne namirnice Namirnice biljnog i životinjskog podrijetla
Kemijski sastav živežnih namirnica
Hranjiva vrijednost živežnih namir
Omjer hranjivih tvari i energetskih potreba ljudskog organizma

Pregled svojstava hranjivih tvari Ugljikohidrati u živežnim namirnic
Proces fotosinteze, asimilacije i desimilacije
Svojstva ugljikohidrata
Topljivost, bubrenje, stvaranje gela i fermentiranje
Masti i ulje u živežnim namirnicam
Vrste masti i ulja
Esencijalne masne kiseline
Zasićene i nezasićene masne kiseline
Svojstva masti i ulja (netopljivost u vodi)
Bjelančevine,
Glavni izvori bjelančevina
Svojstva bjelančevina topljivost, vezanje vode, stvaranje gela, koagulacija
Mineralne tvari - svojstva i izvori mineralnih tvari
Vitamini
Vrste svojstva, izvori vitamina
Voda - svojstva
Sadržaj vode u namirnicama
Voda za piće
3.2. Fiziologija prehrane
Znanje o fiziološkim procesima prehrane Procesi prehrane, resorpcija i prijenos hranjivih tvari
Izmjena tvari
Uloge vitamina, kiselina i lužina u prehrani
Načela zdrave prehrane Zdrava prehrana je preduvjet zdravlja
Prilagođivanje hrane životnoj dobi
Dijetetska prehrana
Pogreške u prehrani
3.3. Održavanje prehrambene vrijednosti žive Svojstva živežnih namirnica Svojstva koja određuju prehrambenu vrijednost namirnica
Upotrebljivost u odnosu na svrhu primjene
Izborni kriteriji
Određivanje kvalitete i razlike u kvaliteti Utvrđivanje kvalitete žive
Trgovački razred i razred kvalitete
Smjernice za kvalitetu
Čimbenici koji mijenjaju stanje i vrijednosti žUtjecaj i primjene kod transporta
Pogreške kod određivanja i prera
Utjecaji i promjene kod spremanja i skladištenja namirnica
Utjecaji i promjena kod prezentacije i kod prodaje namirnica
Poželjne i neželjene promjene izaz
Gubici u vrijednosti namirnica
Gospodarsko značenje održGospodarske štete izazvane kvarenjem ž Gospodarsko značenje održavanja skladi

II. GODINA NAUKOVANJA
Red. br.
Nastavno područje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
1.Slastičarstvo
Tijesta Izrada i prerada dizanih tijesta Jednostavno dizano tijesto
Teško dizano tijesto
Vučeno dizano tijesto
Tučeno dizano tijesto
Posebna dizana tijesta
Račun: cijena materijala, prerač
Izrada i prerada prhkog tijesta Razvaljano prhko tijesto
Špricano prhko tijesto
Posebna prhka tijesto
Izrađivanje i prerada lisnatog tijesta Vrste lisnatog tijesta
Izrađivanje i prerada tijesta za medena kolač< Smeđa tijesta za medene kolače i medena tijesta
Premazani medenjaci i medeni kolači
Skladištenje
Račun: izračSmjese Razlikovati smjese za razne smjese kolača Vrste smjesa
Recepture za priređivanje smjesa za kolaTehnike izrađivanja tijesta
Račun: preračBiskvitne smjese i proizvodi Osnovni recepti za biskvite
Postupak izrade
Proizvodi od biskvitne smjese
Smjese za suhe kolače i smjese za šOsnovni recepti
Postupak izrade
Proizvodi
Pjenaste smjese i proizvodi od pjenastih masa Osnovni recepti
Postupak izrade
Proizvodi
Smjese za pečenje i tekućOsnovni recepti
Postupak izrade
Proizvodi
Smjese od badema i proizvodi od badema Osnovni recepti
Postupak izrade
Proizvodi
Kašaste smjese i njihovi proizvodi Osnovni recepti
Postupak izrade
Proizvodi
Proces pečenja Objasniti tehničke pretpostavke za proces pečenja Toplina, toplomjer, priometar, termostat, isparavanje
Opasnost od nesreća
Račun: izračObrazložiti promjene u materijalu za peč< Pogon peći, stvaranje okusa, mirisa i boje, stvaranje mekotina (sredine) i kore, vrijeme peRačun: gubici peč
Razlikovati postupke pečenja Friteza
Mikrovalna pećnica
Aparat za šuplji kolač
Oblik za vafle
Objasniti pogreške u pečIsušivanje, pucava kora, plosnato pecivo, pecivo malog volumena
Objasniti promjene nakon pečenja Ohlađivanje, staro pečenje

Račun: gubici pri skladištenju

Tvari za zaslađivanje Označiti stupnjeve kakvoće Osnovne sorte
Šećer u kocki, glava <
šećer za kandiranje, tuljac,
Opisati svojstva šećSlatkoća, topljivost, sposobnost karmeliziranja, hidroskopsko djelovanje
Objasniti kuhanje šećAlati, aparati
Odnosi mješavina, dodaci, stupnjevi kuhanja
Objasniti preradu šećPrerada kuhanog šećera od
Pravljenje topljenog šeć
Račun: preračRazlikovati šećIzrada i primjena nekuhanih i kuhanih glazura
Navesti materijale za nadomjestak i zamjenu šeć< Saharin, fruktoza i sl.
Označiti vrste meda i kvalitetu meda Med prema podrijetlu
Okus i slatkoća
Objasniti značenje šDobivanje, primjena
Začini, želei i vezivna sredstva Razlikovati začine i mješavine zaPodjela

Sadržaj

Karakteristike kakvoće
Skladištenje
Primjena
Razlikovati arome i esencije Vrste
Primjena
Obrazložiti primjenu alkohola Žestoka alkoholna pića
Vino
Pivo
Obrazložiti primjenu kuhinjske soli Stvaranje okusa
Tehničko djelovanje tijekom peč
Objasniti želee, vezivna sredstva i njihovo djelovanje Biljna i životinjska sredstva za stvaranje ž
Primjena
Svojstva želea Bubrenje, dizanje,
Lijepljenje
Stvaranje gela (želea)
Kreme i nadjevi Razlikovati vrste krema Kuhane, miješanje
Račun: izračOpisati izrađivanje tučMetode izrađivanja (tučenje)
Ocijeniti kremu od vrhnja Osnovni recepti
Postupak izrade
Vrste i primjena
Ocijeniti kremu od vanilije Osnovni recepti
Postupak i primjena

Vrsta primjene

Ocijeniti kremu od maslaca Osnovni recepti
Postupak izrade
Vrste i primjena
Razlikovati ostale kreme i slatka jela Canache
Vinska krema
Voćna krema
Krema od sira
Hladna i topla slatka jela
Razlikovati nadjeve Nadjevi od kokosa, oraha,

marcipana i nougata

Nadjevi od mesa i sira
Kakao i proizvodi od kakaa, nougat Razlikovati proizvode od kakaa Smjesa od kakaa
Maslac od kakaa
Prašak od kakaa
Čokolada
Preljev od čokolade (kuverture)
Masna glazura koja sadrži kakao
Račun: izračOcijeniti preradu preljeva od čokolade Vrste
Postupak temperiranja
Mogućnosti primjene
Opisati preradu nougata Proizvodnja
Trgovački razredi
Primjena
Stručno crtanje Razumjeti osnovna pravila i osnovne tehnike ukrašavanja Pravljenje oblika
Oblikovanje boje
Materijali
Izvoditi pisma i ornamente iz osnovnih geometrijskih oblika Slova, brojke,

Ukrašavanje rubova

Crtati ukrasne oblike Slikovna pisma
Oblici ornamenata
Sladoled i slastice

III. GODINA NAUKOVANJA
Red. br.
Nastavno područje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
Hlađenje i zamrzavanje Obrazložiti hlađenje i zamrzavanje Osposobljavanje za postojanost
Racionalizacija
Račun: potroš promjene temperature, vrijeme zamrzavanja, troškovi
Objasniti pretpostavke i procese kod hlađenja i zamrzavanja Temperatura hlađenja, naglog zamrzavanja, skladiš
Stvaranje kristala, smrzotine
Opasnosti pakiranja
Objasniti mogućnosti odmrzavanja Temperatura prostorije, hladnjak, mikrovalna pećnica, ormar za fermentaciju, peć
Ocijeniti zamrznutu robu Promjena kakvoće
Sladoled Razlikovati vrste sladoleda Propis o sladoledu
Račun: prodajna cijena
Objasniti postupak zamrzavanja Aparat za sladoled
Zamrzivač
Aparat za mliječni kremasti sladoled
Ocijeniti izrađivanje sladoleda od kreme Osnovni recept
Postupak izrade
Izvedenice
Primjena
Ocijeniti izrađivanje sladoleda od vrhnja Osnovni recept
Postupak izrade
Izvedenice
Primjena
Fina peciva Ocijeniti izrađivanje torti Vrste
Podloge
Nadjevi
Premaz
Ukrašavanje
Dekor
Račun: prodajne cijene
Ocijeniti izrađivanje deserta i petis fours Vrste

Podloge

Nadjevi
Premaz
Ukrašavanje
Dekor
Ocijeniti izrađivanje čVrste
Sastav
Dekor
Proizvodi od marcipana, čokoladni bomboni, čObjasniti preradu marcipana Sirova smjesa

Karakteristične kakvoće

Proizvodi

Račun: prodajne cijene

Objasniti izradu čokoladnih bombona Vrste
Postupak izrade
Dekor
Objasniti izradu čokoladnih proizvoda Tijela: šuplja/puna

Materijal za ukras

Objasniti preradu karamela i krokanta Proizvodi od karmela

Proizvodi o krokanta

Stručno crtanje Opisati pravila i tehnike različitih mogućnosti markir Oblikovanje kalupa

Oblikovanje boje

Materijali

Oblikovati ornamentalno slastičarske proizvode Deserti

Petis fours

Čokoladni bomboni

Crtati radne crteže Torte za svečanosti
Kalupi
Obrtnički propisi Poznavati obrtničke propise Radno vrijeme
Zaštita na radu
Higijena, okoliš
Račun: izračPoznavati pravne propise Sirovine, dodaci
Poluproizvodi, gotovi proizvodi
Deklaracija
Poznavati odredbe o dijetalnim proizvodima Sirovine

Recepture

Proizvodi
Deklaracija
Poznavati propise o radu ugostiteljskog objekta Pravne odredbe o živežnim namirnicama
Zdravstveno pravne odredbe
Pogonsko tehničke odredbe
Pravne odredbe o odgovornosti

2. Stručni račun 70 sati

2.1. Ciljevi i zadaće predmeta

Ovaj predmet ima zadaću osposobiti učenika za primjenu temeljnih matematičkih operacija u gospodarskoj računici. Važno je da vježbanjem zadataka na konkretnim primjerima iz prakse učenik usvoji ekonomski način razmišljanja u bude osposobljen za financijsko vođenje manjih ugostiteljskih objekata.

2.2. Sadržaji predmeta
Red. br.
Nastavno područje
Sadržaj
1
2
3
Sposobnost primjene osnovnih računskih operacija Primjena osnovnih računskih operacija kod izračunavanj
Izdavanje računa
Kontrola ulaznih računa, stanje u skladiš
Primjena računanja s razlomcima
Primijena pravila trojnog u struci Preračunavanje receptura za određivanje koli
Utvrđivanje potrebnih količPromjena težine u proizvodnji i uč
Primijena kamatnog računa Rabat, konto, povećanje cijena i smanjenje cijena, skup općUdio u dobiti (tantijemi), porez na višak vrijednosti
Trgovačko povećanj
Praktično korištenje jedinice za Jedinice težine

Obračunavanje težina i tereta pomo

Izračunavanje bruto, tara i neto tež
Mjerne jedinice
Pretvaranje mjernih jedinca
Izračunavanje volumena i površ
Sposobnost poslovanja s različitim valutama Preračunavanje i usporedba vrijednosti deviza
Priređivanje smjesa s dva i viš
Izračunavanje
Uvid u jednostavne tehničke računeUtrošak energije

Opterećenje električnih postrojenja

Obračunavanje troš3. Francuski jezik sa stručnim nazivljem 204 sata

3.1. Ciljevi i zadaće predmeta

S obzirom da se u ugostiteljstvu francusko nazivlje primjenjuje kao međunarodno, neophodno je da slastičar savlada makar osnove francuskog jezika i stručno nazivlje slastičarskih proizvoda.

Zadaće ovog programa jesu:

- postići vještinu čitanja lakših tekstova,

- savladati dio sintakse,

- gramatiku ograničiti na infinitiv, imperativ, prezent, partitivni član, imenice, pridjeve i brojeve,

- uvježbavati pismeno i usmeno stručno kulinarsko nazivlje koje se koristi na vježbama i praksi slastičarstva.

3.2 Sadržaj predmeta

I. GODINA NAUKOVANJA
Red. br.
Nastavno područje
Sadržaj
1
2
3
Francuska - zemlja kulinarskih umijeća Francuska kuhinja - prava kuhinja svijeta
Francuska jela
Osoblje kuhinje Upoznavanje s osobljem kuhinje na francuskom jeziku
Kuhinjski blok i kuhinjska oprema Tekstovi o kuhinjskim prostorijama
Tekstovi o kuhinjskoj opremi
Postava stola Tekstovi iz udžbenika uz vježbu neodre
Nazivi pojedinih namirnica Pripremljeni tekstovi sadržaja o pojedinim namirnicama
Obroci Čitanje tekstova o obrocima i sadržaju obroka uz uporabu glagola: biti, imati, uzet
Sastavni dijelovi jelovnika Vježbanje čitanja i pisanja jelovnika
Recepti Uvježbavanje čitanja i prevo

II. GODINA NAUKOVANJA
Red. br.
Nastavno područje
Sadržaj
1
2
3
Razgovor u kuhinji Razgovori o jelima iz hrvatskih regija uz vježbu glagola čPostupci obrade jela Tekstovi iz udžbenika uz vježbu infinitiva
Pripremanje jela po tradiciji raznih zemalja Pripremljeni tekstovi sadržaja sastavljenog u naslovu uz uvjež
Pripremljeni tekstovi sadržaja sastavljenog u naslovu prilagoPripremljeni tekstovi sadržaja sastavljenog u naslovu prilagoJelovnici Vježbanje čitanja i pisanja
Recepti Uvježbavanje čitanja i prevo

III. GODINA NAUKOVANJA 64 sata
Red. br.
Nastavno područje
Sadržaj
1
2
3
Osnove prigotavljanja jela Pripremljeni tekstovi sadržaja sastavljenog u naslovu uz Uvjež
Nazivi jela Pripremljeni tekstovi sadržaja sastavljenog u naslovu
Francuski stručni izrazi Uvježbavanje francuskih kulinarskih naziva prilagođRecepti Uvježbavanje čitanja, prevo
Sažetak usvojene građe

IV. NASTAVNI PLAN NAUKOVANJA

Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za savladavanje znanja i vještina koje su neophodni za ovo zanimanje kao i na duljini trajanja nastave u pojedinoj školskoj godini.

Nastavni plan
Nastavni predmeti
Sati godišnje
I.
II.
III.
1. Praktični dio naukovanja
1080
1080
960
2. Teorijski dio naukovanja i vježbe
280
280
256
1. Tehnologija zanimanja
140
210
192
2. Stručni račun
70
-
-
3. Francuski jezik sa stručnim

nazivljem

70
70
64
Ukupno A+B
1360
1360
1210

V. METODIČKE NAPOMENE

Nastavni program naukovanja je okvirni, pa će obrtnička škola, zajedno s obrtnicima, izraditi izvedbene programe. Pri tome se mora voditi računa da obrtničke radionice nisu podjednako opremljene pa nastaju programske razlike koje je potrebno prevladati radi cjelovitog stjecanja zanimanja.

Praktični dio naukovanja, tehnologija struke i stručni račun programirani su tako da čine smislenu cjelinu u kojoj se sadržaji međusobno nadopunjuju.

U odabiru sadržaja nastavnog programa korišten je princip egzemplarnosti. Pri izradi izvedbenog programa treba uvažavati specifičnosti radionica u školi i obrtničkih radionica ne narušavajući pri tom osnovnu strukturu okvirnog programa.

Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a sadržaji se raspoređuje sukladno školskom kalendaru.

Izvedbenim programom konkretno treba reći koji se dio programa primjenjuje u školskoj radionici, a koji kod obrtnika.

Preporuča se naučnike podijeliti u skupine i odrediti raspored i boravak svake skupine u školi s tim da se utvrdi vremenski blok za boravak u školi i kod obrtnika s kojim naučnik ima sklopljen ugovor o naukovanju. Dimenzija bloka uvjetovana je vremenom potrebnim za ostvarivanje teoretskog dijela naukovanja i vježbi kao i vremenom potrebnim za realizaciju razlike praktičnog dijela programa u školskoj radionici.

Praktični dio programa treba najvećim dijelom ostvariti kod obrtnika. Stručni učitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi učenik vodi dnevnik rada.

Teorijski dio naukovanja kao i vježbe ostvaruju nastavnici s visokom stručnom spremom: dipl. ing. prehrambene tehnologije (s položenim stručnim ispitom), dipl. ing. matematike (s položenim stručnim ispitom) ili prof. matematike i prof. francuskog jezika.

VI. POMOĆNIČKI ISPIT

Ispit se sastoji iz praktičnog i teorijskog dijela.

Za dokazivanje vještina učenik mora u najviše 4 sata napraviti jedan ispitni uzorak i za najviše 8 sati izvesti 5 radnih proba.

Primjerice, za ispitni uzorak učenik može napraviti:

- svečanu tortu (receptura po vlastitom izboru) uz prethodno predočenu skicu odnosno radni crtež te izrađen kalup.

Kao radnu probu učenik može:

- istući i peći razne smjese,

- pripremiti, izraditi i peći razna tijesta,

- napraviti čajno pecivo,

- napraviti tijesto za medenjake,

- napraviti i peći tekuće smjese,

- napraviti sladoled,

- modelirati marcipan,

- napraviti proizvode od šećera,

- ukrašavati i dekorirati.

Za dokazivanje znanja učenik pristupa pismenom ispitu iz predmeta: tehnologija zanimanja, stručna matematika i gospodarstvo.

Pismeni ispit provodi se obvezno iz predmeta iz područja stručne matematike, a ispit je moguć i iz tehnologije zanimanja te gospodarstva.

U sklopu tehnologije zanimanja ispit iz stručnog crtanja treba obvezno provoditi pismeno.

Na pismenom ispitu iz područja stručne matematike treba zadavati zadatke za izračunavanje receptura i zadatke za kalkulacijske troškove.

Iz područja stručnog crtanja treba zadavati izradu nacrta za torte, kolače i dekoracije.

Iz područja tehnologije zanimanja moguća su sljedeća područja:

- svojstva, kvaliteta i primjena sirovina,

- tehnika izrade, racionalna proizvodnja i korištenje odgovarajućih sirovina te njihov utjecaj na kvalitetu završnog produkta,

- uporaba strojeva i alata u izradi kolača (racionalni postupak

proizvodnje),

- recepti (varijante),

- strukovni propisi,

- zaštita na radu, sprječavanje nesreća, zaštita okoliša, racionalno

korištenje energije,

-- higijena.

Pismeni ispiti traju od 60 do 120 minuta. U pojedinim područjima moguće je organizirati i usmeni ispit. Usmeni ispit organizira se prema želji učenika i uz zaključak ispitnog odbora.
Klasa: 311-01/97-01/213

Urbroj: 526-01-97-24

Zagreb, 30. lipnja 1997.


Ministar

mr. Nenad Porges, v. r.


Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.