Zakoni i propisi - Pravni savjeti 84 18.08.1997 Struèno-teorijski i praktièni dio programa za zanimanje TAPETAR
     
   

Internet i poslovne usluge za poduzetnike


Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge

Tvrtka Poslovni forum d.o.o. veæ dugi niz godina izraðuje i razvija vlastite CMS sustave.
Naši CMS sustavi omoguæuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i graðanima kvalitetne web stranice.

Link za opširnije informacije o izradi web stranica

 
 
     


Link na pregled svih poslovnih i internet usluga



Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

Na temelju èlanka 39. stavka 2. Zakona o obrtu ("Narodne novine", br. 77/93), ministar gospodarstva, uz prethodno mišljenje Hrvatske obrtnièke komore i uz suglasnost ministra prosvjete i športa donosi
 

STRUÈNO-TEORIJSKI I PRAKTIÈNI DIO PROGRAMA
(NAUKOVANJE)
ZA ZANIMANJE TAPETAR
 

I. DVOJNI SUSTAV OBRAZOVANJA ZA POTREBE OBRTNIŠTVA

Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost opæeobrazovnog od struèno-teorijskog i praktiènog dijela programa naukovanja.

Nastava struèno-teorijskih sadržaja naukovanja ostva-ruje se u obrtnièkoj i drugim srednjim strukovnim školama. Praktièni dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtnièkoj školi. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne uèinke. Kako su obrtnièka zanimanja vrlo raznolika nemoguæe je propisati jednoobrazovni pristup organiziranju i izvoðenju nastave pa je naukovanje moguæe organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rješenja, uzimajuæi u obzir pojedinosti zanimanja koje se utvrðuju izvedbenim progra-mom.

Modeli organizacije nastave vrlo su èesto bitno razlièiti od modela koji se primjenjuju za opæeobrazovne sadržaje.

Ovi naèini omoguæuju veæu racionalnost obrazovanja. Važna je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je završetak naukovanja odvojen od opæeobrazovnog dijela programa.

Naukovanje završava polaganjem pomoænièkog ispita.
 

II. OPÆI I POSEBNI CILJEVI OBRAZOVANJA

Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtnièkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omoguæuju polazniku da po završetku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaæe na razini pomoænièkog zvanja.

U skladu s navedenim, mogu se odrediti sljedeæi opæi ciljevi naukovanja:

Posebni ciljevi obrazovanja za zanimanje tapetar odnose se na stjecanje ovih zvanja i vještina:

Kao posebni ciljevi obrazovanja, za zanimanje tapetar, odreðuju se:

III. NASTAVNI PROGRAM NAUKOVANJA

A. Praktièni dio naukovanja

I. GODINA NAUKOVANJA
Red

br.

Opis obrazovanja

(posebni ciljevi)

Znanja i vještine koje se moraju usvojiti

(sadržaj programa)

Raspored po

polugodištima

1
2
3
4
1 2 3 4 5 6
1.
Zaštita na radu, sprjeèavanje nesrePrimijeniti zakonske i pogonske propise o zaštiti na radu u tapetarskim pogonima i radionama
+
+
+
+
+
+
Objasniti propise, koji se odnose na nositelje osiguranja za sluèaj nezgode +

Opisati tipiène situacije koje dovode do nesreæ++ + + + +
Odrediti i primijeniti zaštitne ureð++ + + + +
Navesti opasnosti od elektriène struje +
Navesti ostale izvore opasnosti (buka, prašina, osjetljivost proizvodnog pogona) +
Navesti osnovna pravila sprjeèavanja pož< +
Pružiti prvu pomoæ+
Pravilno postupati s otpadom ++ + + + +
2.
Primjena tapetarskih materijala Razlikovati sirovine za izradu tapetarskih materijala
+
Razlikovati materijale za punjenje
+
Odabrati materijal za punjenje razlièitih tipova tapetarskih proizvoda
+
+
+
+
+
+
Razlikovati prirodnu i umjetnu kožu, te njihovu primjenu u tapetarskoj proizvodnji
+
+
+
+
+
+
Razlikovati tkanine u tapetarskoj proizvodnji
+
Primijeniti tkanine s obzirom na razlièite tapetarske proizvode, tkanine za unutra
+
+
+
+
+
+
Ispitivati tkanine na otpornost, vodu, gužvanje i skupljanje
+
+
Odabrati materijale za osnovne radove u tapetariji, opruge i sustave opruga, èavle, vijke, spoj
+
+
+
+
+
+
Odabrati materijal za specijalne radove, tkanine i pribor za dekoraciju, ureðaji za presvla
+
+
Poznavati prateæe materijale kao š
+
+
3.Obrada tapetarskih materijala ruènim alatima Poznavati najvažnije alate za mjerenje i njihovu primjenu. To su: š++
Zavisno o vrsti tkanine znati odrediti nadmjere
+
+
Mjeriti, zacrtavati i izraðivati š
+
+
+
+
+
+
Poznavati namjena i uporabu tapetarskih ruènih alata. To su
+
+
Poznavati namjena i uporabu tapetarskih elektriènih alata. To su kompresor na zrak, pneumatski
+
+
+
+
4.
Održavanje strojeva i ureðaja u tapetarskoj proiz Podešavati, koristiti i održavati stroj za p
+
+
Podešavati, koristiti i održ
+
Podešavati, koristiti i održ
+
Podešavati, koristiti i održ
+
Podešavati, koristiti i održ
+
5.
Izrada i èitanje skica i tehnièkih crteZnati rukovati priborom za crtanje. To su: olovka, ravnalo, trokut, T-ravnalo, šestar, krivuljar i
+
Crtati skice i tehnièke crtež
+
+
+
+
+
+
Prostoruèno citati skice i nacrte tapetarskih proizvoda
+
+
+
+
+
+
6.
Izrada krojnih lista i shema krojenja Izraditi popise dijelova konstrukcije; elemente, sklopove, poluproizvode i proizvode
+
Odrediti dimenzije pojedinih elemenata i sklopova
+
Crtati sheme krojenja dekorativnih tkanina i pomoænih tkanina zbog izrade
+
Crtati sheme krojenja kartona zbog izrade šablone
+
7.
Raèunske osnove za izraèunavanje koliIzraèunati potreban pomoæni i osnovni materijal (pojam èiste mjere i krojne mjere)
+
Izraèunati potrebno vrijeme za izradu proizvoda (trajanje operacije, pojam pripremno- zavr
+
+
Izraèunati cijene koš
+
8.
Skladištenje tapetarskih materijala Pravilno skladištiti pomoæne i dekorativne tkanin
+
Pravilno skladištiti spuž
+
Pravilno skladištiti karton
+
Pravilno skladištiti ljepilo
+
Pravilno skladištiti okov, metalne spojke, klamerice
Pravilno skladištiti ž
+
Pravilno skladištiti kokos kape
+
9.
Montiranje okova i ostalih dijelova konstrukcija te njihova zaštita Znati odabrati i upotrijebiti metalne okove za izradu tapeciranog namještaja
+
Poznavati zaštitu od korozije
+
Razlikovati i upotrebljavati sredstava za spajanje. To su klamerica, vijak, torbant vijak i èav
+
10.
Izrada dijelova konstrukcija i sastavljanje proizvoda Prema vlastitom tehnièkom crtežu izraditi dijelov
+
+
Prema vlastitom tehnièkom crtež
Prema vlastitom tehnièkom crtež
+
+
Prema vlastitom tehnièkom crtež
+
+
Prema vlastitom tehnièkom crtež
+
+
Prema vlastitom tehnièkom crtež
+
+
Prema vlastitom tehnièkom crtež
+
+
Prema vlastitom tehnièkom crtež
+
+
Prema vlastitom tehnièkom crtež
+
+
Prema vlastitom tehnièkom crtež
+
+
Prema vlastitom tehnièkom crtež
+
+

B. Struèno-teorijski dio naukovanja

1. Struèni raèun

1.1. Pregled nastavnih podruèja s vremenskim rasporedom
Red. Nastavno podruèje
Broj sati po obrazovnim godinama
br.
I.
II.
III.
Ukupno
1.Sirovine za izradu tekstilnih materijala
8
-
-
8
2.Materijali za punjenje prirodnog porijekla
8
-
-
8
3.Materijali za punjenje umjetnog porijekla
8
-
-
8
4.Koža
8
-
-
8
5.Tkanine i prediva
10
-
-
10
6.Tkanine za izradu tapetarskih proizvoda
10
-
-
10
7.Materijali za osnovne radove
10
-
-
10
8.Materijali za specijalne radove
10
-
-
10
9.Prateæi materijali
8
-
-
8
10.Radno mjesto
10
-
-
10
11.Mjerenje i zacrtavanje materijala
18
-
-
18
12.Krojenje pomoæu alata i strojeva
32
-
-
32
13.Tapetarski strojevi
-
80
-
80
14.Tapeciranje sjedalica
-
30
-
30
15.Madraci
-
30
-
30
16.Kreveti
-
35
-
35
17.Okovi
-
-
6
6
18.Oštrenje alata
-
-
18
18
19.Tapeciranje naslonjaèa
-
-
18
18
20.Dvosjedi i trosjedi
-
-
38
38
21.Zavjese
-
-
15
15
22.Vrata
-
-
15
15
23.Navlake
-
-
18
18
UKUPNO:
140
175
128
443

1.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih podruèja

I. GODINA NAUKOVANJA
Red

broj
Nastavno podruèje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
1.
Sirovine za izradu tekstilnih materijala Opisati sirovine biljnog, životinjskog i mineralnog porijekla Sirovine biljnog porijekla: pamuk, lan, konoplja, juta, kokos vlakna. Sirovine životinjskog porijekla: vuna, svila, dlaka. Sir
2.
Materijali za punjenje prirodnog porijekla Opisati i identificirati materijale za punjenje prirodnog porijekla Materijali biljnog porijekla, materijali životinjskog porijekla, vlaknasta punila

Ispitivanje materijala biljnog i životinjskog porijekla.

Izrada kemijskih vlaknastih materijala, izrada celuloznih vlaknastih materijala

Neorganski vlaknasti materijali

3.
Materijali za punjenje umjetnog porijekla Opisati i identificirati materijale za punjenje umjetnog porijekla Industrijska vlaknasta punila, pjenasti materijali, mekani poliuretani, svojstva PVC spužve, spu
4.
Koža Opisati i identificirati razlièite vrste kožaPrirodna koža: dobivanje, vrste kože, zahtje

Umjetna koža: s tekstilnom osnovom, u obliku folije, primjena umjetne kož

5.
Tkanine i prediva Opisati i identificirati razlièite vrste tkanina i prediva Dobivanje prediva, svojstva i ispitivanje prediva
Izrada tkanina, tkanje, osnovni naèin vezivanja, platneni prepletaj, keper i
6.
Tkanine za izradu tapetarskih proizvoda Opisati i identificirati razlièite tkanine za izradu tapetarskih proizvoda Tkanine za unutrašnju presvlaku: presvlake, opruge, platno za oblikovanje, filc

Tkanine za vanjsku presvlaku: èoha, damast, atlas, vuneni pliš

Ispitivanje tkanina, gužvanje i skupljanje

7.
Materijali za osnovne radove Opisati i identificirati materijale za izvoðenje osnovnih radova Opruge i opružni sustavi, izbor za ležajeve,

Èavli, vijci i spojnice: vrste i naèin uporabe.

Elastièna primjena opruge i ljepenke: vrste i primjena

Konac, trake, i špaga

Ljepila: svojstva, vrste, proces lijepljenja

8.
Materijali za specijalne radove Opisati i identificirati materijale za izvoðenje specijalnih radova Pribor za dekoraciju, ureðaj za povlaèenje

Materijali, sredstva i ljepila za radove na zidovima

Materijali, sredstva i ljepila za radove na podu, izolacijska sredstva

Materijali za zavjese, sunèane zavjese

Tapete, izrada i tiskanje uzoraka, vrste i lijepljenje tapeta

Sagovi, izrada i vrste sagova

Elastiène i plastiène obloge, linoleum

9.Prateæi materijali Opisati graðu drva svojstva i greške drva Identifikacija vrsta drva, graða drva, fizièka svojstv
10.Radno mjesto Opisati organizaciju tapetarske radione Površina visina, osjetljivost, grijanje, vlaga, protupožOpisati tijek proizvodnje od izbora materijala do isporuke proizvoda i obrazložiti redosli Planiranje tijeka proizvodnje, pojedinaèna proizvodnja, serijska proizvodnja, poredak strojeva, mogu
11.Mjerenje i zacrtavanje materijala Opisati alat za mjerenje Prizmatièna mjerila, drveni metar, èeli
Opisati alat za zacrtavanje Kreda, olovka, ravnalo, pravokutnik, kosokutnik, pomièni kutnik, š
12.
Krojenje pomoæu alata i strojeva Opisati naèin rada s ruènim alatima Vrste alata prema namjeni: èekiæ ( Rad s alatima, održavanje alata, izmjena i oštrenje alata, mjer

II. GODINA NAUKOVANJA
Red

br.
Nastavno podruèje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
1.
Tapetarski strojevi Opisati strojeve za krojenje tkanina i sliènih materijala Stol za krojenje, šablone za krojenje, škare
Opisati strojeve za rezanje spužvastih materijala Stroj za krojenje po dužini, stroj za horizontalno krojenje, traèDijelovi stroja, radni alat i izmjena alata, mjere zaštite
Opisati strojeve za spajanje sintetskih materijala Stroj za spajanje sintetskih materijala, pištolj za lijepljenje, mjere zaš
Opisati šivaæ Vrste i namjena šivaæih strojeva, princip rada, p
Opisati strojeve za usitnjavanje spužvastih materijala Stroj za usitnjavanje spužvastih materijala: dijelovi, naèOpisati strojeve za postavljanje rubova Stroj za postavljanje rubova: dijelovi, naèin rada, mjere zašOpisati strojeve za izradu poliuretanskih elemenata Stroj za izradu poliuretanskih pjenastih elemenata: dijelovi, naèin rada, mjere zaš<
Opisati strojeve za ukrasno šivanje Stroj za ukrasno šivanje: dijelovi, naèin rada, m
Opisati strojeve za punjenje jastuka Stroj za punjenje jastuka: dijelovi, naèin rada, mjere zašOpisati strojeve za postavljanje gumba Stroj za postavljanje gumba: dijelovi, naèin rada, mjere zaš
2.
Tapeciranje sjedalica Opisati sjedalice s tapeciranim sjedalom i naslonom Visoko i nisko tapeciranje. Sjedalica: materijali za punjenje, pomoæni materijali, dekorativne i pomo
3.
Madraci Opisati razlièite tipove madraca Madrac bez žièane jezgre: dimenzije, materijali z
Madrac sa žiè
Upoznavanje s rezultatima i istraživanja pravilnog spavanja, upotreba e
4.
Kreveti Opisati krevete s fiksno tapeciranim madracem Kreveti za jednu osobu, kreveti za dvije osobe, dimenzije.

Fiksno tapeciranje madraca na konstruktivni dio kreveta, madraci sa žièIII. GODINA NAUKOVANJA
Red

br.
Nastavno podruèje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
1.
Okovi Opisati primjenu okova u tapetarskoj proizvodnji Okovi za krevete, okovi za dvosjede i trosjede, naèin rada, naè
2.
Oštrenje alata Poznavanje alata za oštrenje Primjena alata za oštrenje. Prirodni i umjetni brusovi, uporaba. Vrste turpija prema nasjeku i obliku popre
3.
Tapeciranje naslonjaèa Opisati dijelove naslonjaèa Naslonjaè bez rukonaslona: dimenzije, materijali za punjenje, pomoæ
4.
Dvosjedi i trosjedi Opisati razlièite tipove dvosjeda Dvosjed: dimenzije, materijali za punjenje, pomoæni materijali, dekorativne i pomoæ
Dvosjed s ugraðenim lež
Opisati razlièite tipove trosjeda Trosjed: dimenzije, materijali za punjenje, pomoæni materijali, dekorativne i pomoæ
5.
Zavjese Opisati vrste i naèin izrade zavjesa Zavjese, ukrasne zavjese: materijal, odabir materijala, krojenje, šivanje i monta
6.
Vrata Opisati naèin izrade tapeciranih vrata Vanjska vrata - tapeciranje, unutarnja vrata - tapeciranje, dimenzije, materijal, odabir materijala, koža umjetna i prirodna,
7.
Navlake Opisati vrste i naèin izrade ukrasnih navlaka Ukrasne navlake: krojenje, šivanje i postavljanje
Opisati vrste i naèin izrade auto-navlaka Auto-navlake: krojenje, šivanje i postavljanje

2. Struèno crtanje

2.1. Pregled nastavnih podruèja s vremenskim rasporedom
Red

br.

Nastavno podruèje
Broj sati po obrazovnim godinama
I.
II.
III.
Ukupno
1.Izrada tehnièkih crtež< 4- -4
2.Osnove tehnièkog crtanja 20- -20
3.Osnove nacrtne geometrije 30- -30
4.Prostoruèno crtanje 16- -16
5.Elementi drvnih konstrukcija -16 -16
6.Sjedalice -24 -24
7.Krevet -30 -30
8.Naslonjaè -- 3030
9.Dvosjedi i trosjedi -- 4242
10.Oblikovanje namještaja -- 2424
UKUPNO SATI: 70 70 96 236

2.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih podruèja

I. GODINA NAUKOVANJA
Red

broj
Nastavno podruèje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
1.Izrada tehnièkih crtež< Poznavanje normi i simbola Pojam normi i znaèenje normizacije, simboli i oznake na nacrtima, oznake materijala
2.Osnove tehnièkog crtanja Poznavanje osnova tehnièkog crtanja Znaèaj i primjena tehnièkog crtanja, pribor i sredstva

Izrada tehnièkog crteža, obja3.

Osnove nacrtne geometrije Poznavanje ortogonalnog i kosog projiciranja Ortogonalna projekcija: projiciranje toèke, dužin
Kosa projekcija: kosa projekcija tijela, simetrija
4.Prostoruèno crtanje Poznavanje osnovnih principa prostoruènog crtanja Primjena prostoruènog crtanja - skiciranje; crtanje ravnih, kosih, horizontalnih i vertikalnih crta; crtanje zakrivljenih crta kru<

Skiciranje elemenata tapeciranog namještaja temeljem promatranja uzoraka

Prostoruèno crtanje sjedalice, naslonjaèa i leOsnovni elementi perspektive, skiciranje sjedalice, naslonjaèa i lež

II. GODINA NAUKOVANJA
Red

br.
Nastavno podruèje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
1.Elementi drvnih konstrukcija Poznavanje elemenata drvnih konstrukcija u konstrukciji tapeciranih proizvoda Drvo kao konstruktivni materijal, vrste konstrukcijskih spojeva i vezova te njihova primjena u konstrukciji tapeciranih proizvoda
2.Sjedalice Savladavanje tehnika prikazivanja namještaja za sjedenje crtež
3.Krevet Savladavanje tehnika prikazivanja namještaja za ležNazivi dijelova i sklopova ležaja, osnovne dimenzije ležTapeciranje pomoæu uloš
Fiksno tapeciranje ležaja sa i bez Materijali za tapeciranje, sheme krojenja tkanine
Radionièki nacrt kreveta za jednu osobu
Tapeciranje pomoæu uloš
Montažni nacrt kreveta za dvije osobe
Fiksno tapeciranje sa žiè

III. GODINA NAUKOVANJA
Red

br.
Nastavno podruèje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
1.Naslonjaè Savladavanje tehnika prikazivanja naslonjaèa crtežNazivi dijelova i sklopova naslonjaèa, osnovne dimenzije naslonjaèFiksno tapeciranje naslonjaèa sa i bez Materijali za tapeciranje, sheme krojenja tkanine.
Radionièki nacrt naslonjaè<
Montažni nacrt naslonjaè
2.Dvosjedi i trosjedi Savladavanje tehnika prikazivanja dvosjeda i trosjeda crtežom i èNazivi dijelova i sklopova dvosjeda i trosjeda, osnovne dimenzije dvosjeda, osnovne dimenzije trosjeda, nosivi drveni dio dvosjeda i trosjeda, tapecirani dio dvosjeda i trosjeda.
Tapeciranje pomoæu jastuka
Tapeciranje dvosjeda i trosjeda sa i bez žiTapeciranje dvosjeda i trosjeda sa ugraðenim leMaterijali za tapeciranje, sheme krojenja tkanine
Radionièki nacrt dvosjeda - sustav jastuka
Montažni nacrt trosjeda s ugra
Konstrukcija kauèa, montaž
3.Oblikovanje namještaja Poznavanje osnovnih elemenata oblikovanja namještaja Podjela namještaja prema funkciji uporabe

Tapecirani namještaj u stambenom prostoru - elementi namještaja

Tapecirani namještaj u javnom prostoru - elementi namje
Dimenzije tapeciranog namještaja, oblik, estetski izgled, polo
Stilovi namještaja, prepoznavanje osnovnih karakteristika stilova, tape

3. Struèni raèun

3.1. Pregled nastavnih podruèja s vremenskim rasporedom
Red.

br.
Nastavna podruèja
Broj sati po obrazovnim godinama
I.
II.
III.
UKUPNO
1.Matematièke i raè70- -70
2.Izraèunavanje plaæ-10 818
3.Izraèunavanje materijala -10 1626
4.Izraèunavanje vlastitih troš-15 88
5.Izraèunavanje kamata -- 88
UKUPNO: 70 35 32 137

3.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih podruèja

I. GODINA NAUKOVANJA
Red

br.
Nastavno podruèje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
1.Matematièke i raèPoznavanje osnovnih raèunskih operacija: razlomak, postotak, proporcionalnost, osnove jedinice mjere i njihova pretvorba, povrUtrošak osnovnih i pomoænih materijala s obzirom
Oèitavanje vrijednosti iz tablica i èOpseg, obujam, potencije, korijeni, koordinatni sustav, linijski dijagrami.
Poznavanje osnovnih formula Brzina pomaka i rezanja (put, vrijeme, promjer, brzina okretaja).
Poznavanje rada s kalkulatorom Korištenje osnovnih operacija na kalkulatoru, izraèII. GODINA NAUKOVANJA
Red

br.
Nastavno podruèje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
1.Izraèunavanje materijala Izraèunavanje utroška materijala prema krojnim li Potrebna kolièina dekorativne tkanine, spužve i d
2.Izraèunavanje plaæIzraèunavanje utroška radnog vremena i izraVrijeme trajanja proizvodnje elemenata konstrukcije, sklopova i proizvoda. Radno vrijeme pojedinih operacija uzimajuæi u obzir prip
Plaæe prema elementu, satu, danu i mjesecu (bruto i neto)
3.Izraèunavanje trošPoznavanje sastava materijalnih troškova i trošPojedinaèni materijalni troškovi, zajedni<

III. GODINA NAUKOVANJA
Red

br.
Nastavno podruèje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
1.Izraèunavanje materijala Izraèunavanje potrebnog materijala i pribora Potrebna kolièina materijala za pojedinaènu i serijsku
Izraèunavanje otpadnog materijala Izraèunavanje otpada materijala (otpad i koristan otpad)
2.Izraèunavanje plaæIzraèunavanje raznih vrsta plaæa Plaæa po vremenu, plaæa po akordu, pla
3.Izraèunavanje kamata Izraèunavanje kamata Kamate, glavnica, kamatna stopa, rok otplate

IV. NASTAVNI PLAN NAUKOVANJA

Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za savladavanje znanja i vještina koji su neophodni za ovo zanimanje i na duljini trajanja nastave u pojedinoj školskoj godini.

Nastavni plan
Nastavni predmeti
Sati godišnje
I.
II.
III.
A. Praktièni dio naukovanja 1080 1080960
B. Struèno teorijski dio naukovanja 280 280256
1. Tehnologija struke 140 175128
2. Struèni raèun 70 3532
3. Struèno crtanje 70 7096
SVEUKUPNO A+B 1360 1360 1216

V. METODIÈKE NAPOMENE

Nastavni program naukovanja je okvirni, pa æe obrtnièka škola, zajedno s obrtnicima, izraditi izvedbene programe. Pri tome se mora voditi raèuna da obrtnièke radionice nisu podjednako opremljene pa nastaju programske razlike, koje je potrebno prevladati radi cjelovitog stjecanja zanimanja.

Praktièni dio naukovanja, tehnologija struke i struèni raèun programirani su tako da èine smislenu cjelinu u kojoj se sadržaji meðusobno nadopunjuju.

U odabiru sadržaja nastavnog programa korišten je princip egzemplarnosti. Pri izradi izvedbenog programa treba uvažavati specifiènosti radionica u školi i obrtnièkih radionica ne narušavajuæi pritom osnovnu strukturu okvirnog programa.

Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a sadržaj ne rasporeðuje sukladno školskom kalendaru.

Izvedbenim programom konkretno treba reæi koji se dio programa izvodi u školi, odnosno školskoj radionici, a koji kod obrtnika.

Preporuèa se nauènike podijeliti u skupine i odrediti raspored i boravak svake skupine u školi s tim da se utvrdi vremenski blok za boravak u školi i kod obrtnika s kojim nauènik ima sklopljen ugovor o naukovanju. Dimenzija bloka uvjetovana je vremenom potrebnim za ostvarivanje teoretskog dijela naukovanja i vježbi kao i vremenom potrebnim za realizaciju razlike praktiènog dijela programa u školskoj radionici.

Praktièni dio programa treba najveæim dijelom realizirati kod obrtnika. Struèni uèitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi

Teorijski dio naukovanja ostvaruju nastavnici s visokom struènom spremom koji su završili studij na Šumarskom fakultetu drvno-tehnološkog odjela odnosno Arhitektonskog fakulteta za odgovarajuæa podruèja programa. To pretpostavlja timski rad s unutarnjom podjelom rada prema znanju i sposobnostima.

VI. POMOÆNIÈKI ISPIT

Ispit se sastoji iz praktiènog i teorijskog dijela.

Okvirni sadržaj iz praktiènog dijela ispita kojim ispitanik dokazuje steèena praktièna znanja i vještine, može se definirati ovako:

1. Ispitanik treba napraviti idejni nacrt u mjerilu 1:10, u tri pogleda: sprijeda, sa strane i odozgo, s toènim mjerama te najvažnije crteže djelomiènog presjeka u mjerilu 1:1. Izradi praktiènog zadatka pristupa se tek onda kada je Ispitni odbor odobrio nacrt.

2. Ispitanik mora u roku od maksimalno 35 sati izraditi tapecirani proizvod (ovisno o težini zadatka i vremenu potrebnom za izradu nacrta) ili u roku od 8 sati izvesti pojedine bitne radne operacije:

a) ruènu izradu dijelova i spojeva,

b) strojnu izradu dijelova i spojeva,

c) uporabu i održavanje alata i strojeva,

d) montiranje okova,

e) sastavljanje dijelova u proizvode.

Sadržaji teorijskog dijela ispita utvrðuju se iz podruèja struènog raèuna, struènog crtanja i tehnologije struke. Tako se, na primjer, ispitna pitanja mogu formulirati iz ovih sadržaja:

1. Izrada predmeta tehnologija struke:

a) oznaèivanje, svojstva i moguænosti primjene tkanina, koža, spužvi i ljepila i dr.

b) obrada tkanina i spužvi ruènim alatima,

c) podešavanje, korištenje i održavanje strojeva i ureðaja,

d) mjere skladištenja i zaštite tapetarskog materijala,

e) ugradnja montažnih dijelova i proizvoda.

2. U predmetu struèno raèunanje:

a) izraèunavanje površina i prostora,

b) izraèunavanje podataka o strojevima,

c) obraèunavanje materijala i plaæa,

d) osnovni pojmovi trgovaèkog raèuna.

U predmetu struèno crtanje:

a) skiciranje s ravnalom i bez ravnala,

b) èitanje i izrada idejnih nacrta i crteža djelomiènih presjeka.
Klasa: 311-01/97-01/213

Urbroj: 526-01-97-25

Zagreb, 30. lipnja 1997.


Ministar

mr. Nenad Porges, v. r.
Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajuæi u obzir jedno od glavnih naèela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može isprièavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Takoðer u posebnom dijelu (Narodne novine - Meðunarodni ugovori) objavljuju se meðunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.