Internet i poslovne usluge za poduzetnike Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave. Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice. Link za opširnije informacije o izradi web stranica |
||
Na temelju članka 39. stavka
2. Zakona o obrtu ("Narodne novine", br. 77/93), ministar
gospodarstva, uz prethodno mišljenje Hrvatske obrtničke
komore i uz suglasnost ministra prosvjete i športa donosi
Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost općeobrazovnog od stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa naukovanja.
Nastava stručno-teorijskih sadržaja naukovanja ostvaruje se u obrtničkoj i drugim srednjim strukovnim školama. Praktični dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtničkoj školi. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke. Kako su obrtnička zanimanja vrlo raznolika nemoguće je propisati jednoobrazovni pristup organiziranju i izvođenju nastave pa je naukovanje moguće organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rješenja, uzimajući u obzir pojedinosti zanimanja, a što se utvrđuje izvedbenim programom.
Modeli organizacije nastave vrlo su često bitno različiti od modela koji se primjenjuju za općeobrazovne sadržaje.
Ovi načini omogućuju veću racionalnost obrazovanja. Važna je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je završetak naukovanja odvojen od općeobrazovnog dijela programa.
Naukovanje završava polaganjem
pomoćničkog ispita.
Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućuju polazniku da po završetku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.
U skladu s navedenim, mogu se odrediti sljedeći opći ciljevi naukovanja:
Posebni ciljevi obrazovanja za zanimanje zlatar odnose se na stjecanje ovih zvanja i vještina:
A. Praktični dio naukovanja
Red.
br. | Opis obrazovanja
(posebni ciljevi) | Znanja i vještine koje se moraju usvojiti
(sadržaj programa) | Raspored po polugodištima | |
Zaštita na radu i sprječavanje nesreća te zaštita radne i životne sredine | Objasniti zadatke zaštite na radu u pogonima i zadatke nadležnih strukovnih udruženja | |||
Istaći značajne odredbe zakona o zaštiti na radu koji vrijedi za obrazovni proces | tijekom cijelog
naukovanja | |||
Istaći i pridržavati se smjernica, uputa i propisa, naročito propisa o sprječavanju nesreća | ||||
| Tijekom rada uvesti mjere zaštite na radu specifične za struku | |||
Opisati ponašanje kod nesreća i požara i uvesti mjere prve pomoći | ||||
Istaći značajne propise zaštite od požara i upotrijebiti zaštitne uređaje protiv vatre i aparata za gašenje | ||||
Upoznati opasnost od trovanja, opasnosti od plinova, para i lako zapaljivih materijala te opasnosti od električne struje | ||||
Navesti i pridržavati se važećih propisa o ispuštanju vode, zaštiti vode te održavanju čistog zraka | ||||
Navesti onečišćenja okoline uvjetovano radnim mjestom i pridonijeti njegovom smanjenju | ||||
Održavanje strojeva i sredstava rada | Njegovati alate, uređaje i strojeve i štititi ih od korozije | |||
Ispitivati sposobnost rada strojeva, naročito s obzirom na stabilnost, | ||||
Prema uputama izmjenjivati i nadopunjavati pogonske materijale naročito ulja, materijale za hlađenje i podmazivanje | ||||
Podesiti alate, strojeve i uređaje i održavati ih prema uputama za održavanje | ||||
Odabir, priprema, rukovanje i skladištenje materijala i pomoćnih materijala | Izabrati i pripremati metale i njihove slitine te pomoćna sredstva s obzirom na njihova svojstva i postavljene zahtjeve | |||
Navesti odnose metala i njihovih slitina koje se trebaju obrađivati i objasniti vrste dobivanja i obrade metala | ||||
Razlikovati pomoćne materijale naročito kiseline, lužine, soli i plinove, ulja i sredstava za hlađenje i podmazivanje, rasporediti ih prema primjeni,
upotrijebiti ih prema uputama, pazeći na opasnosti i skladištiti ih prema propisima | ||||
Razlikovati pomoćne materijale naročito kiseline, lužine, soli i plinove, ulja i sredstva za hlađenje i podmazivanje, rasporediti ih prema primjeni, upotrijebiti ih pr | ||||
Kod zbrinjavanja pomoćnih materijala raditi pridržavajući se propisa o zaštiti okoliša, naročito u vezi s kiselinama, lužinama, solima, plinovima, uljem | ||||
Ispitivati plemenite metale prema uobičajenim postupcima | ||||
Planiranje tokova rada | Planirati izmjenu zadanih nacrta | |||
Planirati faze rada s obzirom na funkcioniranja konstruktivnija i ekonomičnija stajališta | ||||
Utvrditi mjere i težine | ||||
Planirati uređenje radnog mjesta na radnom stolu ili stroju | ||||
Mjerenje, označivanje i kontrola rezultata rada | Odrediti sredstva za ispitivanje i mjerenje za kontrolu rezultata rada | |||
Koristiti pomičnu mjerku, kutomjer i specijalne mjerke | ||||
Mjeriti rad s obzirom na dozvoljene tolerancije | ||||
Ustanoviti i korigirati odstupanja od zadanih mjera | ||||
Obilježiti i točkati rad | ||||
Ispitati plohe i točnost oblika | ||||
Vagati rad | ||||
Vizualno odrediti kvalitetu površine poluproizvoda i gotovih proizvoda | ||||
Odrediti rezultate rada s obzirom na kvalitetu oblikovanja, naročito s obzirom na kriterije oblikovanja |
| |||
Objasniti i primijeniti zakon o finoći zlatne i srebrne robe te zakonske propise o prometu plemenitih metala, dragog kamenja i perla |
| |||
Stavljati žigove na plemenite metale s obzirom na vrstu metala i njegovu finoću | ||||
Oblikovanje i prikazivanje nakita i uređaja | Prikazivati nakit s obzirom na principe oblikovanja, mogućnosti i granice tehnika | |||
Čitati i izrađivati skice i nacrte | ||||
Napraviti pomagala s obzirom na svojstva metala i postavljene zahtjeve | ||||
Valjati limove i profile | ||||
Napraviti i izvući žice i cijevi | ||||
Savijati žice i limove ručno ili s pomoćnim sredstvima | ||||
Kovati žice i limove | ||||
Napraviti šuplje oblike | ||||
Podesiti limove i žice | ||||
Obrada rezanjem i odvajanjem čestica | Rezati limove, cijevi i žice | |||
Turpijati ravno i pod kutom | ||||
Turpijati prema obliku | ||||
Bušiti proizvode s obzirom na pritisak, brzinu i hlađenje | ||||
Glodati proizvode prema obliku | ||||
Rezati unutrašnje i vanjske navoje | ||||
Vježbati probijanje na plemenitim i neplemenitim metalima | ||||
Uklanjati bridove na proizvodima s obzirom na kemijske i fizikalne procese | ||||
Izrada legura i taljenje | Izrađivati legure | |||
Taliti metale | ||||
Usijavati metale | ||||
Izrada malih alata i naprava | Obraditi čelik za alat | |||
Mali alat otvrdnuti i kasnije polirati | ||||
Izrada i montaža okvira i zakivanje | Napraviti i montirati okvire s obzirom na namjenu | |||
Obrada površina | Obraditi površinu ručnim i strojnim postupkom s obzirom na svojstva brušenja i poliranje materijala te sredstva za poliranje i brušenje | |||
Izravnati površinu | ||||
Proizvode brusiti dok nisu pogodni za poliranje | ||||
Matirati |
|
| |||||
Zaštita na radu | Adekvatno primijeniti znanja i vještine navedene za prvu godinu | tijekom cijelog naukovanja | ||||
Planiranje tijeka rada | Planirati primjenu vlastitih nacrta s obzirom na tehničke mogućnosti i granice | |||||
Planirati tijek i trajanje rada samostalno s obzirom na organizacijske i informacijske potrebe i pripremiti njihovo provođenje | ||||||
Oblikovanje i prikazivanje nakita i uređaja | Napraviti crteže o prikazivanju oblika s više stanovišta | |||||
Napraviti crno-bijele oznake mušterija | ||||||
Napraviti oznake mušterija u boji | ||||||
Proizvode kovati, naročito pri promjeni promjera kod izvlačenja i nabijanja | ||||||
Udubiti, rastegnuti i navući dijelove nakita | ||||||
Spajanje | Tvrdo i mekano lemiti metale | |||||
Odabrati lemilice, lemilo i taljivo | ||||||
Pripremiti proizvode i pomoćna sredstva za lemljenje | ||||||
Zavarivati metale | ||||||
Napraviti i učvrstiti spojeve sa zatikom | ||||||
Zakovati proizvode kruto i pomično | ||||||
Proizvode spojiti s vijkom | ||||||
Lijepiti dijelove istih ili različitih materijala s obzirom na uvjete i smjernice obrade | ||||||
Dijelove nakita montirati višekratnim lemljenjem | ||||||
Izrada legura i taljenje | aliti metale s obzirom na namjenu i funkciju | |||||
Izrada nakita s funkcionalnim dijelovima | Napraviti pomične spojeve, naročito zglobove i ušice | |||||
Napraviti broševe i naročito ih osigurati na povlačenje, napraviti skrivene kukice | ||||||
Napraviti dijelove za gumbe za košulju | ||||||
Napraviti zatvarače, na pritisak, na okretanje i vođenje | ||||||
Napraviti mehanizme za naušnice | ||||||
Izrada lanaca | Napraviti lance sa sidrom s obzirom na namjenu | |||||
Izrada i montaža okvira i zakivanje | Napraviti okvire npr. za oko na prstenu te cilindrične i konusne okvire | |||||
Montirati okvire | ||||||
Obrada površina | Napraviti galvanske prevlake | |||||
Metale obojiti kemijskim sredstvima | ||||||
Prepoznavanje, slaganje i rukovanje dragim kamenjem i organskim materijalima | Prepoznati drago kamenje, poredati ga i rukovati dragim kamenjem | |||||
Pridržavati se svjetskih propisa o rukovanju dragim kamenjem i organskim tvarima | ||||||
Oblikovanje nakita | S obzirom na opće i posebne principe oblikovanja, napraviti nacrte, za tehnike graviranja, cizeliranja, jetkanja, tuširanja i granuliranja s obzirom na namjenu | |||||
Kovati nakit i dijelove nakita posebno šipke i kopče | ||||||
Formirati dijelove nakita i nakit pomoću žigova | ||||||
Priprema i izrada lijeva za nakit | Napraviti jednodjelne ili višedjelne modele | |||||
Pripremiti lijev | ||||||
Lijevati | ||||||
Naknadno obraditi lijev s obzirom na namjenu, mogućnost i granicu mijenjanja oblika | ||||||
Oblikovanje površina | Oblikovati površine skidanjem strugotina, glodanjem i probijanjem | |||||
Oblikovati površine bez stvaranja strugotina, jetkanjem, cizeliranjem, čekićem i granuliranjem | ||||||
Oblikovati površine lemljenjem metalnih dijelova i žica | ||||||
Oblikovati površine s emajlom i tiskovnom tehnikom i izvoditi slikarske prenosne tehnike | ||||||
Izvođenje draguljarskih tehnika | Dublirati | |||||
Kadrirati | ||||||
Praviti okvire za dragulje, posebno dragulje u nizu | ||||||
Napraviti rupice i azuru za pločice za spajanje | ||||||
Montirati dragulje | ||||||
Stavljanje kamenja u okvire | Podesiti okvire za kamenje | |||||
Učvrstiti kamenje u okvire s podlogama | ||||||
Izrada, popravak i prerada nakita | Napraviti nakit, popraviti ga i preparirati | |||||
Planiranje i izrada kompletnih komada nakita | Na temelju vlastitih ili stranih nacrta planirati i napraviti nakit (ogrlice, naušnice, narukvice) | |||||
Napraviti, uskladiti i spojiti nakit s vlastito izrađenim funkcionalnim dijelovima, primjenom pomoćnih materijala i sredstava | ||||||
Uokviriti drago kamenje | ||||||
Oblikovanje lanaca | Oblikovati lance s obzirom na opće i posebne principe | |||||
Priprema žica i cijevi te izrada karika lanaca | Valjati i vući žicu za masivne karike | |||||
Pripremiti lim za šuplje karike | ||||||
Izvući žicu za umetke | ||||||
Izvući okrugle, ovalne, kvadratne i pravokutne cijevi s umecima | ||||||
Napraviti šuplje i masivne karike lanaca | ||||||
Izrada lanaca, traka i opleta | Karike spojiti u lance i trake kvačenjem i lemljenjem | |||||
Lance spajati u trake, kvačenjem jedne za drugu, lemljenjem jedne za drugu i pletenjem | ||||||
Napraviti oplete | ||||||
Prerada lanaca, traka i opleta | Preoblikovati lance bez stvaranja strugotina i to prešanjem, naknadnim zagrijavanjem, te povlačenjem i valjanjem | |||||
Lance prerađivati uz stvaranje strugotina, brušenjem, glodanjem i fasetiranjem | ||||||
Izrada zatvarača (kopči za lance) | S obzirom na funkciju i namjenu treba izrađivati zatvarače (kopče) za lance |
B. Stručno-teorijski dio naukovanja
1. Tehnologija zanimanja
1.1. Pregled nastavnih područja
s vremenskim rasporedom
Red. | Nastavno područje | ||||
br. | |||||
1. | Povijest zlatarstva | 5 | 20 | 20 | 45 |
2. | Metali | 10 | - | - | 10 |
3. | Plemeniti metali | 20 | 20 | - | 40 |
4. | Legure (slitine) | 10 | - | - | 10 |
5. | Nemetalni materijali | 15 | 15 | - | 30 |
6. | Svjetlost | - | 15 | - | 15 |
7. | Drago kamenje i ostali prirodni ukrasni materijali | - | 30 | - | 30 |
8. | Električna struja | - | 20 | - | 20 |
9. | Organizacija i zaštita u radionici, priprema, tijek i kontrola rada | 10 | - | - | 10 |
10. | Obrada skidanjem strugotine | 15 | - | 20 | 35 |
11. | Plastične obrade | 15 | 15 | - | 30 |
12. | Zaštita i fina obrada površine | 20 | 15 | 20 | 55 |
13. | Elementi i postupci spajanja | - | 25 | 30 | 55 |
14. | Montaža dijelova i sklopova | 10 | - | - | 10 |
15. | Toplinska obrada | 10 | - | - | 10 |
16. | Lijevanje | - | - | 33 | 38 |
UKUPNO SATI: | 140 | 175 | 128 | 443 |
1.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
| |||
Povijest zlatarstva | Prikazati povijesni razvoj zlatarstva | Pregled najvažnijih povijesnih stilova u usporedbi s izvaneuropskim stilovima | |
Elementi stilova i njihovo značenje za zlatarstvo i metalni obrt | |||
Upoznati razvoj, promjenu i kontinuitet tehničkih postupaka | Granulacija, pogonski radovi, radovi na emajliranju, tehnike lijevanja | ||
Shvatiti vezu između arhitekture i umjetnosti | Prijenos arhitekture u malu umjetnost (posjet muzejima, obilazak grada) | ||
Metali | Nabrojiti podjelu metala | Karakteristike metalnih materijala, podjela metala: neželjezni, teški, laki i obojeni metali | |
Plemeniti metali | Opisati plemenite metale | Nalazišta, istraživanja, dobivanje, povijesno značenje, trgovački naziv | |
Legure | Nabrojiti greške legura plemenitih materijala i navesti mjere uklanjanja i sprječavanja grešaka
Nabrojiti i opisati ostale metale | Metalna i kemijska onečišćenja
Hg, Cu i njihove legure, Zn, Cd, Sn, Pb, Ti, Ni itd. | |
Opisati željezne materijale | Sirovo željezo, proizvodnja čelika, toplinska obrada, žarenje, otvrdnjavanje, oplemenjivanje | ||
Razlikovati materijale, elemente, spojeve | Atomi, molekule, ioni, agregatna stanja, struktura atoma mješavina, periodički sustav, metalna veza, oksidacija (redukcija itd.) | ||
Nabrojiti i objasniti fizikalna svojstva metala | Gustoća, talište, širenje na toplini, provodljivost topline, provodljivost elektriciteta, točka vrenja, boja | ||
Nabrojiti i objasniti mehanička svojstva plemenitih metala | Tvrdoća, postupak ispitivanja tvrdoće, čvrstoća na vlak, elastičnost, rastezanje kod sloma itd. | ||
Opisati metalne spojeve čistih metala | Struktura rešetke, elementarne ćelije, stvaranje kristala kod skrućivanja, hladno preoblikovanje i rekristalizacija, homogenizacija | ||
Opisati vrste kristala legura | Stvaranje homogenih miješanih kristala, ograničeno stvaranje miješanih kristala, heterogene mješavine kristala | ||
Opisati svojstva legura | Svojstva legura plemenitih metala nakon obrade | ||
Objasniti pripremljene radove | Nacrtati, prenijeti, napeti male dijelove | ||
Plastična obrada | Objasniti obradu materijala bez stvaranja strugotina | Ručna i strojna obrada, elastična i plastična preoblikovanja, npr. valjanje, kovanje, savijanje, prešanje, tlačenje itd. | |
Obrada skidanjem strugotina | Objasniti odvajanje materijala | Ručna i strojna obrada sila na klinu alata struganje, rezanje, štancanje, piljenje, graviranje, obrezivanje, rezanje navoja, poliranje itd. | |
Montaža dijelova sklopova | Objasniti postupke spajanja | Rastavljivo i nerastavljivo spajanje npr. lemljenje, zavarivanje, učvršćivanje zakovicama i vijcima, lijepljenje, kitanje | |
Toplinska obrada | Objasniti postupke ovisne o temperaturi | Taljenje, izrada legura, žarenje i otvrdnjavanje | |
Objasniti kombinirane radne postupke | Cilindrični i konusni okviri
Utaknuti okviri | ||
Ovisnost između veličine kamenja, oblika i okvira, mali alat i šablone kao pomoćna sredstva | |||
Zaštita i fina obrada površina | Opisati mogućnosti i tehnike oplemenjivanja površine | Grebanje, brušenje, fino brušenje, poliranje, matiranje, matiranje korundom i dijamantima, tokarenje
Strojno oplemenjivanje, npr. rezanje pomoću dijamanta, metode i sredstva čišćenja |
| |||
Povijest zlatarstva | Objasniti utjecaj nalogodavca i kruga mušterija | Odnosi među šefovima, kler, plemenitaši, građanstvo i druge socijalne skupine | |
Upoznati organizaciju srednjovjekovne proizvodnje | Romanika
osnivanje samostana i biskupija, radovi u samostanima | ||
Razraditi utjecaj organizacije staleža | Gotika
Osnivanje gradova Značenje cehova i kasta sa socijalnim i kulturnim utjecajem Radovi u cehovskim radionicama | ||
Objasniti pojedinačnu i serijsku proizvodnju nakita i alata | Renesansa, barok, klasicizam, nastajanje velikih radionica, rad za kneževske dvorove, crkve i građanstvo,
nastajanje prvih knjiga i njihove imitacije | ||
Prikazati metode i tehnike industrijske proizvodnje | Klasicizam, historizam, moderni industrijski uređaji za izradu nakita i robe široke potrošnje | ||
Električna struja | Objasniti pojam električne struje | Slobodni elektroni, vodiči, napon, otpor, jačina struje, električni vodiči | |
Razlikovati galvanske kupke i objasniti način njihovog rada | Kupke plemenitih i neplemenitih metala, dekapiranje, stvaranje struje, elektrolitički sjaj | ||
Plemeniti metali | Navesti industrijski postupak separacije | Kružni tok plemenitih metala, odvajanje | |
Opisati postupke ispitivanja plemenitih metala, razlikovati kiseline za ispitivanje prema njihovom sastavu, prikazati granice postupaka | Zlatarske kiseline za ispitivanje | ||
Nemetalni materijali | Razlikovati i opisati nemetalne materijale | Drvo, životinjski proizvodi, staklo, keramički proizvodi i plastični materijali | |
Svjetlost | Objasniti pojam svjetlosti | Oscilacije, valne duljine, spektar. indeks loma, disperzija, smjer i put, osciliranja, polarizacija | |
Objasniti granične pojave svjetla | Odbijanje zraka, sjaj, lom, totalna refleksija, dvostruki lom, interferencija, apsorpcija, boja, prozirnost | ||
Navesti specijalne svjetlosne pojave i opisati ih | Blistavost, prelijevanje u duginim bojama, prelije-vanje u boji opala, adulara, laboratorija, svjetlucanje površine, svjetlosne figure, svila, svijetla tkanina, sjajnost, fosforescencija | ||
Nabrojiti metode istraživanja i opisati ih | Polarizacijski filter, mikroskop za dragulje, dikroskop, refraktometar, spektroskop, detektoskop, filtar u boji, povećalo, kvarcna lampa, hidrostatska vaga, tvrdi zatici | ||
6. | Drago kamenje | Opisati svojstva dragulja | Struktura i oblik kristala, kalavost, tvrdoća (Mohs), gustoća |
7. | Plastična obrada | Tehnike hladnog preoblikovanja | Kovanje nakita i dijelova nakita, npr. šina, izdubljivanje, navlačenje, uvlačenje itd. |
8. | Elementi i postupci spajanja | Opisati mogućnosti primjene zglobova i objasniti njihovo tehničko rješenje | Pomični dijelovi, npr. šarke, ušice, ušice sa zatikom, kuglasti pomični dijelovi itd. |
Navesti vrste zatvarača, opisati funkcionalne mogućnosti | Npr. zatvarači u obliku kutijice, na škljocanje, na navoj, na pero | ||
Navesti susave igala i njihovu tehničku primjenu | na broševima npr. igle s oprugom i bez nje, igle na navoj, uvlačenje, preklop, na kravate, šešire itd. | ||
Opisati oblike gumba za košulje | Višestruki pokretni i nepokretni predmeti, npr. lanci, rasponci, ušice, pritege, šarke itd. | ||
Opisati tehnička rješenja kod spajalica i naušnica | Svojstva opruga, oblici naušnica, plohe spajalica, jačina metala na spajalicama i naušnicama | ||
Opisati vrste lanaca i metode njihove izrade | npr. jednostruki, dvostruki, dvostruki pleteni itd. | ||
Nacrtati vrste okvira | Cilindrični, konusni, okvir za kamen prstena | ||
Pokazati metode rada kod višestrukog lemljenja | Uvezivanje, spajanje, umetanje na podloge za lemljenje ili šablone | ||
Smještanje u pastu
Uređaji za lemljenje | |||
Zaštita i fina obrada površine | Opisati obradu površine | Pozlaćivanje u vatri, pozlata zlatnim listićima, postupak trljanjem, izbjeljivanje i požućivanje vrenjem, žariti sa sjajem i matirano bojati |
| |||
Povijest zlatarstva | Razvoj nakita od jugendstila do danas | Jugendstil
Art deco | |
Bauhaus | |||
Moderna | |||
(razgovori o nekoj izložbi) | |||
Pomoću plemenitih metala pokazati značenje mitova kultova i socijalnog ranga | Zlato i oznake gospodstva
npr. kruna, žezlo Zlato i sakralni simboli npr. biskupski prsten, štap Zlato i oznake statusa npr. ordeni, počasni pokali | ||
Istražiti ekonomsko značenje plemenitih metala | Zlato i srebro kao platežno sredstvo
Kovanice | ||
Drago kamenje i ostali prirodni ukrasni materijali | Objasniti nastajanje minerala i navesti pripadajuće drago kamenje | Geneza stvaranja minerala i ruda:
magmatski, sedimentni i metamorfni ciklus | |
Navesti pojedino drago kamenje i skupine dragog kamenja, istaći karakteristike dragog kamenja | RLA/CIBJO odredbe, dijamant, korund, beril, kvarc, granat, skupina spodumena, topaz, cirkon, spinel, turmalin, rodonit, rodohrozit, minerali koji dolaze s bakrom, lapislazuli | ||
Razraditi odabrane teme
o dragom kamenju i ukrasnom kamenju koje se rijetko ili malo upotrebljava | Diopsid, enstatit, tanzanit, andaluzit, kordijerit, aleksandrit, euklas, epidot, sodalit, dioptas, apatit i dr. individualne karakteristike, kao npr. kemijska i fizikalna svojstva, istraživanje i dobivan | ||
Nabrojiti organske supstance, dati pregled nastajanja, svojstva, obrade i razlikovanja bisera i uzgoja bisera | Rast, struktura, metode uzgoja, obrada, prerada, postupak razlikovanja, imitacije bisera | ||
Napraviti pregled ostalih prirodnih materijala za ukrase | Vrste, oblici, nastajanje i značenje koralja, školjaka, jantara i kornjačevine, sedefa, slonove kosti, fosila | ||
Obrada skidanjem strugotine | Objasniti obradu površine uz stvaranje strugotina | Ručno i strojno graviranje, ukrašavanje šarma, rezanje pomoću dijamanata | |
Objasniti obradu površine jetkanjem | Sredstva za jetkanje plemenitih i običnih metala, mogućnosti i postupci kod jetkanja | ||
Pokazati oblikovanje površine cizeliranjem | Cizeliranje dlijetom i strojem, proces preoblikovanja kod cizeliranja, metode rada | ||
Zaštita i fina obrada površina | Opisati tehnike emajliranja
Objasniti njihovu uporabu i mogućnosti oblikovanja | Emajl za prozor, tijelo, udubinu, uleknuće, sjaj ćelija, reljef, udubine slikarija na emajlu, postupak dorade i materijal | |
Navesti sintetske postupke i opisati imitacije | Na odabranim primjerima | ||
Opisati vrste i oblike brušenja | Razvoj oblika brušenja, štapići, rombovi, trapez, posudica, rebrenica, trokut, privjesak na naušnici, smaragd, smola, briljant i ostali oblici iz fantazije | ||
Lijevanje | Objasniti postupak lijevanja draguljarskog nakita | Metode lijevanja, naročito za platinu, tehnološko provođenje | |
Objasniti mogućnosti i granice tehnike lijevanja | Formalni i tehnički problemi obrade lijeva | ||
Elementi i postupci spajanja | Objasniti pripremu materijala i izradu karika lanaca | Potreban metal, alat i strojevi, npr. valjak, uređaj za razvlačenje, oblici kračuna, uređaji za namotavanje i dr. | |
Objasniti mogućnosti izrade lanaca, traka i posudice | Oblikovanje lanaca, traka, posudica promjenom boje, oblika i veličine karika
Izrada posudica vješanjem jedne u drugu, jedne na drugu, opletanjem i učvršćivanjem zaticima | ||
Objasniti preoblikovanje lanaca, traka i posudica bez stvaranja strugotina | Mogućnosti preoblikovanja prešanjem, zavrtanjem, povlačenjem, valjanjem, žarenjem | ||
Navesti vrste zatvarača lanaca i opisati njihovu integraciju u lance, trake i posudice | Struktura i funkcija, vrste montaže | ||
Objasniti lemljenje na lancima, trakama i posudicama | Oblikovanje, funkcija, izdržljivost | ||
Opisati tehnike korištene u draguljarstvu, njihovu primjenu i mogućnosti oblikovanja | Okviri za dragulje npr. obrezani, trakasti, kao košarice i učvršćivanje oka na prstenu, dubliranje, pomicanje, montaža dragulja, npr. na narukvice, ogrlice i broševe | ||
Opisati učvršćivanje dragog kamenja u okvire | Ručno i strojno učvršćivanje
Ležište kamena obraditi glodanjem, tokarenjem Utiskati znak čeličnim klinom ili čekićem | ||
Opisati mogućnosti i obrade, popravka i prerade nakita | S trgovačkog, privrednog i povijesno kulturnog stanovišta | ||
Objasniti planiranje i izradu kompletnih komada nakita | Crteži, modeli, tok rada, tehnike rada i vremenski plan |
2. Tehnološke vježbe
2.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red
br. | |||||
1. | Osnove crtanja i tehničkog crtanja | 70 | 20 | - | 90 |
2. | Osnove oblikovanja | - | 50 | - | 50 |
3. | Vježbe izrade modela i crteža | - | - | 96 | 96 |
UKUPNO SATI: | 70 | 70 | 96 | 236 |
| |||
Osnove crtanja i tehničkog crtanja | Upoznati različite materijale koji potiču razvojni proces oblikovanja | npr. papir, karton, folije, masa za modeliranje, slama, boje, pera | |
Navesti i analizirati kriterije oblikovanja | Zakoni koji vrijede kod oblikovanja (proporcije, akcenti itd.) | ||
Upoznati elemente | Točka, linija
Ploha (trokut, krug itd.) Tijelo Vježbe, npr. kombinacije ploha, razdvajanje ploha (kalogenski postupak, opletanje, ornamenti) | ||
Poznavati i upotrebljavati najvažnije uređaje za crtanje | Ploča za crtanje, trokut, šestar, ravnala, olovke za crtanje, tuševi, papir za crtanje (vrste i oblici) | ||
Konstruirati okomice, kružne priključke, mnogokute | Pravilni mnogokut (šesterokut, trokut, četverokut, osmerokut, peterokut) | ||
Ravne plohe, prikazati jednostavna tijela u raznim projekcijama | Mjerne linije, pomoćne linije, cilindar (okrugla žica), šuplji cilindar (zglob) sastavljena tijela | ||
Nacrtati cijeli presjek, polovični presjek raznih tijela, unijeti mjere | Npr. piramida, krnja piramida, kugla, krnja kugla
Npr. okviri, karike lanaca | ||
Prikazati jednostavne komade nakita, detalje, objekte, posude prikazati prema normi i izmjeriti ih | Npr. prsteni od geometrijskih oblika, zatvarači (u obliku kutijica), spojevi (pokretni spojevi), kutijice, okviri itd. | ||
Poznavati i upotrijebiti osnovna pravila | Zakonitosti svjetla i sjena
Fizikalni aspekti (vrste svjetla) Psihološki aspekti (smjer, količina i kvaliteta svjetla) Rubovi sjene Tonske vrijednosti (olovka, olovka u boji) | ||
atirati plohe i zakrivljene plohe, žice i tijela s obzirom na kut osvjetljavanja | Npr. različito oblikovani kvadrati, krugovi kao jednostavni broševi, udubljeni krugovi, okrugle žice, četverobridne žice oblikovane olovkom ili olovkom u boji | ||
Prikazati i razlikovati matirane i polirane površine | Npr. polirane i matirane plohe, poliranje i matiranje kugle, trake (s olovkom i olovkom u boji) |
| |||
Osnove oblikovanja | Plastično preoblikovanje površina | Preoblikovanje lomljenjem ploha (papira, folija itd.)
Npr. nakit za uši, manžete i igle | |
Razlikovati i upoznati poredak, ritam i takt | Definicija pojma
Trenje ploha, dragog kamenja Promjene izgleda raznim veličinama ploha i oblika, npr. narukvica, ogrlica | ||
Osnove crtanja i tehničkog crtanja | Prikazati prodiranje rubova jednostavnih geometrijskih tijela | Npr. četverokut kroz kvadar (prsteni)
Cilindar kroz kvadar (prsteni, narukvice) | |
Konstruirati crteže tijela | Npr. okvirni prsten, okviri (konični, ravni) kugle, cilindri | ||
Poznati osnovna pravila perspektive i razlikovati vrste | Paralelna perspektiva (dimetrija, izometrija)
Perspektiva točke (centralna, perspektiva dvije i tri točke) | ||
Prikazati tijelo u perspektivi | Konstrukcije, prostoručno crtanje | ||
Prikazati nakit, objekte, posude u raznim perspektivama | Prikazati promjene perspektive promjenom visine očiju, okretanjem komada nakita, objekata ili posuda (kutijice, prsteni, igle) |
| |||
Vježbe izrade modela i crteža | Razvijati različite oblike iz geometrijskih osnovnih oblika pomoću umetaka, isječaka i proboja | Npr. prsteni, narukvice iz osnovnih tijela kao što su kvadri, cilindri, kugle | |
Slagati različite oblike i stvarati kombinacije oblika | Npr. prsteni iz kvadra i cilindara | ||
Oblikovati pomoću različitih materijala i tehnika | Npr. kolaže, staklene otiske u boji, slobodne modele s masom za modeliranje | ||
Razvijati jednostavne oblike rezanja | Npr. monograme iz jedne plohe | ||
Upoznati osnovne zakone djelovanja boje fizikalnim i psihološkim spoznajama i mijenjati ih na primjerima za vježbu | Upotrijebiti krug boja
Razlikovati primarne i pigmentirane boje, Mješavine boje (aditivne i supstraktivne boje) Kontrasti boja (komplementarne boje, simultane, hladne) Tople boje, svijetle (tamne boje) Nacrt objekata s dijelovima u boji (npr. poklopci na kutijama) | ||
Prikazati metale, dragulje, organske materije s olovkama u boji i vodenim bojama | Npr. žuto zlato, dragulji u boji različitog brušenja i oblika (trokut, trapez)
Prirodni oblici (studije slobodnom rukom), kao npr. makovica, stabljika cvijeta, različiti materijali kao tkanina, juta, staklo | ||
Prikazati ukrase pomoću svjetla i sjena | Prikazati na tamnoj podlozi s bijelom bojom (bijela boja za prekrivanje) npr. bijelo-zlatne plohe s briljantima |
3. Stručni račun
3.1. Pregled nastavnih područja
s vremenskim rasporedom
Red.
broj | |||||
1. | Matematičke i računske osnove | 70 | - | - | 70 |
2. | Izračunavanje plaća | - | 10 | 5 | 15 |
3. | Izračunavanje materijala i fizikalnih veličina | - | 10 | 17 | 27 |
4. | Izračunavanje troškova | - | 15 | - | 15 |
5. | Razne kalkulacije | - | - | 10 | 10 |
UKUPNO SATI: | 70 | 35 | 32 | 137 |
| |||
1. | Matematičke i računske operacije | Ovladati osnovama stručnog računanja i upotrijebiti ih | Pravilo trojno, računanje s razlomcima, postotni račun, računanje kamata, proporcionalni račun, preuređivanje formula, računanje s jednadžbama |
Ovladati s geometrijskim veličinama | Duljine, plohe, volumeni, linije presjeka, duljine nakon odmatanja, ispružene duljine, oplošje, opseg (iskorištenje materijala), volumen i površina, duljine cijevi, Pitagorin poučak, trigo |
| |||
1. | Izračunavanje materijala i fizikalnih veličina | Ovladati preračunavanjem u SI jedinice | Di+i, mikron, broj, fina unca, karat zrno, točka |
Izračunati masu, gustoću i volumen | Masa proizvoda i modela
Gustoća proizvoda (legure, dragulji, modeli) Arhimedov poučak Metoda uzgona, Westfalska vaga | ||
Računati s električnim i fizikalno mehaničkim jedinicama | Jačina struje, napon, električni otpor (Faradayev zakon, elektroliti), rad, učinak | ||
Ovladati osnovnim računskim operacijama za stvaranje legura | Zakonske odredbe, pojmovi formule | ||
Preračunavati vrijednosti stvaranje legura | Tisućiti dio, karat, lot, solotnik | ||
Računski odrediti sastavne dijelove legure | Težina, masa legure, precizna težina, dodatna težina, legure od finih metala | ||
Izračunati jednostavne legure | Dodavanje i oduzimanje od dvokomponentne legure
Dodavanje i oduzimanje dvijema dvokomponentnim legurama | ||
2. | Izračunavanje plaće | Izračunati utrošak radnog vremena i plaću | Vrijeme proizvodnje jednog izratka, radno vrijeme uzimajući u obzir zadano vrijeme i broj komada plaća po komadu, satu, danu i mjesecu (bruto i neto plaće) |
3. | Izračunavanje troškova | Poznavanje sastava materijalnih troškova, troškova izrade, izračunati troškove jednog izratka ili proizvodne serije | Pojedinačni materijalni troškovi, zajednički materijalni troškovi, pojedinačni troškovi izrade uzimajući u obzir plaću i vrijeme, zajednički troškovi izrade, ukupni troškovi izrade |
| |||
1. | Izračunavanje materijala i fizikalnih veličina | Obračunati jednostavne promjene legura | Miješanje dvije dvokomponentne legure |
Obračunavati promjene legura pazeći na boju | Dodavanje trokomponentnim legurama i oduzimanje od njih (masa željenih legura je poznata)
Dodavanje i oduzimanje dviju trokomponentnih legura (masa legura je poznata) Dodavanje i oduzimanje od legura koje imaju više od tri komponente | ||
Proračuni kružnog gibanja | Broj okretaja (nabrusiti alat)
obodna brzina (poliranje stroja) brzina rezanja | ||
2. | Izračunavanje plaća | Izračunavati razne vrste plaća | Plaće po vremenu
Plaće po akordu Plaće po premiji Plaće po skupinama Porezi, odbici, doplaci |
Razne kalkulacije | Obračunati cijene dragog kamenja
Računski primijeniti kalkulacijske uvjete | Tavernirova pravila, karakteristike kvalitete, klase
Težine Scharfenbergove formule Troškovi izrade (materijal i plaće) Troškovi izrade, troškovi kamena |
Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za savladavanje znanja i vještina koji su neophodni za ovo zanimanje kao na duljini trajanja nastave u pojedinoj školskoj godini.
Nastavni plan
A. Praktični dio naukovanja | 1080 | 1080 | 960 |
B. Stručno-teorijski dio naukovanja | 280 | 280 | 256 |
1. Tehnologija struke | 140 | 175 | 128 |
2. Tehnološke vježbe | 70 | 70 | 96 |
3. Stručni račun | 70 | 35 | 32 |
UKUPNO A+B | 1360 | 1360 | 1216 |
Nastavni program naukovanja je okvirni, pa će obrtnička škola, zajedno s obrtnicima, izraditi izvedbene programe. Pri tome se mora voditi računa da, obrtničke radionice, nisu podjednako opremljene, pa nastaju programske razlike, koje je potrebno prevladati radi cjelovitog stjecanja zanimanja.
Praktični dio naukovanja, tehnologija struke i stručni račun programirani su tako da čine smislenu cjelinu u kojoj se sadržaji međusobno nadopunjuju.
U odabiru sadržaja nastavnog programa korišten je princip egzemplarnosti. Pri izradi izvedbenog programa treba uvažavati specifičnosti radionica u školi i obrtničkih radionica ne narušavajući pritom osnovnu strukturu okvirnog programa.
Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a sadržaj ne raspoređuje sukladno školskom kalendaru.
Preporuča se da svaka obrazovna skupina bude, u svakom polugodištu, kroz utvrđeni didaktičko vremenski blok na naukovanju u školi, a u ostalom dijelu kod obrtnika s kojima naučnik ima sklopljen ugovor o naukovanju. Vremenska dimenzija pojedinog bloka biti će uvjetovana planom vremena potrebnog za ostvarenje teorijskog dijela naukovanja i vježbi, te planiranog vremena za realizaciju razlike programa u školskim radionicama.
Praktični dio programa treba najvećim dijelom realizirati kod obrtnika. Stručni učitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi učenik vodi dnevnik rada.
Teorijski dio naukovanja i vježbe ostvaruju nastavnici s visokom ili višom stručnom spremom koji su završili studij na fakultetu za odgovarajuća područja programa. To pretpostavlja timski rad s unutarnjom podjelom rada prema znanju i sposobnostima pojedinih stručnjaka.
Ispit se sastoji iz praktičnog i teorijskog dijela.
Okvirni sadržaj praktičnog dijela ispita, kojim ispitanik dokazuje stečena praktična znanja i vještine, može se definirati ovako:
a) U području nakita ispitanik mora u roku od maksimalno 24 sata izraditi složeni predmet ili u roku od 8 sati izvesti pojedine bitne radne operacije oblikovanja i spajanja
b) U području dragulja ispitanik mora u roku od maksimalno 32 sata izraditi zadani nakit obradom i spajanjem ili u roku od 8 sati izvesti pojedine radne operacije obrade, mjerenja i kontrole
c) U području lanaca ispitanik mora u roku od maksimalno 24 sata izraditi elemente i gotovi jednostavniji lanac
Sadržaji iz teorijskog dijela ispita utvrđuju se iz područja stručnog računa, tehnologije struke i tehnoloških vježbi. Tako, na primjer ispitna pitanja se mogu formulirati iz ovih sadržaja:
- označivanje, svojstva i mogućnosti primjene materijala,
- oblikovanje i dorada materijala koji se najčešće upotrebljavaju,
- postupci obrade i spajanja kod reparature nakita,
- izračunavanje kamata i troškova
i sl.
Klasa: 311-01/97-01/213
Urbroj: 526-01-05-27 Zagreb, 30. lipnja 1997 |
Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave. |
.