Zakoni i propisi - Pravni savjeti 84 18.08.1997 Stručno-teorijski i praktični dio programa za zanimanje ZLATAR
     
   

Internet i poslovne usluge za poduzetnike


Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge

Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave.
Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice.

Link za opširnije informacije o izradi web stranica

 
 
     


Link na pregled svih poslovnih i internet usluga



Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

Na temelju članka 39. stavka 2. Zakona o obrtu ("Narodne novine", br. 77/93), ministar gospodarstva, uz prethodno mišljenje Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra prosvjete i športa donosi
 

STRUČNO-TEORIJSKI I PRAKTIČNI DIO PROGRAMA
(NAUKOVANJE)
ZA ZANIMANJE ZLATAR
 

I. DVOJNI SUSTAV OBRAZOVANJA ZA POTREBE OBRTNIŠTVA

Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost općeobrazovnog od stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa naukovanja.

Nastava stručno-teorijskih sadržaja naukovanja ostvaruje se u obrtničkoj i drugim srednjim strukovnim školama. Praktični dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtničkoj školi. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke. Kako su obrtnička zanimanja vrlo raznolika nemoguće je propisati jednoobrazovni pristup organiziranju i izvođenju nastave pa je naukovanje moguće organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rješenja, uzimajući u obzir pojedinosti zanimanja, a što se utvrđuje izvedbenim programom.

Modeli organizacije nastave vrlo su često bitno različiti od modela koji se primjenjuju za općeobrazovne sadržaje.

Ovi načini omogućuju veću racionalnost obrazovanja. Važna je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je završetak naukovanja odvojen od općeobrazovnog dijela programa.

Naukovanje završava polaganjem pomoćničkog ispita.
 

II. OPĆI I POSEBNI CILJEVI OBRAZOVANJA

Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućuju polazniku da po završetku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.

U skladu s navedenim, mogu se odrediti sljedeći opći ciljevi naukovanja:

Posebni ciljevi obrazovanja za zanimanje zlatar odnose se na stjecanje ovih zvanja i vještina:

III. NASTAVNI PROGRAM NAUKOVANJA

A. Praktični dio naukovanja

I. GODINA NAUKOVANJA
Red.

br.

Opis obrazovanja

(posebni ciljevi)

Znanja i vještine koje se moraju usvojiti

(sadržaj programa)

Raspored po polugodištima
1
2
3
4
1
2
1.
Zaštita na radu i sprječavanje nesreća te zaštita radne i životne sredine Objasniti zadatke zaštite na radu u pogonima i zadatke nadležnih strukovnih udruženja
Istaći značajne odredbe zakona o zaštiti na radu koji vrijedi za obrazovni proces tijekom cijelog

naukovanja

Istaći i pridržavati se smjernica, uputa i propisa, naročito propisa o sprječavanju nesreća

Tijekom rada uvesti mjere zaštite na radu specifične za struku
Opisati ponašanje kod nesreća i požara i uvesti mjere prve pomoći
Istaći značajne propise zaštite od požara i upotrijebiti zaštitne uređaje protiv vatre i aparata za gašenje
Upoznati opasnost od trovanja, opasnosti od plinova, para i lako zapaljivih materijala te opasnosti od električne struje
Navesti i pridržavati se važećih propisa o ispuštanju vode, zaštiti vode te održavanju čistog zraka
Navesti onečišćenja okoline uvjetovano radnim mjestom i pridonijeti njegovom smanjenju
2.
Održavanje strojeva i sredstava rada Njegovati alate, uređaje i strojeve i štititi ih od korozije
+
+
Ispitivati sposobnost rada strojeva, naročito s obzirom na stabilnost,
+
+
Prema uputama izmjenjivati i nadopunjavati pogonske materijale naročito ulja, materijale za hlađenje i podmazivanje
+
+
Podesiti alate, strojeve i uređaje i održavati ih prema uputama za održavanje
+
+
3.
Odabir, priprema, rukovanje i skladištenje materijala i pomoćnih materijala Izabrati i pripremati metale i njihove slitine te pomoćna sredstva s obzirom na njihova svojstva i postavljene zahtjeve
+
+
Navesti odnose metala i njihovih slitina koje se trebaju obrađivati i objasniti vrste dobivanja i obrade metala
+
+
Razlikovati pomoćne materijale naročito kiseline, lužine, soli i plinove, ulja i sredstava za hlađenje i podmazivanje, rasporediti ih prema primjeni,

upotrijebiti ih prema uputama, pazeći na opasnosti i skladištiti ih prema propisima

+
+
Razlikovati pomoćne materijale naročito kiseline, lužine, soli i plinove, ulja i sredstva za hlađenje i podmazivanje, rasporediti ih prema primjeni, upotrijebiti ih pr
+
Kod zbrinjavanja pomoćnih materijala raditi pridržavajući se propisa o zaštiti okoliša, naročito u vezi s kiselinama, lužinama, solima, plinovima, uljem
+
+
Ispitivati plemenite metale prema uobičajenim postupcima
+
4.
Planiranje tokova rada Planirati izmjenu zadanih nacrta
+
Planirati faze rada s obzirom na funkcioniranja konstruktivnija i ekonomičnija stajališta
+
+
Utvrditi mjere i težine
+
+
Planirati uređenje radnog mjesta na radnom stolu ili stroju
+
5.
Mjerenje, označivanje i kontrola rezultata rada Odrediti sredstva za ispitivanje i mjerenje za kontrolu rezultata rada
+
Koristiti pomičnu mjerku, kutomjer i specijalne mjerke
Mjeriti rad s obzirom na dozvoljene tolerancije
+
Ustanoviti i korigirati odstupanja od zadanih mjera
+
Obilježiti i točkati rad
+
Ispitati plohe i točnost oblika
+
Vagati rad
+
Vizualno odrediti kvalitetu površine poluproizvoda i gotovih proizvoda
+
Odrediti rezultate rada s obzirom na kvalitetu oblikovanja, naročito s obzirom na kriterije oblikovanja
+
Objasniti i primijeniti zakon o finoći zlatne i srebrne robe te zakonske propise o prometu plemenitih metala, dragog kamenja i perla
+
Stavljati žigove na plemenite metale s obzirom na vrstu metala i njegovu finoću
+
6.
Oblikovanje i prikazivanje nakita i uređaja Prikazivati nakit s obzirom na principe oblikovanja, mogućnosti i granice tehnika
+
Čitati i izrađivati skice i nacrte
Napraviti pomagala s obzirom na svojstva metala i postavljene zahtjeve
Valjati limove i profile
+
Napraviti i izvući žice i cijevi
+
Savijati žice i limove ručno ili s pomoćnim sredstvima
+
Kovati žice i limove
+
Napraviti šuplje oblike
+
Podesiti limove i žice
+
7.
Obrada rezanjem i odvajanjem čestica Rezati limove, cijevi i žice
+
Turpijati ravno i pod kutom
+
Turpijati prema obliku
+
Bušiti proizvode s obzirom na pritisak, brzinu i hlađenje
+
Glodati proizvode prema obliku
+
Rezati unutrašnje i vanjske navoje
+
Vježbati probijanje na plemenitim i neplemenitim metalima
+
Uklanjati bridove na proizvodima s obzirom na kemijske i fizikalne procese
+
8.
Izrada legura i taljenje Izrađivati legure
+
Taliti metale
+
Usijavati metale
+
9.
Izrada malih alata i naprava Obraditi čelik za alat
+
Mali alat otvrdnuti i kasnije polirati
+
10.
Izrada i montaža okvira i zakivanje Napraviti i montirati okvire s obzirom na namjenu
+
11.
Obrada površina Obraditi površinu ručnim i strojnim postupkom s obzirom na svojstva brušenja i poliranje materijala te sredstva za poliranje i brušenje
+
Izravnati površinu
+
Proizvode brusiti dok nisu pogodni za poliranje
+
Matirati
+

II. i III. GODINA NAUKOVANJA
Red. br.
Opis obrazovanja

(posebni ciljevi)
Znanja i vještine koje se moraju usvojiti

(sadržaj programa)
Raspored po polugodištima
1
2
3
4
3
4
5
6
1.
Zaštita na radu Adekvatno primijeniti znanja i vještine navedene za prvu godinu tijekom cijelog naukovanja
2.
Planiranje tijeka rada Planirati primjenu vlastitih nacrta s obzirom na tehničke mogućnosti i granice
+
+
+
+
Planirati tijek i trajanje rada samostalno s obzirom na organizacijske i informacijske potrebe i pripremiti njihovo provođenje
+
+
+
+
3.
Oblikovanje i prikazivanje nakita i uređaja Napraviti crteže o prikazivanju oblika s više stanovišta
+
Napraviti crno-bijele oznake mušterija
+
Napraviti oznake mušterija u boji
+
Proizvode kovati, naročito pri promjeni promjera kod izvlačenja i nabijanja
+
+
Udubiti, rastegnuti i navući dijelove nakita
+
4.
Spajanje Tvrdo i mekano lemiti metale
+
Odabrati lemilice, lemilo i taljivo
Pripremiti proizvode i pomoćna sredstva za lemljenje
Zavarivati metale
+
Napraviti i učvrstiti spojeve sa zatikom
+
Zakovati proizvode kruto i pomično
+
Proizvode spojiti s vijkom
+
Lijepiti dijelove istih ili različitih materijala s obzirom na uvjete i smjernice obrade
+
Dijelove nakita montirati višekratnim lemljenjem
+
5.
Izrada legura i taljenje Žaliti metale s obzirom na namjenu i funkciju
+
6.
Izrada nakita s funkcionalnim dijelovima Napraviti pomične spojeve, naročito zglobove i ušice
+
Napraviti broševe i naročito ih osigurati na povlačenje, napraviti skrivene kukice
+
Napraviti dijelove za gumbe za košulju
+
Napraviti zatvarače, na pritisak, na okretanje i vođenje
+
Napraviti mehanizme za naušnice
+
7.
Izrada lanaca Napraviti lance sa sidrom s obzirom na namjenu
+
8.
Izrada i montaža okvira i zakivanje Napraviti okvire npr. za oko na prstenu te cilindrične i konusne okvire
+
Montirati okvire
+
9.
Obrada površina Napraviti galvanske prevlake
+
Metale obojiti kemijskim sredstvima
+
10.
Prepoznavanje, slaganje i rukovanje dragim kamenjem i organskim materijalima Prepoznati drago kamenje, poredati ga i rukovati dragim kamenjem
+
Pridržavati se svjetskih propisa o rukovanju dragim kamenjem i organskim tvarima
+
11.
Oblikovanje nakita S obzirom na opće i posebne principe oblikovanja, napraviti nacrte, za tehnike graviranja, cizeliranja, jetkanja, tuširanja i granuliranja s obzirom na namjenu
+
Kovati nakit i dijelove nakita posebno šipke i kopče
+
Formirati dijelove nakita i nakit pomoću žigova
+
12.
Priprema i izrada lijeva za nakit Napraviti jednodjelne ili višedjelne modele
+
Pripremiti lijev
+
Lijevati
+
Naknadno obraditi lijev s obzirom na namjenu, mogućnost i granicu mijenjanja oblika
+
13.
Oblikovanje površina Oblikovati površine skidanjem strugotina, glodanjem i probijanjem
+
Oblikovati površine bez stvaranja strugotina, jetkanjem, cizeliranjem, čekićem i granuliranjem
+
Oblikovati površine lemljenjem metalnih dijelova i žica
+
Oblikovati površine s emajlom i tiskovnom tehnikom i izvoditi slikarske prenosne tehnike
+
14.
Izvođenje draguljarskih tehnika Dublirati
+
Kadrirati
+
Praviti okvire za dragulje, posebno dragulje u nizu
+
Napraviti rupice i azuru za pločice za spajanje
+
Montirati dragulje
+
15.
Stavljanje kamenja u okvire Podesiti okvire za kamenje
+
Učvrstiti kamenje u okvire s podlogama
+
16.
Izrada, popravak i prerada nakita Napraviti nakit, popraviti ga i preparirati
+
+
17.
Planiranje i izrada kompletnih komada nakita Na temelju vlastitih ili stranih nacrta planirati i napraviti nakit (ogrlice, naušnice, narukvice)
Napraviti, uskladiti i spojiti nakit s vlastito izrađenim funkcionalnim dijelovima, primjenom pomoćnih materijala i sredstava
+
+
Uokviriti drago kamenje
+
18.
Oblikovanje lanaca Oblikovati lance s obzirom na opće i posebne principe
+
19.
Priprema žica i cijevi te izrada karika lanaca Valjati i vući žicu za masivne karike
+
Pripremiti lim za šuplje karike
+
Izvući žicu za umetke
+
Izvući okrugle, ovalne, kvadratne i pravokutne cijevi s umecima
+
Napraviti šuplje i masivne karike lanaca
+
20.
Izrada lanaca, traka i opleta Karike spojiti u lance i trake kvačenjem i lemljenjem
Lance spajati u trake, kvačenjem jedne za drugu, lemljenjem jedne za drugu i pletenjem
+
Napraviti oplete
+
21.
Prerada lanaca, traka i opleta Preoblikovati lance bez stvaranja strugotina i to prešanjem, naknadnim zagrijavanjem, te povlačenjem i valjanjem
+
Lance prerađivati uz stvaranje strugotina, brušenjem, glodanjem i fasetiranjem
+
22.
Izrada zatvarača (kopči za lance) S obzirom na funkciju i namjenu treba izrađivati zatvarače (kopče) za lance

B. Stručno-teorijski dio naukovanja

1. Tehnologija zanimanja

1.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red. Nastavno područje
Broj sati po obrazovnim godinama
br.
I.
II.
III.
Ukupno
1.Povijest zlatarstva 520 2045
2.Metali 10- -10
3.Plemeniti metali 2020 -40
4.Legure (slitine) 10- -10
5. Nemetalni materijali 1515 -30
6.Svjetlost -15 -15
7.Drago kamenje i ostali prirodni ukrasni materijali -30 -30
8. Električna struja -20 -20
9.Organizacija i zaštita u radionici, priprema, tijek i kontrola rada 10- -10
10.Obrada skidanjem strugotine 15- 2035
11.Plastične obrade 1515 -30
12.Zaštita i fina obrada površine 2015 2055
13.Elementi i postupci spajanja -25 3055
14.Montaža dijelova i sklopova 10- -10
15.Toplinska obrada 10- -10
16.Lijevanje -- 3338
UKUPNO SATI: 140 175 128 443

1.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja

I. GODINA NAUKOVANJA
Red

broj
Nastavno područje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
1.
Povijest zlatarstva Prikazati povijesni razvoj zlatarstva Pregled najvažnijih povijesnih stilova u usporedbi s izvaneuropskim stilovima
Elementi stilova i njihovo značenje za zlatarstvo i metalni obrt
Upoznati razvoj, promjenu i kontinuitet tehničkih postupaka Granulacija, pogonski radovi, radovi na emajliranju, tehnike lijevanja
Shvatiti vezu između arhitekture i umjetnosti Prijenos arhitekture u malu umjetnost (posjet muzejima, obilazak grada)
2.
Metali Nabrojiti podjelu metala Karakteristike metalnih materijala, podjela metala: neželjezni, teški, laki i obojeni metali
3.
Plemeniti metali Opisati plemenite metale Nalazišta, istraživanja, dobivanje, povijesno značenje, trgovački naziv
4.
Legure Nabrojiti greške legura plemenitih materijala i navesti mjere uklanjanja i sprječavanja grešaka

Nabrojiti i opisati ostale metale

Metalna i kemijska onečišćenja

Hg, Cu i njihove legure, Zn, Cd, Sn, Pb, Ti, Ni itd.

Opisati željezne materijale Sirovo željezo, proizvodnja čelika, toplinska obrada, žarenje, otvrdnjavanje, oplemenjivanje
Razlikovati materijale, elemente, spojeve Atomi, molekule, ioni, agregatna stanja, struktura atoma mješavina, periodički sustav, metalna veza, oksidacija (redukcija itd.)
Nabrojiti i objasniti fizikalna svojstva metala Gustoća, talište, širenje na toplini, provodljivost topline, provodljivost elektriciteta, točka vrenja, boja
Nabrojiti i objasniti mehanička svojstva plemenitih metala Tvrdoća, postupak ispitivanja tvrdoće, čvrstoća na vlak, elastičnost, rastezanje kod sloma itd.
Opisati metalne spojeve čistih metala Struktura rešetke, elementarne ćelije, stvaranje kristala kod skrućivanja, hladno preoblikovanje i rekristalizacija, homogenizacija
Opisati vrste kristala legura Stvaranje homogenih miješanih kristala, ograničeno stvaranje miješanih kristala, heterogene mješavine kristala
Opisati svojstva legura Svojstva legura plemenitih metala nakon obrade
Objasniti pripremljene radove Nacrtati, prenijeti, napeti male dijelove
5.
Plastična obrada Objasniti obradu materijala bez stvaranja strugotina Ručna i strojna obrada, elastična i plastična preoblikovanja, npr. valjanje, kovanje, savijanje, prešanje, tlačenje itd.
6.
Obrada skidanjem strugotina Objasniti odvajanje materijala Ručna i strojna obrada sila na klinu alata struganje, rezanje, štancanje, piljenje, graviranje, obrezivanje, rezanje navoja, poliranje itd.
7.
Montaža dijelova sklopova Objasniti postupke spajanja Rastavljivo i nerastavljivo spajanje npr. lemljenje, zavarivanje, učvršćivanje zakovicama i vijcima, lijepljenje, kitanje
8.
Toplinska obrada Objasniti postupke ovisne o temperaturi Taljenje, izrada legura, žarenje i otvrdnjavanje
Objasniti kombinirane radne postupke Cilindrični i konusni okviri

Utaknuti okviri

Ovisnost između veličine kamenja, oblika i okvira, mali alat i šablone kao pomoćna sredstva
9.
Zaštita i fina obrada površina Opisati mogućnosti i tehnike oplemenjivanja površine Grebanje, brušenje, fino brušenje, poliranje, matiranje, matiranje korundom i dijamantima, tokarenje

Strojno oplemenjivanje, npr. rezanje pomoću dijamanta, metode i sredstva čišćenja

II. GODINA NAUKOVANJA
Red

broj
Nastavno područje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
1.
Povijest zlatarstva Objasniti utjecaj nalogodavca i kruga mušterija Odnosi među šefovima, kler, plemenitaši, građanstvo i druge socijalne skupine
Upoznati organizaciju srednjovjekovne proizvodnje Romanika

osnivanje samostana i biskupija,

radovi u samostanima

Razraditi utjecaj organizacije staleža Gotika

Osnivanje gradova

Značenje cehova i kasta sa socijalnim i kulturnim utjecajem

Radovi u cehovskim radionicama

Objasniti pojedinačnu i serijsku proizvodnju nakita i alata Renesansa, barok, klasicizam, nastajanje velikih radionica, rad za kneževske dvorove, crkve i građanstvo,

nastajanje prvih knjiga i njihove imitacije

Prikazati metode i tehnike industrijske proizvodnje Klasicizam, historizam, moderni industrijski uređaji za izradu nakita i robe široke potrošnje
2.
Električna struja Objasniti pojam električne struje Slobodni elektroni, vodiči, napon, otpor, jačina struje, električni vodiči
Razlikovati galvanske kupke i objasniti način njihovog rada Kupke plemenitih i neplemenitih metala, dekapiranje, stvaranje struje, elektrolitički sjaj
3.
Plemeniti metali Navesti industrijski postupak separacije Kružni tok plemenitih metala, odvajanje
Opisati postupke ispitivanja plemenitih metala, razlikovati kiseline za ispitivanje prema njihovom sastavu, prikazati granice postupaka Zlatarske kiseline za ispitivanje
4.
Nemetalni materijali Razlikovati i opisati nemetalne materijale Drvo, životinjski proizvodi, staklo, keramički proizvodi i plastični materijali
5.
Svjetlost Objasniti pojam svjetlosti Oscilacije, valne duljine, spektar. indeks loma, disperzija, smjer i put, osciliranja, polarizacija
Objasniti granične pojave svjetla Odbijanje zraka, sjaj, lom, totalna refleksija, dvostruki lom, interferencija, apsorpcija, boja, prozirnost
Navesti specijalne svjetlosne pojave i opisati ih Blistavost, prelijevanje u duginim bojama, prelije-vanje u boji opala, adulara, laboratorija, svjetlucanje površine, svjetlosne figure, svila, svijetla tkanina, sjajnost, fosforescencija
Nabrojiti metode istraživanja i opisati ih Polarizacijski filter, mikroskop za dragulje, dikroskop, refraktometar, spektroskop, detektoskop, filtar u boji, povećalo, kvarcna lampa, hidrostatska vaga, tvrdi zatici
6.Drago kamenje Opisati svojstva dragulja Struktura i oblik kristala, kalavost, tvrdoća (Mohs), gustoća
7.Plastična obrada Tehnike hladnog preoblikovanja Kovanje nakita i dijelova nakita, npr. šina, izdubljivanje, navlačenje, uvlačenje itd.
8.Elementi i postupci spajanja Opisati mogućnosti primjene zglobova i objasniti njihovo tehničko rješenje Pomični dijelovi, npr. šarke, ušice, ušice sa zatikom, kuglasti pomični dijelovi itd.
Navesti vrste zatvarača, opisati funkcionalne mogućnosti Npr. zatvarači u obliku kutijice, na škljocanje, na navoj, na pero
Navesti susave igala i njihovu tehničku primjenu na broševima npr. igle s oprugom i bez nje, igle na navoj, uvlačenje, preklop, na kravate, šešire itd.
Opisati oblike gumba za košulje Višestruki pokretni i nepokretni predmeti, npr. lanci, rasponci, ušice, pritege, šarke itd.
Opisati tehnička rješenja kod spajalica i naušnica Svojstva opruga, oblici naušnica, plohe spajalica, jačina metala na spajalicama i naušnicama
Opisati vrste lanaca i metode njihove izrade npr. jednostruki, dvostruki, dvostruki pleteni itd.
Nacrtati vrste okvira Cilindrični, konusni, okvir za kamen prstena
Pokazati metode rada kod višestrukog lemljenja Uvezivanje, spajanje, umetanje na podloge za lemljenje ili šablone
Smještanje u pastu

Uređaji za lemljenje

9.
Zaštita i fina obrada površine Opisati obradu površine Pozlaćivanje u vatri, pozlata zlatnim listićima, postupak trljanjem, izbjeljivanje i požućivanje vrenjem, žariti sa sjajem i matirano bojati

III. GODINA NAUKOVANJA
Red

broj
Nastavno područje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
1.
Povijest zlatarstva Razvoj nakita od jugendstila do danas Jugendstil

Art deco

Bauhaus
Moderna
(razgovori o nekoj izložbi)
Pomoću plemenitih metala pokazati značenje mitova kultova i socijalnog ranga Zlato i oznake gospodstva

npr. kruna, žezlo

Zlato i sakralni simboli

npr. biskupski prsten, štap Zlato i oznake statusa

npr. ordeni, počasni pokali

Istražiti ekonomsko značenje plemenitih metala Zlato i srebro kao platežno sredstvo

Kovanice

2.
Drago kamenje i ostali prirodni ukrasni materijali Objasniti nastajanje minerala i navesti pripadajuće drago kamenje Geneza stvaranja minerala i ruda:

magmatski, sedimentni i metamorfni ciklus

Navesti pojedino drago kamenje i skupine dragog kamenja, istaći karakteristike dragog kamenja RLA/CIBJO odredbe, dijamant, korund, beril, kvarc, granat, skupina spodumena, topaz, cirkon, spinel, turmalin, rodonit, rodohrozit, minerali koji dolaze s bakrom, lapislazuli
Razraditi odabrane teme

o dragom kamenju i ukrasnom kamenju koje se rijetko ili malo upotrebljava

Diopsid, enstatit, tanzanit, andaluzit, kordijerit, aleksandrit, euklas, epidot, sodalit, dioptas, apatit i dr. individualne karakteristike, kao npr. kemijska i fizikalna svojstva, istraživanje i dobivan
Nabrojiti organske supstance, dati pregled nastajanja, svojstva, obrade i razlikovanja bisera i uzgoja bisera Rast, struktura, metode uzgoja, obrada, prerada, postupak razlikovanja, imitacije bisera
Napraviti pregled ostalih prirodnih materijala za ukrase Vrste, oblici, nastajanje i značenje koralja, školjaka, jantara i kornjačevine, sedefa, slonove kosti, fosila
3.
Obrada skidanjem strugotine Objasniti obradu površine uz stvaranje strugotina Ručno i strojno graviranje, ukrašavanje šarma, rezanje pomoću dijamanata
Objasniti obradu površine jetkanjem Sredstva za jetkanje plemenitih i običnih metala, mogućnosti i postupci kod jetkanja
Pokazati oblikovanje površine cizeliranjem Cizeliranje dlijetom i strojem, proces preoblikovanja kod cizeliranja, metode rada
4.
Zaštita i fina obrada površina Opisati tehnike emajliranja

Objasniti njihovu uporabu i mogućnosti oblikovanja

Emajl za prozor, tijelo, udubinu, uleknuće, sjaj ćelija, reljef, udubine slikarija na emajlu, postupak dorade i materijal
Navesti sintetske postupke i opisati imitacije Na odabranim primjerima
Opisati vrste i oblike brušenja Razvoj oblika brušenja, štapići, rombovi, trapez, posudica, rebrenica, trokut, privjesak na naušnici, smaragd, smola, briljant i ostali oblici iz fantazije
5.
Lijevanje Objasniti postupak lijevanja draguljarskog nakita Metode lijevanja, naročito za platinu, tehnološko provođenje
Objasniti mogućnosti i granice tehnike lijevanja Formalni i tehnički problemi obrade lijeva
6.
Elementi i postupci spajanja Objasniti pripremu materijala i izradu karika lanaca Potreban metal, alat i strojevi, npr. valjak, uređaj za razvlačenje, oblici kračuna, uređaji za namotavanje i dr.
Objasniti mogućnosti izrade lanaca, traka i posudice Oblikovanje lanaca, traka, posudica promjenom boje, oblika i veličine karika

Izrada posudica vješanjem jedne u drugu, jedne na drugu, opletanjem i učvršćivanjem zaticima

Objasniti preoblikovanje lanaca, traka i posudica bez stvaranja strugotina Mogućnosti preoblikovanja prešanjem, zavrtanjem, povlačenjem, valjanjem, žarenjem
Navesti vrste zatvarača lanaca i opisati njihovu integraciju u lance, trake i posudice Struktura i funkcija, vrste montaže
Objasniti lemljenje na lancima, trakama i posudicama Oblikovanje, funkcija, izdržljivost
Opisati tehnike korištene u draguljarstvu, njihovu primjenu i mogućnosti oblikovanja Okviri za dragulje npr. obrezani, trakasti, kao košarice i učvršćivanje oka na prstenu, dubliranje, pomicanje, montaža dragulja, npr. na narukvice, ogrlice i broševe
Opisati učvršćivanje dragog kamenja u okvire Ručno i strojno učvršćivanje

Ležište kamena obraditi glodanjem, tokarenjem

Utiskati znak čeličnim klinom ili čekićem

Opisati mogućnosti i obrade, popravka i prerade nakita S trgovačkog, privrednog i povijesno kulturnog stanovišta
Objasniti planiranje i izradu kompletnih komada nakita Crteži, modeli, tok rada, tehnike rada i vremenski plan

2. Tehnološke vježbe

2.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red

br.

Nastavno područje
Broj sati po obrazovnim godinama
I.
II.
III.
Ukupno
1.Osnove crtanja i tehničkog crtanja 7020 -90
2.Osnove oblikovanja -50 -50
3. Vježbe izrade modela i crteža -- 9696
UKUPNO SATI: 70 70 96 236

I. GODINA NAUKOVANJA
Red

broj
Nastavno područje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
1.
Osnove crtanja i tehničkog crtanja Upoznati različite materijale koji potiču razvojni proces oblikovanja npr. papir, karton, folije, masa za modeliranje, slama, boje, pera
Navesti i analizirati kriterije oblikovanja Zakoni koji vrijede kod oblikovanja (proporcije, akcenti itd.)
Upoznati elemente Točka, linija

Ploha (trokut, krug itd.)

Tijelo

Vježbe, npr. kombinacije ploha, razdvajanje ploha (kalogenski postupak, opletanje, ornamenti)

Poznavati i upotrebljavati najvažnije uređaje za crtanje Ploča za crtanje, trokut, šestar, ravnala, olovke za crtanje, tuševi, papir za crtanje (vrste i oblici)
Konstruirati okomice, kružne priključke, mnogokute Pravilni mnogokut (šesterokut, trokut, četverokut, osmerokut, peterokut)
Ravne plohe, prikazati jednostavna tijela u raznim projekcijama Mjerne linije, pomoćne linije, cilindar (okrugla žica), šuplji cilindar (zglob) sastavljena tijela
Nacrtati cijeli presjek, polovični presjek raznih tijela, unijeti mjere Npr. piramida, krnja piramida, kugla, krnja kugla

Npr. okviri, karike lanaca

Prikazati jednostavne komade nakita, detalje, objekte, posude prikazati prema normi i izmjeriti ih Npr. prsteni od geometrijskih oblika, zatvarači (u obliku kutijica), spojevi (pokretni spojevi), kutijice, okviri itd.
Poznavati i upotrijebiti osnovna pravila Zakonitosti svjetla i sjena

Fizikalni aspekti (vrste svjetla)

Psihološki aspekti (smjer, količina i kvaliteta svjetla)

Rubovi sjene

Tonske vrijednosti (olovka, olovka u boji)

Šatirati plohe i zakrivljene plohe, žice i tijela s obzirom na kut osvjetljavanja Npr. različito oblikovani kvadrati, krugovi kao jednostavni broševi, udubljeni krugovi, okrugle žice, četverobridne žice oblikovane olovkom ili olovkom u boji
Prikazati i razlikovati matirane i polirane površine Npr. polirane i matirane plohe, poliranje i matiranje kugle, trake (s olovkom i olovkom u boji)

II. GODINA NAUKOVANJA
Red

broj
Nastavno područje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
1.
Osnove oblikovanja Plastično preoblikovanje površina Preoblikovanje lomljenjem ploha (papira, folija itd.)

Npr. nakit za uši, manžete i igle

Razlikovati i upoznati poredak, ritam i takt Definicija pojma

Trenje ploha, dragog kamenja

Promjene izgleda raznim veličinama ploha i oblika, npr. narukvica, ogrlica

2.
Osnove crtanja i tehničkog crtanja Prikazati prodiranje rubova jednostavnih geometrijskih tijela Npr. četverokut kroz kvadar (prsteni)

Cilindar kroz kvadar (prsteni, narukvice)

Konstruirati crteže tijela Npr. okvirni prsten, okviri (konični, ravni) kugle, cilindri
Poznati osnovna pravila perspektive i razlikovati vrste Paralelna perspektiva (dimetrija, izometrija)

Perspektiva točke (centralna, perspektiva dvije i tri točke)

Prikazati tijelo u perspektivi Konstrukcije, prostoručno crtanje
Prikazati nakit, objekte, posude u raznim perspektivama Prikazati promjene perspektive promjenom visine očiju, okretanjem komada nakita, objekata ili posuda (kutijice, prsteni, igle)

III. GODINA NAUKOVANJA
Red.

br.
Nastavno područje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
1.
Vježbe izrade modela i crteža Razvijati različite oblike iz geometrijskih osnovnih oblika pomoću umetaka, isječaka i proboja Npr. prsteni, narukvice iz osnovnih tijela kao što su kvadri, cilindri, kugle
Slagati različite oblike i stvarati kombinacije oblika Npr. prsteni iz kvadra i cilindara
Oblikovati pomoću različitih materijala i tehnika Npr. kolaže, staklene otiske u boji, slobodne modele s masom za modeliranje
Razvijati jednostavne oblike rezanja Npr. monograme iz jedne plohe
Upoznati osnovne zakone djelovanja boje fizikalnim i psihološkim spoznajama i mijenjati ih na primjerima za vježbu Upotrijebiti krug boja

Razlikovati primarne i pigmentirane boje,

Mješavine boje (aditivne i supstraktivne boje)

Kontrasti boja (komplementarne boje, simultane, hladne)

Tople boje, svijetle (tamne boje)

Nacrt objekata s dijelovima u boji (npr. poklopci na kutijama)

Prikazati metale, dragulje, organske materije s olovkama u boji i vodenim bojama Npr. žuto zlato, dragulji u boji različitog brušenja i oblika (trokut, trapez)

Prirodni oblici (studije slobodnom rukom), kao npr. makovica, stabljika cvijeta, različiti materijali kao tkanina, juta, staklo

Prikazati ukrase pomoću svjetla i sjena Prikazati na tamnoj podlozi s bijelom bojom (bijela boja za prekrivanje) npr. bijelo-zlatne plohe s briljantima

3. Stručni račun

3.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red.

broj

Nastavno područje
Broj sati po obrazovnim godinama
I.
II.
III.
Ukupno
1.Matematičke i računske osnove 70- -70
2.Izračunavanje plaća -10 515
3.Izračunavanje materijala i fizikalnih veličina -10 1727
4.Izračunavanje troškova -15 -15
5.Razne kalkulacije -- 1010
UKUPNO SATI: 70 35 32 137

I. GODINA NAUKOVANJA
Red

broj
Nastavno područje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
1.Matematičke i računske operacije Ovladati osnovama stručnog računanja i upotrijebiti ih Pravilo trojno, računanje s razlomcima, postotni račun, računanje kamata, proporcionalni račun, preuređivanje formula, računanje s jednadžbama
Ovladati s geometrijskim veličinama Duljine, plohe, volumeni, linije presjeka, duljine nakon odmatanja, ispružene duljine, oplošje, opseg (iskorištenje materijala), volumen i površina, duljine cijevi, Pitagorin poučak, trigo

II. GODINA NAUKOVANJA
Red

broj
Nastavno područje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
1.Izračunavanje materijala i fizikalnih veličina Ovladati preračunavanjem u SI jedinice Di+i, mikron, broj, fina unca, karat zrno, točka
Izračunati masu, gustoću i volumen Masa proizvoda i modela

Gustoća proizvoda (legure, dragulji, modeli)

Arhimedov poučak

Metoda uzgona, Westfalska vaga

Računati s električnim i fizikalno mehaničkim jedinicama Jačina struje, napon, električni otpor (Faradayev zakon, elektroliti), rad, učinak
Ovladati osnovnim računskim operacijama za stvaranje legura Zakonske odredbe, pojmovi formule
Preračunavati vrijednosti stvaranje legura Tisućiti dio, karat, lot, solotnik
Računski odrediti sastavne dijelove legure Težina, masa legure, precizna težina, dodatna težina, legure od finih metala
Izračunati jednostavne legure Dodavanje i oduzimanje od dvokomponentne legure

Dodavanje i oduzimanje dvijema dvokomponentnim legurama

2.Izračunavanje plaće Izračunati utrošak radnog vremena i plaću Vrijeme proizvodnje jednog izratka, radno vrijeme uzimajući u obzir zadano vrijeme i broj komada plaća po komadu, satu, danu i mjesecu (bruto i neto plaće)
3.Izračunavanje troškova Poznavanje sastava materijalnih troškova, troškova izrade, izračunati troškove jednog izratka ili proizvodne serije Pojedinačni materijalni troškovi, zajednički materijalni troškovi, pojedinačni troškovi izrade uzimajući u obzir plaću i vrijeme, zajednički troškovi izrade, ukupni troškovi izrade

III. GODINA NAUKOVANJA
Red

broj
Nastavno područje
Cilj
Sadržaj
1
2
3
4
1.Izračunavanje materijala i fizikalnih veličina Obračunati jednostavne promjene legura Miješanje dvije dvokomponentne legure
Obračunavati promjene legura pazeći na boju Dodavanje trokomponentnim legurama i oduzimanje od njih (masa željenih legura je poznata)

Dodavanje i oduzimanje dviju trokomponentnih legura (masa legura je poznata)

Dodavanje i oduzimanje od legura koje imaju više od tri komponente

Proračuni kružnog gibanja Broj okretaja (nabrusiti alat)

obodna brzina (poliranje stroja)

brzina rezanja

2.Izračunavanje plaća Izračunavati razne vrste plaća Plaće po vremenu

Plaće po akordu

Plaće po premiji

Plaće po skupinama

Porezi, odbici, doplaci

3.
Razne kalkulacije Obračunati cijene dragog kamenja

Računski primijeniti kalkulacijske uvjete

Tavernirova pravila, karakteristike kvalitete, klase

Težine Scharfenbergove formule

Troškovi izrade (materijal i plaće)

Troškovi izrade, troškovi kamena

V. NASTAVNI PLAN NAUKOVANJA

Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za savladavanje znanja i vještina koji su neophodni za ovo zanimanje kao na duljini trajanja nastave u pojedinoj školskoj godini.

Nastavni plan
Nastavni predmeti
Sati godišnje
I.
II.
III.
A. Praktični dio naukovanja 1080 1080960
B. Stručno-teorijski dio naukovanja 280 280256
1. Tehnologija struke 140 175128
2. Tehnološke vježbe 70 7096
3. Stručni račun 70 3532
UKUPNO A+B 1360 1360 1216

V. METODIČKE NAPOMENE

Nastavni program naukovanja je okvirni, pa će obrtnička škola, zajedno s obrtnicima, izraditi izvedbene programe. Pri tome se mora voditi računa da, obrtničke radionice, nisu podjednako opremljene, pa nastaju programske razlike, koje je potrebno prevladati radi cjelovitog stjecanja zanimanja.

Praktični dio naukovanja, tehnologija struke i stručni račun programirani su tako da čine smislenu cjelinu u kojoj se sadržaji međusobno nadopunjuju.

U odabiru sadržaja nastavnog programa korišten je princip egzemplarnosti. Pri izradi izvedbenog programa treba uvažavati specifičnosti radionica u školi i obrtničkih radionica ne narušavajući pritom osnovnu strukturu okvirnog programa.

Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a sadržaj ne raspoređuje sukladno školskom kalendaru.

Preporuča se da svaka obrazovna skupina bude, u svakom polugodištu, kroz utvrđeni didaktičko vremenski blok na naukovanju u školi, a u ostalom dijelu kod obrtnika s kojima naučnik ima sklopljen ugovor o naukovanju. Vremenska dimenzija pojedinog bloka biti će uvjetovana planom vremena potrebnog za ostvarenje teorijskog dijela naukovanja i vježbi, te planiranog vremena za realizaciju razlike programa u školskim radionicama.

Praktični dio programa treba najvećim dijelom realizirati kod obrtnika. Stručni učitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi učenik vodi dnevnik rada.

Teorijski dio naukovanja i vježbe ostvaruju nastavnici s visokom ili višom stručnom spremom koji su završili studij na fakultetu za odgovarajuća područja programa. To pretpostavlja timski rad s unutarnjom podjelom rada prema znanju i sposobnostima pojedinih stručnjaka.

VI. POMOĆNIČKI ISPIT

Ispit se sastoji iz praktičnog i teorijskog dijela.

Okvirni sadržaj praktičnog dijela ispita, kojim ispitanik dokazuje stečena praktična znanja i vještine, može se definirati ovako:

a) U području nakita ispitanik mora u roku od maksimalno 24 sata izraditi složeni predmet ili u roku od 8 sati izvesti pojedine bitne radne operacije oblikovanja i spajanja

b) U području dragulja ispitanik mora u roku od maksimalno 32 sata izraditi zadani nakit obradom i spajanjem ili u roku od 8 sati izvesti pojedine radne operacije obrade, mjerenja i kontrole

c) U području lanaca ispitanik mora u roku od maksimalno 24 sata izraditi elemente i gotovi jednostavniji lanac

Sadržaji iz teorijskog dijela ispita utvrđuju se iz područja stručnog računa, tehnologije struke i tehnoloških vježbi. Tako, na primjer ispitna pitanja se mogu formulirati iz ovih sadržaja:

- označivanje, svojstva i mogućnosti primjene materijala,

- oblikovanje i dorada materijala koji se najčešće upotrebljavaju,

- postupci obrade i spajanja kod reparature nakita,

- izračunavanje kamata i troškova i sl.
Klasa: 311-01/97-01/213

Urbroj: 526-01-05-27

Zagreb, 30. lipnja 1997


Ministar

mr. Nenad Porges, v. r.
Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.

.