Zakoni i propisi - Pravni savjeti 99 26.11.1996 Rješenje Ustavnog suda Republike Hrvatske, broj U-I-87/1991, U-I-755/1994 od 13. studenoga 1996.
     
   

Internet i poslovne usluge za poduzetnike


Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge

Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave.
Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice.

Link za opširnije informacije o izradi web stranica

 
 
     


Link na pregled svih poslovnih i internet usluga



Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE

Ustavni sud Republike Hrvatske u sastavu Jadranko Crnić, predsjednik Suda te suci Zdravko Bartovčak, dr. Velimir Belajec, dr. Nikola Filipović, Ante Jelavić Mitrović, mr. Vojislav Kučeković, Jurica Malčić, mr. Hrvoje Momčinović, Ivan Marijan Severinac, Milan Vuković i Mladen Žuvela, povodom prijedloga Želimira Jerneića iz Zagreba za pokretanje postupka ocjene ustavnosti i zakonitosti, na sjednici održanoj dana 13. studenog 1996. godine, donio je

RJEŠENJE

1. Ne prihvaća se prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom Republike Hrvatske odredbi članaka 87. stavak 2., 89. stavak 2. i 8. stavak 2. i 4. Zakona o osnovnom školstvu ("Narodne novine", broj 59/90) i Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o osnovnom školstvu ("Narodne novine", broj 27/93 i 7/96).

2. Rješenje će se objaviti u "Narodnim novinama".

Obrazloženje

Predlagatelj Želimir Jerneić iz Zagreba predložio je pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti članaka Zakona o osnovnom školstvu (dalje: Zakona) i Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o osnovnom školstvu navedenih u izreci. Tim je odredbama propisano:

"Članak 87. stavak 2. Zakona: Školski odbor ima položaj i ovlaštenja organa upravljanja, a ravnatelj poslovodnog organa i pedagoškog rukovoditelja u skladu sa Zakonom.

Članak 89. stavak 2. Zakona: Članove školskog odbora biraju učiteljska vijeća (tajnim glasovanjem) iz reda učitelja i stručnih suradnika, roditelji iz reda zajednice doma i škole te (skupština općine, odnosno Skupštine grada Zagreba) - koje riječi su zamijenjene riječima "predstavnici osnivača" (članak 22. Zakona o izmjenama - "Narodne novine", broj 27/93 i 7/96).

Članovi školskog odbora biraju se na vrijeme od četiri godine i mogu biti ponovo izabrani."

Smatra, da su osporenim odredbama povrijeđene ustavne odredbe članka 3., članka 5., članka 14. stavak 2., članka 45. i članka 55. stavka 4. Ustava Republike Hrvatske.

Tvrdi u prijedlogu da je osporenim odredbama, kojima je propisano da školom upravlja ravnatelj i školski odbor, onemogućeno ostalim zaposlenima u školi da imaju utjecaj na izbor u organe upravljanja, a tu mogućnost imaju i roditelji i osnivači iako ne sudjeluju u nastavi. Time je povrijeđeno pravo jednakosti bez obzira na obrazovanje i društveni položaj (članak 14.). Svi građani stariji od 18. godina mogu birati i biti birani na najviše dužnosti, a to je ograničeno dijelu zaposlenih, da odlučuju o izboru onih, koji odlučuju o njihovim pravima (članak 45.). I članak 55. stavak 4. Ustava, koji omogućuje sudjelovanje zaposlenih u odlučivanju, ne ograničuje udio u odlučivanju samo na "izabrane".

Prijedlog nije osnovan.

Osnovna djelatnost školstva obuhvaća odgoj i obvezno školovanje djece i omladine i od posebnog je društvenog interesa.

Kako se radi o odgojno-obrazovnoj djelatnosti postoji posebni društveni interes, da o tome u najvećoj mjeri odlučuju stručne osobe.

Stoga je Zakon propisao način da se taj cilj može ostvariti, a tu provedbu mogu provesti u najvećoj mjeri samo stručno osposobljene osobe.

Sve ostalo je podređeno tom cilju, a sva prava zaposlenika su zaštićena kao što su i u svim drugim djelatnostima. Time što nisu uvedeni u taj Zakon, nisu im prava umanjena, već su samo propisana na drugi način.

Osporenim odredbama je propisano da školom upravlja ravnatelj i školski odbor. Ostali zaposlenici koji ne sudjeluju u nastavi, isto tako upravljaju unutar škole putem komisija iz djelokruga njihovog rada i ostvaruju sva prava kako je predviđeno Statutom u čijem su donošenju sudjelovali referendumom kao i kolektivnim ugovorom.

Člankom 55. stavkom 4. Ustava Republike Hrvatske je propisano, da zaposleni mogu imati, u skladu sa zakonom, udjela pri odlučivanju u poduzeću.

Ova ustavna odredba ne obvezuje zakonodavca da u svim djelatnostima utvrdi pravo zaposlenih na odlučivanje (u poduzeću). Takva obveza ne postoji dakle ni za djelatnosti u gospodarstvu, ni za tijela kao što su škole, u njihovim posebnim zadaćama. Stoga, kada je zakonodavac odlučio kako je to propisano osporenim odredbama, nije odlučio u nesuglasnosti sa Ustavom.

Neosnovane su tvrdnje predlagatelja da mu je onemogućeno da bude biran i da bira (članak 45. Ustava). Te odredbe se odnose na opće biračko pravo svih punoljetnih građana. Ono se ostvaruje putem tajnog glasovanja na neposrednim izborima.

Ustavni sud Republike Hrvatske stoga nije prihvatio prijedlog. Isključivo je pravo zakonodavca na koji način će urediti upravljanje osnovnom školom. Ta pitanja mogu biti uređena i na način kako je tim zakonom propisano. Takvim uređenjem, zakonodavac nije povrijedio ustavna prava ostalih građana koji neposredno ne upravljaju školom.

Na temelju izloženoga Ustavni sud Republike Hrvatske utvrdio je da nisu ostvarene pretpostavke za pokretanje postupka ocjene ustavnosti. Temeljem članka 19. stavka 2. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske ("Narodne novine", broj 13/1991) riješeno je kao u izreci.

Odluka o objavi rješenja temelji se na odredbi članka 20. stavka 1. Ustavnog zakona u Ustavnom sudu Republike Hrvatske.

Broj: U-I-87/1991.

Broj: U-I-755/1994.

Zagreb, 13. studenoga 1996.

USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE

Predsjednik
Jadranko Crnić, v .r.