Internet i poslovne usluge za poduzetnike Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave. Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice. Link za opširnije informacije o izradi web stranica |
||
Na temelju članka 39. stavka 2. Zakona o obrtu ("Narodne novine", br. 77/93), ministar gospodarstva, uz prethodno pribavljeno mišljenje Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra prosvjete i športa donosi
I. DVOJNI SUSTAV OBRAZOVANJA ZA POTREBE OBRTNIŠTVA
Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost općeobrazovnog od stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa naukovanja.
Nastava stručno-teorijskih sadržaja naukovanja ostvaruje se u obrtničkoj i drugim srednjim strukovnim školama. Praktični dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtničkoj školi. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke. Kako su obrtnička zanimanja vrlo raznolika nemoguće je propisati jednoobrazni pristup organiziranju i izvođenju nastave pa je naukovanje moguće organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rješenja, uzimajući u obzir posebnosti pojedinih zanimanja, a što se utvrđuje izvedbenim programom.
Modeli organizacije nastave vrlo su često bitno različiti od modela koji se primijenjuju za općeobrazovne sadržaje.
Ovi načini omogućuju veću racionalnost obrazovanja. Važna je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je završetak naukovanja odvojen od općeobrazovnog dijela programa.
Naukovanje završava polaganjem pomoćničkog ispita.
II. OPĆI I POSEBNI CILJEVI OBRAZOVANJA
Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućuju polazniku da po završetku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.
U skladu s navedenim određuju se sljedeći opći ciljevi naukovanja:
Posebni ciljevi obrazovanja za zanimanje alatničara odnose se na stjecanje sljedećih znanja i vještina:
Predmet stručnog obrazovanja su sljedeće vještine i znanja:
III. NASTAVNI PROGRAM NAUKOVANJA
A. Praktični dio naukovanja
Redni broj |
Opis obrazovanja (posebni ciljevi) |
Znanja i vještine koje se moraju usvojiti (sadržaj programa) |
Raspored po polugodištima |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
|||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |||
1. |
Obrazovanje za zanimanje | Objasniti značenje obrazovnog ugovora | + | + | + | + | + | + |
2. |
Ustrojstvo i organizacija obrazovnog pogona | Objasniti ustrojstvo i zadaću pogona za obrazovaje (školske
radionice ili obrtničke radionice)
Objasniti osnovne funkcije obrazovnog pogona (školske radionice) |
+ + |
+ + |
+ + |
+ + |
+ + |
+ + |
3. |
Radno pravo, zaštita na radu | Navesti bitne dijelove radnog ugovora
Objasniti zadaće pogonske zaštite na radu Navesti bitne odredbe iz zakona o zaštiti na radu koji važe za obrazovni pogon (školsku radionicu) |
+
+ + |
+
+ + |
+
+ + |
+
+ + |
+
+ + |
+
+ + |
4. |
Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno korištenje energije | Primijeniti strukovne propise o zaštiti na radu
Opisati način ponašanja kod nesreća te uvoditi mjere prve pomoći Navesti bitne propise za sprječavanje požara te posluživati protupožarna postrojenja i aparate Paziti na opasnosti koje uzrokuju pare, plinovi, lako zapaljivi materijali i električna struja Navesti zagađenja okoline koja su uvjetovana radnim mjestom i pridonositi njihovu smanjenju Navesti vrste energije koje se koriste u pogonu i omogućnosti racionalnu uporabu energije u strukovnom području rada |
+ + + + + + |
+ + + + + + |
+ + + + + + |
+ + + + + + |
+ + + + + + |
+ + + + + + |
5. |
Planiranje i pripremanje tijeka rada, te kontroliranje i ocjenjivanje radnih rezultata | Osigurati tijek tehnološkog rada uvažavajući pismene i usmene
navode
Pripremiti poluproizvode alata i standardizirane alate prema tehničkoj dokumentaciji Utvrditi radne korake s obzirom na funkcionalna i radno tehnička stajališta Izabrati sirovine za izradbu alata s obzirom na njihova svojstva te obradbu prema svrsi namjene Izabrati i pripremiti alat, ispitne i mjerne sprave te pomoćna sredstva prema svrsi primjene Pripremiti radno mjesto s obzirom na radni nalog |
+ + |
+ + |
+ + + + |
+ + + + |
||
Utvrditi i osigurati tijek rada (radne operacije) s obzirom
na organizacijske nužnosti
Procijeniti opseg rada i popravaka alata i uređaja Kontrolirati i ocjenjivati rezultate rada |
+ + + |
+ + + |
||||||
6. |
Tehničko crtanje - čitanje, primjena i izradba tehničkih nacrta | Čitati i primijeniti oznake
Čitati i primijeniti tehničke nacrte, upute, kataloge, tabele i dijagram Završiti skice Norme i standardizacije Rukovati s nositeljem podataka Radne i operacijske liste Čitati i primijeniti natpise i oznake Čitati i primjenjivati montažne crteže Čitati i primjenjivati hidrauličke i pneumatske planove Razumjeti i pridružiti norme tolerancije kod mjerenja dimenzija, oblika i položaja kao i simbole za površinu Primijeniti pogonske upute za održavanje alata Zapisati tehničke sadržaje, osobito u obliku zapisnika i izvješća |
+ + + + + + + |
+ + + + + + + |
+ + + + + |
+ + + + + |
||
7. |
Mjerenje, kontrola i ispitivanje | Ispitati točnost oblika i dimenzija dijelova
Ispitati ravnine proizvoda Ispitati površinu na trošenje i oštećenje Dužine mjeriti s nepomičnim i pomičnim mjerilima |
+
+ + + |
+
+ + + |
||||
Mjeriti kuteve s običnim i univerzalnim kutomjerom
Mjeriti fizikalne i električne veličine prema uputama Ocijeniti stanje površine ovisno o njenoj funkciji Ispitati kružni tok, bočni udarac i položaj težišta dijelova Mjeriti i ispitivati odstupanje od oblika položaja pomoću pomičnog mjerila, mjerne ure i kontrolnih mjerki Prema podacima optički ispitati geometriju reza i rezni oblik |
+
+ |
+
+ |
+ + + + |
+ + + + |
||||
8. |
Spajanje | Ispitati svojstva površine kod elemenata koje treba spojiti
toleranciju oblika i namjestiti položaj za montažu
Spojiti i osigurati dijelove pomoću matica, vijaka, elemenata za osiguranje prema redoslijedu spajanja i okretnom momentu nagiba Izraditi spojeve pomoću klinova i zatika Spajati dijelove hladnim zakivanjem Izbor alata i materijala za lemljenje Lemiti limove i profile iz različitih materijala Lijepiti dijelove iz različitih materijala Napraviti spojeve utiskivanjem i rastezanjem |
+ + + + + + + + |
+ + + + + + + + |
||||
9. |
Ručno skidanje strugotina i oblikovanje | Crtanje, otočkavanje i označivanje
Ručno turpijanje i pilenje: - turpijati radne površine i oblike različitih materijala (ravno, paralelno, u kut prema mjerama) - obrađivati dlijetom - piliti limove, cijevi i profile - rezati unutrašnje i vanjske navoje - rezati lim ručnim i polužnim škarama Oblikovanje: - savijati limove, cijevi i profile - ispravljati limove i profile - limove sabijati, istezati, zaobljavati - ravno izravnati netaljene izratke - ravno izravnati taljene izratke - toplo oblikovati proizvode od prirodnih i umjetnih materijala Ručno prilagoditi turpijanjem, glodanjem i brušenjem elemente reznih alata, reznih uređaja u strojeve za rezanje uzimajući u obzir njihovu funkciju |
+ + |
+ + + |
+ + + |
+ + + |
+ |
+ |
10. |
Strojna obradba | Pripremiti stroj za obradbu, odabrati sredstvo za podmazivanje
i hlađenje
Odabrati alat prema postupku obradbe i materijalu Učvrstiti alat i izradak Bušiti i upustiti provrte prema nacrtu i oznakama Rezati dijelove s ručnim ili učvršćenim strojevima Bušiti i upuštati ručno vođenim ili učvršćenim bušilicama Oštriti alat |
+ + + + + + + |
+ + + + + + + |
||||
11. |
Održavanje u ispravnom stanju dijelova, uređaja, sustava, alata i strojeva | Obradba površina:
- pripremiti površine metalnih proizvoda ili dijelova za zaštitu od korozije Održavanje:
Kontrolirati i ispitati funkcije:
|
+ + + + + + |
+ + + + + + |
+ + |
+ + |
||
12. |
Tokarenje i glodanje (obradba izratka skidanjem strugotina al.strojevima | Podesiti vrijednosti strojeva i pripremiti ih za rad:
Izabrati alate s obzirom na postupak obradbe, vrstu materijala i oblik izratka Utvrditi i podesiti broj okretaja, dubinu rezanja i pomak alata Pripremiti alatne strojeve za obradbu Tokarenje i glodanje:
|
+ + + + + |
+ + + + + |
||||
Namještanje
Bušenje i upuštanje
Tokarenje, glodanje i brušenje
Kaljene i nekaljene izratke obraditi brušenjem do mjerne točnosti IT 7 Planiranje operacija bušenja
Montirati mehaničke, hidrauličke, pneumatske ili magnetske stezne uređaje, dijelove aparata i uređaja za okretanje Ispitati tijela za brušenje Ravnanje i stezanje izratka osobito prema kutu uspona, koničnosti, konveksnim i konkavnim radijusima Provođenje operacija brušenja izratka do mjerne točnosti IT6 |
+ + + |
+ + + |
+ + + + + + + |
+ + + + + + + |
+ + + + + + |
+ + + + + + |
||
Obraditi izratke na numerički upravljanim strojevima za tokarenje, glodanje ili brušenje | + |
+ |
||||||
13. |
Toplinska obradba, ispitivanje tvrdoće | Razlikovati izratke prema obliku, materijalu i obradivosti
Izabrati i primijeniti sredstva za poliranje Izrađene komade površinski otvrdnjavati Ispitati tvrdoću izratka postupcima uobičajenim u radionici |
+ + + + |
+ + + + |
||||
14. |
Lemljenje, zakivanje, lijepljenje, zavarivanje, spajanje | Tvrdim lemljenjem povezati elemente od metala uz uvažavanje
stanja površine
Obraditi postupak zavarivanja Ljevanjem spajati elemente od metalnih i nemetalnih sirovina Lijepiti metalne, umjetne i prirodne materijale |
+ + |
+ + |
+ + + + |
+ + + + |
||
15. |
Montiranje elemenata i sklopova | Prema tehničkim podacima pripremiti elemente za montažu
Ispitati elemente za funkcijsku ugradnju Prilagoditi spojne površine s obzirom na oblik površine i stanje površine Prema tehničkim podacima montirati elemente u sklopove |
+ + + + |
+ + + + |
||||
16. |
Izradba i ispitivanje hidrauličnih i mehaničkih upravljanja | Mjeriti i podesiti pritisak u hidrauličkim i pneumatskim
sustavima
Dograditi, priklučiti i ispitati funkciju hidrauličkih i pneumatskih elemenata prema tehničkim podacima i propisima |
+ + |
+ + |
||||
Ispitati funkciju elektromehaničkih komponenata u hidrauličkim, pneumatskim i mehaničkim sustavima | + |
+ |
||||||
17. |
Programiranje numerički upravljanih alatnih strojeva | Rukovati instrumentima za unošenje i izdavanje podataka te
nositeljima
Napraviti programe na numerički upravljanim alatnim strojevima Utvrditi i podesiti korekcije alata Ograničiti i korigirati greške u programima |
+ + + + |
+ + + + |
||||
18. |
Obradba izratka povezivanjem različitih postupaka obradbe | Obraditi dijelove strojeva najboljim mogućim povezivanjem
različitih postupaka
Obraditi alate povezivanjem strojnog i slobodnog brušenja |
+ + |
+ + |
||||
19. |
Demontiranje i montiranje reznih alata, reznih strojeva (strojeva za rezanje) i pomoćnih sprava | Demontirati, montirati i utvrditi valjanost reznih alata,
alata za savijanje, prosjecanje, izvlačenje, brizganje i lijevanje, te
različite naprave i njihovi popravci
Demonstrirati rezne strojeve i rezne uređaje te ispitati ponovnu upotrebljivost dijelova |
+ + |
+ + |
||||
20. |
Utvrđivanje i ograničavanje pogreške i smetnji, stavljanje u ispravno stanje strojeva, sprava i uređaja | Sustavnim ispitivanjem ograničiti greške i smetnje i istražiti
moguće uzroke
Utvrditi stanje trošnosti, odrediti vrstu i opseg popravljanja Staviti u ispravno stanje pogonske agregate i njihove elemente prijenosa snage |
+ + + |
+ + + |
||||
Prilagoditi rezne elemente, sastaviti aparate i uređaje i
ispitati funkciju
Pripremiti za transport i osigurati rezne alate, elemente i pokretljive dijelove Ispitati funkciju sigurnosnih uređaja Ispitati električne elemente, osobito taljive osigurače, zaštitne kontaktne utičnice, spojeve kablova i zaštitne prekidače Elemente i sklopove zabrtviti materijalima za brtvljenje |
+ + + + + |
+ + + + + |
||||||
21. |
Izradba ručnih strojnih reznih alata, reznih sprava ili instrumenata | Izraditi i izmjeniti rezne elemente, te ručne rezne alate
i instrumente
Spojiti i prilagoditi rezne elemente u funkcionalne rezne alate i uređaje |
+ + |
+ + |
||||
22. |
Ispitivanje i podešavanje funkcije i stavljanje u pogon alata i instrumenata | Provoditi završno ispitivanje alata, osobito ispitivanje
funkcije, osiguravajućih elemenata i osiguravajućih uređaja
Prema važećim normama provjeriti pogonsku sigurnost alata, strojeva i reznih uređaja kao i njihovog pribora, osobito kontrolom osiguravajućih elemenata i sigurnosnih uređaja |
+ + |
+ + |
B. Stručno-teorijski dio naukovanja
1. Tehnologija zanimanja
1.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red. br. |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
|||
I. |
II. |
III. |
Ukupno |
||
1. |
Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno trošenje energije |
40 |
25 |
20 |
85 |
2. |
Tehnički materijali |
70 |
- |
- |
70 |
3. |
Radni postupci |
30 |
155 |
108 |
293 |
UKUPNO SATI |
140 |
180 |
128 |
448 |
1.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
I. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno trošenje energije | Opći pregled zaštite, zaštitne mjere pri radu | Svrha i zadaci zaštite pri radu Čovjek i rad Ekonomski gubici oštećenja ljudskog organizma pri radu Organizacija provođenja sigurnosnih mjera pri radu Propisi i njihova primjena Uzroci ozljeda i organizacija prve pomoći |
2. |
Tehnički materijali | Osnovna znanja o tehničkim materijalima | Osnove metalografije Svojstva metala i njihova ispitivanja u alatničarstvu Svojstva i primjena sirovina i pomoćnih materijala za izradbu alata |
Toplinska obradba materijala sa stajališta upotrebe alata | Žarenje Kaljenje - zakaljivost i prokaljivost - popuštanje - poboljšavanje - površinsko otvrdnjavanje |
||
Osnovne odrednice za izbor tehničkih materijala | Izbor metalnih materijala - opće postavke pri izboru - izbor materijala za rezne alate, pomoćne alate i naprave - trošenje materijala u standardima i tablicama |
||
Izbor plastičnih materijala sa stajališta funkcije Ekonomičnost u primjeni tehničkih materijala |
|||
3. |
Radni postupci | Tehnika razdvajanja i spajanja | Razdvajanje, lemljenje, zavarivanje i lijepljenje |
II. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno trošenje energije | Znanje o pretvorbi energije i korištenje energije | Načela pretvorbe oblika energije Mogućnost racionalnog korištenja energije Vrsta energije koja se koristi u pogonu alatničara i mogućnost racionalne uporabe energije u strukovnom području rada |
2. |
Radni postupci | Osnovno znanje o strojnoj i uređajnoj tehnici | Pogonski agregati i njihovi elementi Elementi prijenosa snage Električni i elektronski elementi |
III. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. | Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno trošenje energije | Navesti bitne za obrazovni program važeće propise o zaštiti i zagađenju okoline | Važeći propisi o zaštiti koji su bitni za obrazovni program
Zagađenja okoline koja su uvjetovana radnim mjestom alatničara |
2. | Radni postupci | Znanja o izradbi alata, sprava i instrumenata | Postupak izradbe i tehnika obradbe odvajanja čestica Rezna tehnika i područja primjene reznih alata, reznih strojeva, reznih sprava i reznih instrumenata Upravljačka tehnika hardvera i softvera za numerički upravljane alatne strojeve |
Ispitivanje kakvoće | Kontrolna tehnika Tehnika ispitivanja, osiguravanje kakvoće |
2.Tehnološke vježbe
2.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red. |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
|||
br. |
I. |
II. |
III. |
Ukupno |
|
1. |
Tehničko crtanje, skice, tablice i dijagrami, radni i završni planovi norme |
70 |
- |
- |
70 |
2. |
Tehnički podaci, pogonske vrijednosti i propisi |
- |
25 |
- |
25 |
3. |
Tehnološki postupci izradbe i montaže alata, ispitivanje funkcije |
- |
45 |
96 |
141 |
UKUPNO SATI |
70 |
70 |
96 |
236 |
2.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
I. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Tehničko crtanje, skice, tablice, dijagrami, radni i završni planovi, norme | Sposobnost prikazivanja jednostavnih dijelova | Standardi za izradbu tehničkih crteža Predočavanje oblika Prostorno predočavanje Presjeci, kotiranja |
Znanja o simbolima | Simboli sredstava za spajanje Simboli za označivanje alata i naprava Simboli sredstava za prijenos snage |
||
Znanja o konstruiranju | Elementi konstruiranja Konstrukcije alata i naprava |
||
Izbor propisane radne i tehnološke dokumentacije | Osnovna tehnološka i radna dokumentacija Analiza odabranog tehnološkog postupka izradbe alata i naprava |
||
Zadaci i analiza vremena | Izvršenje normi i njihova realnost |
II. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Tehnički podaci, pogonske vrijednosti i propisi | Izbor podloga za utvrđivanje tehnološkog procesa | Tehnološki procesi izradbe alata Podaci o režimima rada Elementi vremena izradbe Kartoteka Plan poduzeća |
2. |
Tehnološki postupci montaže, ispitivanje funkcije | Ocjenjivanje tehničkih podataka | Izbor i ocjenjivanje tehničkih podataka za izradbu i montažu alata i naprava |
Izbor propisane radne i tehnološke dokumentacije pri ispitivanju i podešavanju funkcija alata i naprava | Povezivanje informacijsko tehničkih, tehnoloških i matematičkih
sadržaja u cilju rješavanja stručnih problema Osnove obradbe podataka Planovi sklopova i funkcije Razrada, tehnološki postupak |
3. Stručni račun (tehnička matematika)
3.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red. br. |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
|||
I. |
II. |
III. |
Ukupno |
||
1. |
Temelji matematike |
35 |
- |
- |
35 |
2. |
Dužina, kut, ploha, volumen |
35 |
- |
- |
35 |
3. |
Masa, sila, brzina, ubrzanje |
- |
15 |
- |
15 |
4. |
Rad, učinak, stupanj djelovanja |
- |
20 |
- |
20 |
5. |
Čvrstoća, točinsko rastezanje, električne veličine |
- |
- |
16 |
16 |
6. |
Vrijeme dovršenja, radno vrijeme, nagrade i materijal |
- |
- |
16 |
16 |
UKUPNO SATI |
70 |
35 |
32 |
137 |
3.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
I. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Temelji matematike | Vještine u radu s računskim operacijama | Množenje, dijeljenje Nastanak množenja i dijeljenja |
Neke temeljne formule Kvadratni korijen Kružnica, krug, pravilni poligoni |
|||
Vještine u radu s jednadžbama | Jednostavne jednadžbe prvog stupnja, izmjena formula | ||
Sposobnost računanja s potencijama broja deset | Potencija broja deset; shvaćanje i promjena rezultata | ||
2. |
Dužina, kut, ploha, volumen | Znanje o računanju dužine, kuta, površine, volumena | Dužinske mjere Površinske mjere Prostorne (volumenske) mjere Kutne mjere |
II. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Masa, sila, brzina, ubrzanje | Sposobnost računanja u pogonu | Sila, zakretni moment Gibanje - općenito Brzina i ubrzanje |
2. |
Rad, učinak, stupanj djelovanja | Iskoristivost nekog procesa | Rad, učinak (snaga) Stupanj iskoristivosti Kinetička i potencijalna energija |
III. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Čvrstoća i toplinsko rastezanje, električne veličine | Znanja o čvrstoći | Opće pretpostavke čvrstoće Naprezanja i deformacije |
Znanja o toplinskom rastezanju | Veličine o kojima ovisi toplinsko rastezanje | ||
Znanje o korištenju električne energije | Električne veličine | ||
2. |
Vrijeme dovršenja, radno vrijeme, nagrade i materijal | Gospodarsko računanje vremena izradbe i montaže materijala za izradbu i pomoćnih materijala | Zadaci i analiza vremena izradbe i montaže alata Sastavni elementi za računanje vremena izradbe Izvršenje normi i njihova realnost Iskoristivost materijala |
IV . NASTAVNI PLAN NAUKOVANJA
Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za savladavanje znanja i vještina koji su neophodni za ovo zanimanje kao i na duljini trajanja nastave u pojedinoj školskoj godini.
Nastavni plan
Nastavni predmeti |
Sati godišnje |
||
I. |
II. |
III. |
|
A. Praktični dio naukovanja |
1080 |
1080 |
960 |
B. Teorijski dio naukovanja |
280 |
280 |
256 |
1. Tehnologija struke |
140 |
175 |
128 |
2. Tehnološke vježbe |
70 |
70 |
96 |
3. Stručni račun (tehnička matematika) |
70 |
35 |
32 |
UKUPNO A + B |
1360 |
1360 |
1216 |
V. METODIČKE NAPOMENE
Nastavni program naukovanja je okvirni, pa će obrtnička škola zajedno s obrtnicima izraditi izvedbene programe. Pri tome se mora voditi računa da zanimanje obuhvaća više vrsta tehnoloških cjelina koji ne realiziraju svi obrtnici u cjelini pa nastaju programske razlike koje je potrebno prevladati radi cjelovitog stjecanja zanimanja.
Praktični dio naukovanja, tehnologija struke i stručni račun programirani su tako da čine smisaonu cjelinu u kojoj se sadržaji međusobno nadopunjuju.
U odabiru sadržaja nastavnog programa korišten je princip egzemplarnosti. Pri izradbi izvedbenog programa treba uvažavati specifičnosti radionica u školi i obrtničkih radionica ne narušavajući pri tom osnovnu strukturu okvirnog programa. Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a sadržaj se raspoređuje sukladno školskom kalendaru.
Izvedbenim programom konkretno treba reći koji se dio programa izvodi u školi, odnosno školskoj radionici, a koji kod obrtnika.
Preporuča se naučnike podijeliti u skupine i odrediti raspored i boravak svake pojedine skupine u školi s tim da se utvrdi vremenski blok za boravak u školi i kod obrtnika s kojim naučnik ima sklopljen ugovor o naukovanju. Dimenzija bloka uvjetovana je vremenom potrebnim za ostvarivanje teorijskog dijela naukovanja i vježbi kao i vremenom potrebnim za realizaciju razlike praktičnog dijela programa u školskoj radionici.
Praktični dio programa treba najvećim dijelom realizirati kod obrtnika. Stručni učitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi učenik vodi dnevnik rada.
Teorijski dio naukovanja i vježbe ostvaruju nastavnici s visokom stručnom spremom koji su završili studij strojarstva (dipl. inž. strojarstva ili prof. strojarstva). To pretpostavlja timski rad s podjelom rada prema znanju i sposobnostima pojedinih stručnjaka ili personalnu koncentraciju stručnjaka za teorijski rad, vježbe i praktični dio programa.
VI. POMOĆNIČKI ISPIT
Ispit se sastoji iz praktičnog i teorijskog dijela.
Sadržaji iz teorijskog dijela programa (ispita) utvrđuju se iz područja tehnologije struke, stručnog računa i tehničko-tehnoloških vježbi.
Klasa: 311-01/96-01/674
Urbroj: 526-01-96-05
Zagreb, 23. kolovoza 1996.
Ministar
Davor Štern, v. r.