Zakoni i propisi - Pravni savjeti Stručno-teorijski dio programa (naukovanje) za zanimanje ALATNIČAR
     
   

Internet i poslovne usluge za poduzetnike


Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge

Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave.
Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice.

Link za opširnije informacije o izradi web stranica

 
 
     


Link na pregled svih poslovnih i internet usluga



Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Na temelju članka 39. stavka 2. Zakona o obrtu ("Narodne novine", br. 77/93), ministar gospodarstva, uz prethodno pribavljeno mišljenje Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra prosvjete i športa donosi

STRUČNO-TEORIJSKI I PRAKTIČNI DIO PROGRAMA

(NAUKOVANJE)

ZA ZANIMANJE ALATNIČAR

I. DVOJNI SUSTAV OBRAZOVANJA ZA POTREBE OBRTNIŠTVA

Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost općeobrazovnog od stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa naukovanja.

Nastava stručno-teorijskih sadržaja naukovanja ostvaruje se u obrtničkoj i drugim srednjim strukovnim školama. Praktični dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtničkoj školi. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke. Kako su obrtnička zanimanja vrlo raznolika nemoguće je propisati jednoobrazni pristup organiziranju i izvođenju nastave pa je naukovanje moguće organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rješenja, uzimajući u obzir posebnosti pojedinih zanimanja, a što se utvrđuje izvedbenim programom.

Modeli organizacije nastave vrlo su često bitno različiti od modela koji se primijenjuju za općeobrazovne sadržaje.

Ovi načini omogućuju veću racionalnost obrazovanja. Važna je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je završetak naukovanja odvojen od općeobrazovnog dijela programa.

Naukovanje završava polaganjem pomoćničkog ispita.

II. OPĆI I POSEBNI CILJEVI OBRAZOVANJA

Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućuju polazniku da po završetku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.

U skladu s navedenim određuju se sljedeći opći ciljevi naukovanja:

Posebni ciljevi obrazovanja za zanimanje alatničara odnose se na stjecanje sljedećih znanja i vještina:

Predmet stručnog obrazovanja su sljedeće vještine i znanja:

III. NASTAVNI PROGRAM NAUKOVANJA

A. Praktični dio naukovanja

Redni broj

Opis obrazovanja

(posebni ciljevi)

Znanja i vještine koje se moraju usvojiti

(sadržaj programa)

Raspored po polugodištima

1

2

3

4

1 2 3 4 5 6

1.

Obrazovanje za zanimanje Objasniti značenje obrazovnog ugovora + + + + + +

2.

Ustrojstvo i organizacija obrazovnog pogona Objasniti ustrojstvo i zadaću pogona za obrazovaje (školske radionice ili obrtničke radionice)

Objasniti osnovne funkcije obrazovnog pogona (školske radionice)


+

+


+

+


+

+


+

+


+

+


+

+

3.

Radno pravo, zaštita na radu Navesti bitne dijelove radnog ugovora

Objasniti zadaće pogonske zaštite na radu

Navesti bitne odredbe iz zakona o zaštiti na radu koji važe za obrazovni pogon (školsku radionicu)

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

4.

Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno korištenje energije Primijeniti strukovne propise o zaštiti na radu

Opisati način ponašanja kod nesreća te uvoditi mjere prve pomoći

Navesti bitne propise za sprječavanje požara te posluživati protupožarna postrojenja i aparate

Paziti na opasnosti koje uzrokuju pare, plinovi, lako zapaljivi materijali i električna struja

Navesti zagađenja okoline koja su uvjetovana radnim mjestom i pridonositi njihovu smanjenju

Navesti vrste energije koje se koriste u pogonu i omogućnosti racionalnu uporabu energije u strukovnom području rada

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

5.

Planiranje i pripremanje tijeka rada, te kontroliranje i ocjenjivanje radnih rezultata Osigurati tijek tehnološkog rada uvažavajući pismene i usmene navode

Pripremiti poluproizvode alata i standardizirane alate prema tehničkoj dokumentaciji

Utvrditi radne korake s obzirom na funkcionalna i radno tehnička stajališta

Izabrati sirovine za izradbu alata s obzirom na njihova svojstva te obradbu prema svrsi namjene

Izabrati i pripremiti alat, ispitne i mjerne sprave te pomoćna sredstva prema svrsi primjene

Pripremiti radno mjesto s obzirom na radni nalog


+

+


+

+






+

+

+

+






+

+

+

+

Utvrditi i osigurati tijek rada (radne operacije) s obzirom na organizacijske nužnosti

Procijeniti opseg rada i popravaka alata i uređaja

Kontrolirati i ocjenjivati rezultate rada


+

+

+


+

+

+

6.

Tehničko crtanje - čitanje, primjena i izradba tehničkih nacrta Čitati i primijeniti oznake

Čitati i primijeniti tehničke nacrte, upute, kataloge, tabele i dijagram

Završiti skice

Norme i standardizacije

Rukovati s nositeljem podataka

Radne i operacijske liste

Čitati i primijeniti natpise i oznake

Čitati i primjenjivati montažne crteže

Čitati i primjenjivati hidrauličke i pneumatske planove

Razumjeti i pridružiti norme tolerancije kod mjerenja dimenzija, oblika i položaja kao i simbole za površinu

Primijeniti pogonske upute za održavanje alata

Zapisati tehničke sadržaje, osobito u obliku zapisnika i izvješća

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+









+

+

+

+

+









+

+

+

+

+

7.

Mjerenje, kontrola i ispitivanje Ispitati točnost oblika i dimenzija dijelova

Ispitati ravnine proizvoda

Ispitati površinu na trošenje i oštećenje

Dužine mjeriti s nepomičnim i pomičnim mjerilima

+

+

+

+

+

+

+

+

Mjeriti kuteve s običnim i univerzalnim kutomjerom

Mjeriti fizikalne i električne veličine prema uputama

Ocijeniti stanje površine ovisno o njenoj funkciji

Ispitati kružni tok, bočni udarac i položaj težišta dijelova

Mjeriti i ispitivati odstupanje od oblika položaja pomoću pomičnog mjerila, mjerne ure i kontrolnih mjerki

Prema podacima optički ispitati geometriju reza i rezni oblik

+

+

+

+



+

+

+

+



+

+

+

+

8.

Spajanje Ispitati svojstva površine kod elemenata koje treba spojiti toleranciju oblika i namjestiti položaj za montažu

Spojiti i osigurati dijelove pomoću matica, vijaka, elemenata za osiguranje prema redoslijedu spajanja i okretnom momentu nagiba

Izraditi spojeve pomoću klinova i zatika

Spajati dijelove hladnim zakivanjem

Izbor alata i materijala za lemljenje

Lemiti limove i profile iz različitih materijala

Lijepiti dijelove iz različitih materijala

Napraviti spojeve utiskivanjem i rastezanjem


+

+

+

+

+

+

+

+


+

+

+

+

+

+

+

+

9.

Ručno skidanje strugotina i oblikovanje Crtanje, otočkavanje i označivanje

Ručno turpijanje i pilenje:

- turpijati radne površine i oblike različitih materijala

(ravno, paralelno, u kut prema mjerama)

- obrađivati dlijetom

- piliti limove, cijevi i profile

- rezati unutrašnje i vanjske navoje

- rezati lim ručnim i polužnim škarama

Oblikovanje:

- savijati limove, cijevi i profile

- ispravljati limove i profile

- limove sabijati, istezati, zaobljavati

- ravno izravnati netaljene izratke

- ravno izravnati taljene izratke

- toplo oblikovati proizvode od prirodnih i umjetnih

materijala

Ručno prilagoditi turpijanjem, glodanjem i brušenjem elemente reznih alata, reznih uređaja u strojeve za rezanje uzimajući u obzir njihovu funkciju

+

+
+
+
+
+

+
+
+

+

+
+
+
+
+

+
+
+













+
+

+












+
+

+


















+


















+

10.

Strojna obradba Pripremiti stroj za obradbu, odabrati sredstvo za podmazivanje i hlađenje

Odabrati alat prema postupku obradbe i materijalu

Učvrstiti alat i izradak

Bušiti i upustiti provrte prema nacrtu i oznakama

Rezati dijelove s ručnim ili učvršćenim strojevima

Bušiti i upuštati ručno vođenim ili učvršćenim bušilicama

Oštriti alat


+

+

+

+

+

+

+


+

+

+

+

+

+

+

11.

Održavanje u ispravnom stanju dijelova, uređaja, sustava, alata i strojeva Obradba površina:

- pripremiti površine metalnih proizvoda ili dijelova za

zaštitu od korozije

Održavanje:

  • uporaba sredstava za hlađenje i podmazivanje
  • uporaba pogonskog goriva
  • održavati strojeve, uređaje ili sustave, održavati alat

Kontrolirati i ispitati funkcije:

  • ispitati elemente za spajanje
  • ispitati dijelove na mehanička oštećenja i trošenja
  • ispitati pokretljivost dijelova
  • izgraditi i ugraditi dijelove i skupine prema uputama i nacrtima


+

+

+

+

+

+



+

+

+

+

+

+







+




+







+




+

12.

Tokarenje i glodanje (obradba izratka skidanjem strugotina al.strojevima Podesiti vrijednosti strojeva i pripremiti ih za rad:

Izabrati alate s obzirom na postupak obradbe, vrstu materijala i oblik izratka

Utvrditi i podesiti broj okretaja, dubinu rezanja i pomak alata

Pripremiti alatne strojeve za obradbu

Tokarenje i glodanje:

  • izraditi različitim tokarskim alatima dijelove od metala i nemetala do mjerne točnosti 0,1 mm i do stanja površine Rz između 4 i 63um, osobito uvažavajući sredstva za hlađenje i podmazivanje
  • izraditi na različitim glodalicama dijelove od metala i nemetala do mjerne točnosti od 0,1 mm i do stanja površine između 10 i 40 um, osobito uvažavajući sredstva za hlađenje i podmazivanje


+

+

+



+


+



+

+

+



+


+

Namještanje
  • podesiti vrijednosti strojeva (režima rada) ovisno o vrsti sirovina, reznog alata, obliku izratka (pripremka) i stanju površine
  • pripremiti i montirati sredstva za stezanje izratka (plansku ploču, amerikaner, stezne uređaje)
  • izravnati i stezati brusna tijela pomoću steznih vijaka i naprava

Bušenje i upuštanje

  • izrađivati provrte u izratcima od metalnih i nemetalnih materijala do tolerancije položaja od 0,1 mm

Tokarenje, glodanje i brušenje

  • različitim tokarskim noževima obraditi izratke do mjerne točnosti IT 8 i do stanja površine Rz između 4 i 63 um
  • različitim glodačima obraditi izratke do mjerne točnosti 0,05 mm i stanja površine Rz između 10 i 40 um

Kaljene i nekaljene izratke obraditi brušenjem do mjerne točnosti IT 7

Planiranje operacija bušenja

  • utvrditi opseg rada i postupak brušenja
  • izabrati sredstva za brušenje

Montirati mehaničke, hidrauličke, pneumatske ili magnetske stezne uređaje, dijelove aparata i uređaja za okretanje

Ispitati tijela za brušenje

Ravnanje i stezanje izratka osobito prema kutu uspona, koničnosti, konveksnim i konkavnim radijusima

Provođenje operacija brušenja izratka do mjerne točnosti IT6






+

+


+






+

+


+




+

+

+


+


+

+

+




+

+

+


+


+

+

+























+

+

+

+

+

+























+

+

+

+

+

+

Obraditi izratke na numerički upravljanim strojevima za tokarenje, glodanje ili brušenje
+

+

13.

Toplinska obradba, ispitivanje tvrdoće Razlikovati izratke prema obliku, materijalu i obradivosti

Izabrati i primijeniti sredstva za poliranje

Izrađene komade površinski otvrdnjavati

Ispitati tvrdoću izratka postupcima uobičajenim u radionici


+

+

+

+


+

+

+

+

14.

Lemljenje, zakivanje, lijepljenje, zavarivanje, spajanje Tvrdim lemljenjem povezati elemente od metala uz uvažavanje stanja površine

Obraditi postupak zavarivanja

Ljevanjem spajati elemente od metalnih i nemetalnih sirovina

Lijepiti metalne, umjetne i prirodne materijale


+

+


+

+


+

+

+

+


+

+

+

+

15.

Montiranje elemenata i sklopova Prema tehničkim podacima pripremiti elemente za montažu

Ispitati elemente za funkcijsku ugradnju

Prilagoditi spojne površine s obzirom na oblik površine i stanje površine

Prema tehničkim podacima montirati elemente u sklopove


+

+

+

+


+

+

+

+

16.

Izradba i ispitivanje hidrauličnih i mehaničkih upravljanja Mjeriti i podesiti pritisak u hidrauličkim i pneumatskim sustavima

Dograditi, priklučiti i ispitati funkciju hidrauličkih i pneumatskih elemenata prema tehničkim podacima i propisima


+

+


+

+

Ispitati funkciju elektromehaničkih komponenata u hidrauličkim, pneumatskim i mehaničkim sustavima
+

+

17.

Programiranje numerički upravljanih alatnih strojeva Rukovati instrumentima za unošenje i izdavanje podataka te nositeljima

Napraviti programe na numerički upravljanim alatnim strojevima

Utvrditi i podesiti korekcije alata

Ograničiti i korigirati greške u programima


+

+

+

+


+

+

+

+

18.

Obradba izratka povezivanjem različitih postupaka obradbe Obraditi dijelove strojeva najboljim mogućim povezivanjem različitih postupaka

Obraditi alate povezivanjem strojnog i slobodnog brušenja


+

+


+

+

19.

Demontiranje i montiranje reznih alata, reznih strojeva (strojeva za rezanje) i pomoćnih sprava Demontirati, montirati i utvrditi valjanost reznih alata, alata za savijanje, prosjecanje, izvlačenje, brizganje i lijevanje, te različite naprave i njihovi popravci

Demonstrirati rezne strojeve i rezne uređaje te ispitati ponovnu upotrebljivost dijelova



+

+



+

+

20.

Utvrđivanje i ograničavanje pogreške i smetnji, stavljanje u ispravno stanje strojeva, sprava i uređaja Sustavnim ispitivanjem ograničiti greške i smetnje i istražiti moguće uzroke

Utvrditi stanje trošnosti, odrediti vrstu i opseg popravljanja

Staviti u ispravno stanje pogonske agregate i njihove elemente prijenosa snage


+

+

+


+

+

+

Prilagoditi rezne elemente, sastaviti aparate i uređaje i ispitati funkciju

Pripremiti za transport i osigurati rezne alate, elemente i pokretljive dijelove

Ispitati funkciju sigurnosnih uređaja

Ispitati električne elemente, osobito taljive osigurače, zaštitne kontaktne utičnice, spojeve kablova i zaštitne prekidače

Elemente i sklopove zabrtviti materijalima za brtvljenje


+

+

+

+

+


+

+

+

+

+

21.

Izradba ručnih strojnih reznih alata, reznih sprava ili instrumenata Izraditi i izmjeniti rezne elemente, te ručne rezne alate i instrumente

Spojiti i prilagoditi rezne elemente u funkcionalne rezne alate i uređaje


+

+


+

+

22.

Ispitivanje i podešavanje funkcije i stavljanje u pogon alata i instrumenata Provoditi završno ispitivanje alata, osobito ispitivanje funkcije, osiguravajućih elemenata i osiguravajućih uređaja

Prema važećim normama provjeriti pogonsku sigurnost alata, strojeva i reznih uređaja kao i njihovog pribora, osobito kontrolom osiguravajućih elemenata i sigurnosnih uređaja



+


+



+


+

B. Stručno-teorijski dio naukovanja

1. Tehnologija zanimanja

1.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom

Red.

br.

Nastavno područje

Broj sati po obrazovnim godinama

I.

II.

III.

Ukupno

1.

Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno trošenje energije

40

25

20

85

2.

Tehnički materijali

70

-

-

70

3.

Radni postupci

30

155

108

293

UKUPNO SATI

140

180

128

448

1.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja

I. GODINA NAUKOVANJA

Red.br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

1.

Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno trošenje energije Opći pregled zaštite, zaštitne mjere pri radu Svrha i zadaci zaštite pri radu
Čovjek i rad
Ekonomski gubici oštećenja ljudskog organizma pri radu
Organizacija provođenja sigurnosnih mjera pri radu
Propisi i njihova primjena
Uzroci ozljeda i organizacija prve pomoći

2.

Tehnički materijali Osnovna znanja o tehničkim materijalima Osnove metalografije
Svojstva metala i njihova ispitivanja u alatničarstvu
Svojstva i primjena sirovina i pomoćnih materijala za izradbu alata
Toplinska obradba materijala sa stajališta upotrebe alata Žarenje
Kaljenje
- zakaljivost i prokaljivost
- popuštanje
- poboljšavanje
- površinsko otvrdnjavanje
Osnovne odrednice za izbor tehničkih materijala Izbor metalnih materijala
- opće postavke pri izboru
- izbor materijala za rezne alate,
pomoćne alate i naprave
- trošenje materijala u
standardima i tablicama
Izbor plastičnih materijala sa stajališta funkcije
Ekonomičnost u primjeni tehničkih materijala

3.

Radni postupci Tehnika razdvajanja i spajanja Razdvajanje, lemljenje, zavarivanje i lijepljenje

II. GODINA NAUKOVANJA

Red.br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

1.

Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno trošenje energije Znanje o pretvorbi energije i korištenje energije Načela pretvorbe oblika energije
Mogućnost racionalnog korištenja energije
Vrsta energije koja se koristi u pogonu alatničara i mogućnost racionalne uporabe energije u strukovnom području rada

2.

Radni postupci Osnovno znanje o strojnoj i uređajnoj tehnici Pogonski agregati i njihovi elementi
Elementi prijenosa snage
Električni i elektronski elementi

III. GODINA NAUKOVANJA

Red.br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

1. Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno trošenje energije Navesti bitne za obrazovni program važeće propise o zaštiti i zagađenju okoline Važeći propisi o zaštiti koji su bitni za obrazovni program
Zagađenja okoline koja su uvjetovana radnim mjestom alatničara
2. Radni postupci Znanja o izradbi alata, sprava i instrumenata Postupak izradbe i tehnika obradbe odvajanja čestica
Rezna tehnika i područja primjene reznih alata, reznih strojeva, reznih sprava i reznih instrumenata
Upravljačka tehnika hardvera i softvera za numerički upravljane alatne strojeve
Ispitivanje kakvoće Kontrolna tehnika
Tehnika ispitivanja, osiguravanje kakvoće

2.Tehnološke vježbe

2.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom

Red.

Nastavno područje

Broj sati po obrazovnim godinama

br.

I.

II.

III.

Ukupno

1.

Tehničko crtanje, skice, tablice i dijagrami, radni i završni planovi norme

70

-

-

70

2.

Tehnički podaci, pogonske vrijednosti i propisi

-

25

-

25

3.

Tehnološki postupci izradbe i montaže alata, ispitivanje funkcije

-

45

96

141

UKUPNO SATI

70

70

96

236

2.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja

I. GODINA NAUKOVANJA

Red.br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

1.

Tehničko crtanje, skice, tablice, dijagrami, radni i završni planovi, norme Sposobnost prikazivanja jednostavnih dijelova Standardi za izradbu tehničkih crteža
Predočavanje oblika
Prostorno predočavanje
Presjeci, kotiranja
Znanja o simbolima Simboli sredstava za spajanje
Simboli za označivanje alata i naprava
Simboli sredstava za prijenos snage
Znanja o konstruiranju Elementi konstruiranja
Konstrukcije alata i naprava
Izbor propisane radne i tehnološke dokumentacije Osnovna tehnološka i radna dokumentacija
Analiza odabranog tehnološkog postupka izradbe alata i naprava
Zadaci i analiza vremena Izvršenje normi i njihova realnost

II. GODINA NAUKOVANJA

Red.br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

1.

Tehnički podaci, pogonske vrijednosti i propisi Izbor podloga za utvrđivanje tehnološkog procesa Tehnološki procesi izradbe alata
Podaci o režimima rada
Elementi vremena izradbe
Kartoteka
Plan poduzeća

2.

Tehnološki postupci montaže, ispitivanje funkcije Ocjenjivanje tehničkih podataka Izbor i ocjenjivanje tehničkih podataka za izradbu i montažu alata i naprava
Izbor propisane radne i tehnološke dokumentacije pri ispitivanju i podešavanju funkcija alata i naprava Povezivanje informacijsko tehničkih, tehnoloških i matematičkih sadržaja u cilju rješavanja stručnih problema
Osnove obradbe podataka
Planovi sklopova i funkcije
Razrada, tehnološki postupak

3. Stručni račun (tehnička matematika)

3.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom

Red.

br.

Nastavno područje

Broj sati po obrazovnim godinama

I.

II.

III.

Ukupno

1.

Temelji matematike

35

-

-

35

2.

Dužina, kut, ploha, volumen

35

-

-

35

3.

Masa, sila, brzina, ubrzanje

-

15

-

15

4.

Rad, učinak, stupanj djelovanja

-

20

-

20

5.

Čvrstoća, točinsko rastezanje, električne veličine

-

-

16

16

6.

Vrijeme dovršenja, radno vrijeme, nagrade i materijal

-

-

16

16

UKUPNO SATI

70

35

32

137

3.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja

I. GODINA NAUKOVANJA

Red.br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

1.

Temelji matematike Vještine u radu s računskim operacijama Množenje, dijeljenje
Nastanak množenja i dijeljenja
Neke temeljne formule
Kvadratni korijen
Kružnica, krug, pravilni poligoni
Vještine u radu s jednadžbama Jednostavne jednadžbe prvog stupnja, izmjena formula
Sposobnost računanja s potencijama broja deset Potencija broja deset; shvaćanje i promjena rezultata

2.

Dužina, kut, ploha, volumen Znanje o računanju dužine, kuta, površine, volumena Dužinske mjere
Površinske mjere
Prostorne (volumenske) mjere
Kutne mjere

II. GODINA NAUKOVANJA

Red.br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

1.

Masa, sila, brzina, ubrzanje Sposobnost računanja u pogonu Sila, zakretni moment
Gibanje - općenito
Brzina i ubrzanje

2.

Rad, učinak, stupanj djelovanja Iskoristivost nekog procesa Rad, učinak (snaga)
Stupanj iskoristivosti
Kinetička i potencijalna energija

III. GODINA NAUKOVANJA

Red.br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

1.

Čvrstoća i toplinsko rastezanje, električne veličine Znanja o čvrstoći Opće pretpostavke čvrstoće
Naprezanja i deformacije
Znanja o toplinskom rastezanju Veličine o kojima ovisi toplinsko rastezanje
Znanje o korištenju električne energije Električne veličine

2.

Vrijeme dovršenja, radno vrijeme, nagrade i materijal Gospodarsko računanje vremena izradbe i montaže materijala za izradbu i pomoćnih materijala Zadaci i analiza vremena izradbe i montaže alata
Sastavni elementi za računanje vremena izradbe
Izvršenje normi i njihova realnost
Iskoristivost materijala

IV . NASTAVNI PLAN NAUKOVANJA

Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za savladavanje znanja i vještina koji su neophodni za ovo zanimanje kao i na duljini trajanja nastave u pojedinoj školskoj godini.

Nastavni plan

Nastavni predmeti

Sati godišnje

I.

II.

III.

A. Praktični dio naukovanja

1080

1080

960

B. Teorijski dio naukovanja

280

280

256

1. Tehnologija struke

140

175

128

2. Tehnološke vježbe

70

70

96

3. Stručni račun (tehnička matematika)

70

35

32

UKUPNO A + B

1360

1360

1216

V. METODIČKE NAPOMENE

Nastavni program naukovanja je okvirni, pa će obrtnička škola zajedno s obrtnicima izraditi izvedbene programe. Pri tome se mora voditi računa da zanimanje obuhvaća više vrsta tehnoloških cjelina koji ne realiziraju svi obrtnici u cjelini pa nastaju programske razlike koje je potrebno prevladati radi cjelovitog stjecanja zanimanja.

Praktični dio naukovanja, tehnologija struke i stručni račun programirani su tako da čine smisaonu cjelinu u kojoj se sadržaji međusobno nadopunjuju.

U odabiru sadržaja nastavnog programa korišten je princip egzemplarnosti. Pri izradbi izvedbenog programa treba uvažavati specifičnosti radionica u školi i obrtničkih radionica ne narušavajući pri tom osnovnu strukturu okvirnog programa. Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a sadržaj se raspoređuje sukladno školskom kalendaru.

Izvedbenim programom konkretno treba reći koji se dio programa izvodi u školi, odnosno školskoj radionici, a koji kod obrtnika.

Preporuča se naučnike podijeliti u skupine i odrediti raspored i boravak svake pojedine skupine u školi s tim da se utvrdi vremenski blok za boravak u školi i kod obrtnika s kojim naučnik ima sklopljen ugovor o naukovanju. Dimenzija bloka uvjetovana je vremenom potrebnim za ostvarivanje teorijskog dijela naukovanja i vježbi kao i vremenom potrebnim za realizaciju razlike praktičnog dijela programa u školskoj radionici.

Praktični dio programa treba najvećim dijelom realizirati kod obrtnika. Stručni učitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi učenik vodi dnevnik rada.

Teorijski dio naukovanja i vježbe ostvaruju nastavnici s visokom stručnom spremom koji su završili studij strojarstva (dipl. inž. strojarstva ili prof. strojarstva). To pretpostavlja timski rad s podjelom rada prema znanju i sposobnostima pojedinih stručnjaka ili personalnu koncentraciju stručnjaka za teorijski rad, vježbe i praktični dio programa.

VI. POMOĆNIČKI ISPIT

Ispit se sastoji iz praktičnog i teorijskog dijela.

Sadržaji iz teorijskog dijela programa (ispita) utvrđuju se iz područja tehnologije struke, stručnog računa i tehničko-tehnoloških vježbi.

Klasa: 311-01/96-01/674

Urbroj: 526-01-96-05

Zagreb, 23. kolovoza 1996.

Ministar

Davor Štern, v. r.


Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.