|
Internet i poslovne usluge za poduzetnike Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave. Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice. Link za opširnije informacije o izradi web stranica |
||
Na temelju članka 39. stavka 2. Zakona o obrtu ("Narodne novine", br. 77/93), ministar gospodarstva, uz prethodno pribavljeno mišljenje Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra prosvjete i športa donosi:
I. DVOJNI SUSTAV OBRAZOVANJA ZA POTREBE OBRTNIŠTVA
Osnovna karakteristika dvojnog sustava je odvojenost općeobrazovnog od strukovnog dijela programa. Strukovni dio ili naukovanje sadrži teorijske i praktične sadržaje. Takva definicija naukovanja znači definitivno napuštanje šegrtovanja kao dominantnog oblika stjecanja znanja, vještina i navika, potrebnih za obavljanje poslova određenog zanimanja. Kako se naukovanje ostvaruje u obrtničkoj školi i kod obrtnika, vrlo je važno ovaj proces i organizacijski i programski, postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne efekte. škola je ustanova prvenstveno posvećena učenju, a obrt je gospodarska djelatnost, kojoj je osnovni cilj pružanje usluga ili proizvodnja u funkciji postizanja profita. škola, kao neprofitna organizacija i obrt kao izrazito profitna gospodarska djelatnost, našli su se kao partneri u odgoju i obrazovanju naučnika. Na prvi pogled je to paradoksalno, ali u stvarnosti jedino ispravno, što se potvrđuje u mnogim razvijenim zemljama.
Upravo zbog različitosti škole i obrta potrebno je naći takva programska i organizacijska rješenja, koje će za učenike izvući sve prednosti školskih, ali i realnih radnih uvjeta u obrtu.
Organizacija obrazovanja, u dvojnom sustavu, razlikuje se od one u školama s praktičnom obukom, u kojima se nastava izvodi iz svih dijelova programa. U obrtničkoj školi dvojnog sustava, realizira se samo dio naukovanja, dok se najveći dio ostvaruje kod obrtnika, a kako su obrtnička zanimanja vrlo raznolika, nemoguće je govoriti o unificiranom pristupu organizaciji i ostvarivanju nastave. Pored toga, obrt je najčešće organiziran za uže područje rada nego li što je obuhvat zanimanja. Zato je vrlo važno da obrtničke škole budu opremljene tako, da se u njima mogu ralizirati sve programske razlike. Predmetno satna organizacija nastave klasične škole je teško primjenjiva u naukovanju. Upravo, zato je nastava iz općeobrazovnih predmeta, između ostalog, odvojena od strukovonog dijela programa. Ona se može organizirati izvan obrtničke škole i to u isti dan za veliko područje, a po potrebi i za cijelu zemlju. Tako se, za naukovanje, oslobađa vremenski didaktički blok, u kojem su moguća najraznovrsnija organizacijska rješenja uzimajući u obzir specifičnosti projedinih zanimanja. Umjesto da učenici pohađaju nastavu u određene dane svakog tjedna, oni dolaze u školu po skupinama i u njoj borave, izvedbenim programom utvrđeno vrijeme, a u ostalom dijelu godine se nalaze na naukovanju kod obrtnika. Na taj se način postiže velika racionalnost obrazovanja, jer se na relativno malim kapacitetima školske radionice može obuhvatiti mnogo učenika. Pored toga, bitno se umanjuje značenje lokacije škole i obrtnika, s kojim učenik ima sklopljen ugovor o naukovanju.
Važna je karakteristika dvojnog sustava što se zanimanja mogu stjecati i bez završavanja općeobrazovnog dijela programa. Ipak, za daljnje obrazovanje učenik mora savladati i propisane općeobrazovne sadržaje.
II. OPĆI I POSEBNI CILJEVI OBRAZOVANJA
Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućuju polazniku da po završetku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.
U skladu s navedenim određuju se sljedeći opći ciljevi naukovanja:
Kao posebni ciljevi naukovanja za zanimanje autolakirer određuju se:
III. NASTAVNI PROGRAM
A. Praktični dio naukovanja
|
Redni broj |
Opis obrazovanja (posebni ciljevi) |
Znanja i vještine koje se moraju usvojiti (sadržaj programa) |
Raspored po polugodištima |
|||||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
|||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |||
|
1. |
Zaštita na radu | Zadaća zaštite na radu u radionicama i pogonima |
Usvajati tijekom cijelog naukovanja |
|||||
| Upoznavanje bitnih odrednica zakona i pravilnika o zaštiti na radu | ||||||||
|
2. |
Sigurnost na radu i zaštita okoliša | Upoznati zakonske propise i institucije osiguranja od nesreće |
Usvajati tijekom cijelog naukovanja |
|||||
| Primjenjivati propise o sigurnom radu u procesu rada | ||||||||
| Mjere sprječavanja nesreća i izbijanje požara, pravila i postupci prve pomoći | ||||||||
| Upoznavanje izvora opasnosti od trovanja parom, opasnosti od plinova, lakozapaljivih materijala i od električne struje | ||||||||
| Upoznati propise zaštite od požara i poplava
Upoznati izvore zagađivanja radnog okoliša i njihovo svođenje na najmanju mjeru |
||||||||
|
3. |
Osobna zaštitna sredstva | Sredstva za zaštitu glave, očiju i lica |
Usvajati tijekom cijelog naukovanja |
|||||
| Sredstva za zaštitu sluha i dišnih organa
Sredstva za zaštitu ruku, nogu i tijela Sredstva za zaštitu od vremenskih nepogoda |
||||||||
|
4. |
Izvođenje pregradnji na podlogama (opći pojmovi) | Osnovna znanja o alatima, strojevima i uređajima | + | + | ||||
| Zaštita površina koje se ne obrađuju | + | + | ||||||
| Opći pojmovi pregradnji na podlogama | + | + | ||||||
| Temeljna svojstva pregradnji | + | + | ||||||
| Starosni čimbenik | + | + | ||||||
| Atmosferski kemijsko-fizički i mehanički štetni utjecaji | + | + | ||||||
|
5. |
Čišćenje podloge | Mehaničko i kemijsko čišćenje pologe | + | + | ||||
| Čišćenje korozije na limovima | + | + | ||||||
| Skidanje starih naliča | + | + | ||||||
| Čišćenje podloge od masnoće | + | + | ||||||
| Važnost dobro očišćene podloge | + | + | ||||||
| Čišćenje limenih pločica | + | + | ||||||
| Priprema aluminijske podloge | + | + | ||||||
| Čišćenje dijelova vozila koji su oštećeni ili novougrađeni | + | + | ||||||
|
6. |
Izravnavanje podloge i uklanjanje starog naliča | Tehnika izravnavanja podloge | + | + | ||||
| Određivanje neravnina | + | + | ||||||
| Kitovi za izravnavanje podloge | + | + | ||||||
| Uporaba alata za kitanje podloge | + | + | ||||||
| Brušenje podloga brusnim sredstvima | + | + | ||||||
| Otklanjanje starog naliča i korozije | + | + | ||||||
|
7. |
Temeljne podloge | Važnost temeljne podloge | + | + | ||||
| Pripremanje temelja | + | + | ||||||
| Alati, strojevi i uređaji za temeljenje | + | + | ||||||
| Temeljenje jednokomponentnim temeljima | + | + | ||||||
| Temeljenje dvokomponentnim temeljima | + | + | ||||||
|
8. |
Sredstva za izradbu autolakirerskih radova | Osnovna znanja o alatima, strojevima i uređajima za izvođenje autolakirerskih radova | + | + | + | + | ||
| Uporaba osnovnih alata: kistova, lopatica, prskalica | + | + | + | + | ||||
| Uporaba pomoćnih alata: alata za brušenje, alata za skidanje starih naliča, alata za pripremu materijala | + | + | + | |||||
| Postavljanje i korištenje radnih sprava: ljestava, stalaka, komora | + | + | + | + | ||||
|
9. |
Tehnika kitanja | Zaravnavanje dijelova vozila:
poliranje kitom brušenje kita brušenje kita i dokitavanjem |
+ | + | + | + | ||
|
10. |
Tehnika prskanja | Pripremanje kita za prskanje dijelova vozila | + | + | + | + | ||
| Prskanje kitom | + | + | + | + | ||||
| Dokitavanje i fino brušenje | + | + | + | + | ||||
|
11. |
Prskanje emajl laka | Pripremanje emajl laka za prskanje | + | + | ||||
| Određivanje tlaka zraka | + | + | ||||||
| Prskanje dijelova vozila koji su sastavljeni | + | + | ||||||
|
12. |
Tehnika miješanja određene boje emajl laka | Miješanje emajl lakovima određene boje prema ton karti ili postojećoj boji vozila | + | + | ||||
|
13. |
Mokro brušenje vozila za emajliranje | Osnovne vještine mokrog brušenja | + | + | ||||
| Uporaba alata i pomoćni brusni papir za mokro brušenje | + | + | ||||||
|
14. |
Prskanje fos laka za predlakiranje | Pripremanje laka za prskanje | + | + | + | + | ||
| Nanošenje predlaka prskanjem | + | + | + | + | ||||
| Zaštitne i radne sprave | + | + | + | + | ||||
|
15. |
Pokrivanje vozila zaštitnim folijama | Pripremiti vozilo zaštitnim papirnatim folijama za završno emajliranje | + | + | + | + | ||
|
16. |
Pripremni radovi na cjelokupnoj obnovi vozila | Priprema vozila za cjelokupnu obnovu školjke | + | + | ||||
| Matiranje svih dijelova školjke | + | + | ||||||
| Brušenje oštećenih dijelova strojevima za brušenje | + | + | ||||||
| Modeliranje poliester kitom svih neravnina i udubina na cijeloj površini vozila | + | + | ||||||
| Temeljenje temeljnim bojama na poliester kitu i očišćeni lim na vozilu | + | + | ||||||
| Prskanje kitom za prskanje (žšprickitomž) na prije toga određenu podlogu vozila | + | + | ||||||
|
17. |
Mokro brušenje čitavog vozila | Vodobrusno brušenje čitavog vozila prije završnog emajliranja | + | + | ||||
|
18. |
Zaštita čitavog vozila prije emajliranja | Pokriti vozilo zaštitnim papirnim folijama i ljepivim trakama prije emajliranja | + | + | ||||
|
19. |
Priprema komore | Pripremiti komoru za završno lakiranje vozila | + | + | ||||
|
20. |
Završno emajlirnje | Prskati emajl lakom dijelove vozila i cijelo vozilo | + | + | ||||
| Sušenje emajliranog vozila | + | + | ||||||
|
21. |
Tehnika poliranja | Osjajiti stari emajl lak polir pastama na cijelom vozilu ili njegovim dijelovima | + | + | ||||
B. Teorijski dio naukovanja
1. Tehnologija zanimanja
1.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
|
Red. br. |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
||||
| I. |
II. |
III. |
Ukupno |
|||
| 1. | Alati, pribor, strojevi i uređaji | 30 - - 30 | ||||
| 2. | Podloge | 20 - - 20 | ||||
| 3. | Tehnologija izvođenja radova | 40 65 50 155 | ||||
| 4. | Materijali, pomoćni materijali | 50 50 36 136 | ||||
| 5. | Nauk o bojama i oblicima | - 60 40 100 | ||||
| UKUPNO SATI: | 140 175 126 441 | |||||
1.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
I. GODINA NAUKOVANJA
|
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
||||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
||||
|
1. |
Alati, pribor, strojevi i uređaji | Upoznavanje s alatima, priborom i strojevima i
uređajima karakterističnim za čišćenje limenih pločica
Poznavanje vrste materijala i sredstava za pokuse na aluminijskim podlogama Alat, pribor za čišćenje dijelova vozila koji su oštećeni ili novougrađeni Upoznavanje s alatima za kitanje Upoznavanje s alatima za brušenje nakon nanesenog poliester kita Spoznaja principa rada visokotlačnih prskalica |
Alati za čišćenje - žičane četke, strugači i lopatice, brusni
papiri Sredstva za odmašćivanje i tkanine za čišćenje Reaktivni temelj Brusni papiri, Brusilice, strugači i slična pomagala Ličilačke lopatice Japanske lopatice Brusni papir Gumene dašćice Vibracijske brusilice Prskalice s benzinskim motorom za sabijanje zraka Prskalice s elektromotorom za sabijanje zraka |
||||
|
|
Tehnologija izvođenja radova |
Upoznavanje dijelova, održavanje i
uvid u moguće opasnosti pri radu visokotlačnim prskalicama Poznavanje alata i strojeva za skidanje starih naliča, nečistoće i rđe te njihova primjena Uvid u vrste i načine uporabe pojedinih vrsta brusnih papira s obzirom na vrstu brušenja (suho, mokro, gubo, fino....) Upoznati uvjete potrebne za izvođenje radova |
Spremnici za komprimirani zrak
Odvodne cijevi Pištolj za prskanje i dijelovi pištolja Spremnik za boju Sigurnosni ventil Tlakomjer Prskalice u industriji Plamenjače: - benzinska - plinska Strojevi za pjeskarenje (skidanje starih naliča i nečistoće pomoću prijeska i komprimiranog zraka) Brusni papiri: Vrste s obzirom na čvrstoću i promjer brusnih zrnaca Strojevi za brušenje: - rotacioni - vibracioni Radne sprave - ljestve - stalci - komore Uvjeti za izvođenje klasičnih radova na popravcima Utjecaj vlage i drugih elemenata Priprema radnog mjesta i radilišta |
||||
|
|
Materijali, pomoćni materijali i važnosti tehnološkog postupka u proizvodnji materijala |
Upoznavanje s osnovnim autolakirerskim predradnjama
na podlogama Upoznati tehniku izvođenja autolakirerskih radova Poznavanje osnovnih autolakirerskih materijala i njihova svojstva Upoznati porijeklo pojedinih vrsta pigmenata Uočiti podjelu pojedinih pigmenata prema kvaliteti i vrsti obojenosti Upoznati materijale koji povezuju pigmente |
Opći pojam predradnji na podlogama.
Atmosferski kemijsko-fizički i mehanički štetni utjecaji. Čišćenje podloge i važnost dobro očišpćene podloge. Izravnavanje podloge (tehnika izravnavanja i određivanje neravnina. Temeljenje podloga (važnost, priprema, temeljenje). Tehnika kitanja Tehnika prskanja Tehnika mješanja određene boje Tehnika finog brušenja Tehnika poliranja Podjela ličilačkih materijala. Porijeklo, tehnološke oznake i tehnička svojstva. Porijeklo pigmenata Fizikalna, kemijska i tehnološka svojstva pigmenata Pojam, podjela i zadaća pigmenata Pojam, podjela i zadaća veziva. |
||||
II. GODINA NAUKOVANJA
|
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
|||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
|||
|
1. |
Tehnologija izvođenja radova | Uvid u način primjene pjedinih
tehnoloških postupaka kod autolakirerskih radova Spoznati tehnološke poistupke pri upotrebi pojedinih materijala Uočiti važnost pripremnih radova Upoznati bitne karakteristike i postupke pri radu s različitim materijalima Uočiti važnost određenih tehnoloških postupaka Upoznati fizikalne i kemijske postupke u pojedinim fazama rada |
Uvjeti za izvođenje autolakirerskih radova
Priprema radnog mjesta Radovi na podlogama Mase za zaglađivanje i njihova primjena Nanošenje i funkcija međuslojeva naliča Temeljenje temeljnjim premazom i razlog temeljenja Primjena boja i lakova za završne radove Razlozi dekorativnih obojenja i primjena Radovi na metalnim podlogama Skidanje nečistoće i rđe i postupci Upotreba kemijskih preparata za skidanje hrđe Način temeljenja olovnim minijem i reaktivnim temeljima Emajliranje emajl lakom i tehnološki postupci pri radu Važnost zaštitnih radova u sprečavanju korozije |
|||
|
2. 3. |
Materijal, pomoćni materijali Znanja o bojama |
Upoznati materijalni sastav gotovih
boja i način njihove proizvodnje Uočiti razliku i vrste veziva i filmotvorne materije Spoznati razliku u kvaliteti materijala s obzirom na količinu veziva Spoznati upotrabne razlike s obzirom na vrstu veziva Uočiti specifičnosti materijala s obzirom na sastav Upoznati pomoćne materijale i njihov sastav i upotrebnu vrijednost Uočavanje vizuelnog značaja boja Spoznati estetske vrijednosti obojenja |
Gotove boje
Sastav boje Proizvodnja boje Vodne boje s obzirom na vrstu vodenih veziva Uljane boje i vrste s obzirom na količinu veziva: posne, polumasne, masne, punomasne Lakovne boje, sastav i upotreba: - lakovi na bazi prirodnih smola - lakovi na bazi umjetnih smola - nitro lakovi Disperzivne boje - sastav - uporaba Kitovi (vrste i namjena) Temeljne boje Pojam boja Usklađivanje obojenja dijelova i cjeline Odabir boja prema truskoj kosti |
|||
III. GODINA NAUKOVANJA
|
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
||
| 1. Tehnologija izvođenja radova 2. Materijali, pomoćni materijali |
Upoznati tehnologiju sprečavanja štetnih materijala u podlozi
Upoznati važnost i tehnologiju mješanja određene boje emajl laka Upoznati tehniku finog brušenja na vozilima Upoznati radove na završnom emajliranju vozila Uočiti bitne karakteristike tehnike poliranja Upoznati različite vrste materijala, pomoćnih materijala koji se upotrebljavaju u specifičnim uvjetima |
Neutralizacija
Izolacija Miješanje emajl lakovima određene boje prema ton karti ili prema postojećoj
boji vozila Završno brušenje vodobrusnim papirima: - kit masa - kita za prskanje Prskanje emajl lakom dijelova vozila i cijelog vozila Rad u komori za emajliranje i sušenje emajliranog vozila Osjajivanje starog emajl laka polir pastom cijelog vozila i dijelova vozila Kiseline i lužine Boje otporne na djelovanje lužina Specijalni lakovi Specijalna ljepila Poliester i njegova primjena |
|||
2. Tehnološke vježbe
2.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
|
Red. br. |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
||||||||
|
I. |
II. |
III. |
Ukupno |
|||||||
|
1. |
Osnove linijskog crteža |
30 |
- |
- |
30 |
|||||
|
2. |
Povećanje i smanjivanje crteža |
20 |
- |
- |
20 |
|||||
|
3. |
Tonski prikazi |
20 |
- |
- |
20 |
|||||
|
4. |
Crtanje na temelju promatranja |
- |
30 |
- |
30 |
|||||
|
5. |
Perspektiva |
- |
20 |
- |
20 |
|||||
|
6. |
Spektar boja |
- |
20 |
- |
20 |
|||||
|
7. |
Kontrast boja |
- |
- |
30 |
30 |
|||||
|
8. |
Stvaranje iluzije kod obojenja |
- |
- |
30 |
30 |
|||||
|
9. |
Tehnološki propisi |
- |
- |
36 |
36 |
|||||
| UKUPNO SATI |
70 |
70 |
96 |
236 |
||||||
2.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
I. GODINA NAUKOVANJA
|
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
||
| 1. Osnove linijskog crteža |
Sposobnost ovladavanja crtaćim priborom
Umijeće opisa oblika linijom Točno uočavanje i proporcioniranje određenih oblika |
Zadani modeli i tipovi slova Ukrasni stilizirani oblici i predmeti Predmeti u prostoru |
|||
| 2. Povećavanje i smanjenje
crteža 3. Tonski prikazi |
Upućivanje u upotrebu mreže kod prikazivanja određenog
oblika
Viziranje i određivanje veličina predmeta s obzirom na okružje u kojem se nalaze Spoznati tonske mogučnosti pojedinih boja Vrednovati i stupnjevati određene tonalitete |
Zadani predmeti Razni stilizirani oblici, ornamenti i slova Tonska skala boja Oblikovanje prikazanih predmeta tonovima boje |
|||
II. GODINA NAUKOVANJA
|
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
|
| 1. 2. 3. |
Crtanje na temelju
promatranja Perspektiva Spektar boja |
Sposobnost vrednovanja vizualne
kvalitete predmeta Uočavanje vizualnih konvencija u predočavanju prostora Uočiti energetski potencijal boje Sposobnost miješanja određenih nijansi i stvaranje harmoničnih kombinacija |
Predmeti u prostoru
Ljudska figura Trodimenzionalni oblici Prostorni planovi Trodimenzionalni predmeti u prostoru Pojam očišta Nijanse boje Predmeti oblikovani modulacijom boje Valeri Koloristički prikazi prostora |
|
III. GODINA NAUKOVANJA
|
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
|
| 1. 2. 3. |
Konstrast boja Stvaranje iluzije kod obojenja Tehnički propisi |
Uočiti različite kvalitativne vrijednosti
boja Usvojiti sposobnost odabira pojedinih boja za obojenje pojedinih prostora Upućivanje u obrtničke propise i upoznavanje uvjeta za zaprimanje i izrađivanje ličilačkih radova |
Kontrast toplih i hladnih boja
Komplementarni kontrast Kontrasti zasićenosti boja Prostorni planovi u boji Stilizirani oblici Dizajnirani oblici Dekorativni elementi u prostoru Ugovor, osiguranje, jamstvo Poslovni rizik Organizirana priprema radionice Analiza dokumetacija Normativi i propisi o uskladištenju materijala Normativi utroška radnog vremena i materijala Izmjene ugovornih cijena i utvrđivanje cijena naknadnih radova |
|
3. Stručni račun
3.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
|
Red. br. |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
|||
|
I. |
II. |
III. |
Ukupno |
||
|
1. |
Matematičke i računske osnove |
70 |
- |
- |
70 |
|
2. |
Izračunavanje plaća |
- |
15 |
8 |
23 |
|
3. |
Izračunavanje materijala |
- |
10 |
16 |
26 |
|
4. |
Izračunavanje troškova |
- |
10 |
- |
10 |
|
5. |
Izračunavanje kamata |
- |
- |
8 |
8 |
| UKUPNO SATI |
70 |
35 |
32 |
137 |
|
3.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
I.GODINA NAUKOVANJA
|
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
||
| 1. Matematičke i računske osnove | Osnovne računske operacije - razlomak, postotak, proporcionalnost, osnovne jedinice mjera i veličina, te njihova pretvorba | Udjeli u vrstama podloga za radove
Proračunavanje veličina podloga tekućim ili kvadratnim metrom |
|||
II. GODINA NAUKOVANJA
|
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
||
| 1. Izračunavanje materijala | Računski obuhvati tehnoloških činjenica | Podloge i materijali za ličenje
Utrošak materijala po kvadratnom metru Utrošak materijala po komadu |
|||
| 2. Izračunavanje plaća | Izračunati utrošak radnog vremena i plaća | Vrijme potrebno za izradu određene površine ili dijelova
Plaća po komadu, satu danu i mjesecu (bruto i neto plaća) |
|||
| 3. Izračunavanje troškova | Poznavanje sastava materijalnih troškova, troškova
izrade
Izračunati troškove jednog izratka ili serije |
Pojedinačni materijalni troškovi Zajednički materijalni troškovi
Ukupni troškovi izrade |
|||
III. GODINA NAUKOVANJA
|
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
||
| 1. Izračunavanje materijala | Izračunavanje materijala i pribora | Izračunati potrebnu količinu materijala za složenije poslove | |||
| Izračunavanje otpadnog materijala | Utrošak materijala i pribora za pojedine komade
ili serije obojenja
Izračunavanje otpadnog materijala |
||||
| 2. Izračunavanje kamata | Izračunati kamate | Kamata, glavnica, kamatna stopa, rok | |||
IV. NASTAVNI PLAN NAUKOVANJA
Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za savladavanje znanja i vještina koji su neophodni za ovo zanimanje kao i na duljini trajanja nastave u pojedinoj školskoj godini.
Nastavni plan
| Red.
br. |
NASTAVNI PREDMETI |
Sati godišnje I II III |
||
| A. Praktični dio naukovanja | 1080 | 1080 | 960 | |
| B. Teorijski dio naukovanja | 280 | 280 | 256 |
| Tehnologija zanimanja | 140 | 175 | 126 | ||
| Tehnološke vježbe | 70 | 70 | 96 | ||
| Stručni račun | 70 | 35 | 32 | |||
| UKUPNO A+B | 1360 | 1360 | 1216 | |||
V. METODIČKE NAPOMENE
Nastavni program naukovanja je okvirni, pa će svaka obrtnička škola zajedno s obrtnicima izraditi izvedbene programe.
Praktični dio naukovanja, tehnologija struke i stručni račun programirani su tako da čine smisaonu cjelinu u kojoj se sadržaji međusobno nadopunjuju.
U odabiru sadržaja nastavnog programa korišten je princip egzemplarnosti. Pri izradbi izvedbenog programa treba uvažavati specifičnosti radionica u školi i obrtničkih radionica ne narušavajući pri tom osnovnu strukturu okvirnog programa. Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji a sadržaj se raspoređuje sukladno školskom kalendaru.
Izvedbenim programom konkretno treba reći koji se dio programa izvodi u školi, odnosno školskoj radionici, a koji kod obrtnika.
Preporuča se naučnike podijeliti u skupine i odrediti raspored i boravak svake pojedine skupine u školi s tim da se utvrdi vremenski blok za boravak u školi i kod obrtnika s kojim naučnik ima sklopljen ugovor o naukovanju. Dimenzija bloka uvjetovana je vremenom potrebnim za ostvarivanje teoretskog dijela naukovanja i vježbi kao i vremenom potrebitim za realizaciju razlike praktičnog dijela programa u školskoj radionici.
Praktični dio programa treba najvećim dijelom realizirati kod obrtnika. Stručni učitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi učenik vodi dnevnik rada.
Teorijski dio naukovanja i vježbe ostvaruju nastavnici s visokom stručnom spremom koji su završili studij na odgovarajućem fakultetu za odgovarajuća područja programa. To pretpostavlja timski rad s unutarnjom podjelom rada prema znanju i sposobnostima pojedinih stručnjaka.
VI. POMOĆNIČKI ISPIT
Ispit se sastoji iz praktičnog i teorijskog dijela.
Kao dokaz usvojenih vještina u praktičnom dijelu naukovanja ispitanik mora u najviše šest uzastopnih dana, uključujući i sušenje dovršiti:
Kao dokaz znanja iz teorijskog dijela naukovanja ispitanik mora u najviše sedam sati pismeno ili usmeno biti ispitan iz predmeta tehnologija struke i stručnog računa.
U obzir dolaze pitanja sljedeća pitanja iz predmeta tehologije:
U obzir dolaze pitanja sljedeća pitanja iz predmeta stručni račun:
Klasa: 311-01/96-01/674
Urbroj: 526-01-96-07
Zagreb, 23. kolovoza 1996.
Ministar
Davor Štern, v. r.