Internet i poslovne usluge za poduzetnike Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave. Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice. Link za opširnije informacije o izradi web stranica |
||
Na temelju članka 39. stavka 2. Zakona o obrtu ("Narodne novine", br. 77/93), ministar gospodarstva, uz prethodno pribavljeno mišljenje Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra prosvjete i športa donosi
I. DVOJNI SUSTAV OBRAZOVANJA ZA POTREBE OBRTNIŠTVA
Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost općeobrazovnog od stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa naukovanja.
Nastava stručno-teorijskih sadržaja naukovanja ostvaruje se u obrtničkoj i drugim srednjim strukovnim školama. Praktični dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtničkoj školi. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke. Kako su obrtnička zanimanja vrlo raznolika nemoguće je propisati jednoobrazni pristup organiziranju i izvođenju nastave pa je naukovanje moguće organizirati uz primjenu najrazvijenijih organizacijskih rješenja, uzimajući u obzir posebnosti pojedinih zanimanja, a što se utvrđuje izvedbenim programom.
Modeli organizacije nastave vrlo su često bitno različiti od modela koji se primijenjuju za općeobrazovne sadržaje.
Ovi načini omogućuju veću racionalnost obrazovanja. Važna je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je završetak naukovanja odvojen od općeobrazovnog dijela programa.
Naukovanje završava polaganjem pomoćničkog ispita.
II. OPĆI I POSEBNI CILJEVI OBRAZOVANJA
Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućuju polazniku da po završetku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.
U skladu s navedenim određuju se sljedeći opći ciljevi naukovanja:
Posebni ciljevi naukovanja za zanimanje frizera odnose se na stjecanje sljedećih znanja i vještina:
Stjecanje obrazovanja i osposobljavanje učenika za odgovorno i samostalno obavljanje poslova i zadataka u sklopu frizerske struke, pridonoseći na taj način podizanju kvalitete čovjekova življenja.
Razvijanje komunikacijskih sposobnosti zasnovanih na humanim i demokratskim odnosima.
Razvijanje potrebe i navike očuvanja i zaštite prirode, životne i radne sredine.
Osposobljavanje za shvaćanje važnosti društveno-ekonomskih kulturnih i zdravstvenih potreba za frizerskom djelatnošću.
Osposobljavanje učenika za stjecanje potrebnih znanja i vještina o svim načinima i vrstama uređivanja kose, njege kose, lica i ruku kod žena i muškaraca.
Korištenje stručne literature pri obavljanju poslova u sklopu svog zanimanja i osposobljavanja učenika za praćenje razvoja zanimanja.
III. NASTAVNI PROGRAM
A. Praktični dio naukovanja
I. GODINA NAUKOVANJA
Redni |
Opis obrazovanja |
Znanja i vještine koje se moraju usvojiti |
Raspored po |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
1. |
Zaštita na radu, sprečavanje nesreća, te uvažavanje ekoloških zahtjeva | Primjena zakonskih i pogonskih propisa o zaštiti na radu | + | |||||
Objasniti propise, koji se odnose na nositelje osiguranja za slučaj nezgode | + |
|||||||
Opisati ljudski faktor izazivanja nezgoda i uzroke za nezgode tipične za ovo zanimanje | + |
|||||||
Opasnost od električne struje | + | |||||||
Ostali izvori opasnosti i pružanje prve pomoći | + | |||||||
Postupak s otpadnim kemikalijama i drugim vrstama otpada | + | |||||||
2. |
Upoznavanje pribora i alata | Upoznavanje funkcije frizerskog pribora i alata | + | |||||
Održavanje i dezinfekcija pribora i alata | + | |||||||
Savladavanje početnih poteza u manipulaciji priborom i alatom | + |
|||||||
3. |
Ocjena kose, kože glave i notiju | Sticati znanja o strukturi i svojstvima, rastu i funkciji kose i kože glave | + |
|
||||
Znati ocijeniti razlike i promjene u strukturi | + |
+ |
||||||
Steći znanja o oštećenjima kose i njegovanosti kose | + |
+ |
||||||
4. |
Odabir i primjena preparata i kemikalija za obradu kose | Upoznati osnovne postupke primjene kemikalija | + | |||||
Znati kako se miješaju i izrađuju kemikalije | + | |||||||
5. |
Pranje kose i kože glave | Savladati tehniku mokrog pranja s preparatima koji se pjene i ne pjene | + |
|||||
Suho pranje |
+ |
|||||||
6. |
Masaža kože glave i primjena tekućina, kura za kosu i pakunga | Nanošenje tekućine i pakunga, različite vrste kura za njegu kose (tehnika pravljenja razdjeljka), ispiranje i stavljanje emulzija ovisno o vrsti primijenjenog preparata i vrsti kose | + |
|||||
Ručna masaža glave, naročito masaža opuštanja i masaža za bolju cirkulaciju |
|
|||||||
7. |
Šišanje kose | Dijeljenje i određivanje duljine kose, podšišanje s aparatom za šišanje | + |
|||||
Preoblikovanje planirane frizure prema smjeru i padanju kose | + |
+ |
||||||
Rezanje s različitim aparatima za šišanje kose, pravljenje kontura frizure, geometrijsko šišanje, prorjeđivanje sa specijalnim škarama |
|
|||||||
8. |
Friziranje | Prethodno oblikovanje planirane frizure s obzirom na umetak kose, smjer rasta i padanja kose | + |
|||||
Formiranje frizure namatanjem, valovima i jednostavnim tehnikama uvijača |
|
|||||||
Friziranje jednostavnih frizura |
+ |
|||||||
9. |
Trajna ondulacija (hladna trajna kovrčanja, hladna trajna ondulacija) | Zaštita kože glave i lica pomoću krema i premaza koja prethodi trajnoj ondulaciji | + |
|||||
Dijeljenje kose, odabir uvijača i namatanje (uvijanje) kose |
+ |
|||||||
Korištenje odabranih preparata za trajnu ondulaciju prema priloženim uputama |
|
|||||||
10. |
Bojenje kose | Steći znanja o postupcima primjene boje: bojanje kose, toniranje kose i oksidacija kose, te skidanje boje | + |
|||||
Znati odrediti početnu boju |
+ |
|||||||
11. |
Umetci i perike | Napinjanje umetaka i perika i sređivanje kose umetaka i perika | + |
|||||
Mokro i suho pranje umetaka i perika |
+ |
|||||||
Upoznati svojstva različite vrste kose i umjetnih vlakana upotrebljivih kod umetaka i perike |
|
|||||||
Crtanje i montiranje umetaka kose i perike |
+ |
|||||||
Primjena specijalnih preparata za njegu umetaka i perika |
+ |
|||||||
12. |
Manikiranje | Njega ruku i noktiju | + | |||||
Manikiranje, uljepšavanje noktiju lakiranjem | + | |||||||
Priprema kupki za nokte i kožu ruku | + | |||||||
Masaža ruku | + | |||||||
Rezanje, brušenje, poliranje i lakiranje noktiju |
+ |
|||||||
13. |
Sredstva koja se koriste kod obrade kose kože i noktiju | Steći znanja o anorganskim kemikalijama koje se koriste kod obrade kose, kože i noktiju, njihovom sastavu i djelovanju (voda, vodik-peroksid, kiseline, lužine, soli) |
|
|||||
14. |
Odabir i primjena preparata i kemikalija za obradu kose | Znati odabrati preparate i kemikalije s obzirom na stanje kose i kože i rezultata koji se žele postići |
|
|||||
15. |
Brijanje i formiranje brkova | Brijanje s britvom, žiletima i drugim aparatima za brijanje |
+ |
|||||
Njega lica nakon brijanja |
+ |
|||||||
16. |
Estetika-nauka o bojama, obliku i stilu | Estetika i moda u frizerstvu, kriteriji određivanja frizura | + | |||||
Estetsko oblikovanje frizura prema licu - en face i profilu, prema figuri u cjelini | + |
|||||||
Estetsko oblikovanje kose - načini šišanja klasičnih i modernih frizura za žene i muškarce |
|
II. GODINA NAUKOVANJA
Redni |
Opis obrazovanja |
Znanja i vještine koje se moraju usvojiti |
Raspored po |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
1. |
Koža kao objekt primjene frizerskih i kozmetičkih pripravaka | Građa kože, boja, fiziologija i vrste kože |
+ |
|||||
Neka oboljenja kože koje je moguće prenijeti u frizerskim radionicama |
|
|||||||
Ispitivanje i ocjenjivanje:
- stanje i funkcije kože glave - karakteristični oblici na koži (namreškanost, pore, bore, reljefi) - izlučivanje kože (žlijezde lojnice i znojnice), cirkulacija kože |
|
|||||||
- ocjena kose i kože glave prije primjene određene kure,
pakunga i trajne hladne ondulacije
- ocjena oštećenja i oboljenja kože glave |
|
|||||||
2. |
Kemijska sredstva i njihova djelovanja na kosu, kožu i nokte | Steći znanje o organskim kemikalijama koje se koriste kod obrade kose, kože i noktiju (alkoholi, organsko otapalo, organske kiseline i njihove soli) |
|
|||||
Steći osnovno znanje o kozmetičkim preparatima za čišćenje i njegu kose sredstvima za friziranje, obradu kose i promjenu boje kose; preparatima za njegu kože i noktiju i o specijalnim preparatima za njegu umetaka i perika |
|
|||||||
3. |
Odabir i primjena preparata i kemikalija u obradi kose | Odabir i primjena prikladnih preparata i kemikalija pri obradi kose |
|
|
||||
4. |
Masaža kose i primjena kura i "pakunga" | Doziranje i korištenje preparata za njegu kose prema priloženim uputama, te masiranje kože vlasišta |
|
|
||||
5. |
Šišanje kose | Prelazno šišanje pomoću češlja i škara i stroja za šišanje |
+ |
|||||
Prorjeđivanje sa škarama i uređajima za proređivanje |
+ |
|||||||
6. |
Brijanje i formiranje brkova | Prethodno rezanje brkova sa strojem za šišanje |
+ |
|||||
Formiranje brkova pomoću škara i češlja |
+ |
|||||||
7. |
Trajna ondulacija | Nanošenje sredstava za pravljenje valova na kosi |
+ |
|||||
Nadgledanje postupka onduliranja i vrijeme djelovanja |
+ |
|||||||
Fiksiranje i daljnja obrada hladne trajne ondulacije ovisno o primijenjenim preparatima |
|
|||||||
8. |
Friziranje | Formiranje frizure fenom i težim tehnikama uvijača |
+ |
|||||
9. |
Bojanje kose | Dijeljenje kose i nanošenje sredstava za promjenu boje |
+ |
|||||
Nadgledanje promjene boje kose i vrijeme djelovanja sredstava |
|
|||||||
Daljnja obrada (emulgiranje, ispiranje i neutraliziranje) |
+ |
|||||||
Doziranje i uporaba sredstava za promjenu boje prema uputama |
+ |
|||||||
10. |
Kozmetička njega kože i dekorativna kozmetika | Čišćenje kože i stavljanje kompresa (prema uputama) |
+ |
|||||
Formiranje obrva i trepavica |
+ |
|||||||
Ručno masiranje jednostavnim tehnikama (prema uputama) |
+ |
|||||||
Primjena "pakunga" maski, i parnih kupki (prema uputama) |
+ |
|||||||
Stavljanje umjetnih trepavica, obrva i brkova (prema uputama) |
+ |
|||||||
11. |
Njega noktiju | Otklanjanje kožice oko noktiju |
+ |
|||||
12. |
Umetci i perike | Poznavanje vrsta materijala i njihovih svojstava od kojih se izrađuju umetci i perike |
+ |
|||||
Pravljenje umetaka kose, njihovo popravljanje, čišćenje i njegovanje perika |
+ |
|||||||
Učvršćivanje umetaka, formiranje frizura i friziranje perika |
+ |
|||||||
13. |
Estetika - znanja o bojama, obliku i stilu | Primijeniti znanje o sustavu boja, suprotnim bojama i miješanju boja |
+ |
|||||
Primijeniti znanje o propozicijama ljudskog tijela |
+ |
|||||||
Primijeniti znanje o bojama kod promjene boje kose |
+ |
III. GODINA NAUKOVANJA
Redni |
Opis obrazovanja |
Znanja i vještine koje se moraju usvojiti |
Raspored po |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
1. |
Ocjena kose, kože glave i noktiju | Ocijeniti kvalitetu kose s obzirom na promjenu boje kose i raspoznati tip kose |
|
|||||
Stjecati znanja o strukturi, svojstvima, rastu, funkciji noktiju |
+ |
|||||||
Stjecati znanja o oštećenjima i oboljenjima noktiju |
+ |
|||||||
2. |
Sredstva koja se koriste kod obrade kose, kože i noktiju | Stjecati znanja:
o kemijskim reakcijama na kosi, koži i noktima |
|
|||||
O djelovanju različitih preparata koji se koriste u obradi kose, kože i noktiju |
|
|||||||
3. |
Masaža kose glave i primjena regenerativa i pakunga | Masiranje kože glave s aparatima za masažu |
+ |
|||||
Planiranje njege kose - razne kure i pakunzi |
+ |
|||||||
4. |
Šišanje kose | Šišanje kose prema zadanom modelu, prema obliku glave i lica, s obzirom na kvalitet i kvantitet kose |
|
|||||
Šišanje kose prema uzorku frizure |
+ |
|||||||
5. |
Friziranje | Odabrati frizuru prema: licu, cjelovitoj pojavi, kvaliteti i kvantiteti kose i modnim tendencijama |
|
|||||
Friziranje teških frizura |
+ |
|||||||
6. |
Trajna hladna ondulacija | Odrediti postupak trajne ondulacije s obzirom na kvalitet kose i moderne tendencije |
|
|||||
Pravljenje hladne trajne ondulacije različitim postupcima (prema propisu) |
+ |
|||||||
7. |
Kozmetička njega kože i dekorativna kozmetika | Ručno masiranje teškim tehnikama te masaža aparatima |
+ |
|||||
Bojenje obrva, trepavica i brkova |
+ |
|||||||
Nanošenje make-up preparata |
+ |
|||||||
Primjena preparata za otpadanje kose |
+ |
|||||||
8. |
Njegovanje noktiju | Oblikovanje noktiju |
+ |
|||||
9. |
Umetci za kosu i perike | Vrste i oblici umetaka za kosu i perike |
+ |
|||||
Pravljenje jednostavnih umetaka |
+ |
|||||||
Osvježenje boje i promjena boje umetaka kose |
+ |
|||||||
Pravljenje perika |
+ |
|||||||
10. |
Estetika - nauka o bojama, oblicima i stilu | Primijeniti znanje o oblicima kod oblikovanja frizure |
|
|||||
Primjena boja i oblika kod dekorativne kozmetike |
+ |
U TIJEKU OBRAZOVANJA |
Redni |
Opis obrazovanja |
Znanja i vještine koje se moraju usvojiti |
Raspored po |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
1. |
Moguća oštećenja prilikom obrade kose, kože i noktiju i preventiva | Steći znanje o kemijskim i toplinskim oštećenjima od zračenja i mehaničkih oštećenja |
|
|
|
|
|
|
2. |
Frizerski pribor sprave i alati | Pravilno korištenje pribora i alata za ručnu uporabu (češljevi, kefe, britve, škare, turpije, uređaji za viklanje) i njihovo pravilno održavanje |
|
|
|
|
|
|
Pravilno korištenje pribora i sprava (za sušenje kose, aparata za masažu i zračenje) i njihovo održavanje |
|
|
|
|
|
|
||
3. |
Ophođenje s mušterijama, savjetovanje mušterije i prodaja | Poznavati tipove mušterija i kako se ophoditi s mušterijama |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Poznavati robu koja je za prodaju i propisi skladištenja |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
||
Načini prodaje robe |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
||
4. |
Red i čistoća na radnom mjestu | Poznavati i primijeniti higijenske odredbe u frizerskom obrtu |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
5. |
Zaštita na radu i sprečavanje požara | Poznavati propise zaštite na radu |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Poznavati propise zakonskog osiguranja od nesreća, naročito u sprečavanju požara |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
||
Značenje radne higijene |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
||
Pružanje prve pomoći u slučaju nesreće u frizerskom salonu |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
B. Stručno-teorijski dio naukovanja
1. Primjenjena kemija
1. 1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red. |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
|||
br. |
I. |
II. |
III. |
Ukupno |
|
1. | Tvari |
5 |
- |
- |
5 |
2. | Atomi i molekule |
7 |
- |
- |
7 |
3. | Vodene otopine |
10 |
- |
- |
10 |
4. | Disperzni sustavi |
8 |
- |
- |
8 |
5. | Organska kemija |
40 |
- |
- |
40 |
6. | Sirovine za proizvodnju kozmetičkih preparata |
- |
20 |
- |
20 |
7. | Kozmetička sredstva |
- |
15 |
- |
15 |
8. | Preparati za kovrčanje kose |
- |
10 |
- |
10 |
9. | Preparati za umjetno pigmentiranje kose |
- |
15 |
- |
15 |
10. | Sredstva za dekorativnu kozmetiku |
- |
10 |
- |
10 |
UKUPNO: |
70 |
70 |
- |
140 |
1. 2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
I. GODINA NAUKOVANJA
Red. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Tvari |
Upoznati osnovne kemijske tvari i njihovu primjenu |
Na primjerima kemijske analize i sinteze upoznati pojam elementa i spoja |
Znati razlikovati smjesu od spoja | |||
Upoznati fizičke metode pripreme materijala: drobljenje, prosijavanje, filtriranje, destilacija i ekstrakcija | |||
Usvojiti navike koje će pridonijeti unapređivanju zaštite prirodne životne i radne sredine | |||
2. |
Atomi i molekule |
Upoznati strukturu atoma i načine povezivanja atoma u molekule |
Uočiti vezu između struktura atoma elemenata i njihova položaja u periodnom sustavu elemenata |
Upoznati prirodu kovalentne i ionske veze | |||
Povezati kemijsku jednadžbu sa zakonom o održavanju mase | |||
3. |
Vodene otopine |
Upoznati kemijske reakcije u vodenim otopinama |
Obraditi kiseline i lužine disocijacija po stupnjevima i stupanj disocijacije |
Izraziti jakost kiselina i lužina, skala, pH-vrijednost | |||
Definirati i kemijskim jednadžbama predočiti proces neutralizacije i hidrolizu soli | |||
Upoznati djelovanje električne struje na elektrolite | |||
Upoznati kemijske procese oksidacije i redukcije (redoks procesi) i znati ih jednadžbama prikazati | |||
Znati kemijskim jednadžbama prikazati glavne tipove reakcija u vodenim otopinama | |||
Obraditi pojam topline (egzotermne i endotermne kemijske reakcije) | |||
Upoznati čimbenike koji utječu na brzinu kemijske reakcije | |||
4. |
Disperzni sustavi |
Koloidni sustavi i prave otopine |
Objasniti razliku između prave otopine, koloidne otopine i grube disperzije |
Znati izračunati sastav otopine i izraziti ga u masenoj i množinskoj koncentraciji | |||
Svladati postupke razrjeđivanja otopina pomoću vode ili miješanjem otopina | |||
5. |
Organska kemija | Glavne vrste organskih spojeva | Upoznati klasifikaciju organskih spojeva prema vezi između ugljikovih atoma, prema obliku molekule i prema funkcionalnoj skupini |
Upoznati i obraditi svojstva alkohola, organskih kiselina i estera | |||
Obraditi aldehide i ketone s posebnim osvrtom na metanal i propanom zbog važnosti u struci | |||
Upoznati karakteristična svojstva masti, ugljikohidrata i proteina, te njihovu ulogu u ljudskoj prehrani | |||
Objasniti alkalnu hidrolizu masti i ulja
Obraditi enzime kao biokatalizatore i njihovu važnost u biokemijskim reakcijama |
II. GODINA NAUKOVANJA
Red. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
6. |
Sirovine za proizvodnju kozmetičkih preparata | Sirovine anorganskog sastava koje se primjenjuju u frizerstvu | Upoznati svojstva vode kao osnovnog otapala u frizerskoj struci |
Usvojiti navike koje će pridonijeti zaštiti radne sredine, te upoznati glavne zagađivače vode i njihovo štetno djelovanje na kosu i kožu | |||
Znati svojstva vodik-peroksida, njegovo dobivanje i primjenu u frizerstvu | |||
Upoznati svojstva sumpornih spojeva u frizerskim preapratima | |||
Sirovine organskog sastava koje se primjenjuju u frizerstvu | Upoznati svojstva i primjenu etanske (octene) kiseline i tioglikolne kiseline | ||
Znati o svojstvima aminokiselina (naročito cistina) i proteina | |||
Upoznati djelovanje vitamina i hormona (osobito holesterol i lanolin) te lecitina kao fosfolipida i njihova važnost u biokemijskim reakcijama | |||
7. |
Kozmetička sredstva | Sredstva za njegu kose i kože | Upoznati kemijski sastav kože i kose |
Znati o kemijskom sastavu sapuna i šampona za kosu, o njihovu djelovanju na kožu i kosu | |||
Upoznati sastav i djelovanje raznovrsnih losiona, emulzija i krema | |||
Sredstva za dekorativnu kozmetiku | Informativno upoznati kemijski sastav i primjenu: pudera, ruža za usne, laka za nokte, sredstva za njegu i zaštitu ruku, te sredstva protiv znojenja i depilatora | ||
Sredstva za dezinfekciju | Upoznati ulogu i važnost dezinfekcijskih sredstava u frizerstvu | ||
Znati dezinficirati alat i radni prostor | |||
Poznavati primjenu i kemijski sastav dezinfekcijskih sredstava | |||
Upoznati mogućnost ozljeda na radu i mjere opreza (ormarić za prvu pomoć) | |||
8. |
Preparati za kovrčanje kose | Preparati za trajno kovrčanje kose | Upoznati kemijski sastav i vrste razvijača i fiksira, te kemijske promjene na kosi od (kemijskog) trajnog kovrčanja |
9. |
Preparati za umjetno pigmentiranje | Preparati za umjetno pigmentiranje kose | Upoznati klasifikaciju boje za kosu po podrijetlu, primjeni i kemijskom sastavu |
Objasniti kemijski proces bojenja, te savladati miješanje i pripremu boja | |||
Poznavati primjenu kolor šampona i preljeva | |||
Upoznati kemijske promjene koje izazivaju sredstva za bijeljenje kose | |||
Poznavati mjere zaštite pri bijeljenju kose | |||
10. |
Sredstva za dekorativnu kozmetiku | Sredstva za učvršćivanje kose | Upoznati kemijski sastav lakova za kosu (primjena fiksativa) |
Upoznati problem zagađivanja prirode freonima i raznovrsnim ambalažama | |||
Uloga mirisa u kozmetičkim i frizerskim preparatima (eterična ulja) | |||
Vrste i kemijski sastav parfema | |||
Krema i losioni za kosu | |||
Znati kako se provodi kemijska i biološka kontrola kozmetičkih preparata |
2. Frizerstvo s estetikom
1. 1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red. |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
|||
br. |
I. |
II. |
III. |
Ukupno |
|
1. |
Uvod u frizersko zanimanje |
20 |
20 |
||
2. |
Koža kao objekt primjene frizerskih i kozmetičkih preparata |
15 |
15 |
||
3. |
Kosa i vlasište |
32 |
32 |
||
4. |
Nokti |
3 |
3 |
||
5. |
Razvoj frizerske struke |
5 |
5 |
||
6. |
Estetsko oblikovanje frizura |
40 |
40 |
||
7. |
Trajna promjena oblika kose |
25 |
25 |
||
8. |
Bojenje kose |
32 |
32 |
||
UKUPNO |
70 |
70 |
32 |
172 |
2. 2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
I. GODINA NAUKOVANJA
Red. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. | Uvod u frizersko zanimanje | Stjecanje osnovnih znanja iz frizerske struke | Značenje frizerstva u suvremenom životu |
Frizerska radionica, prostor i oprema | |||
Upoznati učenike sa značenjem frizerske struke u životu suvremenog čovjeka | |||
Upoznati današnji način rada u frizerstvu | Moguće ozljede na radnom mjestu i pružanje prve pomoći | ||
Osnove poslovnog ponašanja i komuniciranja s korisnicima frizerskih usluga | |||
Naučiti osnovne mjere zaštite na radu | |||
2. | Koža kao objekt primjene frizerskih i kozmetičkih preparata | Građa kože, boja, fiziologija i vrste kože
Neka oboljenja kože koja se mogu prenijeti u frizerskim radionicama Njega kože lica kod muškarca Masaža lica kod muškaraca Masaža lica. Njega lica, trepavica i obrva |
|
3. | Kosa i vlasište | Žensko i muško vlasište.
Građa kose. Fiziologija rasta i ispadanje kose. Trihogram. Boja kose. Izgled i vrste kose. Određivanje vrste i kvalitete kose. Suvišna dlakavost, depilacija, epilacija. Bolesti vlasišta. |
|
4. | Nokti | Manikiranje
Njega ruku i noktiju |
II. GODINA NAUKOVANJA
Red. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
5. | Razvoj frizerske struke | Povijest frizure. Antičke frizure
Frizure srednjeg vijeka Frizure novog doba |
|
6. | Estetsko oblikovanje frizure | Estetika i moda u frizerstvu
Kriteriji pri određivanju frizura Estetsko oblikovanje frizura prema licu promatranom sprijeda (en face) Estetsko oblikovanje frizure prema profilu, figuri u cjelini Korekcija lica pomoću šminke Estetsko oblikovanje kose šišanjem klasičnih i suvremenih frizura za žene i muškarce |
|
7. | Trajna promjena oblika kose | Hladno trajno kovrčanje kose
Mini val. Ravnanje prirodno kovrčave kose Alergija na frizerske preparate za kosu, testiranje kože |
III. GODINA NAUKOVANJA
Red. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
8. | Bojenje kose | Tople i hladne boje, psihološko značenje boje | |
Miješanje boje, kombinacija boja | |||
Bojenje kose | |||
Načini bojanja kose s obzirom na vrstu i kvalitetu kose i željenu boju | |||
Dekoracija kose | |||
Bojenje brade i brkova | |||
Bojenje obrva i trapavica | |||
Bijeljenje kose | |||
Matiranje različitih tonova boje kose | |||
Izrada različitih pramenova na kosi |
3. Vježbe iz frizerstva
3. 1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red. |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
|||
br. |
I. |
II. |
III. |
Ukupno |
|
1. |
Uvod u zanimanje |
70 |
70 |
||
2. |
Sadržaji primjenjivi na muškim modelima |
60 |
60 |
||
3. |
Sadržaji primjenjivi na ženskim modelima |
45 |
96 |
141 |
|
UKUPNO: |
70 |
105 |
96 |
271 |
Ciljevi nastave:
- uvesti učenike, sustavno i postupno, u sadržaje praktičnih znanja iz frizerske struke,
- upoznati učenike sa suvremenim sredstvima rada u frizerskim salonima te praktičnim mjerama zaštite i samozaštite,
- razvijati koncentraciju, pažnju i strpljivost u radu,
- razvijati sustavnost u radu i urednost,
- razvijati sposobnost ispravnog i logičkog zaključivanja i snalažljivost u radu,
- stjecati znanja, vještine i navike,
- razvijati kreativnost i inovativne sposobnosti
- spoznati nužnost neprekidnog usavršavanja i proširivanja znanja.
3. 2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
I. GODINA NAUKOVANJA
Red. br. |
Nastavno područje |
Sadržaj |
1 |
2 |
3 |
1. |
Uvod u zanimanje |
Upoznavanje školskog praktikuma za frizerstvo |
Održavanje higijene radnog mjesta i radnog prostora | ||
Rukovanje plinskim uređajima i električnim aparatima za pranje i sušenje kose | ||
Izbor pribora i alata, čišćenje i održavanje | ||
Pravilna manipulacija priborom i alatom, demonstracije početnih poteza | ||
Vježbe tijela i ruku za izvođenje jednostavnih radnih operacija | ||
Prijem korisnika frizerskih usluga i praktična primjena zaštitnih mjera u radu | ||
Vizualno utvrđivanje stanja brade kod muškaraca | ||
Pripreme za sapunjanje i brijanje brade, sapunjanje i brijanje | ||
Utvrđivanje stanja vlasišta.
Raščešljavanje kose |
||
Odabir šampona, utvrđivanje temperature vode, pranje kose | ||
Izrada razdjeljaka na vlasištu | ||
Pranje trajno preparirane kose | ||
Pranje obojene kose | ||
Regeneracija i njega kose. Masaža vlasišta | ||
Sušenje kose raznim pomagalima | ||
Oblikovanje jednostavnih frizura | ||
Manikiranje i njega ruku |
II. GODINA NAUKOVANJA
Red. br. |
Nastavno područje |
Sadržaj |
1 |
2 |
3 |
2. |
Sadržaji primjenjivi na muškim modelima |
Vježbe sapunjanja, brijanja i izbrijavanje brade |
Higijensko pranje lica nakon brijanja i izbrijavanja. Praktična primjena sredstava za dezinfekciju lica i frizersko-kozmetičkih pripravaka nakon brijanja i izbrijavanja | ||
Masaža lica. Uređenje brade i brkova. | ||
Utvrđivanje vrste i kvalitete kose, vizualno, opipom i kompjutorska obrada. | ||
Skraćivanje kose, proređivanje kose
Šišanje škarama, šišanje britvom, šišanje strojem |
||
Oblikovanje frizure
Šišanje i oblikovanje modernih frizura Šišanje djece |
||
Estetsko oblikovanje natjecateljskih, revijskih i svečanih frizura | ||
Posebni tretmani kod muških frizura (hladno trajno kovrčanje kose, bojanje kose, pramenovi) | ||
Oblikovanje frizura nakon kemijskih preparacija kose | ||
3. |
Sadržaji primjenjivi na ženskim modelima |
Utvrđivanje vrste i kvalitete kose, vizualno opipom i kompjutorska obradba |
Postavljanje svih vrsta uvijača na kosu | ||
Postavljanje "šestice" i raznih kvačica na kosu | ||
Izradba vodenih valova češljem, prstima i na druge načine | ||
Izvlačenje kose u pramenove | ||
Skraćivanje kose. Ravnanje kose.
Šišanje kose škarama i britvom. Prorjeđivanje kose, klasično šišanje, moderno šišanje |
||
Postavljanje svih vrsta uvijača za hladnu trajnu ondulaciju | ||
Preventivna zaštita kose prije hladnog trajnog kovrčanja | ||
Hladno trajno kovrčanje | ||
Ravnanje prirodno kovrčave kose | ||
Estetsko oblikovanje frizura nakon hladnog trajnog kovrčanja | ||
Estetsko oblikovanje klasičnih i modernih frizura, revijalnih i natjecateljskih |
III. GODINA NAUKOVANJA
Red. br. |
Nastavno područje |
Sadržaj |
1 |
2 |
3 |
Moderno hladno trajno kovrčanje kose | ||
Hladno trajno kovrčanje prethodno kemijski preparirane kose (obojene, bijeljene, šatirane) | ||
Bojanje kose raznim oksidacijskim bojama
Bijeljenje kose Nijansiranje i koloriranje kose |
||
Matiranje različitih tonova boje kose
Složenija šišanja u skladu s modnim trendom |
||
Estetsko oblikovanje složenijih frizura (vanjskih, povijesnih, frizura inspiracije) |
4. Stručni račun
4. 1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red. |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
|||
br. |
I. |
II. |
III. |
Ukupno |
|
1. |
Računske osnove |
40 |
- |
- |
40 |
2. |
Kamatni račun |
10 |
- |
- |
10 |
3. |
Izračunavanje osobnog dohotka |
10 |
- |
- |
10 |
4. |
Izračunavanje materijala i materijalnih troškova |
10 |
- |
- |
10 |
UKUPNO: |
70 |
- |
- |
70 |
4. 2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
I. GODINA NAUKOVANJA
Red. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Računske operacije | Savladati osnove računske operacije | Razlomci: četiri osnovne računske operacije s razlomcima |
Izračunavanje postotaka i masenog udjela | |||
Usvajanje pojma proporcionalnosti | |||
Koristiti mjerne jedinice za masu i volumen | Poznavanje osnovnih mjernih jedinica za masu i volumen i njihove pretvorbe u veće i manje jedinice | ||
Služiti se tabličnim prikazima | Znati obrazložiti rezultate računanja i mjerenja i tablično ih prikazati | ||
2. |
Kamatni račun | Izračunavanje kamata | Usvojiti pojam glavnice, kamatne stope i roka |
Znati izračunati kamate |
II. GODINA NAUKOVANJA
Red. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
3. |
Izračunavanje plaće | Znati izračunati na temelju utrošenog radnog vremena plaću djelatnika | Na temelju utrošenog vremena, utrošenog materijala i rezultata
rada znati izračunati plaću djelatnika (bruto i neto plaće) po vremenu
(satu, danu, mjesecu, godini) i po grupama
Porezi, odbici, doplatci |
4. |
Izračunavanje materijala i troškova | Računski obraditi tehnološke postupke | Izračunavanje materijala i pribora za tehnološke postupke u frizerskoj struci |
Izračunavanje otpadnog materijala | |||
Poznavanje sastava materijalnih troškova | Poznavati kako se izračunaju zajednički i pojedinačni materijalni troškovi te ukupni troškovi u frizerskoj struci |
5. Vlasuljarstvo
5. 1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red. |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
|||
br. |
I. |
II. |
III. |
Ukupno |
|
1. |
Razvoj vlasuljarstva |
- |
5 |
- |
5 |
2. |
Vlasuljarski pribor, alat i sirovine |
- |
30 |
- |
30 |
3. |
Vlasuljarski proizvodi |
- |
- |
22 |
22 |
4. |
Primjena vlasuljarskih proizvoda |
- |
- |
10 |
10 |
UKUPNO: |
- |
35 |
32 |
67 |
5. 2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
I. GODINA NAUKOVANJA
Red. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Razvoj vlasuljarstva | Upoznavanje s nastavkom, razvojem i usavršavanjem vlasuljarstva | Povijesni pregled nastanka i razvijanje vlasulja
Usavršavanje vlasuljarstva |
Značenje vlasuljarstva | Upoznavanje učenika sa značenjem vlasuljarstva za kulturne i zdravstvene potrebe suvremenog čovjeka | ||
Razvoj vlasuljarstva | Čimbenici koji utječu na potrebu nošenja vlasulja i drugih vlasuljarskih proizvoda | ||
2. |
Vlasuljarski pribor, alat i sirovine | Upoznavanje vlasuljarskog praktikuma, pribora i alata | Upoznavanje vlasuljarskog praktikuma, pribora i alata
Savladati praktično korištenje vlasuljarskog pribora i alata |
Upoznavanje sirovina za vlasuljarske proizvode | Upoznavanje učenika s raznim vrstama prirodnih i sintetičkih sirovina za izradu vlasuljarskih proizvoda i temeljito upoznavanje s njihovim svojstvima |
II. GODINA NAUKOVANJA
Red. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
3. |
Vlasuljarski proizvodi | Izradba vlasulja i umetaka | Osposobljavanje učenika za samostalni rad kod izradbe i održavanja vlasuljarskih proizvoda |
Uvezivanje kose, šivanje uvezane kose i umetaka u pletenice | |||
Obradba umjetnih vlakana uplitanjem | |||
Oblikovanje vlasuljarskih proizvoda | Znati oblikovati vlasuljarske proizvode - pranje i čišćenje vlasulja i umetaka | ||
Trajno kovrčanje umetaka i vlasulja | |||
Bojenje i nijansiranje vlasulja i umetaka | |||
Njega i održavanje vlasulja i umetaka suhim i mokrim pranjem i uvijanjem | |||
Njega i održavanje vlasulja i umetaka suhim i mokrim pranjem i uvijanjem |
|||
4. |
Primjena vlasuljarskih proizvoda |
Postavljanje i estetsko oblikovanje vlasulja i umetaka |
Primijeniti (postaviti i učvrstiti) umetke i vlasulje prema obliku lica korisnika usluge |
6. Dermatologija
6. 1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Nastavni predmeti |
Sati godišnje |
|||||
I. |
II. |
III. |
||||
1. |
Građa i funkcija kože |
3 |
||||
2. |
Oštećenje kože |
3 |
||||
3. |
Kožne bolesti |
15 |
||||
4. |
Bolesti kose |
4 |
||||
5. |
Spolne bolesti |
5 |
||||
6. |
Bolesti noktiju |
2 |
||||
UKUPNO: |
32 |
6. 2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
III. GODINA NAUKOVANJA
Red. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Građa i funkcija kože | Upoznati učenike s građom i funkcijom kože i kožnih tvorevina, oštećenjima kose i njihovim uzrocima | Građa kože, građa kožnih tvorevina, žlijezde znojnice, lojne žlijezde, funkcija kože, termoregulacija, koža kao osjetni organ. Penetracija tvari kroz kožu i resorpcija. |
2. |
Oštećenje kože | Mehanička oštećenja, ogrebotine, posjekotine, nagnječenja, hiperkeratoze, toplinska oštećenja (smrzotine, opekotine), kemijska oštećenja | |
3. |
Kožne bolesti | Upoznati učenike s uzročnicima određenih bakterijskih i gljivičnih kožnih bolesti i preventivnim mjerama zaštite | Bakterijske, piodermije, tuberkuloza, lepra, dermatomikoze (gljivične bolesti), saprofitije, dermatofitije, kondidijaze, sistemne mikoze |
1. | Upoznati učenike s:
najčešćim virusnim bolestima kože i |
Herpes zoster, boginje, razne vrste bradavica, AIDS i zaštita vakcinacijom | |
2. | - parazitarnim kožnim bolestima | Kožne bolesti uzrokovane artropidima (svrab, ušljivost, tekuti, stjenice i buhe) te kožne bolesti uzrokovane protozoima | |
3. | - alergijskim kožnim bolestima | Kontaktne alergijske bolesti (dermatitis), neurodermatitis, urtikaria | |
4. | - bolestima kože uzrokovanim poremećenom funkcijom žlijezda |
Seboreja, akne | |
5. | - nasljednim kožnim bolestima | Psorijaza | |
4. |
Bolesti kose | Upoznati učenike s različitim uzročnicima bolesti kose | Alopecija |
5. |
Spolne bolesti | Upoznati učenike s uzročnicima spolnih bolesti, putevima zaraze i prevencijom | Sifilis, gonoreja, AIDS |
6. |
Bolesti noktiju | Upoznati učenike s uzročnicima raznih bakterijskih i gljivičnih oboljenja noktiju i preventivnim mjerama | Gljivične i bakterijske bolesti noktiju |
IV. NASTAVNI PLAN NAUKOVANJA
Nastavni plan
Nastavni predmeti |
Sati godišnje |
|||||
I. |
II. |
III. |
||||
A. |
Praktični dio naukovanja | 1080 | 1080 | 960 | ||
B. |
Stručno-teorijski dio naukovanja | 280 | 280 | 192 | ||
1. |
Primijenjena kemija | 70 | 70 | - | ||
2. |
Frizerstvo s estetikom | 70 | 70 | 32 | ||
3. |
Vježbe iz frizerstva | 70 | 105 | 96 | ||
4. |
Stručni račun | 70 | - | - | ||
5. |
Vlasuljarstvo | - | 35 | 32 | ||
6. |
Dermatologija | - | - | 32 | ||
UKUPNO A+B | 1360 | 1360 | 1152 |
V. METODIČKE NAPOMENE
Nastavni program naukovanja je okvirni, pa će svaka obrtnička škola zajedno s obrtnicima izraditi izvedbene programe. Pri tome se mora voditi računa da zanimanje obuhvaća više vrsta obrta (frizer za žene i frizer za muškarce) pa nastaju programske razlike koje je potrebno prevladati radi cjelovitog stjecanja zanimanja. O tome se vodilo računa i kod izrade okvirnih programa, a posebno praktičnog dijela naukovanja.
Praktični dio naukovanja, tehnologija struke i stručni račun programirani su tako da čine smisaonu cjelinu u kojoj se sadržaji međusobno nadopunjuju.
U odabiru sadržaja nastavnog programa korišten je princip egzemplarnosti. Pri izradbi izvedbenog programa treba uvažavati specifičnosti radionica u školi i obrtničkih radionica ne narušavajući pri tom osnovnu strukturu okvirnog pograma. Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a saržaj se raspoređuje sukladno školskom kalendaru.
Izvedbenim programom konkretno treba reći koji se dio programa izvodi u školi, odnosno školskoj radionici, a koji kod obrtnika.
Preporuča se naučnike podijeliti u skupine i odrediti raspored i boravak svake pojedine skupine u školi s tim da se utvrditi vremenski blok za boravak u školi, i kod obrtnika s kojim naučnik ima sklopljen ugovor o naukovanju. Dimenzija bloka uvjetovana je vremenom potrebnim za ostvarivanje teorijskog dijela naukovanja i vježbi kao i vremenom potrebnim za realizaciju razlike praktičnog dijela programa u školskoj radionici.
Praktični dio programa treba najvećim dijelom realizirati kod obrtnika. Stručni učitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi učenik vodi dnevnik rada.
Teorijski dio naukovanja i vježbe ostvaruju nastavnici s visokom stručnom spremom koji su završili studij na odgovarajućem fakultetu za pojedina područja programa. To pretpostavlja timski rad s unutarnjom podjelom rada prema znanju i sposobnostima pojedinih stručnjaka.
VI. POMOĆNIČKI ISPIT
Ispit se sastoji iz praktičnog i teorijskog dijela.
Okvirni sadržaj praktičnog dijela ispita kojim ispitanik dokazuje stečena praktična znanja i vještine, može se definirati ovako.
a) u području izrade frizura ispitanik mora u roku od maksimalno osam sati napraviti jedan od sljedećih zadataka. U obzir dolaze naročito:
1. moderno šišana muška frizura kod koje:
- se duljina ili punoća kose mora značajno promijeniti
- tehnika šišanja se prepušta ispitaniku
- frizura se formira fenom
2. moderno šišanje ženske frizure;
3. trajna ondulacija za modernu žensku frizuru;
4. moderna ženska frizura na istom modelu, prema vlastitom izabranom predlošku, koji je kandidat donio na ispit, s prilagodbom individualnim osobinama modela;
5. povezivanje umetaka kose, koji je ispitanik donio i sam napravio, veličine 5x8 cm;
6. dnevni make-up s obzirom na individualna svojstva, oslanjajući se na modne tendencije.
Sadržaji iz teorijskog dijela ispita utvrđuju se iz Frizerstva s estetikom i Vlasuljarstva.
Klasa: 311-01/96-01/674
Urbroj: 526-05/96-15
Zagreb, 23. kolovoza 1996.
Ministar
Davor Štern, v. r.