Internet i poslovne usluge za poduzetnike Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave. Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice. Link za opširnije informacije o izradi web stranica |
||
Na temelju članka 39. stavka 2. Zakona o obrtu ("Narodne novine", br. 77/93), ministar gospodarstva, uz prethodno pribavljeno mišljenje Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra prosvjete i športa donosi
I. DVOJNI SUSTAV OBRAZOVANJA ZA POTREBE OBRTNIŠTVA
Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost općeobrazovnog od stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa naukovanja.
Nastava stručno-teorijskih sadržaja naukovanja ostvaruje se u obrtničkoj i drugim srednjim strukovnim školama. Praktični dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtničkoj školi. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke. Kako su obrtnička zanimanja vrlo raznolika nemoguće je propisati jednoobrazni pristup organiziranju i izvođenju nastave pa je naukovanje moguće organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rješenja, uzimajući u obzir posebnosti pojedinih zanimanja, a što se utvrđuje izvedbenim programom.
Modeli organizacije nastave vrlo su često bitno različiti od modela koji se primijenjuju za opće obrazovne sadržaje.
Ovi načini omogućuju veću racionalnost obrazovanja. Važna je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je završetak naukovanja odvojen od općeobrazovnog dijela programa.
Naukovanje završava polaganjem pomoćničkog ispita.
II. OPĆI I POSEBNI CILJEVI OBRAZOVANJA
Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućuju polazniku da po završetku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.
U skladu s navedenim određuju se sljedeći opći ciljevi naukovanja:
- stjecanje osnovnog profesionalnog obrazovanja temeljem kojega je moguć daljnji razvoj,
- stjecanje uvida u odnose unutar svoje profesije i uspostavljanje potrebite komunikacije sa suradnicima kao i društvom u cjelini,
- spoznaja vlastitih mogućnosti i dosega,
- spoznaja radnih, zakonskih, ekonomskih, političkih i socijalnih odnosa,
- mogućnost usklađivanja vlastitih zahtjeva sa zahtjevima okoline.
Posebni ciljevi naukovanja za zanimanje instalater centralnog grijanja i klimatizacije odnose se na stjecanje sljedećih znanja i vještina:
- poznavanje zaštite na radu i sprečavanje nesreća,
- poznavanje zaštite radne i životne sredine,
- poznavanje svojstva i primjena materijala, alata i pribora,
- postupci ručne i strojne obradbe,
- poznavanje funkcije uređaja za grijanje i prozračivanje,
- poznavanje mjernih komandnih, regulacionih i sigurnosnih uređaja,
- računske osnove za izračunavanje cijene troškova materijala i izrade.
Predmet stručnog obrazovanja (praktični dio naukovanja) su sljedeće vještine i znanja:
- Sigurnost na radu, sprečavanje nesreća, zaštita okoline i racionalno korištenje energije
- Stručno obrazovanje,
- Struktura i organizacija zanatske radionice,
- Spajanje,
- Ručna obradba i preoblikovanje materijala,
- Strujna obradba,
- Održavanje, kontrola i zaštita,
- Ručno i strojno preoblikovanje lima, cijevi i profila,
- Zavarivanje, lemljenje, toplinsko odvajanje,
- Planiranje i priprema tijeka rada, kontrola i vrednovanje rezultata rada,
- Ispitivanje, mjerenje i kontrola,
- Elektrotehnika,
- Konstruiranje, crtanje i pravljenje šablona i nacrta,
- Izrada, montaža, demontaža cijevnih vodova, kanala, uređaja za centralno grijanje,
- Montaža mjernih, komandnih, regulacionih i sigurnosnih uređaja,
- Postavljanje, montiranje i demontiranje uređaja za centralno grijanje,
- Ispitivanje funkcija, stavljanje u pogon, postavljanje uređaja za grijanje i prozračivanje i gorenje,
- Ograničavanje i određivanje grešaka, smetnji i njihovih uzroka,
- Održavanje uređaja za grijanje, prozračivanje za opskrbu gorivom i gorionika,
- Transport dijelova i grupa za ugradnju,
- Provođenje mjera prigušivanja i brtvljenja.
III. NASTAVNI PROGRAM
A. Praktični dio naukovanja
Redni |
Opis obrazovanja |
Znanja i vještine koje se moraju usvojiti |
Raspored po |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
1. | Sigurnost na radu, | Primjena zakonskih propisa na radne uvjete i zaštita na radu |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
sprječavanje nesreća, zaštita okoline i racionalno korištenje | Navesti na struku vezane propise nositelje pravnog osiguranja u slučaju nesreća, osobito propise o zaštiti od nesreća |
|
|
|
|
|
|
|
energije | Primijeniti uz struku vezane propise o zaštiti na radu u radnim procesims |
|
|
|
|
|
|
|
Opisati ljudski faktor koji može izazvati nezgode, kao i uzroke za nesreće, tipične za ovo zanimanje |
|
|
|
|
|
|
||
Opisati ponašanje kod nesreća i pojave vatre i uvesti mjere prve pomoći |
|
|
|
|
|
|
||
Navesti značajne propise o sprečavanju požara i upotrijebiti uređaje za zaštitu od požara kao i za gašenje požara |
|
|
|
|
|
|
||
Paziti na opasnost od otrova, plinova i para, lakozapaljivih materijala i električne struje |
|
|
|
|
|
|
||
Navesti značajne propise koji vrijede u obrtničkoj radionici
o ispuštanju i zaštiti vode od djelovanja zagađenja kao i održavanju čistoće zraka |
|
|
|
|
|
|
||
Ostali izvori opasnosti i pružanje prve pomoći |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
||
Navesti vrste energije koje se koriste u obrtničkoj radionici
te mogućnosti racionalne upotrebe energije |
|
|
|
|
|
|
||
2. | Stručno obrazovanje | Izgradnja i organizacija obrazovnog procesa |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Međusobna prava i obveze iz ugovora o naukovanju |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
||
Navesti mogućnosti stručnog usavršavanja |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
||
3. | Struktura i organizacija zanatske radionice | Objasniti strukturu i zadatke obrtničke radionice
Objasniti osnovne funkcije obrtničke radionice kao što su nabava, izradba, prodaja i uprava |
+ + |
+ + |
||||
Navesti odnose obrtničke radionice i njenog kolektiva prema gospodarskim organizacijama, strukovnim zastupstvima i sindikatima |
|
|
||||||
Opisati osnove, zadatke i načine rada organa obrazovnog procesa |
|
|
||||||
4. | Spajanje | Ispitati svojstva površine strojnih elemenata, toleranciju oblika i postaviti pravilan položaj za montažu (spajanje) |
|
|
||||
Spojiti dijelove pomoću vijaka, matica i elemente za osiguranje, pridržavajući se redoslijeda i privlačnih sila pri momentu vrtnje kao i spajanja materijala |
|
|
||||||
Dijelove spojiti hladnim zakivanjem |
+ |
+ |
||||||
Izraditi spojeve pomoću svornjaka i zatika |
+ |
+ |
||||||
Odabrati alat za lemljenje, lemilo i taljivo |
+ |
+ |
||||||
Izrađene dijelove ili ugradbene dijelove prirediti za lemljenje |
+ |
+ |
||||||
Lemiti limove i profile od različitih materijala |
+ |
+ |
||||||
Lijepiti izrađene dijelove ili ugradbene dijelove od različitih materijala, paziti na upute o preradi |
|
|
||||||
Limove spojiti savijanjem ručno ili strojno |
+ |
+ |
||||||
Napraviti pomične spojeve krutih i savitljivih cijevi s obzirom na medije, pritisak, i temperaturu |
|
|
||||||
5. | Ručna obradba i preoblikovanje materijala | Crtanje, točkanje i označavanje:
- crtati i označiti izrađene dijelove u skladu s osobinama i površinom materijala - točkalom označiti centar bušenja, kontrolne i mjerne točke |
+ + + |
+ + + |
||||
Ručno turpijati i dijeliti
- izabrati alate prema materijalu, obliku i kvaliteti površine izratka |
+ |
+ |
||||||
- turpijati površine i različite oblike na izratcima od čelika i nemetala: ravno, kutno i paralelno na mjeru |
|
|
||||||
- obrađivati izratke dlijetom |
+ |
+ |
||||||
- piliti limove, cijevi i profile od metala, nemetala i plastike |
+ |
+ |
||||||
- rezati unutarnje i vanjske navoje u skladu s osobinama materijala |
|
|
||||||
- rezati tanke limove ručnim škarama ili ručnim škarama s polugom za rezanje lima |
|
|
||||||
Preoblikovanje: | ||||||||
- savijati limove, cijevi i profile |
+ |
+ |
||||||
- ravnati limove i profile |
+ |
+ |
||||||
- stisnuti limove i profile |
+ |
+ |
||||||
- stisnuti, razvući i zaobliti limove |
+ |
+ |
||||||
Dijeliti cijevi (odvojiti) pomoću rezača cijevi |
+ |
+ |
||||||
Rezati navoje na cijevima u skladu s osobinama materijala |
+ |
+ |
||||||
6. | Strojna obradba | Odrediti i podesiti strojne vrijednosti (režime rada) ručno upravljanih i statičnih strojeva: paziti na radnu temperaturu te odabrati i pravilno primijeniti sredstva za hlađenje i podmazivanje |
|
|
||||
Podesiti i zatezati izratke ili ugradbene dijelove u skladu s oblikom i osobinama materijala |
|
|
||||||
Izabrati alate u skladu s postupcima obradbe i materijala za obradbu |
|
|
||||||
Podesiti i zatezati alate |
+ |
+ |
||||||
Bušiti i proširivati izbušene rupe na izratcima ili građevnim elementima uz pomoć ručnih ili statičkih (učvršćenih) bušilica |
|
|
||||||
Odvajati izratke ili građevne elemente uz pomoć ručno upravljanih ili uvršćenih (statičnih) strojeva |
|
|
||||||
Brusiti izratke ili građevne elemente ručno upravljanim strojevima |
|
|
||||||
Oštriti alate osobito crtalo, točkalo, svrdlo i dlijeta brusom na stalku |
|
|
||||||
Odvajati limove, cijevi i profile od metala, nemetala, i plastike pomoću škara, pila i brusilica |
|
|
||||||
Rezati navoje na cijevima |
+ |
+ |
||||||
Bušiti ručnim strojevima drvo, zid i beton |
+ |
+ |
||||||
Glodati ručnim strojevima u zidovima i betonu |
+ |
+ |
||||||
7. | Održavanje, kontrola i zaštita | Obradba površina | ||||||
- pripremiti površine metalnih izradaka i građevnih elemenata za zaštitu od korozije kao i izabrati i nanositi sredstva za zaštitu od korozije |
|
|
||||||
Održavanje | ||||||||
- čistiti i brinuti o pogonskim sredstvima |
+ |
+ |
||||||
- upotrijebiti pogonska sredstva, osobito sredstva za hlađenje i podmazivanje, prema pogonskim uputama |
|
|
||||||
- provoditi radove na održavanju prema planu te dokumentirati |
|
|
||||||
Kontrola i ispitivanje funkcija | ||||||||
- ispitati sigurnost spojeva koji se mogu rastaviti, osobito vijčanih spojeva |
|
|
||||||
- ispitati građevne elemente na mehanička oštećenja i trošenje |
|
|
||||||
- ispitati pokretljivost ugradbenih (građevnih) elemenata |
+ |
+ |
||||||
- paziti na pločicu s podacima o tipu električnih strojeva ili uređaja |
|
|
||||||
- pregledati električne spojeve osobito na priključcima zbog mogućnosti mehaničkih oštećenja |
|
|
||||||
- navesti i poštovati tipične mjere sigurnosti za električne strojeve i uređaje |
|
|
||||||
- ispitati električne vodove zbog oštećenja izolacije |
+ |
+ |
||||||
- ispitati funkcije električnih ugradbenih dijelova, vodova i osigurača |
|
|
||||||
Uređivanje kroz montažu i demontažu (sastavljanje i rastavljanje) |
|
|
||||||
- rastaviti i sastaviti strojne elemente i grupe prema uputama i nacrtima | ||||||||
- označiti demontirane strojne elemente i sistematski ih odlagati |
|
|
||||||
8. | Ručno i strojno preoblikovanje lima, cijevi i profila | Preoblikovati savijanjem limove i profile ručno kao i s ručnim ili učvršćenim (statičnim) strojevima pazeći na materijal, površinu materijala, oblik izrađenog dijela i veličine priključaka |
|
|
||||
Obrubiti limove |
+ |
+ |
||||||
Spojiti limove savijanjem |
+ |
+ |
||||||
Konstruirati nacrte za izradu prizmi, cilindara, stožaca i piramida |
|
|
||||||
Izraditi dijelove iz lima prema nacrtima |
+ |
+ |
||||||
Odrediti dimenzije materijala nakon zagrijavanja |
+ |
+ |
||||||
Strojno izraditi izratke različitih oblika od tankog lima savijanjem |
|
|
||||||
Savijati cijevi i profile hladno i toplo, sa i bez naprava |
+ |
+ |
||||||
Savijati cijevi od metala, nemetala i plastike hladno i toplo |
+ |
+ |
||||||
Hladno ravnati tanke limove i profile kao i dijelove konstrukcije |
|
|
||||||
9. | Zavarivanje lemljenje, | Izratke pripremiti za zavarivanje |
+ |
+ |
||||
toplinsko odvajanje | Izraditi uređaj za pridržavanje izratka i pripremiti uređaje za zavarivanje |
|
|
|||||
Zavariti taljenjem čelične limove |
+ |
+ |
||||||
Zavariti I-šavove na limovima i profilima debljine 1 i 3 mm |
+ |
+ |
||||||
Zavariti užljebljene šavove na limove i profile s debljinom između 1 i 3 mm na preklopnom ili kutnom spoju |
|
|
||||||
Odrediti i podesiti uređaje za zavarivanje, izabrati dodatni i pomoćni materijal |
|
|
||||||
Sastaviti tanke limove i zavariti ih |
+ |
+ |
||||||
Odabrati alat za lemljenje, lemilo i taljivo |
+ |
+ |
||||||
Izrađene dijelove ili dijelove za ugrađivanje prirediti za lemljenje |
|
|
||||||
Lemiti limove i profile od različitih materijala |
+ |
+ |
||||||
Meko i tvrdo lemiti cijevi u različitim pozicijama |
+ |
+ |
||||||
Zavarivati cijevi od metala i nemetalnih materijala |
+ |
+ |
||||||
Zavarivati limove i profile od metala i nemetalnih materijala u različitim radnim pozicijama za zavarivanje |
|
|
||||||
Zavariti cijevi od metala i nemetalnih materijala u različitim radnim pozicijama za zavarivanje |
|
|
||||||
Obraditi zavarene šavove toplinom |
+ |
+ |
||||||
10. | Planiranje i priprema tijeka rada, kontrola i vrednovanje | Utvrditi radne korake (faze rada, redoslijed radnih operacija) u skladu s funkcionalnim i proizvodno-tehničkim gledištima |
|
|
||||
rezultata rada | Izabrati materijale u skladu s njihovim osobinama i obradbom prema uporabnoj svrsi |
|
|
|||||
Pripremiti radno mjesto u skladu s radnim nalogom |
+ |
+ |
||||||
Kontrolirati i vrednovati rezultate rada |
+ |
+ |
||||||
Utvrditi i osigurati radni proces u skladu s nalogom te organizacijsko informacijskim potrebama |
|
|
||||||
Odabrati i pripremiti alat, uređaje za ispitivanje i mjerenje kao i pomoćna sredstva |
|
|
||||||
Iz tehničkih nacrta i oznaka odrediti potrebu za poluproizvodima, dijelovima za izradbu i gotovim proizvodima |
|
|
||||||
Održavati pripravnost za rad alata i strojeva |
+ |
+ |
||||||
11. | Ispitivanje, mjerenje i | Ispitati položaje dijelova za ugradnju pomoću viska i libele |
+ |
+ |
||||
kontrola | Snimiti montažne mjere na gradilištu i prenijeti ih |
+ |
+ |
|||||
Ispitati položaj ugradbeni dijelova i grupe dijelova |
+ |
+ |
||||||
Ispitati površine na trošenje i oštećenja |
+ |
+ |
||||||
12. | Elektrotehnika | Primijeniti pravila sigurnosti za sprečavanje opasnosti od električne struje |
|
|
||||
Ispitati električne potrošače naročito prekidače i oštećenja izolacije |
|
|
||||||
Pregledati osigurače, sigurnosne automate, zaštitne kontaktne utičnice, kabelske spojke i zaštitne prekidače |
|
|
||||||
Ispitati električne veličine naročito napon mreže |
+ |
+ |
||||||
Ispitati jednostavne strujne krugove |
+ |
+ |
||||||
Ispitati smjer vrtnje elektromotora |
+ |
+ |
||||||
Utvrditi dopušteno mehaničko i električno opterećenje |
+ |
+ |
||||||
13. | Konstruiranje, crtanje i pravljenje šablona i nacrta | Nacrtati izratke pomoću pomoćnih sredstava prema tehničkoj dokumentaciji |
+ |
+ |
||||
Napraviti šablone iz metalnih i nemetalnih materijala |
+ |
+ |
||||||
Crtati izratke pomoću šablona i mjerki |
+ |
+ |
||||||
Konstruirati nacrte tijela i prodiranje prema izvodnici |
+ |
+ |
||||||
14. | Izradba, montaža i demontaža cijevnih vodova i kanala uređaja za centralno grijanje i prozračivanje i uređaja za | Ispitati prikladnost podloge za učvršćivanje
Dovršiti i montirati držače i učvršćenja Odabrati cijevi i formirati dijelove iz različitih materijala kao armature i ostale dijelove prema upotrebi |
+ + + |
+ + + |
||||
ložišta | Pripremiti i položiti cijevne vodove i armature razdvajanjem i preoblikovanjem s obzirom na stvarno stanje |
|
|
|||||
Ispitati oblik i svojstva sljepljenih površina i pripremiti ih prema nepropusnosti |
|
+ |
||||||
Napraviti cijevne vodove iz različitih materijala zavarivanjem, lemljenjem i zavojnim spojevima |
|
|
||||||
Ispitati dijelove za ugradnju i grupe dijelova za montažu i obilježiti ih |
|
|
||||||
Učvrstiti cijevne vodove s obzirom na nagibe, na udaljenosti za toplinsku i zvučnu izolaciju |
|
|
||||||
Montirati armature s obzirom na propise o ugradnji |
+ |
+ |
||||||
Sistematski analizirati cijevne vodove, obilježiti ih, zaštititi i spremiti |
|
|
||||||
Pripraviti, položiti cijevne vodove i armature s obzirom na medije, stanje agregata razdvajanjem i preoblikovanjem |
|
|
||||||
Napraviti izrađene komade za zračne kanale naročito zavoje i račvanje |
|
|
||||||
Napraviti i ugraditi vodove za plinove s obzirom na propise i pravila |
|
|
||||||
Ugraditi i spojiti cijevi i kanale iz različitih materijala |
+ |
+ |
||||||
15. | Montaža mjernih komandnih, | Razlikovati mjerni, komandni i regulacioni proces |
+ |
+ |
||||
regulacionih i sigurnosnih uređaja | Razlikovati, prema principu rada, električne i pneumatske uređaje |
|
|
|||||
Pridružiti mjernim, komandnim i regulacionim uređajima njihove funkcije mjerenja podataka za upravljanje i reguliranje uređaja |
|
|
||||||
Ugraditi i priključiti mjerne komandne, regulacione i sigurnosne uređaje |
|
|
||||||
16. | Postavljanje, montiranje i demontiranje uređaja za centralno grijanje i prozračivanje te uređaje za gorivo i ložišta | Uočiti svojstva i mogućnosti korištenja raznih vrsta energije
i goriva
Dijelove i grupe elemenata za ugradnju, naročito transportne agregate, armature, izvore i korisnike topline spremnike i regulatore poredati prema funkcijama |
+ |
+ |
||||
Ispitati noseće konstrukcije i podloge za montažu |
+ |
+ |
||||||
Montirati uređaje za izjednačavanje širenja medija topline za otvorene i zatvorene sisteme |
|
|
||||||
Korisnike topline, naročito radijatore i konvektore ugraditi zajedno i učvrstiti |
|
|
||||||
Postaviti i priključiti spremnike goriva i uređaja za opskrbu prema specijalnim propisima |
|
|
||||||
Pridržavati se propisa o sigurnosti i koristiti uređaje za sigurnost pri skladištenju goriva |
|
|
||||||
Ugraditi transportne agregate regulacione i sigurnosne uređaje |
|
|
||||||
Montirati i demontirati uljne i plinske gorionike |
+ |
+ |
||||||
Montirati uređaje za uštedu energije, naročito za smanjenje povrata grijanja |
|
|
||||||
Montirati uređaje za prijenos i obradbu zraka, naročito ventilatore i filtere |
|
|
||||||
Sustavno rastavljati uređaje i dijelove uređaja, označiti ih, zaštititi i skladištiti ih |
|
|
||||||
17. | Ispitivanje funkcija, stavljanje u pogon i postavljanje uređaja za grijanje i prozračivanje te | Prije korištenja pregledati uređaje Staviti u probni pogon pridržavajući se uputa Staviti u pogon uređaj prema tehničkim nacrtima |
+ + + |
+ + + |
||||
uređaja za gorivo i gorionike | Funkcionalno ispitati i postaviti uređaje i dijelove uređaja za mjerenje, kontrolu, regulaciju, naročito uređaje na električni i pneumatski pogon |
|
|
|||||
Ispitati funkcije uređaja i dijelova uređaja naročito armature kao i transportne uređaje za snabdijevanje |
|
|
||||||
Postaviti gorionike ulja i plina pridržavajući se uputa | ||||||||
Ispitati i podesiti pogonske vrijednosti naročito pritisak volumen, strujanja i temperaturu |
|
|
||||||
Uputiti korisnika kako treba upotrebljavati uređaj s obzirom na uštedu energije i zaštitu okoliša |
|
|
||||||
18. | Ograničavanje i određivanje grešaka, smetnji i njihovih | Sustavno ograničavati i određivati greške i smetnje uočavanjem, mjerenjem i ispitivanjem |
|
|
||||
uzroka | Ograničavati greške dijelova uređaja koji su mehanički, pneumatski i električni s obzirom na spojeve |
|
|
|||||
Odrediti i napraviti protokol za greške i smetnje, ocijeniti mogućnost njihova otklanjanja i pripremiti za rad |
|
|
||||||
19. | Održavanje uređaja za grijanje | Održavati uređaje prema planu |
+ |
+ |
||||
i prozračivanje, te uređaja za
opskrbu gorivom i gorionika |
Ispitati i zabilježiti podatke o armaturama mjernim, kontrolnim i regulacionim uređajima kao i transportnim opskrbnim uređajima pripravnim za rad |
|
|
|||||
Uvesti preventivne mjere za održavanje |
+ |
+ |
||||||
Uređaj staviti van pogona s obzirom na sigurnosno tehnička pravila |
|
|
||||||
Pripremiti uređaj za rad izmjenom i postavljanjem oštećenih dijelova |
|
|
||||||
Očistiti dijelove uređaja i cijevne vodove |
+ |
+ |
||||||
20. | Transport dijelova i grupe za | Učvrstiti i osigurati terete za transport |
+ |
+ |
||||
ugradnju | Koristiti uređaje za dizanje, užad, lance |
+ |
+ |
|||||
Koristiti valjke i dizalice |
+ |
+ |
||||||
Osigurati i izvršiti transport |
+ |
+ |
||||||
Skinuti teret i osigurati ga |
+ |
+ |
||||||
Napraviti, osigurati i rastaviti pomoćne konstrukcije, radne i zaštitne skele |
|
|
||||||
21. | Provođenje mjera prigušivanja | Odabrati i primijeniti materijale za brtvljenje i transport |
+ |
+ |
||||
i brtvljenja | Paziti na utjecaj mjera za prigušivanje na korištenje energije i radni učinak uređaja |
|
|
|||||
Navesti mjere za smanjenje topline |
+ |
+ |
||||||
Provesti mjere zaštite od buke kod učvršćivanja agregata i cijevi |
|
|
||||||
Provesti mjere za zaštitu od korozije |
+ |
+ |
B. Stručno-teorijski dio naukovanja
1. Tehnologija zanimanja
1. 1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red. |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
|||
br. |
I. |
II. |
III. |
Ukupno |
|
1. | Znanje o tehničkim mjerama | 100 | - | - | 100 |
2. | Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalna potrošnja | 40 | 60 | - | 100 |
3. | Radni postupci | - | 115 | 128 | 243 |
UKUPNO | 140 | 175 | 128 | 443 |
1. 2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
I. GODINA NAUKOVANJA
Red. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. | Znanja o tehničkim materijalima | Osnovna znanja o svojstvima i primjeni materijala i pomoćnih materijala | Mehanička svojstva
Obradivost rezanjem Magnetska svojstva Toplinska svojstva Primjena materijala i pomoćnih materijala |
Uvid u dijagram željezo-ugljik | Fe-C dijagram (do 2% C i temperaturu do 1200 C) | ||
Znanja o toplinskoj obradi čelika | Promjene svojstva materijala
Mogućnosti obradbe pri utjecaju temperature |
||
Uvid u osnove legiranja | Postizavanje određenih svojstava legiranjem | ||
Uvid u standardizaciju i tablice | Karakteristike standarda materijala
Tablične vrijednosti svojstava materijala Tablice profila |
||
Uvid u primjenu materijala za rezanje | Čelik, tvrdi metal i drugi materijali za obradu materijala odvajanjem čestica | ||
2. | Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalna potrošnja energije | Znanja o zaštiti pri radu | Opći pregledi
Zaštitne mjere |
Prva pomoć | Opći pregledi
Mehaničke i termičke povrede Povrede kiselinama i lužinama Povrede električnom strujom Povrede pojedinih dijelova tijela |
II. GODINA NAUKOVANJA
Red. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
2. | Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalna potrošnja energije | Znanja o zaštiti pri radu | Organizacija provođenja sigurnosnih mjera pri radu |
Znanja o prvoj pomoći
Uvid u primijenjene vrste energije |
Uzroci ozljeda i organizacija prve pomoći
Primijenjene vrste energije i mogućnosti racionalnog iskorištavanja |
||
3. | Radni postupci | Znanja o pretvorbi energije | Energetski izvori
Načela pretvorbe energije (potrošnja, karakteristike, energetske cijene) Tehnika uređaja Skladištenje goriva i transport goriva Tehnika ložišta |
III. GODINA NAUKOVANJA
Red. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
3. | Radni postupci | Znanja o strujanju i toplini | Temperatura
Toplina Osnovne postavke strujanja Zaštita od topline i buke |
Armatura s obzirom na propise o ugradnji
Mjerni, komandni, regulacioni i sigurnosni uređaji |
|||
Uređaji za centralno grijanje i prozračivanje | |||
Uređaji za gorivo i ložišta | |||
Izbor cijevi prema uporabi
Izradba cijevnih vodova iz različitih materijala Cijevni vodovi agregata razdvajanjem i preoblikovanjem |
2. Tehnološke vježbe
2.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red. |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
|||
br. |
I. |
II. |
III. |
Ukupno |
|
1. | Tehničko crtanje, tabele, i dijagrami, norme | 40 | 20 | - | 60 |
2. | Ručna i strojna obrada, lemljenje i zavarivanje | 30 | 20 | - | 50 |
3. | Radni procesi pri montaži cijevnih vodova i uređaja za centralno grijanje | - |
30 |
96 |
126 |
UKUPNO SATI: | 70 | 70 | 96 | 236 |
2. 2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
I. GODINA NAUKOVANJA
Red. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. | Tehničko crtanje, tablice i dijagrami, norme | Sposobnost prikazivanja jednostavnih dijelova | Standardi za izradbu tehničkih crteža
Predočavanje oblika Prostorno predočavanje |
Znanje o simbolima | Simboli sredstava za spajanje
Simboli za zavarivanje Simboli cijevnih vodova |
||
2. | Ručna i strojna obrada lemljenjem i zavarivanjem | Znanje o ručnoj obradbi i preoblikovanju materijala | Alati za crtanje, točkanje i označavanje (kutovi i upotreba)
Alati za dijeljenje |
II. GODINA NAUKOVANJA
Red. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. | Tehničko crtanje, tablice i dijagrami, norme | Znanje o konstruiranju | Elementi konstruiranja
Kutovi, dijeljenje, zaobljenja |
Izračunavanje vremena izradbe, norme | Zadaci i analiza vremena
Izvršenje normi i njihova realnost |
||
2. | Lemljenje i zavarivanje | Znanja o postupku spajanja materijala | Postupak spajanja dvaju metala trećim (lemom) |
Meki i tvrdi lemovi
Postupci zavarivanja Ispitivanje i kontrola zavarivanja |
|||
3. | Radni postupci pri montaži cijevnih vodova i uređaja za centralno grijanje i prouzročivanje | Znanja o ručnom i strojnom preoblikovanju lima, cijevi i profila | Oblikovanje savijanjem
Oblikovanje izvlačenjem Strojevi za preoblikovanje savijanjem Konstrukcija nacrta za izradu prizmi, cilindara, stožaca i piramida |
III. GODINA NAUKOVANJA
Red. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
3. | Radni postupci pri montaži cijevnih vodova i uređaja za centralno grijanje i prozračivanje | Znanja o cijevnim vodovima i uređajima za centralno grijanje | Vrste cijevi prema namjeni i vrsti materijala
Armature i ostali dijelovi prema upotrebi |
Znanja o komandnim regulacionim i sigurnosnim uređajima | Električni i pneumatski uređaji prema principu rada | ||
Mjere prigušivanja i brtvljenja | Materijali za brtvljenje i transport
Mjere za prigušivanje (utjecaj na korištenje energije i radni učinak) Zaštita od buke kod učvršćivanja agregata i cijevi |
3. Stručni račun
3.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red. |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
|||
br. |
I. |
II. |
III. |
Ukupno |
|
1. | Dužina, kut, površina, volumen, masa | 50 | - | - | 50 |
2. | Toplina | 20 | 35 | 16 | 71 |
3. | Izgaranje | ||||
4. | Vrijeme dovršenja, radno vrijeme, nagrada i materijali | - | - | 16 | 16 |
UKUPNO SATI: | 70 | 35 | 32 | 37 |
3. 2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
I. GODINA NAUKOVANJA
Red. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. | Dužina, kut, površina, volumen, masa | Vještine s računskim operacijama | Dužinske mjere
Površinske mjere Prostorne (volumenske) mjere jednadžbe prvog stupnja Potencije i korijeni Trigonometrijske funkcije |
2. | Toplina | Znanja o toplini i osnove izračunavanja | Specifična toplina
Količina topline Toplinska bilanca Toplinska struja Promjene struja Vodena para Strujanje plinova i para Prijelaz topline |
II. GODINA NAUKOVANJA
Red. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Tehničko crtanje, tablice i dijagrami norme | Znanja o konstruiranju | Elementi konstruiranja
Kutovi, dijeljenje, zaobljenja |
Izračunavanje vremena izrade, norme | Zadaci i analiza vremena
Izvršenje normi i njihova realnost |
||
2. |
Lemljenje i zavarivanje | Znanja o postupku spajanja materijala | Postupak spajanja dvaju metala trećim (lemom)
Meki i tvrdi lemovi Postupci zavarivanja Ispitivanje i kontrola zavarivanja |
3. |
Radni postupci pri montaži cijevnih vodova i uređaja za centralno grijanje i prozračivanje | Znanja o ručnom i strojnom preoblikovanju lima, cijevi i profila | Oblikovanje savijanjem
Oblikovanje izvlačenjem Strojevi za preoblikovanje savijanjem Konstrukcija nacrta za izradbu prizmi, cilindara, stožaca i piramida |
III. GODINA NAUKOVANJA
Red. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. | Izgaranje | Znanja o izgaranju | Čvrsta, tekuća i plinovita goriva
Oslobađanje topline pri izgaranju Količina zraka potrebna pri izgaranju |
Sastav i količina dimnih plinova | |||
2. | Vrijeme dovršenja radno vrijeme, nagrada i materijal | Gospodarsko računanje vremena izradbe i materijala za izradbu | Zadaci i analiza vremena
Sastavni elementi za računanje vremena izrade Izvršenje normi i njihova realnost Iskoristivost materijala |
IV. NASTAVNI PLAN NAUKOVANJA
Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za svladavanje znanja i vještina koji su neophodni za ovo zanimanje kao i na duljini trajanja nastave u pojedinoj školskoj godini.
NASTAVNI PLAN
Nastavni predmeti |
Sati godišnje |
|||
I. |
II. |
III. |
||
A. | Praktični dio naukovanja | 1080 | 1080 | 960 |
B. | Stručno-teorijski dio naukovanja i vježbe | 280 | 280 | 256 |
1. | Tehnologija zanimanja | 140 | 175 | 128 |
2. | Stručni račun | 70 | 35 | 32 |
3. | Tehnološke vježbe | 70 | 70 | 96 |
UKUPNO A+B | 1360 | 1360 | 1216 |
V. METODIČKE NAPOMENE
Nastavni program naukovanja je okvirni, pa će svaka obrtnička škola zajedno s obrtnicima izraditi izvedbene programe.
Praktični dio naukovanja, tehnologija struke i stručni račun programirani su tako da čine smisaonu cjelinu u kojoj se sadržaji međusobno nadopunjuju.
U odabiru sadržaja nastavnog programa korišten je princip egzemplarnosti. Pri izradi izvedbenog programa treba uvažavati posebnosti radionica u školi i obrtničkih radionica ne narušavajući pritom osnovnu strukturu okvirnog programa. Izbedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a sadržaj se raspoređuje sukladno školskom kalendaru.
Izvedbenim programom konkretno treba reći koji se dio programa izvodi u školi, odnosno školskoj radionici, a koji kod obrtnika.
Preporuča se naučnike podijeliti u skupine i odrediti raspored i boravak svake pojedine skupine u školi s tim da se utvrdi vremenski blok za boravak u školi, i kod obrtnika s kojim naučnik ima sklopljen ugovor o naukovanju. Dimenzija bloka uvjetovana je vremenom potrebnim za ostvarivanje teorijskog dijela naukovanja i vježbi kao i vremenom potrebnim za realizaciju razlike praktičnog dijela programa u školskoj radionici.
Praktični dio programa treba najvećim dijelom realizirati kod obrtnika. Stručni učitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi učenik vodi dnevnik rada.
Teorijski dio naukovanja i vježbe ostvaruju nastavnici s visokom stručnom spremom koji su završili studij strojarstva (dipl. ing. strojarstva ili prof. strojarstva). To pretpostavlja timski rad s podjelom rada prema znanju i sposobnostima pojedinih stručnjaka ili personalna koncentracija stručnjaka za teorijski rad, vježbe i praktični dio programa.
V. POMOĆNIČKI ISPIT
Ispit se sastoji iz praktičnog i teorijskog dijela.
Okvirni sadržaji iz praktičnog dijela ispita kojim ispitanik dokazuje stečena praktična znanja i vještine može se definirati ovako:
1. kao praktični radovi:
a) dovršiti jedan dio uređaja centralnog grijanja ili uređaja za odzračivanje koji se sastoji iz više dijelova, naročito da se pri tome mora preoblikovati, spajati i montirati uključujući planiranje, pripremu tijeka rada kao i ispitivanje funkcioniranja,
b) dovršiti jedan učinski dio uređaja za centralno grijanje ili odzračivanje, naročito spajanjem i preoblikovanjem, uključujući ispitivanje funcioniranja,
2. kao radne probe:
a) postavljanje uređaja za mjerenje, kontrolu i reguliranje, te sigurnosnih uređaja u izgradnji centralnog grijanja ili odzračivanja, kao i objašnjavanje njihovih funkcija,
b) izmjeriti i napraviti uređaj za ložište centralnog grijanja i odzračivanja kao i protokolom odrediti pogonske vrijednosti.
Sadržaji teorijskog dijela ispita utvrđuju se iz područja tehnologije struke, stručnog računa i tehničko-tehnoloških vježbi (tehnologija struke, stručni račun i planiranje rada/tehnološke vježbe).
Klasa: 311-01/09-01/674
Urbroj: 526-01-96-37
Zagreb, 23. kolovoza 1996.
Ministar
Davor Štern, v. r.