Internet i poslovne usluge za poduzetnike Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave. Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice. Link za opširnije informacije o izradi web stranica |
||
Na temelju članka 39. stavka 2. Zakona o obrtu ("Narodne novine", br. 77/93), ministar gospodarstva, uz prethodno pribavljeno mišljenje Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra prosvjete i športa donosi
I. DVOJNI SUSTAV OBRAZOVANJA ZA POTREBE OBRTNIŠTVA
Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost općeobrazovnog od stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa naukovanja.
Nastava stručno-teorijskih sadržaja naukovanja ostvaruje se u obrtničkoj i drugim srednjim strukovnim školama. Praktični dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtničkoj školi. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke. Kako su obrtnička zanimanja vrlo raznolika nemoguće je propisati jednoobrazni pristup organiziranju i izvođenju nastave pa je naukovanje moguće organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rješenja, uzimajući u obzir posebnosti pojedinih zanimanja, a što se utvrđuje izvedbenim programom.
Modeli organizacije nastave vrlo su često bitno različiti od modela koji se primijenjuju za općeobrazovne sadržaje.
Ovi načini omogućuju veću racionalnost obrazovanja. Važna je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je završetak naukovanja odvojen od općeobrazovnog dijela programa.
Naukovanje završava polaganjem pomoćničkog ispita.
II. OPĆI I POSEBNI CILJEVI OBRAZOVANJA
Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućuju polazniku da po završetku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.
U skladu s navedenim određuju se sljedeći opći ciljevi naukovanja:
III. NASTAVNI PROGRAM NAUKOVANJA
A. Praktični dio naukovanja
I. GODINA NAUKOVANJA
Redni broj |
Opis obrazovanja (posebni ciljevi) |
Znanja i vještine koje se moraju usvojiti (sadržaji programa) |
Raspored po polugodištima |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 2 | |||
1. |
Zaštita na radu, spječavanje nesreća te ekološki zahtjevi | Primijeniti zakonske propise o zaštiti na radu
Objasniti propise koji se odnose na nositelje osiguranja za slučaj nezgode Opisati ljudski faktor, koji može izazvati nezgode, kao i uzroke za nesreće, tipične za ovo zanimanje Opasnosti od električne struje Ostali izvori opasnosti i pružanje prve pomoći Postupak s otpadom |
+
+ + + + |
2. |
Ručne vježbe | Rukovanje ručnim alatom i njegovo održavanje
Spretno šivanje rukom i pravilno držanje tijela Šivanje različitim bodovima s pravilnim držanjem igle Mogućnosti primjene raznih vrsta uboda |
+
+ + + |
3. |
Šivanje strojevima | Objasniti konstrukciju i način rada strojeva
Uvlačiti konac u stroj i zamijeniti igalu Šivati strojem uz pravilno držanje tijela Održavanje šivaćih strojeva Konstrukcija i način rada specijalnih šivačih strojeva Uvlačenje konca i zamjena igala te šivanje jednostavnih materijala na specijalnim šivačim strojevima Zamjena dijelova pribora na šivačim strojevima |
+
+ + + + + + |
4. |
Mjerenje, prenošenje, crtanje i krojenje | Izvesti jednostavne operacije mjerenja, prenošenja, crtanja i krojenja | + |
5. |
Izradba dijelova odjevnih predmeta, izvođenje pojedinih operacija | Našivanje gumba raznih oblika, kopči, kukica i ušica,
Krojenje kosih traka i sastavljanje Izradba vješalica i petlji za kopčanje Obradba pasica Upoznavanje sa zatvaračima raznih izvedbi Obradba jednostavnih proreza Izradba ručno šivane rupice, paspulirane rupice, i rupice s pojačanjima Označivanje ovratnika i revera |
+
+ + + + + + |
Privremeno spajanje iskrojenih dijelova materijala
Izradba pojačanja za ramena Izradba jednostavnih džepova s paspulom i zaklopom |
+
+ + |
||
6. |
Glačanje | Konstrukcija i način rada glačala
Mjere zaštite kod rukovanja uređajima za glačanje Održavanje uređaja zua glačanje Izglačavanje jednostavnih materijala Fiksiranje sitnih dijelova Jednostavne operacije glačanja u formi (obliku) Razglačavanje šavova i izglačavanje ušitaka |
+
+ + + + + + |
7. |
Izradba manje složenih odjevnih predmeta | Priprema jednostavnih odjevnih predmeta za probu
Izradba jednostavne odjevne predmete |
+ + |
II. i III. GODINA NAUKOVANJA
Redni broj |
Opis obrazovanja (posebni ciljevi) |
Znanja i vještine koje se moraju usvojiti (sadržaji programa) |
Raspored po polugodištima |
1 |
2 |
3 |
4 |
3 4 5 6 |
|||
1. |
Zaštita na radu i spječavanje nesreća | Znanje i vještine, navedena za prvu godinu adekvatno primijeniti |
Usvajati tijekom cijelog naukovanja |
2. |
Poznavanje svojstva i uporaba materijala i pribora | Navesti važne gornje materijale i mogućnosti njihove uporabe
Navesti preplete, gustoću materijala i doradu kod najčešćih gornjih materijala Objasniti izbor šivaćeg konca prema radnom procesu i materijalu, koji se šiva Objasniti zahtjeve vezane uz materijale za podstave i umetke te navesti prikladne materijale Navesti svojstva gornjih materijala, koja imaju utjecaja na obradu Objasniti izbor zatvarača i ostalog pribora prema funkciji i modnim gledištima |
+ + + + + + |
3. |
Osnovna znanje o konstrukciji odjevnih predmeta | Navesti krojne dijelove za najčešće odjevne predmete
Navesti važne tjelesne mjere i njihovo značenje za kroj i obradu Navesti glavna individualna odstupanja u tjelesnom rastu i njihovo uvažavanje pri izradbi odjevnih predmeta Opisati važna načela za oblikovanje modela i izbor gornjih materijala prema tipu i obliku tijela |
+ + + |
4. |
Šivanje rukom | Prošiti i obraditi rubove
Pošivati podstavu Pričvrstiti donji ovratnik Obilježiti porub Obilježiti šavove Primijeniti ukrasne bodove za operaciju ukrašavanja Obraditi otvorene prednje letvice Stavljati aplikacije |
+
+ + + + + + |
5. |
Šivanje strojevima | Sastavljati ravne i kose komade materijala u raznim kvalitetama
Zamijeniti igle i dijelove pribora na šivaćim strojevima Umetati umetke i ostale dijelove materijala Obraditi šavove Šivati mali džep Šivati male porube i nabore Štepati rubove Umetnuti kimono umetak Izvesti komplicirane šavove za tehnike ukrašavanja Obraditi manžete ukrasom |
+ + + + + + + + + + |
6. |
Glačanje | Glačati male komade u formi i probno
Glačati i pariti različite materijale Izglačati šavove i ušitke, glačati umetke Polagati i glačati nabore Preglačati male komade Pariti ili glačati problematične materijale, posebno samt Velike komade glačati u formi i probno Preglačati velike komade |
+
+ + + + + + |
7. |
Izvođenje pojedinih operacija | Izraditi stražnje džepove i džepove sa strane na hlačama
u različitim izvedbama
Okrenuti hlače i šivati porube na hlačama Proreze i pasice na hlačama izraditi u raznim izvedbama Obraditi teže pasice za suknje i pojaseve s uloškom Izraditi džepove s paspulom, letvicom, našivene i modne džepove Na prslucima izraditi džepove u raznim izvedbama Izraditi umetke s pojačanjem, podlaganje raznih umetaka Izraditi džepove, na sakou i podstavi, u raznim izvedbama Izraditi i obraditi rukave u raznim izvedbama Obraditi proreze na leđima i sa strane Izraditi rukave i revere |
+ + + + + + + + + + + |
Upoznati kose trake i trake za uglove kod jakni i kaputa
Pojačati uglove i zaobljenja Pojačati obljepe i obraditi ih Opšiti izreze i garniture i obrubiti ih Obraditi paspule sa i bez pojačanja Izraditi i našiti ovratnike |
+
+ + + + + |
||
8. |
Izradba malih komada | Izraditi male odjevne predmete (hlače, prsluke, bluze, donje rublje i sl.) u raznim izvedbama | + |
9. |
Dovršavanje velikih komada | Pripremiti velike komade (sakoe, jakne, kapute, haljine)
za probu
Dovršiti velike komade u raznim izvedbama |
+ + |
B. Stručno-teorijski dio naukovanja
1. Tehnologija zanimanja
1.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red. broj |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
|||
I. |
II. |
III. |
Ukupno |
||
1. |
Tekstilna vlakna |
40 |
- |
- |
40 |
2. |
Pređe i konci |
20 |
- |
- |
20 |
3. |
Tkanine |
10 |
45 |
- |
55 |
4. |
Pletiva |
10 |
35 |
- |
45 |
5. |
Oplemenjivanje tekstila |
10 |
35 |
- |
45 |
6. |
Proizvodnja odjeće |
50 |
- |
- |
50 |
7. |
Specijalne tekstilne niti |
- |
15 |
- |
15 |
8. |
Rupičasti proizvodi |
- |
10 |
- |
10 |
9. |
Netkani tekstil |
- |
5 |
- |
5 |
10. |
Pribor u izradbi odjeće |
- |
20 |
- |
20 |
11. |
Sustav uporabe vrijednosti odjeće |
- |
10 |
- |
10 |
12. |
Grupe proizvoda u izradbi odjeće |
- |
- |
20 |
20 |
13. |
Konstrukcija |
- |
- |
40 |
40 |
14. |
Oblikovanje |
- |
- |
34 |
34 |
15. |
Ispitivanje u izradbi objeće |
- |
- |
34 |
34 |
UKUPNO SATI |
140 |
175 |
128 |
443 |
1.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
I. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Vlakna | Poznavanje svojstva prirodnih vlakana | Prirodna vlakna
Pamuk-vuna-svila Vlaknasta tvar Vlaknasta struktura
|
Sposobnost imenovnja vlakna, razvrstavanja i određivanja njihove mogućnosti uporabe | Svojstva
|
||
Uvid u vezu između strukture i svojstva vlakana i uporabe | Područja primjene | ||
Pojam o principima proizvodnje umjetnih vlakana | Umjetna vlakna
|
||
Poznavanje svojstava umjetnih i sintetskih vlakana (preradba, nošenje, održavanje) | Vlaknasta tvar
Vlaknasta struktura
Svojstva
|
||
Uvid u vezu između svojstava i uporabe | Područja upotrebe | ||
Pojam o propisima za obilježavanje tekstila | Obilježavanje vlakana zakonske odredbe - pojmovi
Označivanje vlakana znakom kvalitete |
||
Poznavanje simbola o održavanju i njihovog značenja | Odredba o proizvoljnom označavanju održavanja, simboli o
održavanju
Značenje za proizvođača i kupca |
||
2. |
Pređe i konci | Pojam o proizvodnom principu pređa | Pređe od rezanih vlakana proizvodni princip, uvjijanje pređe |
Poznavanje stručnih pojmova | Filamentne pređe
Multifilamentna pređa Monofilamentna pređa
|
||
Pojam o značenju svojstava pređe | Svojstva
|
||
Pojam o proizvodnim principima konca | Konci Proizvodni princip |
||
Poznavanje stručnih pojmova | Vrste | ||
Poznavanje specijalnih svojstava konca | Svojstva | ||
Poznavanje sustava numeriranja | Odredbe o finoći pređe i konca | ||
Sposobnost na temelju predočenih materijala odrediti vrste pređe i konca te njihov smjer uvijanja | Sustavi numeriranja
|
||
3. |
Tkanine | Pojam o proizvodnom principu tkanina | Princip pravokutnog križanja niti |
Poznavanje osnovnih prepleta | Osnovni prepleti
|
||
Poznavanje stručnih pojmova | |||
Sposobnost međusobnog razlikovanja, osnovne preplete, | Crtani prikaz osnovnog prepleta | ||
Osnovni prepleti, crtati ih na patronu s raportom, navesti tok niti osnove i potke i pronaći specifična svojstva prepleta | Crtani prikaz toka niti osnove i potke | ||
Uvid u vezu između tehnike prepletanja i svojstva tkanine | Svojstva tkanina na temelju njihova prepleta | ||
4. |
Pletiva | Pojam o proizvodnom principu pletiva. Poznavanje stručnih pojmova | Principi vodoravnog i okomitog pletenja. Struktura pletiva. Osnovni prepleti |
Sposobnost prikaza toka niti. Sposobnost imenovanja i prikaza osnovne preplete. | Crtani prikaz toka niti | ||
Uvid u vezu između proizvodnog principa i svojstava pletiva | Svojstva pletiva na temelju njihovih prepletaja | ||
5. |
Oplemenjivanje tekstila I | Pojam o raznim principima oplemenjivanja | Principi oplemenjivanja radi promjene tekstilne površine:
|
Uvid u vezu između svojstava materijala i oplemenjivanja | |||
6. |
Proizvodnja odjeće | Pojam o funkcijama i svojstvima tekstilnih materijala | Materijali za poizvodnju odjeće:
|
Pojam o vrstama izradbe | Vrste izrade
|
||
Poznavanje ručnog alata | Uređaji za
|
||
Poznavanje zadataka i funkcija najvažnijih strojeva za proizvodnju odjeće | Strojevi za proizvodnju
|
II. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Oplemenjivanje tekstila II | Poznavanje principa oplemenjivanja radi promjene izgleda materijala | Izbjeljivanje, bojenje, štampanje, valjanje, čupavljenje, kalandriranje, utiskivanje, naslojavanje |
Pregled specijalnih principa oplemenjivanja radi promjene uporabevrijednosti | Npr. impregniranje, sanforizacija, odbijanje mrlja, otpornost na gužvanje, filcanje, visoko oplemenjivanje | ||
Uvid u posljedice oplemenjivanja tekstila na uporabna svojstva i tehniku izradbe | Prednosti i nedostaci oplemenjivanja za nošenje i održavanje proizvoda | ||
2. |
Specijalne tekstilne niti | Pregled proizvodnih principa za postizanje efekata kod pređe od beskonačnih vlakana | Presjek vlakna, specijalni procesi predenja, tekstuiranja |
Poznavanje efektnih mogućnosti kod tekstilnih vlakana i konaca | Boja, površinska struktura proizvodni princip | ||
Proizvodnja svojstava efektne preše i konca, uvažavajući vlakna, boju i strukturu | Uporabna svojstva | ||
Sposobnost na temelju svojstava odrediti mogućnost uporabe efektne pređe i konca | Uporaba efektne pređe i konca za oblikovanje tekstilne površine | ||
3. |
Specijalne tkanine | Poznavanje izvođenja osnovnih prepletaja | Izvođenje prepleta kod platna, kepera i atlasa |
Poznavanje vrsta konstrukcije obilježja tkanina s dodatnim sustavima niti | Dodatni sustavi niti u smjeru osnove i/ili potke | ||
Uvid u vezu između konstrukcije i svojstva specijalnih tkanina | Opip, pad, izolaciona moć, otpornost na habanje, ponašanje kod vlaženja, istezanje, elastičnost | ||
Poznavanje svojstava u odnosu na uporabnu vrijednost i tehničku izradbu | Svojstva kod nošenja i održavanja, mogućnost šivanja, glačanja i uporabne mogućnosti | ||
4. |
Specijalna pletiva | Pregled principa za izmnjenu izgleda pletiva | Oko, lebdjenje, uzorkovanje, dodatni sustav niti |
Uvid u svojstava specijalnih pletiva | Opip, pad, izolaciona moć, otpornost na habanje, istezanje, elastičnost | ||
Poznavanje svojstava obzirom na uporabnu vrijednost i primjenu | Svojstva kod nošenja i održavanja, uporabne mogućnosti | ||
5. |
Rupičasti proizvodi | Pregled vrsta i konstrukcionih obilježja tekstilnih površina od specijalnog prepletanja niti | Npr. gaza, tkana čipka, klepovana čipka |
Pregled specijalnih postupaka oplemenjivanja za postizanje rupičastih efekata | Npr. kemijska obradba nagrizanjem, vezenje | ||
6. |
Netkani tekstil | Pojam o proizvodnim principima netkanog tekstila | Vlakneni netkani tekstil, končani netkani tekstil, proizvodi s naslojavanjem |
Uvid u vezu između proizvodnog principa i svojstava netkanog tekstila | Opip, pad, izolaciona moć, otpornost na habanje, ponašanje kod vlaženja, istezanje elastičnost | ||
Poznavanje svojstva obzirom na uporabnu vrijednost i tehničku izradbu | Svojstva kod nošenja, održavanja mogućnosti glačanja i šivanja | ||
7. |
Pribori u izradbi odjeće | Poznavanje proizvodno-tehničkog i modnog pribora | Materijali za podstavu, umeci, zatvarači, modni pribor |
Poznavanje funkcije pribora obzirom na uporabnu vrijednost i tehniku izrade | Zahtjevi vezani za proizvodno-tehnički pribor, mogućnosti upotrebe | ||
8. |
Sustav uporabne vrijednosti odjeće | Upoznavanje s osnovnim funkcijama odjeće | Zadaća i značenje odjeće |
III. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Grupe proizvoda u izradbi odjeće | Poznavanje odjevne grupacije i grupa proizvoda | Industrijska proizvodnja odjeće, ženska odjeća, muška odjeća, odjeća za odmor, odjeća za plažu, rublje, steznici, dječja odjeća |
Pregled faza u planiranju proizvodnje | Ispitivanje i obradba tržišta. Modni trend i ciljevi. Oblik i materijal obzirom na troškove i proizvodnotehničke aspekte |
||
2. |
Konstrukcija | Pregled tehnike krojenja | Oblikovanje i konstrukcija |
Sposobnost prepoznati krojnotehničke elemente | Mijenjanje, povećavanje i smanjivanje | ||
Poznavanje smjernica za izradbu krojnih slika | Polaganje krojnih slika kod različitog materijala:
|
||
Sposobnost utvrđivanja polaganja svih krojnih dijelova jednog modela | Smjernice za polaganje | ||
Sposobnost istraživanja mogućnosti krojenja na skici modela:
|
Modni predlošci, skice i njihova realizacija
čovjek Okolina Odjeća |
||
Poznavanje zahtjeva vezanih za uporabnu vrijednost | Odjevnofiziološka svojstva:
Svojstva kod održavanja:
Tehnološka svojstva:
|
||
Pojam o tehnologiji za proizvodnju odjeće i njezin utjecaj na uporabnu vrijednost | Tekstilna vlakna, niti, površine
Principi oplemenjivanja Tehnika krojenja i šivanja |
||
Pojam o vezama uporabne vrijednosti odjeće s njezinom primjenom |
|
||
3. |
Oblikovanje (dizajn) | Sposobnost interpretiranja modnih izvještaja | Stručni jezik, informacije iz tiska, reportaže, modne skice i slike |
Sposobnost crtanjem razjasniti oblike odjevnih predmeta i modne detalje | Proporcije figure, modne figure, siluete, krojne linije, modni detalji | ||
Sposobnost prepoznavanja modnih atributa, skiciranje i izvođenje | Specijalne tehnike obradbe,
Tehnika ukrašavanja Asesori |
||
4. |
Ispitivanje proizvoda u izradbi odjeće | Poznavanje kontrole robe prilikom ulaza u proizvodnju | Mjere:
Greške u robi
|
Poznavanje raznih gledišta za kontrolu proizvoda u međupreuzimanju
i konačnom preuzimanju Uvid u vezu između kontrole proizvodnje s tehničkih i ekonomskih gledišta |
Proizvodnotehnički:
Ekonomski aspekti:
|
2. Tehnološke vježbe
2.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red.br. |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
|||
I. |
II. |
III. |
Ukupno |
||
1. |
Osnove tehničkog crtanja |
20 |
- |
- |
20 |
2. |
Osnove proizvodne tehnike |
20 |
- |
- |
20 |
3. |
Osnove oblikovanja |
30 |
30 |
- |
60 |
4. |
Vježbe izradbe |
- |
40 |
- |
40 |
5. |
Proporcije |
- |
- |
30 |
30 |
6. |
Odijevanje i moda |
- |
- |
66 |
66 |
UKUPNO SATI |
70 |
70 |
96 |
236 |
2.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
I. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Osnove tehničkog crtanja | Sposobnost pisanja i crtanja prema normama | Normirana slova i brojke sa šablonama |
Umijeće stručnog rukovanja potrebnim crtaćim priborom | Linije u crtežima
Unošenje mjera u crteže |
||
2. |
Osnove proizvodne tehnike | Uvid u to da tehnički crteži posjeduju informativni sadržaj
Sposobnost čitanja jednostavnih tehničkih crteža |
Formiranje boda
Organi za formiranje boda Slike bodova Vođenje niti |
Sposobnost objašnjenja proizvodne tehnike | Tehnike šivanja
|
||
Sposobnost objašnjenja zadane tehnike obradbe crtanjem | |||
Poznavanje raznih tehnika glačanja | Tehnike glačanja
|
||
Uvid u vezu između svojstava materijala i tehnike glačanja | Glačanje raznih materijala u raznim uvjetima | ||
3. |
Osnove oblikovanja | Spremnost objašnjenja pitanja oblikovanja | Elementi oblikovanja
|
Uvid u osnove oblikovanja | Principi oblikovanja
|
||
Sposobnost rješavanja jednostavnih zadaća oblikovanja | Kombinacije kod oblikovanja |
II. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Izradba | Uvid u vrste izradbe | Pojedinačna izradba, serijska izradba, različiti čimbenici |
Pregled sustava rada. Poznavanje međusobne ovisnosti elemenata sustava | Elementi sustava, stav čovjeka u sustavu rada | ||
Uvid u mogućnost podjele rada | Podjela rada po količini i načinu, prednosti i nedostaci podjele po količini i načinu | ||
Sposobnost izrade tekućeg plana rada | Podaci, radni procesi, pogonska sredstva, raspodjela rada | ||
Uvid u potrebu planskog rada
Uvid u postavljanje ciljeva i mogućnosti oblikovanja rada |
Humani i ekonomski aspekti | ||
Pojam o nastajanju troškova | Plaća, materijal, pogonska sredstva, pojedinačni troškovi, zajednički troškovi | ||
2. |
Znanja o oblikovanju | Uvid u osnove znanja o bojama | Krug boja, primarne i sekundarne boje |
Sposobnost rješavanja jednostavnih zadaća oblikovanja putem sastavljanja boja | Kontrasti, kvaliteta, kvantiteta | ||
Sposobnost primjene kombinacija boja i materijala | Različiti materijali
Različite mogućnosti oblikovanja |
III. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Znanja o proporcijama | Uvid u znanja o proporcijama | Principi znanja o proporcijama |
Poznavanje odstupanja od normalne figure | Normalne figure odraslih i djece, individualna odstupanja, znanja o proporcijama i moda, označivanje tipičnih odstupanja | ||
Poznavanje tjelesnih proporcija | Proporcije tijela, promjena mjera kod kretanja, tabele s mjerama ženske, muške i dječje odjeće | ||
2. |
Oblik odjevanja i moda | Upoznavanje sa stručnim pojmovima | Određivanje pojmova: moda, stil, kostim i nošnja |
Poznavanje osnovnih oblika odjeće | Prikaz različitih oblika odjeće | ||
Pregled odijevanja po stilskim epohama | Kronološki redoslijed europskih stilskih epoha. Oblici odijevanja, siluete i detalji karakteristični za pojedine epohe | ||
Pojam o vezi oblika odijevanja sa materijalom, linijom i bojom | Utjecaj i djelovanje materijala, linija i boja na oblike odijevanja u različitim stilskim epohama i u aktuelnoj modi | ||
Sposobnost interpretirati tendencije iz modnih izvještaja | Tendencije mode u pogledu materijala, oblika, linije i boje |
3. Stručni račun
3.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red. br. |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
|||
I. |
II. |
III. |
Ukupno |
||
1. |
Matematičke i računske osnove |
70 |
- |
- |
70 |
2. |
Izračunavanje plaća |
- |
10 |
8 |
18 |
3. |
Izračunavanje materijala |
- |
10 |
19 |
29 |
4. |
Izračunavanje vlastitih troškova |
- |
15 |
- |
15 |
5. |
Izračunavanje kamata |
- |
- |
5 |
5 |
UKUPNO SATI |
70 |
35 |
32 |
137 |
3.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
I. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Računske operacije | Osnovne računske operacije:
Razlomak, postotak, proporcionalnost, osnovne jedinice mjere i veličine te njihova pretvorba, računski obuhvat pojedinih tehnoloških faza, tabelarni prikazi, obrazloženje rezultata računanja |
Udjeli masa u mješavinama vlakana, finoća pređe i konca, preračunavanje numeracija, gustoća tkanine, masa robe (tekući i kvadratni metar) gustoća pletiva, izračunavanje materijala za proizvodnju odjeće (količina, masa, troškovi) usporedno izračunavanje |
II. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Izračunavanje materijala | Računski obuhvati tehnološke činjenice | Tkanine i pletiva: utrošak materijala s obzirom na gustoću,
širinu, dužinu i masu robe po tekućem i kvadratnom metru.
Oplemenjivanje:
|
2. |
Izračunavanje plaće | Izračunati utrošak radnog vremena i plaću | Vrijeme proizvodnje jednog izratka, radno vrijeme šivanja
uzimajući u obzir zadano vrijeme i broj komada.
Plaću po komadu, satu, datu i mjesecu (bruto i neto plaća) |
3. |
Izračunavanje troškova | Poznavanje sastava materijalnih troškova, troškova izrade | Pojedinačni materijalni troškovi, zajednički materijalni troškovi |
Izračunati troškove jednog izratka ili proizvodne serije | Pojedinačni troškovi izradbe uzimajući u obzir plaću i vrijeme, zajednički troškovi izrade, ukupni troškovi izrade |
III. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. | Izračunavanje materijala | Izračunavanje materijala i pribora | Potrebna količina materijala za izratke i proizvodne serije
|
Izračunavanje otpada materijala | Izračunavanje potrebne količine materijala za proširenu obradbu kod nabora izvana i različitog materijala, utrošak proizvodno tehničkog i modnog pribora za pojedine komade i serije, izračunavanje otpada materijala (apsolutne i relativne vrijednosti) | ||
Razdioba udaljenosti i plohe | Broj dugmadi, razmak između dugmadi. Međuprostori kod uzoraka | ||
2. | Izračunavanje plaća | Izračunavanje raznih vrsta plaća | Plaće po vremenu, plaće po akordu. plaće po premiji, plaće po grupama, porezi |
3. | Izračunavanje kamata | Izračunavanje kamata | Kamate, glavnica, kamatna stopa, rok |
IV. NASTAVNI PLAN NAUKOVANJA
Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za savladavanje znanja i vještina koji su neophodni za ovo zanimanje kao i na duljini trajanja nastave u pojedinoj školskoj godini.
Nastavni plan
Nastavni predmeti |
Sati godišnje |
||
I. |
II. |
III. |
|
A. Praktični dio naukovanja |
1080 |
1080 |
960 |
B. Stručno-teorijski dio naukovanja |
280 |
280 |
256 |
1. Tehnologija zanimanja |
140 |
175 |
128 |
2. Tehnološke vježbe |
70 |
70 |
96 |
3. Stručni račun |
70 |
35 |
32 |
UKUPNO A + B |
1360 |
1360 |
1216 |
V. METODIČKE NAPOMENE
Nastavni program naukovanja je okvirni, pa će svaka obrtnička škola zajedno s obrtnicima izraditi izvedbene programe. Pri tome se mora voditi računa da zanimanje obuhvaća više vrsta obrta (krojač muških odijevnih predmeta, krojač ženskih odijevnih predmeta, krojač rublja), pa nastaju programske razlike koje je potrebno prevladati radi cjelovitog stjecanja zanimanja. O tome se je vodilo računa i kod izrade okvirnih programa, a posebno praktičnog dijela naukovanja.
Praktični dio naukovanja, tehnologija struke, tehnološke vježbe i stručni račun programirani su tako da čine cjelinu u kojoj se sdržaji međusobno nadopunjuju.
U odabiru sadržaja nastavnog programa korišten je princip egzemplarnosti. Pri izradbi izvedbenog programa treba uvažavati specifičnosti radionica u školi i obrtničkih radionica ne narušavajući pri tom osnovnu strukturu okvirnog programa. Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a sadržaj se raspoređuje sukladno školskom kalendaru.
Izvedbenim programom konkretno treba reći koji se dio programa izvodi u školi, odnosno školskoj radionici, a koji kod obrtnika.
Preporuča se naučnike podijeliti u skupine i odrediti raspored i boravak svake pojedine skupine u školi s tim da se utvrdi vremenski blok za boravak u školi i kod obrtnika s kojim naučnik ima sklopljen ugovor o naukovanju. Dimenzija bloka uvjetovana je vremenom potrebnim za ostvarivanje teorijskog dijela naukovanja i vježbi kao i vremenom potrebnim za realizaciju razlike praktičnog dijela programa u školskoj radionici.
Praktični dio programa treba najvećim dijelom realizirati kod obrtnika. Stručni učitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi učenik vodi dnevnik rada.
Teorijski dio naukovanja i vježbe ostvaruju nastavnici s visokom stručnom spremom koji su završili studij na fakultetu odjevnog smjera, odnosno tekstilnog, za odgovarajuća područja programa. To pretpostavlja timski rad s unutarnjom podjelom rada prema znanju i sposobnostima pojedinog stručnjaka.
VI. POMOĆNIČKI ISPIT
Ispit se sastoji iz praktičnog i teorijskog dijela.
Okvirni sadržaj praktičnog dijela ispita kojim ispitanik dokazuje stečena praktična znanja i vještine, može se definirati ovako:
Sadržaji teorijskog dijela ispita utvrđuju se iz područja stručnog računa, tehnologije struke i tehnoloških vježbi. Tako, na primjer, ispitna pitanja se mogu formulirati iz ovih sadržaja:
Klasa: 311-01/96-01/674
Urbroj: 526-01-96-18
Zagreb, 23. kolovoza 1996.
Ministar
Davor Štern, v. r.