Internet i poslovne usluge za poduzetnike Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave. Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice. Link za opširnije informacije o izradi web stranica |
||
Na temelju članka 39. stavka 2. Zakona o obrtu ("Narodne novine", br. 77/93), ministar gospodarstva, uz prethodno pribavljeno mišljenje Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra prosvjete i športa donosi
I. DVOJNI SUSTAV OBRAZOVANJA ZA POTREBE OBRTNIŠTVA
Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost općeobrazovnog od stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa naukovanja.
Nastava stručno-teorijskih sadržaja naukovanja ostvaruje se u obrtničkoj i drugim srednjim strukovnim školama. Praktični dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtničkoj školi. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke. Kako su obrtnička zanimanja vrlo raznolika nemoguće je propisati jednoobrazni pristup organiziranju i izvođenju nastave pa je naukovanje moguće organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rješenja, uzimajući u obzir posebnosti pojedinih zanimanja, a što se utvrđuje izvedbenim programom.
Modeli organizacije nastave vrlo su često bitno različiti od modela koji se primijenjuju za općeobrazovne sadržaje.
Ovi načini omogućuju veću racionalnost obrazovanja. Važna je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je završetak naukovanja odvojen od općeobrazovnog dijela programa.
Naukovanje završava polaganjem pomoćničkog ispita.
II. OPĆI I POSEBNI CILJEVI OBRAZOVANJA
Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućuju polazniku da po završetku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.
U skladu s navedenim određuju se sljedeći opći ciljevi naukovanja:
Kao posebni ciljevi obrazovanja za zanimanje mehaničara poljoprivrednih strojeva određuju se:
Predmet stručnog obrazovanja su sljedeće vještine i znanja:
III. NASTAVNI PROGRAM NAUKOVANJA
A. Praktični dio naukovanja
Redni broj |
Opis obrazovanja (posebni ciljevi) |
Znanja i vještine koje se moraju usvojiti (sadržaji programa) |
Raspored po polugodištima |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
|||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |||
1. |
Obrazovanje i njegova organizacija | Ustrojstvo i organizacija obrazovnog procesa. Zanatsko obrazovanje | + | + | + | + | + | + |
2. |
Zaštita na radu i sprječavanje nesreća | Smjernice, upute i propisi nositelja zakonskog osiguranja
Primjeniti propise o sigurnosti na radu Značajni propisi o sprječavanju požara i uporaba uređaja za zaštitu i gašenje požara Paziti na opasnosti od otrova, para i plinova Istaći značajne propise o zaštiti na radu i održavanju čistog zraka Navesti onečišćenje okoliša uvjetovano radnim mjestom i doprinijeti njegovom smanjivanju |
+ + + + + + |
+ + + + + + |
+ + + + + + |
+ + + + + + |
+ + + + + + |
+ + + + + + |
3. |
Tehničko crtanje - čitanje, primjena i izradba tehničkih nacrta | Čitati i primijeniti oznake
Čitati i primijeniti tehničke nacrte, upute, kataloge, tablice i dijagrame |
+ + |
+ + |
||||
Poznavati norme i standardizacijn
Rukovati s nositeljima podataka Čitati i primjenjivati tehničke nacrte, posebne upute za održavanje, ispitivanje, traženje grešaka, montažu i demontažu i podešavanje mehaničkih, hidrauličkih, električnih i elektroničkih skupina i sustava Čitati i primjenjivati radne i operacijske liste Čitati i primijeniti natpise i oznake Odabrati liste rezervnih dijelova ovisno o tipu vozila, strojeva, aparata i uređaja, odrediti rezervne dijelove prema radnom nalogu Napraviti protokole mjerenja i ispitivanja, informativne liste o uporabi, funkciji i održavanju vozila, strojeva, aparata i uređaja za poljoprivredu, šumarstvo, vrtlarstvo, graditeljstvo i komunalije |
+
+ |
+
+ |
+ + + + + |
+ + + + + |
||||
4. |
Mjerenje, kontrola i ispitivanje | Ispitati točnost oblika i dimenzija dijelova
Ispitati ravnine proizvoda Ispitati površinu na trošenje i oštećenje Mjeriti dužine s nepomičnim i pomičnim mjerilima Mjeriti kuteve s običnim i univerzalnim kutomjerom Mjeriti fizikalne i električne veličine prema uputama Mjeriti i ispitivati odstupanje od oblika i položaja pomoću pomičnog mjerila, mjerne ure i kontrolnih mjerki Mjeriti i ispitivati količine za transport |
+
+ + + + + |
+
+ + + + + |
+ + |
+ + |
||
5. |
Spajanje dijelova | Ispitati svojstva površine dijelova koje treba spojiti toleranciju
oblika te namjestiti položaj za montažu
Spojiti i osigurati dijelove pomoću matica, vijaka, elemenata za osiguranje prema redoslijedu spajanja i okretnom momentu nagiba Izraditi spojeve pomoću klinova i zatika Spajati dijelove hladnim zakivanjem Izbor alata i materijala za lemljenje Priprema alata i dijelova za lemljenje Lemiti limove i profile iz različitih materijala Lijepiti dijelove iz različitih materijala Napraviti spojeve s vijcima prema predlošku obzirom na točnost položaja, redoslijed, zakretni moment, nagiba, stupnjeve nagiba i osiguranje Napraviti spojeve utiskivanjem i rastezanjem Napraviti priključne i utične spojeve Napraviti pokretne cijevne i gumene spojeve s obzirom na transportne medije, pritisak i temperaturu Pripremiti površine za slijepljivanje Odabrati ljepilo prema materijalu i zahtjevima za lijepljenje spojeva Lijepiti dijelove iz različitih materijala obzirom na zahtjeve kvalitete |
+ + + + + + + + |
+ + + + + + + + |
+ + + + + + + |
+ + + + + + + |
||
6. |
Ručna obradba | Crtanje, otočkavanje i označavanje
Ručno turpijanje i pilenje:
Ravnati limove cijevi i profile Savijati limove, cijevi i profile Izraditi cijevne navoje Cijevi i profile savijati (toplo i hladno) Savijanjem podešavati cijevi, limove i profile Izrađivati dijelove različitih oblika iz limova, cijevi i profila |
+ + + |
+ + + |
+ + + + |
+ + + + |
||
7. |
Strojna obradba | Pripremiti stroj za obradbu, odabrati sredstvo za podmazivanje
i hlađenje
Odabrati alat prema postupku obradbe i materijalu Učvrstiti alat i izradak Bušiti i upustiti provrte prema nacrtu i oznakama Rezati dijelove s ručnim ili učvršćenim strojevima Oštriti alat Izbor režima rada (brzina rezanja, broj okretaja i posmak i alata za obradbu) Izraditi dijelove različitih materijala glodanjem i tokarenjem do točnosti 0,1 mm Rezati limove i profile iz čelika, željeznih i drugih materijala ručno vođenim strojevima i učvršćenim škarama |
+ + + + + + |
+ + + + + + |
+ + + + |
+ + + + |
||
8. |
Održavanje dijelova | Obradba površina:
nanijeti sredstvo za zaštitu od korozije na pripremljene površine Uporaba sredstava za hlađenje i podmazivanje Uporaba pogonskog goriva Kontrolirati i ispitati funkcije
- ispitati električne vodove s obzirom na izolaciju Izgraditi i ugraditi dijelove i skupine prema uputama |
+ + + + + + |
+ + + + + + |
||||
Održavanje vozila, strojeva, aparata i uređaja za poljoprivredu, šumarstvo, vrtlarstvo, graditeljstvo i komunalije | Kontrolirati ulje motora i mjenjača, sredstvo za podmazivanje,
hlađenje i rashlađivanje prema uputama
Ispitati baterije Podmazati i konzervirati dijelove vozila, strojeva, aparata i uređaja Kontrolirati, čistiti i redovito mijenjati filtere, sito i separatore Kontrolirati mehaničke spojeve Kontrolirati električne dijelove i vodove Podesiti kut, rad, pritisak i frekvenciju okretaja i moment nagiba Kontrolirati, dopuniti i mijenjati ulje u kočnicama i hidraulici Ispitati uređaje za brtvljenje |
+ + + + + + + + + |
+ + + + + + + + + |
|||||
9. |
Zavarivanje, lemljenje i odvajanje | Pripremiti proizvode ili dijelove za zavarivanje
Zavariti čelične limove taljenjem Zavariti preklopne šavove Zavariti I - šavove na čelične limove i profile debljine 1 do 3 mm Napraviti bočne spojeve za zavarivanje pomoću električnog rezača i brusilice Zavariti taljenjem likove, profile i cijevi različitih materijala Spajati limove, profile i cijevi zavarivanjem zaštitnim plinom Ispitati zavarene šavove Odabrati alat za lemljenje, lemilo i pastu prema svojstvima i primjeni Meko i tvrdo lemiti limove profile i cijevi različitih materijala Odvajati limove, profile i cijevi s ručnim električnim škarama |
+
+ + + + |
+
+ + + + |
+ + + + + + |
+ + + + + + |
||
10. |
Elektrotehnika i elektronika | Čitati planove spajanja i priključivanja
Mjeriti istosmjerni napon, struju i otpore u serijskom i paralelnom spoju Razlikovati električne i elektroničke elemente i skupine te opisati funkcije Mjerenjem ispitati električne i elektroničke elemente ili skupine u osnovnim spojevima Pripremiti električne vodove i priključna mjesta Spojiti električne vodove prema shemi spajanja Priključiti električne i elektroničke dijelove i skupine |
+ + + + + + + |
+ + + + + + + |
||||
Načiniti spojeve s električnim i elektroničkim dijelovima | + |
+ |
||||||
11. |
Hidraulika i pneumatika | Čitati i skicirati sheme spajanja
Mjeriti, ispitivati i podešavati pritisak u hidrauličkim i pneumatskim sustavima Napraviti, priključiti i ispitati hidrauličke i pneumatske spojeve prema uputama, crtežima i planovima spajanja Rastaviti i sastaviti hidrauličke i pneumatske dijelove i skupine |
+ + + |
+ + + |
+ |
+ |
||
12. |
Demontaža (rastavljanje) i montaža (sastavljanje) dijelova, grupa i sustava na vozilima, strojevima, aparatima i uređajima za poljoprivredu, šumarstvo, vrtlarstvo, graditeljstvo i komunalije | Demontaža (rastavljanje):
Priprema za montažu:
Montaža:
|
+ + + + + |
+ + + + + |
||||
13. |
Ispitivanje, podešavanje i priključivanje mehaničkih hidrauličkih, pneumatskih, električnih i elektroničkih sustava i uređaja | Pripremiti inspekciju (pregled) s obzirom na pogonske i sigurnosno
tehničke propise
Ispitati dijelove nosila, strojeva, aparata i uređaja s obzirom na trošenje i oštećenja i ocijeniti njihovu funkcionalnost Kontrolirati funkciju grupa i sustava s obzirom na ispuštanje plinova i buku Kontrolirati sigurnosne uređaje i osigurati njihovu funkciju Ispitati i podesiti doziranje uređaja za zaštitu bilja i gnojenje s obzirom na zaštitu okoliša Ispitati i podesiti mehaničke uređaje Ispitati ležajeve (prenapregnutost, bočnu zračnost i moment trenja) Odrediti pritisak kompresije i usporediti sa zadanom vrijednosti Ispitati uređaj ubrizgavanja na disel motoru i podesiti ga Ispitati funkciju, upravljanje, temperaturu, pritisak, položaj i broj okretaja Ispitati ventile i podesiti ih Ispitati brtvljenje hidrauličkih i pneumatskih skupina i sustava Ispitati i podesiti sustave kočnica Mjeriti i podesiti špur Staviti u pogon strojeve, aparate i uređaje |
+ + + + + + + + + + + + + + + |
+ + + + + + + + + + + + + + + |
||||
14. |
Ispitati ispušne plinove i uređaje za smanjenje ispuštanja štetnih tvari | Odrediti stvarnu vrijednost sastava ispušnih plinova i usporediti
ih sa zadanim vrijednostima
Sastav štetnih ispušnih tvari podesiti na zadanu vrijednost |
+ + |
+ + |
||||
15. |
Stavljanje u pogon dijelova, skupina i sustava na vozilima, strojevima, aparatima i uređajima za poljoprivredu, šumarstvo, vrtlarstvo, graditeljstvo i komunalije | Izmjeriti i staviti u pogon stalne dijelove i skupine
Demontirati i montirati dijelove pomoću dizalica i uređaja za montažu s obzirom na stavljanje u pogon Staviti motor u pogon Staviti u pogon sustave za hlađenje, zračenje i grijanje Staviti u pogon pomoćne uređaje Staviti u pogon rasplinjača i uređaja za uštrcavanje Staviti u pogon uređaja za osvjetljivanje, upozoravanje, signalnih uređaja, električnih i elektroničkih uređaja Staviti u pogon uređaje i sustave za prijenos snage Staviti u pogon generator i uređaj za polazak Staviti u pogon vozni agregat Montirati kotače i gume |
+ + + + + + + + + + + |
+ + + + + + + + + + + |
||||
16. |
Instaliranje uređaja za rad na polju, dvorištima ili unutrašnjosti zgrade | Podesiti i ispitati mjesto za postavljanje i učvršćivanje
uređaja
Spojiti i priključiti vodove Ugraditi armature i opskrbne tehničke uređaje |
+ + + |
+ + + |
||||
Dopremiti zaštitne uređaje
Ispitati i podesiti dijelove uređaja (armature, mjerne, regulacione, sigurnosne i transportne) Ispitati i staviti u pogon uređaje prema tehničkim uputama i uvjetima Odrediti pogonske podatke kod stavljanja u pogon, usporediti sa zadanim vrijednostima i podesiti ih na stvarne vrijednosti |
+ + + + |
+ + + + |
||||||
17. |
Ispitivanje električnih priključaka | Ispitati strujne priključke na vanjskim i unutrašnjim uređajima
Ispitati područje malog napona na vozilima, strojevima i aparatima:
|
+ + + + + + + |
+ + + + + + + |
||||
18. |
Opremanje i izmjena opreme s dodatnim dijelovima i uređajima | Uskladiti i ugraditi dijelove formi lima i profila
Napraviti dijelove lima i profila prema crtežima i osobnim skicama, naročito za okvir vozila i pokrov |
+ + |
+ + |
||||
Odrediti pribor i uređaje prema tehničkim nacrtima za tipove
vozila i strojeva
Ugraditi pribor i dodatne uređaje i ispitati funkciju |
+ + |
+ + |
||||||
19. |
Ocjena šteta na vozilima, strojevima, aparatima i uređajima za poljoprivredu, šumarstvo, graditeljstvo i komunalije | Ispitati i popisati štete na vozilima, strojevima, aparatima
i uređajima na temelju podataka od kupca
Utvrditi štete na vozilima, strojevima, aparatima i uređajima na temelju pregleda i kontrole buke, te sastavljanje zapisnika |
+ + |
+ + |
||||
20. |
Kontrola provedenih radova | Kontrolirati održavanje i montažne radove s obzirom na prometnu
i pogonsku sigurnost vozila, strojeva, aparata i uređaja
Uočiti i zapisnički konstatirati (utvrditi) štete na graničnim dijelovima i skupinama kod održavanja Pripremiti vozila, strojeve, aparate i uređaje za predaju kupcima - vlasnicima |
+ + + |
+ + + |
B. Stručno-teorijski dio naukovanja
1. Tehnologija zanimanja
1.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red. br. |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
|||
I. |
II. |
III. |
Ukupno |
||
1. |
Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno trošenje energije |
35 |
40 |
- |
75 |
2. |
Tehnički materijali |
70 |
- |
- |
70 |
3. |
Radni postupci |
35 |
135 |
128 |
298 |
UKUPNO SATI |
140 |
175 |
128 |
443 |
1.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
I. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno trošenje energije | Opći pregled zaštite, zaštitne mjere pri radu | Svrha i zadaci zaštite pri radu, čovjek i rad, ekonomski gubici oštećenja ljudskog organizma pri radu, organizacija provođenja sigurnosnih mjera pri radu, propisi i njihova primjena, uzorci ozljeda i organizacija prve pomoći |
2. |
Tehnički materijali | Osnovna znanja o tehničkim materijalima | Osnove metalografije, svojstva metala i njihova ispitivanja |
Toplinska obradba materijala sa stajališta uporabe | Žarenje
Kaljenje:
|
||
Osnovne odrednice za izbor tehničkih materijala za dijelove i skupine dijelova i sustava na vozilima, strojevima, aparatima, uređajima | Izbor metalnih materijala:
Izbor plastičnih materijala
Ekonomičnost u primjeni tehničkih materijala |
||
3. |
Radni postupci | Tehnika razdvajanja i spajanja | Razdvajanje, lemljenje, zavarivanje i lijepljenje |
II. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno trošenje energije | Znanja o pretvorbi energije i korištenju energije | Načela pretvorbe oblika energije
Mogućnost racionalnog korištenja energije Goriva, maziva, voda |
2. |
Radni postupci | Znanja o strojevima | Osnove stopnih strojeva. Motori s unutarnjim izgaranjem. Pogonski i radni rotacijski strojevi. Prijenos snage na vozila, strojeve i uređaje |
III. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Radni postupci | Znanja o elementima strojeva vozila, aparata i uređaja | Vrste i namjena dijelova vozila strojeva, aparata i uređaja |
Znanja o prijenosu snage | Prijenos snage na vozila, strojeve, aparate i uređaje za poljoprivredu, šumarstvo, vrtlarstvo, graditeljstvo i komunalije | ||
Ugradbeni elementi | Dijelovi prema funkcionalnoj ugradnji, skupine s obzirom na pojedinačne i skupne funkcije sustava, uređaja ili strojeva | ||
Osnovna znanja o upravljačkoj tehnici | Hidraulički, pneumatski i mehanički sustavi upravljanja |
2. Tehnološke vježbe
2.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red. br. |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
|||
I. |
II. |
III. |
Ukupno |
||
1. |
Tehničko crtanje, skice, tablice i dijagrami, radni i završni planovi, norme |
70 |
- |
- |
70 |
2. |
Tehnički podaci, pogonske vrijednosti i propisi |
- |
25 |
- |
25 |
3. |
Postupci kod montaže, ispitivanja funkcija i stavljanja u pogon uređaja i sustava |
- |
45 |
96 |
141 |
UKUPNO SATI |
70 |
70 |
96 |
236 |
2.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
I. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Tehničko crtanje, tablice i dijagrami, radni i završni planovi, norme | Sposobnost prikazivanja jednostavnih dijelova | Standardi za izradbu tehničkih crteža, predočavanje oblika, prostorno predočavanje, presjeci, kotiranje |
Znanje o simbolima | Simboli sredstava za spajanje, simboli za zavarivanje, simboli sredstava za okretno gibanje i prijenos snage | ||
Znanje o konstruiranju | Elementi konstruiranja | ||
Izbor propisane radne i tehnološke dokumentacije | Osnovna tehnološka i radna dokumentacija, analiza odabranog tehnološkog procesa | ||
Zadaci i analiza vremena | Izvršenje normi i njihova realnost |
II. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Tehnički podaci, pogonske vrijednosti i propisi | Izbor podloga za utvrđivanje tehnološkog procesa | Uzorni procesi, podaci o režimima rada, elementi vremena izrade, kartoteka, plan poduzeća |
2. |
Postupci kod montaže, ispitivanja i stavljanja u pogon sustava precizne mehanike | Znanja o postupcima montaže | Radni i završni planovi, planovi spajanja i funkcionalni
planovi
Ocjenjivanje tehničkih podataka za montažu |
III. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Postupci kod montaže, ispitivanja i stavljanja u pogon uređaja i sustava | Osnove obradbe podataka | Sastaviti, unijeti, testirati, promijeniti i optimirati programe.
Ograničavanje i korigiranje pogreške u programima |
Stavljanje u pogon dijelova, skupina i sustava na vozilima, aparatima i uređajima | Tehnički podaci, pogonske vrijednosti i propisi za:
|
3. Stručni račun
3.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red. br. |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
|||
I. |
II. |
III. |
Ukupno |
||
1. |
Temelji matematike |
40 |
- |
- |
40 |
2. |
Dužina, kut, površina, volumen |
30 |
- |
- |
30 |
3. |
Masa, sila, zakretni moment, brzina, broj okretaja, ubrzanje |
- |
35 |
- |
35 |
4. |
Rad, učinak, stupanj djelovanja |
- |
- |
16 |
16 |
5. |
Vrijeme dovršenja, radno vrijeme, nagrade i materijal |
- |
- |
16 |
16 |
UKUPNO SATI |
70 |
35 |
32 |
137 |
3.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
I. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Temelji matematike | Vještine u radu s računskim operacijama | Množenje, dijeljenje, nastavak množenja i dijeljenja neke
temeljne formule, kvadratni korijen. Kružnica, krug, pravilni poligoni |
Vještine u radu s jednadžbama | Jednostavne jednadžbe prvog stupnja, izmjena formula | ||
Sposobnost računanja s potencijom broja deset | Potencija broja deset, shvaćanje i procjena rezultata | ||
2. |
Dužina, kut, ploha, volumen | Znanja o računanju dužine, kuta, površine, volumena | Dužinske mjere površinske mjere, prostorne (volumenske) mjere, kutne mjere |
II. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Masa, sila, zakretni moment Brzina, ubrzanje |
Sposobnost gospodarskog računanja u pogonu | Sila, zakretni moment, gibanje -općenito, izračunavanje ekonomičnih brzina i broja okretaja |
Broj okretanja | Karakteristične veličine vozila, strojevi, aparati i uređaji | Broj okretaja, radni dijagram, iskoristivost i ekonomičnost stropnih mehanizama |
III. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Rad, učinak, stupanj djelovanja | Iskoristivost nekog procesa | Rad, učinak (snaga), iskoristivost (stupanj korisnosti), kinetička i potencijalna energija |
2. |
Vrijeme dovršenja, radno vrijeme, nagrade i materijal | Gospodarsko računanje vremena izradbe materijala i pomoćnih materijala | Zadaci i analiza vremena izradbe i montaže. Sastavni elementi za računanje vremena izradbe, izvršenje normi i njihova realnost, iskoristovost materijala. |
IV. NASTAVNI PLAN NAUKOVANJA
Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za savladavanje znanja i vještina koji su neophodni za ovo zanimanje kao i na duljini trajanja nastave u pojedinoj školskoj godini.
Nastavni plan
Nastavni predmeti |
Sati godišnje |
||
I. |
II. |
III. |
|
A. Praktični dio naukovanja |
1080 |
1080 |
960 |
B. Stručno-teorijski dio naukovanja |
280 |
280 |
256 |
1. Tehnologija zanimanja |
140 |
175 |
128 |
2. Tehnološke vježbe |
70 |
70 |
96 |
3. Stručni račun |
70 |
35 |
32 |
UKUPNO A + B |
1360 |
1360 |
1216 |
V. METODIČKE NAPOMENE
Nastavni program naukovanja je okvirni, pa će svaka obrtnička škola zajedno s obrtnicima izraditi izvedbene programe. Pri tome se mora voditi računa da zanimanje obuhvaća više vrsta tehnoloških cjelina (različita vozila, strojeve, aparate, uređaje) koji ne realiziraju svi obrtnici u cjelini pa nastaju programske razlike koje je potrebno prevladati radi cjelovitog stjecanja zanimanja.
Praktični dio naukovanja, tehnologija zanimanja i stručni račun programirani su tako da čine smisaonu cjelinu u kojoj se sadržaji međusobno nadopunjuju.
U odabiru sadržaja nastavnog programa korišten je princip egzemplarnosti. Pri izradbi izvedbenog programa treba uvažavati posebitost radionica u školi i obrtničkih radionica ne narušavajući pri tom osnovnu strukturu okvirnog programa. Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a sadržaj se raspoređuje sukladno školskom kalendaru.
Izvedbenim programom konkretno treba reći koji se dio programa izvodi u školi, odnosno školskoj radionici, a koji kod obrtnika.
Preporuča se podijeliti naučnike u skupine i odrediti raspored i boravak svake pojedine skupine u školi s tim da se utvrdi vremenski blok za boravak u školi i kod obrtnika s kojim naučnik ima sklopljen ugovor o naukovanju. Dimenzija bloka uvjetovana je vremenom potrebnim za ostvarivanje teorijskog dijela naukovanja i vježbi kao i vremenom potrebnim za realizaciju razlike praktičnog dijela programa u školskoj radionici.
Praktični dio programa treba najvećim dijelom realizirati kod obrtnika. Stručni učitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi učenik vodi dnevnik rada.
Teorijski dio naukovanja i vježbe ostvaruju nastavnici s visokom stručnom spremom koji su završili studij strojarstva (dipl. ing. strojarstva ili prof. strojarstva). To pretpostavlja timski rad s podjelom rada prema znanju i sposobnostima pojedinih stručnjaka ili personalna koncentracija stručnjaka za teorijski rad, vježbe i praktični dio programa.
VI. POMOĆNIČKI ISPIT
Ispit se sastoji iz praktičnog i teorijskog dijela.
Okvirni sadržaji praktičnog dijela ispita kojim ispitanik dokazuje stečena praktična znanja i vještine može se definirati ovako:
U praktičnom dijelu treba ispitanik u ukupno jedanaest sati izraditi pet stručnih radova i u ukupno tri sata dvije radne probe. Posebno dolaze u obzir:
Kao radna proba dolazi u obzir:
Sadržaji iz teorijskog dijela programa (ispita) utvrđuju se iz područja tehnologije struke, stručnog računa i planiranja rada (tehnološke vježbe). Tako, na primjer, ispitna pitanja se mogu formulirati iz ovih sadržaja:
Klasa: 311-01/96-01/674
Urbroj: 526-01-96-23
Zagreb, 23. kolovoza 1996.
Ministar
Davor Štern, v. r.