Internet i poslovne usluge za poduzetnike Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave. Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice. Link za opširnije informacije o izradi web stranica |
||
Na temelju članka 39. stavka 2. Zakona o obrtu ("Narodne novine", br. 77/93), ministar gospodarstva, uz prethodno pribavljeno mišljenje Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra prosvjete i športa donosi
I. DVOJNI SUSTAV OBRAZOVANJA ZA POTREBE OBRTNIŠTVA
Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost općeobrazovnog od stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa naukovanja.
Nastava stručno-teorijskih sadržaja naukovanja ostvaruje se u obrtničkoj i drugim srednjim strukovnim školama. Praktični dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtničkoj školi. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke. Kako su obrtnička zanimanja vrlo raznolika nemoguće je propisati jednoobrazni pristup organiziranju i izvođenju nastave pa je naukovanje moguće organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rješenja, uzimajući u obzir posebnosti pojedinih zanimanja, a što se utvrđuje izvedbenim programom.
Modeli organizacije nastave vrlo su često bitno različiti od modela koji se primijenjuju za općeobrazovne sadržaje.
Ovi načini omogućuju veću racionalnost obrazovanja. Važna je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je završetak naukovanja odvojen od općeobrazovnog dijela programa.
Naukovanje završava polaganjem pomoćničkog ispita.
II. OPĆI I POSEBNI CILJEVI OBRAZOVANJA
Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućuju polazniku da po završetku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.
U skladu s navedenim određuju se sljedeći opći ciljevi naukovanja:
Kao posebni ciljevi naukovanja za zanimanje mesara određuju se:
III. NASTAVNI PROGRAM NAUKOVANJA
A. Praktični dio naukovanja
1. Osnovno obrazovanje
I. GODINA NAUKOVANJA
Redni broj |
Opis obrazovanja (posebni ciljevi) |
Znanja i vještine koje se moraju usvojiti (sadržaj programa) |
Raspored po polugodištima |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
|
1 | 2 | |||
1. |
Zaštita na radu, sprječavanje nesreća, zaštita okoliša, racionalno korištenje energije | Upoznavanje s pravnim propisima osiguranja u slučaju nesreća,
upoznavanje s tiskanicama s uputama
Primjenjivati propise o zaštiti na radu vezane uz zanimanje u tijeku rada Opisati ponašanje koje može prouzročiti nesreću, navesti tipične izvore nesreća kao i situacije u kojima se nesreće u zanimanju najčešće događaju Opisati opasnosti pri rukovanju strujom Znati važne propise o sprječavanju požara i o uređajima za zaštitu od požara Navesti moguće opasnosti koje nastaju pri rukovanju otrovima, plinovima i lakozapaljivim materijalima Opisati poželjna ponašanja kod nesreća i primjenu mjera prve pomoći Navesti zagađenja okoliša koja su uzrokovana proizvodnjom, mogućnosti smanjenja i izbjegavanje zagađenja Primjenjivati sredstva za dezinfekciju i suzbijanje štetočina u skladu s odgovarajućim propisima Uklanjati otpatke u skladu s propisima Znati vrste energije koje se koriste u obrtu |
|
|
2. |
Higijenske mjere | Objasniti značenje higijene pri radu
Radno mjesto držati uredno i stalno održavati čistoću Nositi radnu odjeću Pridržavati se zakonskih propisa o higijeni |
|
|
3. |
Primjena propisa o živežnim namirnicama | Poznavati propise o odabiru stoke za klanje, propise o živežnim
namirnicama, propise o obilježavanju živežnih namirnica, označavanju cijena,
pakiranju mesa
Znati sva načela o mesu, skladištenju mesa, mesnim prerađevinama, Navesti propise koji vrijede za ugostiteljsku djelatnost |
|
|
4. |
Poznavanje obrtničke radionice | Opisati ustroj i zadaće obrtničke radionice
Detaljno prikazati proizvodnju u radionici Opisati svoja prava i dužnosti koja proizlaze iz ugovora o naukovanju i radnog zakonodavstva |
+ + |
+ + |
5. |
Rukovanje strojevima i uređajima | Opisati način rada strojeva, uređaja i postrojenja koja se
koriste u zanimanju
Rukovati alatima i brinuti o njihovom održavanju (čistoći i stavljanju na za to predviđeno mjesto) Rukovati, čistiti i održavati uređaje u radionici odnosno školi Znati izabrati odgovarajuća sredstva za čišćenje i njegu Rukovati strojevima, čistiti i održavati strojeve (u skladu s propisima o higijeni) |
+ + + + |
+ |
6. |
Skladištenje sastojaka (dodaci, crijeva za kobasice, ambalaža za pakiranje) | Uređaji za skladištenje, vrste i postupci skladištenja
Znati vrste, karakteristike i uporabu crijeva za kobasice Preuzimati robu, znati provjeriti težinu i količinu robe, skladištiti začine, dodatke, crijeva za kobasice Skladištiti ambalažu za pakiranje |
+ + |
+
+ |
7. |
Rasjecanje i pripravljanje cijelih životinja | Komadati i odvajati svinjske polovice u šunke, filete, komade
za kotlete, vratinu, trbuh, potrbušinu, salo, slaninu, glavu, lopaticu,
svinjski but, nožice
Odvajati meso od kostiju Odvajati žile i kožu |
+ |
+ + + |
8. |
Sastav, svojstva i zrelost mesa | Razlikovati goveđe, svinjsko, teleće i janjeće meso
Označiti komade mesa Procjeniti kvalitetu mesa |
+
+ + |
|
9. |
Proizvodnja kobasica za kuhanje | Odabrati sirovine
Puniti i vezivati smjesu za kobasice za kuhanje (hrenovke i slične kobasice) |
+ | + |
10. |
Ocjena mesnih proizvoda | Navesti oznake za kvalitetu mesa | + | |
11. |
Skladištenje mesa i mesnih proizvoda | Objasniti utjecaj svjetla, vlage i temperature na trajnost
proizvoda
Zamrzavati meso i mesne proizvode Izabrati ambalažu za vakum pakiranje Vakumski pakirati meso i mesne proizvode |
+ + |
+ + |
2. Posebno stručno obrazovanje
II. i III. GODINA NAUKOVANJA
Redni broj |
Opis obrazovanja (posebni ciljevi) |
Znanja i vještine koje se moraju usvojiti (sadržaj programa) |
Raspored po polugodištima |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
|||
3 | 4 | 5 | 6 | |||
1. |
Rukovanje i briga o strojevima, uređajima i alatima | Briga o strojevima, uređajima i alatima - čišćenje, održavanje i manja preuređenja u skladu s propisima | + |
+ |
||
2. |
Začini i dodaci za kobasice | Objasniti svojstva i djelovanje začina i dodataka
Rukovati crijevima za kobasice |
+
+ |
|||
3. |
Ocjena mesa | Navesti kategorije životinja
Svrstati polovice i četvrtine mesa u kategorije Odrediti sve vrste mesa u skladu sa zadanim karakteristikama Odrediti spol životinje prema sekundarnim oznakama, naročito prema obliku tijela, ključnim kostima, prstenastim mišićima, preponama i debljini Ocijeniti hrskavicu, kosti, masnoću i boju mesa kao obilježje starosti Pronaći nedostatke na mesu Navesti uporabu dijelova mesa |
+
+ + + |
+ |
+ |
+ |
4. |
Rasjecanje i priprava cijelih životinja, polovica i četvrtina | Rasjeći i odvojiti prednju goveđu četvrtinu u plećku, prsa,
donji dio vrata, pržolicu, goveđu pečenicu s vratinom i vratinu
Odvojiti goveđu plećku i prsa Rasjeći i odvojiti stražnju goveđu četvrtinu na but, filet (bubrežnjak), roastbeef, potrbušinu Odvojiti goveđi but Rasjeći o odvojiti teleću vratinu (zadnji dio), filet, dio kod bubrega, dio za kotloete, vratinu, prsa, potrbušnicu, plećku Odvojiti teleći but |
+ + + |
+ + |
+ |
|
5. | Upotreba mesa u skladu s njegovim svojstvima, sastavom i zrelosti | Objasniti značenje promjena na mesu nakon klanja za održavanje
i preradu
Objasniti proces dozrijevanja mesa Razlikovati meso prema boji, mekoći i sposobnosti zadržavanje sokova Navesti mogućnosti preradbe mesa po vrstama kao i mogućnost primjene pojedinih vrsta mesa za proizvodnju mesnih proizvoda kao i za pripremu kuhanjem, pečenjem i naglim pečenjem Znati mjeriti Ph vrijednost mesa |
+ + + + |
+ |
||
6. | Proizvodnja kobasica za kuhanje, hrenovki, sirovih kobasica | Pripremati sirovine
Izabrati i izvagati začine i sve ostale potrebne dodatke Miješati dodatke Začiniti i osoliti sirovine Mljeti i miješati sirovine Kuhati, ohladiti i dimiti kobasice za kuhanje Dimiti, pariti i zamrzavati hrenovke Puniti, svezati, pustiti da dozrije, posušiti i dimiti smjesu za sirove kobasice Objasniti preradbu toplog i hladnog mesa za proizvodnju hrenovki Objasniti prirodne i ubrzane postupke dozrijevanja Opisati izvore pogrešaka pri proizvodnji kobasica |
+ + |
+ + |
+
+ + + + + + |
|
7. | Proizvodnja kuhanih i sirovih salamura | Objasniti metode konzerviranja, osobito soljenje, salamurenje,
sušenje, dimljenje i ugrijavanje
Izabrati i pripremiti (izrezati) meso za proizvodnju salamura Sastaviti rasol i izmjeriti količinu soli Salamuriti mesne proizvode Salamuriti meso sušenjem, vlaženjem i vakumom Izabrati materijal za dimljenje Dimiti meso i mesne proizvode na hladnom, toplom i vrućem |
+ |
+ + + + + + |
||
8. | Proizvodnja mljevenog mesa i proizvoda od mljevenog mesa | Primjenjivati odredbe iz propisa o mljevenom mesu
Izabrati i pripremiti meso za mljevenje Mljeti meso i pripremati proizvode od mljevenog mesa |
+ | + + |
||
9. | Ocjena mesnih proizvoda | Objasniti značenje kriterija ocjenjivanja mesnih proizvoda | + | |||
10. | Skladištenje mesa i mesnih proizvoda | Skladištiti meso i mesne proizvode
Zamrzavati meso i mesne proizvode Utvrditi promjene na mesu i mesnim proizvodima |
+
+ + |
Priprema za pomoćnički ispit.
1. Radno područje: klanje stoke
Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
Redni broj |
Opis obrazovanja (posebni ciljevi) |
Znanja i vještine koje se moraju usvojiti (sadržaj programa) |
Raspored po polugodištima |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
|||
3 | 4 | 5 | 6 | |||
1. |
Ocjena stoke za klanje | Uvrstiti stoku u kategorije
Procijeniti težinu žive stoke Ocijeniti uhranjenost i zdravlje stoke Navesti eventualna obilježja bolesti Objasniti utjecaj pasmine na vrijednost stoke Utvrditi starost (prema zubima i rogovima) Utvrditi odnos mesa i masti na stoci Odrediti vrijednost stoke i navesti mogućnost prerade |
+
+ + + + + + + |
|||
2. |
Transport i utjerivanje stoke za klanje | Objasniti važnost utjecaja transporta na svojstva mesa
Objasniti važnost ispravnosti opreme za transport stoke Obaviti sigurnosne pripreme za transport stoke za klanje Utjerivanje i transportiranje stoke |
+
+ + + |
|||
3. |
Klanje stoke i priprema nusprodukata klanja | Navesti zakonske propise o klanju stoke
Objasniti značenje higijene pri klanju Objasniti djelovanje klanja na kvalitetu mesa Pripremiti alate za klanje Omamiti stoku i izvući krv Oguliti kožu sa zaklane stoke (teladi, goveda) Ofuriti svinje i ukloniti dlake Izvaditi utrobu i rasjeći stoku Utvrditi bolesne promjene na zaklanoj stoci Obraditi iznutrice za preradu Obraditi nus-produkte klanja |
+
+ + + + + + + + + + |
Priprema za pomoćnički ispit.
2. Radno područje: proizvodnja delikatesa i konzervi
Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
Redni broj |
Opis obrazovanja (posebni ciljevi) |
Znanja i vještine koje se moraju usvojiti (sadržaj programa) |
Raspored po polugodištima |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
|||
3 | 4 | 5 | 6 | |||
1. |
Proizvodnja delikatesnih proizvoda | Promiješati sirovine i dodatke za proizvodnju hladetine i
aspika
Obraditi (začiniti, osoliti, usitniti, složiti, ukrasiti) smjesu za hladetinu i aspik Složiti sirovine i dodatke za proizvodnju rolada, pašteta i želatina Obraditi sirovine za proizvodnju rolada, pašteta i želatina: začiniti, osoliti, usitniti, složiti i ukrasiti |
+ + + + |
|||
2. |
Proizvodnja salata | Složiti sirovine i dodatke
Obraditi, usitniti, začiniti, miješati sirovine Složiti i ukrasiti salatu Zapakirati salatu |
+
+ + + |
|||
3. |
Proizvodnja mesnih konzervi s kobasicama | Objasniti postupke za proizvodnju polutrajnih i trajnih konzervi
Objasniti metode konzerviranja, steriliziranja u autoklavima, načine djelomičnog steriliziranja Složiti sirovine i dodatke za proizvodnju mesnih konzervi i konzervi s kobasicama Kuhati, prepeći i osoliti razne sirovine Usitniti, miješati, začiniti i osoliti razne sirovine Puniti, zatvarati, zagrijavati, zamrzavati i označivati konzerve Skladištiti polutrajne i trajne konzerve pazeći da redoslijed bude prema roku trajanja |
+ + + + + + + |
Priprema za pomoćnički ispit.
3. Radno područje: prodaja mesa i mesnih prerađevina
Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
Redni broj |
Opis obrazovanja (posebni ciljevi) |
Znanja i vještine koje se moraju usvojiti (sadržaj programa) |
Raspored po polugodištima |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
|||
3 | 4 | 5 | 6 | |||
1. |
Priprava komada mesa za prodaju | Izvaditi komade mesa i razrezati ih za prodaju
Razrezati već raščlanjeno meso na odreske, kotlete, meso za gulaš, rolade, za pečenje, juhu i kuhanje Prirediti smotanu pečenku (bez kosti) i nadjevenu pečenku Prirediti mesna jela za brzu pripremu Prirediti komade mesa za obradbu Dobro rukovati alatima, strojevima i uređajima |
+ + + + + + |
|||
2. |
Savjetovanje kupca pri kupnji | Savjetovati kupca o upotrebljivosti mesa i mesnih proizvoda,
prikazati asortiman robe, poslužiti kupce
Preuzeti i obraditi narudžbe Objasniti povezanost prehrambenih navika, ponude i metodu prodaje |
+ + + |
|||
3. |
Prezentacija robe | Prirediti i ukrasiti platu s raznim vrstama mesa
Izložiti i ukrasiti meso, mesne proizvode i prikazati asortiman robe Obilježiti robu Navesti materijale i tehnike pakiranja Pakirati robu |
+ + + + + |
B. Stručno-teorijski dio naukovanja
Stručno-teorijski sadržaji
I. GODINA NAUKOVANJA
Red. |
Nastavni predmeti |
Broj sati godišnje |
br. |
I. godina |
|
1. |
Tehnologija zanimanja |
140 |
2. |
Osnove prirodnih znanosti |
70 |
2.1. Osnove fizike |
17 |
|
2.2. Osnove kemije |
35 |
|
2.3. Osnove biologije |
17 |
|
3. |
Stručni račun |
70 |
UKUPNO 1+2+3 |
280 |
1. Tehnologija zanimanja
1. 1. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
I. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. | Pripreme i postupci prijema i klanja stoke | Opisati građu tijela i funkcije organa životinja za klanje | Građa i obilježje tjelesnih tkiva (mišično, vezivno, tkiva organa, tkiva kože) kosti i kostur, mišići, organi za probavu, organi za disanje, mokraćni organi, krv i krvotok, živčani sustav |
Nabrojiti, razvrstati i ocijeniti tipove, rase i kategorije životinja za klanje | Goveda (tipovi i rase) razvrstavanje, ocjenjivanje goveda za klanje, svinje (tipovi, rase, kategorije svinja za klanje, ocjenjivanje) ovce i koze (tipovi i rase, kategorije, ocjenjivanje), konji i druge životinje | ||
Procijeniti zdravstveno stanje stoke za klanje | Izgled i vladanje zdravih životinja, izgled i vladanje bolesnih životinja, bolesti organa, zaraznih bolesti, paraziti stoke | ||
Ocijeniti kvalitetu prijevoza i prihvata stoke | Načini prijevoza i prijevozna sredstva, utjecaj prijevoza na klanje i kakvoću mesa, postupak sa stokom za vrijeme prijevoza, prijevozna kola, pravilan prijevoz i propisi koji ga uređuju, postupak sa stokom pri istovaru, vaganje stoke i postupak sa stokom u stočnom depou | ||
Opisati organizaciju rada klaonice | Vrste, tipovi klaonica, mikro i makro lokacija klaonica, određivanje potrebne količine vode i kapacitet klaonice, klaoničke otpadne vode, raspored odjela u klaonici | ||
Opisati postupke i načine klanja stoke | Omamljivanje stoke, načini omamljivanja, iskrvarenje s obzirom na vrstu stoke i namjenu krvi, postupak skidanja kože (goveda, junad, telad), šurenje svinja, opaljivanje svinja, vađenje trbušnih i prsnih organa, obradba trupova i rasijecanje | ||
Opisati obradbu i razvrstavanje crijeva i sličnih organa | Poznavanje crijeva i razvrstavanje prema namjeni, obradba predželudaca i sirišta, debelih crijeva svinja i goveda, obradba jednjaka, mokraćnog mjehura, kalibriranje i konzerviranje crijeva | ||
Opisati proizvodnju masti i postupke za njeno skladištenje i čuvanje | Tvorivo za proizvodnju masti, postupci topljenja masnog tkiva, uskladštenje i čuvanje, postupci za produžavanje trajnosti | ||
Znati anatomsku građu svojstva i obradbu sirovih koža | Anatomska građa, fizikalna i kemijska svojstva, osnovna obilježja goveđih koža, koža konja, ovaca, greške i nedostaci pri obradbi sirovih koža |
2. Osnove prirodnih znanosti
2. 1.Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
I. GODINA NAUKOVANJA
Red. broj |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Osnove fizike | Osnove mehanike | Translacija i rotacija tijela
Sila i masa, Newtonovi zakoni Moment sile Poluge i primjene Sile u tekućinama i plinovima Tlak Miješanje tekućina Mehanički rad i energija Djelatnost i mehanička prednost stroja |
Osnove topline | Temperatura unutarnja energija i toplina
Toplinsko rastezanje čvrstih tijela i tekućina Agregatna stanja |
||
Osnove elektriciteta | Napon, jakost struje i električni otpor
Ohmov zakon Vodiči i izolatori Rad i snaga u električnim sustavima |
||
Uvid u funkcijske elemente, način djelovanja i primjenu radnih sredstava | Proizvodnja i prenošenje energije putem uređaja i strojeva.
Proizvodnja topline i hladnoće i njihovo prenošenje Priključak električnih uređaja Granice opterećenja |
||
2. |
Osnove kemije | Osnovni kemijski pojmovi | Atom, kemijski element, prirodni sustav elemenata
Kemijski simboli, formule, jednadžbe |
Kiseline, hidroksidi i soli | Kiseline i njihova svojstva
Baze i njihova svojstva Neutralizacija Soli |
||
Organski spojevi | Alkoholi i karboksilne kiseline-svojstva | ||
Uvid u strukturu organskih supstanci | Ugljikohidrati, masti i ulja, bjelančevine - svojstva i prehrambena vrijednost | ||
3. |
Osnove biologije | Građa i funkcije stanica | Građa životinjske i biljne stanice
Stanične funkcije Organizacija stanica Tkivo |
Funkcije organizma | Oplođivanje, rast, izmjena tvari
čimbenici koji utjeću na pravilan razvoj organizma Higijena življenja |
3. Stručni račun
3. 1. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
I. GODINA NAUKOVANJA
Red. broj |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Stručni račun | Sposobnost primjene osnovnih računskih operacija | Primjena osnovnih računskih operacija kod izračunavanja količina
i iznosa s cijelim i decimalnim brojevima
Prednost računa i pravilo djeljivosti Mogućnosti provjeravanja rezultata računanja Izdavanje računa Kontrola ulaznih računa, stanje u skladištu i u blagajni |
Računanje s razlomcima | Praktična primjena razlomačnog računa | ||
Primjena pravila trojnog u struci | Preračunavanje receptura na diferencirane količine produkata
Utvrđivanjem potrebnih količina sirovina na temelju iskustvenih promjena u težini kod njihove obrade i prerađivanja Promjena težin u proizvodnji i učinak na troškove |
||
Primjena kamatnog računa | Rabat, skonto, povećanje cijena i smanjenje cijena, skup
općih troškova
Udio u dobiti (tantijemi), porez na višak vrijednosti Trgovačko povećanje cijena i trgovačka marža |
||
Računanje s težinama | Jedinice težine
Obračunavanje težina i tereta pomoću različitih vaga Izračunavanje bruto, tara i neto težine |
||
Računanje s mjernim jedinicama | Mjerne jedinice
Pretvaranje mjernih jedinica Izračunavanje volumena i površina |
||
Sposobnost poslovanja s različitim valutama | Preračuvanje i usporedba vrijednosti deviza (stranog novca) | ||
Izračunavanje masenog udjela sastojaka smjese | Izračunavanje masenog udjela sastojaka u smjesi | ||
Jednostavni tehnički proračuni | Utrošak energije
Opteretljivost električnih postrojenja Obračunavanje troškova i usporedba troškova različitih nosača energije Prijenosni odnos Broj okretaja |
Stručno-teorijski sadržaji
II. i III. GODINA NAUKOVANJA
Red. br. |
Nastavni predmeti |
Broj sati po obrazovnim godinama |
|
II. g. |
III.g. |
||
1. |
Tehnologija zanimanja |
210 |
140 |
1.1. Sastav i obradba mesa |
140 |
||
1.2. Priprema proizvoda od mesa i prodaja |
160 |
||
1.3. Strojevi i uređaji |
70 |
||
2. |
Živežne namirnice animalnog porijekla |
70 |
|
UKUPNO SATI |
280 |
160 |
1. Tehnologija zanimanja
1.1. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
II i III. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. | Sastav i obradba mesa | Navesti kategorije mesa, ocijeniti kvalitetu, općenito definirati pojam i kemijski sastav mesa | Pojam mesa u užem i širem smislu, kemijski sastav mesa, promjene na mesu nakon klanja (zrenje mesa, nepoželjne postmortalne promjene). Određivanje spola prema sekundarnim obilježjima |
Navesti postupke i načine rasjecanja i razvrstavanja mesa | Rasjecanje općenito, rasjecanje i razvrstavanje goveđeg mesa, rasjecanje i razvrstavanje svinjskog mesa. Rasjecanje i razvrstavanje ostalih vrsta mesa u skladu sa svojstvima | ||
Detaljno opisati postupke konzerviranja mesa, skladištenje mesa | Pojam konzerviranja, načini, konzerviranje hlađenjem, postupci
hlađenja, smrzavanje, defrostacija, soljenje, salamurenje, sastav salamure,
promjena na mesu za vrijeme salamurenja, dimljenje, način dimljenja, proizvodnja
dima, promjene na mesu za vrijeme dimljenja, sterilizacija, pasterizacija.
Skladištenje mesa i mesnih konzervi (polutrajnih i trajnih) |
||
Nabrojiti sporedne proizvode klanja Načini preradbe i uporaba sporednih proizvoda |
Sporedni proizvodi koje prerađuje mesna industrija (npr. jezik, srce, pluća, jetra, slezena, mozak, želudac, kožice, kosti) sporedni proizvodi koje prerađuju druge industrije (koža, krv, loj, rogovi, papci, kosti, dlaka, čekinje, teleći želuci, žuč, žlijezde) | ||
Pakiranje mesa, označivanje mesa, ocjena mesa | Vrste opreme, linije za pakiranje, postupci pakiranja, prednosti
i nedostaci konfekcioniranja, meso sa stanovišta potrošača i prodavača Ocjena mesa (odnos meso-mast-kosti) Označivanje mesa |
||
2. | Priprema proizvoda od mesa i prodaja | Objasniti pojam aditiva i njihovu podjelu | Pojam aditiva i njihova podjela, kuhinjska sol i njen značaj, nitrati, nitriti, šećeri, askorbinska kiselina, polifosfati, emulgatori, začini, anti oksidansi, sinergisti |
Proizvodnja kobasica | Pojam kobasica, vrste ovitaka svojstva, punjenje, shema proizvodnje, skladištenje | ||
Tehnološki proces proizvodnje barenih kobasica Tehnološki proces proizvodnje kuhanih kobasica |
Pojam, svojstva, predstavnici, izradba mesnog tijesta, izradba
nadjeva, nadijevanje, termička obradba, greške u proizvodnji barenih kobasica Izbor mesa, kuhanje, usitnjavanje |
||
Tehnološki proces proizvodnje polutrajnih kobasica | Vrste, svojstva, izbor mesa i aditiva, proizvodnja nadjeva, nadijevanje, termička obradba, uskladištenje, greška u proizvodnji | ||
Tehnološki proces proizvodnje trajnih kobasica | Vrste, svojstva, izbor sirovine, proizvodnja nadjeva, nadijevanje, hladno dimljenje, fermentacija i zrenje, uskladištenje, greške u proizvodnji trajnih kobasica | ||
Tehnološki proces proizvodnje polutrajnih mesnih proizvoda | Izbor mesa i ostalih dodataka, osnovna obradba, salamurenje, dimljenje, uskladištenje, greške u proizvodnji | ||
Tehnološki proces proizvodnje trajnih mesnih proizvoda | Izbor sirovina, osnovna obradba, soljenje, hladna dimljenja,
sušenje, fermentacija i zrenje, greške u proizvodnji, proizvodnja dalmatinskog pršuta |
||
Proizvodnja delikatesnih proizvoda | Sirovine i dodaci za proizvodnju delikatesnih proizvoda (hladetina, aspik, rolade, paštete, želatina, salate) | ||
Priprava mesa za prodaju | Obradba komada mesa za prodaju prema namjeni | ||
Savjetovanje kupaca | Značenje higijene u pripremi i prezentaciji mesa | ||
Prezentiranje robe | Savjetovati kupce o namjeni pojedinih vrsta mesa Prezentacije mesa i mesnih proizvoda - higijena i estetska dimenzija |
||
3. | Strojevi i uređaji | Poznavati sredstva za prijevoz stoke | Sredstva za prijevoz žive stoke Sredstva za prijevoz mesa u klaonicama, hladnjačama, skladištima i pogonima za proizvodnju kobasica |
Opisati načine rada klaoničkih strojeva i uređaja | Naprave i uređaji za omamljivanje, bazen za šurenje, uređaj za pomicanje svinja, stroj za skidanje dlake, strojevi i naprave za opaljivanje, pile za rasijecanje, stolovi za veterinarski pregled, cijevni transporter u klaonicama i hladnjačama, linija omamljivanja i iskrvarenja goveda, uređaj za raspinjanje goveda, pile za rasijecanje goveda | ||
Opisati uređaje i pribor, znati njihovu funkciju u pogonu za rasijecanje mesa | Pile za rasjecanje mesa, mehanizirani stolovi za rad u pogonu za rasjecanje mesa, stroj za iskorištavanje mesa, stroj za skidanje masnog tkiva, kružne pile na elektropogon | ||
Opisati uređaje i pribor za obradbu crijeva i znati način funkcioniranja | Mehanički stol za obradbu crijevnih kompleta, ručni aparati za odvajanje pojedinih dijelova u osnovnoj pomoćnoj obradbi crijeva, strojevi za čišćenje i pranje crijeva kalibratori | ||
Opisati uređaje za topljenje masti | Uređaj za topljenje masti suhim i mokrim postupkom, strojevi za pakiranje masti | ||
Opisati i znati funkciju uređaja za preradu klaoničkih otpadaka | Postrojenje za mokru ekstrakciju pri preradi klaoničkih otpadaka, mlinski uređaji za koštano brašno, uređaj za dobivanje tehničke masti | ||
Uređaji i pribor za proizvodnju kobasica te strojevi za termičku obradbu | Strojevi za mljevenje, mlinovi za mirodije, miješalica za
pripremanje nadjeva, strojevi za usitnjavanje, punilice, strojevi za oblikovanje
Klasične pušnice, pušnice grijane parom, dimni generatori, atmos komore za dimljenje, kotlovi i druge posude za kuhanje |
2. Živežne namirnice animalnog porijekla
2.1. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
II. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. | Živežne namirnice animalnog porijekla | Definirati pojam živežnih namirnica, znati funkciju i podjelu | Podjela živežnih namirnica prema ulozi U organizmu, prema
porijeklu i građi Važnost unošenja živežnih namirnica u organizam |
Navesti kemijski sastav živežnih namirnica | Voda, mineralne tvari, bjelančevine, masti, ugljikohidrati, vitamini, značaj pojedinih sastojaka u prehrani | ||
Meso kao živežna namirnica | Pojam mesa, kemijski sastav, vrste mesa, dobivanje, uloga mesa u ishrani, mogućnosti korištenja svježeg mesa (kulinarska obradba), čuvanje mesa (metode konzerviranja), kvarenje mesa | ||
Vrste iznutrica i njihova hranjiva vrijednost | Pojam, podjela iznutrica, korištenje pojedinih iznutrica u ishrani, hranjiva vrijednost iznutrica | ||
Vrste kobasica, hranjiva vrijednost kobasica | Pojam, podjela, dobivanje, čuvanje, kvarenje kobasica Hranjiva vrijednost kobasica Propisi |
||
Vrste i hranjiva vrijednost suhomesnatih proizvoda | Pojam, podjela, dobivanje, čuvanje, kvarenje suhomesnatih
proizvoda Mjesto u prehrani čovjeka Propisi |
||
Vrste konzervi i gotovih jela | Pojam, podjela, priprava, čuvanje, kvarenje konzervi i gotovih
jela Mjesto u prehrani čovjeka Propisi |
IV . NASTAVNI PLAN NAUKOVANJA
Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za savladavanje znanja i vještina koji su neophodni za ovo zanimanje kao i na duljini trajanja nastave u pojedinoj školskoj godini.
Nastavni plan
Nastavni predmeti |
Sati godišnje |
||
I. |
II. |
III. |
|
A. Praktični dio naukovanja |
1080 |
1080 |
960 |
B. Stručno-teorijski dio naukovanja |
280 |
280 |
160 |
1. Tehnologija zanimanja |
140 |
210 |
160 |
2. Stručni račun |
70 |
- |
- |
3. Osnove prirodnih znanosti |
70 |
- |
- |
4. Živežne namirnice životinjskog porijekla |
- |
70 |
- |
UKUPNO A + B |
1360 |
1360 |
1120 |
V. METODIČKE NAPOMENE
Nastavni program naukovanja je okvirni. Obrtnička škola u suradnji s obrtnicima izrađuje izvedbene programe.
Praktični dio naukovanja, tehnologija struke i stručni račun programirani su tako da čine smisaonu cjelinu u kojoj se sadržaji međusobno nadopunjuju.
U odabiru sadržaja nastavnog programa korišten je princip egzemplarnosti. Pri izradbi izvedbenog programa treba uvažavati posebitosti radionica u školi i obrtničkih radionica ne narušavajući pri tom osnovnu strukturu okvirnog programa. Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a sadržaj se raspoređuje sukladno školskom kalendaru.
Izvedbenim programom konkretno treba reći koji se dio programa izvodi u školi, odnosno školskoj radionici, a koji kod obrtnika.
Preporuča se podijeliti naučnike u skupine i odrediti raspored i boravak svake pojedine skupine u školi s tim da se utvrdi vremenski blok za boravak u školi i kod obrtnika s kojim naučnik ima sklopljen ugovor o naukovanju. Dimenzija bloka uvjetovana je vremenom potrebnim za ostvarivanje teorijskog dijela naukovanja i vježbi kao i vremenom potrebnim za realizaciju razlike praktičnog dijela programa u školskoj radionici.
Praktični dio programa treba najvećim dijelom realizirati kod obrtnika. Stručni učitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi učenik vodi dnevnik rada.
Teorijski dio naukovanja kao i vježbe ostvaruju nastavnici s visokom stručnom spremom i položenim profesorskim ispitom.
Za predmete tehnologija zanimanja i živežne namirnice animalnog porijekla dipl. ing. prehrambene tehnologije, za stručni račun prof. ili dip. ing. matematike, za osnove prirodnih znanosti prof. fizike, prof. kemije i prof. biologije, a za gospodarstvo dipl. ekonomist.
VI. POMOĆNIČKI ISPIT
Ispit se sastoji iz praktičnog i teorijskog dijela.
Za dokazivanje vještina učenik mora u 8 sati rada izvesti 4 radne probe.
Radne probe koje dolaze u obzir su:
Za dokazivanje znanja učenika treba pismeno ispitati iz sljedećih predmeta: tehnologija zanimanja, stručna matematika i gospodarstvo.
Iz predmeta tehnologija zanimanja moguća su sljedeća područja:
Iz gospodarstva treba poznavati organizaciju rada obrtničke radionice, komuniciranje s kupcima, osnovne obrtničke i druge radne propise.
Ispiti traju od 60 do 120 minuta. Osim pismenog ispita moguć je i usmeni ispit i to u slučaju ako učenik tu želju izrazi prije početka pomoćničkog ispita i ako je to odluka ispitnog odbora.
Klasa: 311-01/96-01/674
Urbroj: 526-01-96-23
Zagreb, 23. kolovoza 1996.
Ministar
Davor Štern, v. r.