Zakoni i propisi - Pravni savjeti Stručno-teorijski dio programa (naukovanje) za zanimanje MESAR
     
   

Internet i poslovne usluge za poduzetnike


Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge

Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave.
Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice.

Link za opširnije informacije o izradi web stranica

 
 
     


Link na pregled svih poslovnih i internet usluga



Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Na temelju članka 39. stavka 2. Zakona o obrtu ("Narodne novine", br. 77/93), ministar gospodarstva, uz prethodno pribavljeno mišljenje Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra prosvjete i športa donosi

STRUČNO-TEORIJSKI I PRAKTIČNI DIO PROGRAMA

(NAUKOVANJE)

ZA ZANIMANJE MESAR

I. DVOJNI SUSTAV OBRAZOVANJA ZA POTREBE OBRTNIŠTVA

Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost općeobrazovnog od stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa naukovanja.

Nastava stručno-teorijskih sadržaja naukovanja ostvaruje se u obrtničkoj i drugim srednjim strukovnim školama. Praktični dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtničkoj školi. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke. Kako su obrtnička zanimanja vrlo raznolika nemoguće je propisati jednoobrazni pristup organiziranju i izvođenju nastave pa je naukovanje moguće organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rješenja, uzimajući u obzir posebnosti pojedinih zanimanja, a što se utvrđuje izvedbenim programom.

Modeli organizacije nastave vrlo su često bitno različiti od modela koji se primijenjuju za općeobrazovne sadržaje.

Ovi načini omogućuju veću racionalnost obrazovanja. Važna je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je završetak naukovanja odvojen od općeobrazovnog dijela programa.

Naukovanje završava polaganjem pomoćničkog ispita.

II. OPĆI I POSEBNI CILJEVI OBRAZOVANJA

Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućuju polazniku da po završetku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.

U skladu s navedenim određuju se sljedeći opći ciljevi naukovanja:

Kao posebni ciljevi naukovanja za zanimanje mesara određuju se:

III. NASTAVNI PROGRAM NAUKOVANJA

A. Praktični dio naukovanja

1. Osnovno obrazovanje

I. GODINA NAUKOVANJA

Redni broj

Opis obrazovanja

(posebni ciljevi)

Znanja i vještine koje se moraju usvojiti

(sadržaj programa)

Raspored po polugodištima

1

2

3

4

1 2

1.

Zaštita na radu, sprječavanje nesreća, zaštita okoliša, racionalno korištenje energije Upoznavanje s pravnim propisima osiguranja u slučaju nesreća, upoznavanje s tiskanicama s uputama

Primjenjivati propise o zaštiti na radu vezane uz zanimanje u tijeku rada

Opisati ponašanje koje može prouzročiti nesreću, navesti tipične izvore nesreća kao i situacije u kojima se nesreće u zanimanju najčešće događaju

Opisati opasnosti pri rukovanju strujom

Znati važne propise o sprječavanju požara i o uređajima za zaštitu od požara

Navesti moguće opasnosti koje nastaju pri rukovanju otrovima, plinovima i lakozapaljivim materijalima

Opisati poželjna ponašanja kod nesreća i primjenu mjera prve pomoći

Navesti zagađenja okoliša koja su uzrokovana proizvodnjom, mogućnosti smanjenja i izbjegavanje zagađenja

Primjenjivati sredstva za dezinfekciju i suzbijanje štetočina u skladu s odgovarajućim propisima

Uklanjati otpatke u skladu s propisima

Znati vrste energije koje se koriste u obrtu










Usvajati tijekom cijelog naukovanja

2.

Higijenske mjere Objasniti značenje higijene pri radu

Radno mjesto držati uredno i stalno održavati čistoću

Nositi radnu odjeću

Pridržavati se zakonskih propisa o higijeni


Usvajati tijekom cijelog naukovanja

3.

Primjena propisa o živežnim namirnicama Poznavati propise o odabiru stoke za klanje, propise o živežnim namirnicama, propise o obilježavanju živežnih namirnica, označavanju cijena, pakiranju mesa

Znati sva načela o mesu, skladištenju mesa, mesnim prerađevinama,

Navesti propise koji vrijede za ugostiteljsku djelatnost



Usvajati tijekom cijelog naukovanja

4.

Poznavanje obrtničke radionice Opisati ustroj i zadaće obrtničke radionice

Detaljno prikazati proizvodnju u radionici

Opisati svoja prava i dužnosti koja proizlaze iz ugovora o naukovanju i radnog zakonodavstva

+

+


+

+

5.

Rukovanje strojevima i uređajima Opisati način rada strojeva, uređaja i postrojenja koja se koriste u zanimanju

Rukovati alatima i brinuti o njihovom održavanju (čistoći i stavljanju na za to predviđeno mjesto)

Rukovati, čistiti i održavati uređaje u radionici odnosno školi

Znati izabrati odgovarajuća sredstva za čišćenje i njegu

Rukovati strojevima, čistiti i održavati strojeve (u skladu s propisima o higijeni)


+

+

+

+









+

6.

Skladištenje sastojaka (dodaci, crijeva za kobasice, ambalaža za pakiranje) Uređaji za skladištenje, vrste i postupci skladištenja

Znati vrste, karakteristike i uporabu crijeva za kobasice

Preuzimati robu, znati provjeriti težinu i količinu robe, skladištiti začine, dodatke, crijeva za kobasice

Skladištiti ambalažu za pakiranje




+

+

+

+

7.

Rasjecanje i pripravljanje cijelih životinja Komadati i odvajati svinjske polovice u šunke, filete, komade za kotlete, vratinu, trbuh, potrbušinu, salo, slaninu, glavu, lopaticu, svinjski but, nožice

Odvajati meso od kostiju

Odvajati žile i kožu





+


+

+

+

8.

Sastav, svojstva i zrelost mesa Razlikovati goveđe, svinjsko, teleće i janjeće meso

Označiti komade mesa

Procjeniti kvalitetu mesa

+

+

+

9.

Proizvodnja kobasica za kuhanje Odabrati sirovine

Puniti i vezivati smjesu za kobasice za kuhanje (hrenovke i slične kobasice)

+

+

10.

Ocjena mesnih proizvoda Navesti oznake za kvalitetu mesa +

11.

Skladištenje mesa i mesnih proizvoda Objasniti utjecaj svjetla, vlage i temperature na trajnost proizvoda

Zamrzavati meso i mesne proizvode

Izabrati ambalažu za vakum pakiranje

Vakumski pakirati meso i mesne proizvode


+

+


+

+
+

2. Posebno stručno obrazovanje

II. i III. GODINA NAUKOVANJA

Redni broj

Opis obrazovanja

(posebni ciljevi)

Znanja i vještine koje se moraju usvojiti

(sadržaj programa)

Raspored po polugodištima

1

2

3

4

3 4 5 6

1.

Rukovanje i briga o strojevima, uređajima i alatima Briga o strojevima, uređajima i alatima - čišćenje, održavanje i manja preuređenja u skladu s propisima
+

+

2.

Začini i dodaci za kobasice Objasniti svojstva i djelovanje začina i dodataka

Rukovati crijevima za kobasice

+

+

3.

Ocjena mesa Navesti kategorije životinja

Svrstati polovice i četvrtine mesa u kategorije

Odrediti sve vrste mesa u skladu sa zadanim karakteristikama

Odrediti spol životinje prema sekundarnim oznakama, naročito prema obliku tijela, ključnim kostima, prstenastim mišićima, preponama i debljini

Ocijeniti hrskavicu, kosti, masnoću i boju mesa kao obilježje starosti

Pronaći nedostatke na mesu

Navesti uporabu dijelova mesa

+

+

+

+









+









+










+

4.

Rasjecanje i priprava cijelih životinja, polovica i četvrtina Rasjeći i odvojiti prednju goveđu četvrtinu u plećku, prsa, donji dio vrata, pržolicu, goveđu pečenicu s vratinom i vratinu

Odvojiti goveđu plećku i prsa

Rasjeći i odvojiti stražnju goveđu četvrtinu na but, filet (bubrežnjak), roastbeef, potrbušinu

Odvojiti goveđi but

Rasjeći o odvojiti teleću vratinu (zadnji dio), filet, dio kod bubrega, dio za kotloete, vratinu, prsa, potrbušnicu, plećku

Odvojiti teleći but



+

+

+




+




+











+
5. Upotreba mesa u skladu s njegovim svojstvima, sastavom i zrelosti Objasniti značenje promjena na mesu nakon klanja za održavanje i preradu

Objasniti proces dozrijevanja mesa

Razlikovati meso prema boji, mekoći i sposobnosti zadržavanje sokova

Navesti mogućnosti preradbe mesa po vrstama kao i mogućnost primjene pojedinih vrsta mesa za proizvodnju mesnih proizvoda kao i za pripremu kuhanjem, pečenjem i naglim pečenjem

Znati mjeriti Ph vrijednost mesa


+

+




+

+





+
6. Proizvodnja kobasica za kuhanje, hrenovki, sirovih kobasica Pripremati sirovine

Izabrati i izvagati začine i sve ostale potrebne dodatke

Miješati dodatke

Začiniti i osoliti sirovine

Mljeti i miješati sirovine

Kuhati, ohladiti i dimiti kobasice za kuhanje

Dimiti, pariti i zamrzavati hrenovke

Puniti, svezati, pustiti da dozrije, posušiti i dimiti smjesu za sirove kobasice

Objasniti preradbu toplog i hladnog mesa za proizvodnju hrenovki

Objasniti prirodne i ubrzane postupke dozrijevanja

Opisati izvore pogrešaka pri proizvodnji kobasica






+

+









+

+

+

+

+

+

+




+

+

7. Proizvodnja kuhanih i sirovih salamura Objasniti metode konzerviranja, osobito soljenje, salamurenje, sušenje, dimljenje i ugrijavanje

Izabrati i pripremiti (izrezati) meso za proizvodnju salamura

Sastaviti rasol i izmjeriti količinu soli

Salamuriti mesne proizvode

Salamuriti meso sušenjem, vlaženjem i vakumom

Izabrati materijal za dimljenje

Dimiti meso i mesne proizvode na hladnom, toplom i vrućem





+

+

+

+

+

+

+

8. Proizvodnja mljevenog mesa i proizvoda od mljevenog mesa Primjenjivati odredbe iz propisa o mljevenom mesu

Izabrati i pripremiti meso za mljevenje

Mljeti meso i pripremati proizvode od mljevenog mesa

+
+

+

9. Ocjena mesnih proizvoda Objasniti značenje kriterija ocjenjivanja mesnih proizvoda +
10. Skladištenje mesa i mesnih proizvoda Skladištiti meso i mesne proizvode

Zamrzavati meso i mesne proizvode

Utvrditi promjene na mesu i mesnim proizvodima

+

+

+

Priprema za pomoćnički ispit.

1. Radno područje: klanje stoke

Ciljevi i sadržaji nastavnih područja

Redni broj

Opis obrazovanja

(posebni ciljevi)

Znanja i vještine koje se moraju usvojiti

(sadržaj programa)

Raspored po polugodištima

1

2

3

4

3 4 5 6

1.

Ocjena stoke za klanje Uvrstiti stoku u kategorije

Procijeniti težinu žive stoke

Ocijeniti uhranjenost i zdravlje stoke

Navesti eventualna obilježja bolesti

Objasniti utjecaj pasmine na vrijednost stoke

Utvrditi starost (prema zubima i rogovima)

Utvrditi odnos mesa i masti na stoci

Odrediti vrijednost stoke i navesti mogućnost prerade

+

+

+

+

+

+

+

+

2.

Transport i utjerivanje stoke za klanje Objasniti važnost utjecaja transporta na svojstva mesa

Objasniti važnost ispravnosti opreme za transport stoke

Obaviti sigurnosne pripreme za transport stoke za klanje

Utjerivanje i transportiranje stoke

+

+

+

+

3.

Klanje stoke i priprema nusprodukata klanja Navesti zakonske propise o klanju stoke

Objasniti značenje higijene pri klanju

Objasniti djelovanje klanja na kvalitetu mesa

Pripremiti alate za klanje

Omamiti stoku i izvući krv

Oguliti kožu sa zaklane stoke (teladi, goveda)

Ofuriti svinje i ukloniti dlake

Izvaditi utrobu i rasjeći stoku

Utvrditi bolesne promjene na zaklanoj stoci

Obraditi iznutrice za preradu

Obraditi nus-produkte klanja

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

Priprema za pomoćnički ispit.

2. Radno područje: proizvodnja delikatesa i konzervi

Ciljevi i sadržaji nastavnih područja

Redni broj

Opis obrazovanja

(posebni ciljevi)

Znanja i vještine koje se moraju usvojiti

(sadržaj programa)

Raspored po polugodištima

1

2

3

4

3 4 5 6

1.

Proizvodnja delikatesnih proizvoda Promiješati sirovine i dodatke za proizvodnju hladetine i aspika

Obraditi (začiniti, osoliti, usitniti, složiti, ukrasiti) smjesu za hladetinu i aspik

Složiti sirovine i dodatke za proizvodnju rolada, pašteta i želatina

Obraditi sirovine za proizvodnju rolada, pašteta i želatina: začiniti, osoliti, usitniti, složiti i ukrasiti


+

+

+

+

2.

Proizvodnja salata Složiti sirovine i dodatke

Obraditi, usitniti, začiniti, miješati sirovine

Složiti i ukrasiti salatu

Zapakirati salatu

+

+

+

+

3.

Proizvodnja mesnih konzervi s kobasicama Objasniti postupke za proizvodnju polutrajnih i trajnih konzervi

Objasniti metode konzerviranja, steriliziranja u autoklavima, načine djelomičnog steriliziranja

Složiti sirovine i dodatke za proizvodnju mesnih konzervi i konzervi s kobasicama

Kuhati, prepeći i osoliti razne sirovine

Usitniti, miješati, začiniti i osoliti razne sirovine

Puniti, zatvarati, zagrijavati, zamrzavati i označivati konzerve

Skladištiti polutrajne i trajne konzerve pazeći da redoslijed bude prema roku trajanja


+

+

+

+

+

+

+

Priprema za pomoćnički ispit.

3. Radno područje: prodaja mesa i mesnih prerađevina

Ciljevi i sadržaji nastavnih područja

Redni broj

Opis obrazovanja

(posebni ciljevi)

Znanja i vještine koje se moraju usvojiti

(sadržaj programa)

Raspored po polugodištima

1

2

3

4

3 4 5 6

1.

Priprava komada mesa za prodaju Izvaditi komade mesa i razrezati ih za prodaju

Razrezati već raščlanjeno meso na odreske, kotlete, meso za gulaš, rolade, za pečenje, juhu i kuhanje

Prirediti smotanu pečenku (bez kosti) i nadjevenu pečenku

Prirediti mesna jela za brzu pripremu

Prirediti komade mesa za obradbu

Dobro rukovati alatima, strojevima i uređajima

+

+

+

+

+

+

2.

Savjetovanje kupca pri kupnji Savjetovati kupca o upotrebljivosti mesa i mesnih proizvoda, prikazati asortiman robe, poslužiti kupce

Preuzeti i obraditi narudžbe

Objasniti povezanost prehrambenih navika, ponude i metodu prodaje


+

+

+

3.

Prezentacija robe Prirediti i ukrasiti platu s raznim vrstama mesa

Izložiti i ukrasiti meso, mesne proizvode i prikazati asortiman robe

Obilježiti robu

Navesti materijale i tehnike pakiranja

Pakirati robu

+

+

+

+

+

B. Stručno-teorijski dio naukovanja

Stručno-teorijski sadržaji

I. GODINA NAUKOVANJA

Red.

Nastavni predmeti

Broj sati godišnje

br.

I. godina

1.

Tehnologija zanimanja

140

2.

Osnove prirodnih znanosti

70

2.1. Osnove fizike

17

2.2. Osnove kemije

35

2.3. Osnove biologije

17

3.

Stručni račun

70

UKUPNO 1+2+3

280

1. Tehnologija zanimanja

1. 1. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja

I. GODINA NAUKOVANJA

Red.br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

1. Pripreme i postupci prijema i klanja stoke Opisati građu tijela i funkcije organa životinja za klanje Građa i obilježje tjelesnih tkiva (mišično, vezivno, tkiva organa, tkiva kože) kosti i kostur, mišići, organi za probavu, organi za disanje, mokraćni organi, krv i krvotok, živčani sustav
Nabrojiti, razvrstati i ocijeniti tipove, rase i kategorije životinja za klanje Goveda (tipovi i rase) razvrstavanje, ocjenjivanje goveda za klanje, svinje (tipovi, rase, kategorije svinja za klanje, ocjenjivanje) ovce i koze (tipovi i rase, kategorije, ocjenjivanje), konji i druge životinje
Procijeniti zdravstveno stanje stoke za klanje Izgled i vladanje zdravih životinja, izgled i vladanje bolesnih životinja, bolesti organa, zaraznih bolesti, paraziti stoke
Ocijeniti kvalitetu prijevoza i prihvata stoke Načini prijevoza i prijevozna sredstva, utjecaj prijevoza na klanje i kakvoću mesa, postupak sa stokom za vrijeme prijevoza, prijevozna kola, pravilan prijevoz i propisi koji ga uređuju, postupak sa stokom pri istovaru, vaganje stoke i postupak sa stokom u stočnom depou
Opisati organizaciju rada klaonice Vrste, tipovi klaonica, mikro i makro lokacija klaonica, određivanje potrebne količine vode i kapacitet klaonice, klaoničke otpadne vode, raspored odjela u klaonici
Opisati postupke i načine klanja stoke Omamljivanje stoke, načini omamljivanja, iskrvarenje s obzirom na vrstu stoke i namjenu krvi, postupak skidanja kože (goveda, junad, telad), šurenje svinja, opaljivanje svinja, vađenje trbušnih i prsnih organa, obradba trupova i rasijecanje
Opisati obradbu i razvrstavanje crijeva i sličnih organa Poznavanje crijeva i razvrstavanje prema namjeni, obradba predželudaca i sirišta, debelih crijeva svinja i goveda, obradba jednjaka, mokraćnog mjehura, kalibriranje i konzerviranje crijeva
Opisati proizvodnju masti i postupke za njeno skladištenje i čuvanje Tvorivo za proizvodnju masti, postupci topljenja masnog tkiva, uskladštenje i čuvanje, postupci za produžavanje trajnosti
Znati anatomsku građu svojstva i obradbu sirovih koža Anatomska građa, fizikalna i kemijska svojstva, osnovna obilježja goveđih koža, koža konja, ovaca, greške i nedostaci pri obradbi sirovih koža

2. Osnove prirodnih znanosti

2. 1.Ciljevi i sadržaji nastavnih područja

I. GODINA NAUKOVANJA

Red.

broj

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

1.

Osnove fizike Osnove mehanike Translacija i rotacija tijela

Sila i masa, Newtonovi zakoni

Moment sile

Poluge i primjene

Sile u tekućinama i plinovima

Tlak

Miješanje tekućina

Mehanički rad i energija

Djelatnost i mehanička prednost stroja

Osnove topline Temperatura unutarnja energija i toplina

Toplinsko rastezanje čvrstih tijela i tekućina

Agregatna stanja

Osnove elektriciteta Napon, jakost struje i električni otpor

Ohmov zakon

Vodiči i izolatori

Rad i snaga u električnim sustavima

Uvid u funkcijske elemente, način djelovanja i primjenu radnih sredstava Proizvodnja i prenošenje energije putem uređaja i strojeva.

Proizvodnja topline i hladnoće i njihovo prenošenje

Priključak električnih uređaja

Granice opterećenja

2.

Osnove kemije Osnovni kemijski pojmovi Atom, kemijski element, prirodni sustav elemenata

Kemijski simboli, formule, jednadžbe

Kiseline, hidroksidi i soli Kiseline i njihova svojstva

Baze i njihova svojstva

Neutralizacija

Soli

Organski spojevi Alkoholi i karboksilne kiseline-svojstva
Uvid u strukturu organskih supstanci Ugljikohidrati, masti i ulja, bjelančevine - svojstva i prehrambena vrijednost

3.

Osnove biologije Građa i funkcije stanica Građa životinjske i biljne stanice

Stanične funkcije

Organizacija stanica

Tkivo

Funkcije organizma Oplođivanje, rast, izmjena tvari

čimbenici koji utjeću na pravilan razvoj organizma

Higijena življenja

3. Stručni račun

3. 1. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja

I. GODINA NAUKOVANJA

Red.

broj

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

1.

Stručni račun Sposobnost primjene osnovnih računskih operacija Primjena osnovnih računskih operacija kod izračunavanja količina i iznosa s cijelim i decimalnim brojevima

Prednost računa i pravilo djeljivosti

Mogućnosti provjeravanja rezultata računanja

Izdavanje računa

Kontrola ulaznih računa, stanje u skladištu i u blagajni

Računanje s razlomcima Praktična primjena razlomačnog računa
Primjena pravila trojnog u struci Preračunavanje receptura na diferencirane količine produkata

Utvrđivanjem potrebnih količina sirovina na temelju iskustvenih promjena u težini kod njihove obrade i prerađivanja

Promjena težin u proizvodnji i učinak na troškove

Primjena kamatnog računa Rabat, skonto, povećanje cijena i smanjenje cijena, skup općih troškova

Udio u dobiti (tantijemi), porez na višak vrijednosti

Trgovačko povećanje cijena i trgovačka marža

Računanje s težinama Jedinice težine

Obračunavanje težina i tereta pomoću različitih vaga

Izračunavanje bruto, tara i neto težine

Računanje s mjernim jedinicama Mjerne jedinice

Pretvaranje mjernih jedinica

Izračunavanje volumena i površina

Sposobnost poslovanja s različitim valutama Preračuvanje i usporedba vrijednosti deviza (stranog novca)
Izračunavanje masenog udjela sastojaka smjese Izračunavanje masenog udjela sastojaka u smjesi
Jednostavni tehnički proračuni Utrošak energije

Opteretljivost električnih postrojenja

Obračunavanje troškova i usporedba troškova različitih nosača energije

Prijenosni odnos

Broj okretaja

Stručno-teorijski sadržaji

II. i III. GODINA NAUKOVANJA

Red.

br.

Nastavni predmeti

Broj sati po obrazovnim godinama

II. g.

III.g.

1.

Tehnologija zanimanja

210

140

1.1. Sastav i obradba mesa

140

1.2. Priprema proizvoda od mesa i prodaja

160

1.3. Strojevi i uređaji

70

2.

Živežne namirnice animalnog porijekla

70

UKUPNO SATI

280

160

1. Tehnologija zanimanja

1.1. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja

II i III. GODINA NAUKOVANJA

Red.br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

1. Sastav i obradba mesa Navesti kategorije mesa, ocijeniti kvalitetu, općenito definirati pojam i kemijski sastav mesa Pojam mesa u užem i širem smislu, kemijski sastav mesa, promjene na mesu nakon klanja (zrenje mesa, nepoželjne postmortalne promjene). Određivanje spola prema sekundarnim obilježjima
Navesti postupke i načine rasjecanja i razvrstavanja mesa Rasjecanje općenito, rasjecanje i razvrstavanje goveđeg mesa, rasjecanje i razvrstavanje svinjskog mesa. Rasjecanje i razvrstavanje ostalih vrsta mesa u skladu sa svojstvima
Detaljno opisati postupke konzerviranja mesa, skladištenje mesa Pojam konzerviranja, načini, konzerviranje hlađenjem, postupci hlađenja, smrzavanje, defrostacija, soljenje, salamurenje, sastav salamure, promjena na mesu za vrijeme salamurenja, dimljenje, način dimljenja, proizvodnja dima, promjene na mesu za vrijeme dimljenja, sterilizacija, pasterizacija.

Skladištenje mesa i mesnih konzervi (polutrajnih i trajnih)

Nabrojiti sporedne proizvode klanja
Načini preradbe i uporaba sporednih proizvoda
Sporedni proizvodi koje prerađuje mesna industrija (npr. jezik, srce, pluća, jetra, slezena, mozak, želudac, kožice, kosti) sporedni proizvodi koje prerađuju druge industrije (koža, krv, loj, rogovi, papci, kosti, dlaka, čekinje, teleći želuci, žuč, žlijezde)
Pakiranje mesa, označivanje mesa, ocjena mesa Vrste opreme, linije za pakiranje, postupci pakiranja, prednosti i nedostaci konfekcioniranja, meso sa stanovišta potrošača i prodavača
Ocjena mesa (odnos meso-mast-kosti)
Označivanje mesa
2. Priprema proizvoda od mesa i prodaja Objasniti pojam aditiva i njihovu podjelu Pojam aditiva i njihova podjela, kuhinjska sol i njen značaj, nitrati, nitriti, šećeri, askorbinska kiselina, polifosfati, emulgatori, začini, anti oksidansi, sinergisti
Proizvodnja kobasica Pojam kobasica, vrste ovitaka svojstva, punjenje, shema proizvodnje, skladištenje
Tehnološki proces proizvodnje barenih kobasica


Tehnološki proces proizvodnje kuhanih kobasica
Pojam, svojstva, predstavnici, izradba mesnog tijesta, izradba nadjeva, nadijevanje, termička obradba, greške u proizvodnji barenih kobasica
Izbor mesa, kuhanje, usitnjavanje
Tehnološki proces proizvodnje polutrajnih kobasica Vrste, svojstva, izbor mesa i aditiva, proizvodnja nadjeva, nadijevanje, termička obradba, uskladištenje, greška u proizvodnji
Tehnološki proces proizvodnje trajnih kobasica Vrste, svojstva, izbor sirovine, proizvodnja nadjeva, nadijevanje, hladno dimljenje, fermentacija i zrenje, uskladištenje, greške u proizvodnji trajnih kobasica
Tehnološki proces proizvodnje polutrajnih mesnih proizvoda Izbor mesa i ostalih dodataka, osnovna obradba, salamurenje, dimljenje, uskladištenje, greške u proizvodnji
Tehnološki proces proizvodnje trajnih mesnih proizvoda Izbor sirovina, osnovna obradba, soljenje, hladna dimljenja, sušenje, fermentacija i zrenje, greške u proizvodnji, proizvodnja
dalmatinskog pršuta
Proizvodnja delikatesnih proizvoda Sirovine i dodaci za proizvodnju delikatesnih proizvoda (hladetina, aspik, rolade, paštete, želatina, salate)
Priprava mesa za prodaju Obradba komada mesa za prodaju prema namjeni
Savjetovanje kupaca Značenje higijene u pripremi i prezentaciji mesa
Prezentiranje robe Savjetovati kupce o namjeni pojedinih vrsta mesa
Prezentacije mesa i mesnih proizvoda - higijena i estetska dimenzija
3. Strojevi i uređaji Poznavati sredstva za prijevoz stoke Sredstva za prijevoz žive stoke
Sredstva za prijevoz mesa u klaonicama, hladnjačama, skladištima i pogonima za proizvodnju kobasica
Opisati načine rada klaoničkih strojeva i uređaja Naprave i uređaji za omamljivanje, bazen za šurenje, uređaj za pomicanje svinja, stroj za skidanje dlake, strojevi i naprave za opaljivanje, pile za rasijecanje, stolovi za veterinarski pregled, cijevni transporter u klaonicama i hladnjačama, linija omamljivanja i iskrvarenja goveda, uređaj za raspinjanje goveda, pile za rasijecanje goveda
Opisati uređaje i pribor, znati njihovu funkciju u pogonu za rasijecanje mesa Pile za rasjecanje mesa, mehanizirani stolovi za rad u pogonu za rasjecanje mesa, stroj za iskorištavanje mesa, stroj za skidanje masnog tkiva, kružne pile na elektropogon
Opisati uređaje i pribor za obradbu crijeva i znati način funkcioniranja Mehanički stol za obradbu crijevnih kompleta, ručni aparati za odvajanje pojedinih dijelova u osnovnoj pomoćnoj obradbi crijeva, strojevi za čišćenje i pranje crijeva kalibratori
Opisati uređaje za topljenje masti Uređaj za topljenje masti suhim i mokrim postupkom, strojevi za pakiranje masti
Opisati i znati funkciju uređaja za preradu klaoničkih otpadaka Postrojenje za mokru ekstrakciju pri preradi klaoničkih otpadaka, mlinski uređaji za koštano brašno, uređaj za dobivanje tehničke masti
Uređaji i pribor za proizvodnju kobasica te strojevi za termičku obradbu Strojevi za mljevenje, mlinovi za mirodije, miješalica za pripremanje nadjeva, strojevi za usitnjavanje, punilice, strojevi za oblikovanje

Klasične pušnice, pušnice grijane parom, dimni generatori, atmos komore za dimljenje, kotlovi i druge posude za kuhanje

2. Živežne namirnice animalnog porijekla

2.1. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja

II. GODINA NAUKOVANJA

Red.br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

1. Živežne namirnice animalnog porijekla Definirati pojam živežnih namirnica, znati funkciju i podjelu Podjela živežnih namirnica prema ulozi U organizmu, prema porijeklu i građi
Važnost unošenja živežnih namirnica u organizam
Navesti kemijski sastav živežnih namirnica Voda, mineralne tvari, bjelančevine, masti, ugljikohidrati, vitamini, značaj pojedinih sastojaka u prehrani
Meso kao živežna namirnica Pojam mesa, kemijski sastav, vrste mesa, dobivanje, uloga mesa u ishrani, mogućnosti korištenja svježeg mesa (kulinarska obradba), čuvanje mesa (metode konzerviranja), kvarenje mesa
Vrste iznutrica i njihova hranjiva vrijednost Pojam, podjela iznutrica, korištenje pojedinih iznutrica u ishrani, hranjiva vrijednost iznutrica
Vrste kobasica, hranjiva vrijednost kobasica Pojam, podjela, dobivanje, čuvanje, kvarenje kobasica
Hranjiva vrijednost kobasica
Propisi
Vrste i hranjiva vrijednost suhomesnatih proizvoda Pojam, podjela, dobivanje, čuvanje, kvarenje suhomesnatih proizvoda
Mjesto u prehrani čovjeka
Propisi
Vrste konzervi i gotovih jela Pojam, podjela, priprava, čuvanje, kvarenje konzervi i gotovih jela
Mjesto u prehrani čovjeka
Propisi

IV . NASTAVNI PLAN NAUKOVANJA

Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za savladavanje znanja i vještina koji su neophodni za ovo zanimanje kao i na duljini trajanja nastave u pojedinoj školskoj godini.

Nastavni plan

Nastavni predmeti

Sati godišnje

I.

II.

III.

A. Praktični dio naukovanja

1080

1080

960

B. Stručno-teorijski dio naukovanja

280

280

160

1. Tehnologija zanimanja

140

210

160

2. Stručni račun

70

-

-

3. Osnove prirodnih znanosti

70

-

-

4. Živežne namirnice životinjskog porijekla

-

70

-

UKUPNO A + B

1360

1360

1120

V. METODIČKE NAPOMENE

Nastavni program naukovanja je okvirni. Obrtnička škola u suradnji s obrtnicima izrađuje izvedbene programe.

Praktični dio naukovanja, tehnologija struke i stručni račun programirani su tako da čine smisaonu cjelinu u kojoj se sadržaji međusobno nadopunjuju.

U odabiru sadržaja nastavnog programa korišten je princip egzemplarnosti. Pri izradbi izvedbenog programa treba uvažavati posebitosti radionica u školi i obrtničkih radionica ne narušavajući pri tom osnovnu strukturu okvirnog programa. Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a sadržaj se raspoređuje sukladno školskom kalendaru.

Izvedbenim programom konkretno treba reći koji se dio programa izvodi u školi, odnosno školskoj radionici, a koji kod obrtnika.

Preporuča se podijeliti naučnike u skupine i odrediti raspored i boravak svake pojedine skupine u školi s tim da se utvrdi vremenski blok za boravak u školi i kod obrtnika s kojim naučnik ima sklopljen ugovor o naukovanju. Dimenzija bloka uvjetovana je vremenom potrebnim za ostvarivanje teorijskog dijela naukovanja i vježbi kao i vremenom potrebnim za realizaciju razlike praktičnog dijela programa u školskoj radionici.

Praktični dio programa treba najvećim dijelom realizirati kod obrtnika. Stručni učitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi učenik vodi dnevnik rada.

Teorijski dio naukovanja kao i vježbe ostvaruju nastavnici s visokom stručnom spremom i položenim profesorskim ispitom.

Za predmete tehnologija zanimanja i živežne namirnice animalnog porijekla dipl. ing. prehrambene tehnologije, za stručni račun prof. ili dip. ing. matematike, za osnove prirodnih znanosti prof. fizike, prof. kemije i prof. biologije, a za gospodarstvo dipl. ekonomist.

VI. POMOĆNIČKI ISPIT

Ispit se sastoji iz praktičnog i teorijskog dijela.

Za dokazivanje vještina učenik mora u 8 sati rada izvesti 4 radne probe.

Radne probe koje dolaze u obzir su:

Za dokazivanje znanja učenika treba pismeno ispitati iz sljedećih predmeta: tehnologija zanimanja, stručna matematika i gospodarstvo.

Iz predmeta tehnologija zanimanja moguća su sljedeća područja:

Iz gospodarstva treba poznavati organizaciju rada obrtničke radionice, komuniciranje s kupcima, osnovne obrtničke i druge radne propise.

Ispiti traju od 60 do 120 minuta. Osim pismenog ispita moguć je i usmeni ispit i to u slučaju ako učenik tu želju izrazi prije početka pomoćničkog ispita i ako je to odluka ispitnog odbora.

Klasa: 311-01/96-01/674

Urbroj: 526-01-96-23

Zagreb, 23. kolovoza 1996.

Ministar

Davor Štern, v. r.


Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.