Zakoni i propisi - Pravni savjeti Stručno-teorijski dio programa (naukovanje) za zanimanje PEKAR
     
   

Internet i poslovne usluge za poduzetnike


Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge

Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave.
Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice.

Link za opširnije informacije o izradi web stranica

 
 
     


Link na pregled svih poslovnih i internet usluga



Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Na temelju članka 39. stavka 2. Zakona o obrtu ("Narodne novine", br. 77/93), ministar gospodarstva, uz prethodno pribavljeno mišljenje Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra prosvjete i športa donosi

STRUČNO-TEORIJSKI I PRAKTIČNI DIO PROGRAMA

(NAUKOVANJE)

ZA ZANIMANJE PEKAR

I. DVOJNI SUSTAV OBRAZOVANJA ZA POTREBE OBRTNIŠTVA

Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost općeobrazovnog od stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa naukovanja.

Nastava stručno-teorijskih sadržaja naukovanja ostvaruje se u obrtničkoj i drugim srednjim strukovnim školama. Praktični dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtničkoj školi. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke. Kako su obrtnička zanimanja vrlo raznolika nemoguće je propisati jednoobrazni pristup organiziranju i izvođenju nastave pa je naukovanje moguće organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rješenja, uzimajući u obzir posebnosti pojedinih zanimanja, a što se utvrđuje izvedbenim programom.

Modeli organizacije nastave vrlo su često bitno različiti od modela koji se primijenjuju za općeobrazovne sadržaje.

Ovi načini omogućuju veću racionalnost obrazovanja. Važna je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je završetak naukovanja odvojen od općeobrazovnog dijela programa.

Naukovanje završava polaganjem pomoćničkog ispita.

II. OPĆI I POSEBNI CILJEVI OBRAZOVANJA

Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućuju polazniku da po završetku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.

U skladu s navedenim određuju se sljedeći opći ciljevi naukovanja:

- stjecanje osnovnog profesionalnog obrazovanja temeljem kojega je moguć daljnji razvoj,

Posebni ciljevi naukovanja za zanimanje pekar odnose se na stjecanje ovih znanja i vještina:

III. NASTAVNI PROGRAM NAUKOVANJA

A. Praktični dio naukovanja

I. GODINA NAUKOVANJA

Redni broj

Opis obrazovanja

(posebni ciljevi)

Znanja i vještine koje se moraju usvojiti

(sadržaj programa)

Raspored po polugodištima

1

2

3

4

1 2
1. Zaštita na radu, sprječavaje nesreća na radu, zaštita okoliša i racionalno korištenje energije Primijeniti propise o zaštiti na radu vezane za zanimanje

Imenovati propise pravnih nositelja osiguranja u slučaju nesreće, propise o sprječavanju nesreće i ostale odredbe koje se odnose na ovo područje

Opisati tipične situacije koje dovode do nesreća kao i ponašanja koje ih uzrokuju

Opisati opasnosti pri rukovanju električnom strujom

Navesti važne propise o sprječavanju požara i o uređajima za zaštitu od požara

Navesti opasnosti pri rukovanju otrovima, plinovima i zapaljivim materijalom

Opisati ponašanje pri nesrećama i pružanje mjera prve pomoći

Navesti moguće načine zagađivanja okoliša i načine utjecaja na smanjivanje zagađenja

Znati upotrijebiti odgovarajuća sredstva za dezinfekciju i suzbijanje štetočina u skladu s propisima

Uklanjati otpatke

Navesti vrste energije koje koristi zanatska radionica i mogućnosti racionaliziranja korištenja energije










Usvajati tijekom naukovanja

2. Provođenje mjera higijene Objasniti značenje higijene pri radu

Urediti i održavati čistoću radnog mjesta u skladu s propisima o higijeni

Izabrati i stalno koristiti radnu odjeću

Primijeniti propise o higijeni



Usvajati tijekom naukovanja

3. Primjena propisa o obrtništvu i živežnim namirnicama u skladu sa zanimanjem Primijeniti propise o obrtništvu i živežnim namirnicama u skladu sa zanimanjem

Navesti propise koji vrijede za ugostiteljsku djelatnost


Usvajati tijekom naukovanja

4. Poznavanje zanatske radionice Opisati ustroj i zadatke zanatske radionice

Prikazati tijekove proizvodnje

Objasniti zajedničko djelovanje pojedinih dijelova zanatske radionice

+

+

+

5. Rukovanje i briga o postrojenjima, strojevima i radnim uređajima Opisati način rada i uporabu postrojenja, strojeva i radnih uređaja

Pripraviti i brinuti o limovima, oblicima za kolače te o radnim uređajima

Koristiti strojeve u skladu s uputstvom za korištenje i propisima o sigurnosti

Brinuti o strojevima u skladu s propisima o higijeni

Izabrati sredstva za čišćenje i njegu


+

+


+






+

+

6. Skladištenje i kontrola sirovina i dodataka, poluproizvoda, gotovih proizvoda i ambalaže za pakiranje Opisati vrste i sorte sirovina i poluproizvoda

Objasniti utjecaje temperature, svjetlosti i vlage na trajnost proizvoda

Navesti načine, postupke i uređaje za skladištenje

Preuzeti robu





+

+

+

+

Provjeriti težinu i količinu robe

Zamrzavati sirovine, poluproizvode i gotove proizvode

Skladištiti sirovine i dodatke kao i začine u skladu s vanjskim utjecajima

Skladištiti ambalažu za pakiranje

Izabrati ambalažu za pakiranje

Pakirati pekarske proizvode

+

+

+




+

+

+

7. Proizvodnja raženog, pšeničnog i miješanog kruha Opisati osnovne recepte i njihove varijacije

Mijesiti i miješati tijesta

Vagati, umijesiti i oblikovati tijesta


+

+

+

8. Proizvodnja raznih vrsta peciva Opisati osnovne recepte i njihove varijacije

Mijesiti i miješati tijesta

Vagati, umijesiti i oblikovati tijesta


+

+

+

9. Proizvodnja finih kolača od lisnatog, prhkog i dizanog tijesta Razlikovati lisnata tijesta prema načinu proizvodnje

Umijesiti i tourirati osnovno tijesto za lisnata tijesta

Otvoriti punjene i nepunjene dijelove od lisnatog tijesta

Opisati načine i upotrebu raznih vrsta prhkog tijesta

Izmijesiti, razvaljati, oblikovati likove, oblikovati prhko tijesto

Opisati načine i uporabu raznih vrsta dizanog tijesta

Zamijesiti ili miješati dizano tijesto uz direktno ili indirektno rukovanje

Razvaljati, rezati, puniti, otvarati i premazati lisnato dizano i dizano tijesto






+

+

+

+

+

+

+

+

10. Priprema i obradba glazura Razlikovati šećerne glazure prema načinu proizvodnje i uporabi

Pripremiti aprikoturu i fondant glazuru

Aprikotirati i glazirati peciva

Premazati peciva



+

+


+

+

II. i III. GODINA NAUKOVANJA

Redni broj

Opis obrazovanja

(posebni ciljevi)

Znanja i vještine koje se moraju usvojiti

(sadržaj programa)

Raspored po polugodištima

1

2

3

4

3 4 5 6
1. Rukovanje i briga o postrojenjima, strojevima i radnim uređajima Rukovati i urediti pećnicu

Rukovati postrojenjima u skladu s uputstvom za rukovanje i propisima o sigurnosti

Brinuti o postrojenjima u skladu s propisima o higijeni

+

+

+

2. Skladištenje i kontrola sirovina i primjesa, poluproizvoda, gotovih proizvoda i materijala za pakiranje Objasniti osobine i djelovanje začina i dodataka

Vagati i mjeriti sirovine i dodatke kao i začine

Ocijeniti sirovine prema obilježjima kvalitete

Zamrzavati i odmrzavati sirovine, poluproizvode i gotove proizvode

Skladištiti i kontrolirati poluproizvode i gotove proizvode

+

+

+

+






+
3. Proizvodnja raženog, pšeničnog i miješanog kruha Izabrati, dozirati i primijeniti sirovine i poluproizvode prema datim recepturama

Upotrijebiti sredstva za omekšavanje, osobito podmiješeni kvasac i kvasac

Pravljenje podmiješenog kvasca prema datim recepturama i načinima rukovanja

Objasniti proces fermentacije

Procijeniti i utjecati na tijek fermentacije

Ispeći

Rezati i pakirati kruh

Ocijeniti gotove proizvode prema danim kriterijima

Opisati izvore pogrešaka pri proizvodnji kruha


+

+






+

+

+

+











+

+

4. Proizvodnja specijalnih vrsta kruha Opisati specijalne vrste kruha i njihovu recepturu

Upotrijebiti specijalne sirovine u skladu s njihovim osobinama

Izabrati, dozirati i dodati sastojke prema danim recepturama

Mijesiti i oblikovati tijesta u skladu sa sastojcima i postupcima proizvodnje

Procijeniti tijek fermentacije

Ispeći

+

+

+







+

+

+

5. Proizvodnja raznih vrsta peciva Izabrati, dozirati i upotrijebiti sirovine i dodatke prema datim recepturama

Pripremiti specijalitete i pletenice karakteristične za to područje

Objasniti proces fermentacije

Prekinuti proces fermentacije

Procijeniti tijek fermentacije i utjecati na njega


+

+






+

+




+
Ispeći

Ocijeniti gotove proizvode prema danim kriterijima

Opisati izvore pogrešaka pri proizvodnji peciva

+
+

+

6. Proizvodnja finih kolača od lisnatog, prhkog i dizanog tijesta Izabrati, dozirati i upotrijebiti sirovine i dodatke prema danim recepturama

Zamijesiti i ukrasiti prskano prhko tijesto

Puniti, sastavljati i ukrasiti čajno pecivo od prhkog tijesta

Peći lisnata i prhka tijesta

Objasniti proces fermentacije

Peći dizana tijesta u skladu s vremenom fermentacije

Zamijesiti, pripremiti i peći teško dizano tijesto, osobito za mliječni kruh s grožđicama

Ocijeniti gotove proizvode prema datim kriterijima

Opisati izvore pogrešaka pri proizvodnji kolača


+

+

+






+

+

+










+










+

+

7. Priprema i obradba glazura Pripremiti i obraditi čokoladu i glazuru za prskanje

Temperirati čokoladnu masu za pecivo

+
+

8.

Proizvodnja medenjaka Izabrati, dozirati i koristiti sirovine i dodatke kao i začine prema datim recepturama
+
Navesti peciva od tijesta za medenjake, osobito za medeni kolač, prema vrsti, proizvodnji i regionalnom značenju

Miješati i spremati tijesto za medenjake, osobito za medeni kolač

Premazati mase za medenjake

Pripremiti i peći tijesto za medenjake, osobito za medeni kolač



+

+






+

+

B. Stručno-teorijski dio naukovanja

1. Stručni račun

1.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom

Red.

br.

Nastavni predmeti

Broj sati godišnje

1.

Stručni račun

70

2.

Osnove prirodnih znanosti

70

2.1. Osnove fizike

17

2.2. Osnove kemije

35

2.3. Osnove biologije

18

3.

Prehrana

70

3.1. Živežne namirnice

35

3.2. Psihologija prehrane

18

3.3. Održavanje vrijednosti živežnih namirnica

17

4.

Gospodarstvo

70

4.1. Gospodarsko poslovanje u obrtu

35

4.2. Organizacija rada

35

UKUPNO SATI (1+2+3+4)

280

1.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja

Red.br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

1. Stručni račun Sposobnost primjene osnovnih računskih operacija Primjena osnovnih računskih operacija kod izračunavanja količina i iznosa s cijelim i decimalnim brojevima
Prednosti računa i pravilo djeljivosti
Mogućnosti provjeravanja rezultata računanja
Izdavanje računa
Kontrola ulaznih računa, stanje u skladištu i u blagajni
Sposobnost primjene i računanja s razlomcima Praktična primjena razlomačnog računa
Primijeniti pravilo trojno u struci Preračunavanje receptura na diferencirane količine produkata
Utvrđivanje potrebnih količina sirovina na temelju iskustvenih promjena u težini kod njihove obradbe i prerađivanja
Promjena težina u proizvodnji i učinak na troškove
Primijeniti kamatni račun u životnim prilikama Rabat, skonto, povećanje cijena i smanjenje cijena, skup općih troškova
Udio u dobiti (tantijemi), porez na višak vrijednosti
Trgovačko povećanje cijena i trgovačka marža
Računanje i primjena jedinica za težinu Jedinice težine
Obračunavanje težina i tereta pomoću različitih vaga
Izračunavanje bruto, tara i neto težine
Praktično korištenje mjernih jedinica Mjerne jedinice
Pretvaranje mjernih jedinica
Izračunavanje volumena i površina
Sposobnost poslovanja s različitim valutama Preračunavanje i usporedba vrijednosti deviza (stranog novca)
Izračunavanje masenog udjela sastojaka u smjesi Izračunati maseni udio sastojaka u smjesi
Uvid u jednostavne tehničke račune Utrošak energije
Opteretljivost električnih postrojenja
Obračunavanje troškova i usporedba troškova različitih nosača energije
Prijenosni odnos
Broj okretaja

2. Osnove prirodnih znanosti

Ciljevi i sadržaji nastavnih područja

Red.br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

1. Osnove fizike Osnove mehanike Translacija i rotacija tijela, sile i mase Newtonovi zakoni
Moment sile
Poluge i primjena
Sile u tekućinama i plinovima
Tlak
Miješanje tekućina
Mehanički rad i energija
Djelotvornost i mehanička prednost stroja
Osnove topline Temperatura, unutarnja energija i toplina
Toplinsko rastezanje čvrstih tvari i tekućina
Agregatna stanja
Osnove elektriciteta Napon, jakost struje i električni otpor
Ohmov zakon
Vodiči i izolatori
Rad i snaga u električnim sustavima
Uvid u funkcijske elemente, način djelovanja i primjenu radnih sredstava Proizvodnja i prenošenje energije putem uređaja i strojeva
Proizvodnja topline i hladnoće i njihovo prenošenje
Priključak električnih uređaja
Granice opterećenja
Opasnosti od električne struje i prva pomoć
2. Osnove kemije Osnovni kemijski pojmovi Atom, kemijski element, prirodni sustav elemenata
Kemijski simboli, formule i jednadžbe
Kiseline, hidroksidi i soli Kiseline i njihova svojstva
Hidroksidi i njihova svojstva
Proces neutralizacije
Soli
Organski spojevi Alkoholi i karboksilne kiseline - svojstva, ugljikohidrati, masti i ulja, bjelančevine - svojstva i prehrambena vrijednost
3. Osnove biologije Građa i funkcija stanica Građa životinjske i biljne stanice
Stanične funkcije
Organizacija stanica
Tkivo
Funkcije organizama Oplođivanje, rast, izmjena tvari
čimbenici koji utječu na pravilan razvoj organizma
Higijena življenja

3. Prehrana

Ciljevi i sadržaji nastavnih područja

Red.br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

1. Živežne namirnice Živežne namirnice Namirnice biljnog i životinjskog porijekla
Kemijski sastav živežne namirnice
Omjer hranjivih tvari i energetskih potreba ljudskog organizma
Pregled svojstava hranjivih tvari Ugljikohidrati u živežnim namirnicama
Proces fotosinteze, asimilacija i disimilacija
Svojstva ugljikohidrata
Topljivost, bubrenje, stvaranje gela i fermentiranje
Masti i ulja u živežnim namirnicama
Vrste masti i ulja
Esencijalne masne kiseline, zasićene i nezasićene masne kiseline
Svojstva masti i ulja (netopljivost u vodi, emulgiranje)
Bjelančevine
Glavni izvori bjelančevina
Svojstva bjelančevina, stvaranje gela, koagulacija
2. Fiziologija prehrane Znanje o fiziološkim procesima prehrane Procesi probave, resorpcija i prijenos hranjivih tvari u tijelu
Izmjena tvari
Uloga vitamina, minerala i enzima u prehrani
Načela zdrave prehrane Zdrava prehrana preduvjet zdravlja
Prilagođavanje hrane životnoj dobi
Dijetetska prehrana
Pogreške u prehrani
3. Održavanje prehrambene vrijednosti živežnih namirnica Svojstva živežnih namirnica Svojstva koja određuju prehrambenu vrijednost namirnica
Upotrebljivost u odnosu na svrhu primjene
Izborni kriteriji
Određivanje kvalitete živežnih namirnica Utvrđivanje kvalitete živežnih namirnica
Trgovački razred i razred kvalitete
Smjernice za kvalitetu
Čimbenici koji mijenjaju stanje i vrijednosti živežnih namirnica Utjecaji i promjene kod transporta
Pogreške kod određivanja i prerađivanja i njihovo djelovanje
Utjecaji i promjene kod spremanja i skladištenja namirnica
Utjecaji i promjene kod prezentacije i kod prodaje namirnica
Poželjne i neželjene promjene izazvane enzimskim procesima
Gubici izazvani opadanjem kvalitete namirnica
Gospodarsko značenje održavanja prehrambenih vrijednosti živežnih namirnica Gospodarske štete izazvane kvarenjem živežnih namirnica
Gospodarsko značenje održavanja skladištene robe u velikim količinama
Otklanjanje pokvarenih živežnih namirnica
Zaštita okoliša

4. Gospodarstvo

Ciljevi i sadržaji nastavnih područja

Red.br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

1.

Gospodarsko poslovanje u obrtu Pregled zanimanja u strukovnom području prehrane i domaćinstvu Odredbe o obavljanju (struci)
Značenje zanimanja u gospodarstvu i društvu
Pregled o strukovnim zahtjevima i mogućnostima napredovanja Stručna djelatnost: duhovne i tjelesne pretpostavke
Sadašnji izgledi i izgledi u budućnosti
Uvid u temeljne radnopravne odnose strukovnog područja Odredbe o radnom vremenu, slobodnom vremenu i odmoru, plaća i zaštita na radu
Vrste pogona i funkcije pogona Karakteristične razlike između pogona s obzirom na veličinu, opremljenost i funkciju pogona, tijekove rada i radne uvjete, materijale i njihovu obradbu
Odgovornost i nadležnost voditelja pogona
Unutarnja podjela u pogonu
Klima u pogonu
Sposobnost odlučivanja kod promjena u zanimanju Mogući uzroci strukovnih poteškoća i njihovo savladavanje
Pregled ugovornih dokumenata Ugovor o obrazovanju
Kupoprodajni ugovor
Sposobnost preuzimanja i prosljeđivanja naloga Preuzimanje telefonskih poziva
Prenošenje priopćenja
Predaja narudžbi
Znanje o važnim mogućnostima plaćanja Gotovinsko plaćanje
Polugotovinsko plaćanje
Bezgotovinsko plaćanje
Uvid u jednostavne knjigovodstvene poslove Građa i vođenje blagajničke knjige
Knjiga ulaza roba
Skladišna knjiga

2.

Organizacija rada Sposobnost izabiranja radnih sredstava prema različitim kriterijima Materijali
Uporaba
Ergonomsko stanje (činjenice)
Sigurnost pogona
Znanje o opasnostima i uzrocima nesreća, spremnost za sprječavanje nezgoda Propisi zaštite na radu
Osnovna pravila o sprječavanju nesreća
Uvažavanje pogonskih uputa
Štete od nesreća
Preventivni načini ponašanja kod prepoznavanja opasnosti od nesreća
Prva pomoć
Moguće posljedice pogrešnog obrađivanja unesrećenog
Opisati radno mjesto, njegove stvarne uvjete i njihov učinak na radne ljude Radni prostor
Radno mjesto
Oprema
Radni centri
Uvjeti: buka, osvjetljenje, boje, temperatura, prozračivanje, vlažnost zraka
Zaštita od nesreća
Sposobnost stavljanja u suodnos psiholoških pretpostavki čovjeka s njegovom radnom sposobnošću te prenošenje istog na radna sredstva i oblikovanje radnog mjesta Držanje tijela i ekonomičnost pokreta
Statičko i dinamičko opterećenje
Uporaba sredstava koja olakšavaju transportne poslove, uporaba uređaja i strojeva
Dnevni ritam - učinkovitost
Vrijeme odmora i djelovanje odmora
Opisati socijalne odnose i njihovo djelovanje na rad Grupni odgoj
Stilovi vođenja
Oblici suodlučivanja
Konflikti

5. Tehnologija zanimanja

5.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom

Red.

Nastavni predmeti i područja

Broj sati godišnje

br.

I II

1.

Tehnologija zanimanja
1.1. Pšenično brašno i njegova preradba u pšenični kruh i pecivo od dizanog tijesta


120

1.2. Izrađivanje finog peciva i kolača od dizanog tijesta

40

1.3. Raženo brašno i njegova preradba u kruh i sitno pecivo

100

1.4. Obrtnički propisi

20

1.5. Proizvodnja kruha od grubog brašna, neprosijanog brašna, specijalnog kruha


40

1.6. Proizvodnja finog peciva i kolača od dizanog tijesta

40

1.7. Prozvodnja kolača od lisnatog tijesta, prhkog tijesta i medenjaka


40

1.8. Proizvodnja i preradba masa

60

1.9. Obrtnički propisi i propisi o živežnim namirnicama

40

UKUPNO SATI

280

220

5.2.Ciljevi i sadržaji nastavnih područja

I. GODINA NAUKOVANJA

Red.br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

1. Pšenično brašno i njegova preradba u pšenične kvasne proizvode Ocijeniti proizvode iz pšeničnog brašna i njihovu tehnološku sposobnost Vrste i dobivanje pšeničnog brašna
Stupanj mljevenosti, tipovi brašna
Svojstva i mogućnost njihova ispitivanja
Tehnološko značenje sastavnih dijelova brašna

Izračunavanje:
Sadržina pepela
Iskorištavanje tijesta

Objasniti mekšanje pšeničnog kvasnog tijesta Dobivanje kvasca, ocjenjivanje, skladištenje
Mekšanje kvasca, alkoholno vrenje (fermentacija)
Mogućnosti usmjeravanja pomoću dodataka, vremena, iskorištavanje tijesta i temperature tijesta
Tolerancija fermentacije
Usporavanje i prekidanje fermentacije

Izračunavanje:
Gubici kod fermentacije
Gubitak energije

Objasniti djelovanje pšeničnih sredstava za pečenje Vrste
Načini djelovanja
Mogućnosti uporabe
Obrazložiti način djelovanja kuhinjske soli u tehnologiji pečenja Trgovački oblici soli
Svojstva
Djelovanje na tijesto, tijek fermentacije, pecivo
Obrazložiti primjenu pravila postupka za proizvodnju pšeničnog kvasnog tijesta Tijekovi rada
Sustavi miješanja
Uređaji, strojevi, postrojenja za pripremu tijesta
Higijenske mjere
Sprječavanje nesreća
Opisati zajedničko djelovanje dizanja i oblikovanja tijesta, procesa pečenja i okusa pšeničnih dizanih proizvoda Tekućine i mliječna roba
Oblikovanje kruha, sitnog peciva i kolača prema mjesnim običajima
Proces pečenja za pšenično kvasno tijesto

Izračunavanje:
Gubitak kod pečenja
Uštednja energije

Ocijeniti pšenično kvasno pecivo Karakteristike kvalitete
Pogreške u pečenju, uzroci, sprječavanje
Izvlačenje rezanaca
Higijenske mjere

Izračunavanje:
Kalkulacija

2. Izrađivanje finog peciva i kolača od kvasnog tijesta Razlikovati tijesto za kolače od kvasnog tijesta po recepturi Osnovni recepti za laka, srednjeteška i teška tijesta
Uporaba raznih dodataka

Izračunavanje:
Recepture

Ocijeniti u pečenju tehničko djelovanje mlijeka, šećera, masti i jaja na tijesto i pecivo Sorte, kvaliteta
Sposobnost
Način djelovanja, dodatne količine
Skladištenje
Opisati uporabu voća, voćnih proizvoda, začina i aroma Podjela, vrste
Karakteristike kvalitete
Sposobnost
Skladištenje
Prerađivanje
3. Raženo brašno i njegova preradba u kruh i sitno pecivo Ocijeniti proizvode od raženog brašna i njihovu tehnološku sposobnost Vrste, dobivanje, tipovi
Ponašanje u pečenju
Djelovanje dodataka kiselina i soli

Izračunavanje:
Iskorištavanje tijesta

Ocijeniti uporedno mogućnosti kiseljenja za ražena tijesta Vođenje kiselog tijesta
Mjere za usmjeravanje zrenja
Pogreške u kiselom tijestu
Sredstva za kiseljenje tijesta

Izračunavanje:
Sheme vođenja

Obrazložiti primjenu pravila postupka za proizvodnju raženih i mješanih kruhova te sitnog peciva Tijekovi rada
Iskorištavanje tijesta
Pripremanje tijesta
Sustavi miješanja
Uređaji, strojevi, postrojenja za pripremanje tijesta
Oblikovanje, zgotavljanje
Tijek fermentacije
Higijenske mjere
Sprječavanje nesreća
Postupak i proces pečenja Sustavi peći i grijanja
Temperatura, uvjeti i vrijeme pečenja
Pogon za pečenje, stvaranje kore i sredine kruha
Posebni postupci pečenja

Izračunavanje:
Gubici kod pečenja
Iskorištavanje pečenja
Kapacitet peći
Ušteda energije

Ocijeniti raženi, mješani kruh te raženo sitno pecivo Karakteristike kvalitete
Pogreške, uzroci, izbjegavanje
Krušna plijesan

Izračunavanje:
Gubici skladištenja

Opisati održavanje kvalitete kruha Skladištenje kruha
Starenje kruha
Rezanje kruha, pakiranje kruha
Higijenske mjere
Poznavati pravne odredbe za proizvodnju kruha Dodaci, dodatne tvari
Određivanje težine kruha
Označivanje kruha
4. Obrtnički propisi Poznavati obrtničke propise za proizvodnju pečene robe Radno vrijeme
Zaštita na radu
Radna mjesta
Higijena, okoliš

III. GODINA NAUKOVANJA

Red.br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

1. Proizvodnja kruha od grubog, neprosijanog brašna, specijalnog kruha Opisati proizvodnju kruha od grubog i neprosijanog brašna Recepture
Postupak proizvodnje
Skladištenje
Razlikovati posebne vrste kruha Posebni postupci proizvodnje
Posebni dodaci
Posebni postupci pečenja
Kruhovi koji mijenjaju hranjivu vrijednost
Zdravstveno značenje
Poznavati pravne odredbe Dodaci, dodatne tvari
Označivanje
Dijetalni proizvodi

Izračunavanje:
Hranjiva vrijednost

2. Proizvodnja finog peciva i kolača od dizanog tijesta Obrazložiti primjenu pravila o postupku za dizana (kvasna) tijesta Kolači, mliječni kruh s grožđicama
Tijekovi rada
Dizanje tijesta
Uređaji i strojevi za pripremanje tijesta
Prirediti tijesto
Vođenje, usporavanje i prekidanje fermentacije
Higijenske mjere
Sprječavanje nesreća

Izračunavanje:
Troškovi materijala

Opisati postupak pečenja za dizana tijesta za kolače Pečenje u pečnici u limu i u oblicima
Pečenje u vrućoj masti
Objasniti pravljenje dizanih (kvasnih) kolača Punjenje
Glazure
Pakiranje, skladištenje

Izračunavanje:
Kalkulacija

Ocijeniti dizane (kvasne) kolače Zahtjevi kvalitete
Pogreške pečenja, uzroci, sprječavanje
Poznavati pravne odredbe o živežnim namirnicama za proizvodnju kvasnih (dizanih) kolača Mliječni kolači i kolači s maslacem
Dodatne tvari
Obveza označavanja
3. Proizvodnja kolača od lisnatog tijesta, prhkog tijesta i medenjaka Razlikovati lisnato i prhko tijesto prema sastavu i izradbi Osnovni recepti
Vrste izradbe
Metode prerađivanja
Higijenske mjere

Izračunavanje:
Odnos mješavine

Opisati pravila postupka za izrađivanje kolača od prhkog i lisnatog tijesta Odstupanje od osnovnih recepata
Dorađivanje
Pečenje
Prirediti, zgotoviti
Ocijeniti kolače od prhkog i lisnatog tijesta Zahtjevi kvalitete
Pogreške u pečenju, uzroci, izbjegavanje
Nabrojiti medenjake po vrsti i izradbi Recepture
Postupak izradbe, skladištenje
Regionalne posebnosti
Odredbe o živežnim namirnicama
4. Proizvodnja i preradba smjesa Razlikovati smjese prema sastavu i načinu izradbe Osnovni recepti i biskvitna, pjenušava i slična tijesta
Postupci izrađivanja
Opisati pravila u postupku proizvodnje kolača Tijek rada
Mekšanje tijesta pomoću zraka, pare, sredstava za omekšavanje kemijskim djelovanjem
Proces pečenja
Postupci pečenja, pečenje u masnoj kupki
Ocijeniti kvalitetu kolača Zahtjevi za kvalitetom
Pogreške u pečenju, njihovi uzroci i kako ih izbjeći
Poznavati zakonske odredbe o živežnim namirnicama za kolače i dijetalnu robu Obveza označavanja
Sastav dijetalnih kolača i finog peciva
Nadomjesci šećera
5. Obrtnički propisi Poznavati opće obrtničke propise Zakon o obrtu i podzakonski akti
Poznavati propise o pogonu Odredbe o živežnim namirnicama
Zdravstveni propisi
Pogonsko tehnički propisi
Pravna odgovornost

IV . NASTAVNI PLAN NAUKOVANJA

Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za savladavanje znanja i vještina koji su neophodni za ovo zanimanje kao i na duljini trajanja nastave u pojedinoj školskoj godini.

Nastavni plan

Nastavni predmeti

Sati godišnje

I.

II.

III.

A. Praktični dio naukovanja

1080

1080

960

B. Teorijski dio naukovanja

280

280

224

1. Stručni račun

70

2. Osnove prirodnih znanosti

70

3. Prehrana

70

4. Gospodarstvo

70

5. Tehnologija zanimanja

280

224

UKUPNO A + B

1360

1360

1184

V. METODIČKE NAPOMENE

Nastavni program naukovanja je okvirni, pa će obrtnička škola zajedno s obrtnicima izraditi izvedbene programe.

Praktični dio naukovanja, tehnologija struke i stručni račun programirani su tako da čine smisaonu cjelinu u kojoj se sadržaji međusobno nadopunjuju.

U odabiru sadržaja nastavnog programa korišten je princip egzemplarnosti. Pri izradbi izvedbenog programa treba uvažavati posebitosti radionica u školi i obrtničkih radionica ne narušavajući pri tom osnovnu strukturu okvirnog programa. Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a sadržaj se raspoređuje sukladno školskom kalendaru.

Izvedbenim programom konkretno treba reći koji se dio programa izvodi u školi, odnosno školskoj radionici, a koji kod obrtnika.

Preporuča se podijeliti naučnike u skupine i odrediti raspored i boravak svake pojedine skupine u školi s tim da se utvrdi vremenski blok za boravak u školi i kod obrtnika s kojim naučnik ima sklopljen ugovor o naukovanju. Dimenzija bloka uvjetovana je vremenom potrebnim za ostvarivanje teorijskog dijela naukovanja i vježbi kao i vremenom potrebnim za realizaciju razlike praktičnog dijela programa u školskoj radionici.

Praktični dio programa treba najvećim dijelom realizirati kod obrtnika. Stručni učitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi učenik vodi dnevnik rada.

Teorijski dio naukovanja i tehnološke vježbe ostvaruju nastavnici s visokom stručnom spremom odgovarajuće struke (diplomirani inženjeri elektrotehnike i profesori elektrotehnike, odnosno za neka nastavna područja diplomirani inženjeri strojarstva, odnosno profesori strojarstva). Tehnološke vježbe mjerenja i ispitivanja mogu u suradnji s nastavnicima s visokom stručnom spremom izvoditi i nastavnici s višom stručnom spremom.

VI. POMOĆNIČKI ISPIT

Ispit se sastoji iz praktičnog i teorijskog dijela.

Za dokazivanje usvojenosti vještina naučnik mora u roku od 8 sati izvesti po jednu radnu probu s područja proizvodnje kruha i sitnog pšeničnog peciva te proizvodnje pekarskih kolača.

Područja iz kojih je ova proba moguća su sljedeća:

Proizvodnja kruha i sitnog pšeničnog peciva te pletenica sa sljedećim fazama u radu: priprema tijesta, finalna obradba i pečenje.

Proizvodnja kolača od tijesta i masa, finog peciva, pravljenje glazure, finalna obradba pekarskih kolača i pečenje.

Za dokazivanje usvojenosti znanja potrebna je pismena provjera iz područja tehnologije zanimanja, stručne matematike kao i predmeta gospodarstva.

U predmetu tehnologije zanimanje treba staviti naglasak na:

Iz područja stručne matematike naročito je važno znati:

Iz područja gospodarstva važno je znati osnovne propise iz područja struke, osnova radnog prava i sl. i to na primjerima iz prakse.

Ispiti traju od 60 do 120 minuta. U pojedinim predmetima moguć je i usmeni ispit. Usmeni ispit organizira se temeljem želja ispitanika i zaključka ispitnog odbora.

Klasa: 311-01/96-01/674

Urbroj: 526-01-96-24

Zagreb, 23. kolovoza 1996.

Ministar

Davor Štern, v. r.


Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.