Internet i poslovne usluge za poduzetnike Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave. Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice. Link za opširnije informacije o izradi web stranica |
||
Na temelju članka 39. stavka 2. Zakona o obrtu ("Narodne novine", br. 77/93), ministar gospodarstva, uz prethodno pribavljeno mišljenje Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra prosvjete i športa donosi
I. DVOJNI SUSTAV OBRAZOVANJA ZA POTREBE OBRTNIŠTVA
Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost općeobrazovnog od stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa naukovanja.
Nastava stručno-teorijskih sadržaja naukovanja ostvaruje se u obrtničkoj i drugim srednjim strukovnim školama. Praktični dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtničkoj školi. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke. Kako su obrtnička zanimanja vrlo raznolika nemoguće je propisati jednoobrazni pristup organiziranju i izvođenju nastave pa je naukovanje moguće organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rješenja, uzimajući u obzir posebnosti pojedinih zanimanja, a što se utvrđuje izvedbenim programom.
Modeli organizacije nastave vrlo su često bitno različiti od modela koji se primijenjuju za općeobrazovne sadržaje.
Ovi načini omogućuju veću racionalnost obrazovanja. Važna je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je završetak naukovanja odvojen od općeobrazovnog dijela programa.
Naukovanje završava polaganjem pomoćničkog ispita.
II. OPĆI I POSEBNI CILJEVI OBRAZOVANJA
Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućuju polazniku da po završetku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.
U skladu s navedenim određuju se sljedeći opći ciljevi naukovanja:
- stjecanje osnovnog profesionalnog obrazovanja temeljem kojega je moguć daljnji razvoj,
Posebni ciljevi naukovanja za zanimanje pekar odnose se na stjecanje ovih znanja i vještina:
III. NASTAVNI PROGRAM NAUKOVANJA
A. Praktični dio naukovanja
I. GODINA NAUKOVANJA
Redni broj |
Opis obrazovanja (posebni ciljevi) |
Znanja i vještine koje se moraju usvojiti (sadržaj programa) |
Raspored po polugodištima |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
|
1 | 2 | |||
1. | Zaštita na radu, sprječavaje nesreća na radu, zaštita okoliša i racionalno korištenje energije | Primijeniti propise o zaštiti na radu vezane za zanimanje
Imenovati propise pravnih nositelja osiguranja u slučaju nesreće, propise o sprječavanju nesreće i ostale odredbe koje se odnose na ovo područje Opisati tipične situacije koje dovode do nesreća kao i ponašanja koje ih uzrokuju Opisati opasnosti pri rukovanju električnom strujom Navesti važne propise o sprječavanju požara i o uređajima za zaštitu od požara Navesti opasnosti pri rukovanju otrovima, plinovima i zapaljivim materijalom Opisati ponašanje pri nesrećama i pružanje mjera prve pomoći Navesti moguće načine zagađivanja okoliša i načine utjecaja na smanjivanje zagađenja Znati upotrijebiti odgovarajuća sredstva za dezinfekciju i suzbijanje štetočina u skladu s propisima Uklanjati otpatke Navesti vrste energije koje koristi zanatska radionica i mogućnosti racionaliziranja korištenja energije |
|
|
2. | Provođenje mjera higijene | Objasniti značenje higijene pri radu
Urediti i održavati čistoću radnog mjesta u skladu s propisima o higijeni Izabrati i stalno koristiti radnu odjeću Primijeniti propise o higijeni |
|
|
3. | Primjena propisa o obrtništvu i živežnim namirnicama u skladu sa zanimanjem | Primijeniti propise o obrtništvu i živežnim namirnicama u
skladu sa zanimanjem
Navesti propise koji vrijede za ugostiteljsku djelatnost |
|
|
4. | Poznavanje zanatske radionice | Opisati ustroj i zadatke zanatske radionice
Prikazati tijekove proizvodnje Objasniti zajedničko djelovanje pojedinih dijelova zanatske radionice |
+ + + |
|
5. | Rukovanje i briga o postrojenjima, strojevima i radnim uređajima | Opisati način rada i uporabu postrojenja, strojeva i radnih
uređaja
Pripraviti i brinuti o limovima, oblicima za kolače te o radnim uređajima Koristiti strojeve u skladu s uputstvom za korištenje i propisima o sigurnosti Brinuti o strojevima u skladu s propisima o higijeni Izabrati sredstva za čišćenje i njegu |
+ + |
+ |
6. | Skladištenje i kontrola sirovina i dodataka, poluproizvoda, gotovih proizvoda i ambalaže za pakiranje | Opisati vrste i sorte sirovina i poluproizvoda
Objasniti utjecaje temperature, svjetlosti i vlage na trajnost proizvoda Navesti načine, postupke i uređaje za skladištenje Preuzeti robu |
|
+ + + |
Provjeriti težinu i količinu robe
Zamrzavati sirovine, poluproizvode i gotove proizvode Skladištiti sirovine i dodatke kao i začine u skladu s vanjskim utjecajima Skladištiti ambalažu za pakiranje Izabrati ambalažu za pakiranje Pakirati pekarske proizvode |
+ + + |
+ + |
||
7. | Proizvodnja raženog, pšeničnog i miješanog kruha | Opisati osnovne recepte i njihove varijacije
Mijesiti i miješati tijesta Vagati, umijesiti i oblikovati tijesta |
|
+ + |
8. | Proizvodnja raznih vrsta peciva | Opisati osnovne recepte i njihove varijacije
Mijesiti i miješati tijesta Vagati, umijesiti i oblikovati tijesta |
|
+ + |
9. | Proizvodnja finih kolača od lisnatog, prhkog i dizanog tijesta | Razlikovati lisnata tijesta prema načinu proizvodnje
Umijesiti i tourirati osnovno tijesto za lisnata tijesta Otvoriti punjene i nepunjene dijelove od lisnatog tijesta Opisati načine i upotrebu raznih vrsta prhkog tijesta Izmijesiti, razvaljati, oblikovati likove, oblikovati prhko tijesto Opisati načine i uporabu raznih vrsta dizanog tijesta Zamijesiti ili miješati dizano tijesto uz direktno ili indirektno rukovanje Razvaljati, rezati, puniti, otvarati i premazati lisnato dizano i dizano tijesto |
|
+ + + + + + + |
10. | Priprema i obradba glazura | Razlikovati šećerne glazure prema načinu proizvodnje i uporabi
Pripremiti aprikoturu i fondant glazuru Aprikotirati i glazirati peciva Premazati peciva |
+ |
+ |
II. i III. GODINA NAUKOVANJA
Redni broj |
Opis obrazovanja (posebni ciljevi) |
Znanja i vještine koje se moraju usvojiti (sadržaj programa) |
Raspored po polugodištima |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
|||
3 | 4 | 5 | 6 | |||
1. | Rukovanje i briga o postrojenjima, strojevima i radnim uređajima | Rukovati i urediti pećnicu
Rukovati postrojenjima u skladu s uputstvom za rukovanje i propisima o sigurnosti Brinuti o postrojenjima u skladu s propisima o higijeni |
+ + + |
|||
2. | Skladištenje i kontrola sirovina i primjesa, poluproizvoda, gotovih proizvoda i materijala za pakiranje | Objasniti osobine i djelovanje začina i dodataka
Vagati i mjeriti sirovine i dodatke kao i začine Ocijeniti sirovine prema obilježjima kvalitete Zamrzavati i odmrzavati sirovine, poluproizvode i gotove proizvode Skladištiti i kontrolirati poluproizvode i gotove proizvode |
+
+ + + |
+ |
||
3. | Proizvodnja raženog, pšeničnog i miješanog kruha | Izabrati, dozirati i primijeniti sirovine i poluproizvode
prema datim recepturama
Upotrijebiti sredstva za omekšavanje, osobito podmiješeni kvasac i kvasac Pravljenje podmiješenog kvasca prema datim recepturama i načinima rukovanja Objasniti proces fermentacije Procijeniti i utjecati na tijek fermentacije Ispeći Rezati i pakirati kruh Ocijeniti gotove proizvode prema danim kriterijima Opisati izvore pogrešaka pri proizvodnji kruha |
+ + |
+ + + + |
+ + |
|
4. | Proizvodnja specijalnih vrsta kruha | Opisati specijalne vrste kruha i njihovu recepturu
Upotrijebiti specijalne sirovine u skladu s njihovim osobinama Izabrati, dozirati i dodati sastojke prema danim recepturama Mijesiti i oblikovati tijesta u skladu sa sastojcima i postupcima proizvodnje Procijeniti tijek fermentacije Ispeći |
+ + + |
+ + + |
||
5. | Proizvodnja raznih vrsta peciva | Izabrati, dozirati i upotrijebiti sirovine i dodatke prema
datim recepturama
Pripremiti specijalitete i pletenice karakteristične za to područje Objasniti proces fermentacije Prekinuti proces fermentacije Procijeniti tijek fermentacije i utjecati na njega |
+ + |
+ + |
+ |
|
Ispeći
Ocijeniti gotove proizvode prema danim kriterijima Opisati izvore pogrešaka pri proizvodnji peciva |
+ | + + |
||||
6. | Proizvodnja finih kolača od lisnatog, prhkog i dizanog tijesta | Izabrati, dozirati i upotrijebiti sirovine i dodatke prema
danim recepturama
Zamijesiti i ukrasiti prskano prhko tijesto Puniti, sastavljati i ukrasiti čajno pecivo od prhkog tijesta Peći lisnata i prhka tijesta Objasniti proces fermentacije Peći dizana tijesta u skladu s vremenom fermentacije Zamijesiti, pripremiti i peći teško dizano tijesto, osobito za mliječni kruh s grožđicama Ocijeniti gotove proizvode prema datim kriterijima Opisati izvore pogrešaka pri proizvodnji kolača |
+ + + |
+ + + |
+ |
+ + |
7. | Priprema i obradba glazura | Pripremiti i obraditi čokoladu i glazuru za prskanje
Temperirati čokoladnu masu za pecivo |
+ | + |
||
8. |
Proizvodnja medenjaka | Izabrati, dozirati i koristiti sirovine i dodatke kao i začine prema datim recepturama | + |
|||
Navesti peciva od tijesta za medenjake, osobito za medeni
kolač, prema vrsti, proizvodnji i regionalnom značenju
Miješati i spremati tijesto za medenjake, osobito za medeni kolač Premazati mase za medenjake Pripremiti i peći tijesto za medenjake, osobito za medeni kolač |
+ + |
+ + |
B. Stručno-teorijski dio naukovanja
1. Stručni račun
1.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red. br. |
Nastavni predmeti |
Broj sati godišnje |
1. |
Stručni račun |
70 |
2. |
Osnove prirodnih znanosti |
70 |
2.1. Osnove fizike |
17 |
|
2.2. Osnove kemije |
35 |
|
2.3. Osnove biologije |
18 |
|
3. |
Prehrana |
70 |
3.1. Živežne namirnice |
35 |
|
3.2. Psihologija prehrane |
18 |
|
3.3. Održavanje vrijednosti živežnih namirnica |
17 |
|
4. |
Gospodarstvo |
70 |
4.1. Gospodarsko poslovanje u obrtu |
35 |
|
4.2. Organizacija rada |
35 |
|
UKUPNO SATI (1+2+3+4) |
280 |
1.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. | Stručni račun | Sposobnost primjene osnovnih računskih operacija | Primjena osnovnih računskih operacija kod izračunavanja količina
i iznosa s cijelim i decimalnim brojevima Prednosti računa i pravilo djeljivosti Mogućnosti provjeravanja rezultata računanja Izdavanje računa Kontrola ulaznih računa, stanje u skladištu i u blagajni |
Sposobnost primjene i računanja s razlomcima | Praktična primjena razlomačnog računa | ||
Primijeniti pravilo trojno u struci | Preračunavanje receptura na diferencirane količine produkata Utvrđivanje potrebnih količina sirovina na temelju iskustvenih promjena u težini kod njihove obradbe i prerađivanja Promjena težina u proizvodnji i učinak na troškove |
||
Primijeniti kamatni račun u životnim prilikama | Rabat, skonto, povećanje cijena i smanjenje cijena, skup
općih troškova Udio u dobiti (tantijemi), porez na višak vrijednosti Trgovačko povećanje cijena i trgovačka marža |
||
Računanje i primjena jedinica za težinu | Jedinice težine Obračunavanje težina i tereta pomoću različitih vaga Izračunavanje bruto, tara i neto težine |
||
Praktično korištenje mjernih jedinica | Mjerne jedinice Pretvaranje mjernih jedinica Izračunavanje volumena i površina |
||
Sposobnost poslovanja s različitim valutama | Preračunavanje i usporedba vrijednosti deviza (stranog novca) | ||
Izračunavanje masenog udjela sastojaka u smjesi | Izračunati maseni udio sastojaka u smjesi | ||
Uvid u jednostavne tehničke račune | Utrošak energije Opteretljivost električnih postrojenja Obračunavanje troškova i usporedba troškova različitih nosača energije Prijenosni odnos Broj okretaja |
2. Osnove prirodnih znanosti
Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. | Osnove fizike | Osnove mehanike | Translacija i rotacija tijela, sile i mase Newtonovi zakoni
Moment sile Poluge i primjena Sile u tekućinama i plinovima Tlak Miješanje tekućina Mehanički rad i energija Djelotvornost i mehanička prednost stroja |
Osnove topline | Temperatura, unutarnja energija i toplina Toplinsko rastezanje čvrstih tvari i tekućina Agregatna stanja |
||
Osnove elektriciteta | Napon, jakost struje i električni otpor Ohmov zakon Vodiči i izolatori Rad i snaga u električnim sustavima |
||
Uvid u funkcijske elemente, način djelovanja i primjenu radnih sredstava | Proizvodnja i prenošenje energije putem uređaja i strojeva Proizvodnja topline i hladnoće i njihovo prenošenje Priključak električnih uređaja Granice opterećenja Opasnosti od električne struje i prva pomoć |
||
2. | Osnove kemije | Osnovni kemijski pojmovi | Atom, kemijski element, prirodni sustav elemenata Kemijski simboli, formule i jednadžbe |
Kiseline, hidroksidi i soli | Kiseline i njihova svojstva Hidroksidi i njihova svojstva Proces neutralizacije Soli |
||
Organski spojevi | Alkoholi i karboksilne kiseline - svojstva, ugljikohidrati, masti i ulja, bjelančevine - svojstva i prehrambena vrijednost | ||
3. | Osnove biologije | Građa i funkcija stanica | Građa životinjske i biljne stanice Stanične funkcije Organizacija stanica Tkivo |
Funkcije organizama | Oplođivanje, rast, izmjena tvari čimbenici koji utječu na pravilan razvoj organizma Higijena življenja |
3. Prehrana
Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. | Živežne namirnice | Živežne namirnice | Namirnice biljnog i životinjskog porijekla Kemijski sastav živežne namirnice Omjer hranjivih tvari i energetskih potreba ljudskog organizma |
Pregled svojstava hranjivih tvari | Ugljikohidrati u živežnim namirnicama Proces fotosinteze, asimilacija i disimilacija Svojstva ugljikohidrata Topljivost, bubrenje, stvaranje gela i fermentiranje Masti i ulja u živežnim namirnicama Vrste masti i ulja Esencijalne masne kiseline, zasićene i nezasićene masne kiseline Svojstva masti i ulja (netopljivost u vodi, emulgiranje) Bjelančevine Glavni izvori bjelančevina Svojstva bjelančevina, stvaranje gela, koagulacija |
||
2. | Fiziologija prehrane | Znanje o fiziološkim procesima prehrane | Procesi probave, resorpcija i prijenos hranjivih tvari u
tijelu Izmjena tvari Uloga vitamina, minerala i enzima u prehrani |
Načela zdrave prehrane | Zdrava prehrana preduvjet zdravlja Prilagođavanje hrane životnoj dobi Dijetetska prehrana Pogreške u prehrani |
||
3. | Održavanje prehrambene vrijednosti živežnih namirnica | Svojstva živežnih namirnica | Svojstva koja određuju prehrambenu vrijednost namirnica Upotrebljivost u odnosu na svrhu primjene Izborni kriteriji |
Određivanje kvalitete živežnih namirnica | Utvrđivanje kvalitete živežnih namirnica Trgovački razred i razred kvalitete Smjernice za kvalitetu |
||
Čimbenici koji mijenjaju stanje i vrijednosti živežnih namirnica | Utjecaji i promjene kod transporta Pogreške kod određivanja i prerađivanja i njihovo djelovanje Utjecaji i promjene kod spremanja i skladištenja namirnica Utjecaji i promjene kod prezentacije i kod prodaje namirnica Poželjne i neželjene promjene izazvane enzimskim procesima Gubici izazvani opadanjem kvalitete namirnica |
||
Gospodarsko značenje održavanja prehrambenih vrijednosti živežnih namirnica | Gospodarske štete izazvane kvarenjem živežnih namirnica Gospodarsko značenje održavanja skladištene robe u velikim količinama Otklanjanje pokvarenih živežnih namirnica Zaštita okoliša |
4. Gospodarstvo
Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Gospodarsko poslovanje u obrtu | Pregled zanimanja u strukovnom području prehrane i domaćinstvu | Odredbe o obavljanju (struci) Značenje zanimanja u gospodarstvu i društvu |
Pregled o strukovnim zahtjevima i mogućnostima napredovanja | Stručna djelatnost: duhovne i tjelesne pretpostavke Sadašnji izgledi i izgledi u budućnosti |
||
Uvid u temeljne radnopravne odnose strukovnog područja | Odredbe o radnom vremenu, slobodnom vremenu i odmoru, plaća i zaštita na radu | ||
Vrste pogona i funkcije pogona | Karakteristične razlike između pogona s obzirom na veličinu,
opremljenost i funkciju pogona, tijekove rada i radne uvjete, materijale
i njihovu obradbu Odgovornost i nadležnost voditelja pogona Unutarnja podjela u pogonu Klima u pogonu |
||
Sposobnost odlučivanja kod promjena u zanimanju | Mogući uzroci strukovnih poteškoća i njihovo savladavanje | ||
Pregled ugovornih dokumenata | Ugovor o obrazovanju Kupoprodajni ugovor |
||
Sposobnost preuzimanja i prosljeđivanja naloga | Preuzimanje telefonskih poziva Prenošenje priopćenja Predaja narudžbi |
||
Znanje o važnim mogućnostima plaćanja | Gotovinsko plaćanje Polugotovinsko plaćanje Bezgotovinsko plaćanje |
||
Uvid u jednostavne knjigovodstvene poslove | Građa i vođenje blagajničke knjige Knjiga ulaza roba Skladišna knjiga |
||
2. |
Organizacija rada | Sposobnost izabiranja radnih sredstava prema različitim kriterijima | Materijali Uporaba Ergonomsko stanje (činjenice) Sigurnost pogona |
Znanje o opasnostima i uzrocima nesreća, spremnost za sprječavanje nezgoda | Propisi zaštite na radu Osnovna pravila o sprječavanju nesreća Uvažavanje pogonskih uputa Štete od nesreća Preventivni načini ponašanja kod prepoznavanja opasnosti od nesreća Prva pomoć Moguće posljedice pogrešnog obrađivanja unesrećenog |
||
Opisati radno mjesto, njegove stvarne uvjete i njihov učinak na radne ljude | Radni prostor Radno mjesto Oprema Radni centri Uvjeti: buka, osvjetljenje, boje, temperatura, prozračivanje, vlažnost zraka Zaštita od nesreća |
||
Sposobnost stavljanja u suodnos psiholoških pretpostavki čovjeka s njegovom radnom sposobnošću te prenošenje istog na radna sredstva i oblikovanje radnog mjesta | Držanje tijela i ekonomičnost pokreta Statičko i dinamičko opterećenje Uporaba sredstava koja olakšavaju transportne poslove, uporaba uređaja i strojeva Dnevni ritam - učinkovitost Vrijeme odmora i djelovanje odmora |
||
Opisati socijalne odnose i njihovo djelovanje na rad | Grupni odgoj Stilovi vođenja Oblici suodlučivanja Konflikti |
5. Tehnologija zanimanja
5.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red. |
Nastavni predmeti i područja |
Broj sati godišnje |
|
br. |
I II | ||
1. |
Tehnologija zanimanja | ||
1.1. Pšenično brašno i njegova preradba u pšenični kruh i pecivo od dizanog tijesta |
|
||
1.2. Izrađivanje finog peciva i kolača od dizanog tijesta |
40 |
||
1.3. Raženo brašno i njegova preradba u kruh i sitno pecivo |
100 |
||
1.4. Obrtnički propisi |
20 |
||
1.5. Proizvodnja kruha od grubog brašna, neprosijanog brašna, specijalnog kruha |
|
||
1.6. Proizvodnja finog peciva i kolača od dizanog tijesta |
40 |
||
1.7. Prozvodnja kolača od lisnatog tijesta, prhkog tijesta i medenjaka |
|
||
1.8. Proizvodnja i preradba masa |
60 |
||
1.9. Obrtnički propisi i propisi o živežnim namirnicama |
40 |
||
UKUPNO SATI |
280 |
220 |
5.2.Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
I. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. | Pšenično brašno i njegova preradba u pšenične kvasne proizvode | Ocijeniti proizvode iz pšeničnog brašna i njihovu tehnološku sposobnost | Vrste i dobivanje pšeničnog brašna Stupanj mljevenosti, tipovi brašna Svojstva i mogućnost njihova ispitivanja Tehnološko značenje sastavnih dijelova brašna Izračunavanje: |
Objasniti mekšanje pšeničnog kvasnog tijesta | Dobivanje kvasca, ocjenjivanje, skladištenje Mekšanje kvasca, alkoholno vrenje (fermentacija) Mogućnosti usmjeravanja pomoću dodataka, vremena, iskorištavanje tijesta i temperature tijesta Tolerancija fermentacije Usporavanje i prekidanje fermentacije Izračunavanje: |
||
Objasniti djelovanje pšeničnih sredstava za pečenje | Vrste Načini djelovanja Mogućnosti uporabe |
||
Obrazložiti način djelovanja kuhinjske soli u tehnologiji pečenja | Trgovački oblici soli Svojstva Djelovanje na tijesto, tijek fermentacije, pecivo |
||
Obrazložiti primjenu pravila postupka za proizvodnju pšeničnog kvasnog tijesta | Tijekovi rada Sustavi miješanja Uređaji, strojevi, postrojenja za pripremu tijesta Higijenske mjere Sprječavanje nesreća |
||
Opisati zajedničko djelovanje dizanja i oblikovanja tijesta, procesa pečenja i okusa pšeničnih dizanih proizvoda | Tekućine i mliječna roba Oblikovanje kruha, sitnog peciva i kolača prema mjesnim običajima Proces pečenja za pšenično kvasno tijesto Izračunavanje: |
||
Ocijeniti pšenično kvasno pecivo | Karakteristike kvalitete Pogreške u pečenju, uzroci, sprječavanje Izvlačenje rezanaca Higijenske mjere Izračunavanje: |
||
2. | Izrađivanje finog peciva i kolača od kvasnog tijesta | Razlikovati tijesto za kolače od kvasnog tijesta po recepturi | Osnovni recepti za laka, srednjeteška i teška tijesta Uporaba raznih dodataka Izračunavanje: |
Ocijeniti u pečenju tehničko djelovanje mlijeka, šećera, masti i jaja na tijesto i pecivo | Sorte, kvaliteta Sposobnost Način djelovanja, dodatne količine Skladištenje |
||
Opisati uporabu voća, voćnih proizvoda, začina i aroma | Podjela, vrste Karakteristike kvalitete Sposobnost Skladištenje Prerađivanje |
||
3. | Raženo brašno i njegova preradba u kruh i sitno pecivo | Ocijeniti proizvode od raženog brašna i njihovu tehnološku sposobnost | Vrste, dobivanje, tipovi Ponašanje u pečenju Djelovanje dodataka kiselina i soli Izračunavanje: |
Ocijeniti uporedno mogućnosti kiseljenja za ražena tijesta | Vođenje kiselog tijesta Mjere za usmjeravanje zrenja Pogreške u kiselom tijestu Sredstva za kiseljenje tijesta Izračunavanje: |
||
Obrazložiti primjenu pravila postupka za proizvodnju raženih i mješanih kruhova te sitnog peciva | Tijekovi rada Iskorištavanje tijesta Pripremanje tijesta Sustavi miješanja Uređaji, strojevi, postrojenja za pripremanje tijesta Oblikovanje, zgotavljanje Tijek fermentacije Higijenske mjere Sprječavanje nesreća |
||
Postupak i proces pečenja | Sustavi peći i grijanja Temperatura, uvjeti i vrijeme pečenja Pogon za pečenje, stvaranje kore i sredine kruha Posebni postupci pečenja Izračunavanje: |
||
Ocijeniti raženi, mješani kruh te raženo sitno pecivo | Karakteristike kvalitete Pogreške, uzroci, izbjegavanje Krušna plijesan Izračunavanje: |
||
Opisati održavanje kvalitete kruha | Skladištenje kruha Starenje kruha Rezanje kruha, pakiranje kruha Higijenske mjere |
||
Poznavati pravne odredbe za proizvodnju kruha | Dodaci, dodatne tvari Određivanje težine kruha Označivanje kruha |
||
4. | Obrtnički propisi | Poznavati obrtničke propise za proizvodnju pečene robe | Radno vrijeme Zaštita na radu Radna mjesta Higijena, okoliš |
III. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. | Proizvodnja kruha od grubog, neprosijanog brašna, specijalnog kruha | Opisati proizvodnju kruha od grubog i neprosijanog brašna | Recepture Postupak proizvodnje Skladištenje |
Razlikovati posebne vrste kruha | Posebni postupci proizvodnje Posebni dodaci Posebni postupci pečenja Kruhovi koji mijenjaju hranjivu vrijednost Zdravstveno značenje |
||
Poznavati pravne odredbe | Dodaci, dodatne tvari Označivanje Dijetalni proizvodi Izračunavanje: |
||
2. | Proizvodnja finog peciva i kolača od dizanog tijesta | Obrazložiti primjenu pravila o postupku za dizana (kvasna) tijesta | Kolači, mliječni kruh s grožđicama Tijekovi rada Dizanje tijesta Uređaji i strojevi za pripremanje tijesta Prirediti tijesto Vođenje, usporavanje i prekidanje fermentacije Higijenske mjere Sprječavanje nesreća Izračunavanje: |
Opisati postupak pečenja za dizana tijesta za kolače | Pečenje u pečnici u limu i u oblicima Pečenje u vrućoj masti |
||
Objasniti pravljenje dizanih (kvasnih) kolača | Punjenje Glazure Pakiranje, skladištenje Izračunavanje: |
||
Ocijeniti dizane (kvasne) kolače | Zahtjevi kvalitete Pogreške pečenja, uzroci, sprječavanje |
||
Poznavati pravne odredbe o živežnim namirnicama za proizvodnju kvasnih (dizanih) kolača | Mliječni kolači i kolači s maslacem Dodatne tvari Obveza označavanja |
||
3. | Proizvodnja kolača od lisnatog tijesta, prhkog tijesta i medenjaka | Razlikovati lisnato i prhko tijesto prema sastavu i izradbi | Osnovni recepti Vrste izradbe Metode prerađivanja Higijenske mjere Izračunavanje: |
Opisati pravila postupka za izrađivanje kolača od prhkog i lisnatog tijesta | Odstupanje od osnovnih recepata Dorađivanje Pečenje Prirediti, zgotoviti |
||
Ocijeniti kolače od prhkog i lisnatog tijesta | Zahtjevi kvalitete Pogreške u pečenju, uzroci, izbjegavanje |
||
Nabrojiti medenjake po vrsti i izradbi | Recepture Postupak izradbe, skladištenje Regionalne posebnosti Odredbe o živežnim namirnicama |
||
4. | Proizvodnja i preradba smjesa | Razlikovati smjese prema sastavu i načinu izradbe | Osnovni recepti i biskvitna, pjenušava i slična tijesta Postupci izrađivanja |
Opisati pravila u postupku proizvodnje kolača | Tijek rada Mekšanje tijesta pomoću zraka, pare, sredstava za omekšavanje kemijskim djelovanjem Proces pečenja Postupci pečenja, pečenje u masnoj kupki |
||
Ocijeniti kvalitetu kolača | Zahtjevi za kvalitetom Pogreške u pečenju, njihovi uzroci i kako ih izbjeći |
||
Poznavati zakonske odredbe o živežnim namirnicama za kolače i dijetalnu robu | Obveza označavanja Sastav dijetalnih kolača i finog peciva Nadomjesci šećera |
||
5. | Obrtnički propisi | Poznavati opće obrtničke propise | Zakon o obrtu i podzakonski akti |
Poznavati propise o pogonu | Odredbe o živežnim namirnicama Zdravstveni propisi Pogonsko tehnički propisi Pravna odgovornost |
IV . NASTAVNI PLAN NAUKOVANJA
Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za savladavanje znanja i vještina koji su neophodni za ovo zanimanje kao i na duljini trajanja nastave u pojedinoj školskoj godini.
Nastavni plan
Nastavni predmeti |
Sati godišnje |
||
I. |
II. |
III. |
|
A. Praktični dio naukovanja |
1080 |
1080 |
960 |
B. Teorijski dio naukovanja |
280 |
280 |
224 |
1. Stručni račun |
70 |
||
2. Osnove prirodnih znanosti |
70 |
||
3. Prehrana |
70 |
||
4. Gospodarstvo |
70 |
||
5. Tehnologija zanimanja |
280 |
224 |
|
UKUPNO A + B |
1360 |
1360 |
1184 |
V. METODIČKE NAPOMENE
Nastavni program naukovanja je okvirni, pa će obrtnička škola zajedno s obrtnicima izraditi izvedbene programe.
Praktični dio naukovanja, tehnologija struke i stručni račun programirani su tako da čine smisaonu cjelinu u kojoj se sadržaji međusobno nadopunjuju.
U odabiru sadržaja nastavnog programa korišten je princip egzemplarnosti. Pri izradbi izvedbenog programa treba uvažavati posebitosti radionica u školi i obrtničkih radionica ne narušavajući pri tom osnovnu strukturu okvirnog programa. Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a sadržaj se raspoređuje sukladno školskom kalendaru.
Izvedbenim programom konkretno treba reći koji se dio programa izvodi u školi, odnosno školskoj radionici, a koji kod obrtnika.
Preporuča se podijeliti naučnike u skupine i odrediti raspored i boravak svake pojedine skupine u školi s tim da se utvrdi vremenski blok za boravak u školi i kod obrtnika s kojim naučnik ima sklopljen ugovor o naukovanju. Dimenzija bloka uvjetovana je vremenom potrebnim za ostvarivanje teorijskog dijela naukovanja i vježbi kao i vremenom potrebnim za realizaciju razlike praktičnog dijela programa u školskoj radionici.
Praktični dio programa treba najvećim dijelom realizirati kod obrtnika. Stručni učitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi učenik vodi dnevnik rada.
Teorijski dio naukovanja i tehnološke vježbe ostvaruju nastavnici s visokom stručnom spremom odgovarajuće struke (diplomirani inženjeri elektrotehnike i profesori elektrotehnike, odnosno za neka nastavna područja diplomirani inženjeri strojarstva, odnosno profesori strojarstva). Tehnološke vježbe mjerenja i ispitivanja mogu u suradnji s nastavnicima s visokom stručnom spremom izvoditi i nastavnici s višom stručnom spremom.
VI. POMOĆNIČKI ISPIT
Ispit se sastoji iz praktičnog i teorijskog dijela.
Za dokazivanje usvojenosti vještina naučnik mora u roku od 8 sati izvesti po jednu radnu probu s područja proizvodnje kruha i sitnog pšeničnog peciva te proizvodnje pekarskih kolača.
Područja iz kojih je ova proba moguća su sljedeća:
Proizvodnja kruha i sitnog pšeničnog peciva te pletenica sa sljedećim fazama u radu: priprema tijesta, finalna obradba i pečenje.
Proizvodnja kolača od tijesta i masa, finog peciva, pravljenje glazure, finalna obradba pekarskih kolača i pečenje.
Za dokazivanje usvojenosti znanja potrebna je pismena provjera iz područja tehnologije zanimanja, stručne matematike kao i predmeta gospodarstva.
U predmetu tehnologije zanimanje treba staviti naglasak na:
Iz područja stručne matematike naročito je važno znati:
Iz područja gospodarstva važno je znati osnovne propise iz područja struke, osnova radnog prava i sl. i to na primjerima iz prakse.
Ispiti traju od 60 do 120 minuta. U pojedinim predmetima moguć je i usmeni ispit. Usmeni ispit organizira se temeljem želja ispitanika i zaključka ispitnog odbora.
Klasa: 311-01/96-01/674
Urbroj: 526-01-96-24
Zagreb, 23. kolovoza 1996.
Ministar
Davor Štern, v. r.