Internet i poslovne usluge za poduzetnike Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave. Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice. Link za opširnije informacije o izradi web stranica |
||
Na temelju članka 39. stavka 2. Zakona o obrtu ("Narodne novine", br. 77/93), ministar gospodarstva, uz prethodno pribavljeno mišljenje Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra prosvjete i športa donosi
I. DVOJNI SUSTAV OBRAZOVANJA ZA POTREBE OBRTNIŠTVA
Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost općeobrazovnog od stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa naukovanja.
Nastava stručno-teorijskih sadržaja naukovanja ostvaruje se u obrtničkoj i drugim srednjim strukovnim školama. Praktični dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtničkoj školi. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke. Kako su obrtnička zanimanja vrlo raznolika nemoguće je propisati jednoobrazni pristup organiziranju i izvođenju nastave pa je naukovanje moguće organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rješenja, uzimajući u obzir posebnosti pojedinih zanimanja, a što se utvrđuje izvedbenim programom.
Modeli organizacije nastave vrlo su često bitno različiti od modela koji se primijenjuju za općeobrazovne sadržaje.
Ovi načini omogućuju veću racionalnost obrazovanja. Važna je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je završetak naukovanja odvojen od općeobrazovnog dijela programa.
Naukovanje završava polaganjem pomoćničkog ispita.
II. OPĆI I POSEBNI CILJEVI OBRAZOVANJA
Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućuju polazniku da po završetku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.
U skladu s navedenim određuju se sljedeći opći ciljevi naukovanja:
Posebni ciljevi naukovanja za zanimanje preciznog mehaničara odnose se na stjecanje ovih znanja i vještina:
Predmet stručnog obrazovanja su sljedeće vještine i znanja:
III. NASTAVNI PROGRAM NAUKOVANJA
A. Praktični dio naukovanja
Redni broj |
Opis obrazovanja (posebni ciljevi) |
Znanja i vještine koje se moraju usvojiti (sadržaj programa) |
Raspored po polugodištima |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
|||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |||
1. |
Obrazovanje i njegova organizacija | Ustrojstvo i organizacija obrazovnog procesa | + | + | + | + | + | + |
Obrtničko obrazovanje | + | + | + | + | + | + | ||
2. |
Zaštita na radu i sprječavanje nesreća | Smjernice, upute i propisi nositelja zakonskog osiguranja | + | + | + | + | + | + |
Primijeniti propise o sigurnosti na radu | + | + | + | + | + | + | ||
Značajni propisi o sprječavanju požara i uporaba uređaja za zaštitu i gašenje požara | + | + | + | + | + | + | ||
Opasnosti od otrova, para i plinova | + | + | + | + | + | + | ||
Značajni propisi o zaštiti rada i održavanje čistog zraka | + | + | + | + | + | + | ||
Onečišćenja okoliša uvjetovana radnim mjestom i kako doprinijeti smanjenju onečišćenja | + | + | + | + | + | + | ||
Vrste energije koja se koristi u procesu obrazovanja i mogućnosti racionalnog korištenja energije u stručnom području djelovanja | + | + | + | + | + | + | ||
3. |
Planiranje i priprema rada, kontrola i ocjena rezultata rada | Odrediti faze rada (redoslijed radnih operacija) s obzirom na sigurnost tijekova rada | + | + | ||||
Utvrditi potrebu zamjene dijelova | + | + | ||||||
Pripremiti poluproizvode za izradbu dijelova prema tehničkim nacrtima | + | + | ||||||
Pribaviti informaciju o izradbi i održavanju | + | + | ||||||
Obaviti kontrolu materijala prema oznakama | + | + | ||||||
Odrediti faze rada obzirom na funkcionalno i tehničko stajalište | + | + | ||||||
Odabrati materijale obzirom na primjenu, svojstva i obradbu | + | + | ||||||
Odabrati i pripremiti alat, pomoćna sredstva, uređaje za ispitivanje i mjerenje | + | + | ||||||
Odrediti potrebu za poluproizvodima, normiranim (standardnim) dijelovima i gotovim proizvodima | + | + | ||||||
4. |
Tehničko crtanje (čitanje i primjena tehničkih nacrta) | Čitati i primijeniti oznake | + | + | ||||
Čitati i primijeniti tehničke nacrte, upute, kataloge, tablice i dijagrame | + | + | ||||||
Završiti skice | + | + | ||||||
Primijeniti norme i standardizaciju | + | + | ||||||
Rukovati s nositeljima podataka | + | + | ||||||
Čitati i primjenjivati tehničke nacrte, posebne upute za održavanje strojeva i uređaja precizne mehanike, pneumatske planove spajanja | + | + | ||||||
Radne i operacionalne liste | + | + | ||||||
Čitati i primijeniti natpise i oznake | + | + | ||||||
Odabrati liste rezervnih dijelova prema tipu stroja ili uređaja | + | + | ||||||
Napraviti protokole mjerenja i ispitivanja, informativne liste o održavanju strojeva i sistema | + | + | ||||||
5. |
Mjerenje i kontrola | Ispitati točnost oblika i dimenzija dijelova | + | + | ||||
Ispitati ravnine proizvoda | + | + | ||||||
Ispitati površinu na trošenje i oštećenje | + | + | ||||||
Mjeriti dužine s pomičnim i nepomičnim mjerilima | + | + | ||||||
Mjeriti kutove s običnim (nepomičnim) i univerzalnim (pomičnim) kutomjerom | + | + | ||||||
Mjeriti fizikalne i električne veličine prema uputama | + | + | ||||||
Mjeriti i ispitivati odstupanja od oblika i položaja pomoću pomičnog mjerila, mjerne ure i kontrolnih mjerki | + | + | ||||||
Mjeriti i ispitivati količine za transport | + | + | ||||||
Mjeriti s mjernim uređajima s obzirom na sustavne i slučajne mogućnosti greške pri mjerenju do točnosti 0,001 mm | + | + | ||||||
6. |
Spajanje | Ispitati svojstva površine dijelova koje treba spajati, toleranciju oblika i namjestiti položaj za montažu | + | + | ||||
Spojiti i osigurati dijelove pomoću vijaka, matica i elemenata za osiguranje prema redoslijedu spajanja i okretnom momentu nagiba | + | + | ||||||
Napraviti spojeve klimovima i zaticima | + | + | ||||||
Spajati dijelove hladnim zakivanjem | + | + | ||||||
Odabrati alat za lemljenje, lemilo i taljivo | + | + | ||||||
Pripremiti alat i dijelove za lemljenje | + | + | ||||||
Lemiti limove i profile iz različitih materijala | + | + | ||||||
Lijepiti dijelove iz različitih materijala | + | + | ||||||
Tvrdo lemljenje različitih materijala | + | + | ||||||
Zavarivanjem spojiti različite materijale | + | + | ||||||
Lijepljenjem spojiti proizvode od plastičnih i prirodnih materijala | + | + | ||||||
7. |
Ručna obradba materijala | Crtanje, označivanje i otočkavanje | ||||||
|
+ | + | ||||||
|
+ | + | ||||||
Ručno turpijati i dijeliti (rezati) | ||||||||
|
+ | + | ||||||
|
+ | + | ||||||
|
+ | + | ||||||
|
+ | + | ||||||
|
+ | + | ||||||
Preradba: | ||||||||
|
+ | + | ||||||
|
+ | + | ||||||
|
+ | + | ||||||
8. |
Strojna obradba | Izabrati alat i strojeve za obradbu | + | + | ||||
Izravnati i učvrstiti proizvode ili dijelove s obzirom na oblik i svojstva | + | + | ||||||
Odabrati alat prema postupku obradbe i materijalu | + | + | ||||||
Bušiti i upustiti provrte na učvršćenim bušilicama | + | + | ||||||
Proizvode ili dijelove odvojiti s ručnim ili učvršćenim strojevima | + | + | ||||||
Oštriti alat, specijalno crtalo, točkalo i dlijeto | + | + | ||||||
Bušiti različite materijale kružnim i profilnim trljanjem | + | + | ||||||
Obraditi plohe ili konture proizvoda brušenjem i poliranjem, ručno ili ručno vođenim strojevima | + | + | ||||||
Obradba proizvoda struganjem na strojevima | ||||||||
|
+ | + | ||||||
|
+ | + | ||||||
|
+ | + | ||||||
|
+ | + | ||||||
|
+ | + | ||||||
|
+ | + | ||||||
|
+ | + | ||||||
|
+ | + | ||||||
|
+ | + | ||||||
|
+ | + | ||||||
|
+ | + | ||||||
|
+ | + | ||||||
|
+ | + | ||||||
9. |
|
|||||||
|
+ | + | ||||||
Održavanje | ||||||||
|
+ | + | ||||||
|
+ | + | ||||||
|
+ | + | ||||||
Kontrolirati i ispitivati funkcije | ||||||||
|
+ | + | ||||||
|
+ | + | ||||||
|
+ | + | ||||||
|
+ | + | ||||||
|
+ | + | ||||||
|
+ | + | ||||||
Stavljanje u pogon demontažom i montažom | ||||||||
|
+ | + | ||||||
|
+ | + | ||||||
Održavanje | ||||||||
|
+ | + | ||||||
|
+ | + | ||||||
10. |
Vrste i uporaba materijala | Razlikovati svojstva materijala s obzirom na preradbu | + | + | ||||
Razlikovati proizvode i poluproizvode naročito prema obliku, materijalu i obradivosti | + | + | ||||||
Razlikovati pomoćne materijale naročito sredstva za hlađenje i podmazivanje | + | + | ||||||
Odabrati i primijeniti sredstva za brušenje i poliranje | + | + | ||||||
Ispitati čvrstoću proizvoda | + | + | ||||||
11. |
Lemljenje, zavarivanje, lijepljenje | Spajanje dijelova metala pazeći na svojstva površine materijala i to lemljenjem naročito tvrdim lemljenjem | + | + | ||||
Zavarivanjem spajati proizvode i dijelove od plastike ili prirodnih materijala | + | + | ||||||
Lijepljenjem spajati dijelove od plastičnih i prirodnih materijala | + | + | ||||||
12. |
Montaža dijelova u grupe, sustave uređaja ili strojeva, komponenata i sustava | Pripremiti dijelove za montažu prema tehničkim nacrtima | + | + | ||||
Ispitati dijelove prema funkcionalnoj gradnji | + | + | ||||||
Prilagoditi plohe spajanja prema obliku površine ili svojstvima | + | + | ||||||
Utvrditi položaj dijelova spajanjem sa zaticima | + | + | ||||||
Funkcionalno spajati dijelove u grupe pridržavajući se posebnih uvjeta za montažu | + | + | ||||||
Montirati skupine s obzirom na pojedinačne i skupne funkcije sustava, uređaja ili strojeva | + | + | ||||||
Izraditi sustave, uređaje ili strojeve i skupine s obzirom na funkcije, a dijelove prema položaju i funkciji predati i obilježiti | + | + | ||||||
Montirati mehaničke i optičke dijelove, elemente i skupine s obzirom na pojedinačne i skupne funkcije | + | + | ||||||
Opisti i poredati funkcije elektroničkih komponenata | + | + | ||||||
Smjestiti dijelove i lijevane smole i napraviti spojeve pomoću punila | + | + | ||||||
Uskladiti pripadajuće spojeve proizvoda prema uputama ili nacrtu | + | + | ||||||
Napraviti spojeve utiskivanjem klinovima, stiskanjem i razvlačenjem | + | + | ||||||
Napraviti opruge s pomoćnim alatima | + | + | ||||||
Montirati mehaničke i elektromehaničke dijelove i skupine s obzirom na pojedinačne i zajedničke funkcije na strojevima i sustavima | + | + | ||||||
Mjeriti mehaničke ili električne veličine pomoću mjernih uređaja | + | + | ||||||
Ugraditi i podesiti elektroničke i optaelektrične komponente | + | + | ||||||
13. |
Izradba i ispitivanje sklopki komandne tehnike i elektronskih komponenata | Mjeriti i podesiti pritisak u pneumatskim sustavima | + | + | ||||
Izraditi pneumatske elemente prema uputama, tehničkim nacrtima i propisima i ispitati njihovu funkciju | + | + | ||||||
Izraditi spojeve s elektroničkim i električnim dijelovima i skupinama prema uputama, tehničkim planovima i propisima, priključiti ih i ispitati | + | + | ||||||
Ispitati funkciju elektroničkih komponenata u hidrauličkim, pneumatskim i mehaničkim sustavima | + | + | ||||||
14. |
Ispitivanje i određivanje funkcija i stavljanja u pogon uređaja i sustava | Ispitati funkcije grupa i napraviti da rade podešavanjem mehaničkih i električnih vrijednosti | + | + | ||||
Podesiti uređaje za sigurnost i ispitati njihovu funkciju | + | + | ||||||
Ispitati međusobno djelovanje zajedničkih funkcija uređaja i sustava i dokumentirati vrijednosti | + | + | ||||||
Staviti u pogon uređaje i sustave pod uvjetima pogona | + | + | ||||||
Odrediti pogonske podatke i usporediti ih sa zadanim vrijednostima | + | + | ||||||
Promijeniti kretanje i tijekove kretanja na strojevima | + | + | ||||||
15. |
Utvrđivanje i ograničavanje grešaka i smetnji, stavljanje u pogon uređaja i sustava precizne tehnike | Provesti inspekciju
Ispitati pojedinačne i zajedničke funkcije |
+
+ |
+
+ |
||||
Utvrditi greške kod smetnji na temelju rezultata inspekcija opažanjem ili sustavnim kontrolama mjerenja | + | + | ||||||
Ograničiti smetnje i greške s obzirom na mehaničke, pneumatske, električne i elektroničke spojeve | + | + | ||||||
Ograničiti smetnje i greške na mehaničkim i elektromehaničkim ili elektroničkim i optičkim uređajima i sustavima, pokazati njihove uzroke, navesti mogućnosti njihova otklanjanja i održavati ih | + | + | ||||||
Staviti u pogon uređaje i sustave naknadnom obradbom dijelova i izmjenom dijelova i skupina te ispitati funkcije | + | + | ||||||
16. |
Programiranje automatski upravljanih strojeva i uređaja i numerički upravljanih strojeva | Rukovati uređajima za unos i izlaz podataka i s nositeljima podataka | + | + | ||||
Napraviti programe na numerički upravljanim strojevima, unositi ih, mijenjati i optimizirati | + | + | ||||||
Odrediti i podesiti korekturne vrijednosti alata | + | + | ||||||
Napraviti programe na mehaničkim, optičkim i numerički upravljanim strojevima i automatima | + | + | ||||||
Greške u programima ograničiti i korigirati | + | + | ||||||
Napraviti prijedloge programa i nositelja podataka | + | + |
B. Stručno-teorijski dio naukovanja
1. Tehnologija zanimanja
1.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red. br. |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
|||
I. |
II. |
III. |
Ukupno |
||
1. |
Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno trošenje energije |
45 |
20 |
20 |
85 |
2. |
Tehnički materijali |
70 |
- |
- |
70 |
3. |
Elektrotehnika i elektronika |
35 |
- |
- |
35 |
4. |
Radni postupci |
- |
140 |
120 |
260 |
UKUPNO SATI |
150 |
160 |
140 |
450 |
1.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
I. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
|||
1. |
Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno trošenje energije | Opći pregled zaštite, zaštitne mjere pri radu | Svrha i zadaci zaštite pri radu
čovjek i rad Ekonomski gubici oštećenja ljudskog organizma pri radu |
|||
Organizacija provođenja sigurnosnih mjera pri radu | ||||||
Propisi i njihova primjena | ||||||
Uzroci ozljeda i organizacija prve pomoći | ||||||
Znanja o pretvorbi i korištenju energije | Vrsta energije koja se koristi u procesu obrazovanja | |||||
2. |
Tehnički materijali | Osnovna znanja o tehničkim materijalima | Osnove metalografije | |||
Svojstva metala i njihova ispitivanja | ||||||
Toplinska obradba materijala sa stajališta upotrebe u preciznoj mehanici | Žarenje
Kaljenje: |
|||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
Osnovne odrednice za izbor tehničkih materijala za elemente precizne mehanike | Izbor metalnih materijala
|
|||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
3. |
Elektrotehnika i elektronika | Uvod u osnove elektrotehnike |
|
|||
Poznavanje strujnog kruga |
|
|||||
Upoznavanje i izračunavanje otpornika u važnim spojevima |
|
|||||
Poznavanje pojmova učinka i energije |
|
|||||
Znanja o strukturi i djelovanju određenih izvora napona |
|
|||||
Magnetizam |
|
|||||
Indukcija |
|
|||||
Znanja o električnim i elektroničkim dijelovima u području precizne mehanike | Spojevi s električnim i elektroničkim dijelovima funkcije elektroničkih komponenata u hidrauličkim, pneumatskim i mehaničkim sistemima |
II. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno trošenje energije | Znanja o pretvorbi energije i korištenju energije | Načela pretvorbe oblika energije
Mogućnost racionalnog korištenja energije u stručnom području djelovanja |
Svojstva i primjena pogonskog goriva | |||
Pogonski agregati | |||
2. |
Radni postupci | Znanja o strujanju i toplini | Temperatura |
Toplina | |||
Osnovne postavke strujanja | |||
Zaštita od topline i buke | |||
Tehnika ispitivanja i osiguranja kvalitete | Uređaji za mjerenje pritiska u pneumatskim sustavima | ||
Uređaji za sigurnost i njihova kvaliteta | |||
Mehanički, elektromehanički, elektronički i optički uređaji i sustavi | |||
Znanja o strojevima precizne mehanike | Vrste, namjena i rukovanje strojevima precizne mehanike |
III. GODINA NAUKOVANJA
Red. br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno trošenje energije | Racionalno korištenje energije | Mogućnost racionalnog korištenja energije koja se koristi u obrtničkoj radionici |
2. |
Radni postupci | Osnovni pojmovi mjerenja, ispitivanja i crtanja | Temelji mjerne tehnike u skladu sa standardima |
Djelovanje oštrice noža i uvid u stvaranje strugotine | Kutovi (leđni, grudni i kut klina) noža i njihov utjecaj na sile rezanja i oblika strugotine | ||
Temelji obradbe skidanjem strugotine | Alati i njihovi kutovi, teorija stvaranja strugotine, obrađena površina | ||
Pregled radnih postupaka i njihov utjecaj na rezanje | Piljenje, turpijanje, bušenje, rezanje navoja (ručno) s osnovama o metričkim navojima, tokarenje, brušenje i poliranje (precizno brušenje) | ||
Tehnika razdvajanja, preradba i spajanje | Lemljenje, zavarivanje i razdvajanje | ||
Znanja o elementima strojeva | Elementi strojeva precizne mehanike - vrste i namjena | ||
Ugradbeni elementi | Dijelovi prema funkcionalnoj ugradnji, skupine s obzirom na pojedinačne i skupne funkcije sustava, uređaja ili strojeva | ||
Osnovna znanja o upravljačkoj tehnici | Hidraulični, pneumatski i mehanički sistemi upravljanja | ||
Znanja o hardveru i softveru za numerički upravljane strojeve i uređaje | Uređaji za unos i izlaz podataka, nositelji podataka, izradba i unošenje programa na numerički upravljanim strojevima |
2. Tehnološke vježbe
2.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red. br. |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
|||
I. |
II. |
III. |
Ukupno |
||
1. |
Tehničko crtanje, tablice, dijagrami, norme |
50 |
- |
- |
50 |
2. |
Lemljenje i zavarivanje |
20 |
- |
- |
20 |
3. |
Ručna i strojna obradba |
- |
20 |
- |
20 |
4. |
Postupci kod montaže, ispitivanja i određivanja funkcije i stavljanja u pogon uređaja i sustava |
- |
50 |
96 |
146 |
UKUPNO SATI |
70 |
70 |
96 |
236 |
2.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
I. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Tehničko crtanje, tablice i dijagrami, norme | Sposobnost prikazivanja jednostavnih dijelova | Standardi za izradbu tehničkih crteža |
Predočavanje oblika | |||
Prostorno predočavanje | |||
Presjeci, kotiranje | |||
Znanje o simbolima | Simboli sredstava za spajanje | ||
Simboli za zavarivanje | |||
Simboli sredstava za okretno gibanje i prijenos snage | |||
Znanje o konstruiranju | Elementi konstruiranja | ||
Izračunavanje vremena izradbe, norme | Zadaci i analiza vremena | ||
Izvršenje normi i njihova realnost | |||
2. |
Lemljenje i zavarivanje | Znanje o postupku spajanja materijala | Postupak spajanja dvaju metala tekućim (lemom) |
Meki i tvrdi lemovi | |||
Ispitivanje i kontrola zavarivanja |
II. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Ručna i strojna obradba | Znanja o radnim i završnim planovima ručne i strojne obradbe | Redoslijed obradbe, koncentracija i podjela opreacija, tehnološki i proizvodni proces |
Znanja o programiranju automatski upravljanih strojeva | Sastaviti, unijeti, testirati i promijeniti i optimirati programe | ||
Ograničavanje i korigiranje pogreške u programima | |||
2. |
Postupci kod montaže, ispitivanja i stavljanja u pogon sustava precizne mehanike | Znanja o postupcima montaže | Radni i završni planovi
Planovi spajanja i funkcioni planovi |
Analiza stručnih problema spajanjem informaciono tehnoloških i tehnološko-matematičkih sadržaja |
III. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Postupci kod montaže, ispitivanja i stavljanja u pogon sustava precizne mehanike | Znanja o ispitivanju sklopci, komandne tehnike i elektronskih komponenti | Uređaji za mjerenje i ispitivanje, ocjenjivanje rezultata mjerenja i ispitivanja |
Stavljanje u pogon uređaja i sustava | Tehnički podaci, pogonske vrijednosti i propisi | ||
Ocjenjivanje tehničkih podataka |
3. Stručni račun
3.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red. br. |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
|||
I. |
II. |
III. |
Ukupno |
||
1. |
Temelji matematike |
40 |
- |
- |
40 |
2. |
Dužina, kut, površina, volumen, masa, sila, zaokretni moment, brzina, frekvencija okretaja, prijenos |
30 |
35 |
- |
65 |
3. |
Fizikalne veličine |
- |
- |
20 |
20 |
4. |
Vrijeme dovršenja, radno vrijeme, nagrade i materijal |
- |
- |
12 |
12 |
UKUPNO SATI |
70 |
35 |
32 |
137 |
3.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
I. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Temelji matematike | Vještine u radu s računskim operacijama | Množenje, dijeljenje, nastavak množenja i dijeljenja neke temeljne formule, kvadratni korijen |
Kružnica, krug, pravilni poligoni | |||
Vještina u radu s jednadžbama | Jednostavne jednadžbe prvog stupnja, izmjena formula | ||
Sposobnost računanja s potencijom broja deset | Potencija broja deset, shvaćanje i procjena rezultata | ||
2. |
Dužina, kut, površina, masa, sila, zaokretni moment, brzina, frekvencija okretaja, prijenos | Znanje o računanju dužine, kuta, površine, volumena, mase | Dužinske mjere, površinske mjere, prostorne (volumenske) mjere, masa, gustoća, specifična težina |
II. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Dužina, kut, masa, sila, zaokretni moment, brzina, frekvencija okretaja, prijenos | Sposobnost gospodarskog računanja u pogonu | Sila, zaokretni moment gibanja - općeniti, izračunavanje gospodarskih brzina, frekvencije okretaja |
Znanja o tarnom prijenosu - izračunavanje | Obodna sila, zahvatna dužina, promjer pogonske i gonjene tarenice | ||
Znanja o zupčanom prijenosu - računanje | Jednostavni i složeni prijenos, prijenosni omjer, broj okretaja zupčanika, smjer okretaja, broj zubaca zupčanika |
III. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Fizikalne veličine | Znanja o osnovnim mjerama u tehničkom sustavu | Osnovne jedinice kod praktične uporabe u radionici precizne mehanike |
2. |
Vrijeme dovršenja, radno vrijeme, nagrade i materijal | Gospodarsko računanje vremena izrade, materijala za izradbu i izvršenje normi | Zadaci i analiza vremena izrade, sastavni elementi za računanje vremena izradbe, izvršenje normi i njihova realnost, iskoristivost materijala |
IV . NASTAVNI PLAN NAUKOVANJA
Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za savladavanje znanja i vještina koji su neophodni za ovo zanimanje kao i na duljini trajanja nastave u pojedinoj školskoj godini.
Nastavni plan
Nastavni predmeti |
Sati godišnje |
||
I. |
II. |
III. |
|
A. Praktični dio naukovanja |
1080 |
1080 |
960 |
B. Teorijski dio naukovanja |
280 |
280 |
256 |
1. Tehnologija zanimanja |
140 |
175 |
128 |
2. Tehnološke vježbe |
70 |
70 |
96 |
3. Stručni račun |
70 |
35 |
32 |
UKUPNO A + B |
1360 |
1360 |
1216 |
V. METODIČKE NAPOMENE
Nastavni program naukovanja je okvirni, pa će obrtnička škola zajedno s obrtnicima izraditi izvedbene programe. Pri tome se mora voditi računa da zanimanje obuhvaća više vrsta tehnoloških cjelina (u područje izradbe preciznih uređaja ili radne probe) koje ne realiziraju svi obrtnici u cjelini pa nastaju programske razlike koje je potrebno prevladati radi cjelovitog stjecanja zanimanja.
Praktični dio naukovanja, tehnologija struke i stručni račun programirani su tako da čine smisaonu cjelinu u kojoj se sadržaji međusobno nadopunjuju.
U odabiru sadržaja nastavnog programa korišten je princip egzemplarnosti. Pri izradbi izvedbenog programa treba uvažavati posebitosti radionica u školi i obrtničkih radionica ne narušavajući pri tom osnovnu strukturu okvirnog programa. Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a sadržaj se raspoređuje sukladno školskom kalendaru.
Izvedbenim programom konkretno treba reći koji se dio programa izvodi u školi, odnosno školskoj radionici, a koji kod obrtnika.
Preporuča se naučnike podijeliti u skupine i odrediti raspored i boravak svake pojedine skupine u školi s tim da se utvrdi vremenski blok za boravak u školi i kod obrtnika s kojim naučnik ima sklopljen ugovor o naukovanju. Dimenzija bloka uvjetovana je vremenom potrebnim za ostvarivanje teorijskog dijela naukovanja i vježbi kao i vremenom potrebnim za realizaciju razlike praktičnog dijela programa u školskoj radionici.
Praktični dio programa treba najvećim dijelom realizirati kod obrtnika. Stručni učitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi učenik vodi dnevnik rada.
Teorijski dio naukovanja i vježbe ostvaruju nastavnici s visokom stručnom spremom koji su završili studij strojarstva (dipl.inž. strojarstva ili prof. strojarstva). To pretpostavlja timski rad s podjelom rada prema znanju i sposobnostima pojedinih stručnjaka ili personalna koncentracija stručnjaka za teorijski rad, vježbe i praktični dio programa.
VI. POMOĆNIČKI ISPIT
Ispit se sastoji iz praktičnog i teorijskog dijela.
Okvirni sadržaji iz praktičnog dijela ispita kojim ispitanik dokazuje stečena praktična znanja i vještine može se definirati ovako:
U području izradbe preciznih uređaja: u ukupno 14 sati izraditi dva stručna rada. Posebno dolazi u obzir:
U području održavanja strojeva: u najviše četiri sata dovršiti jedan stručni rad i u najviše deset sati završiti tri radne probe. Ovdje naročito dolazi u obzir:
Sadržaji iz teorijskog dijela programa (ispita) utvrđuju se iz područja tehnologije struke, stručnog računa i planiranja rada (tehnološke vježbe). Tako, na primjer, ispitna pitanja se mogu formulirati iz ovih sadržaja:
Klasa: 311-01/96-01/674
Urbroj: 526-01-96-27
Zagreb, 23. kolovoza 1996.
Ministar
Davor Štern, v.r.