Zakoni i propisi - Pravni savjeti Stručno-teorijski dio programa (naukovanje) za zanimanje PRECIZNI MEHANIČAR
     
   

Internet i poslovne usluge za poduzetnike


Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge

Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave.
Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice.

Link za opširnije informacije o izradi web stranica

 
 
     


Link na pregled svih poslovnih i internet usluga



Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Na temelju članka 39. stavka 2. Zakona o obrtu ("Narodne novine", br. 77/93), ministar gospodarstva, uz prethodno pribavljeno mišljenje Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra prosvjete i športa donosi

STRUČNO-TEORIJSKI I PRAKTIČNI DIO PROGRAMA

(NAUKOVANJE)

ZA ZANIMANJE PRECIZNI MEHANIČAR

I. DVOJNI SUSTAV OBRAZOVANJA ZA POTREBE OBRTNIŠTVA

Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost općeobrazovnog od stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa naukovanja.

Nastava stručno-teorijskih sadržaja naukovanja ostvaruje se u obrtničkoj i drugim srednjim strukovnim školama. Praktični dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtničkoj školi. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke. Kako su obrtnička zanimanja vrlo raznolika nemoguće je propisati jednoobrazni pristup organiziranju i izvođenju nastave pa je naukovanje moguće organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rješenja, uzimajući u obzir posebnosti pojedinih zanimanja, a što se utvrđuje izvedbenim programom.

Modeli organizacije nastave vrlo su često bitno različiti od modela koji se primijenjuju za općeobrazovne sadržaje.

Ovi načini omogućuju veću racionalnost obrazovanja. Važna je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je završetak naukovanja odvojen od općeobrazovnog dijela programa.

Naukovanje završava polaganjem pomoćničkog ispita.

II. OPĆI I POSEBNI CILJEVI OBRAZOVANJA

Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućuju polazniku da po završetku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.

U skladu s navedenim određuju se sljedeći opći ciljevi naukovanja:

Posebni ciljevi naukovanja za zanimanje preciznog mehaničara odnose se na stjecanje ovih znanja i vještina:

Predmet stručnog obrazovanja su sljedeće vještine i znanja:

III. NASTAVNI PROGRAM NAUKOVANJA

A. Praktični dio naukovanja

Redni broj

Opis obrazovanja

(posebni ciljevi)

Znanja i vještine koje se moraju usvojiti

(sadržaj programa)

Raspored po polugodištima

1

2

3

4

1 2 3 4 5 6

1.

Obrazovanje i njegova organizacija Ustrojstvo i organizacija obrazovnog procesa + + + + + +
Obrtničko obrazovanje + + + + + +

2.

Zaštita na radu i sprječavanje nesreća Smjernice, upute i propisi nositelja zakonskog osiguranja + + + + + +
Primijeniti propise o sigurnosti na radu + + + + + +
Značajni propisi o sprječavanju požara i uporaba uređaja za zaštitu i gašenje požara + + + + + +
Opasnosti od otrova, para i plinova + + + + + +
Značajni propisi o zaštiti rada i održavanje čistog zraka + + + + + +
Onečišćenja okoliša uvjetovana radnim mjestom i kako doprinijeti smanjenju onečišćenja + + + + + +
Vrste energije koja se koristi u procesu obrazovanja i mogućnosti racionalnog korištenja energije u stručnom području djelovanja + + + + + +

3.

Planiranje i priprema rada, kontrola i ocjena rezultata rada Odrediti faze rada (redoslijed radnih operacija) s obzirom na sigurnost tijekova rada + +
Utvrditi potrebu zamjene dijelova + +
Pripremiti poluproizvode za izradbu dijelova prema tehničkim nacrtima + +
Pribaviti informaciju o izradbi i održavanju + +
Obaviti kontrolu materijala prema oznakama + +
Odrediti faze rada obzirom na funkcionalno i tehničko stajalište + +
Odabrati materijale obzirom na primjenu, svojstva i obradbu + +
Odabrati i pripremiti alat, pomoćna sredstva, uređaje za ispitivanje i mjerenje + +
Odrediti potrebu za poluproizvodima, normiranim (standardnim) dijelovima i gotovim proizvodima + +

4.

Tehničko crtanje (čitanje i primjena tehničkih nacrta) Čitati i primijeniti oznake + +
Čitati i primijeniti tehničke nacrte, upute, kataloge, tablice i dijagrame + +
Završiti skice + +
Primijeniti norme i standardizaciju + +
Rukovati s nositeljima podataka + +
Čitati i primjenjivati tehničke nacrte, posebne upute za održavanje strojeva i uređaja precizne mehanike, pneumatske planove spajanja + +
Radne i operacionalne liste + +
Čitati i primijeniti natpise i oznake + +
Odabrati liste rezervnih dijelova prema tipu stroja ili uređaja + +
Napraviti protokole mjerenja i ispitivanja, informativne liste o održavanju strojeva i sistema + +

5.

Mjerenje i kontrola Ispitati točnost oblika i dimenzija dijelova + +
Ispitati ravnine proizvoda + +
Ispitati površinu na trošenje i oštećenje + +
Mjeriti dužine s pomičnim i nepomičnim mjerilima + +
Mjeriti kutove s običnim (nepomičnim) i univerzalnim (pomičnim) kutomjerom + +
Mjeriti fizikalne i električne veličine prema uputama + +
Mjeriti i ispitivati odstupanja od oblika i položaja pomoću pomičnog mjerila, mjerne ure i kontrolnih mjerki + +
Mjeriti i ispitivati količine za transport + +
Mjeriti s mjernim uređajima s obzirom na sustavne i slučajne mogućnosti greške pri mjerenju do točnosti 0,001 mm + +

6.

Spajanje Ispitati svojstva površine dijelova koje treba spajati, toleranciju oblika i namjestiti položaj za montažu + +
Spojiti i osigurati dijelove pomoću vijaka, matica i elemenata za osiguranje prema redoslijedu spajanja i okretnom momentu nagiba + +
Napraviti spojeve klimovima i zaticima + +
Spajati dijelove hladnim zakivanjem + +
Odabrati alat za lemljenje, lemilo i taljivo + +
Pripremiti alat i dijelove za lemljenje + +
Lemiti limove i profile iz različitih materijala + +
Lijepiti dijelove iz različitih materijala + +
Tvrdo lemljenje različitih materijala + +
Zavarivanjem spojiti različite materijale + +
Lijepljenjem spojiti proizvode od plastičnih i prirodnih materijala + +

7.

Ručna obradba materijala Crtanje, označivanje i otočkavanje
  • crtati i označiti dijelove s obzirom na svojstva i primjenu
+ +
  • nacrtati točke za bušenje i kontrolne mjerne točke
+ +
Ručno turpijati i dijeliti (rezati)
  • odabrati alat prema mateijalu, obliku i kvaliteti
+ +
  • turpijati ravne površine i različite oblike na proizvodima od različitih materijala
+ +
  • dlijetom odijeljivati proizvode
+ +
  • piliti limove i profile različitih materijala
+ +
  • rezati vanjske i unutrašnje navoje pazeći na svojstva materijala (čvrstoću i tvrdoću)
+ +
Preradba:
  • savijati limove, cijevi i profile
+ +
  • ravnati limove i profile
+ +
  • zbijati, razvlačiti i zavarivati limove
+ +

8.

Strojna obradba Izabrati alat i strojeve za obradbu + +
Izravnati i učvrstiti proizvode ili dijelove s obzirom na oblik i svojstva + +
Odabrati alat prema postupku obradbe i materijalu + +
Bušiti i upustiti provrte na učvršćenim bušilicama + +
Proizvode ili dijelove odvojiti s ručnim ili učvršćenim strojevima + +
Oštriti alat, specijalno crtalo, točkalo i dlijeto + +
Bušiti različite materijale kružnim i profilnim trljanjem + +
Obraditi plohe ili konture proizvoda brušenjem i poliranjem, ručno ili ručno vođenim strojevima + +
Obradba proizvoda struganjem na strojevima
  • podesiti vrijednosti strojeva (brzina, posmak, broj okretaja)
+ +
  • odabrati, pripremiti i montirati alat za stezanje (ravne ploče, stezne naprave zahvatne ploče, kliješta za stezanje, čeone zahvatne ploče
+ +
  • podesiti i stegnuti proizvode
+ +
  • izvršiti izbor alata
+ +
  • bušenje različitih materijala do tolerancije položaja od 0,05 mm na strojevima za bušenje i tokarenje
+ +
  • tokarenje i glodanje:
+ +
  • obraditi proizvode na strojevima za tokarenje s raznim dlijetima (poprečnim, uzdužnim i kružnim okretajem)
+ +
  • na strojevima za tokarenje izradbi proizvode različitih materijala s raznim dlijetima okretanjem forme, naročito radijusa i stošca
+ +
  • izraditi metričke vanjske i unutrašnje navoje
+ +
  • na strojevima za glodanje izvršiti ravno glodanje, čeono glodanje i profilno glodanje
+ +
  • Obraditi proizvode različitih materijala poprečno-radnim i uzdužno-kružnim tokarenjem ili ravnim glodanjem na numerički upravljanim alatnim strojevima
+ +
  • Obraditi proizvode različitih materiala uzdužnim profilnim glodanjem na numerički upravljanim strojevima
+ +
  • Obraditi proizvode s obzirom na višestruke strojne postupke obradbe i dorade
+ +

9.

  • Obradba površina:
  • pripremiti površine metalnih proizvoda ili dijelova za zaštitu od korozije, te odabrati za koroziju i nanijeti ga
+ +
Održavanje
  • pogonsko sredstvo čistiti i njegovati
+ +
  • upotrijebiti pogonsko gorivo prema uputama
+ +
  • redovno održavanje provoditi prema planu i uredno voditi dokumentaciju
+ +
Kontrolirati i ispitivati funkcije
  • ispitati odvojive spojeve
+ +
  • ispitati dijelove na mehanička oštećenja i trošenja
+ +
  • ispitati pokretljivost dijelova
+ +
  • pregledati električne spojeve
+ +
  • ispitati električne vodove
+ +
  • ispitati funkcije električnih dijelova, vodova i osigurača
+ +
Stavljanje u pogon demontažom i montažom
  • izgraditi i ugraditi dijelove i grupe prema uputama
+ +
  • označiti demontirane dijelove i sistematski ih odlagati
+ +
Održavanje
  • mijenjati i nadopunjavati pogonska goriva (ulja, sredstva za podmazivanje i hlađenje) s obzirom na propise o pogonskim gorivima
+ +
  • održavati strojeve, uređaje i sustave
+ +

10.

Vrste i uporaba materijala Razlikovati svojstva materijala s obzirom na preradbu + +
Razlikovati proizvode i poluproizvode naročito prema obliku, materijalu i obradivosti + +
Razlikovati pomoćne materijale naročito sredstva za hlađenje i podmazivanje + +
Odabrati i primijeniti sredstva za brušenje i poliranje + +
Ispitati čvrstoću proizvoda + +

11.

Lemljenje, zavarivanje, lijepljenje Spajanje dijelova metala pazeći na svojstva površine materijala i to lemljenjem naročito tvrdim lemljenjem + +
Zavarivanjem spajati proizvode i dijelove od plastike ili prirodnih materijala + +
Lijepljenjem spajati dijelove od plastičnih i prirodnih materijala + +

12.

Montaža dijelova u grupe, sustave uređaja ili strojeva, komponenata i sustava Pripremiti dijelove za montažu prema tehničkim nacrtima + +
Ispitati dijelove prema funkcionalnoj gradnji + +
Prilagoditi plohe spajanja prema obliku površine ili svojstvima + +
Utvrditi položaj dijelova spajanjem sa zaticima + +
Funkcionalno spajati dijelove u grupe pridržavajući se posebnih uvjeta za montažu + +
Montirati skupine s obzirom na pojedinačne i skupne funkcije sustava, uređaja ili strojeva + +
Izraditi sustave, uređaje ili strojeve i skupine s obzirom na funkcije, a dijelove prema položaju i funkciji predati i obilježiti + +
Montirati mehaničke i optičke dijelove, elemente i skupine s obzirom na pojedinačne i skupne funkcije + +
Opisti i poredati funkcije elektroničkih komponenata + +
Smjestiti dijelove i lijevane smole i napraviti spojeve pomoću punila + +
Uskladiti pripadajuće spojeve proizvoda prema uputama ili nacrtu + +
Napraviti spojeve utiskivanjem klinovima, stiskanjem i razvlačenjem + +
Napraviti opruge s pomoćnim alatima + +
Montirati mehaničke i elektromehaničke dijelove i skupine s obzirom na pojedinačne i zajedničke funkcije na strojevima i sustavima + +
Mjeriti mehaničke ili električne veličine pomoću mjernih uređaja + +
Ugraditi i podesiti elektroničke i optaelektrične komponente + +

13.

Izradba i ispitivanje sklopki komandne tehnike i elektronskih komponenata Mjeriti i podesiti pritisak u pneumatskim sustavima + +
Izraditi pneumatske elemente prema uputama, tehničkim nacrtima i propisima i ispitati njihovu funkciju + +
Izraditi spojeve s elektroničkim i električnim dijelovima i skupinama prema uputama, tehničkim planovima i propisima, priključiti ih i ispitati + +
Ispitati funkciju elektroničkih komponenata u hidrauličkim, pneumatskim i mehaničkim sustavima + +

14.

Ispitivanje i određivanje funkcija i stavljanja u pogon uređaja i sustava Ispitati funkcije grupa i napraviti da rade podešavanjem mehaničkih i električnih vrijednosti + +
Podesiti uređaje za sigurnost i ispitati njihovu funkciju + +
Ispitati međusobno djelovanje zajedničkih funkcija uređaja i sustava i dokumentirati vrijednosti + +
Staviti u pogon uređaje i sustave pod uvjetima pogona + +
Odrediti pogonske podatke i usporediti ih sa zadanim vrijednostima + +
Promijeniti kretanje i tijekove kretanja na strojevima + +

15.

Utvrđivanje i ograničavanje grešaka i smetnji, stavljanje u pogon uređaja i sustava precizne tehnike Provesti inspekciju

Ispitati pojedinačne i zajedničke funkcije

+

+

+

+

Utvrditi greške kod smetnji na temelju rezultata inspekcija opažanjem ili sustavnim kontrolama mjerenja + +
Ograničiti smetnje i greške s obzirom na mehaničke, pneumatske, električne i elektroničke spojeve + +
Ograničiti smetnje i greške na mehaničkim i elektromehaničkim ili elektroničkim i optičkim uređajima i sustavima, pokazati njihove uzroke, navesti mogućnosti njihova otklanjanja i održavati ih + +
Staviti u pogon uređaje i sustave naknadnom obradbom dijelova i izmjenom dijelova i skupina te ispitati funkcije + +

16.

Programiranje automatski upravljanih strojeva i uređaja i numerički upravljanih strojeva Rukovati uređajima za unos i izlaz podataka i s nositeljima podataka + +
Napraviti programe na numerički upravljanim strojevima, unositi ih, mijenjati i optimizirati + +
Odrediti i podesiti korekturne vrijednosti alata + +
Napraviti programe na mehaničkim, optičkim i numerički upravljanim strojevima i automatima + +
Greške u programima ograničiti i korigirati + +
Napraviti prijedloge programa i nositelja podataka + +

B. Stručno-teorijski dio naukovanja

1. Tehnologija zanimanja

1.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom

Red.

br.

Nastavno područje

Broj sati po obrazovnim godinama

I.

II.

III.

Ukupno

1.

Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno trošenje energije

45

20

20

85

2.

Tehnički materijali

70

-

-

70

3.

Elektrotehnika i elektronika

35

-

-

35

4.

Radni postupci

-

140

120

260

UKUPNO SATI

150

160

140

450

1.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja

I. GODINA NAUKOVANJA

Red.br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

1.

Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno trošenje energije Opći pregled zaštite, zaštitne mjere pri radu Svrha i zadaci zaštite pri radu

čovjek i rad

Ekonomski gubici oštećenja ljudskog organizma pri radu

Organizacija provođenja sigurnosnih mjera pri radu
Propisi i njihova primjena
Uzroci ozljeda i organizacija prve pomoći
Znanja o pretvorbi i korištenju energije Vrsta energije koja se koristi u procesu obrazovanja

2.

Tehnički materijali Osnovna znanja o tehničkim materijalima Osnove metalografije
Svojstva metala i njihova ispitivanja
Toplinska obradba materijala sa stajališta upotrebe u preciznoj mehanici Žarenje

Kaljenje:

  • zakaljivost i prokaljivost
  • popuštanje
  • poboljšavanje
  • površinsko otvrdnjivanje
Osnovne odrednice za izbor tehničkih materijala za elemente precizne mehanike Izbor metalnih materijala

  • opće postavke pri izboru
  • izbor materijala
  • traženje materijala u standardima i tablicama
  • Izbor plastičnih materijala
  • izbor sa stajališta funkcije
  • Ekonomičnost u primjeni tehničkih materijala

3.

Elektrotehnika i elektronika Uvod u osnove elektrotehnike
  • Građa atoma, vodiči, izolatori, provodljivost u čvrstom, tekućem i plinovitom stanju materijala, smjer struje
Poznavanje strujnog kruga
  • Napon, jačina struje, provodljivost otpor, Ohmov zakon
Upoznavanje i izračunavanje otpornika u važnim spojevima
  • Mjerenje i izračunavanje paralelnih, serijskih i mješovitih spojeva
Poznavanje pojmova učinka i energije
  • Učinak, vat, kilovat, energija, odgovarajuća izračunavanja i usporedba s mehaničkim veličinama
Znanja o strukturi i djelovanju određenih izvora napona
  • Galvanski elementi, krivulje, ispitivanja
Magnetizam
  • Trajni magneti, elektro magneti, magnetska polja
Indukcija
  • Osnove indukcije, samoindukcija, induktivni napon kalema, gašenje iskre, vrtložna kočnica
Znanja o električnim i elektroničkim dijelovima u području precizne mehanike Spojevi s električnim i elektroničkim dijelovima funkcije elektroničkih komponenata u hidrauličkim, pneumatskim i mehaničkim sistemima

II. GODINA NAUKOVANJA

Red.br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

1.

Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno trošenje energije Znanja o pretvorbi energije i korištenju energije Načela pretvorbe oblika energije

Mogućnost racionalnog korištenja energije u stručnom području djelovanja

Svojstva i primjena pogonskog goriva
Pogonski agregati

2.

Radni postupci Znanja o strujanju i toplini Temperatura
Toplina
Osnovne postavke strujanja
Zaštita od topline i buke
Tehnika ispitivanja i osiguranja kvalitete Uređaji za mjerenje pritiska u pneumatskim sustavima
Uređaji za sigurnost i njihova kvaliteta
Mehanički, elektromehanički, elektronički i optički uređaji i sustavi
Znanja o strojevima precizne mehanike Vrste, namjena i rukovanje strojevima precizne mehanike

III. GODINA NAUKOVANJA

Red.

br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

1.

Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno trošenje energije Racionalno korištenje energije Mogućnost racionalnog korištenja energije koja se koristi u obrtničkoj radionici

2.

Radni postupci Osnovni pojmovi mjerenja, ispitivanja i crtanja Temelji mjerne tehnike u skladu sa standardima
Djelovanje oštrice noža i uvid u stvaranje strugotine Kutovi (leđni, grudni i kut klina) noža i njihov utjecaj na sile rezanja i oblika strugotine
Temelji obradbe skidanjem strugotine Alati i njihovi kutovi, teorija stvaranja strugotine, obrađena površina
Pregled radnih postupaka i njihov utjecaj na rezanje Piljenje, turpijanje, bušenje, rezanje navoja (ručno) s osnovama o metričkim navojima, tokarenje, brušenje i poliranje (precizno brušenje)
Tehnika razdvajanja, preradba i spajanje Lemljenje, zavarivanje i razdvajanje
Znanja o elementima strojeva Elementi strojeva precizne mehanike - vrste i namjena
Ugradbeni elementi Dijelovi prema funkcionalnoj ugradnji, skupine s obzirom na pojedinačne i skupne funkcije sustava, uređaja ili strojeva
Osnovna znanja o upravljačkoj tehnici Hidraulični, pneumatski i mehanički sistemi upravljanja
Znanja o hardveru i softveru za numerički upravljane strojeve i uređaje Uređaji za unos i izlaz podataka, nositelji podataka, izradba i unošenje programa na numerički upravljanim strojevima

2. Tehnološke vježbe

2.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom

Red.

br.

Nastavno područje

Broj sati po obrazovnim godinama

I.

II.

III.

Ukupno

1.

Tehničko crtanje, tablice, dijagrami, norme

50

-

-

50

2.

Lemljenje i zavarivanje

20

-

-

20

3.

Ručna i strojna obradba

-

20

-

20

4.

Postupci kod montaže, ispitivanja i određivanja funkcije i stavljanja u pogon uređaja i sustava

-

50

96

146

UKUPNO SATI

70

70

96

236

2.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja

I. GODINA NAUKOVANJA

Red.br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

1.

Tehničko crtanje, tablice i dijagrami, norme Sposobnost prikazivanja jednostavnih dijelova Standardi za izradbu tehničkih crteža
Predočavanje oblika
Prostorno predočavanje
Presjeci, kotiranje
Znanje o simbolima Simboli sredstava za spajanje
Simboli za zavarivanje
Simboli sredstava za okretno gibanje i prijenos snage
Znanje o konstruiranju Elementi konstruiranja
Izračunavanje vremena izradbe, norme Zadaci i analiza vremena
Izvršenje normi i njihova realnost

2.

Lemljenje i zavarivanje Znanje o postupku spajanja materijala Postupak spajanja dvaju metala tekućim (lemom)
Meki i tvrdi lemovi
Ispitivanje i kontrola zavarivanja

II. GODINA NAUKOVANJA

Red.br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

1.

Ručna i strojna obradba Znanja o radnim i završnim planovima ručne i strojne obradbe Redoslijed obradbe, koncentracija i podjela opreacija, tehnološki i proizvodni proces
Znanja o programiranju automatski upravljanih strojeva Sastaviti, unijeti, testirati i promijeniti i optimirati programe
Ograničavanje i korigiranje pogreške u programima

2.

Postupci kod montaže, ispitivanja i stavljanja u pogon sustava precizne mehanike Znanja o postupcima montaže Radni i završni planovi

Planovi spajanja i funkcioni planovi

Analiza stručnih problema spajanjem informaciono tehnoloških i tehnološko-matematičkih sadržaja

III. GODINA NAUKOVANJA

Red.br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

1.

Postupci kod montaže, ispitivanja i stavljanja u pogon sustava precizne mehanike Znanja o ispitivanju sklopci, komandne tehnike i elektronskih komponenti Uređaji za mjerenje i ispitivanje, ocjenjivanje rezultata mjerenja i ispitivanja
Stavljanje u pogon uređaja i sustava Tehnički podaci, pogonske vrijednosti i propisi
Ocjenjivanje tehničkih podataka

3. Stručni račun

3.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom

Red.

br.

Nastavno područje

Broj sati po obrazovnim godinama

I.

II.

III.

Ukupno

1.

Temelji matematike

40

-

-

40

2.

Dužina, kut, površina, volumen, masa, sila, zaokretni moment, brzina, frekvencija okretaja, prijenos

30

35

-

65

3.

Fizikalne veličine

-

-

20

20

4.

Vrijeme dovršenja, radno vrijeme, nagrade i materijal

-

-

12

12

UKUPNO SATI

70

35

32

137

3.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja

I. GODINA NAUKOVANJA

Red.br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

1.

Temelji matematike Vještine u radu s računskim operacijama Množenje, dijeljenje, nastavak množenja i dijeljenja neke temeljne formule, kvadratni korijen
Kružnica, krug, pravilni poligoni
Vještina u radu s jednadžbama Jednostavne jednadžbe prvog stupnja, izmjena formula
Sposobnost računanja s potencijom broja deset Potencija broja deset, shvaćanje i procjena rezultata

2.

Dužina, kut, površina, masa, sila, zaokretni moment, brzina, frekvencija okretaja, prijenos Znanje o računanju dužine, kuta, površine, volumena, mase Dužinske mjere, površinske mjere, prostorne (volumenske) mjere, masa, gustoća, specifična težina

II. GODINA NAUKOVANJA

Red.br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

1.

Dužina, kut, masa, sila, zaokretni moment, brzina, frekvencija okretaja, prijenos Sposobnost gospodarskog računanja u pogonu Sila, zaokretni moment gibanja - općeniti, izračunavanje gospodarskih brzina, frekvencije okretaja
Znanja o tarnom prijenosu - izračunavanje Obodna sila, zahvatna dužina, promjer pogonske i gonjene tarenice
Znanja o zupčanom prijenosu - računanje Jednostavni i složeni prijenos, prijenosni omjer, broj okretaja zupčanika, smjer okretaja, broj zubaca zupčanika

III. GODINA NAUKOVANJA

Red.br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

1.

Fizikalne veličine Znanja o osnovnim mjerama u tehničkom sustavu Osnovne jedinice kod praktične uporabe u radionici precizne mehanike

2.

Vrijeme dovršenja, radno vrijeme, nagrade i materijal Gospodarsko računanje vremena izrade, materijala za izradbu i izvršenje normi Zadaci i analiza vremena izrade, sastavni elementi za računanje vremena izradbe, izvršenje normi i njihova realnost, iskoristivost materijala

IV . NASTAVNI PLAN NAUKOVANJA

Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za savladavanje znanja i vještina koji su neophodni za ovo zanimanje kao i na duljini trajanja nastave u pojedinoj školskoj godini.

Nastavni plan

Nastavni predmeti

Sati godišnje

I.

II.

III.

A. Praktični dio naukovanja

1080

1080

960

B. Teorijski dio naukovanja

280

280

256

1. Tehnologija zanimanja

140

175

128

2. Tehnološke vježbe

70

70

96

3. Stručni račun

70

35

32

UKUPNO A + B

1360

1360

1216

V. METODIČKE NAPOMENE

Nastavni program naukovanja je okvirni, pa će obrtnička škola zajedno s obrtnicima izraditi izvedbene programe. Pri tome se mora voditi računa da zanimanje obuhvaća više vrsta tehnoloških cjelina (u područje izradbe preciznih uređaja ili radne probe) koje ne realiziraju svi obrtnici u cjelini pa nastaju programske razlike koje je potrebno prevladati radi cjelovitog stjecanja zanimanja.

Praktični dio naukovanja, tehnologija struke i stručni račun programirani su tako da čine smisaonu cjelinu u kojoj se sadržaji međusobno nadopunjuju.

U odabiru sadržaja nastavnog programa korišten je princip egzemplarnosti. Pri izradbi izvedbenog programa treba uvažavati posebitosti radionica u školi i obrtničkih radionica ne narušavajući pri tom osnovnu strukturu okvirnog programa. Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a sadržaj se raspoređuje sukladno školskom kalendaru.

Izvedbenim programom konkretno treba reći koji se dio programa izvodi u školi, odnosno školskoj radionici, a koji kod obrtnika.

Preporuča se naučnike podijeliti u skupine i odrediti raspored i boravak svake pojedine skupine u školi s tim da se utvrdi vremenski blok za boravak u školi i kod obrtnika s kojim naučnik ima sklopljen ugovor o naukovanju. Dimenzija bloka uvjetovana je vremenom potrebnim za ostvarivanje teorijskog dijela naukovanja i vježbi kao i vremenom potrebnim za realizaciju razlike praktičnog dijela programa u školskoj radionici.

Praktični dio programa treba najvećim dijelom realizirati kod obrtnika. Stručni učitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi učenik vodi dnevnik rada.

Teorijski dio naukovanja i vježbe ostvaruju nastavnici s visokom stručnom spremom koji su završili studij strojarstva (dipl.inž. strojarstva ili prof. strojarstva). To pretpostavlja timski rad s podjelom rada prema znanju i sposobnostima pojedinih stručnjaka ili personalna koncentracija stručnjaka za teorijski rad, vježbe i praktični dio programa.

VI. POMOĆNIČKI ISPIT

Ispit se sastoji iz praktičnog i teorijskog dijela.

Okvirni sadržaji iz praktičnog dijela ispita kojim ispitanik dokazuje stečena praktična znanja i vještine može se definirati ovako:

U području izradbe preciznih uređaja: u ukupno 14 sati izraditi dva stručna rada. Posebno dolazi u obzir:

U području održavanja strojeva: u najviše četiri sata dovršiti jedan stručni rad i u najviše deset sati završiti tri radne probe. Ovdje naročito dolazi u obzir:

Sadržaji iz teorijskog dijela programa (ispita) utvrđuju se iz područja tehnologije struke, stručnog računa i planiranja rada (tehnološke vježbe). Tako, na primjer, ispitna pitanja se mogu formulirati iz ovih sadržaja:

Klasa: 311-01/96-01/674

Urbroj: 526-01-96-27

Zagreb, 23. kolovoza 1996.

Ministar

Davor Štern, v.r.