Internet i poslovne usluge za poduzetnike Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave. Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice. Link za opširnije informacije o izradi web stranica |
||
Na temelju članka 39. stavka 2. Zakona o obrtu ("Narodne novine", br. 77/93), ministar gospodarstva, uz prethodno pribavljeno mišljenje Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra prosvjete i športa donosi
I. DVOJNI SUSTAV OBRAZOVANJA ZA POTREBE OBRTNIŠTVA
Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost općeobrazovnog od stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa naukovanja.
Nastava stručno-teorijskih sadržaja naukovanja ostvaruje se u obrtničkoj i drugim srednjim strukovnim školama. Praktični dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtničkoj školi. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke. Kako su obrtnička zanimanja vrlo raznolika nemoguće je propisati jednoobrazni pristup organiziranju i izvođenju nastave pa je naukovanje moguće organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rješenja, uzimajući u obzir posebnosti pojedinih zanimanja, a što se utvrđuje izvedbenim programom.
Modeli organizacije nastave vrlo su često bitno različiti od modela koji se primijenjuju za općeobrazovne sadržaje.
Ovi načini omogućuju veću racionalnost obrazovanja. Važna je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je završetak naukovanja odvojen od općeobrazovnog dijela programa.
Naukovanje završava polaganjem pomoćničkog ispita.
II. OPĆI I POSEBNI CILJEVI OBRAZOVANJA
Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućuju polazniku da po završetku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.
U skladu s navedenim određuju se sljedeći opći ciljevi naukovanja:
Kao posebni ciljevi obrazovanja za zanimanje strojobravara određuju se:
Predmet stručnog obrazovanja su sljedeće vještine i znanja:
III. NASTAVNI PROGRAM NAUKOVANJA
A. Praktični dio naukovanja
Redni broj |
Opis obrazovanja (posebni ciljevi) |
Znanja i vještine koje se moraju usvojiti (sadržaji programa) |
Raspored po polugodištima |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |||||||
1. |
Obrazovanje za zanimanje | Objasniti značenje obrazovnog ugovora | + | + | + | + | + | + | ||||
2. |
Ustrojstvo i organizacija obrazovnog pogona | Objasniti ustrojstvo i zadaću pogona za obrazovanje (školske
radionice ili obrtničke radionice)
Objasniti osnovne funkcije obrazovnog pogona (školske radionice) |
+ + |
+ + |
+ + |
+ + |
+ + |
+ + |
||||
3. |
Radno pravo, zaštita na radu | Navesti bitne dijelove radnog ugovora
Objasniti zadaću pogonske zaštite na radu Navesti bitne odredbe iz zakona o zaštiti na radu koji vrijedi za obrazovni pogon (školsku radionicu) |
+
+ + |
+
+ + |
+
+ + |
+
+ + |
+
+ + |
+
+ + |
||||
4. |
Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno korištenje energije | Primijeniti strukovne propise o zaštiti na radu
Opisati način ponašanja kod nesreća te uvoditi mjere prve pomoći Navesti bitne propise za sprečavanje požara te posluživati protupožarna postrojenja i aparate Paziti na opasnosti koje uzrokuju para, plinovi, lako zapaljivi materijali i električna struja Navesti zagađenja okoline koja su uvjetovana radnim mjestom i pridonositi njihovu smanjenju Navesti vrste energije koje se koriste u pogonu i mogućnosti racionalne uporabe energije u strukovnom području rada |
+ + + + + + |
+ + + + + + |
+ + + + + + |
+ + + + + + |
+ + + + + + |
+ + + + + + |
||||
5. |
Planiranje i pripremanje tijeka rada, te kontroliranje i ocjenjivanje radnih rezultata | Osigurati tijek tehnološkog toka rada uvažavajući pismene
i usmene navode
Pripremiti poluproizvode alata i standardizirane alate prema tehničkoj dokumentaciji Utvrditi radne korake s obzirom na funkcionalna i radno tehnička stajališta Izabrati sirovine s obzirom na njihova svojstva te obradbu prema svrsi primjene Izabrati i pripremiti alat, ispitne i mjerne sprave te pomoćna sredstva prema svrsi primjene Pripremiti radno mjesto s obzirom na radni nalog Utvrditi i osigurati tijek rada (radne operacije) s obzirom na organizacijske nužnosti Procijeniti opseg rada i popravaka Kontrolirati i ocjenjivati rezultate rada |
+ + |
+ + |
+ + + + |
+ + + + |
+ + + |
+ + + |
||||
6. |
Tehničko crtanje - čitanje, primjena i izradba tehničkih nacrta | Čitati i primijeniti oznake
Čitati i primijeniti tehničke nacrte, upute, kataloge, tabele i dijagrame Završiti skice Norme i standardizacija Rukovati s nosiocima podataka Čitati i poredati digitalne i analogne mjerne podatke i podatke o ispitivanjima Čitati i primijenjivati nacrte posebno upute za održavanje strojeva i uređaja |
+ + + + + + + |
+ + + + + + + |
||||||||
Čitati i primijeniti natpise i oznake
Razumijeti i pridružiti norme tolerancije kod mjerenja dimenzija oblika i položaja kao i simbole za površinu Primijeniti pogonske upute i upute za posluživanje strojeva i uređaja Zapisati tehničke sadržaje, osobito u obliku zapisnika i izvještaja |
+ + + + |
+ + + + |
||||||||||
7. |
Mjerenje, kontrola i ispitivanje | Ispitati točnost oblika i dimenzija dijelova
Ispitati ravnine proizvoda Ispitati površinu na trošenje i oštećenje Dužine mjeriti s nepomičnim i pomičnim mjerilima Mjeriti kuteve s običnim i univerzalnim kutomjerom Mjeriti fizikalne i elektronične veličine prema uputama Ocijeniti stanje površine ovisno o njenoj funkciji Ispitati kružni tok, bočni udarac i položaj težišta dijelova Mjeriti s mjernim spravama do točnosti mjera od 0,005 mm Ispitati digitalne pokrivače s elektronskim mjeračima na točnost |
+
+ + + + + |
+
+ + + + + |
+ + + + |
+ + + + |
||||||
8. |
Spajanje | Ispitati svojstva površine kod elemenata koje treba spojiti,
toleranciju oblika i namjestiti položaj za montažu
Spojiti i osigurati dijelove pomoću matica, vijaka, elemenaa za osiguranje prema redoslijedu spajanja i okretnom momentu nagiba Izraditi spojeve pomoću klinova i zatika Spajati dijelove hladnim zakivanjem Izbor alata, materijala i dijelova za lemljenje Lemiti limove i profile iz različitih materijala Lijepiti dijelove iz različitih materijala Napraviti spojeve utiskivanjem i rastezanjem |
+ + + + + + + + |
+ + + + + + + + |
||||||||
9. |
Ručna obradba | Crtanje, otočkavanje i označivanje
Ručno turpijanje i pilenje: Turpijati ravne površine i oblike različitih materijala (ravno, paralelno, u kut prema mjerama) Obradba dlijetom Piliti limove, cijevi i profile Rezati unutrašnje i vanjske navoje Rezati lim ručnim polužnim škarama Ravnati limove, cijevi i profile Savijati limove, cijevi i profile |
+
+ + + + + + + + |
+
+ + + + + + + + |
||||||||
Preoblikovanje:
Konstruirati geometrijska tijela, naročito cilindre i stošce Izraditi izratke od lima do razmotavanja Ispraviti profilne radne predmete termički i mehanički |
+ + + + + + |
+ + + + + + |
||||||||||
10. |
Strojna obradba | Pripremiti stroj za obradbu, odabrati sredstvo za podmazivanje
i hlađenje
Odabrati alat prema postupku obradbe i materijalu Učvrstiti alat i izradak Bušiti i upustiti provrte prema nacrtu i oznakama Rezati dijelove s ručnim ili učvršćenim strojevima Bušiti i upustiti provrte prema nacrtu i oznakama Oštriti alat Bušiti izratke od različitih materijala do točnosti ITZ i do kvalitete površine Rz između 4 i 10 m |
+ + + + + + + + |
+ + + + + + + + |
||||||||
Bušiti izratke vodeći računa o paralelnoj točnosti kutova
Obraditi izratke od željeza i obojenih metala sve do točnosti mjera ITZ vodeći računa o finalnim postupcima na al.strojevima Obraditi izratke od plastičnih masa do točnosti mjera 0,1mm imajući u vidu razne finalne postupke na al.strojevima Odrediti broj okretaja, dubinu rezanja i pomak vodeći računa o materijalu izratka i rasporedu ostalih alata Izraditi, podesiti i optimirati programe na numerički upravljanim strojevima Obraditi izratke od željeznih i obojenih metala kao i iz plastičnih masa s kompleksnim geometrijskim oblikom na numerički upravljanim al.strojevima Mjeriti s aparatima za mjerenje do točnosti 0,002 mm |
+ + + + + + + |
+ + + + + + + |
||||||||||
11. |
Održavanje | Pripremanje površina:
Održavanje:
|
+ + + + + |
+ + + + + |
||||||||
Obaviti remont putem demontaže i montaže:
Mijenjati i nadupunjavati pogonska sredstva, naročito ulja, sredstva za podmazivanje i hlađenje, uvažavajući pri tome propise o radu Održavati strojeve, uređaje i sustave |
+
+ + + + + |
+
+ + + + + |
+ + |
+ + |
+ + |
+ + |
||||||
12. |
Tokarenje i glodanje | Podesiti vrijednosti strojeva i pripremiti ih za rad:
|
+ + + |
+ + + |
||||||||
Tokarenje i glodanje:
|
+ + |
+ + |
||||||||||
13. |
Toplinska obradba, ispitivanje tvrdoće | Razlikovati izratke prema obliku, materijalu i obradivosti
Izabrati i primijeniti sredstva za poliranje Izrađene komade površinski otvrdnjavati Ispitati tvrdoću izratka postupcima uobičajenim u radionici |
+ + + + |
+ + + + |
||||||||
14. |
Lemljenje, zavarivanje i spajanje | Tvrdim lemljenjem povezati elemente od metala uz uvažavanje
stanja površine
Pripremiti smole za lijevanje Postaviti elemente u ljevanu smolu i izraditi spojeve punjenjem Spojiti (zavariti) poluproizvode od plastičnih masa |
+ + |
+ + |
+ + |
+ + |
||||||
Zavariti poluproizvode od plastičnih masa
Razlikovati zavarljivost metalnih izrataka, odrediti proces zavarivanja Odrediti vrstu šavnog zavarivanja u odnosu na proces zavarivanja Zavariti lim i profile od čelika u raznim pozicijama zavarivanja Lim i profile od čelika ili neželjeznih materijala toplinski razdvojiti |
+ | + | + + + |
+ + + + |
||||||||
15. |
Montiranje elemenata u sklopove | Prema tehničkim podacima pripremiti elemente za montažu
Pripremiti elemente za montažu prema crtežima i oznakama Ispitati elemente za funkcionalnu ugradnju Prema tehničkim podacima montirati elemente u sklopove Ugradbene skupine elementata dovesti u stanje montaže vodeći računa o specifičnim uvjetima montaže Ugradbene skupine montirati imajući u vidu pojedinačnu funkciju i ukupne funkcije strojeva Ispitati za vrijeme procesa montaže međusobno zavisne funkcije kako bi se izbjegle greške pri montaži Izgraditi sustave baždarenja ugradbenih grupa Montirati registracione naprave za snagu |
+ + + + + + + |
+ + + + + + + |
+ + |
+ + |
||||||
16. |
Izradba i ispitivanje hidrauličnih i mehaničkih upravljanja | Mjeriti i podesiti pritisak u hidrauličkim i pneumatskim
sustavima
Izradba i ugradnja cijevnih spojeva i spojeva gumenih cijevi Izraditi i priključiti hidrauličke građevne elemente prema podacima, tehničkim materijalima i propisima i ispitati funkcije Izraditi programe za numerički upravljane komponente Ispitati funkciju elektroničkih komponenti u hidrauličkim, pneumatskim i mehaničkim sustavima |
+ |
+ |
+ + + + |
+ + + + |
||||||
17. |
Programiranje numerički upravljanih alatnih strojeva | Rukovati instrumentima za unošenje i izdavanje podataka
Napraviti programe na numerički upravljanim alatnim strojevima Utvrditi i podesiti korekcije alata ograničiti i korigirati greške u programima Ograničiti i korigirati greške u programima |
+ + + + |
+ + + + |
+ + + + |
+ + + + |
||||||
18. |
Montiranje i demontiranje strojeva i sustava | Utvrditi položaj ugradbenih elemenata pomoću povezivanja
svornjakom
Podesiti pripadajuće izratke za čvrste i pokretne spojeve prema izratku, mjerilu i podacima crteža Podesiti ugradbene elemente tako da se vodi računa o odstupanjima od zadanih mjera, zatim izmjeriti, kalibrirati i ispitati vidljivost i izravnati položaj, osigurati i montirati |
+ + |
+ + |
+ |
+ |
||||||
Rastavljanje i popravljanje na podsklopovima i sklopovima (ugradbenim elementima) alatnog stroja | + |
+ |
||||||||||
19. |
Stavljanje strojeva u pogon | Ispitati funkcije mehanički, hidraulički i pneumatički upravljanih
strojeva, sustava ili komponenti
Ispitati u pogonu sve funkcije strojeva, naročito pokretljivost, nepropusnost, ravnomjerni hod motora, broj okretaja, pritisak i tijekove procesa rada Sigurnosne uređaje podesiti i ispitati njihovu funkciju Osigurati spremnost za rad stroja, učvrstiti, podmazati, ohladiti, snabdjeti energijom, ukloniti otpad Staviti u pogon hidrauličke i pneumatske uređaje Saznati podatke prilikom stavljanja u pogon stroja i ako je moguće usporediti sa zadanim vrijednostima i dokumentirati |
+ + + + + + |
+ + + + + + |
||||||||
20 |
Utvrđivanje i ograničavanje pogreške i smetnji, stavljanje u ispravno stanje strojeva, sprava i uređaja | Obaviti inspekciju prema planu
Ispitati pojedinačne i ukupne funkcije u mirnom stanju i pogonu Utvrditi greške pri smetnjama Ispitati smetnje i greške i moguće uzroke pomoći, utvrditi mogućnosti njihova odstranjivanja i staviti u pogon Staviti u pogon strojeve, sisteme i njihove konstrukcione jedinice pomoću dorade i izmjene konstrukcionih dijelova, grupa dijelova ili ugradbenih jedinica |
+ + + + + |
+ + + + + |
B. Stručno-teorijski dio naukovanja
1. Tehnologija zanimanja
1.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red. br. |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
|||
I. |
II. |
III. |
Ukupno |
||
1. |
Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno trošenje energije |
40 |
20 |
20 |
80 |
2. |
Tehnički materijali |
70 |
- |
- |
70 |
3. |
Radni postupci |
30 |
155 |
108 |
293 |
UKUPNO SATI |
140 |
175 |
128 |
443 |
1.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
I. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno trošenje energije | Opći pregled zaštite, zaštitne mjere pri radu | Svrha i zadaci zaštite pri radu. Čovjek i rad. Ekonomski gubici oštećenja ljudskog organizma pri radu. Organizacija provođenja sigurnosnih mjera pri radu. Propisi i njihova primjena. Uzroci ozljeda i organizacija prve pomoći |
2. |
Tehnički materijali | Osnovna znanja o tehničkim materijalima | Osnove metalografije. Svojstva metala i njihova ispitivanja. Svojstva i primjena sirovina i pomoćnih materijala, ispitivanje sirovina, materijal za brušenje |
Toplinska obradba materijala sa stajališta upotrebe | Žarenje Kaljenje
|
||
Osnovne odrednice za izbor tehničkih materijala | Izbor metalnih materijala
Ekonomičnost u primjeni tehničkih materijala |
||
3. |
Radni postupci | Tehnika razdvajanja i spajanja | Razdvajanje, lemljenje, zavarivanje i lijepljenje |
II. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno trošenje energije | Znanja o pretvorbi energije i korištenje energije | Načela pretvorbe oblika energije. Mogućnost racionalnog korištenja energije za pogon strojeva. Vrste energije koja se koristi za pogon strojeva |
2. |
Radni postupci | Osnovna znanja o pogonu strojeva i prijenosu energije | Pogonski agegati i njihovi elementi-agregati strojeva. Elementi prijenosa snage. Električni i elektronski uređaji. |
III. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno trošenje energije | Navesti bitne za obrazovni program važeće propise o zaštiti i zagađenju okoline | Važeći propisi o zaštiti koji su bitni za obrazovni program. Zagađenja okoline koja su uvjetovana radnim mjestom strojobravara |
2. |
Radni postupci | Znanje o obradbi odvajanjem čestica | Postupak izradbe i tehnika obradbe odvajanja čestica. Razna tehnika i područje primjene raznih alata, raznih strojeva, raznih sprava i raznih instrumenata. Upravljačka tehnika. Numeričko upravljanje slatnim strojevima. |
Ispitivanje kvalitete | Kontrolna tehnika. Tehnika ispitivanja, osiguravanja kvalitete |
2. Tehnološke vježbe
2.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red. br. |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
|||
I. |
II. |
III. |
Ukupno |
||
1. |
Tehničko crtanje, skice, tablice i dijagrami, radni i završni planovi, norme |
70 |
- |
- |
70 |
2. |
Tehnički podaci, pogonske vrijednosti i propisi |
- |
25 |
- |
25 |
3. |
Tehnološki postupci izradbe, montaže i održavanja strojeva, uređaja i instrumenata |
- |
45 |
96 |
141 |
UKUPNO SATI |
70 |
70 |
96 |
236 |
2.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
I. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Tehničko crtanje, skice, tabele, dijagrami, radni i završni planovi, norme | Sposobnost prikazivanja jednostavnih dijelova | Standardi za izradbu tehničkih crteža, predočavanje oblika, prostorno predočavanje, presjeci, kontiranja |
Znanja o simbolima | Simboli sredstava za spajanje, simboli sredstava za prijenos snane, simboli za označivanje alata i naprava | ||
Znanje o konstruiranju | Elementi konstruiranja konstruiranje strojnih dijelova | ||
Izbor propisane radne i tehnološke dokumentacije | Osnovna tehnološka i radna dokumentacija, analiza odabranog tehnološkog postupka izradbe i montaže | ||
Zadaci i analiza vremena | Izvršenje normi i njihova realnost |
II. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Tehnički podaci, pogonske vrijednosti i propisi | Izbor podloga za utvrđivanje tehnološkog procesa | Tehnološki procesi izradbe i montaže. Podaci o režimima rada. Elementi vremena izradbe. Kartoteka. Plan podruzeća. |
2. |
Tehnološki postupci izradbe, montaža i održavanja strojeva, uređaja i instrumenata | Ocjenjivanje tehničkih podataka | Izbor i ocjenjivanje tehničkih podataka za montažu i održavanje strojeva i uređaja. Razrada tehnološkog procesa. |
Izbor propisane radne i tehnološke dokumentacije | Povezivanje informacijsko tehničkih, tehnoloških i matematičkih sadržaja u cilju rješavanja stručnih problema. Osnovne obradbe podataka i razrada tehnološkog procesa montaže strojeva, ugradbenih jedinica i sistema upravljanja. |
3. Stručni račun
3.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red. br. |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
|||
I. |
II. |
III. |
Ukupno |
||
1. |
Temelji matematike |
35 |
- |
- |
35 |
2. |
Dužina, kut, ploha, volumen |
35 |
- |
- |
35 |
3. |
Masa, sila, brzina, ubrzanje |
- |
15 |
- |
15 |
4. |
Rad, učinak, stupanj djelovanja |
- |
20 |
- |
20 |
5. |
Čvrstoća, toplinsko rastezanje |
- |
- |
15 |
15 |
6. |
Električne veličine |
- |
- |
7 |
7 |
7. |
Vrijeme dovršenja, radno vrijeme, nagrade i materijal |
- |
- |
10 |
10 |
UKUPNO SATI |
70 |
35 |
32 |
137 |
3.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
I. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Temelji matematike | Vještine u radu s računskim operacijama | Množenje, dijeljenje, nastanak množenja i dijeljenja, neke temeljne formule u području strojobravara, kvadratni korijen, kružnica, krug, pravilni poligoni, |
Vještine u radu s jednadžbama | Jednostavne jednadžbe prvog stupnja, izmjena formula | ||
Sposobnost računanja s potencijama broja deset | Potencija broja deset; shvaćanje i promjena rezultata | ||
2. |
Dužina, kut, ploha, volumen | Znanja u računanju dužine, kuta, površine, volumena | Dužinske mjere, površinske mjere, prostorne (volumenske) mjere, kutne mjere |
II. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Masa, sila, brzina, ubrzanje | Sposobnost računanja u pogonu | Sila, zakretni moment, gibanje - općenito, brzina i ubrzanje. |
2. |
Rad, učinak, stupanj djelovanja | Iskoristivost nekog procesa | Rad, učinak (snaga), stupanj iskoristivosti, kinetička i potencijalna energija |
III. GODINA NAUKOVANJA
Red.br. |
Nastavno područje |
C i l j |
S a d r ž a j |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Čvrstoća i toplinsko rastezanje, električne veličine | Zadaća nauka o čvrstoći | Opće pretpostavke čvrstoće, naprezanja i deformacije, |
Znanje o toplinskom rastezanju | Veličine o kojima ovisi toplinsko rastezanje | ||
2. |
Električne veličine | Znanje o korištenju električne energije | Električne veličine |
3. |
Vrijeme dovršenja, radno vrijeme, nagrade i materijal | Gospodarsko računanje vremena izradbe i montaže materijala za izradbu i pomoćnih materijala | Zadaci i analiza vremena izradbe i montaže, sastavni elementi za računanje vremena izradbe |
Iskoristivost materijala |
IV. NASTAVNI PLAN NAUKOVANJA
Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za savladavanje znanja i vještina koji su neophodni za ovo zanimanje kao i na duljini trajanja nastave u pojedinoj školskoj godini.
Nastavni plan
Nastavni predmeti |
Sati godišnje |
||
I. |
II. |
III. |
|
A. Praktični dio naukovanja |
1080 |
1080 |
960 |
B. Stručno-teorijski dio naukovanja |
280 |
280 |
256 |
1. Tehnologija zanimanja |
140 |
175 |
128 |
2. Tehnološke vježbe |
70 |
70 |
96 |
3 Stručni račun |
70 |
35 |
32 |
UKUPNO A + B |
1360 |
1360 |
1216 |
V. METODIČKE NAPOMENE
Nastavni program naukovanja je okvirni, pa će svaka obrtnička škola zajedno s obrtnicima izraditi izvedbene programe. Pri tome se mora voditi računa da zanimanje obuhvaća više vrsta, tehnoloških cjelina koji ne realiziraju svi obrtnici u cjelini pa nastaju programske razlike koje je potrebno prevladati radi cjelovitog stjecanja zanimanja.
Praktični dio naukovanja, tehnologija struke i stručni račun programirani su tako da čine smisaonu cjelinu u kojoj se sdržaji međusobno nadopunjuju.
U odabiru sadržaja nastavnog programa korišten je princip egzemplarnosti. Pri izradbi izvedbenog programa treba uvažavati posebitosti radionica u školi i obrtničkih radionica ne narušavajući pri tom osnovnu strukturu okvirnog programa. Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a sadržaj se raspoređuje sukladno školskom kalendaru.
Izvedbenim programom konkretno treba reći koji se dio programa izvodi u školi, odnosno školskoj radionici, a koji kod obrtnika.
Preporuča se naučnike podijeliti u skupine i odrediti raspored i boravak svake pojedine skupine u školi s tim da se utvrdi vremenski blok za boravak u školi i kod obrtnika s kojim naučnik ima sklopljen ugovor o naukovanju. Dimenzija bloka uvjetovana je vremenom potrebnim za ostvarivanje teoretskog dijela naukovanja i vježbi kao i vremenom potrebnim za realizaciju razlike praktičnog dijela programa u školskoj radionici.
Praktični dio programa treba najvećim dijelom realizirati kod obrtnika. Stručni učitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi učenik vodi dnevnik rada.
Teorijski dio naukovanja i vježbe ostvaruju nastavnici s visokom stručnom spremom koji su završili studij strojarstva (dipl. inž. strojarstva ili prof. strojarstva).
VI. POMOĆNIČKI ISPIT
Ispit se sastoji iz praktičnog i teorijskog dijela.
Sadržaji iz teorijskog dijela programa (ispita) utvrđuju se iz područja tehnologije struke, stručnog računa i tehničko-tehnoloških vježbi.
Klasa: 311-01/96-01/674
Urbroj: 526-01-96-32
Zagreb, 23. kolovoza 1996.
Ministar
Davor Štern, v. r.