Internet i poslovne usluge za poduzetnike Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave. Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice. Link za opširnije informacije o izradi web stranica |
||
Na temelju članka 39. stavka 2. Zakona o obrtu ("Narodne novine" br. 77/93), ministar gospodarstva, uz prethodno pribavljeno mišljenje Hrvatske obrtničke komore i uz suglanost ministra prosvjete i športa donosi
I . DVOJNI SUSTAV OBRAZOVANJA ZA POTREBE OBRTNIŠTVA
Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost općeobrazovnog od stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa naukovanja.
Nastava stručno-teorijskih sadržaja naukovanja ostvaruje se u obrtničkoj i drugim srednjim strukovnim školama. Praktični dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtničkoj školi. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke. Kako su obrtnička zanimanja vrlo raznolika nemoguće je propisati jednoobrazovni pristup organiziranju i izvođenju nastave pa je naukovanje moguće organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rješenja, uzimajući u obzir pojedinosti pojedinih zanimanja, a što se utvrđuje izvedbenim programom.
Modeli organizacije nastave vrlo su često bitno različiti od modela koji se primijenjuju za općeobrazovne sadržaje.
Ovi načini omogućuju veću racionalnost obrazovanja. Važna je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je završetak naukovanja odvojen od općeobrazovnog dijela programa.
Naukovanje završava polaganjem pomoćničkog ispita.
II. OPĆI I POSEBNI CILJEVI OBRAZOVANJA
Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućuju polazniku da po završetku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.
U skladu s navedenim određuju se sljedeći opći ciljevi naukovanja:
Kao posebni ciljevi naukovanja za zanimanje tokara određuju se:
Predmet stručnog obrazovanja (praktični dio naukovanja) je stjecanje sljedećih vještina i zvanja:
III. NASTAVNI PROGRAM
A. Praktični dio naukovanja
Red. broj |
Opis obrazovanja (posebni ciljevi) |
Znanje i vještine koje se moraju usvojiti (sadržaji programa) |
Raspored po polugodištima |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 2 3 4 5 6 | |||
1. |
Sigurnost na radu, sprječavanje nesreća, zaštita okoliša i racionalno korištenje energije | Primjena zakonskih propisa na radne uvjete i zaštita na radu | + + + + + + |
Navesti za struku vezane propise nositelje pravnog osiguranja u slučaju nesreće, osobito propise o zaštiti od nesreća | + + + + + + | ||
Primijeniti uz struku važne propise o zaštiti na radu u radnim procesima | + + + + + + | ||
Opisati ljudski faktor koji može izazvati nezgode, kao i uzroke za nesreće tipične za ovo zanimanje | + + + + + + | ||
Navesti opasnosti od električne struje | + + + + + + | ||
Opisati načine ponašanja pri nesrećama i požarima u početku te mjere prve pomoći | + + + + + + | ||
Navesti važne propise o sprječavanju požara i uređajima za zaštitu od požara kao i rukovati aparatima za suzbijanje požara | + + + + + + | ||
Paziti na opasnosti koje nastaju od otrova, para, plinova, lakozapaljivih materijala kao i od električne struje | + + + + + + | ||
Navesti važne propise koji vrijede u zanatskoj radionici o zaštiti od djelovanja zagađenja i zaštiti voda kao i održavanju čistoće zraka | + + + + + + | ||
Ostali izvori opasnosti i pružanje prve pomoći | + + + + + + | ||
Postupak s otpadom u procesu rada (navesti zagađenja okoliša u svezi s radnim mjestom i doprinos njihovom smanjenju) | + + + + + + | ||
Navesti vrste energije koje se koriste u zanatskoj radionici te mogućnosti racionalne uporabe energije u području djelovanja | + + + + + + | ||
2. |
Stručno obrazovanje | Međusobna prava i obveze uz ugovor o naukovanju | + + + + + + |
Izgradnja i organizcaija obrazovnog procesa | + + + + + + | ||
Navesti mogućnost stručnog usavršavanja | + + + + + + | ||
3. |
Struktura i organizacija zanatske radionice | Objasniti strukturu i zadatke zanatske radionice | + + + + + + |
Objasniti osnovne funkcije zanatske radionice kao što su nabava, izradba, prodaja i uprava | + + + + + + | ||
Navesti odnose zanatske radionice i njenog kolektiva prema gospodarskim ogranizacijama, strukovnim zastupstvima i sindikatima | + + + + + + | ||
4. |
Spajanje | Ispitati svojstva površine strojnih elemenata, toleranciju oblika i postaviti pravilan položaj za montažu (spajanje) | + + |
Spojiti dijelove pomoću vijaka, matica i elemenata za osiguranje pridržavajući se redoslijeda | + + | ||
Dijelove spojiti hladnim zakivanjem | + + | ||
Izraditi spojeve pomoću svornjaka i zatika | + + | ||
Odabrati alat za lemljenje, lemilo i taljivo | + + | ||
Ugrađene dijelove ili djelove za ugrađivanje prirediti za lemljenje | + + | ||
Lemiti limove i profile od različitih materijala | + + | ||
Lijepiti izrađene dijelove ili dijelove za ugrađivanje od različitih materijala, pazeći na upute o preradbi | + + | ||
5. |
Ručna dorada i preoblikovanje materijala | Crtanje, točkanje i označivanje - crtati i označiti izrađene dijelove u skladu s osobama i površinom materijala | + + |
|
+ + | ||
Ručno turpijati i dijeliti
|
+ + | ||
|
+ + | ||
|
+ + | ||
|
+ + | ||
|
+ + | ||
|
+ + | ||
Preoblikovanje | |||
|
+ + | ||
|
+ + | ||
|
+ + | ||
6. |
Strojna obradba | Odrediti i podesiti strojne vrijednosti (režime rada) ručno upravljanih i statičkih strojeva; paziti na radnu temperaturu te odabrati i primijeniti sredstva za hlađenje i podmazivanje | + + |
Podesiti i zatezati izratke ili dijelove za ugradnju u skladu s oblikom u svojstvima materijala | + + | ||
Izabrati alate u skladu s postupcima obradbe i materijalom za obradbu | + + | ||
Podesiti i zatezati alate | + + | ||
Bušiti i proširivati izbušene rupe na izratcima ili građevinim elementima uz pomoć ručnih ili učvršćenih bušilica | + + | ||
Odvajati izratke ili ugradbene elemente uz pomoć ručno upravljenih ili učvršćenih (statičnih) strojeva | + + | ||
Brusiti izratke ili ugradbene elemente ručno upravljanim strojevima | + + | ||
Oštriti alate osobno crtalo, točkalo, svrdlo i dlijeto brusom na staklu | + + | ||
7. |
Održavanje kontrole i zaštite | Obradba površina:
|
+ + |
Održavanje:
|
+ + | ||
|
+ + | ||
|
+ + | ||
Kontrola i ispitivanje funkcija:
|
+ + | ||
|
+ + | ||
|
+ + | ||
|
+ + | ||
|
+ + | ||
|
+ + | ||
|
+ + | ||
|
+ + | ||
Uređivanje kroz montažu i demontažu
(sastavljanje i rastavljanje):
|
+ + | ||
|
+ + | ||
8. |
Tokaranje i glodanje | Ispitivanje i podešavanje strojnih
vrijednosti:
|
+ + |
|
+ + | ||
|
+ + | ||
Tokaranje i glodanje:
|
+ + | ||
|
+ + | ||
9. |
Planiranje i priprema tijeka rada, kontrola i vrednovanje rezulatata rada | Utvrditi radne korake (faze rada, redoslijed radnih operecija) u skladu s funkcionalin i proizvodno tehničkim gledalištima | + + |
Izabrati materijale u skladu s njihovim osobinama i obradbom prema uporabnoj svrsi | + + | ||
Izabrati i pripremiti alate, kontrolne i mjerne alate, stezne alate kao i pomoćna sredstva prema uporabnoj svrsi | + + | ||
Pripremiti radno mjesto u skladu s radnim nalogom | + + | ||
Kontrolirati i vrednovati rezultate rada | + + | ||
Utvrditi i osigurati radni proces u skladu s nalogom te organizacijsko informacijskim potrebama | + + | ||
Procijeniti opseg proizvodnje i održavanja | + + | ||
Izabrati tokarilice u skladu s oblikom izratka, materijalom i zahtjevima za kvalitetom obradbe | + + | ||
10. |
Čitanje, primjena i sastavljanje tehničke dokumentacije | Primijeniti pogonske upute u uporabi | + + |
Prepoznati i rasporediti norme tolerancije mjera, oblika i položaja | + + | ||
Pribilježiti tehničke sadržaje, osobito u obliku zapisnika i izvještaja | + + | ||
11. |
Ispitivanje, mjerenje, kontrola | Ispitati ravnomjernost izratka prema postupku svjetlosnog procjepa | + + |
Ispitati preciznost oblika izratka | + + | ||
Ispitati površine na trošenje i oštećenja | + + | ||
Mjeriti kutove učvršćenim i pomičnim (univerzalnim) kutnicima | + + | ||
Ispitati učvršćenim i pomičnim mjerilima | + + | ||
Mjeriti duljine, osobito pomičnim mjerilima i mjerilima na izvlačenje | + + | ||
Ispitati položaj strojnih elemenata i skupina te mjeriti odstupanja od položaja | + + | ||
Mjeriti fizikalne i električne veličine prema uputi | + + | ||
Mjeriti unutrašnje i vanjske duljine uređajima za precizno mjerenje, osobito mjernim urama, u skladu s mogućnošću sustavnih i slučajnih pogrešaka pri mjerenju | + + | ||
Ispitati tolerancije mjera, oblika i položaja pri izratcima | + + | ||
Ispitati izratke uz pomoć mjerila oblika i kalibara | + + | ||
Procijeniti svojstva površine ovisno o njenoj funckiji | + + | ||
Ispitati izratke na spiralni suk i bočni udar, utvrditi neuravnoteženost | + + | ||
12. |
Održavanje | Mijenjati i dopunjavati goriva, osobito ulja, sredstva za hlađenje i maziva, u skladu s pogonskim propisima i planovima | + + |
Održavati alatne strojeve, alate i uređaje prema potrebi i prema propisanim planovima | + + | ||
Prepoznati pojave trošenja na alatima i strojevima te poduzeti ili potaknuti mjere za njihovo otklanjanje | + + | ||
13. |
Razlikovanje, svrstavanje i rukovanje materijalima i pomoćnim materijalima, toplinska obradba, ispitivnanje tvrdoće | Razlikovati svojstva materijala u odnosu na obradu i preradu | + + |
Razlikovati pomoćne materijale, osobito sredstva za hlađenje i maziva, svrstati ih prema uporabi i primijeniti u skladu s pravilima rukovanja | + + | ||
Izabrati i primijeniti sredstava za brušenje | + + | ||
Kaliti, otpušiti i variti izratke | + + | ||
Ispitati tvrdoću izratka uz pomoć uobičajih postupaka u zanatskoj radionici | + + | ||
Ispitati izratke na pukotine uz pomoć uobičajnih postupaka u zanatskoj radionici | + + | ||
14. |
Montaža i demontaža elemenata i skupina | Pripremiti strojne elemente za montažu prema tehničkoj dokumentaciji | + + |
Ispitati elemente i skupine za ugradnju u skladu s funkcijom | + + | ||
Prilagoditi površine koje se moraju spajati u skladu s oblikom i svojstvima | + + | ||
Montirati i demontirati strojne elemente te skupine prema tehničkoj dokumentaciji | + + | ||
15. |
Montaža i ispitivanje hidrauličnog i pneumatskog upravljanja | Mjeriti i podesiti tlak u hidrauličkim sustavima | + + |
Mjeriti i podesiti tlak u pneumatskim sustavima | + + | ||
Mjeriti, priključiti i ispitati funkciju hidrauličkih elemenata prema podacima, tehničkoj dokumentaciji i propsima | + + | ||
Montirati, priključiti i ispitati funkciju pneumatskih elemenata prema podacima, tehničkoj dokumentaciji i propisima | + + | ||
Ispitati funkciju elektotehničkih komponenti u hidrauličnim, pneumatskim i mehaničkim sustavima | + + | ||
16. |
Programiranje numerički upravljanih alatnih strojeva | Rukovati uređajima za ulaz i izlaz podataka kao i nositeljima i podatka | + + |
Sastaviti, unijeti, testirati, promijeniti i optimirati programe na brojčano upravljanim alatnim strojevima | + + | ||
Odrediti i podesiti korekturne vrijednosti alata | + + | ||
Ograničiti i korigirati pogreške u programima | + + | ||
17. |
Podešavanje alatnih strojeva, alata i uređaja | Izabrati i podesiti strojne vrijednosti ovisno o kombinaciji radnih materijala za rezanje, stabilnosti stroja, alata steznih sredstava i izradaka o obliku izradbaka i alata, kao i o svojstvima površine | + + |
Pripremiti i montirati stezna sredstva za izratke osobito planske ploče, stezne naprave, zahvatne ploče, uređaje sa steznim klještima i čelni zahvatnik | + + | ||
Izabrati alate, staviti u učvršćeni i pomični položaj | + + | ||
Namjestiti alate pazeći na više osovine | + + | ||
Pozicionirati alate i paziti na opasnost od kolizije | + + | ||
Podesiti i montirati zaštitne naprave | + + | ||
18. |
Podešavanje i zatezanje alata, izratka i uređaja | Podesiti i zategnuti alate uz pomoć držača, steznih naprava i izmjeničnih sustava | + + |
Zvučnom probom ispitati, zategnuti, podesiti i izbalansirati brusne ploče | + + | ||
Podesiti i zategnuti izratke između šiljka uz pomoć zahvatnih ploča, steznih klješta i čelnih zahvatnika | + + | ||
Podesiti i zategnuti izratke u skladu s postojnošću i centrifugalnom silom, osobito uz pomoć planskih ploča i steznih naprava | + + | ||
Podupirati i rukovati izratcima u skladu s njihovom stabilnošću | + + | ||
Zatezati izratke uz pomoć steznih naprava, kliješta i škripaca te mehaničkih i hidrauličkih sredstava za stezanje, kao i podesiti u skladu s bridovima, sredinom i razmacima | + + | ||
Podesiti i zategnuti uređaje | + + | ||
19. |
Obradba izratka na tokarilicama | Bušiti izratke od metala i nemetala kao i od plastike do tolerancije položaja 0,1 mm, uz pomoć različitih alata bušenjem u puno, bušenje rupa i profila | + + |
Bušiti izratke do mjere točnosti II7 i do svojstva površine Rz između 4 i 10 mm kružnim struganjem | + + | ||
Napraviti unutarnju i vanjsku obradbu izratka od metala i nematala kao i od plastike do mjere točnosti II 8 i svojstva površine Rz između 4 i 63 mm uz pomoć različitih tokarskih noževa poprečno planskim i uzdužnim kružnim tokarenjem | + + | ||
Napraviti unutarnju i vanjsku obradbu izratka od metala i nemetala kao i od plastike do svojstva površine Rz između 4 i 63 mm, različitim tokarskim noževima tokarenjem oblika, osobito polumera i stožca | + + | ||
Obraditi metričke navoje (vanjske i unutarnje) na metalima i nemetalima do svojstva površine Rz između 4 i 25 mm s tokarskim noževima za navoje | + + | ||
Napraviti unutarnju i vanjsku obradbu izratka od metala i nemetala kao i od plastike do mjerne točnosti II 7 i svojstva površine Rz između 4 i 63 mm na brojčano (numerički) upravljenim tokarilicama poprečno-planskim i uzdužno - kružnim tokarnjem | + + | ||
Obrađivati izratke od metala i nemetala kao i plastike tokarenjem profila i oblika na brojčano upravljanim tokarilicama | + + | ||
Tokariti vanjske i unutarnje navoje s raznim profilima, jednonavojne i višenavojne do mjerne točnosti prema toleranciji položaja 6h /6 h i svojstvima površine Rz između 4 i 25mm na brojčano upravljanim tokarilicama | + + | ||
Tokarenjem proizvesti i escentrične izratke | + + | ||
Zatezati, podesiti i obraditi neravnomjerno oblikovane izratke od metala i nemetala u planskim pločama | + + | ||
Obraditi odlijevke | + + | ||
Prepoznati i otkloniti smetnje pri procesu tokarenja, osobito na alatima i materijalima | + + | ||
20. |
Obradba izratka na glodalicama | Obraditi izratke od metala i nemetala do mjerne točnosti 0,5 mm i svojstva površine Rz između 10 i 40 mm na raznim glodalicama obuhvatno- plosnim, čelno-plosnim, čelno- obuhvatno- plosnim glodanjem | + + |
Obraditi izradak od metala i nemetala do svojstva površine Rz između 10 i 40 mm na raznim glodalicama uzdužno- profiliranim glodanjem | + + | ||
Proizvesti radijal na izratcima direktnim razdjeljivanjem | + + | ||
Proizvesti razdjel na izratcima indirektnim razdjeljivanjem | + + | ||
Bušiti izratke od metala i nemetala do tolerancije položaja 0,1 mm na glodalicama ili strojnim bušilicama i glodalicama uz pomoć različitih alata | + + | ||
Bušiti izratke od metala i nemetala do mjerne točnosti II 7 i svojstva površine Rz između 4 i 10 mm na glodalicama ili strojnim bušilicama i glodalicama | + + | ||
21. |
Obradba izratka na bušilicama | Bušiti izratke od metala i nemetala te od plastike do tolerancije položaja 0,1 mm različitim alatima bušenjem u puno, bušenjem rupa proširivanjem izbušenih rupa na profilima i na planu | + + |
Bušiti izratke do mjerne točnosti II 7 i svojstva površine Rz između 4 i 10 mm kružnim tokarenjem | + + | ||
Proizvesti navoje za uvrte i provrte | + + | ||
22. |
Obradba izratka na brusilicama | Obraditi brušenjem kaljene i nekaljene izratke do mjerne točnosti II 6 i svojstva površine Rz između 1,6 i 4 mm | + + |
Obraditi izratke od čelika do mjerene točnosti II 6 i svojstva površie Rz između 1,6 i 6,3 mm vanjskim u unutarnjim kružno- obuhvatno-poprečnim brušenjem, uzdužno- plosno obuhvatnim i poprečnim kruženjem | + + | ||
23. |
Ispitivanje i fino brušenje alata | Ispitati geometrijski određene bridove alata za tokarenje, glodanje i kruženje u odnosu na oblik, kut, površine, sposobnost rezanja, oštećenja i trošenja | + + |
Ispitati brusne ploče | + + | ||
Brusiti alate za tokarenje, glodanje i brušenje | + + |
B. Stručno-teorijski dio naukovanja
1. Tehnologija zanimanja
1.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red. broj |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
I II III Ukupno | ||
1 |
Znanja o tehničkim materijalima | 100 100 |
2 |
Radni postupci, zaštita na radu, zaštita okoline i racionalno korištenje energije | 40 100 140 |
3. |
Tokarilice, glodalice, bušilice i brusne ploče | 75 128 203 |
UKUPNO SATI: | 140 175 128 443 |
1.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
I. GODINA NAUKOVANJA
Red. broj |
Nastavno područje |
C i l j |
Sadržaj |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Znanja o tehničkim materijalima | Osnovna znanja o svojstvima metala | Mehanička svojstva, obradivost rezanjem, magnetska i toplinska svojstva |
Željezo i čelik (uvid u dijagram željezo-ugljik) | Fe-C dijagram (do 2% ugljika i temperaturu do 1200C) | ||
Osnovna znanja o toplinskoj obradbi čelika | Promjene svojstva materijala i mogućnosti obradbe pri utjecaju temperature | ||
Uvid u osnove legiranja | Postizanje određenih svojstava legiranjem | ||
Uvid u standardizaciju i tablice | Karakteristike standarda materijala, tablične vrijednosti svojsva metala i tablice profila | ||
Uvid u promjenu materijala | Čelik i sinterovani materijali i drugi materijali za obradbu materijala odvajanjem čestica | ||
2. |
Radni postupci zaštite na radu, zaštita okoliša i racionalno korištenje energije | Djelovanje oštrice noža i uvid u stvaranje strugotine | Alati i njihovi kutovi, teorija stvaranja strugotine, sile rezanja i oblik strugotine |
II. I. GODINA NAUKOVANJA
Red. broj |
Nastavno područje |
C i l j |
Sadržaj |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Radni postupci, zaštita na radu, zaštita okoliša i racionalno korištenje energije | Pregled strojnih postupaka proizvodnje | Tokarenje, bušenje, glodanje, brušenje, i izradba navoja (postupci rada, zaštita na radu i racionalo korištenje energije |
Tehnika zatezanja i izbor naprava | Stezne naprave za obradbu skidanjem strugotine sa stajališta raznih načina uporabe | ||
Tehnika ispitivanja, osiguranje kvalitete | Faktori koji utječu na točnost pri obradbi |
III. GODINA NAUKOVANJA
Red. broj |
Nastavno područje |
C i l j |
Sadržaj |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Tokarilice, glodalice, bušilice i brusne ploče | Osnovna znanja o elementima alatnih
strojeva Znanja o prigonima |
Radna vretena, prijenosnici,
sigurnosi elementi, prihvatni elementi, uređaji za kopiranje
Električni prigoni, prigoni sa zupčanicima i hidraulički prigoni |
Znanja o numerički upravljanima alatnim strojevima | Uređaji za ulaz i izlaz podataka kao i nositelji podataka | ||
Znanja o tokarilicama | Univerzalne, kopirne, automati i numerički (brojčano) upravljanje tokarilice | ||
Znanja o glodalicama | Univerzalne, kopirne i numerički upravljene glodilice | ||
Znanja o bušilicama | Stolne, stolno-stupne, revolverske, viševrtene, radijalne i kordinatne bušilice. Bušilice s numeričkim upravljanjem | ||
Znanja o brusnim pločama | Označivanja i izbor brusnog alata |
2. Stručni račun
2.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red. broj |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
I. II. III. Ukupno | ||
1. |
Duljina, površina, volumen, masa | 35 35 |
2. |
Brzina, frekvencija okretaja | 35 35 |
3. |
Prijenos | 35 35 |
4. |
Sila, zakretni moment | 22 22 |
5. |
Vrijeme izrade, radno vrijeme, dohodak i materijal | 10 10 |
UKUPNO SATI: | 70 35 32 137 |
2.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
I. GODINA NAUKOVANJA
Red. broj |
Nastavno područje |
C i l j |
Sadržaj |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
Duljina, površina, volumen, masa | Vještine u radu s računskim operacijama | Dužinske mjere, površinske mjere (volumenske i mjere za masu). Jednadžbe prvog stupnja, potencije i korijeni, trigonometrijske funkcije |
2 |
Brzina, frekvencija okretaja | Sposobnosti gospodarskog računanja u pogonu | Proračunavanje brzine vrtnje |
Određvinaje ekonomične brzine rezanja |
II. GODINA NAUKOVANJA
Red. broj |
Nastavno područje |
C i l j |
Sadržaj |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Prijenos | Znanja o tarnom prijenosu-izračunavanje | Obodna sila, promjer vratila tarnog prijenosa, zahvatna dužina, promjer pogonske i gonjene tarenice |
Znanja o zupčanom prijenosu - računanje | Jedinstveni i složeni prijenos, prijenosni smjer, broj okretaja zupčanika, smjer okretaja, broj zubaca zupčanika u složenom prijenosu | ||
Znanja o remenskom prijenosu
-računanje |
Otvoreni, križni i polukružni prijenos, obodna vučna sila u remenu, prijenosi odmjer (jednostavni prijenos, složeni prijenos) dužina |
III. GODINA NAUKOVANJA
Red. broj |
Nastavno područje |
C i l j |
Sadržaj |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Sila, zaokretni moment | Znanja o sili i zaokretnom momentu - računanje | Sila, rad, učinak, sila i zaokretni moment, ravnoteža zaokretnih momenata (npr. na poluzi), prijenos zaokretnog momenta |
2. |
Vrijeme izradbe, radno vrijeme, dohodak i materijal | Gospodarsko računanje | Računanje brzine vrtnje, snage pri iskoristivosti m=0,75 , vremena obradbe, težine materijala i dohodka |
3. Tehničko crtanje i tehnološke vježbe
3.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red. broj |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
I. II. III. Ukupno | ||
1. |
Tehničko crtanje, tabele i dijagrami, norme | 70 70 |
2 |
Radni procesi pri tokarenju, glodanju, bušenju i brušenju | 70 70 |
3. |
Programiranje numerički upravljanih alatnih strojeva | 70 70 |
4. |
Obradba tehničke dokumentacije | 26 26 |
UKUPNO SATI: | 70 70 96 236 |
3.2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja
I. GODINA NAUKOVANJA
Red. broj |
Nastavno područje |
C i l j |
Sadržaj |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
Tehničko crtanje, tablice, dijagrami, norme | Sposobnost prikazivanja jednostavnih proizvoda | Prikaz jednostavnih dijelova u tri projekcije kotiranje, prikaz navoja, ozupčenja, presjeci, prodori |
Znanja o konstruiranju | Elementi konstuiranja tehnička krivulja, ozupčenja, evolentno hipociklodno | ||
Znanja o dijagramima | Dijagram zaokretnog momenta, tehnološka dokumentacija | ||
Izračunavanje vremena izradbe i norme | Izdaci i analiza vremena izvršenja normi i njihova realnost |
II. GODINA NAUKOVANJA
Red. broj |
Nastavno područje |
C i l j |
Sadržaj |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Radni procesi pri tokarenju, glodanju, bušenju i brušenju | Znanja o procesu tokarenja | Alati i njihovi kutovi pri tokarenju
Postojanost tokarskih alata Fino tokarenje |
Znanja o glodanju | Opis rada i podjela postupaka glodanja | ||
Alati i njihovi kutovi pri glodanju, postojanost alata pri glodanju | |||
Znanja o bušenju | Alati pri bušenju, postojanost
alata pri bušenju
Presjek strugotine i opterećenje Svrdla pri bušenju |
||
Znanja o brušenju | Način brušenja,
Alati za brušenje Postojanost brusne ploče Obrađena površina |
III. GODINA NAUKOVANJA
Red. broj |
Nastavno područje |
C i l j |
Sadržaj |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
Programiranje numerički upravljanih alatnih strojeva | Znanja o programiranju numerički upravljanih alatnih strojeva | Sastaviti, unijeti, testirati, promijeniti i optimirati programe |
Određivanje i podešavanje korekture vrijednosti alata | |||
Ograničavanje i korigiranje pogreške u programima | |||
2. |
Obradba tehničko-tehnološke dokumentacije | Znanja o tehničko-tehnološkoj dokumentaciji | Djelomični i skupni nacrti, katalozi
propisi dijelova, tablice i dijagrami
Nositelji podataka Redoslijed operacija Pregled alata Narudžba alata i naprava Operacijski list Instrukcijski list |
IV. NASTAVNI PLAN
Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za savladavanje znanja i vještine koje su potrebni za ovo zanimanje, kao i na duljini trajanja nastave u pojedinoj školskoj godini.
Nastavni plan
Nastavni predmeti |
Sati godišnje |
I. II. III. |
|
A. Praktični dio naukovanja |
1080 1080 960 |
B. Stručno teorijski dio naukovanja |
280 280 256 |
1. Tehnologija zanimanja |
140 175 128 |
2. Stručni račun |
70 35 32 |
3. Tehničko crtanje i tehnološke vježbe |
70 70 96 |
Ukupno A + B |
1360 1360 1216 |
V. METODIČKE NAPOMENE
Nastavni program naukovanja je okvirni, pa će obrtnička škola zajedno s obrtnicima izraditi izvedbene programe. Pri tome se mora voditi računa da zanimanje obuhvaća više vrsta tehnoloških cjelina (različite vrste strojeva i alata, vrste i složenosti radnih operacija) koje ne realiziranju svi obrtnici u cijelini pa nastaju programske razlike koje je potrebno prevladati radi cjelovitog stjecanja znanja.
Praktični dio naukovnaja, tehnologija struke i stručni račun programirani su tako da čine smisaonu cjelinu u kojoj se sadražaji međusobno nadopunjuju.
U odabiru sadržaja nastavnog programa korišten je princip egzemplarnosti. Pri izradbi izvedbenog programa treba uvažavati posebitosti radionica u školi i obrtničkih radionica ne narušavajući pri tom osnovnu strukturu okvirnog programa. Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a sadržaj se raspoređuje sukladno školskom kalendaru.
Preporuča se naučnike podijeliti u skupine i odrediti raspored i boravak svake pojedine skupine u školi s tim da se utvrdi vremenski blok za boravak u školi i kod obrtnika s kojim naučnik ima sklopljen ugovor o naukovanju. Dimenzija bloka uvjetovana je vremenom potrebnim za ostvarivanje teorijskog dijela naukovanja i vježbi kao i vremenom potrebnim za realizaciju razlike praktičnog dijela programa u školskoj radionici.
Praktični dio programa treba većim dijelom realizirati kod obrtnika. Stručni učitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi učenik vodi dnevnik rada.
VI. POMOĆNIČKI ISPIT
Ispit se sastoji iz praktičnog i teorijskog dijela.
Okvirni sadržaji praktičnog dijela ispita kojim ispitanik dokazuje stečena praktična znanja i vještine, osobito dolaze u obzir:
Sadržaj iz teorijskog dijela ispita utvrđuje se iz područja tehnologije zanimanja, stručnog računa i tehničko-tehnoloških vježbi (tehnologija, tehnička matematika i crtanje).
U obzir dolaze zadaci koji se trebaju odnositi na slučajeve vezane uz praksu.
Klasa: 311-01/96-01/674
Urbroj: 526-01-96-34
Zagreb, 23. kolovoza 1996.
Ministar
Davor Štern, v. r.