Internet i poslovne usluge za poduzetnike Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave. Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice. Link za opširnije informacije o izradi web stranica |
||
Na temelju članka 21. stavka 1. i 2. i članka 100. stavka 1. Zakona o sigurnosti u željezničkom prometu (Narodne novine, broj 77/92 i 26/93), ministar pomorstva prometa i veza donosi
OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Odredbama ovog Pravilnika određuju se tehnički uvjeti za sigurnost željezničkog prometa kojima moraju udovoljavati željeznička vozila u Republici Hrvatskoj.
Članak 2.
Pojedini pojmovi u ovom Pravilniku znače:
1. >željezničko vozilo< jest vozilo namijenjeno za kretanje po željezničkoj pruzi (vučna vozila, putnički i teretni vagoni i željeznička vozila za posebne namjene) s uređajem i opremom što su ugrađeni u to vozilo
2. >industrijska željeznička vozila< mogu biti vučna vozila (lokomotive) i vagoni, kojima se obavlja promet u prijevozu za vlastite potrebe, te doprema željezničkih vozila od mjesta primopredaje sa željezničkim poduzećem do mjesta utovara ili istovara na industrijskom kolosijeku. Ta vozila moraju udovoljavati uvjetima propisanima za željeznička vozila, ako se koriste i na željezničkim prugama.
3. >vučno vozilo< jest željezničko vozilo s vlastitim pogonom (lokomotive, motorni vlakovi - motorni vagoni, notorna vozila za posebne namjene)
4. >motorna vozila za posebne namjene< su vozila koja služe za vuču vagona za posebne namjene, prijevoz radnika, gradiva i alata za izvedbu radova pri gradnji, održavanju, nadzoru tehničkog stanja i mjerenja geometrijskih obilježja pruga i kontaktne mreže
5. >motorni vagor< jest vagon s vlastitim motornim pogonom, te motorni vlak, namijenjeni za prijevoz putnika
6. >vagon< je željezničko vozilo bez vlastitog pogona, a može biti za javni prijevoz putnika (putnički vagon), za prijevoz stvari (teretni vagon) i za posebne namjene
7. >putnički vagon< može biti vagon sa sjedalima, vagon s ležajevima, vagon restoran, vagon za spavanje, vagon sa sjedalima i odjeljcima za restoran i bar, prtljažni vagon, poštanski vagon i vagon za prijevoz osobnih automobila, kao i putnički vagon s upravljačnicom
8. >teretni vagon< može biti zatvoreni vagon, otvoreni vagon, platovagon, vagon specijalnog tipa
9. >vagoni za posebne namjene< jesu vagoni za mjerenje, provjeru, održavanje i izgradnju pruga, pružnih postrojenja, kontaktne mreže, provjere i mjerenja karakteristika vučnih vozila i vagoni pomoćnog vlaka te drugi vagoni za željezničke potrebe
10. >profil vozila< jest granični prostor u poprečnom presjeku, okomit na os kolosijeka, koji ne smije prijeći željezničko vozilo ni jednim svojim dijelom (bilo prazno ili s teretom)
11. >osovinski sklop< jest kotrljajući dio željezničkog vozila koji omogućava kretanje vozila po tračnicama
12. >kočnica< je uređaj za stvaranje povećanog otpora kretanja vozila radi smanjenja brzine i zaustavljanja vozila te njegova zadržavanja u stanju mirovanja
13. >vučni uređaj< na željezničkim vozilima služi za međusobno povezivanje vozila i prijenos vučne sile od vučnog vozila
14. >odbojni uređaj< na željezničkom vozilu služi za ublažavanje i prigušenje međusobnih udaraca pri spajanju vozila i tijekom vožnje
15. >budnik< je uređaj na vučnom vozilu kojim se kontrolira budnost i nazočnost strojovođe na upravljačkom mjestu. U slučaju nebudnosti ili nenazočnosti strojovođe na upravljačkom mjestu tijekom vožnje budnik uvodi prisilno kočenje vlaka
16. >autostop-uređaj< je uređaj za prijenos informacija s pruge na vučno vozilo u kretanju, koji uvodi prisilno kočenje vlaka kada strojovođa ne djeluje pravilno na nailazeće signalne znakove ili je brzina vlaka veća od dopuštene u trenucima kada se autostopom kontrolira brzina vlaka
17. >radio-dispečerski uređaj< jest uređaj za sporazumijevanje između strojnog osoblja, osoblja u dispečerskom središtu i kolodvorskog osoblja
18. >brzinomjerni uređaj< jest uređaj na vučnom vozilu koji služi za pokazivanje i registriranje brzine
19. >uređaj za brzinsko vođenje vlaka< jest uređaj koji kontrolira i utječe na brzinu vlaka.
Članak 3.
Željezničko vozilo mora se projektirati, graditi, rekonstruirati i održavati tako da udovoljava tehničkim uvjetima za sigurnost željezničkog prometa, hrvatskim i strukovnim normama, posebnim tehničkim uvjetima i drugim propisanim uvjetima. Željezničko vozilo namijenjeno uporabi u međunarodnom prometu mora udovoljavati i posebnim tehničkim uvjetima uglavljenima međunarodnim ugovorima i međunarodnim željezničkim propisima.
Članak 4.
Prilozi otiskani uz ovaj Pravilnik čine njegov sastavni dio.
Članak 5.
Konstruktivne izmere željezničkih vozila, koja se koriste u međunarodnom željezničkom prometu u potpunosti moraju biti usklađene s međunarodno dogovorenim kontrolnim linijama položaja vozila na kolosijeku, tj. referentnom ovojnicom statičkoga i/ili kinematičkog profila.
Članak 6.
Statički profil vozila jest pojam vezan za poprečni presjek vozila koje miruje na ravnom kolosijeku (u svezi s otvorenim teretnim vagonima to je tzv. krcajni profil). Kontrolna linija za statički profil jest referentna ovojnica statičkog profila s izmjerama na slici (Prilog 1.) koje odgovaraju ovojnici statičkog profila za vozilo >GB< Međunarodne željezničke unije (UIC).
Vozilo u mirovanju svojim statičkim profilom na ravnoj pruzi te u vodoravnom luku do R=250 m ni jednim svojim dijelom kao ni ukrcanim teretom kod otvorenih teretnih vagona ne smije prelaziti kontrolnu liniju, tj. referentnu ovojnicu statičkog profila s izmjerama prema slici (Prilog 1.).
Članak 7.
Kinematički profil vozila jest pojam vezan za trenutačan položaj poprečnog presjeka vozila koje se kreće kolosijekom. Kontrolna linija za kinematički profil jest referentna ovojnica kinematičkog profila s izmjerama na slici (Prilog 2.) koje odgovaraju ovojnici kinematičkog profila za vozila >GB< Međunarodne željezničke unije (UIC).
Vozilo u pokretu svojim kinematičkim profilom na ravnoj pruzi i u vodoravnom luku do R=250m ni jednim svojim dijelom ne smije prelaziti kontrolnu liniju, tj. referentnu ovojnicu kinematičkog profila sa izmjerama prema slici (Prilog 2.).
Članak 8.
Ovojnica O kinematičkog profila mjerodavna je za dimenzioniranje poprečnog presjeka i ukupne geometrije vozila, te za proračun i definiciju slobodnog profila kolosijeka.
Članak 9.
Ministar nadležan za poslove prometa može za željeznička vozila odobriti primjenu ovojnice kinematičkog profila veće od >GB< u vertikalnom smjeru počevši od kote 3250 mm iznad gornjeg ruba tračnice (GRT) na željezničkoj pruzi, koja udovoljava propisanom slobodnom profilu iz članka 11. stavka 3. Pravilnika o tehničkim uvjetima za sigurnost željezničkog prometa kojima moraju udovoljavati željezničke pruge ("Narodne novine" br. 84/94).
Članak 10.
Osovinski sklop sastoji se od osovine, para kotača i osovinskih ležaja, s kućištem, a može imati kočne diskove i dijelove prijenosnika.
Članak 11.
Kotači željezničkih vozila moraju imati propisan profil vijenca i krug kotrljanja (Prilog 3. i Prilog 4.).
Kotači željezničkog vozila moraju biti čvrsto navučeni na osovinu, a mogu biti jednodijelni (monoblok) kotači ili višedijelni (kotači s ovojima).
Kod jednodijelnih kotača najmanja debljina dijela koji zamjenjuje ovoj kotača mora biti označena pomoću kružnog utora na vanjskoj čelnoj plohi.
Ovoji kotača moraju cijelom površinom biti čvrsto vezani s tijelom kotača i osigurani sigurnosnim prstenom i označeni odgovarajućom oznakom.
Članak 12.
Kod novosagrađenih vagona bez okretnih postolja razmak između krajnjih osovina mora iznositi 4500 mm, a omjer razmaka između osi osovina prema ukupnoj duljini vagona preko nesabijenih odbojnika mora iznositi 45:100. Kod postojećih vagona bez okretnih postolja koje ne voze u međunarodnom prometu, razmak između osovina ne smije biti manji od 3000 mm.
Članak 13.
Željeznička vozila, osim parnih lokomotiva i postojećih željezničkih vozila za posebne namjene koja imaju klizne ležajeve moraju biti opremljena kotrljajućim osovinskim ležajevima.
Članak 14.
Željeznička vozila moraju biti opremljena zračnim automatskim kočnicama, osim postojećih željezničkih vozila koja imaju samo glavni zračni vod.
Željeznička vozila osim zračnom kočnicom mogu biti opremljena i drugim sustavima kočnica.
Članak 15.
Svako upravljačko mjesto u upravljačnici vučnog vozila mora imati uređaj za kočenje (kočnik) i neovisan uređaj za kočenje kod opasnosti.
Članak 16.
Putnički vagoni i motorni vagoni opremljeni disk-kočnicama ili kočnicama s papučama, kod kojih pregled kočnih umetaka nije moguć, s obiju strana vozila moraju biti opremljeni pokazivačkim uređajem, >zakočeno-otkočeno<.
Članak 17.
Sva željeznička vozila moraju imati ručnu ili pritvrdnu kočnicu.
Članak 18.
Vozila za prijevoz putnika te vozila zaposjednuta osobljem moraju biti opremljena uređajem za kočenje u opasnosti. Ručice za aktiviranje kočnice za opasnost moraju biti lako uočljive i pristupačne. Uređaj za kočenje kod opasnosti mora biti izveden tako da ga putnik nakon aktiviranja ne može deaktivirati.
Članak 19.
Željeznička vozila za brzine preko 120 km/h moraju biti opremljena protukliznim uređajima. Iznimku čine vučna vozila građena prije 1. siječnja 1995.
Članak 20.
Željeznička vozila namijenjena za brzine veće od 160 km/h moraju se opremiti elektropneumatskom kočnicom, dopunskom elektromagnetnom kočnicom i uređajima za odgađanje početka kočenja kod opasnosti.
Članak 21.
Željeznička vozila (na oba kraja) moraju imati vučne i odbojne uređaje za međusobno pouzdano spajanje.
Za međusobno spajanje vagoni i lokomotive moraju imati zavojne kopče i odbojnike (vidi Prilog 5).
Odbojnici moraju imati os u istoj vodoravnoj ravnini s osi kuke vučnog uređaja. Za međusobno spajanje vozila unutar grupe vozila u sastavu vlaka, dopuštena je uporaba i drugih tipova vučnih i odbojnih uređaja ukoliko su krajevi takve grupe opremljeni vučnim i odbojnim uređajima iz stavka 2 ovog članka.
Motorni vlak ili više vozila trajno spojenih u jedan sastav glede vučnih i odbojnih uređaja smatraju se jednim vozilom.
Za vozila iz prethodnog stavka te za vozila za posebne namjene dopuštena je uporaba automatskih, poluautomatskih ili drugih tipova vučno - odbojnih uređaja za međusobno spajanje vozila unutar motornog vlaka ili više vlakova.
Članak 22.
Vučna vozila i druga vozila s upravljačem moraju imati sljedeću opremu:
1. uređaj za davanje zvučnih signala
2. svjetlosne uređaje pod kojima se podrazumijevaju čeoni i završni signali i reflektor (na vučna vozila koja nemaju reflektor, reflektor će se ugrađivati postupno)
3. uređaj za mjerenje i registriranje brzine
4. uređaj za kontrolu budnosti strojovođe (impulsni), koji mora djelovati ako je brzina veća od 20 km/h. Svaki uređaj za kontrolu budnosti može ostati na vozilima na kojima je ugrađen, uz postupnu zamjenu
5. autostop-uređaje, ako je vozilo namijenjeno za vožnju brzinom većom od 100 km/h
6. radiodispečerski uređaj, kod vučnih vozila u jednoposjedu (vučna vozila u jednoposjedu, koja nemaju radiodispečerski uređaj, uređaj će se ugrađivati postupno)
7. protupožarne aparate
8. vučna vozila namijenjena za vožnju brzinom većom od 160 km/h moraju biti opremljena uređajima za brzinsko vođenje vlaka
9. pomoćno kvačilo za vučna vozila bez zavojnog kvačila
10. čistač tračnica, plug (na vučna vozila koja nemaju plug, osim na manevarske lokomotive, plug će se ugraditi postupno)
11. uređaje za osiguranje dobre vidljivosti iz upravljačnice (grijači stakla, brisači)
12. uređaji za ventilaciju i grijanje upravljačnice
13. uređaj za pjeskarenje (na vučna vozila, koja nemaju uređaj za pjeskarenje, uređaj će se ugrađivati postupno)
14. dva sjedala u upravljačnici.
Članak 23.
Željeznička vozila za prijevoz osoba (putnika) moraju imati ulazna vrata s pouzdanim uređajima za zatvaranje (zaključavanje).
Kod novograđenih putničkih vagona uređaji za zatvaranje (zaključavanje) ulaznih vrata moraju onemogućiti da se vrata, osim kod prijeke potrebe, mogu otvoriti tijekom vožnje ako je brzina veća od 5 km/h.
Otvaranje ulaznih vrata unutar putničkih prostora mora biti osigurano od uklještenja putnika.
Ako je na vozilu za prijevoz osoba predviđeno središnje ili automatsko otvaranje ulaznih vrata, ona moraju biti izvedena tako da ne ugrožavaju sigurnost putnika.
Vrata na prtljažnim vagonima i prtljažnim odjeljcima koja se otvaraju posmično moraju biti osigurana od slučajnog zatvaranja.
Slobodan otvor koji se pri tome mora osigurati iznosi najmanje 300 mm.
Staklene plohe u vozilima za prijevoz putnika i upravljačkim mjestima moraju biti od sigurnosnog stakla koje se razbija u mrvicama bez oštrih rubova.
Željeznička vozila moraju biti građena i opremljena tako, da su nastanak i širenje požara otežani, a željeznička vozila za prijevoz osoba moraju biti opremljena protupožarnim aparatima.
Željeznička vozila za prijevoz osoba moraju imati dostatan broj izlaza u opasnosti.
Željeznička vozila za prijevoz osoba moraju biti opremljena sustavom električne rasvjete putničkih vagona.
Kod novoizrađenih vozila za prijevoz osoba mora biti ugrađena >PANIK< rasvjeta.
Željeznička vozila za prijevoz osoba moraju biti opremljena sanitarnim čvorovima (WC, umivaonik).
Željeznička vozila za prijevoz osoba moraju biti opremljena najmanje jednim sustavom za grijanje putničkog prostora.
Putnički vagoni s autonomnim grijanjem moraju imati ugrađenje prolazne vodove za električno grijanje.
Ispod svakog odbojnika mora biti ugrađen vodoravni rukohvat, a na svakom boku vagona najmanje jedna stuba i okomit rukohvat za manevrista.
Članak 24.
Vučna vozila moraju imati sljedeće natpise:
1. zaštitni znak
2. brojčanu oznaku
3. oznaku rasporeda osovina
4. naziv proizvođača i godinu proizvodnje
5. oznake vrste zračne kočnice kojom je vozilo opremljeno
6. datum obavljanja posljednjega redovitog popravka
7. vlastitu masu
8. kočne mase kočnica
9. oznaka opasnosti od visokog napona na mjestima odakle je dostupan pristup krovu, odnosno na vratima ormara s visokonaponskom opremom
10. dopušten broj osoba koje se za vrijeme vožnje mogu nalaziti u upravljačnici
11. najveću dopuštenu brzinu (ispisanu u upravljačnici)
12. oznaku za podizanje vozila
13. duljina vozila preko odbojnika
14. duljina razmaka između središnjih svornjaka
15. duljina razmaka između osovina
16. oznaku za punjenje pijeska, ako se otvor za punjenje nalazi na sanduku.
Dizel-vučna vozila moraju imati još i sljedeće natpise:
17. oznaka za punjenje goriva
18. oznaku za punjenje vode dizel-motora.
Motorni vlakovi moraju imati još i sljedeće natpise:
19. oznaku putničkog razreda
20. broj mjesta za sjedenje
21. oznaku pušači/nepušači
22. oznaku za punjenje sanitarnom vodom
23. oznaku vrste grijanja.
Članak 25.
Putnički vagoni moraju imati sljedeće natpise:
1. vlasničku oznaku
2. broj vagona
3. slovnu oznaku serije i podserije vagona
4. oznaku pušači/nepušači
5. brojčanu oznaku putničkog razreda
6. vlastitu masu vagona
7. broj mjesta za sjedenje
8. oznaku vrste zračne kočnice
9. oznaku ručne kočnice i kočnu masu
10. oznaku brzine vagona i načina uporabe (RIC)
11. oznaku vrste uređaja za grijanje i karakteristike struje
12. oznaku mjesta i datum posljednjeg redovitog i tekućeg popravka
13. oznaku duljine vagona preko odbojnika
14. oznaku razmaka između središnjih svornjaka okretnih postolja
15. oznaka voda za daljinsko upavljanje i razglas
16. oznaku opasnosti od visokog napona na pogodnom mjestu, do 2000 mm iznad gornjeg ruba tračnice
17. oznaku razmaka između osovinskih sklopova u okretnom postolju
18. oznaku za kontrolni pregled
19. oznaku mjesta za punjenje spremnika vodom
20. oznaku broja osovinskog ležaja
21. oznaku za pregled akumulatora
22. oznaku za podizanje vozila
Članak 26.
Teretni vagoni moraju imati sljedeće natpise:
1. vlasničku oznaku
2. broj vagona
3. slovnu oznaku serije i podserije vagona
4. oznaku načina uporabe vagona (RIV ili NE)
5. oznaku graničnog opretećenja
6. oznaku vlastite mase vagona
7. oznaku površine poda ili volumen ovisno o tipu vagona
8. oznaku kočne mase ručne ili pritvrdne kočnice
9. oznaku dužine vagona preko odbojnika
10. oznaku vrste zračne kočnice
11. oznaku mjesta i datum posljednjega redovitog popravka
12. oznaku razmaka središnjih svornjaka okretnih postolja
13. oznaku razmaka između osovinskih sklopova u okretnom postolju
14. oznaku razmaka osovina (za dvoosovinske vagone)
15. oznaku broja osovinskog ležaja
16. oznaku kontrole sjedišta obruča kotača.
Članak 27.
Na željeznička vozila koja se nalaze u željezničkom prometu i koja svojim tehničkim karakteristikama ne ugrožavaju sigurnost željezničkog prometa neće se primjenjivati odrednice članka 3. ovog Pravilnika na dan njegova stupanja na snagu.
Članak 28.
Opći akti Hrvatskih željeznica kojima se podrobnije razrađuje provedba ovog Pravilnika moraju se uskladiti s ovim Pravilnikom u roku od 6 mjeseci od dana njegova stupanja na snagu.
Članak 29.
Hrvatske željeznice će u roku od 6 mjeseci od dana stupnja na snagu ovog Pravilnika propisati dopunskim aktom tehničke uvjete kojima moraju udovoljavati željeznička vozila za posebne namjene.
Članak 30.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Narodnim novinama".
Zagreb, 30.kolovoza 1996.
Ministar pomorstva, prometa i veza
mr. Željko Lužavec, v.r.