Zakoni i propisi - Pravni savjeti 21 14.03.1996 Zakon o privatizaciji
     
   

Internet i poslovne usluge za poduzetnike


Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge

Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave.
Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice.

Link za opširnije informacije o izradi web stranica

 
 
     


Link na pregled svih poslovnih i internet usluga



Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

ZASTUPNIČKI DOM SABORA REPUBLIKE HRVATSKE

Na osnovi članka 89. Ustava Republike Hrvatske, donosim

ODLUKU

O PROGLAŠENJU ZAKONA O PRIVATIZACIJI

Proglašavam Zakon o privatizaciji, koji je donio Zastupnički dom Sabora Republike Hrvatske na sjednici 1. ožujka 1996.

Broj: 01-96-536/1
Zagreb, 11. ožujka 1996.

Predsjednik
Republike Hrvatske
dr. Franjo Tuđman, v. r.


Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.

ZAKON

O PRIVATIZACIJI

I. OPĆE ODREDBE

Članak 1.

(1) Privatizacija je dio ukupne gospodarske i razvojne strategije i politike Republike Hrvatske a provodi se u cilju postizanja:

a) bržeg gospodarskog rasta u uvjetima tržišnog gospodarstva,

b) očuvanja produktivne zaposlenosti uz poželjno stvaranje novih radnih mjesta,

c) tehnološke modernizacije hrvatskog gospodarstva,

d) unošenja novih, modernih i učinkovitih metoda i vještina menagmenta u hrvatsko gospodarstvo,

e) uključivanja hrvatskog gospodarstva i hrvatskih poduzeća u razvojne tokove europskog i svjetskog gospodarstva te u međunarodno tržište kapitala,

f) poticanja rasta hrvatskog poduzetništva,

g) poticanja uključenja poduzetnika iz iseljene Hrvatske u razvitak hrvatskog gospodarstva.

h) smanjenja obveza Republike Hrvatske prema poduzećima (dokidanje subvencija) i smanjenja javnog duga.

(2) Privatizacija u smislu ovoga Zakona je prodaja dionica, udjela, stvari i prava, te prijenos bez naplate dionica i udjela fizičkim i pravnim osobama određenim ovim Zakonom.

(3) Dionice i udjeli koje je stekao Hrvatski fond za privatizaciju (u daljnjem tekstu: Fond) na temelju Zakona o pretvorbi društvenih poduzeća, stvari i prava koje je stekao Fond na temelju posebnih propisa, dionice i udjeli, odnosno stvari i prava pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske, prodaju se, odnosno prenose bez naplate pod uvjetima propisanim ovim Zakonom.

(4) Odredbe glave III. ovoga Zakona osim odredbe članka 15. stavka 3. i 4., članka 19. i članka 20. odgovarajuće se primjenjuju i na privatizaciju dionica i udjela, te stvari i prava pravnih osoba u vlasništvu općina, gradova i županija. Odluku o privatizaciji donosi nadležno tijelo, a ostvarena sredstva prihod su proračuna tih općina, gradova ili županija.

Članak 2.

Kupnja dionica ili udjela određene pravne osobe ne može se plaćati, kreditirati, niti jamčiti imovinom te pravne osobe.

II. PRIVATIZACIJA DIONICA, UDJELA, STVARI I PRAVA KOJIMA RASPOLAŽE FOND

Članak 3.

(1) Fond je dužan prodati dionice i udjele koje je stekao na temelju Zakona o pretvorbi društvenih poduzeća ("Narodne novine", br. 19/91., 83/92., 94/93., 2/94. i 9/95. _ u daljnjem tekstu: Zakon o pretvorbi), kao i stvari i prava koje je stekao na temelju posebnih propisa, ako ovim Zakonom nije drukčije određeno.

(2) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, Vlada Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Vlada) može, na prijedlog Ministarstva privatizacije i upravljanja imovinom (u daljnjem tekstu: Ministarstvo), odlučiti da se dionice ili udjeli, stvari i prava određenih pravnih osoba izuzmu od prodaje. Ove dionice i udjeli koriste se sukladno odluci Vlade, a na prijedlog Ministarstva.

(3) Fond je dužan ustupiti dionice ili udjele bez naknade osobama koje to pravo imaju prema ovom Zakonu.

Članak 4.

(1) Fond je dužan privatizirati pravne osobe čije su dionice ili udjeli preneseni u Fond po knjigovodstvenoj vrijednosti na temelju Zakona o pretvorbi.

(2) Privatizacija pravnih osoba iz stavka 1. ovoga članka, provodi se na temelju procijenjene vrijednosti temeljnog kapitala.

(3) Rješenje o privatizaciji pravnih osoba iz stavka 1. ovoga članka donosi Fond. Protiv rješenja može se pokrenuti upravni spor.

Članak 5.

(1) Zaposleni i ranije zaposleni u pravnim osobama čije su dionice na temelju vlastite odluke u cijelosti prenesene u Fond po knjigovodstvenoj vrijednosti, a čije se sjedište nalazi na sada ili prije ratom okupiranom području, imaju pravo na kupnju dionica s popustom i uz obročnu otplatu prema odredbama Zakona o pretvorbi i ovoga Zakona.

(2) Zaposleni i ranije zaposleni u ostalim pravnim osobama koje su upisane u sudski registar s temeljnom glavnicom po knjigovodstvenoj vrijednosti i čije su dionice prenesene Fondu, mogu ostvariti pravo na kupnju dionica prema odredbama Zakona o pretvorbi ako tako odluči Fond.

Članak 6.

(1) Dionice, udjele, stvari i prava Fond prodaje na javnoj dražbi ili javnim prikupljanjem ponuda.

(2) Provođenje javne dražbe Fond može povjeriti drugoj pravnoj osobi. Ako se prodaja obavlja putem burze ili uređenih javnih tržišta primjenjuju se njihova pravila.

(3) Dionice, udjeli, stvari i prava mogu se prodati i uz obročnu otplatu na rok do 20 godina.

(4) Pravila javnog prikupljanja ponude i pravila javne dražbe propisuje ministar privatizacije i upravljanja imovinom, sukladno propisu Vlade o uvjetima za organiziranje dražbe, popisu robe koja se obvezno predaje na dražbama, te način poslovanja i postupku prodaje putem dražbe.

Članak 7.

(1) O prodaji dionica ili udjela Fonda nazivne vrijednosti do 10.000.000,00 kuna (deset milijuna kuna) za pojedinu pravnu osobu odlučuje Kolegij Fonda. Odluka Kolegija Fonda je pravovaljana ako je donesena jednoglasno. O prodanim dionicama Kolegij Fonda podnosi izvještaj Upravnom odboru Fonda na prvoj sjednici.

(2) Ako odluka o prodaji dionica ili udjela iz stavka 1. ovoga članka nije donesena, odluku donosi Upravni odbor Fonda.

(3) Odluka o prodaji dionica ili udjela Fonda nazivne vrijednosti do 100.000.000,00 kuna (sto milijuna kuna) za pojedinu pravnu osobu donosi, na prijedlog predsjednika Fonda, Upravni odbor Fonda većinom glasova svih članova.

(4) Odluku o prodaji dionica ili udjela Fonda nazivne vrijednosti iznad 100.000.000,00 kuna (sto milijuna kuna) za pojedinu pravnu osobu, donosi Vlada, na prijedlog Ministarstva uz prethodno pribavljeno mišljenje Upravnog odbora Fonda.

(5) Kod odabira najpovoljnije ponude, Kolegij Fonda, Upravni odbor Fonda i Vlada provodit će ciljeve privatizacije utvrđene u članku 1. stavku 1. ovoga Zakona, a prema sljedećim mjerilima:

a) očuvanja produktivnih radnih mjesta,

b) novih ulaganja u poduzeća i gospodarstvo

c) tehnološkom modernizacijom poduzeća koju donosi kupac,

d) financijskom, tržišnom i tehnološkom ozbiljnošću kupca (bonitet),

e) ponuđenom cijenom,

f) poticanjem ulaganja iseljene Hrvatske,

g) poticanjem razvoja hrvatskog poduzetništva.

Članak 8.

(1) Ako se dionice, udjeli, stvari i prava ne mogu prodati po procijenjenoj vrijednosti nižu početnu cijenu određuje Upravni odbor Fonda.

(2) Početnu cijenu dionica ili udjela Upravni odbor Fonda određuje vodeći računa o procijenjenoj vrijednosti i posljednjoj knjigovodstvenoj vrijednosti pravne osobe čije se dionice ili udjeli prodaju.

(3) Početnu cijenu stvari i prava Upravni odbor Fonda određuje vodeći računa o kretanju cijena na tržištu.

(4) Upravni odbor Fonda donosi odluku o kupnji dionica na burzi ili uređenom javnom tržištu kada ocijeni da je to svrhovito radi zaštite cijena dionica ili iz drugih razloga u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Članak 9.

(1) Dionice ili udjeli pravnih osoba koje pripadaju Fondu a koje se nisu mogle prodati pod uvjetima iz članka 6. i 8. ovoga Zakona, odnosno na koje se ne primjenjuje Zakon o sanaciji određenih poduzeća ("Narodne novine", br. 56/95.) mogu se prodati pod posebnim uvjetima.

(2) Polazeći od ciljeva privatizacije iz članka 1. stavka 1. ovoga Zakona, o uvjetima prodaje iz stavka 1. ovoga članka odlučuje Vlada na prijedlog Ministarstva i nadležnog ministarstva. Uvjeti prodaje javno se objavljuju.

(3) Odluka o prodaji dionica ili udjela iz stavka 1. ovoga članka donosi se sukladno odredbama članka 7. ovoga Zakona.

(4) Ugovor o prodaji dionica ili udjela iz stavka 1. ovoga članka sadrži sve sastojke ponude, cilj koji se želi postići kao i odgovornost osoba za preuzete obveze.

Članak 10.

(1) Ugovor o prodaji dionica, udjela, stvari i prava sklapa Fond u pisanom obliku. Ugovor koji nije sklopljen u pisanom obliku nema pravni učinak.

(2) Ako je predmet prodaje nekretnina, potpis na ugovoru mora biti ovjerovljen.

Članak 11.

(1) Sredstva ostvarena prodajom prema odredbama ove glave i sredstva ostvarena iz dobiti u pravnim osobama u kojima Fond ima dionice ili udjele prenose se Hrvatskoj banci za obnovu i razvoj (u daljnjem tekstu: HBOR).

(2) Sredstva iz stavka 1. ovoga članka koriste se za:

a) pokriće troškova zatvaranja (likvidacije) pravnih osoba ili dijelova tih pravnih osoba kao što su:

_ troškovi demontaže ili čišćenja terena,

_ troškovi doškolovanja ili predškolovanja radnika,

_ troškovi socijalnog programa,

b) dodjelu dijela kredita na temelju odobrenog sanacijskog programa i modela financijskog restrukturiranja,

c) popravak ili rekonstrukciju uništenih dijelova poduzeća na temelju odobrenog programa ili projekta,

d) dodjelu kredita otpuštenim radnicima a u cilju poticanja privatnog poduzetništva,

e) sudjelovanje u financiranju odobrenih programa izgradnje infrastrukture,

f) dodjelu kredita za rješavanje stambenih potreba,

g) dodjelu kredita u cilju poticanja malog i srednjeg privatnog poduzetništva.

(3) Sredstva iz stavka 2. ovoga članka koriste se na područjima od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku određenih posebnim propisom.

(4) Uvjete i način dodjele sredstava iz stavka 2. ovoga članka propisuje HBOR.

Članak 12.

(1) Sredstva ostvarena iz dobiti u pravnim osobama u kojima Fond ima dionice ili udjele mogu se koristiti i za ulaganja u tu pravnu osobu radi povećanja kapitala kojim Fond raspolaže ili za kreditiranje razvojnog programa te pravne osobe.

(2) Odluku o korištenju sredstava iz stavka 1. ovoga članka donosi Upravni odbor Fonda na prijedlog predsjednika Fonda po prethodno pribavljenom mišljenju nadležnog ministarstva.

(3) Kredit iz stavka 1. ovoga članka odobrava se uz kamatnu stopu u visini eskontne stope Narodne banke Hrvatske uvećane za 20%.

III. PRIVATIZACIJA PRAVNIH OSOBA U VLASNIŠTVU REPUBLIKE HRVATSKE

Članak 13.

(1) Privatizacija pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske provodi se prema odredbama ovoga Zakona.

(2) Odredbe ove glave primjenjuju se i na privatizaciju dionica ili udjela koje drži Republika Hrvatska.

(3) Odluku o privatizaciji pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske donosi Vlada na prijedlog Ministarstva po prethodno pribavljenom mišljenju nadležnog ministarstva.

(4) Odlukom iz stavka 3. ovoga članka određuju se uvjeti i način privatizacije.

(5) Privatizacija pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske i to:

INA _ Industrija nafte d.d.

Hrvatska elektroprivreda d.d

Hrvatska radio-televizija

"HŽ" _ Hrvatske željeznice

JP Hrvatska pošta i telekomunikacije _ HPT

JP Hrvatske ceste

i JP Hrvatske šume

uređuje se posebnim zakonima.

(6) Odlukama nadležnih skupština općina, gradova i županija utvrđuju se pravne osobe za koje odluku o privatizaciji donosi skupština.

Članak 14.

(1) Prije privatizacije pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske utvrđuje se vrijednost temeljnog kapitala.

(2) Kapital pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske prema ovom Zakonu je razlika između vrijednosti sredstava (ukupne aktive) i vrijednosti obveza pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske, uključujući obveze prema pravnim i fizičkim osobama na temelju njihovih trajnih uloga.

(3) Vlada smije odlučiti da vrijednost stanova kojima raspolaže pravna osoba u vlasništvu Republike Hrvatske ne ulazi u vrijednost kapitala.

(4) Ukoliko Vlada ne odluči drukčije, stanovi pravnih osoba u državnom vlasništvu koji nisu prodani prema odredbama Zakona o prodaji stanova na kojima postoji stanarsko pravo prenose se u vlasništvo države.

Članak 15.

(1) Vrijednost temeljnog kapitala pravne osobe iz članka 14. stavka 1. ovoga Zakona utvrđuje se prema Elaboratu o procjeni vrijednosti.

(2) Elaborat o procjeni vrijednosti izrađuje pravna osoba koja ima ovlaštenje Ministarstva.

(3) Troškove izrade Elaborata o procjeni vrijednosti podmiruje Fond iz sredstava koja mu pripadaju sukladno članku 11. stavka 2. ovoga Zakona.

(4) Fond ima pravo na povrat troškova iz stavka 3. ovoga članka iz sredstava ostvarenih prodajom određene pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske.

(5) Pravna osoba u vlasništvu Republike Hrvatske dužna je dostaviti Ministarstvu podatke potrebne za privatizaciju.

Članak 16.

(1) U provođenju postupka privatizacije, prema odredbama ove glave, primjenjuju se odredbe članka 6., 8. i 9. ovoga Zakona ako Vlada ne odluči drukčije.

(2) O izboru najpovoljnije ponude odlučuje Vlada.

Članak 17.

Vlada određuje osobe koje će sklapati ugovore u primjeni odredaba ove glave.

Članak 18.

Stručne poslove u postupku privatizacije, prema odredbama ove glave, obavlja Fond.

Članak 19.

Dionice u vrijednosti 30% temljnog kapitala pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske, izuzimaju se od prodaje a rasporedit će se nakon promjene u sustavu mirovinskog osiguranja sukladno posebnom zakonu.

Članak 20.

Sredstva ostvarena privatizacijom pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske prihod su proračuna Republike Hrvatske.

IV. PRAVO NA DIONICE BEZ NAPLATE

Članak 21.

(1) Pravo na dodjelu dionica bez naplate imaju:

1. ratni vojni invalidi domovinskog rata,

2. obitelji poginulih hrvatskih branitelja,

3. obitelji zatočenih ili nestalih hrvatskih branitelja,

4. obitelji poginulih, zatočenih i nestalih civila,

5. hrvatski branitelji i civili koji su bili zatočeni,

6. civilni invalidi rata,

7. mirnodopski vojni invalidi,

8. prognanici i izbjeglice _ povratnici i

9. bivši politički zatvorenici.

(2) Pravo na dodjelu dionica bez naplate imaju državljani Republike Hrvatske koji su bili zaposleni u pravnim osobama čije se sjedište nalazi na sada ili prije ratom okupiranom području ako su ostali bez zaposlenja i ako imaju prebivalište na području Republike Hrvatske, a nisu stekli status prognanika i izbjeglica.

Članak 22.

Ratni vojni invalidi domovinskog rata iz članka 5. stavka 1. točke 1. i stavka 2. Zakona o zaštiti vojnih i civilnih invalida rata ("Narodne novine", br. 33/92., 57/92., 77/92., 86/92., 58/93., 2/94. i 76/94.) imaju pravo na dodjelu dionica bez naplate, ovisno o stupnju invalidnosti, u visini utvrđenoj člankom 11. stavkom 1. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o pretvorbi društvenih poduzeća ("Narodne novine", br. 83/92.).

Članak 23.

(1) Obitelji poginulih, te zatočenih ili nestalih hrvatskih branitelja domovinskog rata iz prvog i drugog nasljednog reda prema propisima o nasljeđivanju, imaju pravo na dodjelu dionica bez naplate u najvećem iznosu utvrđenom člankom 19. stavkom 1. Zakona o pretvorbi.

(2) Pravo iz prethodnog stavka ovoga članka imaju i članovi obitelji poginulih, zatočenih ili nestalih civila nakon 17. kolovoza 1990. godine, iz prvoga i drugoga nasljednog reda prema propisima o nasljeđivanju.

(3) Kada u slučaju iz stavka 1. i 2. ovog članka pravo na dionice ostvare suprug, odnosno supruga i djeca, svaki od roditelja ima pravo na dodjelu dionica bez naplate u visini 50% (pedeset posto) od najvećeg iznosa utvrđenog člankom 19. stavkom 1. Zakona o pretvorbi.

(4) Hrvatski branitelj u smislu ovoga Zakona je osoba određena člankom 2. Zakona o pravima hrvatskih branitelja iz domovinskog rata ("Narodne novine", br. 2/94., 52/94. i 36/95.).

(5) Pravo iz stavka 1. ovoga članka imaju hrvatski branitelji koji su bili zatočeni, te civili koji su bili zatočeni nakon 17. kolovoza 1990. godine.

Članak 24.

Civilni invalidi rata iz članka 8. stavka 1. točke 1. do 4. i stavka 2. i mirnodopski vojni invalidi iz članka 6. stavka 1. točke 1., 2., 5. i 6. Zakona o zaštiti vojnih i civilnih invalida rata ("Narodne novine", br. 33/92., 57/92., 77/92., 86/92., 58/93., 2/94. i 76/94.), imaju pravo na dodjelu dionica bez naplate, ovisno o stupnju invalidnosti, u visini utvrđenoj člankom 11. stavkom 1. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o pretvorbi ("Narodne novine" br. 83/92.).

Članak 25.

(1) Prognanici i izbjeglice iz članka 2. Zakona o statusu prognanika i izbjeglica ("Narodne novine", br. 96/93.), pod uvjetom da se vrate u mjesto prebivališta, imaju po osobi pravo na dodjelu dionica bez naplate u visini 35% (tridesetpet posto) od najvećeg iznosa utvrđenog člankom 19. stavkom 1. Zakona o pretvorbi.

(2) Ispunjenje uvjeta iz stavka 1. ovog članka, sukladno odredbama Zakona o prebivalištu i boravištu građana ("Narodne novine", br. 53/91.) i svom očevidniku, utvrđuju uredi iz članka 5. Zakona o statusu prognanika i izbjeglica ("Narodne novine", br. 96/93.)

(3) Osobe iz članka 21. stavka 2. ovoga Zakona imaju pravo na dodjelu dionica bez naplate u visini utvrđenoj stavkom 1. ovoga članka.

Članak 26.

Bivši politički zatvorenici iz članka 2. Zakona o pravima bivših političkih zatvorenika ("Narodne novine" br. 34/95. _ pročišćeni tekst) imaju pravo na dodjelu dionica bez naplate ovisno o izdržanoj kazni zatvora ili pritvora i to:

_ do izdržane jedne godine zatvora ili pritvora, u visini 5% (pet posto) od najvećeg iznosa utvrđenog člankom 19. stavkom 1. Zakona o pretvorbi društvenih poduzeća,

_ sa izdržanom jednom do tri godine zatvora ili pritvora, u visini 15% (petnaest posto) od najvećeg iznosa utvrđenog člankom 19. stavkom 1. Zakona o pretvorbi društvenih poduzeća,

_ sa izdržanim tri do pet godina zatvora ili pritvora, u visini 25% (dvadesetpet posto) od najvećeg iznosa utvrđenog člankom 19. stavkom 1. Zakona o pretvorbi društvenih poduzeća,

_ sa izdržanih pet do deset godina zatvora ili pritvora, u visini 50% (pedeset posto) od najvećeg iznosa utvrđenog člankom 19. stavkom 1. Zakona o pretvorbi društvenih poduzeća,

_ sa izdržanih deset do petnaest godina zatvora ili pritvora, u visini 75% (sedamdesetpet posto) od najvećeg iznosa utvrđenog člankom 19. stavkom 1. Zakona o pretvorbi društvenih poduzeća.

_ sa izdržanih petnaest i više godina zatvora ili pritvora, u visini 100% (sto posto) od najvećeg iznosa utvrđenog člankom 19. stavkom 1. Zakona o pretvorbi društvenih poduzeća.

Članak 27.

(1) Osobama koje prema ovom Zakonu imaju pravo na dodjelu dionica bez naplate izdaje se kupon.

(2) Kupon se može prenijeti samo na investicijske fondove i zakonske nasljednike.

(3) Prednost kod dodjele dionica bez naplate imaju zaposleni i ranije zaposleni imatelji kupona u pravnoj osobi čije se dionice dodjeljuju, kao i imatelji kupona koji su to pravo ostvarili prema ovom Zakonu za osobe koje su imale status zaposlenih ili ranije zaposlenih u pravnoj osobi čije se dionice dodjeljuju.

(4) Postupak dodjele dionica bez naplate i sadržaj obrazaca propisuje ministar nadležan za privatizaciju.

Članak 28.

(1) Osobe koje su ostvarile pravo na dionice prema članku 11. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o pretvorbi društvenih poduzeća ("Narodne novine", br. 83/92.), nemaju to pravo prema članku 22. ovoga Zakona.

(2) Ako određena osoba ima pravo na dionice bez naplate po više osnova prema ovom Zakonu, ostvaruje to pravo prema svim osnovama.

Članak 29.

(1) Osobama iz članka 21. stavka 1. ovoga Zakona kupon izdaje tijelo koje je nadležno za utvrđivanje njihovog statusa.

(2) Osobama iz članka 21. stavka 2. ovoga Zakona kupon izdaje županijski ured za opću upravu.

(3) Nadzor nad izdavanjem i prometom kupona provodi Ministarstvo financija kojem nadležna tijela iz stavka 1. ovoga članka i Fond podnose izvješće o izdanim, odnosno primljenim kuponima.

(4) Godišnji nadzor provodi Državna revizija.

V. PRAVO NA KUPNJU DIONICA S POPUSTOM

Članak 30.

(1) Ugovor o kupnji dionica s popustom uz obročnu otplatu do najvećeg iznosa utvrđenog člankom 19. stavkom 1. Zakona o pretvorbi sklapa se na rok do 20 godina.

(2) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka revalorizacija duga obavlja se jednom godišnje primjenom indeksa cijena na malo.

(3) Pravo na kupnju dionica s popustom u skladu s odredbama ovoga Zakona imaju hrvatski branitelji koji su u vrijeme provođenja pretvorbe bili spriječeni u sudjelovanju pri kupnji dionica radi mobilizacije.

(4) Okolnost iz stavka 3. ovoga članka dokazuje se potvrdom tijela nadležnog za mobilizaciju.

(5) Fond će osobama iz stavka 3. ovoga članka prodati dionice kojima raspolaže na njihov pismeni zahtjev.

Članak 31.

(1) Kupac dionica sa popustom uz obročnu otplatu stječe pravo glasa i pravo na udio u dobiti društva na temelju svih ugovorenih dionica.

(2) Pravo na udio u dobiti iz stavka 1. ovoga članka ima dioničar koji je uplatio najmanje 5% kupovnine.

(3) ugovor o kupnji dionica s popustom sklopljen na rok do 20 godina raskida se bez prethodne opomene, ako nisu plaćena tri dospjela obroka. Preostale dionice prenose se Fondu.

(4) Kupac dionica bez popusta i na obročnu otplatu ima pravo glasa na temelju svih ugovorenih dionica, a pravo na udio u dobiti društva na temelju otplaćenih dionica.

Članak 32.

(1) Kupac dionica uz obročnu otplatu ima pravo otplatiti preostale obroke u jednokratnom iznosu prije isteka ugovorenog roka.

(2) Kada kupac otplaćuje preostale obroke u jednokratnom iznosu prije isteka ugovorenog roka, revalorizacija duga obavlja se danom uplate. Revalorizirani iznos duga umanjuje se za popust. Popust se izračunava tako da se od najvećega mogućeg popusta (koji iznosi 50%) oduzme postotak koji se dobije tako da se stvarni broj mjeseci otplate pomnoži sa pet dvadesetčetvrtina što se izražava formulom:

u kojoj je P= popust; M = broj otplaćenih mjeseci.

(3) Revalorizacija duga se provodi primjenom indeksa cijena na malo.

(4) Na dospjele, neotplaćene obroke obračunava se zakonska zatezna kamata.

Članak 33.

(1) Osobe koje su sklopile ugovor o kupnji dionica s popustom uz obročnu otplatu sukladno Zakonu o pretvorbi do stupanja na snagu ovoga Zakona, imaju pravo na izmjenu toga ugovora sukladno ovom Zakonu na rok do 20 godina. Ovaj rok teče od dana izmjene ugovora.

(2) Dioničko društvo dužno je, odmah po stupanju na snagu ovoga Zakona, obavijestiti osobe iz stavka 1. ovoga članka o pravu izmjene ugovora prema ovom Zakonu.

(3) Zahtjev za izmjenu ugovora o kupnji dionica koji je sklopljen do stupanja na snagu ovoga Zakona podnosi se dioničkom društvu u roku 6 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.

(4) Neotplaćeni obroci i kamate na neotplaćene obroke raspoređuju se na nove obroke ovisno o roku koji je utvrđen izmjenom ugovora.

(5) Dioničko društvo obavlja sve radnje radi izmjene ugovora i dostavlja Fondu ugovor potpisan od dioničara.

Članak 34.

(1) Osobe koje su sklopile ugovor o kupnji dionica s popustom uz obročnu otplatu sukladno Zakonu o pretvorbi do stupanja na snagu ovoga Zakona, imaju pravo uplatiti sve neotplaćene dionice u roku 6 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.

(2) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka revalorizacija se obavlja danom uplate, s time da se na taj način utvrđen iznos duga umanjuje za 50%.

Članak 35.

Pravo na izmjenu ugovora po odredbama ovoga Zakona imaju osobe iz članka 5. stavka 1. Zakona o pretvorbi koje su sklopile ugovor o kupnji dionica s popustom uz obročnu otplatu i njihovi zakonski nasljednici.

Članak 36.

(1) Stjecatelj koji preuzima prenositeljev dug prema Fondu iz ugovora o prodaji dionica kupljenih s popustom na obročnu otplatu do 20 godina, dužan je preostali dug platiti jednokratno u roku 6 mjeseci od dana sklapanja ugovora.

(2) Stjecatelj i prenositelj iz stavka 1. ovoga članka su osobe iz članka 21.c stavka 1. Zakona o dopuni Zakona o pretvorbi društvenih poduzeća ("Narodne novine", br. 94/93.).

(3) Odredba stavka 1. ovoga članka ne odnosi se na zakonske nasljednike.

Članak 37.

Odredbe ove glave koje se odnose na kupnju dionica, odgovarajuće se primjenjuju i na kupnju udjela.

VI. RASPOREÐIVANJE DIONICA

Članak 38.

(1) Dionice, odnosno udjeli koji na način predviđen u Zakonu o pretvorbi pripadaju fondovima, raspoređuju se tako da se 2/3 tih dionica, odnosno udjela prenose Fondu, a 1/3 mirovinskim fondovima.

(2) Dionice, odnosno udjeli iz stavka 1. ovoga članka, u iznosu 1/3 raspoređuju se:

1. Republičkom fondu mirovinskog i invalidskog osiguranja radnika Hrvatske _ u 60% dijela,

2. Republičkom fondu mirovinskog i invalidskog osiguranja poljoprivrednika Hrvatske _ u 30% dijela,

3. Republičkom fondu mirovinskog i invalidskog osiguranja samostalnih privrednika Hrvatske _ u 10% dijela.

(3) Dionice Fonda u vrijednosti 1.821.232.000,00 kuna prenose se Republičkom fondu mirovinskog i invalidskog osiguranja samostalnih privrednika Hrvatske danom stupanja na snagu ovoga Zakona.

(4) Republički fond mirovinskog i invalidskog osiguranja samostalnih privrednika Hrvatske ostvaruje dionice, odnosno udjele redoslijedom kako su to pravo ostvarivali drugi fondovi prema Zakonu o pretvorbi.

Članak 39.

(1) Fond ima pravo zamijeniti dionice kojima raspolaže s mirovinskim fondovima iz članka 38. ovoga Zakona, kao i s drugim imateljima dionica.

(2) Uvjete i način zamjene dionica propisuje ministar nadležan za privatizaciju.

(3) Odluku o zamjeni dionica donosi Upravni odbor Fonda.

VII. POSEBNE ODREDBE

Članak 40.

(1) U provođenju ovoga Zakona Ministarstvo sa nadležnim ministarstvima obavlja i stručne poslove koji se odnose na:

_ utvrđivanje strategije financijskog restrukturiranja pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske,

_ predlaganje modela financijskog restrukturiranja i privatizacije za određenu pravnu osobu u vlasništvu Republike Hrvatske,

_ predlaganje modela privatizacije i financijskog restrukturiranja za pojedine grupe pravnih osoba prema djelatnostima,

_ utvrđivanje pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske čija će se prodaja obaviti na međunarodnom tržištu.

(2) Ministarstvo predlaže osobe za izbor članova u tijelima pravne osobe u kojima Fond ima položaj dioničara.

Čanak 41.

(1) Pravne osobe u kojima Fond ima dionice ili udjele, koji čine najmanje 25%-tni dio temeljnog kapitala, dostavljaju Fondu izvješća o poslovanju tromjesečno, koje Fond može javno objavljivati.

(2) Fond može odrediti pravnu osobu za obavljanje revizije. Troškove revizije plaća Fond.

(3) Obrazac i sadržaj izvješća iz stavka 1. ovoga članka propisuje Fond.

Članak 42.

(1) Fond izdaje rješenje kojim se utvrđuju nekretnine koje su procijenjene u vrijednosti društvenog kapitala u postupku pretvorbe na temelju Zakona o pretvorbi.

(2) Rješenje se izdaje na zahtjev stranke, a za potrebe upisa nekretnina u zemljišne knjige, odnosno polaganja u knjigu isprava.

(3) Trošak izdavanja rješenja snosi stranka.

(4) Ministar nadležan za privatizaciju propisat će visinu naknade za izdavanje rješenja iz prethodnog stavka.

VIII. KAZNENE ODREDBE

Članak 43.

(1) Novčanom kaznom u iznosu od 500.000,00 kuna (petsto tisuća kuna) do 1.000.000,00 kuna (milijun kuna) kaznit će se za prekršaj osoba koja kao kupac ili član uprave ili tijela pravne osobe plaća, kreditira ili jamči kupnju dionica ili udjela određene pravne osobe sredstvima te pravne osobe.

(2) Novčanom kaznom u iznosu do 300.000,00 kuna (tristo tisuća kuna) kaznit će se za prekršaj:

1. odgovorna osoba u državnom poduzeću koja ne dostavi u određenom roku ili dostavi netočne ili lažne podatke iz članka 15. stavka 4. ovoga Zakona,

2. dioničko društvo koje ne obavijesti dioničare u roku iz članka 33. stavka 2. ovoga Zakona,

3. odgovorna osoba u društvu kapitala koja ne dostavi poslovne rezultate u roku iz članka 41. ovoga Zakona.

IX. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Članak 44.

(1) U pravnim osobama u kojima dionice ili udjeli kupljeni na obročnu otplatu nisu otplaćeni može se, u cilju restrukturiranja, donijeti odluka o podjeli pravne osobe.

(2) Odluka kojom se daje odobrenje za podjelu pravne osobe, donosi se većinom glasova koji predstavljaju najmanje tri četvrtine temeljnog kapitala.

Članak 45.

(1) Pravne osobe koje su u pretvorbi svoju imovinu na privremeno okupiranom području Republike Hrvatske iskazale u društvenom kapitalu poduzeća po knjigovodstvenoj vrijednosti, imaju pravo takvu imovinu voditi u svojim poslovnim knjigama izvan bilance.

(2) Fond nema pravo glasa, kao ni pravo na dobit na temelju dionica u protuvrijednosti imovine iz prethodnog stavka.

(3) Odredbe stavka 1. i 2. ovoga članka primjenjuju se i na pravne osobe čija je imovina na području Republike Bosne i Hercegovine.

Članak 46.

(1) Poduzeća koja imaju sjedište na privremeno okupiranom području Republike Hrvatske i koja nisu postupila po odredbama Zakona o pretvorbi, imaju pravo, najkasnije u roku od šest mjeseci od stupanja na snagu ovoga Zakona, prema uvjetima iz Zakona o pretvorbi i ovoga Zakona, prijaviti svoju namjeru pretvorbe Fondu.

(2) Fond određuje rok, od najduže jedne godine u kojem je pravna osoba iz stavka 1. ovoga članka dužna dostaviti dokumentaciju.

Članak 47.

Dionice, udjeli, stvari i prava koji nisu procijenjeni u vrijednosti društvenog kapitala pravne osobe na temelju Zakona o pretvorbi, prenose se Fondu, ako ne postoje razlozi za obnovu postupka, odnosno ako prijenos ne utječe na postojeću tehnološku cjelinu.

Članak 48.

(1) Propis iz članka 6. stavka 4., članka 11. stavka 4., članka 27. stavka 4. i članka 41. stavka 3. ovoga Zakona donijet će se u roku od 60 dana, a propis iz članka 42. stavka 4. u roku od 15 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.

(2) Ovlašćuje se ministar privatizacije i upravljanja imovinom da po potrebi donosi i druge propise za provedbu ovoga Zakona.

(3) Ministar financija propisat će u roku 15 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona vrstu dokumenata koje je kupac dionica, udjela, stvari i prava dužan dostaviti Fondu prilikom sklapanja ugovora o kupnji, a kojima se dokazuje ispunjenje financijskih obveza kupca prema pozitivnim propisima.

Članak 49.

U Zakonu o pretvorbi, članak 21b. stavak 3. alineja 4. i stavak 4. prestaje važiti.

Članak 50.

Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Uredba o raspolaganju dionicama i udjelima koje je Hrvatski fond za privatizaciju stekao na temelju Zakona o pretvorbi društvenih poduzeća ("Narodne novine, br. 94/95.).

Članak 51.

Privatizacija zdravstvenih ustanova ne provodi se prema odredbama ovog Zakona.

Članak 52.

Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u "Narodnim novinama".

Klasa: 305-01/94-01/02

Zagreb, 1. ožujka 1996.

ZASTUPNIČKI DOM
SABORA REPUBLIKE HRVATSKE

Predsjednik
Zastupničkog doma Sabora
akademik Vlatko Pavletić, v. r.


Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.