Zakoni i propisi - Pravni savjeti 17 01.03.1996 Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske broj U-II-506/1993 od 14. veljače 1996.
     
   

Internet i poslovne usluge za poduzetnike


Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge

Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave.
Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice.

Link za opširnije informacije o izradi web stranica

 
 
     


Link na pregled svih poslovnih i internet usluga



Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE

Ustavni sud Republike Hrvatske u sastavu Zdravko Bartovčak, dopredsjednik Suda, te suci dr. Velimir Belajec, dr. Nikola Filipović, Ante Jelavić Mitrović, mr. Vojislav Kučeković, mr. Hrvoje Momčinović, Ivan Marijan Severinac, Milan Vuković i Mladen Žuvela, povodom prijedloga Nevena Jelavića iz Gradaca, Obala 24, za pokretanje postupka ocjene ustavnosti i zakonitosti, na sjednici održanoj dana 14. veljače 1996. godine, donio je

ODLUKU

1. Pokreće se postupak za ocjenu ustavnosti i zakonitosti odredbi članka 21. Odluke o komunalnoj naknadi Gradskog vijeća Grada Ploče ("Službeni glasnik Grada Ploče", broj 2/93) i te odredbe se ukidaju.

2. Ova odluka će se objaviti u "Narodnim novinama" i "Službenom glasniku Grada Ploče".

Obrazloženje

Prijedlog je osporena ustavnost i zakonitost odredbi članka 21. odluke navedene u izreci, koju je dana 30. lipnja 1993. godine donijelo Gradsko vijeće Grada Ploče.

Tim je odredbama utvrđeno da za troškove električne energije za javnu rasvjetu kao i za njeno održavanje, svi korisnici električne energije plaćaju iznos od 3% od cijene potrošene energije i obračunate snage (stavak 1); naknada se plaća Hrvatskoj elektroprivredi, Pogon Ploče, a način obračuna naplaćenih i utrošenih sredstava iz toga članka utvrdit će se međusobnim ugovorom između Fonda u stambenom i komunalnom gospodarstvu i Hrvatske elektroprivrede (stavak 2); eventualni višak sredstava iz toga članka može se utrošiti na razvoj instalacija javne rasvjete, o čemu će odlučiti Fond u stambenom i komunalnom gospodarstvu (stavak 3).

Predlagatelj, premda u prijedlogu konkretno ne navodi kojim ustavnim ili zakonskim odredbama je osporena odluka nesuglasna, predlaže pokretanje postupka ocjene njene ustavnosti i zakonitosti, jer smatra da se navedenim odredbama neovlašteno povećava cijena električne energije, te da se u stvari radi o uvođenju svojevrsnog samodoprinosa, za koji, tvrdi predlagatelj, nema ustavne osnove.

Temeljem članka 16. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske ("Narodne novine", broj 13/91), prijedlog je dostavljen na izjašnjenje Gradskom vijeću Grada Ploče, koje u svom odgovoru donošenje osporenih odredbi opravdava namjerom za efikasnijom naplatom komunalnih naknada.

Prijedlog je osnovan.

Analizom navoda prijedloga i odgovora donositelja osporenog akta, te sadržaja i značenja osporenih odredbi, Ustavni sud Republike Hrvatske je utvrdio da odredbe članka 21. Odluke o komunalnoj naknadi Gradskog vijeća Grada Ploče nisu u suglasnosti s odredbama članka 14. stavak 2. Ustava, kojima je zajamčena jednakost svih pred zakonom.

Nesuglasnost postoji i u odnosu na odredbe članaka 26. i 31. bivšeg Zakona o komunalnim djelatnostima ("Narodne novine", broj 15/79, 18/79, 19/90 i 26/93), odnosno odredbe članka 19. sada važećeg Zakona o komunalnom gospodarstvu ("Narodne novine", broj 36/95 i 109/95).

Zakon o komunalnim djelatnostima je u članku 2. stavak 1. točka 5. utvrdio da je uređenje i održavanje javne rasvjete komunalna djelatnost. Sredstva za financiranje obavljanja te komunalne djelatnosti, kao i drugih komunalnih djelatnosti zajedničke potrošnje iz navedenog članka Zakona, osiguravaju se plaćanjem komunalne naknade, koja se plaća u naseljima s uređenim građevinskim zemljištem (članak 26. stavak 1. Zakona).

Komunalna naknada se, prema članku 31. stavak 1. istog Zakona, plaća zajednici komunalnih djelatnosti, a koristi se za održavanje uređenog građevinskog zemljišta prema utvrđenom opsegu, za postizanje višeg stupnja opremljenosti uređenog građevinskog zemljišta i za uređenje građevinskog zemljišta.

Zakon o komunalnom gospodarstvu, koji je na snazi od 9. lipnja 1995. godine i koji je s danom 1. kolovozom 1995. godine stavio izvan snage Zakon o komunalnim djelatnostima, također je javnu rasvjetu uvrstio u komunalne djelatnosti (članak 3. stavak 1. točka 13.), čije obavljanje se financira iz komunalne naknade, a koja je prihod proračuna jedinice lokalne samouprave (članak 19. stavak 1. točka 6. i stavak 4. Zakona).

Osporene odredbe nesuglasne su i odredbama Zakona o elektroprivredi ("Narodne novine", broj 31/90, 47/90, 61/91, 26/93 i 78/94), jer se način naplate i obračuna za korištenu električnu energiju utvrđuje Općim uvjetima za isporuku električne energije (članak 22. Zakona). Prema odredbama Općih uvjeta za isporuku električne energije ("Narodne novine", broj 8/91, 61/92, 70/92 i 78/93), električna energija se potrošačima isporučuje na temelju ugovora između isporučitelja i potrošača (članak 53. stavak 1.), koji ugovor sadrži odredbe o cijeni električne energije, odnosno tarifnim stavovima na temelju kojih se utvrđuje ta cijena (članak 55. Općih uvjeta).

Na temelju izloženog Ustavni sud je utvrdio da je komunalna naknada za javnu rasvjetu osporenim odredbama uređena protivno citiranim zakonskim odredbama, odnosno odredbama Ustava kojima je zajamčena jednakost svih građana pred zakonom.

Stoga je suglasno članku 22. stavak 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske odlučeno kao u točki 1. izreke.

Objava ove odluke (točka 2. izreke) temelji se na članku 20. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske.

Broj: U-II-506/1993 Zagreb, 14. veljače 1996.

USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE

Dopredsjednik Zdravko Bartovčak, v. r.