Zakoni i propisi - Pravni savjeti 40 14.06.1995 Pravilnik o provedbi stručnog usavršavanja i provjeri stručne osposobljenosti djelatnika autoškola i ovlaštenih ispitivača
     
   

Internet i poslovne usluge za poduzetnike


Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge

Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave.
Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice.

Link za opširnije informacije o izradi web stranica

 
 
     


Link na pregled svih poslovnih i internet usluga



Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

HRVATSKI AUTOKLUB

Na temelju članka 205. stavka 3. Zakona o sigurnosti prometa na cestama ("Narodne novine", broj 84/92, 5/93 i 26/93) članka 4. Pravilnika o povjeravanju Hrvatskom autoklubu poslova jedinstvenog procesa osposobljavanja kandidata za vozače, organiziranja i provođenja vozačkih ispita i drugih poslova javnih ovlasti ("Narodne novine", broj 24/95). Upravni odbor Hrvatskog autokluba na sjednici od 9. svibnja 1995. godine donio je, uz suglasnost ministra prosvjete i športa,

PRAVILNIK

O PROVEDBI STRUČNOG USAVRŠAVANJA I PROVJERI STRUČNE OSPOSOBLJENOSTI DJELATNIKA AUTOŠKOLA I OVLAŠTENIH ISPITIVAČA

Članak 1.

Ovim pravilnikom utvrđuju se oblici i organizacija stručno; usavršavanja, te način provjere stručne osposobljenosti instruktora vožnje, osoba koje izvode nastavu iz nastavnog predmet Prometna i sigurnosna pravila (u daljnjem tekstu: djelatnici autoškola) i članova komisija koje provode vozački ispit (daljnjem tekstu: ovlašteni ispitivači).

1. Oblici i organizacija stručnog usavršavanja

Članak 2.

Oblici stručnog usavršavanja djelatnika autoškola i ovlaštenih ispitivača su:

Oblik stručnog usavršavanja iz stavka 1. alineje 2. ovoga članka obavezan je za djelatnike autoškola i ovlaštene ispitivače (u daljnjem tekstu: obvezni oblik stručnog usavršavanja).

Članak 3.

Obvezne oblike stručnog usavršavanja Hrvatski autoklub provodi u pravilu jedanput godišnje.

Obvezni oblici stručnog usavršavanja provode se prema programu čiji je sadržaj sastavni dio ovoga pravilnika.

Članak 4.

Financiranje obveznog oblika stručnog usavršavanja utvrđuje Hrvatski autoklub posebnim aktom.

Članak 5.

O pohađanju obveznog oblika stručnog usavršavanja Hrvatski autoklub vodi evidenciju.

Prava i obveze djelatnika autoškola i ovlaštenih ispitivača u vezi s obveznim oblicima stručnog usavršavanja pobliže uređuje poslodavac kod kojeg su zaposleni.

2. Način provjere stručne osposobljenosti

Članak 6.

Provjeru stručne osposobljenosti obavlja Hrvatski autoklub u skladu s Pravilnikom o provjeri stručne osposobljenosti djelatnika autoškola i ovlaštenih ispitivača i odredbama ovoga pravilnika.

Provjera stručne osposobljenosti prema propisanim područjima provodi se prema odgovarajućem programu stučnog usavršavanja (članak 3. stavak 2. ovoga pravilnika).

Članak 7.

Osobe iz članka 1. ovoga pravilnika dužne su pristupiti provjeri stručne osposobljenosti najmanje jedanput u pet godina.

Članak 8.

Članove komisije za provjeru stručne osposobljenosti imenuje glavni tajnik Hrvatskog autokluba rješenjem.

Članom komisije za provjeru stručne osposobljenosti može biti imenovan liječnik odnosno osoba koja ima visoku stručnu spremu prometne, odgojno-obrazovne ili pravne struke i najmanje 5 godina radnog iskustva na poslovima obrazovanja ili osposobljavanja u cestovnom prometu.

Rješenjem iz stavka 1. ovoga članka određuje se sastav komisije, početak i završetak provjere, zadaci komisije, te stručno tijelo nadležno za rješavanje žalbi na odluke komisije.

Članak 9.

O rokovima provjere stručne osposobljenosti kandidati se izvješćuju 90 dana prije održavanja provjere.

O mjestu i vremenu provođenja provjere stručne osposobljenosti kandidatima se šalje pismena obavijest najkasnije 30 dana prije dana provođenja provjere.

Članak 10.

Provjera stručne osposobljenosti provodi se testom znanja i drugim oblicima provjere.

Test i kriterije utvrđivanja uspjeha na provjeri stručne osposobljenosti utvrđuje komisija iz članka 8. ovoga pravilnika.

Članak 11.

Provjera stručne osposobljenosti testom znanja traje najduže 90 minuta.

Članak 12.

Kandidat je zadovoljio na provjeri ako je točnim odgovorima na pitanja iz testa znanja postigao najmanje 75% mogućih bodova.

Članak 13.

Kandidat koji na provjeri ne pokaže znanje prema članku 12. ovoga pravilnika može se, na svoj zahtjev, podvrgnuti ponovnoj provjeri nakon proteka 15 dana, na mjestu i u roku kojega tvrdi Komisija za provjeru stručne osposobljenosti.

Članak 14.

Ako kandidat i nakon tri provjere ne pokaže dovoljno znanja, ne može pristupiti ponovnoj provjeri dok ne protekne 6 mjeseci od dana posljednje provjere.

Članak 15.

O žalbi kandidata protiv odluke komisije o prigovoru na ocjenu prema članku 8. Pravinika o provjeri stručne osposobljenosti djelatnika autoškola i ovlaštenih ispitivača rješava stručno tijelo od tri člana koje se imenuje rješenjem iz članka 8. ovoga pravilnika.

Članak 16.

Knjigu evidencije o kandidatima koji su pristupili provjeri stručne osposobljenosti Hrvatski autoklub čuva trajno.

Izvještaj o rezultatima provjere stručne osposobljenosti Hrvatski autoklub čuva pet godina.

Članak 17.

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u "Narodnim novinama",

Broj:1195/3-95

Zagreb, 9. svibnja 1995

Predsjednik Upravnog odbora

Slavko Degoricija, prof., v. r

NASTAVNI PLAN I PROGRAM STRUČNOG USAVRŠAVANJA DJELATNIKA AUTOŠKOLA I OVLAŠTENIH ISPITIVAČA

Program stručnog usavršavanja djelatnika autoškola i ovlaštenih ispitivača namijenjen je instruktorima vožnje, predavačima predmeta prometna i sigumosna pravila i ovlaštenim ispitivačima.

Program stručnog usavršavanja ujedno je i program provjere stručne osposobljenosti djelatnika autoškola i ovlaštenih ispitivača.

Program stručnog usavršavanja realizira se u oblicima: samostalno (individualno) usavršavanje, kolektivno usavršavanje u autoškoli (stručni aktivi), kolektivno usavršavanje izvan autoškole (seminari, savjetovanja itd.).

GODIŠNJI PLAN STRUČNOG USAVRŠAVANJA 
                       godišnji        podjela godišnjeg broja sati po 
NASTAVNI PREDMET      osposoblja-      samostalni             seminari, 
__________________________________________________________________________ 
1. Didaktika              18               12          4          2 
2. Metodika nastave       18               11          4          3 
3. Psihologija poučavanja 15               10          3          2 
4. Prometna i sigurnosna 
   pravila                15               10          3          2 
5. Poznavanje vozila      15               10          4          1 
6. Prometna tehnika       15               10          4          1 
7. Pružanje prve pomoći 
   osobama ozlijedenim u 
   prometnoj nezgodi      15               10          4          1 
___________________________________________________________________________ 

Autoškola i Hrvatski autoklub detaljnije utvrđuju svojim godišnjim programom rada sadržaj, oblike, organizaciju i druge uvjete ostvarivanja programa stručnog usavršavanja.

PLAN PROVJERE STRUČNE OSPOSOBLJENOSTI 
_________________________________________________________________________________ 
NASTAVNI PREDMET           NASTAVNICI      INSTRUKTORI          ISPITIVAČI 
                              PSP             VOŽNJE           PSP,UMV  PPP 
_________________________________________________________________________________
1a.Didaktika                  DA                DA               DA     DA 
1b.Obrazovna tehnologija      DA                DA               DA     DA 
2a.Metodika nastave PSP       DA                NE               NE     NE 
2b.Metodika nastave UMV       NE                DA               NE     NE 
3.Psihologijapoučavanja       NE                DA               DA     DA 
4.Prometna i sigurnosna       DA                DA               DA     NE 
  pravila
5.Poznavanje vozila           DA                DA               DA     NE 
6.Prometna tehnika            DA                DA               DA     NE 
7.Pružanje prve pomoći 
osobama ozlijeđnih u 
prometnoj nezgodi             NE                NE               NE     DA 
_________________________________________________________________________________ 

OKVIRNI PROGRAM PERMANENTNOG STRUČNOG USAVRŠAVANJA

1. DIDAKTIKA S OBRAZOVNOM TEHNOLOGIJOM

Cilj i zadaci

Cilj stručnog usavršavanja djelatnika autoškole i ovlaštenih ispitivača u području didaktike je da stalno proširuju i produbljuju svoje spoznaje o zakonitostima nastave i učenja primijenjenih na uvjete autoškola i provedbe ispita. Također, da prate procese i tendencije u razvoju didaktičke teorije i prakse i da na temelju toga stalno usavršavaju vlastitu odgojnoobrazovnu razinu.

Zadaci su:

Organizacijski oblici osposobljavanja:

Sadržaji predmeta:

Nastavni proces

Nastavnik

Organizacija nastave

Upoznavanje, praćenje, provjera znanja i ocjenjivanje polaznika u nastavi

Obrazovna tehnologija u nastavi prometa

- Audiovizuelna tehnika (AV):

projekciona tehnika, posebno primjena dijaprojektora, grafoskopa, kinoprojektora u nastavi prometa,

- Didaktički zahtjevi u primjeni AV tehnike i drugih nastavnih sredstava.

- Kibernetska tehnika:

primjena programirane nastave (linearni i razgranati problemi u nastavi prometa)

- Kompjutorizirane elektronske učionice i autosimulatori

- Multimedijski sustav u nastavi i učenju:

kombinacija primjene AV i kibernetske tehaike u novim metodama nastave.

Upute za realizaciju nastavnog programa didaktike s obrazovnom tehnologijom.

Kao što je rečeno u uvodu ovog programa, cilj je stručnog usavršavanja instruktora vožnje i predavača PSP i ovlaštenih ispitivača da stalno proširuju i produbljuju svoje spoznaje o zakonitostima nastave i učenja, te da ih stvaralački primjenjuje u svakodnevnoj odgojno-obrazovnoj praksi. Naravno, pritom će veću pažnju posvećivati onim dijelovima programa koji za njihovo područje djelovanja ima veću važnost. Od posebnog je interesa područje komunikacija nastavnik-polaznik, zatim priprema i organizacija nastavnog sata, naročito onog dijela koji se odnosi na vježbanje i provjeravanje znanja, te osuvremenjivanje nastave itd. Isto tako zadatak je nastavnika da primijeni i unapređuje suvremenu obrazovnu tehnologiju.

Stručni aktiv će adekvatno uvjetima u kojima radi planirati teme koje će se razmatrati na aktivima, kao i teme koje će biti sadržaj rada savjetovanja ili seminara. Pritom će se obavezno rukovoditi sugestijama i prijedlozima instruktora, predavača i ovlaštenih ispitivača, jer će oni najbolje znati u kojoj im je fazi usavršavanja potrebna pomoć i koju će problematiku lakše svladati zajedničkim radom.

Zapravo, seminari, savjetovanja i stručni aktivi imaju zadatak da postojeće zakonitosti konkretiziraju u onoj problematici koja je za njih specifična. Tako će se postupno razvijati metodika rada koja se prema didaktici odnosi kao što se posebno i pojedinačno odnosi prema općem. Ponegdje u svijetu te su tendencije već prisutne, a kod nas se postupno usvajaju. Zato se i u predloženoj literaturi za samostalan rad moramo zadržati na izvorima koji imaju opće didaktičko značenje.

2. METODIKA NASTAVE PSP I UMV

Cilj i zadaci

Cilj permanentnog stručnog usavršavanja je da predavači PSP i instruktori vožnje trajno proširuju i produbljuju svoja znanja iz realizacije nastave PSP i vježbi upravljanja vozilom, obogaćuju ih novim spoznajama iz tog djelokruga, kao i da primjenom ovih spoznaja neprekidno usavršavaju svoj vlastiti rad.

Zadaci su:

Organizacijski oblici usavršavanja,

Sadržaji predmeta:

Metode nastave u nastavnom predmetu PSP u ovisnosti od nastavnih sredstava i pomagala koja se koriste u nastavnom procesu.

Metode rješavanja konkretnih prometnih situacija na cestama.

Metode rješavanja konkretnih prometnih situacija u složenim gradskim uvjetima;

Metode nastave u nastavnom predmetu UMV u ovisnosti od:

Metode uvježbavanja i rješavanja konkretnih prometnih situacija na cestama za dvosmjemi i uvjetno dvosmjerni promet;

Metode uvježbavanja rješavanja konkretnih prometnih situacija na cestama s odvojenim kolnicima;

Metode uvježbavanja rješavanja konkretnih prometnih situacija u složenim gradskim uvjetima;

Metode uvježbavanja u uvjetima izrazito visokih i niskih temperatura zraka;

Metode uvježbavanja po snijegu, kiši, poledici, vijavici, magli, jakom pljusku i sl;

Metode uvježbavanja vožnje biciklom, mopedom i motociklom ;

Metode uvježbavanja racionalnog upravljanja motornim vozilom;

Upute za realizaciju.

Program metodike nastave iz PSP i UMV realizira se kroz sva tri oblika permanentnog stručnog usavršavanja. Godišnjim planom rada svaka autoškola utvrđuje redoslijed realizacije tema za individualni i kolektivni oblik usavršavanja u atoškoli u odnosu na problematiku.

Kolektivni oblik stručnog usavršavanja izvan autoškole određuje se jedinstveno za sve autoškole u Republici Hrvatskoj.

3. PSIHOLOGIJA POUČAVANJA

Cilj i zadaci

Cilj je stručnog usavršavanja i provjeravanja u području psihologije poučavanja da instruktori vožnje, predavači prometnih i sigumosnih pravila i ovlašteni ispitivači proširuju svoja znanja iz pedagoške psihologije i da se upoznaju sa suvremenim teoretskim i praktičnim spoznajama psihičkih zakonitosti koje djeluju na sigurnije ponašanje vozača u prometu na cestama.

Zadaci su:

Sadržaji predmeta:

Pedagoška psihologija

- psihologija poučavanja u procesu osposobljavanja polaznika (kandidata) za vozače

Metode i postupci u psihologiji poučavanja

Učenje

Proces stjecanja vještina

Pamćenje

Zaboravljanje

Dokimologija

4. PROMETNA I SIGURNOSNA PRAVILA

Cilj i zadaci:

Cilj je ovog područja da predavači PSP, instruktori vožnje i ovlašteni ispitivači stalno proširuju i produbljuju svoje spoznaje o zakonitostima koje vladaju u trokutu čovjek-vozilo-cesta, te da prate procese i tendencije koje se događaju na relaciji čovjek-vozilo-cesta, kao i da na temelju novih spoznaja neprekidno usavršavaju vlastitu odgojno-obrazovnu djelatnost.

Zadaci ovog područja su da se predavači PSP, instruktori vožnje i ovlašteni ispitivači:

Sadržaji predmet:

Signalizacija u cestovnom prometu

Važnost signalizacije u cestovnom prometu. Definiranje pojedinog prometnog znaka. Primjena značenja pojedinog prometnog znaka u osposobljavanju polaznika (kandidata) za vozače. Pravila prometa.

Definiranje pojedinog prometnog pravila. Prijenos znanja o pravilima prometa na relaciji nastavnih prometnih i sigurnosnih pravila odnosno vozač instruktor i polaznik osposobljavanja za vozača u autoškoli u obuci iz upravljanja vozilom.

Faktori koji utječu na usvajanje sigurnosnih pravila i navika.

Utjecaj psihičkih svojstava i karakteristika vozača na sigurno upravljanje vozilom. Nepovoljna psihofizička stanja i njiho utjecaj na sigurnost prometa. Načela defanzivne vožnje i optimalna sigurnost prometa. Represivne mjere u prometu i ponašanje vozača.

Postupci vozača i drugih sudionika u prometu u sluča; prometne nezgode. Spasavanje iz potopljenog vozila. Postupci kod prometne nezgode. Specifičnosti u prijevozu teretnim i priključnim vozilima i motornim vozilima za prijevoz putnika.

Specifičnosti kod prijevoza vangabaritnih tereta. Prijevc opasnih tvari i njihove specifičnosti. Specifičnosti kod ptijevoza putnika na teretnim vozilima u prostoru za smještaj tereta. Uvjeti za prijevoz putnika u motornim vozilima " D" kategorije. Specifičnosti kod prijevoza školske djece.

Ekonomična vožnja i zaštitne mjere sigurnosti.

Principi ekonomične vožnje. Specifičnosti vožnje u različitim prometnim situacijama i vremenskim uvjetima. Principi gašenja požara na vozilu.

Upute za realizaciju:

Ovaj program moguće je realizirati kroz sva tri oblika stručnog usavršavanja. Preporuča se u okviru ovog programa da autoškola u svojim godišnjim planovima i programima predvidi teme vezane uz tekuću problematiku rada autoškole na nivou kolektivnog usavršavanja. Stručni voditelj i vijeće instruktora vožnje pojedine autoškole, trebaju na početku godine utvrditi osnovne smjernice za individualno usavršavanje vožača instruktora, nastavnika PSP, a Hrvatski autoklub za ovlaštene ispitivače.

Kolektivno usavršavanje iz ovog dijela programa organizi se jedinstveno za instruktore vožnje, predavače PSP i ovlašte ispitivače u Republici Hrvatskoj. Obrada tema iz ovog područja treba se temeljiti prvenstveno na novim saznanjima u ovom području i pozitivnim iskustvima u radu autoškola i provedbi vozačkih ispita u drugim zemljama. Na početku godine u okviru svojih planova nositelji permanentnog stručnog usavršavanja utvrdit će teme koje će se realizirati u tekućoj godini.

Kolektivno usavršavanje treba realizirati uz aktivno sudjelovanje svih subjekata seminara.

5. POZNAVANJE VOZILA

Cilj i zadaci

Cilj stručnog usavršavanja u ovom području je da predači PSP, instruktori vožnje i ovlašteni ispitivači proširuju i produbljuju svoje spoznaje o utjecaju poznavanja i održavanja cestovnih vozila na sigurnu vožnju i sigurnost u prometu, kako bi svoja znanja što uspješnije prenijeli na korisnike cestovnih vozila.

Zadaci su:

Sadržaji predmeta:

Osnovni dijelovi vozila

Goriva i maziva

Funkcioniranje mehanizama i uređaja vozila na motomi pogon i priključnih vozila sa gledišta sigumosti prometa.

Ostali uređaji i dijelovi vozila od posebnog značaja za sigurnost prometa.

Provjera ispravnosti vozila

Upute za realizaciju

Program se realizira kroz sva tri oblika permanentnog stručnog usavršavanja.

Cjelinu "osnovni dijelovi vozila" treba realizirati tako da je naglasak na upoznavanju tehničkih noviteta koji se ugrađuju u suvremene motore (ubrizgavanje goriva, novi sistemi paljenja smjese, viševentilski razvod smjese itd), novih rješenja na ostalim dijelovima i uređajima; mjenjači s više brzina, novi sistemi ublažavanja vibracija, nova elektronska oprema i uređaji itd., te rješenja za vuču priključnih vozila.

Cjeline " funkcioniranje uređaja vozila na motorni pogon i priključnih vozila s gledišta sigumosti prometai" i " ostali uređaji i dijelovi vozila od posebnog značaja za sigurnost prometa" važno je realizirati tako da je naglasak na upoznavanju tehničkih noviteta i načina održavanja pojedinih uređaja kao i njihovu važnost za sigurnost prometa i ekonomično korištenje.

Cjeline " i provjera ispravnosti vozila" važno je realizirati tako da se usvoje pozitivni stavovi prema preventivnim i redovitim pregledima ispravnosti vozila te da se steknu navike savjesnog i pažljivog pregledavanja i održavanja kao i prepoznavanja neispravnosti na vozilima,

6. PROMETNA TEHNIKA

Cilj i zadaci

Cilj je stručnog usavršavanja u ovom području proširivanje znanja u neposrednoj primjeni propisa u različitim prometnim situacijama što čini osnovu za pravovremeno i pravilno donošenje odluka i za pravilno reagiranje u konkretnim prometnim situacijama.

Zadaci su:

Sadržaj predmeta:

Faktori sigurnosti prometa:

Mehanika kretanja vozila:

Kapacitet ceste

Propusna moć raskrižja

Principi vođenja tokova prometa u zoni raskrižja

Regulacija prometa prometnim svjetlima (detektori, zeleni val)

Osnovne karakteristike pješačkog prometa

Vođenje tokova prometa u više razina

Parkiranje

Poznavanje uređaja na vozilu u funkciji sigurnosti prometa

Održavanje vozila s aspekta sigurnosti prometa.

7. PRUŽANJE PRVE POMOČĆ OSOBAMA OZLIJEĐENIM U PROMETNOJ NEZGODI

Cilj i zadaci

Cilj ovoga predmeta je usavršiti i proširiti znanja ovlaštenih ispitivača iz nastavnog predmeta Pružanje prve pomoći osobama ozlijeđenim u prometnoj nezgodi.

Zadaci su:

Sadržaji predmeta: