Zakoni i propisi - Pravni savjeti 21 29.03.1995 Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske broj U-III-180/1995. od 22. ožujka 1995 1.
     
   

Internet i poslovne usluge za poduzetnike


Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge

Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave.
Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice.

Link za opširnije informacije o izradi web stranica

 
 
     


Link na pregled svih poslovnih i internet usluga



Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE

Ustavni sud Republike Hrvatske u sastavu Jadranko Crnić, predsjednik Suda, te suci Zdravko Bartovčak dr. Nikola Filipović, Ante Jelavić Mitrović, mr. Vojislav Kučeković, Jurica Malčić, mr. Hrvoje Momčinović, Ivan Marijan Severinac i Mladen Žuvela, odlučujući o ustavnoj tužbi FERAL TRIBUNE d. o. o. iz Splita, kojeg zastupa I. P., odvjetnik iz Z., na sjednici održanoj dana 22. ožujka 1995. godine, donio je ovu

Odluku

1. Usvaja se ustavna tužba

2. Ukida se rješenje Upravnog suda Republike Hrvatske od 3. studenoga 1994. godine broj: Us-4865/94

3. Ukida se akt nazvan mišljenje Ministarstva kulture i prosvjete Republike Hrvatske od 1. srpnja 1994. godine,

Klasa: 612-10/94-01-907, Urbroj: 532-03-1/5-94-01.

4. Ova odluka će se objaviti u "Narodnim novinama".

Obrazloženje:

FERAL TRIBUNE d. o o. iz Splita, podnio je ustavnu tužbu u povodu rješenja Upravnog suda Republike Hrvatske broj: Us-4865/94 od 3. studenoga 1994. godine i mišljenja bivšeg Ministarstva kulture i prosvjete Klasa:612-10/94-01-907, Urbroj: 532-03-1/5-94-01 od 1. srpnja 1994. godine. Podnositelj ustavne tužbe smatra da je navedenim rješenjem Upravnog suda povrijeđena Ustavom zajamčena sudska kontrola zakonitosti pojedinačnih akata upravnih vlasti i tijela koja imaju javne ovlasti (članak 19. stavak 2. Ustava), kao i ustavno pravo slobode mišljenja i izražavanja misli, koie osobito obuhvaća slobodu tiska i drugih sredstava priopćavanja te ustavnu zabranu cenzure (članak 38. stavci 1, 2. i 3. Ustava), a osporenim mišljenjem da su povrijeđena ustavna načela o jednakom pravnom položaju svih poduzetnika (članak 49. stavak 2. Ustava) i o jednakosti u poreznom sustavu (članak 51. stavak 2. Ustava). U odnosu na osporeno mišljenje, podnositelj je posebno istakao da je tim aktom navedeno Ministarstvo prekoračilo svoje ovlasti, odnosno da je preuzelo ovlasti Ministarstva financija Republike Hrvatske kada je u točkama 2. i 4. mišljenja odredilo obveze za podnositelja. Neovlašteno postupanje toga Ministarstva podnositelj nalazi u odnosu na odredbe članka 2. stavak 2. i 3. Zakona o javnom infornliranju i članka 19. stavak 1. točka 12. Zakona o porezu na promet proizvoda i usluga. Stoga ovome sudu predlaže ukidanje oba akta. Uvidom u spis Upravnog suda Republike Hrvatske broj: Us-4865/94 utvrđeno je slijedeće: Osporeno rješenje Upravnog suda od 3. studenoga 1994 godine donijeto je u upravnom sporu podnositelja ustavne tužbe protiv navedenog mišljenja tuženog Ministarstva kulture i prosvjete, radi korištenja poreznih povlastica. Tim rješenjem Upravni sud je odbacio tužbu kao nedopuštenu, jer je zauzeo stav da osporeno mišljenje nije upravni akt, te da se stoga protiv takvog akta ne može po Zakonu o upravnim sporovima voditi upravni spor. U odnosu na konkretnu upravnosudsku stvar, Upravni sud je ocijenio da se tim mišljenjem još ne odlučuje o pravu i (ne)postojanju obveze, već se utvrđuje je li neki proizvod tiskovina ili ne u smislu članka 19. točka 12. Zakona o porezu na promet proizvoda i usluga te da stoga to mišljenje nema karakter upravnog akta kakvog ima u vidu članak 6. stavak 2. Zakona o upravnim sporovima. Podnositelj se ustavne tužbe u tužbi kojom je pokrenuo upravni spor pozvao i na rješenje ovoga Suda od 12. listopada 1994. godine u predmetu broj: U-III-702/94 (objava u "Narodnim novinama", broj 73/94). Tim je, rješenjem Ustavni sud njegovu ustavnu tužbu, izjavljenu povodom osporenog mišljenja, primjenom članka 58. Poslovnika Ustavnog suda Republike Hrvatske ("Narodne novine", broj 29/94 dalje: Poslovnik), odbacio kao nedopuštenu, jer prije podnošenja ustavne tužbe nije bio iscrpljen dopušteni pravni put. U tom predmetu ovaj Sud je zauzeo stajalište da je osporeno mišljenje upravni akt u smislu stavka 2. članka 6. Zakona o upravnim sporovima ("Narodne novine", broj 53/91, 9/92, 77/92), jer se tim aktom rješava o određenom pravu odnosno obvezi FERAL TRIBUNE d. o. o. Split, zbog Čega se, prema članku 2. citiranog Zakona, može protiv tog akta pokrenuti upravni spor. Upravni sud je, međutim, zauzeo stav da za obvezatnost navedenog stejališta ovoga Suda nisu ispunjene pretpostavke iz članka 62. stavka 3 Poslovnika. Ustavna tužba je osnovana. Usvajajuči ustavnu tužbu (točka 1. izreke ove odluke), Ustavni sud je odlučio kao u točkama 2. i 3. izreke ove odluke na temelju slijedećih razloga: 1. Ustavni sud je rješenje Upravnog suda Republike Hrvatske navedeno u točki 2. izreke ove odluke ukinuo stoga što su tim aktom podnositelju ustavne tužbe povrijeđena ustavna prava na način što je taj sud, odbacujući njegovu tužbu u upravnom sporu kao nedopuštenu, podnositelju uskratio upravnosudsku zaštitu. Naime, Ministarstvo kulture i prosvjete Republike Hrvatske dalo je mišljenje na temelju članka 19. stavak 1. točka 12. (drugi stavak) Zakona o porezu na promet proizvoda i usluga ("Narodne novine", broj 36/91, 73/91, 18/92, 25/93, 13/94, 22/94, 28/94 i 48/94) prema kojem se tiskovina FERAL TRIBUNE ne smatra proizvodom iz članka 19. točka 12. navedenog Zakona (točka 1. izreke). Nadalje u izreci mišljenja je određeno da se na tiskovinu FERAL TRIBUNE plaća porez na promet (točka 2 izreke), da se tim mišljenjem stavlja izvan snage mišljenje istog Ministarstva od 23. rujna 1993. godine, Klasa: 612-10/93-01-503, Urbroj: 532-03-1/6-93-01 (točka 3. izreke), te da se porez na promet ima obračunavati od dana izdavanja (točka 4. izreke). Nakon što je navedeno Ministarstvo dalo osporeno mišljenje, u skladu s odredbama Zakona o porezu na promet proizvoda i usluga, za nakladnika tiskovine FERAL TRIBUNE nastaje obveza plaćanja poreza na promet proizvoda i usluga od dana izdavanja, bez donošenja posebnog upravnog akta o toj obvezi. Stoga je, prema stajalištu ovoga Suda, mišljenje Ministarstva kulture i prosvjete upravni akt u smislu stavka 2. članka 6. Zakona o upravnim sporovima, jer se tim aktom rješava u određenom pravu odnosno obvezi FERAL TRIBUNE d. o. o. Split, koji prema članku 2. citiranog Zakona može protiv tog akta pokrenuti upravni spor. Odbacivanjem tužbe protiv osporenog akta kao nedopuštene pozivom na članak 30. stavak 1. točka 2. Zakona o upravnim sporovima, Upravni sud je povrijedio odredbe članka 19. stavak 2. Ustava, kojim odredbama je sudionicima upravnog postupka zajamčena sudska kontrola zakonitosti pojedinačnih akata upravnih vlasti i tijela koja imaju javne ovlasti. Na taj način je podnositelju ustavne tužbe povrijeđeno ustavno pravo o jednakosti svih pred zakonom (članak 14. stavak 2. Ustava), odnosno jednakosti pred sudovima i drugim državnim i inim tijelima koja imaju javne ovlasti (članak 26. Ustava). 2. Mišljenje Ministarstva kulture i prosvjete Republike Hrvatske, navedeno u točki 3. izreke ove odluke, Ustavni sud je ukinuo jer je utvrdio da su podnosltelju ustavne tužbe tim aktom također povrijeđena ustavna prava. Ministarstvo kulture i prosvjete Republike Hrvatske je osporeno mišljenje donijelo dana 1. srpnja 1994. godine na temelju članka 19. točke 12. (stavak drugi) tada važećeg navedenog škona o porezu na promet proizvoda i usluga, a u predmetu davanja mišljenja radi korištenja poreznih povlastica zbog promjene koncepcije i sadižaja tiskovine FERAL TRIBUNE. Tom je zakonskom odredbom, pored ostaloga utvrđeno da se porez na promet proizvoda ne plaća na promet dnevnog i periodičnog tiska (stavak prvi) te da mišljenje o tome da se radi o proizvodima iz ove točke daje Ministarstvo kulture i prosvjete (stavak drugi). Identična odredba saržana je i u članku 18. točka 13. sada važećeg Zakona o porezu na promet proizvoda i usluga ("Narodne novine", broj 95/94 i 7/95), koji se primjenjuje od 1. siječnja 1995. godine, s tim što navedeno mišljenje sa da daje Ministarstvo kulture Republike Hrvatske. Analizom odredaba izreke osporenog mišljenja Ministarstva kulture i prosvjete, Ustavni sud je utvrdio slijedeće: - U točki 1. izreke mišljenja utvrđeno je da se tiskovina FERAL TRIBUNE ne smatra proizvodom iz članka 19. točka 12. Zakona o porezu na promet proizvoda i usluga. To znači da FERAL TRIBUNE nije tiskovina (dnevna ili periodična) na koju se odnosi oslobođenje plaćanja poreza na promet tiska. Što je tisak odnosno periodična tiskovina, određeno je u članku 2. Zakona o javnom informiranju ("Narodne novine", broj 22/92, 26/93 i 53/94). Prema tom članku, javno informiranje ostvaruje se posredstvom tiska i drugih sredstava javnog informiranja (stavak 1 ); tisak u smislu tog zakona, jesu novine i druge periodične tiskovine te plakati, letci, slikovni prikazi sa ili bez teksta i druge tiskovine umnožene bilo kojim mehaničkim, kemijskim ili elektronskim postupkom (stavak 2 ); novine i druge periodične tiskovine, u smislu toga zakona, jesu tiskana djela koja izlaze u vremenskim razmacima od najviše šest mjeseci, a u nakladi većoj od 500 primjeraka (stavak 3); tiskano djelo, naklada kojega je manja od 500 primjeraka, a izlazi periodično, smatrat će se novinama ili pak drugom periodičnom tiskovinom ako je namijenjeno raspačavanju (stavak 4). Kako je dakle, periodičnost neke tiskovine ovisna o njenom vremenskom izlaženju i o veličini njene naklade, a što dalje ima za posjedicu (ne)oslobođenje od plaćanja poreza, to Ministarstvo nije postupilo suglasno zakonu kada je točku 1. mišljenja donijelo zbog, kako je to navedeno u obrazloženju, promjene u koncepciji i sadržaju tiskovine FERAL TRIBUNE.

- U točki 2. izreke mišljenja određeno je da se na promet proizvoda iz točke 1. plaća porez na promet. U obrazloženju je navedeno da se tim mišljenjem nakladnik FERAL TRIBUNE d. o. o Split obvezuje na plaćanje poreza na promet proizvoda tiskovine FERAL TRIBUNE. Tom je odredbom Ministarstvo prosvjete i kulture utvrdilo poreznu obvezu, a koja ovlast nije proizlazila iz odredbe članka 19. točka 12. (stavak drugi) tada važećeg Zakona o porezu na promet proizvoda i usluga. Iz istih razloga je izvan zakonske ovlasti Ministarstva i odredba točke 4. osporenog mišljenja u kojoj je određeno da se porez na promet proizvoda iz točke 1. ima obračunavati od dana izdavanja. Ukidanjem osporenog mišljenja u cijelosti (točka 3. izreke ove odluke), odredba iz točke 3. toga mišljenja, kojom je određeno da se tim mišljenjem stavlja izvan snage ranije mišljenje Ministarstva od 23. rujna 1993. godine, također je ukinuta, što znači da navedeno ranije mišljenje ostaje na snazi. 3. U članku 38. stavku 1. Ustava jamči se sloboda mišljenja i izražavanja misli, a u stavku 2. toga članka je utvrđeno da sloboda izražavanja misli obuhvaća osobito slobodu tiska i drugih sredstava priopćavanja, slobodu govora i javnog nastupa i slobodno osnivanje svih ustanovs jevnog priopćavanja, dok je u prvoj rečenici stavka 3. toga članka navedeno da se zabranjuje cenzura. Osporenim mišljenjem povrijeđene su odredbe članka 38. Ustava, osobito odredba o slobodi tiska (stavak 1), koja proizlazi iz ustavne slobode izražavanja misli (stavak 2). To stoga što je podnositelju ustavne tužbe, protivno odredbama članka 2. Zakona o javnom informiranju oduzeto svojstvo nakladnika periodične tiskovine, odnosno protivno odredbama članka 18. točka 13. važećeg Zakona o porezu napromet proizvoda i usluga, određena obveza plaćanja poreza na promet proizvoda i usluga. Nisu osnovani navodi podnositelja o povredi ustavne odredbe o zabrani cenzure (stavak 3. članka 38. Ustava), jer osporeni akt takvu odredbu ne sadržava. Nadalje, osnovani su navodi podnositelja o povredi ustavnog prava iz stavka 2. članka 49. Ustava, koji glasi: "Država osigurava svim poduzetnicima jednak pravni položaj na tržištu." Ovo ustavno pravo povrijeđeno je osporenim mišljenjem jer se nezakonitim ukidanjem određenja neke tiskovine kao periodične, a temeljem koje odrednice je nakladnik te tiskovine bio po zakonu oslobođen obveze plaćanja poreza na promet, nakladnik stavlja u nejednak pravni položaj na tržištu u odnosu na nakladnike drugih periodičnih tiskovina. Ustavne odredbe iz članka 51. stavak 2. Ustava, prema kojima se porezni sustav temelji na načelima jednakosti i pravednosti, a što znači da porezni sustav mora biti uređen (zakonima i podzakonskim propisima) tako da su poreznom obvezom jednako obuhvaćeni svi oni koji se smatraju poreznim obveznicima u smislu posebnih proplsa te da je ta obveza jednako i pravedno određena za sve poreske obveznike, povrijeđene su time što je podnositelju ustavne tužbe protivno zakonu nametnuta porezna obveza, odnosno što je ukinuto oslobođenje od plaćanja poreza. 4. Ustavni sud je odluke iz točaka 1, 2. i 3. izreke ove odluke donio na temelju članka 30. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske ("Narodne novine", broj 13/91), odnosno na temelju članka 60. Poslovnika. Objava ove odluke (točka 4. izreke) temelji se na članku 20. stavak 1. navedenog Ustavnog zakona.

Broj: U-III-180/1995

Zagreb, 22. ožujka 1995.

USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE

Predsjednik

Jadranko Crnić, v. r.


Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.

     
   

Internet i poslovne usluge za poduzetnike


Izrada web stranica za tvrtke, obrtnike i udruge

Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave za Vaše web stranice.
Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice po povoljnim cijenama.

Link za opširnije informacije o izradi web stranica

 
 
     



Link na pregled svih poslovnih i internet usluga



Neslužbeni pregled iz Narodnih novina


IZRADA WEB STRANICA

Naručite izradu modernih web stranica. U svega nekoliko minuta, kreirajte vrhunsku web stranicu uz pomoć naših CMS web stranica. Moderni dizajni za Vaše web stranice. Korištenje CMS web stranica slično je kao korištenje Facebooka, ne zahtjeva znanje kodiranja i programiranja. Započnite pisati, dodajte nekoliko fotografija i imate brzo svoju prvu web stranicu. Mijenjajte dizajn svoje stranice s lakoćom. Kreirajte web stranicu svoje tvrtke, web stranicu obrta, web stranicu udruge, započnite pisati blog...

Mobilna responzivnost web stranica je prilagođavanje web stranice svim preglednicima (mobitel, tablet, računalo) i mora se implementirati na sve web stranice. Besplatna optimizacija za tražilice; SEO optimizacija omogućava vašoj web stranici da se prikazuje u prvih deset rezultata na tražilicama za pojmove koje pretražuju vaši budući kupci.

Dizajn responzivnih web stranica, registracija domene, izrada CMS stranica, ugradnja web shopa, implementacija plaćanja karticama, ugradnja Google analyticsa, siguran hosting, prijava na tražilice, reklama na društvenim mrežama, ugradnja kontakt formulara za upite sa web stranica...

Iskoristite ponudu: izrada web stranica i hosting po najnižim cijenama. Besplatna prijava na tražilice, besplatni e-mail, besplatna .hr domena, besplatna podrška za internet marketing...

>> Link na ponudu za izradu web stranica >>