Internet i poslovne usluge za poduzetnike Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave. Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice. Link za opširnije informacije o izradi web stranica |
||
Ustavni sud Republike Hrvatske u sastavu predsjednik Jadranko Crnić, te suci Zdravko Bartovčak, dr. Velimir Belajec, dr. Nikola Filipović, Ante Jelavić, mr. Vojislav Kučeković, mr. Hrvoje Momčinović, Ivan Marijan Severinac i Mladen Žuvela, u povodu ustavne tužbe A. M. iz Z., koju zastupa B M., odvjetnik iz Z, u predmetu iseljenja iz stana, na sjednici održanoj 15 ožujka 1995. godine, donio je
1. Usvaja se ustavna tužba i ukidaju se: - presuda Upravnog suda Republike Hrvatske broj: Us-12113/93 od 1. rujna 1994. godine; - rješenje Ministarstva graditeljstva i zaštite okoliša broj: UP/II-371-01/92-06/1327; 531-06/3-93-2 od 24. rujna 1993. godine; - rješenje Gradskog sekretarijata za graditeljstvo, komunalne i stambene poslove, promet i veze Grada Zagreba broj: UP/I-371-01/92-01/250; 251-05-13/92-3 od 12. kolovoza 1992. godine.
2. Predmet se vraća Gradskom sekretarijatu za graditeljstvo, komunalne i stambene poslove, promet i veze Grada Zagreba na ponovni postupak. 3. Ova odluka objavit će se u "Narodnim novinama".
Obrazloženje:
A. M. podnijela je ovom Sudu ustavnu tužbu povodom odluka navedenih u izreci ove odluke. Iz navoda ustavne tužbe proizlazi da podnositeljica smatra da je tim odlukama povrijeđeno ustavno pravo iz članka 19. stavak 1. Ustava Republike Hrvatske, a koje glasi da pojedinačni akti državne uprave i tijela koja imaju javne ovlasti moraju biti utemeljeni na zakonu. Podnositeljica ustavne tužbe navodi da je u predmetni stan ušla nenasilno, da isti koristi na temelju ugovora o zamjeni stanova, da uredno i u cijelosti izvršava obveza stanara, te da stoga nije bilo mjesta donošenju pobijanih upravnih odnosno upravnosudskih odluka. Ustavna tužba je osnovana. Spornim upravnim aktima odnosno presudom Upravnog suda navedenim u izreci ove odluke naloženo je podnositeljici ustavne tužbe iseljenje iz stana u Zagrebu, Držićeva 10, te njegova predaja slobodnog od osoba i stvari Vladi Republike Hrvatske.
Podnositeljica ustavne tužbe koristi sporni stan temeljem ugovora o zamjeni stanova koji je zaključila sa I.. V. dotadašnjim nosiocem stanarskog prava na spornom stanu, a koji je temeljem istog ugovora uselio u stan (na kojem je stanarsko pravo imala podnositeljica) u B. L. Upravna tijela i Upravni sud Republike Hrvatske (u nastavku: Upravni sud), u bitnom, zauzimaju slijedeće stavove: - sporni stan u Z. vlasništvo je Republike Hrvatske od 3. listopada 1991. godine tj. od dana stupanja na snagu Uredbe o preuzimanju sredstava JNA i SSNO na teritoriju Republike Hrvatske u vlasništvo Republike Hrvatske ("Narodne novine", broj 52/91); - stupanjem na snagu (24. srpnja 1991) Uredbe o zabrani raspolaganja nekretninama na teritoriju Republike Hrvatske (" Narodne novine", broj 30/91) bivša JNA više nije mogla raspolagati predmetnim stanom pa niti davati suglasnost na njegovu zamjenu; - sporni ugovor o zamjeni stanova je ništav obzirom da je Komanda garnizona Z. dala suglasnost za predmetnu zamjenu stanova 1. listopada 1991. godine; - u takvim slučajevima ovlašteno je upravno tijelo, analognom primjenom članka 70. stavak 2. Zakona o stambenim odnosima (u nastavku ZSO) provesti postupak i narediti ispražnjenje stana, jer uspostava ranijeg stanja nije moguća budući da je drugi stan u drugoj državi. Ovakvim shvaćanjem upravna tijela i Upravni sud ot klonili su postupanjc pozivom na odredbu članka 94. ZSO (koji propisuje nadležnost stambenog tijela u slučajevima iseljavanja iz stana osoba koje su u stan uselile bez pravomoćne odluke o davanju stana na korištenje ili bez koje druge valjane pravne osnove), kako je to bilo navedeno odnosno predloženo u podnesku kojim je pokrenut upravni postupak.
Odredbom članka 70 stavak 2. ZSO propisano je da će stambeni organ (na zahtjev zainteresirane osobe ili po službenoj dužnosti) donijeti rješenje o iseljenju i narediti uspostavu prijašnjeg stanja osobi koja se je u stan uselila na temelju ugovora o simuliranoj zamjeni stana. Ovom odredbom određena je stvarna nadležnost za rješavanje u upravnom postupku (članak 17 Zakona o općem upravnom postupku - u nastavku: ZUP). Valja reći da su prema propisima koji su bili na snazi u vrijeme donošenja ZSO-a (članak 33. stavak 1. točka 2.a Zakona o redovnim sudovima - "Narodne novine", broj 32/88, 16/90, 41/90) i prema sada važećem Zakonu o sudovima (članak 3. stavak 2. i članak 16. stavak 1 točka 2. g - "Narodne novine", broj 3/94) imovinskopravni, građanskopravni sporovi u nadležnosti sudova. Zakonodavac je, medutim, navedenom odredbom ZSO-a propisao da u slučaju zahtjeva za ispražnjenje stana zbog ništavosti simuliranih ugovora o zamjeni stana nadležnost pripada upravnom tijelu. Takova odredba u ustavnopravnom sustavu jedinstva vlasti, u vrijeme dok je na snazi bio Ustav SRH iz 1974. godine ("Narodne novine", broj 8/74), eventualno se je mogla ekstenzivno protumačiti kao nadležnost za postupanje upravnih tijela i u drugim slučajevima ništavih ugovora o zamjeni stanova, ali ne i nakon stupanja na snagu Ustava Republike Hrvatske (22 prosinca 1990. godine).
Odredbom članka 4. Ustava, kao jednom od temeljnih odredaba, određeno je da je vlast u Republici Hrvatskoj ustrojena na načelu diobe vlasti na zakonadavnu, izvršnu i sudbenu. Načelo diobe vlasti podrazumijeva da svaka grana državne vlasti ima svoje izvorno područje djelovanja, te da je samostalna i neovisna o drugoj vlasti U nekim graničnim područjima građanskog, imovinskog prava (npr. izvlaštenje) zakonom se može iznimno propisati nadležnost upravnih tijela, ali se ne može prihvatiti stav da upravna tijela mogu sama ekstenzivnim tumačenjem propisa odnosno njihovom analognom primjenom proširiti svoju nadležnost izvan onog što im je posebnim zakonom (ovdje ZSO) stavljeno u nadležnost. Takovim postupanjem upravna tijela i Upravni sud povrijedili su ustavno pravo prema kojem pojedinačni akti državne uprave i tijela koja imaju javne ovlasti moraju biti utemeljeni na zakonu (članak 19. stavak 1. Ustava) u svezi s već spomenutom temeljnom ustavnom odredbom o diobi vlasti. U konkretnom slučaju to znači da su nadležna upravna tijela morala otkloniti svoju nadležnost i podnesak poslati nadležnom sudu, a Upravni sud je, temeljem odredbe članka 40 stavak 2 i članka 42. stavak 2. Zakona o upravnim sporovima, trebao poništiti sporne upravne akte. Slijedom iznesenog, temeljem odredbe članka 30. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske ("Narodne novine", broj 13/91), odlučeno je kao u izreci ove odluke.
Odluka o objavi ove odluke temelji se na odredbi članku 20. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
Broj: U-III-1062/1994
Zagreb, 15. ožujka 1995.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik
Jadranko Crnić, v r
Internet i poslovne usluge za poduzetnike Izrada web stranica za tvrtke, obrtnike i udruge Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave za Vaše web stranice. Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice po povoljnim cijenama. Link za opširnije informacije o izradi web stranica |
||