Zakoni i propisi - Pravni savjeti 95 27.12.1994 Odluka o proglašenju Zakona o porezu na promet proizvoda i usluga
     
   

Internet i poslovne usluge za poduzetnike


Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge

Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave.
Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice.

Link za opširnije informacije o izradi web stranica

 
 
     


Link na pregled svih poslovnih i internet usluga



Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

ZASTUPNIČKI DOM SABORA REPUBLIKE HRVATSKE

Na temelju članka 89. Ustava Republike Hrvatske, donosim

ODLUKU

O PROGLAŠENJU ZAKONA O POREZU NA PROMET PROIZVODA I USLUGA

Proglašavam Zakon o porezu na promet proizvoda i usluga, koji je Zastupnički dom Sabora Republike Hrvatske donio na sjednici 21. prosinca 1994. godine.

Broj : PA 4-116/84

Zagreb, 27, prosinca 1994.

Predsjednik Republike Hrvatske

dr. Franjo Tuđman, v. r.


Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.

ZAKON

O POREZU NA PROMET PROIZVODA I USLUGA

I. OSNOVNE ODREDBE

Članak 1.

Ovim Zakonom uređuje se sustav plaćanja poreza na promet proizvoda i usluga na teritoriju Republike Hrvatske.

Članak 2.

Porez na promet proizvoda i usluga prihod je proračuna Republike Hrvatske.

Članak 3.

Tarifom poreza na promet određuju se proizvodi i usluge na koje se obračunava i plaća porez i utvrđuju porezne stope. Tarifa poreza na promet je sastavni dio ovoga Zakona.

Članak 4.

(1 ) Pod pravnim osobama u smislu ovoga Zakona razumijevaju se poduzeća i druge pravne osobe (banke, ustanove i dr.) koje takav status imaju po odredba.ma zakona.

(2) S pravnim osobama iz stavka 1. ovoga članka izjednačene su fizičke osobe koje obavljaju djelatnost u skladu sa zakonom, a po odobrenju nadležnog tijela uprave kao i građansko-pravne osobe.

II. POREZ NA PROMET PROIZVODA

1. Predmet oporezivanja

Članak 5.

Porez na promet, proizvoda plaća se na promet proizvoda koji služe krajnjoj potzrošnji

Članak 6.

(1) Prometom proizvoda koji služi krajnjoj potrošnji razumijeva se svaka prodaja proizvoda, ako ovim Zakonom nije drukčije određeno

(2) Prometom proizvoda u smislu ovoga Zakona razumijeva se

1. uvoz, uključujući i privremeni uvoz

2. uzimanje vlastitih proizvoda, koje je proizvela ili nabavila pravna osoba za vlastitu krajnju potrošnju,

3. davanje proizvoda bez naknade (ustupanje, zamjena i dr.) koje obavi pravna osoba,

4. manjak proizvoda kod pravne osobe, osim manjka proizvoda koji je nastao djelovanjem više sile,

5. rashod (kalo, rasip, kvar i lom) koji je veći od rashoda dozvoljenog unutarnjim aktom pravne osobe, odnosno ovlaštene strukovne sekcije u Gospodarskoj komori,

6. korištenje proizvoda koje građanin, ili pravna osoba izradi za vlastitu uporabu a koji podliježu obvezi godišnje registracije,

7. davanje bez naknade (ustupanje, zamjena i dr.) motornog vozila ili plovnog objekta, koje obavi građanin, ako se na to davanje ne plaća druga vrsta poreza. Prometom proizvoda iz ove točke ne smatraju se davanja u prvom nasljednom redu

Članak 7.

Ne smatra se prometom proizvoda koji služe krajnoj potrošnji:

1. prodaja proizvoda, osim prodaje prerađevina od duhana, alkoholnih pića, osvježavajućih gaziranih i umjetnih bezalkoholnih pića, mineralnih i gaziranih voda i kave (sirove, pržene, mljevene i ekstrakt), osobama iz članka 4. ovoga Zaknka koje se bave trgovinom, a koja te proizvode nabavljaju radi daljnje prodaje,

2. prodaja proizvoda, osim prodaje prerađevina od duhana, alkoholnih pića, osvježavajućih gaziranih i umjetnih bezalkoholnih pića, mineralnih i gaziranih voda i kave (sirove, pržene, mljevene i ekstrakt), osobi iz članka 4. ovoga Zakona koja se bavi ugostiteljskom djelatnošću, te koja te proizvode nabavlja radi prerade, odnosno daljnje prodaje,

3. prodaja upotrebljavanih stvari neposredno između građana i putem komisione prodaje, osim prodaje ili davanja bez naknade upotrebljavanih osobnih automobila, ostalih motornih vozila i plovnih objekata, kao i prodaja poljoprivrednih proizvoda koja se obavlja među građanima na tržnicama i sajmovima,

4. uvoz proizvoda, osim prerađevina od duhana, alkoholnih pića, osvježavajućih gaziranih i umjetnih bezalkoholnih pića, mineralnih i gaziranih voda i kave (sirove, pržene, mljevene i ekstrakt), radi daljnje prodaje,

5. prodaja proizvoda osobi iz članka 4. ovoga Zakona koja se bavi remontom, popravkom i servisiranjem proizvoda radi ugradnje u proizvode što se popravljaju i servisiraju.

Članak 8.

(1) Prodati proizvode iz članka 7. točke 1., 2,. 4. i 5. ovoga Zakona, kupcima iz toga članka može proizvođačka ili trgovačka osoba iz članka 4. ovoga Zakona, koja je registrirana za obavljanje prometa na veliko, te poduzeće koje je registrirano za uvoz, pod uvjetima:

1. da se proizvodi prodaju sa skladišta ili drugih prodajnih mjesta, koja se za te proizvode zadužuju po cijeni u koju nije uključen (ukaluliran) porez na promet proizvoda

-ili tranzitno (promet na veliko).

Iznimno od odredbe ove točke prodaja proizvoda može se obaviti i iz prodavaonica koje se s proizvodima zadužuju po prodajnim cijenama s uključenim porezom na promet uz uvjet da porezni obveznik vodi evidenciju o proizvodinka koji su prodani s porezom na promet, odnosno bez poreza na promet,

2. da se proizvodi prodaju na osnovi pisane narudžbenice kupca uz obvezatno izdavanje računa i uz negotovinsko plaćanje.

3. da je kupac, prije preuzimanja proizvoda, odnosno prije ispostavljanja računa, dao prodavatelju pisanu narudžbenicu, odnosno specifikaciju materijala koja mora imati broj, nadnevak i potpis ovlaštenih osoba kupca s izjavom da će kupljene proizvode koristiti isključivo za svrhe iz članka 7. točke 1., 2. i 5. ovoga Zakona,

4. da se u računu o rodaji proizvoda prodavatelj unio napomenu da su proizvodi prodani bez obračunavanja poreza na promet proizvoda na temelju ipsane izjave kupca,

5. da prodavatelj dokument s izjanvom kupca prikljući kopiji računa o prodanim proizvodima.

(2) Drugi, osim osoba iz stavka 1. ovoga članka, mogu prodavati bez obračunavanja poreza na promet, pod uvjetom da se plaćanje obavlja sa žiro-računa kupca na žiro-račun prodavatelja:

1. vlastite i druge proizvode osobama iz članka 4. ovoga Zakona koje te proizvode nabavljaju radi daljnje prodaje, prerade ili kao opremu,

2. poljoprivredne proizvode proizvođačkom, ugosti teljskom, odnosno trgovačkom poduzeću ili radnji, koji te proizvode nabavljaju radi daljnje prodaje, reprodukcije ili prerade,

3. industrijske i druge otpatke krpe i druge tekstilne otpatke, staro željezo, staklo, otpadni ili upotrebljavani papir, karton, ljepenku i sl.) proizvođačkom i trgovačkom poduzeću ili radnji.

(3) Ministar financija propisat će u kojim se slučajevima plaćanje ne mora obaviti preko žiro-računa.

Članak 9.

(1) Osobe iz članka 4. ovoga Zakona koje obavljaju registriranu djelatnost mogu nabavljati opremu pod uvjeti iz članka 8.ovog Zakona bez plačanja poreza na promet.

(2) Osobe iz stavka 1. ovoga članka koje obavljaju registriranu proizvođaćku djelatnost, kao i pravne osobe koje u okviru ljekarničke djelatnosti ili zdravstvene ustanove izrađuju magistralne i galenske pripravke mogu nabavljati pod uvjetima iz članka 8. ovoga Zakona reprodukcijski materijal bez plaćanja poreza na promet.

(3) Osobe iz stavka 1. i 2. ovoga članka mogu pod navedenim uvjelima uvoziti opremu i reprodukcijski materijal.

(4) Muzeji, knjižnice, arhivi, zavodi za zaštitu spomenika kulture, arheološke i restauratorske institucije, kazališta, koncertne dvorane i ostale ustanove kulture mogu za svoju djelatnost nabavljati reprodukcijski materijal bez plaćanja poreza na promet.

(5) Ustanove s područja zdravstva mogu nabavljati proizvode i potrošni materijal bez plaćanja poreza na promet

- za potrošnju u liječenju i njezi bolesnika, te za održava nje i čišćenje opreme i prostora.

(6) Ministar financija na prijedlog ministra zdravstva propisat će što se smatra proizvodima i potrošnim materijalom iz prethodnog stavka.

Članak 10.

(1 )Opremom u smislu članka 9. stavka 1. ovoga Zakona smatra·u se osnovna sredstva za obavljanje djelatnosti te njihovi rezervni dijelovi, stvari sitnog inventara, uređaji za zaštitu čovjekova okoliša, sre stva za zaštitu na radu i osobnu zaštitu, osim osobnih automobila, motorkotača iznad 50 cm i rezervnih dijelova za njih te namještaja zaopremanje administrativnih prostorija.

(2) Osobnim automobilom u smislu stavka 1. ovoga članka smatraju se i terenski automobil te automobil za prijevoz putnika s najviše 9 sjedišta uključujući sjedište za vozača.

(3) Iznimno, opremom u smislu ovoga članka smatra se novi osobni automobil kojega za obavljanje auto-taxi prijevoza uvoze porezni obveznici, najviše jedanput u tijeku tri godine, uz uvjete iz članka 8 ovoga Zakona. Novim osobnim automobilom u smislu ovoga Zakona smatra se osobni automobil koji nije bio registriran ni korišten. Porezni obveznik može u navedenom razdoblju uvesti samo jedan osobni automobil. Ako prestane obavljati djelatnost auto-taxi prijevoza, osobni automobil proda ili upotrijebi u druge svrhe, prije isteka roka od tri godine, od poreznog obveznika naplatit će se porez na osnovicu koju je utvrdila carinarnica u trenutku uvoza.

Članak 11.

(1) Reprodukcijski materijal bez plaćanja poreza na promet mogu nabavljati osobe iz članka 4. ovoga Zakona koje obavljaju proizvođačku djelatnost kao i osobe iz članka 9. ovoga Zakona.

(2) Proizvođačkom djelatnošću iz stavka 1. ovoge članka razumijeva se djelatnost koju obavljaju industrijske, rudarske, poljoprivredne, šumarske, vodoprivredne, ribarske, prometne, građevinske i građevinsko-obrtnićke, proizvodno-obztnićke pravne osobe, proizvođačke zadruge, dijelovi proizvodne radne jedinice i pogoni u sastavu neproizvodnih pravnih osoba, koji su registrirani za obavljsnje jedne ili više proizvodnih djelatnosti, te znanstveno-istraživački ili istraživaćko-razvojni instituti i zavodi, laboratoriji, eksperimentalne radionice i pogoni za unapređenje proizvodnje.

(3) Proizvodačkom djelatnošću u smislu ovoga članka razumijeva se izrada magistralnih i galenskih pripravaka u okviru ljekarničke djelatnosti ili u zdravstvenim ustanovama

Članak 12.

(1) Reprodukcijskim materijalom iz članka 11. ovoga Zakona smatraju se:

1. materijal, sirovine, poluproizvodi, dijelovi i pomoćni materijal koji se preradom, doradom, ugradnjom, nanošenjem ili na drugi način troše u procesu proizvodnje i ulaze u supstanciju finalnog proizvoda,

2. materijal koji se troši u procesu proizvodnje pri izradi proizvoda, a ne ulazi u supstanciju konačnog proizvoda, kao na primjer: materijal za otapanje, nagrizanje, odmaščivanje i sl., ljevaonički pijesak i drugi sličan materijal,

3. pogonski i ogrjevni materijal u procesu proizvodnje, 4. materijal za izgradnju, održavanje i popravak gradevinskih objekata (cement, ćelik, pijesak, šljunak, vapno, građa i dr.), instalacijski materijal i proizvodi koji se uključuju u instalacijsku mrežu kao njihov sastavni dio (kade, umivaonici, strujomjeri, vodomjeri, radijatori, klimatizacijski uredaji bojleri i dr ) osim proizvoda bijele tehnike i drugih uređaja (radio aparati, video-rekorderi, plejeri, televizori i dr ) koji se kao konačni proizvodi ukljućuju na elek troinstalacijsku mreižu,

5. ekološki prihvatljiva ambalaža i drugi razgradivi materijal za pakiranje te materijal koji služi za sitne popravke, održavanje i ćišćenje opreme i proizvodnih prostorija ili se kao pomoćni, odnosno potrošni materijal troši u procesu proizvodnje,

6. ambalaža za pakiranje lijekova koja je u neposrednom dodiru s lijekom, odnosno čini njegov sastavni dio

(2) Reprodukcijskim malerijalom, u smislu stavka 1. ovoga članka, ne smatraju se uredski materijal i tekuća goriva i maziva, osim:

1. naftnih derivata, ako ih poduzeće kemijske industrije ili drugo poduzeće koje proizvodi naftne derivate ili mineralna maziva upotrebljava kao osnovni materijal za daljnju preradu, odnosno proizvodnju drugih naftnih derivata.

2. brajštoka i baznog ulja, ako ih proizvođačko poduzeće rabavlja kao reprodukcijski materijal za proizvodnju mazivih ulja te za proizvodnju kabela, transformatora i amortizera,

3. zrakoplovnog benzina i mlazriag goriva ako se nabavljaju za pogon zrakoplova u vlasništvu pravnih osoba, te primarnog benzina, ako ga elektrane na plin nabavljaju za proizvodnju električne energije,

4. mazuta što ga rafinerija u procesu proizvodnje naftnih derivata upotrebljava kao sirovinu i pogonsko gorivo za svoje potrebe.

2. Porezni obveznik

Članak 13

(1) Obveznik poreza na promet proizvoda je osoba iz. članka 4. ovoga Zakona i građanin koji je prodao proizvode krajnjem potrošaću.

(2) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, porezni obveznik poreza na promet određenog proizvoda može biti kupac, u slučajevima utvrđenim ovim Zakonom.

Članak 14.

(1) Obveznik poreza na promet proizvoda je pravna, odnosno fizička osoba i građanin koja je uvezla proizvod za vlastitu potrošnju ili uporabu, držitelj konsignacijskog skladišta i posredničke (komisione) prodavaonice.

(2) Obveznik poreza na promet proizvoda je građanin i pravna osoba koja je i na drugi način obavila promet proizvoda (ugradnja dijelova putem remonta i servisa), uzela vlastite proizvode za vlastitu upotrebu, dala proizvode bez naknade i pravna osoba kod koje je utvrđen manjak i rashod proizvoda iznad manjka i rashoda dopuštenog unutarnjim aktom poreznog obveznika ili aktom strukovne sekcije Gospodarske komore.

(3) Obveznik poreza na promet proizvoda je građanin i pravna osoba, za proizvod koji podliježe obvezi godišnje registracije, a koji sama izradi ili ga za njihov račun izradi netko drugi.

(4) Obveznik poreza na promet proizvoda je osoba iz. članka 4. ovoga Zakona i građanin koji proizvode, nabavljene uz porezno oslobođenje, upotrijebi u svrhe za koje nije predviđeno porezno oslobođenje.

(5) Obveznik poreza na promet proizvoda je osoba iz članka. novoga Zakona koja neposredno od građanina kupi proizvode.

(6) Obveznik poreza na promet proizvoda je pravna osoba, odnosno građanin-kupac motornog vozila koji podliježe obvezi godišnje registracije. U prometu upotrebljavanih motornih vozila ili plovnih objekata neposredno izmedu građana, porezni obveznik je prodavatelj tih vozila, odnosno plovnih objekata

(7) Obveznik poreza na promet proizvoda u prometu duhanskih preradevina, alkoholnih pića, osvježavajućih gaziranih i umjetnih bezalkoholnih pića, mineralnih i gaziranih voda i kave (sirove, pržene, mljevene i ekstrakt) je proizvođać, odnosno uvoznik navedenih proizvoda

3. Porezna osnovica

Članak 15.

(1) Osnovica poreza na promet proizvoda je prodajna cijena proizvoda koja u sebi ne sadrži porez na promet proizvoda

(2) Prodajnom cijenom proizvoda koja služi kao osnovi ca na koju se obračunava porez na promet proizvoda, smatra se ukupna bruto naknada koja se plaća prodavatelju za kupljene proizvode, a u koju se uračunavaju i svi sporedni troškovi knje je prodavatelj zaračunao kupcu.

(3) U osnovicu poreza na promet proizvoda ne uračunavaju se troškovi prijevoza koji nisu suzdržani u prodajnoj cijeni proizvoda, već su nastali po nalogu i za račun kupca, koje prodavatelj zaračunava kupcu uz izdavanje posebnog računa, a odnose se na troškove prijevoza kupljenih proizvoda od trgovine do sjedišta - prebivališta kupca.

(4) Popust na cijenu proizvoda koji prodavstelj daje kupcu, može se odbiti od porezne osnovice samo ako je ugovoren u pisanom obliku i ako je kupcu neposredno odobren u računu.

(5) U poreznu osnovicu za obračun poreza na promet proizvoda uračunava se iznos posebnog poreza koji se plaća sukladno propisima o posebnom oporezivanju.

Članak 16.

(1) Osnovica poreza na promet pri uvozu proizvoda za vlastitu krajnju potrošnju je vrijednost tog proizvoda utvrđena po sarinskim propisima, ukljućujući carinu i druga uvozna đavanja koja se plaćaju pri uvozu.

(2) Osnovica poreza na promet za vlastiti proizvod koji se koristi za vlastitu potrošnju je prodajna cijena po kojoj se taj proizvod prodaje drugom krajnjem potrošaču.

(3) Osnovica poreza na promet za proizvod koji se daje bez naknade je vrijednost koja bi se postigla prodajom tog proizvoda krajnjem potrošaču.

(4) Osnovica za obračun poreza na promet proizvoda na utvrđeni manjak, osim manjka koji je nastao djelovanjem više sile, kao i na rashod proizvoda (kalo, rasip, lom i kvar) koji je veći od rashoda dozvoljenog unutarnjim aktom poreznog obveznika, odnosno aktom strukovne sekcije Gospodarske komore, jest vrijednost utvrđenog manjka odnosno rashoda.

(5) Osnovica poreza na promet za proizvod koji podliježe obvezi godišnje registracije, a koji građanin ili pravna osoba sama izrađuje, jest prometna vrijednost toga proizvoda u času nastanka porezne obveze. Prometnu vrijednost utvrđuje ispostava Porezne uprave u mjestu sjedišta, odnosno Prebivališta poreznog obveznika.

(6) Poreznu osnovicu motornih vozila i plovnih objekata u prometu neposredno između građana utvrđuje ispostava Porezne uprave prema prebivalištu prodavatelja.

(7) U prometu rabljenih motornih vozila kad je kupac pravna osoba, osim u slućajevima iz članka 7. točka 1. ovoga Zakona, poreznu osnovicu utvrđuje ispostava Porezne uprave prema sjedištu kupca.

(8) Osnovicu poreza na promet rabljenih motornih vozila koja prodaju pravne osobe, utvrđuje ispostava Porezne uprave prema sjedištu, odnosno prebivalištu kupca.

4. Porezne stope

Članak 17.

Stope poreza na promet proizvoda utvrđene su tarifom koja je sastavni dio ovoga Zakona i određuju se u postotku na poreznu osnovicu.

5. Porezna osnovica

Članak 18.

Porez na promet proizvoda ne plaća se na promet:

1 prehrambenih proizvoda:

a) sve vrste kruha,

b) sve vrste mlijeka (kravlje, ovčje, kozje) koje se stavlja u promet pod istim nazivom u tekućem stanju, svježe pasterizirano, homogenizirano, kondenzirano (osim kiselog mlijeka, jogurta, kefira, čokoladnog mlijeka i drugih mliječnih prckizvoda), maslaca, mlijeka za bebe, uključujući dječju hranu za dojenčad izrađenu od mlijeka te mlijeka u prahu,

c) sve vrste jestivog ulja (od suncokreta, soje, masline, kukuruznih klica i drugih ulja koja služe za ljudsku prehranu) i margarina, osim drugih prerađevina od ulja,

d) jestive masti - životinjske i biljne koje služe za ljudsku prehranu kao što su: topljena i prešana mast, topljeni loj i maslo, biljno maslo,

2. proizvoda koji se izvoze u inozemstvo, kao i proizvoda koje iznose ili izvoze iz zemlje građani, a za koje pri izvozu podnesu pisani dokaz da su ih nabavili u zemlji uz plaćanje poreza na promet proizvoda, odnosno da su u pi tanju proizvodi koji su oslobođeni od plaćanja poreza na promet proizvoda.

Izvozom proizvoda smatraju se i rezervni dijelovi i oprema koju ugrađuju osobe iz članka 4. ovoga Zakona u plovne objekte i motorna vozila koja su u vlasništvu stranih pravnih i fizičkih osoba.

Pod izvozom proizvoda, u smislu ove točke, smatra se izvoz uz dokaz o izvozu (kopija izvozne carinske deklaraci je s potvrdom nadležne carinarnice da je obavljeno izvozno carinjenje i da su proizvodi napustili carinsko područje Republike Hrvatske) i dokaz da je naplata obavljena u skladu s propisima kojima je uređeno vanjskotrgovinsko i devizno poslovanje,

3. proizvoda koji se uvoze, a za koje je propisano oslobođenje od plaćanja carine, proizvoda koji se uvoze na temelju carinskih kontingenata i na koje se ne plaća carina, proizvoda koji se prodaju u slobodnim carinskim prodavaonicama, kao i kada je to predviđeno međunarodnim ugovorima koje je zaključila Republika Hrvatska,

4. proizvoda koje, na osnovi posebnih potvrda Ministarstva vanjskih poslova, pod uvjetom uzajamnosti, prodaju stranim diplomatskim i konzularnim predstavništvima i stranom diplomatskom osoblju i konzularnim dužnosnicima proizvođačke ili trgovačke pravne osobe koje obavljaju promet na način i pod uvjetima iz članke 8. ovoga Zakona i uz obvezatno izdavanje računa.

5. sredstva naoružanja i opreme za Hrvatsku vojsku, policiju i Krizni stožer Ministarstva zdravstva, oružja i opreme namijenjene za poslove izvršenja krivičnih i prekršajnih sankcija za koje se sredstva osiguravaju u državnom proračunu, a nabavljaju se na način i pod uvjetima iz članka 8. ovoga Zakona, osim naftnih derivata.

Vlada Republike Hrvatske propisuje na koje se proizvode odnose oslobođenja iz ove točke.

6. leda, vode i vodene pare,

7. važečih upravnih i sudskih biljega,

8. proizvoda što ih Crveni križ i druge humanitarne organizacije dobiju bez naknade ili ih nabavljaju na naćin i uz uvjete određene u članku 8. ovoga Zakona, a upotrebljavaju ih za namjene za koje su osnovane, osim nafte i naftnih derivata, duhana i duhanskih prerađevina, alkohola i alkoholnih pića, osobnih automobila, zlata, drugih plemenitih metala i proizvoda od njih, s time da ih dalje ne prodaju, izuzev značaka, markica i drugih grafičkih proizvoda s otisnutim vlastitim znakom, a sadržajem vezanim za djelatnost,

9. ortopedskih sprava i pomagala; te aparata za poboljšanje sluha i vida,

10. specijalnih osobnih automobila za invalidne osobe koje na osnovi pisanog nalaza i mišljenja ovlaštene invalidske komisije nabavljaju neposredno od proizvođaća ili trgovačkog poduzeća ili same uvoze, najviše jednom u razdoblju od pet godina, invalidne osobe koje imaju vozačku dozvolu ili im je potrebna njega i pomoć drugih osoba koje imaju vozačku dozvolu i to:

a) osobe kod kojih je zbog gubitka, oštećenja ili oduzetosti donjih udova ili zdjelice nastupilo tjelesno oštećenje od najmanje 80%a, prema listi tjelesnih oštećenja,

b) osobe koje su paralizirane ili teže duševno zaostale, c) osobe koje su potpuno izgubile vid na oba oka. Specijalni osobni automobili iz stavka 1. ove točke moraju biti posebno označeni, a u prometnu dozvolu tih automobila unosi se podatak da vozilo služi isključivo za prijevoz. invalidne osobe.

Ako invalidna osoba, odnosno njezin roditelj ili skrbnik specijalni osobni automobil proda, dade bez naknada, na drugi način otuđi ili dade na uporabu drugoj osobi, pri je isteka roka od pet godina od dana nabave, naplatit će se porez na promet proizvoda u visini poreza od kojega je ta osoba bila oslobođena u času nabave automobila. Ako invalidna osoba umre prije isteka roka od pet godina od dana nabave automobila zakonski nasljednici mogu prodati automobil koji su naslijedili bez plaćanja poreza na promet proizvoda.

Nalaz i mišljenje iz stavka 1. ove točke izdaje ovlaštena invalidska komisija Republičkog fonda mirovinskog i invalidskog osiguranja radnika Hrvatske prema prebivalištu invalidne osobe, a za vojne invalide, ovlaštena vojna invalidska komisija. Ako invalidna osoba ne može imati vozačku dozvolu, potrebu za tuđom pomoći i njegom invalidska komisija potvrđuje na nalazu i mišljenju o invalidnosti.

Što se smatra specijalnim osobnim automobilima utvrđuje se prema carinskim propisima,

11. specijalna sanitetska vozila za prijevoz bolesnika,

12. predmeta što ih kao spomeničke, muzejske i arhivske vrijednosti otkupljuju ustanove kulture (muzeji, arhivi, galerije i knjižnice) i druge ustanove koje obavljaju djelatnost zaštite kulturne baštine, kao i zlata, nakita i druge ukrasne robe koju otkupljuje Narodna banka Hrvatske,

13. knjiga, brošura, ćasopisa i publikacija stručnog, znanstvenog, umjetničkog, kulturnog i obrazovnog karaktera, udžbenika za pedagoški odgoj i obrazovapje, za osnovno, srednje i visoko obrazovanje, službenih glasila tg dnevnog i periodienog tiska.

Mišljenje o tome da se radi o proizvodima iz ove točke daje Ministarstvo kulture,

14. vatrogasnih automobila i prikolica i drugih vatro gasnih vozila, vatrogasnih sisaljki i štrcaljki, vatrogasnih ljestava, raznih vatrogasnih uređaja i pribora te aparat.a za signalizaciju požara kad te proizvode vatrogasrke jedinice i društva te druge vatrogasne organizacijc nabavljaju uz pirsnu izjavu iz članka 8. ovoga Zakona,

15. proizvodi koji se nabavljaju za potrebe državnih robnih zaliha na temelju potvrde Državnog ravnateljstva za robne zalihe,

16. informativnog materijala za zdravstvene, odgojne, kulturne i humanitarne svrhe,

17. kataloga muzeja, likovnih galerija i izložbi kao i k taloga kulturnih, umjetničkih, znanstvenih, obrazovnih, stručrkih i drugih izložbi.

Mišljenje o tome da se radi o proizvodima iz ove točke daje Ministarstvo kulture,

18. turističkog propagandnog i informativnog materijala koji se u obliku prospekata, plakata, brošura i turistićkih revija, turisličkih karata, turističkih vodiča, cjenika, planova gradova, informativnih letaka, naljepnica, filmova i videokaseta turističkog sadržaja dijeli besplatno,

19. kontrolnih markica Ministarstva financija koje služe za obilježavanje duhanskih prerađevina,

20. hrvatskog novca kao zakonskog sredstva plaćanja kojeg isporučuju proizvođaći Narodnoj banci Hrvatske,

21. prigodnog kovanog novca, numizmatičkih primjeraka i zbirki kovanica i zlatnog novca koje izdaje i čiju maloprodajnu cijenu utvrđuje Narodna banka Hrvatske,

22. poljoprivredne mehanizacije, uređaja i druge opreme, poljoprivrednog alata za primarnu obradu zemljišta kao i rezervne dijelove za tu opremu i uređaje koje nabaljaju individualni poljoprivrednici

Vlada Republike Hrvatskc utvrđuje proizvode na koje se odnosi oslobođenje od plaćanja poreza na promet iz ove točke

Članak 19.

(1) Porez na promet proizvoda ne plaća se na proizvode ili dijelove proizvoda koji se u garantnom roku zamjenjuju kupcu bez naknade.

(2) Na novi proizvod iste vrste koji se zamjenjuje za proizvod koji je vraćen u jamstvenom roku, ne plaća se porez na promet proizvoda. Ako je prodajna cijena novog proizvoda veća od prodajne cijene vraćenog proizvoda, odnosno veća od vrijednosti koja se kupcu priznaje za vračeni proizvod, plaća se porez na promet proizvoda na razliku u cijeni, ako tu razliku plaća kupac.

(3) Ako porezni obveznik - pravna osoba otkupi od građana upotrebljavano motorno vozilo po isteku dvije godine od dana kad ga je prodavatelj nabavio ili ako otkupi od pravne osobe upotrebljavano motorno vozilo bez obzira na to kad ga je prodavatelj nabavio, a na koje je u ranijem prometu plaćen porez na promet proizvoda, odnosno koje je bilo oslobođeno od plaćanja poreza na promet, pa to vozilo popravi, obnovi ili na drugi naćin osposobi za redovitu uporabu i pod uvjetom da vrijednost takvih usluga i materijala upotrijebljenog za te usluge iznosi najmsnje 10% od vrijednosti otkupljenog upotrebljavanog motornog vozila te ga proda krajnjem potrošaču, poreznu osnovicu čini pozitivna razlika između prodajne i nabavne cijene.

(4) Ako porezni obveznik iz stavka 3. ovoga članka koji prodaje nova motorna vozila, preuzme od kupca, koji nije pravrla osoba, upotrebljavalo motorno vozilo iste vrste, po isteku dviju godina od dana kad ga je kupac nabavio ili ako preuzme od kupca - pravne osobe upotrebljavano motorno vozilo bez obzira na to kad ga je on nabavio, te u zamjenu za to motorno vozilo dade kupcu novo vozilo iste vrste,poreznu osnovicu čini pozitivna razlika između prodajne cijene novog vozila i vrijednosti koja se priznaje kupcu za preuzeto upotrebljavano vozilo što se zamjenjuje. Ako je prilikom zamjene upotrebljavanoga motornog vozila, u smislu ovoga stavka, pozitivna razlika manja od 30% cijene novog vozila, porez se obračunava primjenom porezne stope koja važi za novo vozilo, a na osnovicu koja ćini 30% vrijednosti novog vozila.

III. POREZ NA PROMET USLUGA

1. Predmet oporezivanja

Članak 20.

Porez na promet usluga plaća se na promet usluga koje se obavljaju uz naknadu.

Članak 21.

Porez na promet usluga ne plaća se:

1 na kreditne usluge i usluge pohrane štednje,

2. na usluge obalnoga linijskoga pomorskog prijevoza, usluge peljarenja, teglenja i vezivanja brodova pod hrvatskom zastavom, usluge iskrcaja. ukrcaja, prekrcaja i skladištenja brodskog tereta u lukama, lućke. skladišne i agencijske usluge za terete brodova pod hrvatskom zastavom usluge zračnih luka (usluge slijetanja i polijetanja, prihvata i otpreme zrakoplova, prtljage i robe) što ih pružaju domačim zrakoplovnim tvrtkama u međunarodnom prornetu,

3. na zdravstvene i veterinarske usluge te usluge socijalne zaštite,

4. na usluge što ih obavljaju humanitarne udruge u ostvarivanju ciljeva radi kojih su osnovane,

5. na obrazovne i kulturne usluge (usluge osnovnih, srednjih i visokoškolskih ustanova, usluge predškolskog obrazovanja, usluge učenja stranih jezika, usluge muzeja, galerija, knjižnica, kazališne i kino predstave, koncertne priredbe ozbiljne glazbe, športske i koncertne priredbe kod kojih se ukupno ostvareni čisti prihod daje u humanitarne svrhe),

na usluge koje obavljaju državna tijela, na usluge vjerskih ustanova,

8. na znanstveno-istraživačke usluge,

9. na usluge što ih pravne osobe i građani obavljaju Hrvatskoj vojsci, policiji, Glavnom stožeru saniteta Republike Hrvatske, Državnom ravnateljstvu za robne zalihe u humanitarnim udrugama,

10. na usluge osiguranja života, usluge osiguranja za ozljede na radu i oboljenja od profesionalnih bolesti u smislu Zakona o zdravstvenom osiguranju, usluge osiguranja čiji je korisnik strana pravna i fizička osoba u inozemstvu, usluge osiguranja brodova koji plove međunarodnim vodama, odnosno zrakoplova koji lete na međunarodnim linijama i usluge dopunskih osiguranja cestovnih vozila i odgovornosti vozara izvan Republike Hrvatske,

11. na izvozne usluge pod kojima se razumijevaju uslu ge koje obave domaće pravne i fizičke osobe sa sjedištem u Republici Hrvatskoj stram pravnirn i fizičkim osobama sa sjedištem u inozemstv a obavljene su u inozemstvu i naplaćene sukladno propisima. okojima je uređeno vanjsko-trgovinsko i devizno poslovanje.

12. na usluge prijevoza što obave domaće pravne i fizičke osobe u međunarodnom prijevozu,

13. na građevinske usluge što ih s materijalom investitora obave pravne i fizičke osobe na stambenim, gospodarskim, sakralnim i drugim objektima koji su oštećeni u ratnim razaranjima domovinskog rata, ,

14. na usluge što ih pravne i fizičke osobe obavljaju diplomatskim i konzularnim predstavništvima i stranom diplomatskom osoblju i konzularnim dužnosnicima, pod uvjetima iz članka 8. i 18. točke 4. ovoga Zakona,

15. na usluge tova stoke

2. Porezni obveznik

Članak 22.

(1) Obveznik poreza na promet usluga je pravna osoba i građanin koja obavi uslugu za koju je propisano plaćanje poreza po ovom Zakonu.

(2) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka ako uslugu obavi građanin pravnoj osobi, obveznik poreza na promet usluga je pravna osoba.

3. Porezna osnovica

Članak 23.

(1) Osnovica poreza na promet usluga je iznos naknade za obavljenu uslugu, naplaćene u novcu, stvarima ili protuusluzi.

(2) Porez na promet usluga nije sadržan u poreznoj osnovici nego tereti korisnika usluge.

(3) Osnovica poreza na promet usluga je:

1. kod obavljanja vanjskotrgovinskih usluga i usluga prometa proizvoda na veliko u Republici Hrvatskoj ostvarena razlika izmedu nabavne i prodajne cijene, kao i primljena provizija ili druga naknada ostvarena u obliku redovitog ili izvanrednog prihoda,

2. kod usluga zastupanja pravnih i fizičkih osoba provizija i druga naknada ostvarena u obliku redovitog ili izvanrednog prihoda,

3. kod obavljanja agencijskih, posredničkih i komisionih poslova, ostvarena provizija i druga naknada u obliku redovitog ili izvanrednog prihoda,

4. kod obavljanja bankarskih i burzovnih usluga, ostvareni prihod po osnovi provizije i druge naknade za obavljene poslove,

5. kod usluga osiguranja odnosno reosiguranja, ostvarena premija osiguranja,

6. kod igara na sreću, vrijednost primljenih uplata za sudjelovanje u igrama na sreću,

7. kod trgovine na malo i ugostiteljstva ukupni iznos prodanih proizvoda i obavljenih usluga. Iznimno porezna osnovica na promet usluga trgovine na malo i pri zamjeni vozila "staro za novo" odnosno obnovljenoga upotrebljavanog vozila jest pozitivna razlika između prodajne i nabevne cijene, odnosno prodajne cijene novog vozila i vrijednosti koja se kupcu priznaje prilikom zamjene, sukladno članku 19. stavak 4. ovoga Zakona.

8. kod usluga obavljanja platnog prometa provizija ili druga naknada koja se ostvari obavljanjem platnog prometa.

(4) Prilikom popravka proizvoda, porezna osnovica poreza na promet usluga može se umanjiti za vrijednost rezervnih dijelova na koje je pri nabavi plaćen porez na promet proizvoda, što ih je izvršitelj usluge ugradio prilikom popravka proizvoda, a koji su u računu za obavljene usluge posebno iskazani i za koje je priložena odgovarajuća dokumentacija.

4. Porezna stopa

Članak 24.

Stopa poreza na promet usluga utvrđena je Tarifom koja je sastavni dio ovoga Zakona i određuje se u postotku na poreznu osnovicu.

IV. NASTANAK OBVEZE, OBRAČUNAVANJE I PLAĆANJE POREZA NA PROMET

I. Obračunavanje poreza na promet proizvoda i poreza na promet usluga

Članak 25.

(1) Obveznik poreza koji proda proizvode krajnjem potrošaču ili na drugi način obavi promet proizvoda, odnosno koji je obavio uslugu uz naknadu, dužan je obračunati porez na promet proizvoda, odnosno porez na promet usluga.

(2) Obveza obračunavanja poreza na promet proizvoda i poreza na promet usluga naslaje u času kad je obavljen promet proizvoda odnosno kad je obavljena usluga za koju je propisano plaćanje poreza na promet.

(3) Smatra se da je promet proizvoda obavljen, odnosno da je usluga obavljena;

1. u času izdavanja računa za prodane proizvode, odnosno obavljene usluge,

2. u času isporuke proizvoda, ako je isporuka obavljena prije izdavanja računa ili bez izdavanja računa (prodaja za gotovo), odnosno u času obavljanja usluge, ako je usluga obavljena bez izdavanja računa,

3. u času uzimanja vlastitih proizvoda za vlastitu krajnju potrošnju ili uporabu,

4. u času nastanka obveze plaćanja carine i uvoznih davanja, osim pri uvozu duhanskih prerađevina, alkoholnih pića, osvježavajućih gaziranih i umjetnih bezalkoholnih pića, mineralnih i gaziranih voda i kave (sirove, pržene, mljevene i ekstrakt),

.5. u času isporuke proizvoda koji su dani bez naknade,

6. u času utvrđivanja manjka i rashoda proizvoda (kalo, rasip, lom i kvar) koji premašuje manjak i rashod dozvoljen unutarnjim aktom poreznog obveznika ili aktom strukovne sekcije Gospodarske komore,

7. u času preuziknanja nadzornih markica za duhanske prerađevne u smislu propisa o posebnom porezu na duhanske prerađevine.

(4) Porez na promet obračunava se i iskazuje u knjigovodstvenim i drugim ispravama (kalkulacijama, fakturama i sl) poreznog obveznika primjenom propisarle porezne stope na poreznu osnovicu.

(5) Porez na promet proizvoda pri uvozu proizvoda za vlastitu krajnju potrošnju, osim za motorna vozila koja podliježu obvezl godišnje registracije, a koje uvoze pravne osobe i građani, obračunava carinarnica zajedno sa carinom i drugim uvoznim davanjima.

(6) Porez na promet motornih vozila koja uvoze ili nabavljaju kk zemlji pravne osobe i građani, obračunava ispostava Porezne uprave u mjestu prebivališta građanina, odnosno sjedišta pravne osobe - kupca.

(7) Porez na promet proizvoda koji podliježu obvezi godišnje registracije, a koje pravne osobe odnosno građani sami izrađuju, obračunava ispostava Porezne uprave u mjestu sjedišta, odnosno prećbvališta pravne osobe, odnosno građanina.

(8) Porez na prnmet upotrebljavanih motornih vozila ili plovnih objekata. a koji se obavlja neposredno između građana, obraćurnava ispostava Porezne uprave u mjestu prebivališta prodavatelja.

2. Plaćanje poreza na promet

Članak 26.

Obračurnati porez na promet proizvoda, odnosno porez na promet usluga, porezni obveznik dužan je uplatiti u rokovima propisanim ovim Zakonom na račune ulvrđene propisom koji donosi ministar financija.

Članak 27.

(1) Porez. na promet proizvoda i porez na promet usluga porezni obveznik plaća u roku od pet dana po isteku tjedna.

(2) Porezni obveznik iz stavka 1. ovoga članka plaća porez na promet proizvoda i usluga na vrijedrkost prodanih proizvoda i obavljenih usluga naplaćenih u tijeku tjedna. U naplaćenu realizaciju u smislu ovoga stavka uračunava se i vrijednost prodanih, a nenaplaćenih proizvoda i usluga ako je od dana izdavanja računa, odnosno od dana isporuke robe, ako je isporuka robe obavljena prije izdavanja računa, proteklo više od 30 dana. Prilikom prodaje ili uvoza motornih vozila i plovnih objekata koji podliježu obvezi godišnje registracije kao i za proizvode, koje pravne osobe i građani sami izrađuju, a koji podliježu obvezi godišnje re gistracije, porez na promet proizvoda plaća se u roku od 15 dana od dana izdavanja računa, odnosno od dana nastanka obveze plaćanja carine i carinskih davanja sukladno ca rinskim propisima, odnosno u roku od 15 dana od dana izrade proizvoda. Bez dokaza o plaćenom porezu na promet odnosno bez dokaza o oslobodenju od plaćanja poreza, osim kod privremenog uvoza, ne može se obaviti registracija motornog vozila, plovnog objekta ili drugog proizvoda koji podliježe obvezi registracije.

(3) Iznimno od odredbe stavka 1. i 2. ovoga članka, porezni obveznici poreza na promet duhanskih prerađevina-proizvođaći, plaćaju porez na promet u roku od 15 dana od dana preuzimanja nadzornih markica, a porezni obveznici - uvoznici, prilikom carinjenja.

(4) Iznimno od odredbi stavka 1 i 2. ovoga članka pravne i fizičke osobe koje su izvezle proizvode i obavile usluge, a nisu ih naplatile u roku od 120 dana od dana kada su proizvodi izvezeni, odnosno usluge obavljene te u istom roku nisu osigurale dokaze o izvozu u smislu članka te točke 2. ovoga Zakona, dužne su prvog dana nakon proteka 120 dana obračunati i uplatiti propisani porez na promet kao da se radi o prometu proizvoda ili obavljenim uslugama krajnjem potrošaču u Republici Hrvatskoj. Ako se izvezeni proizvodi ili usluge naknadno naplate, porezni obveznik ima pravo zatražiti povrat uplaćenog poreza.

Članak 28.

Porez na promet proizvoda i usluga plaća se na uplatne račune utvrđene propisom ministra financija.

3. Sastavljanje i podnošenje mjesečnog izvješća i konaćnog obraćuna poreza na promet

Članak 29.

(1) Porezni oveznik sastavlja izvješće o obračunanom i plaćenom porezu na promet mjesečno i podnosi ga nadležnoj ispostavi Porezne uprave prema sjedištu u roku od petnaest dana po isteku mjeseca.

(2) Ako se prilikom primitka izvješća iz stavka 1 ovoga članka utvrdi da obračunani porez nije uplaćen, Porezna uprava za dužni iznos poreza pokreće postupak prisilne naplate.

Članak 30.

(1) Porezni obveznik konačno obračunava porez na promet za proteklu godinu na osnovi podataka o vrijednosti prodanih i naplačenih proizvoda i vrijednosti obavljenih i naplačenih usluga sa stanjem na dan 31. prosinca godine za koju se obavlja obračun.

(2) Konačni obračun poreza na promet sastavlja se i podnosi do 28 veljače tekuće godine za proteklu godinu.

Članak 31.

Od poreznog obveznika koji dospjeli porez na promet proizvoda, odnosno usluga nije uplatio u propisanom roku, odnosno na propisani račun, naplata će se obaviti prisilno sukladno odredbama Zakona o porezu na dohodak

V. ISKAZIVANJE I PRIMJENA POREZNIH STOPA, EVIDENTIRANJE POREZA NA PROMET PROIZVODA TE DOSTAVLJANJE PODATAKA I DOKUMENTACIJE

Članak 32.

(1) Za proizvode za koje su u Tarifi poreza na promet određene razlićite porezne stope, ovisno o njihovoj vrsti, kakvoći, sirovinskom sastavu, cijeni ili drugim svojstvima, proizvođač, prodavatelj, carinarnica, odnosno uvoznik, dužan je u računu o prodaji proizvoda, carinskoj deklaraciji, odnosno u drugom dokumentu koji prati prodani proizvod ili na etiketi i dr, označiti namjenu, vrstu, kakvoću. cijenu ili drugo svojstvo proizvoda, a u računu - poreznu osnovicu, tarifni broj i stopu po kojima se obračunava i plaća porez na promet tih proizvoda prilikom prodaje krajnjim potrošaćima. ·

(2) Smatra se da je proizvod izrađen od određenog materijala ako je taj materijal sadržan u proizvodu više od 50% po vrijednosti, u odnosu na ukupnu vrijednost proizvoda. Ako su u određenom proizvodu zastupljena više od dva različita materijala, smatra se da je proizvod izrađen od pretežno sadržanog materijala po vrijednosti, u odnosu na ukupnu vrijednost proizvoda.

(3) Ako se dva ili više proizvoda prodaju zajedno i ako nije moguće utvrditi za svaki taj proizvod poreznu osnovicu ili ako su ti proizvodi povezani u nerazdvojnu cjelinu, na prodajnu cijenu koja čini poreznu osnovicu primjenjuje se najviša porezna stopa koja vrijedi za te proizvode kad se posebno stavljaju u promet.

(4) Za proizvode koji su oslobođeni od plaćanja poreza na promet proizvoda, porezni obveznik iz stavka 1. ovoga članka dužan je u računu o prodaji tih proizvoda navesti i odredbu kojom je propisano porezno oslobođenje.

(5) Odredbe stavka 1. i 4. ovoga čanka odnose se i na trgovačku pravnu osobu koja obavlja promet proizvoda na veliko, kad takve proizvode prodaje trgovačkim pravnim osobama koje su za te proizvode obveznici poreza na promet proizvoda, odnosno kad ih kao reprodukcijski materijal prodaju proizvođačkim pravnim osobama,

(6) Ako proizvođač, prodavatelj, odnosno uvoznik iz stavka 1. odnosno iz stavka 5. ovoga članka ne unese ili netočno unese u račun podatke iz stavka 1. i 4. ovoga članka, zbog čega u daljnjem prometu porezni obveznik ne obračuna, odnosno obračuna manje i uplati manje poreza na promet proizvoda nego što je trebalo, razlika manje obračunanog i plaćenog poreza naplatit će se od proizvođaća, uvoznika ili trgovca.

(7) Prodavatelj motornih i plovnih objekata koji podliježu obvezi godišnje registracije, dužan je bez odgađanja, a najkasnije u roku od pet dana dostaviti kopiju računa ispostavi Porezne uprave prema mjestu prebivališta građana, odnosno sjedišta pravne osobe kupea.

(8) Ako motorna vozila koja podliježu obvezi godišnje registracije, uvoze pravne osobe odnosno građani, carinarnica je dužna da u roku od pet dana od dana plaćanja carine o tome pisano izvijesti nadaležnu ispostavu Porezne uprave.

Članak 33.

(1) Porezniobveznik dužan je u svom knjigovodstvu osigurati podatke o poreznim osnovicama po tarifnim brojevima i poreznim stopama.

(2) Radi omogućavanja nadzora korištenja proizvoda nabavljenih bez plaćanja poreza na promet proizvoda, kupac - porezni obveznik dužan je voditi evidenciju o nabavi i utrošku tih proizvoda po vrsti, količini i vrijednosti proiz voda koja se mora podudarati s podacima iz računa o kupnji, otpremnice, primke, dostavnice, tovarnog lista i drugih isprava

(3) Porezni obveznik koji ugrađuje, odnosno zamjenjuje dijelove bez naknade u jamstvenom roku, vodi evideneiju o utrošku tih dijelova.

Članak 34.

Ministar financija može propisati oblik i sadržaj evidencija koje ski porezni obveznici - fizičke osobe iz članka 4. stavak 2. ovoga Zakona dužne voditi radi obračuna poreza na promet.

Članak 35.

(1) Porezni obveznik za svaki pojedinačno ostvaren promet proizvoda, odnosno za svaku pojedinačno obavljenu uslugu, dužan je kupcu proizvoda, odnosno korisniku usluge, izdati račun o vrsti, količini i cijeni prodanih proizvoda, odnosno obavljenih usluga, a promet naplaćen u gotovom novcu evidentirati preko registar-blagajne, te odgovarajući isječak vrpce na kojoj je taj promet evidentiran izdati kupcu proizvoda, odnosno korisniku usluga. Računi, odnosno isječci vrpce su porezno knjigovodstvena dokumentacija poreznog obveznika na osnovi kojih se evidentira ostvareni promet. Obveza izdavanja računa, odnosno registriranja prometa preko registar-blagajne, odnosi se na svaku osobu koja kod poreznog obveznika prodaje proizvode, odnosno obavlja uslugu.

(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, obveza registriranja prometa putem registar-blagajne, kao i izdavanja računa ako to kupac izrijekom ne zahtijeva, ne odnosi se na jedinice poštansko-telegrafske mreže (pošte), na prodavaonice koje pretežni dio prometa ostvaruju prodajom tiska, duhanskih prerađevina, lutrije, športske prognoze, lota, velda i sl., i na promet na tržnicama i drugim slobodnim prostorima, ako porezni obveznik nije dužan voditi trgovačku knjigu.

(3) Porezni obveznik iz stavka 1. ovoga članka dužan je za prodane proizvode, odnosno obavljene usluge kupcu obvezatno izdati račun, odnosno odgovarajuči isječak registarske vrpce, bez obzira na to da li je kupac posebno zahtijevao ili ne. Kupac proizvoda, odnosno korisnik obavljene usluge, dužan je takav porezni dokument sačuvati neposredno po izlasku iz radnje ili drugog poslovnog objekta i pokazati ga, na zahtjev inspektoru Financijske policije i Porezne uprave, tržišnom odnosno turističkom inspektoru, a o tome je porezni obveznik dužan na svakom prodajnom mjestu vidno istaknuti obavijest.

(4) Ministar financija propisuje potanke odredbe o evidentiranju prometa preko registar-blagajne - obvezne podatke koje mora sadrižavati isječak registar-vrpce, rok do kojeg ti podaci moraju biti osigurani, rok za korištenje sadašnjih registar-blagajni, te o obliku, sadržaju i naćinu isticanja obavijesti na prodajnim mjestima o obvezi izdavanja i uzimanja računa odnosno isječaka registarske vrpce.

Članak 36.

Obveznik poreza na promet, koji obavlja promet proizvoda po prodajnim cijenama s uračunanim porezom na promet proizvoda, dužan je osigurati podatke i o prodajnim cijenama bez poreza na promet Ako se taj porez povećava, smanjuje, ili ukida, dužan je na dan stupanja na snagu, odnosno na dan početka primjene propisa kojim se povećava, smanjuje ili ukida porez na promet proizvoda, obaviti popis proizvoda na zalihama.

VI. NADZOR OBRAČUNAVANJA I PLAĆANJA POREZA NA PROMET

Članak 37.

(1) Nadzor obračunavanja i plaćanja poreza na promet kod poreznih obveznika obavlja Porezna uprava i Financijska policija.

(2) Primjenu članka 35. stavka 3. ovoga Zakona, osim tijela iz stavka 1. ovoga članka nadziru tržišna i turistička inspekcija, u djelokrugu svoga rada.

Članak 38.

Ako se u tijeku nadzora utvrdi da porezni obveznik ne raspolaže knjigama i dokumentacijom i zbog toga nije moguće utvrditi obvezu poreza na promet ovlašteni radnik tijela državne uprave, nadležan za nadzor, poduzima ove radnje i mjere.

1. naređuje poreznom obvezniku popis proizvoda u poslovnom prostoru i drugom prostoru gdje se proizvodi nalaze,

2. naređuje poreznom obvezniku da uplati u korist određenoga uplatnog računa porez u visini tržišne vrijednosti zatečene robe, odnosno proizvoda, za koju porezni obveznik ne posjeduje vjerodostojnu dokumentaciju o zaduženju, odnosno nabavi,

3. procjenom utvrđuje obvezu poreza na promet i naređuje poreznom obvezniku uplatu iste.

Članak 39.

(1) Tijelo državne uprave nadležno za nadzor poreza na proriet može rješenjem privremeno zabraniti poreznom obvezniku daljnji rad, odnosno raspolaganje sredstvima na žiro i drugim računima:

1. ako ne može pronaći poreznog obveznika na prijavljenoj adresi sjedišta poreznog obveznika, da bi obavio nadzor,

2. ako porezni obveznik ne dopusti nadzor,

3. ako porezni obveznik ne osigura uvjete za obavljanje nadzora,

4. ako porezni obveznik ometa ovlaštenu osobu prilikom nadzora,

5. ako porezni obveznik ne posjeduje evidenciju i dokumentaciju o prometu proizvoda;

6. ako porezni obveznik ne da na uvid dokumentaciju u svezi s utvrđivanjem obveze poreza na promet,

7. ako porezni obveznik ne obračunava, ne uplaćuje ili ne plaća porez na promet,

8. ako porezni obveznik u tijeku jedne kalendarske godine, u tri ponovljena slučaja, ne izda kupcu račun ili isječak vrpce registar-blagajne prilikom prodaje proizvoda ili obavljanja usluga,

9. ako porezni obveznik ne obavi popis po nalogu tijela koje obavlja nadzor (članak 38.).

(2) Žalba izjavljena protiv rješenja ne zadržava izvršenje rješenja.

VII. PRAVNA SREDSTVA

Članak 40.

(1) Glede žalbenog postupka, obnove postupka, zastare naplate te vođenja prekršajnog postupka odgovarajuće se primjenjuju odredbe Zakona o porezu na dohodak.

(2) Protiv rješenja o utvrđivanju porezne obveze i naplati poreza na promet, koje donose carinski organi, žalba se podnosi po carinskim propisima.

VIII. OBNOVA POSTUPKA

Članak 41.

Pravomoćno rješenje o utvrdivanju porezcie obveze i o naplati poreza na promet za porezne obveznike koji nisu pravne osobe, može se izmijeniti i po službenoj dužnosti. u roku od pet godina od dana pravomoćnosti rješenja i to ako se utvrdi da su propisi nepravilno primijenjeni na štetu ili u korist poreznog obveznika ili ako se utvrde računske greške.

Članak 42.

Odredbe članka 252. Zakona o općem upravnom postupku ne primjenjuju se ako se obnova postupka obavlja u postupku utvrđivanja porezne obveze i naplačivanja poreza na promet.

IX. POVRAT POREZA

Članak 43.

(1) Porezni obveznik od koga je naplaćen porez na promet, a koji nije bio dužan platiti, ima pravo na povrat plaćenog poreza i plaćene kamate, troškove prisilne naplate i novčane kazne.

(2) Porezni obveznik podnosi zahtjev za povrat pogrešno ili više plaćenog poreza na promet ispostavi Porezne uprave prema svom sjedištu. Zahtjev se može podnijeti samo ako je kupac koji je platio porez u pisanom obliku zatražio od poreznog obveznika povrat pogrešno ili više plaćenog poreza na promet. Uz zahtjev porezni obveznik prilaže i dokaz o plaćenom porezu. Povrat poreza na promet obavlja se na teret odgovarajućega uplatnog računa, a u korist kupca.

(3) Građanin koji je platio porez na promet na motorno vozilo ili plovni objekt koji podliježe obvezi godišnje registracije ili je platio kamatu, novčanu kaznu i troškove prisilne naplate, a koje nije bio dužan platili, podnosi zahtjev za povrat plaćenog poreza, kamata, novćane kazne i troškova prisilne naplate ispostavi Porezne uprave prema svome prebivalištu.

(4) Kupac - inozemna osoba ima pravo na povrat plaćenog poreza na promet na proizvode kupljene od prodavatelja - osobe iz članka 4. ovoga Zakona, koje iznosi sa sobom iz zemlje, pod uvjetom da vrijednost kupljenih proizvoda po jednom računu ne iznosi manje od 500,00 kuna Pri kupnji plovnih objekata i proizvoda koji se u njih ugrađuju a ostaju na vezu u Republici Hrvatskoj, kupac-inozemna osoba ima pravo na povrat plaćenog poreza bez njihovog iznošenja iz zemlje pod uvjetom da je obavljeno carinjenje u smislu članka 23. Zakona o vanjskotrgovinskom poslovanju i da o tome postoji odgovarajuća dokumentacija.

(5) Pravo povrata iz prethodnog stavka ovoga članka ne odnosi se na kupljene derivate nafte.

(6) Zahtjev za povrat pogrešno ili više plačenog poreza na promet pri uvozu podnosi se carinarnici koja je porez obračunala i naplatila.

(7) Pravo na povrat poreza, kamata, novćane kazne i troškove prisilne naplate nadležno tijelo uprave utvrđuje rješenjem.

X. KAZNENE ODREDBE

Članak 44.

(1) Novčanom kaznom od 20.000,00 do 1,000.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj porezni obveznik - pravna osoba

1. ako u svojstvu kupca, prilikom nabave proizvoda dade prodavatelju netočne ili neistinite podatke na osnovi kojih proizvode nabavlja za namjene koje su oslobođene plaćanja poreza na promet (članak 7., 8 i 9.),

2. ako u račun o prodaji proizvoda ne unese propisane pudatke ili unese netočne podatke (članak 32. slavak 1. i 4.),

3. ako pri prodaji proizvoda preko prodavaonica ili drugih poslovnih jedinica, posebno tke iskazuje prodajnu razimjenu bez poreza na promet i prodajnu cijenu s porezom na promet (članak 8. i 36.),

4. ako ne vodi evidenciju po kolićinama i vrstama pruizvoda na način predviđen ovim Zakonom ili ako je vodi netočno (članak 33.),

5. ako kod promjene poreznih stopa ne obavi popis proizvoda na zalihama (članak 36.),

6. ako nema propisanu evidenciju i dokumentaciju u svezi s porezom na promet,

7. ako ne da na uvid evidenciju i dokumentaciju u svezi s porezom na promet,

8. ako ne obračunava, netočno obračunava ili ne uplaćuje propisani porez na promet,

9. ako ne obavi popis određen mu od strane tijela koje obavlja nadzor.

(2) Za radnje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se za prekršaj i odgovorna osoba u poduzeću ili drugoj pravnoj osobi, novčanom kaznom od 2.000,oo do 20.000,oo kuna.

Članak 45.

Novćanom kaznom od 50.000,00 do 100.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj porezni obveznik pravna osoba:

1. ako ne dopusti nadzor nadležnom tijelu,

2. ako ne osigura uvjete za obavljanje nadzora, 3. ako ometa službenu osobu kod obavljanja nadzora.

Članak 46.

(1) Novćanom kaznom od 10.000,00 do 800.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj porezni obveznik - pravna osoba:

1. ako ne obraćuna ili netočno obračuna porez na promet ili ako obračunani porez ne uplati na propisani račun (članak 26. i 27.),

2. ako porez na promet proizvoda i usluga ne obračunava na način predviđen ovim Zakonom, odnosno ako ga obračuna netočno ili ako obračunani porez ne uplati u propisanom roku (članak 27.).

(2) Za radnje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se za prekršaj i odgovorna osoba u pravnoj osobi novćanom kaznom od 1.000,00 do 10.000,00 kuna.

Članak 47

(1) Novčanom kaznom od 5.000,00 do 500.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj porezni obveznik - pravna osoba:

1. ako ne podnese ili ne podnese pravodobno izvješće o obračunanom i uplaćenom porezu na promet ili konačni obračun poreza na promet (članak 28. stavak 1. i članak 29.),

2. ako prilikom prodaje proizvoda ili pri obavljanju usluga ne izda kupcu račun ili isječak vrpce registarske blagajne, odnosno ne evidentira ili netočno evidentira promet, ili ne istakne obavijest o obvezi izdavanja odnosno uzimanja računa (članak 35.),

3. ako ometa ovlaštenu osobu prilikom obavljanja nadzora obračuna i plaćanja poreza na promet, odnosno ako ne predoći evideneiju i dokumentaciju (članak 37.),

4. ako prodavatelj ne ispostavi i da pošalje odmah, odnosno bez odgađanja, a najduže u roku od pet dana od dana obavljenog prorieta, kopiju računa o prodaji motornog vozila ispostavi Porezne uprave prema mjestu sjedišta, odnosno prebivališa kupca - poreznog obveznika (članak 32.stavak 7.)

(2) Iza radnje iz stavka 1. točke 1 , 3 i 4 ovoga članka kaznit će se za prekršaj i odgovorna osoba u pravnoj osobi novćanom kaznom od 500,00 do 10.000,00 Kuna.

(3) Za radnju iz stavka 1. točke 2. ovoga članka kaznit će se odgovorna osoba za prekršaj u desetorostrukom iznosu neizdanog računa ili isječka vrpce registarske blagajne kupcu prilikom prodaje proizvoda, odnosno obavljene usluge (članak 35.).

Članak 48.

(1) Novčanom kaznom od 2.000,000 do 20,000.00 kun.a kaznit će se za prekršaj porezni obveznik - fizička osoba

1. ako pri promjeni poreznih stopa ne obavi popis proizvoda na zalihama (članak 36.),

2. ako prilikom prodaje proizvoda ili pri obavljanju usluge ne izda kupcu račun ili isječak vrpce registarske blagajne odnosno ne evidentira ili netočno evidentira promet ili ne istakne obavijest (članak 35.),

3. ako ometa ovlaštenu osobu prilikom obavljanja nadzora obračuna i plaćanja poreza na promet odnosrko ako ne predoči evidenciju i dokumentaciju (članak 37.),

4. ako u račun o prodaji proizvoda ne unese propisane podatke ili ne unese točne podatke (članak 32. stavak 1. i 4 )

(2) Novćanom kaznom u iznosu od 500,00 do 1 000,oo kuna kaznit će se i osoba koja kod poreznog obveznika obavlja promet proizvoda, odnosno obavlja usluge, ako ne izda račun odnosno ako ne registrira promet preko registarske blagajne, ako mu je porezni obveznik osigurao izdavanje računa, odnosno registriranje prometa preko registarske blagajne (članak 35.).

Članak 49.

Novćanom kaznom od 1.000,00 do 20.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj porezni obveznik - fizička osoba:

1. ako nabavljeni reprodukcijski materijal ili opremu upotrijebi za druge svrhe, osim za svrhe predviđene ovim Zakonom (članak 10. i 12.),2. ako ne obračuna ili netočno obračuna porez na promet ili ako porez ne uplati na propisane uplatne račune (članak 26. i 27.).

Članak 50.

(1) Novčanom kaznom od 1.000,00 do 20.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj porezni obveznik - fizička osoba:

1. ako ne vodi poslovne knjige i druge porezne evidencije propisane ovim Zakonom (članak 34.),

2. ako ne podnese ili ne podnese pravodobno izvješće o obračunanom i uplaćenom porezu na promet ili konačan obračun poreza na promet (članak 28: i 29.).

(2) Novčanom kaznom iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se osoba koja u motorno vozilo ili drugi motor kupca nalije ulje za loženje ekstra lako (EL) ili ulje za loženje lako specijalno (LS) umjesto dizelskog goriva (tar.br.1 )

Članak 51.

(1) Novčanom kaznom od 1.000,00 do 10.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj porezni obveznik - građanin ako specijalni osobni automobil proda, dade bez naknade, na drugi način otuđi ili dade na uporabu drugoj osobi prije isteka roka od 5 godina (članak 18. stavak 1. točka 10.).

(2) Za prekršaj učinjen u povratu u roku od dvije godine u smislu stavka 1. ovoga članka, uz novčanu kaznu može se izreći i zaštitna mjera oduzimanja specijalnoga osobnog automobila.

Članak 52.

Za prekršaje iz članka 44., 46., 47., 48, 49. i 50. ovoga Zakona učinjene u povratu u roku od tri godine nadležno tijelo državne uprave može uz novčanu kaznu izreći i zaštitnu mjeru oduzimanja odobrenja za rad, u vremenu od tri mjeseca do jedne godine.

Članak 53.

Kupcu proizvoda, odnosno korisntku usluga na koje se plaća porez na promet po ovom Zakonu, može se izreći kazna za prekršaj na licu mjesta u iznosu od 50,00 kuna, ako tijelu državne uprave ovlaštenom za nadzor odbije pokazati račun ili isjećak vrpce registarske blagajne koje mu je trebao izdati prodavatelj proizvoda ili izvršitelj usluge (članak 35. stavak 3.).

XI. PRIJELAZNE I ZAKLJUČNE ODREDBE

Članak 54.

(1) Nadzor i svi postupci vezani za primjenu Zakona o porezu na promet proizvoda i usluga koji je bio na snazi do dana stupanja na snagu ovoga Zakona, provest ćc se i završiti po odredbama toga Zakona.

(2) Danom primjene ovoga Zakona ostaju na snazi:

1. Odluka o proizvodima koji spadaju u sredstva naoružanja i opreme za Hrvatsku vojsku, policiju, Glavni stožer saniteta Republike Hrvatske i organe za izvršenje krivičnih i prekršajnih sankcija ("Narodne novine", br. 6/93.),

2. Odluka o proizvodima koji spadaju u poljoprivrednu, mehanizaciju, uređaje i drugu opremu, poljoprivredni alat za primarnu obradu zemljišta i rezervne dijelove za tu opremu i uređaje ("Narodne novine", br. 37/91 )

Članak 55.

Ministar financija Republike Hrvatske donosi potanje propise za primjenu odredaba ovoga Zakona

Članak 56.

Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o porezu na promet proizvoda i usluga ("Narodne novine", br. 36/91., 73/91., 18/92., 25/93., 13/94., 22/94., 28/94., 48/94. i 65/94.).

Članak 57.

Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u "Narodnim novinama", a primjenjuje se od 1. siječnja 1995.

Klasa : 410- 19/94-01/01

Zagreb, 21. prosinca 1994.

ZASTUPNIČKI DOM SABORA REPUBLIKE HRVATSKE

Predsjednik Zastupnićkog doma Sabora

dr. Nedjeljko Mihanović, v. r.


Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.

TARIFA POREZA NA PROMET PROIZVODA I USLUGA

I. POREZ NA PROMET PROIZVODA

Tarifni broj 1.

Na promet svih proizvoda koji služe krajnjoj potrošnji, osim na promet proizvoda koji su predviđeni u drugim tarifnim brojevinka ovo Tarife ili za koje je ovim Zakonom predviđeno porezno oslobođenje, porez na promet proizvoda plaća se po stopi od 20%.

Napomena:

1. Ako se kupljeni naftni plin koristi za pogon motornih vozila i motornih plovnih objekata, porez na promet proizvoda plaća se po stopi od 60%.

Tarifni broj 2.

Na promet sljedećih proizvoda porez na promet proizvoda plaća se po stopi od 15%

1. originalnih umjetnićkih djela s podrućja slikarstva, kiparstva, arhitektkrre, grafike i ostalih likovnih djelatnosti i unikata primijenjene umjetnosti i industrijskog oblikovanja za koje se autorima plaća autorski honorar, a koja prodaje sam autor; na ostala umjetnička djela plaća se porez po ovom tarifnom broju ako ta djela u promelu prati uvjerenje Ministarstva kulture ili odgovarajućeg umjetničkog udruženja,

2. kompjutora te kompjutorskih pisaća i džepnih kalkulatora,

3. električne energije, lignita, mrkog ugljena, kamenoga i drvenoga ugljena, briketa od ugljena, plina dobivenog destilacijom ugljena, ogrjevnog drveta, prirodnoga zentnog plina i tehničkih plinova, mazuta, petroleja za motore i osvjetljavanje, zrakoplovnih i motornih ulja, mineralnih maziva, hipoidnih i ostalih mineralnih ulja i masti kao i ulja za podmazivanje i primarnog (sirovog) benzina,

4 filmova, video i audio-kaseta, gramofonskih ploća, magnetofonskih i magnetskih vrpci, kompakt-diskova na kojima su snimljena kazališna, scenska i glazbena djela (operna, simfonijska, komorna, orkestralna, etnomuzikološka) programi namijenjeni učenju stranih jezika, kao i govorna djela i djela popularne glazbe, koja svojom umjetničkom kvalitetom pridonose vrednovanju i promidžbi hrvatske kulturne baštine, hrvatskog i svjetskog umjetničkog i reproduktivnog stvaralaštva te priče i glazba za djecu.

Mišljenja o tome da se radi o proizvodima iz stavka 1. ove točke, daje Ministarstvo kulture.

Izdavač, odnosno uvoznik, dužan je prije stavljanja u promet otisnuti napomenu na proizvode iz stavka 1. ove točke s naznakom da je riječ o tim proizvodima na koje se plaća porez na promet po stopi od 15%, s pozivom na broj i datum mišljenja Ministarstva kulture. Proizvodi iz stavka 1. uve točke za koje je izdato mišljenje prije stupanja na snagu ovoga Zakona uvrštvaju se u ovaj tarifni broj,

5. saćnih osnova (umjetno sače) od voska te opremu, pribor i materijale što se isključivo upotrebljavaju u pčelarstvu,

6. turističkoga promidžbenog i informativnog materijala koji se prodaje krajnjim korisnicima,

7. kopije odljeva razglednica i suvenira izrađenih prerna izvorntm predmetima iz muzeja i galerija što ih je ustanove izravno prodaju ili da ih daju na prodaju drugim organizacijama ili poduzećima, odnosno trgovinama,

8. slikarskog i kiparskog materijala,

9. zastava i grbova, kao simbola hrvatske državnosti.

Napomena

1. Originalnim umjetničkim dijelom u smislu stavka 1. točka 1. ovoga tar broja razumijevaju se proizvodi iz članka 3. stavka 2. odlomka 7. i 8. Zakona o autorskom pravu ("Narodne novine", br. 53/91.) i koji imaju uvjerenje Ministarstva kulture ili odgovarajućega umjetničkog udruženja da su u pitanju djela iz ove točke.

Tarifni broj 3.

Na promet sljedećih preizvoda, porez na promet proizvoda plaća se po stopi od 10%·

1. proizvoda za građevinarstvo; agregat (pijesak, šljunak i drobljeni kamen), veziva (cement i vapno), svježi beton, opeka (puna, šuplja i sve vrste blokova), "fert" strop (ispuna i gredice), blokovi od betona i plinobetona ("siporex"), crijep (od betona i opeke), betonsko željezo (glatko i gebras to, valjana žica i armaturne mreže), sve vrste stakla, keramičke pločice (podne i zidne), termoizolacijski i hidroizolacijski materijali na bazi mineralnih materijala, pluta, bitumena i sintetičkih materijaia,

2. drvene rezane građe i pribor (klamfe, paljena žica i ćavli), gradevinska stolarija i sve vrste drvenih ploća (šperploče, lesonit-ploće, panel-ploče, ploče iverice i oplemenjene drvene ploče),

3. elektrićnih kabela, cijevi za vodovodne instalacije s pripadajućim priborom, cijevi za instalacije centralnog grijanja s pripadajućim priborom, cijevi za kanalizaciju s pripadajućim priborom i podni sifoni te kanali za klimatizaciju s pripadajućim priborom.

Napomena:

1. Građevinskom stolarijom iz točke 2. ovoga tar. broja razumijevaju se i obrađene lamperije s perom, utorom i urezima, žljebljene i sl., parket, vrata, prozori, kapci i drugi slični proizvodi bez obzira iz kojega su materijala izrađeni (drvo, metal, plastika i kombinacija tih i drugih materijala).

Tarifni broj 4.

Na promet sljedečih proizvoda razna promet proizvoda plaća se po stopi od 5%.

osnovnih proizvoda poljoprivrede i ribarstva,

2. proizvoda koji služe za ljudsku prehranu, osim kave i proizvoda iz članka te ovoga Zakona i proizvoda koji su navedeni u drugim tarifnim brojevima ove Tarife,

3. školskog pisaćeg i crtaćeg pribora,

4. toaletnog sapuna, sapuna za pranje, medicinskog sapuna, sapuna, krema i pjena za brijanje, pasta, praška i četkica za zube, losiona za usta, pjenušavih kupki i šampona za kosu i kupanje, toaletnog papira i toaletnih papirnatih ručnika,

5. dječje muške ili ženske odjeće do broja 14 zaključno, 6. djećje muške ili dječje ženske obuće do broja 34 zaključno,

7. aparata za mjerenje šećera u krvi i krvnog tlaka, 8. deterdženata,

9. dječjih igračaka,

10. upotrebljavanih osobnih automobila, ostalih motornih vozila i plovnih objekata, a koji se obavlja između građana neposredno ili preko trgoVinskih poduzeća i drugih pravnih i fizičkih osobe kao posrednika (komisiona prodaja),

11. važećih poštanških maraka, vrijednosnih papira na kojima je otisnuta vrijednost, kao i omotnica, dopisnica i drugih poštanskih paketa čije je gabarite i izgled odredila Komisija za standard HPT,

12. proizvoda, osim grafićkih proizvod motornih vozila, vozila na motorni pogon, nafte i naftni derivata, duhana i duhanskih prerađevina, alkohola, alkoholnih i bezalkoholnih pića, mineralnih i gaziranih voda, piva i kave što ih vode :

a) oduzeća ili pogoni registrirani za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje invalida,

b) invalidne osobe u procesu liječenja i rehabilitacije u okviru organizacije invalida,

c) vjerske i socijalne humanitarne organizacije za zaštitu starih i iznemoglih osoba i djece,

d) đačke radioniee,

uz uvjet da su prodani krajnjim potrošaćima izravno iz proizvodnje ili vlaštitih prodajnih mjesta i da su obilježeni jedinstvenim zaštitnim znakom,

13. lijekova,

14. pogrebne opreme,

15. solarnih bojlera, generatora, čelija, kolektora, toplinskih crpki i druge opreme za korištenje sunčane energije, odnosno fotonapona,

16. zaštitnih plinskih maski i kompleta, minimuma obvezatnih sredstava za osobnu zaštitu od ratnog djelovanja,

17. organskog i mineralnog gnojiva, sredstava za zaštitu bilja, sirovina i proizvoda koji služe za proizvodnju stočne hrane i proizvoda za prehranu stoke, peradi, kunića i riba, krmnog, sadnog i sjemenskog materijala,

18. ekološki prihvatljive ambalaže za krajnju potrošnju u trgovini i ugostiteljstvu,

19. novorođenaćke opreme, 20. protupožarnih aparata.

Napomena:

1. Osnovnim proizvodima poljoprivrede i ribarstva iz točke 1. ovoga tar. broja razumijevaju se:

a) sve vrste sirovog i sušenog žita, drugog bilja (industrijskog, povrtlarskog, začinskog i ljekovitog), kao i biljni čajevi i dr., slama, šaš, trska, liko, trava i sl.,

b) cvijeće, grožđe, voće, gljive i drugi plodovi poljoprivrede i šumarstva,

c) sve vrste stoke, peradi i divljači te proizvoda od njih (sirova; neprerađena koža, vuna, perje, dlake, papci, rogovi, kopita i sl., jaja, med, vosak i svilene bube),

d) morska i slatkovodna riba, rakovi, školjkaši, vodozemci, mekušci, ikra i dr.

2. Proizvodima koji služe za ljudsku prehranu iz točke 2. ovoga tar. broja razumijevaju se: živežne namirnice koje se rabe za ljudsku hranu, neprerađene i prerađene, kao i začini i sve druge tvari koje se dodaju tim namirnicama radi konzerviranja, popravljanja izgleda, ukusa ili mirisa, radi bojenja, poboljšanja sastava ili postizanja nekoga drugog svojstva.

Tim proizvodima pripadaju pored ostalog: Proizvodi od voća (npr. marmelada, pekmez, kompot, kandirano-ušećereno voće, voćni sokovi, koncentrirani voćni napici, koncentrati voćnog soka i soka od povrća u prahu, sušeno voće i povrće u prahu, Voćni žele, voćni sirup, sladoled, kaša od voča i povrća i sl.); proizvodi od škroba i brašna; konditorski i drugi pekarski proizvodi (keks, napolitanke, kolači) škrob namijenjen ljudskoj prehrani, želatina za jelo, ekstrakt za pripremanje kolača i slični proizvodi.

II. POREZ NA PROMET USLUGA

Tarifni broj 1.

Na promet svih usluga osim onih za koje je ovim Zakonom ili Tarifom predviđeno porezno oslobođenje, porez na promet usluga plaća se po stopi od 10%.

Napomena:

1. Pod obavljanjem usluga trgovine na malo smatra se prodaja proizvoda koji služe krajnjoj osobnoj potrošnji:

2. Po ovom tarifnom broju obračunava se i plaća porez na promet pri izravnom uvozu motornih vozila što ih obave građani, osim pri uvozu u smislu članka 18. točke 3. i 10. ovoga Zakona. Porezni obveznik je građanin-uvoznik. a porez obračunava i naplaćuje ispostava Porezne uprave prema prebivalištu građanina-uvoznika.

3. Porez na promet usluga trgovine na malo ne plaća se na promet:

a) naftnih derivata,

b) električne energije,

c) duhanskih prerađevina,

d) lijekova,

e) ortopedskih sprava i pomagala,

f) organskog i mineralnog gnojiva,

g) prigodnoga kovanog novca, numizmatićkih primjeraka i zbirki kovanica i zlatnog novca (članak 18. stavak 1. točka 21.),

h) dnevnog tiska,

i) kruha, mlijeka, masti, ulja i šećera.

4. Pod obavljanjem prometa na veliko smatra se kupnja proizvoda i prodaja proizvoda u nepromijenjenom stanju sa stovarišta (skladišta i sl.) ili tranzitno, osim prodaje za gotov novac drugoj pravnoj osobi na temelju njezine pisane narudžbenice i uz obvezno izdavanje računa.

5. Vanjskotrgovinskim uslugama smatraju se:

a) usluge uvoza i izvoza robe u svoje ima a za tuđi račun,

b) pomorsko-tehničke usluge na moru i podmorju i druge usluge iz članka 21. stavak 1., točke 1. ovoga Zakona i druge usluge u vezi s međunarodnim provozom (međunarodno otpremništvo, skladištenje; lučke i usluge zračnih luka, osim usluga iz članka 21. točke 2., agencijske usluge u provozu i sl.),

c) posredovanje i zastupanje u vanjskotrgovinskom prometu roba i usluga,

d) usluge nadzora kakvoće i količine u izvozu i uvozu robe,

e) usluge atestiranja, faktoringa i druge vanjskotrgovinske usluge,

f) usluge organizacije međunarodnih sajmova,

g) usluge konsignacijske prodaje i servisiranja, ođnosno održavanja uvezene robe,

h) usluge opskrbe stranih prijevoznih sredstava (brodova, zrakoplova, dr.).

6. Po ovom tarifnom broju ne plaća se porez na ugostiteljske usluge prehrane i smještaja prognanika i izbjeglica.