Internet i poslovne usluge za poduzetnike Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave. Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice. Link za opširnije informacije o izradi web stranica |
||
Ustavni sud Republike Hrvatske, na sjednici održanoj 2. ožujka 1994. godine, donio je
1. Pokreće se postupak za ocjenu ustavnosti odredaba članka 5. stavak 2. te članka 7. stavak 1. i 2. Zakona o utvrđivanju ratnih i poratnih žrtava II. svjetskog rata ("Narodne novine". broj 53A/1991).
2. Ovo će se rješenje objaviti u "Narodnim novinama"
Razlozi
Zakon o utvrđivanju ratnih i poratnih žrtava II. svjetskog rata - kako slijedi iz njegova članka 1. - uređuje pitanja važna za ustanovljenje povijesne istine o broju osoba koje su smrtno stradale kao ratne i poratne žrtve u II. svjetskom ratu i nakon njega. o okolnostima i mjestima njihove smrti, o načinu kako ta mjesta obilježiti; Zakon, dalje, određuje tijelo mjerodavno za te poslove i način njegova rada. Tijelo kojem to Zakon povjerava je - prema članku 4. stavku 1. Zakona - Komisija za utvrđivanje ratnih i poratnih žrtava (u nastavku: Komisija). Prijedlogom, što ga je podnio Živko Juzbašić iz Zagreba, osporavaju se odredbe članka 5. stavak 2. te članka 7. stavak 1. i 2. Zakona. Prema osporenoj odredbi članka 5. stavak 2. Zakona Komisija će, polazeći od činjenice da ratni zloćini ne zastarijevaju, utvrditi i počinioce ratnih zločina gdje je to moguće. Prema osporenoj odredbi članka 7. stavak 1. i 2. Zakona Komisija je ovlaštena pozivati građane i primati njihove izjave, a građani su dužni odazvati se pozivu Komisije i dati joj obavijesti od značenja za njezin rad. Prijedlogom za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti osporenih odredaba predlaže se da se citirane odredbe ocijene sa stajališta odredaba članaka 4. 28. i 29. stavak 1. alineja prva. te članaka 35. i 115. stavak 1. Ustava Republike Hrvatske Prema tim odredbama u Republici Hrvatskoj državna vlast ustrojena je na načelu diobe vlasti na zakonodavnu, izvršnu i sudbenu, s tim da sudbenu vlast obavljaju sudovi; dalje, svatko je nedužan i nitko ga ne može smatrati krivim za kazneno djelo dok mu se pravomoćnom sudskom presudom ne utvrdi krivnja, a svatko tko je osumnjičen ili optužen zbog kaznenog djela ima - pored ostalog - pravo na pravićno suđenje pred nadležnim sudom ustanovljenim zakonom; svakom se građaninu - dalje - jamči štovanje i pravna zaštita njegova osobnog i obiteljskog života, dostojanstva, ugleda i časti. Ustavni sud Republike Hrvatske prihvatio je prijedlog za ocjenu ustavnosti zaključivši da prijedlog sadrži osnovane razloge da se ispita usuglašenost osporenih zakonskih odredaba s Ustavom Republike Hrvatske i donese odluka o njihovoj ustavnosti. Pokrečući ovaj ustavnosudski postupak Sud drži da u njemu treba naroćito ispitati: - je li utvrđivanje počinitelja ratnih zločina po svojoj prirodi sadržaj o kojem mogu odlučivati samo sudovi, držeći se pritom načela i metoda nezaobilaznih u kaznenom sudskom postupku. Neka od tih načela citirana su kao ustavne odredbe za koje je prijedlogom zatraženo da se osporene zakonske odredbe ocijene u odnosu na njih, a stajalište, dosljedno izvedeno iz njih, glasi: nikog se ne može smatrati krivim za kazneno djelo dok mu se krivnja ne utvrdi sudskom presudom, i to pravomoćnom sudskom presudom, koja je takvom postala nakon što su u postupku iscrpljene mogućnosti podnošenja pravnih lijekova; -govori li činjenica da je Konvencija o nezastarijevanju ratnih zločina i zločina protiv ćovjećnosti (Sl. 1., broj 50/70). koje je Republika Hrvatska stranka - na temelju notifikacije o sukcesiji, kako to slijedi iz Odluke o objavljivanju mnogostranih međunarodnih ugovora kojih je Republika Hrvatska stranka na temelju notifikacija o sukcesiji ("Narodne novine - Međunarodni ugovori", broj 12/93, v. toč. 31. Odluke) - u prilog stajalištu da je riječ o sadržaju koji ulazi u nadležnost sudova; - da li se vrijeđaju ustavna prava i slobode građana time što je Komisija, ustanovljena ovim Zakonom, ovlaštena da ih poziva radi davanja izjava, a posebno time da su se gradani dužni odazvati pozivu Komisije i "dati joj obavijesti od znaćenja za njezin rad": da li se takva dužnost koja se tiče savjesti građana, slobode savjesti zajamčene člankom 40. Ustava, i slobode građana da se ponašaju u skladu sa svojom sevješću, odnosno njihova prava da ih se ne prisiljava da čine nešto što možda pretpostavlja uvjerenje koje nije njihovo - može gradanima nametnuti u postupak pred tijelom koje nije sud, nema sudbenu vlast, odnosno ne postupa po pravilima postupka po kojima je sud dužan postupati. O pokretanju ustavnosudskog postupka ovaj Sud obavještava Sabor Republike Hrvatske kao donositelja Zakona ustavnost odredaba kojeg je pred njim osporena, kako bi u roku od 60 dana odgovorio na pitanja što se postavljaju u svezi s ustavnošću tog zakona.
Objava ovog rješenja temelji se na odredbi članka 20 stavak 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske ("Narodne novine", broj 13/1991)
Broj : U-I-348/I 993.
Zagreb, 2. ožujka 1994.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik
Jadranko Crnić, v. r