Zakoni i propisi - Pravni savjeti 29 14.04.1993 Odluka o kriterijima za utvrđivanje prekomjerne uporabe javnih cesta
     
   

Internet i poslovne usluge za poduzetnike


Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge

Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave.
Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice.

Link za opširnije informacije o izradi web stranica

 
 
     


Link na pregled svih poslovnih i internet usluga



Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

PODUZEĆE "HRVATSKE CESTE"

Na temelju članka 3. stavak 3. Zakona o cestama-pročišćeni tekst ("Narodne novine", br. 56/91, 61/91 i 49/92) I članka 51. stavak 1. Statuta poduzeća "Hrvatske ceste" (pročiščeni tekst), Upravni odbor poduzeća "Hrvatske ceste" na 5. sjednici održanoj 26. veljače 1993. donio je :

ODLUKU

o kriterijima za utvrđivanje prekomjerne uporabe javnih cesta

I. OPĆE ODREDBE

Članak 1.

Na temelju kriterija utvrđenih ovom Odlukom određuje se naknada za prekomjernu uporabu javne ceste. Do prekomjerne uporabe javne ceste dolazi uslijed učestalosti prometa i opterećenja javne ceste iznad projektiranog odnosno uobičajenog eksploatacijskog opterećenja.

Članak 2.

Krlteriji za utvrđivanje prekomjerne uporabe javne ceste temelje se na:

- skupini ekvivalentnoga prometnog opterećenja,

- vrijednosti ceste,

- dodatnoj količini materijala koje treba prevesti, što utječe na prekomjernu uporabu javne ceste, te

- dodatnom broju ekvivalentnoga prometnog opterećenja.

II. MJERODAVNO PROMETNO OPTEREĆENJE

Članak 3.

Pod ukupnim ekvivalentnim prometnim opterećenjem razumijeva se predračunska vrijednost ukupnog broja standardnih osovina u projektnom, odnosno eksploatacijskom vremenskom razdoblju.

Pod pojmom standardna osovina razumijeva se jednostruka osovina s opterečenjem od 82 kN.

Ekvivalentno prometno opterećenje određuje se na temelju analize postojećeg prometa i tada je to "mjerodavno prometno opterećenje".

Članak 4.

Ekvivalentno prometno opterećenje izračunava se pomoću čimbenika ekvivalencije za jednostruke i dvostruke osovine vozila prema tablici 1 ili dijagramu 1.

Članak 5.

Prema veličini ukupnog ekvivalentnoga prometnog opterećenja u projektnom, odnosno eksploatacijskom vremenskom razdoblju prometno se opterećenje dijeli na sku pine predočene u tablici 2.

Članak 6.

U slučaju kad se ne poznaju podaci o prometu, mjerodavno ukupno 82 kN ehvivalentno opterećenje utvrđuje se prema vrsti ceste i pretpostavljenoj skupini prometnog opterećenja, kako je predočeno u tablici 3.

III. VRIJEDNOST CESTA

Članak 7.

Vrijednost ceste utvrđuje se na temelju:

- revalorizirane stvarne vrijednosti cesta, kada je ta vrijednost poznata,

- iskustvene vrijednosti, te

- orijentacijske vrijednosti prema tablici 4.

IV. DODATNE KOLIČINE MATERIJALA KOJE UZROKUJU PREKOMJERNU UPORABU CESTE

Članak 8.

Cesta je redovito izgrađena tako da preuzme prognozirano prometno opterećenje. Tijekom vijeka trajanja ceste mogu se pojaviti dodatne količine tereta koje prekomjerno opterećuju cestu. To se prvenstveno događa u svezi s:

- pozajmištima i proizvodnjom vezanih i nevezanih materijala,

- izvozom šumskog i rudnog bogatstva,

- odlagalištima, te

- poljodjelskim proizvodima, itd.

Članak 9.

Proračun utjecaja dodatne količine materijala obavlja se:

- za ukupnu količinu prevezenoga materijala, kada je vrijeme korištenja kraće od projektnog vijeka ceste,

- pri duljoj eksploataciji od projektnog vijeka ceste, u proračun se uzima samo količina što se preveze tijekom projektnog vijeka ceste. Nakon isteka projektnog vijeka ceste, obnavlja se kolnička konstrukcija, a proračun se provodi ponovno.

V. ČIMBENIK EKVIVALENCIJE TERETNIH VOZILA

Članak 10.

Dodatne količine materijala koje treba prevesti, prevoze se srednjim i teškim teretnim vozilima, tegljačima i vozilima s prikolicama.

Koristeći tablicu 1. određuje se čimbenik ekvivalencije za pojedina teretna vozila. Budući da je vozni park neujednačen, kao reprezentanti voznog parka uzimaju se slijedeća teretna vozila (tablica 5).

VI. PRORAČUN UTJECAJA DODATNOGA PROMETNOG OPTEREČENJA

Članak 11.

Negativno djelovanje prometnog opterećenja na smanjenje vijeka trajanja ceste naknađuje se novčanom naknadom vezanom uz izvezni materijal.

Članak 12.

Kao ulazni parametri za proračun utvrđuju se:

- prometno opterećenje (poglavlje II),

- vrijednost ceste (poglavlje III),

- dodatna količina materijala koji uzrokuje prekomjernu uporabu ceste (poglavlje IV),

- čimbenik ekvivalencije teretnih vozila (poglavlje V).

Članak 13.

Postotak povećanja ekvivalentnih osovina uzrokovan dodatnom količinom materijala u odnosu na broj ekvivalentnih osovina u projektnom, odnosno eksploatacijskom vremenskom razdoblju iznosi:

"X" = dodatno ekvivalentno prometno opterečenje x 100 u %

mjerodavno ekvivalentno prometno opterećenje

Članak 14.

Potrebna dodatna novčana sredstva kojima će se naknaditi negativno djelovanje dodatnoga prometnog opterećenja određuje se s pomoću izraza: Y =vrijednost cesta x "X" u DEM/km (izraženo u HRD)/ 100

Članak 15.

Dodatno novčano opterećenje izvezenoga materijala po toni ili kubičnom metru konačno iznosi:

Z= (Y u DEM/t ili m3/km (izraženo u HRD))/količina izvezenog materijala

Članak 16.

Novčana sredstva dobivena s naslova Kriterija za utvrđivanje prekomjerne uporabe javnih cesta moraju se namjenski koristiti za ceste na kojima su naplaćena.

Članak 17.

Tablice 1, 2, 3, 4, 5 i dijagram 1, s odgovarajućim sadržajem, tiskani su uz ovu Odluku i čine njen sastavni dio.

Članak 18.

Ova Odluka stupa na snagu danom objave u "Narodnim novinama".

Broj : 345-06;01-3531 /93.

Zagreb, 26. veljače 1993,

Predsjednik Upravnog odbora

prof. dr. Vinko Čandrlić, dipl. inž. v. r.


Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.



DlJAGRAM 1. Dijagram za određivanje čimbenika ekvivalencije za različita opterećenja jednostruke i dvostruke osovine vozila

TABLICA 1. Čimbenici ekvivalencije, za jednostruke i dvostruke osovine vozila
__________________________________________________________________________________
Osovinsko opterećenje   Čimbenici ekvivalencije u odnosu na standardno osovinsko
                                opterećenje mase 82 kN
__________________________________________________________________________________
                                Jednostruka osovina                     Dvostruka osovina
__________________________________________________________________________________
        10                      0,0002                                  -
        20                      0,0035                                  -
        30                      0,018                                   -
        40                      0,057                                   -
        50                      0,138                                   0,0124
        60                      0,287                                   0,0256
        70                      0,53                                    0,0474
        80                      0,91                                    0,081
        90                      1,45                                    0,13
        100                     2,21                                    0,20
        110                     3,24                                    0,29
        120                     4,59                                    0,41
        130                     6,32                                    0,56
        140                     8,50                                    0,76
        150                     11,20                                   1,00
        160                     14,50                                   1,29
        170                     18,47                                   1,65
        180                     23,22                                   2,07
        190                     -                                       2,57
        200                     -                                       3,16
        210                     -                                       3,84
        220                     -                                       4,63
__________________________________________________________________________________


DIJAGRAM 1. Dijagram za određivanje čimbenika ekvivalencije za različita opterećenja jednostruke i dvostruke osovine vozila


TABLICA 2. Podjela prometnog opterećenja na skupine
__________________________________________________________________________________
Skupina
prometnog                                       Ukupno 82 kN ekvivalentno opterećenje
opterećenja
__________________________________________________________________________________
Vrlo teško                                                      7 x 10 na 6
Teško                                   2 x 10 na 6__________________________7 x 10 na 6
Srednje                                 7 x 10 na 5__________________________2 x 10 na 6
Lako                                    2 x 10 na 5__________________________7 x 10 na 5
Vrlo lako                                                       2 x 10 na 5
__________________________________________________________________________________

TABLICA 3: -Pretpostavljeno mjerodavno ekvivalentno opterečenje
__________________________________________________________________________________
                                                                Mjerodavno ukupno
Vrsta ceste             Opterećenje                             82 kN ekvivalentno
                                                                opterećenje
__________________________________________________________________________________
Magistralna             srednje do teško                                7 x 10
Regionalna              lako do srednje                                 2 x 10
Lokalna                 vrlo lako do lako                                7 x 10
__________________________________________________________________________________

TABLICA 4. Orijentacijska vrijednost ceste
__________________________________________________________________________________
Vrsta ceste                                             Vrijednost ceste DEM/km
__________________________________________________________________________________
magistralna     Nizinska                                        550.000
                Brdsko-planinska                                2.000.000
__________________________________________________________________________________
Regionalna      Nizinska                                        350.000
                Brdsko-planinska                                550.000
__________________________________________________________________________________
Lokalna         Nizinska                                250.000
                Brdsko-planinska                                400.000
__________________________________________________________________________________

TABLICA 5. Čimbenik ekvivalencije
__________________________________________________________________________________
Vrsta teretnog vozila                   Ukupna masa kN  Koristan teret          Čimbenik ekvival.
__________________________________________________________________________________
Kamion(sam)
-dvije osovine                                  160                     100                     2,50
-tri osovine                                    220                     145                     1,60
__________________________________________________________________________________
Kamionska prikolica(sama)       
-dvije osovine                                  160                     120                     1,80
-tri osovine                                    220                     170                     1,60
__________________________________________________________________________________
Tegljači
-vučno vozilo s dvjema
 osovinama                                      360                     220                     4,60
-vučno vozilo s trima
 osovinama                                      420                     280                     4,40
_______________________________________________________________________________