Zakoni i propisi - Pravni savjeti 90 30.12.1992 Ukaz o proglašenju Zakona o izboru članova predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave i uprave
     
   

Internet i poslovne usluge za poduzetnike


Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge

Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave.
Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice.

Link za opširnije informacije o izradi web stranica

 
 
     


Link na pregled svih poslovnih i internet usluga



Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

ZASTUPNIČKI DOM SABORA REPUBLIKE HRVATSKE

Na temelju članka 89. Ustava Republike Hrvatske donosim

UKAZ

o proglašenju Zakona o izboru članova predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave i uprave

Proglašavam Zakon o izboru članova predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave i uprave koji je donio Zastupnički dom Sabora Republike Hrvatske na sjednici 29. prosinca 1992.

Broj : PA4- I 17/ 1-92.

Zagreb, 30. prosinca 1992.

Predsjednik Republike Hrvatske

dr. Franjo Tuđman, v. r.


Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.

ZAKON

o izboru članova predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave i uprave

I. OPĆE ODREDBE

Članak 1.

Ovim Zakonom uređuju se izbori članova predstavnićkih tijela općina, gradova i županija te kotara s posebnim samoupravnim položajem.

Članak 2.

Članove općinskog i gradskog vijeća i županijske skupštine te članove skupštine kotara s posebnim samoupravnim položajem (u daljem tekstu: predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave) biraju hrvatski državljani s navršenih 18 godina koji imaju prebivalište na području općine, grada i županije te kotara s posebnim samoupravnim položajem za čije predstavničko tijelo se raspisuju izbori i koji su upisani u popis biraća u mjestu prebivališta.

Članovi predstavničkog tijela iz stavka 1. ovoga članka biraju se na neposrednim izborima, tajnim glasovanjem, na vrijeme od 4 godine.

Članak 3.

Za člana predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave može biti biran hrvatski državljanin s navršenih 18 godina iivota koji ima prebivalište na području određene jedinice lokalne samouprave.

Članak 4.

Izbore za članove predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave raspisuje Vlada Republike Hrvatske.

Izbori za članove predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave moraju se održati najkasnije 60 dana nakon isteka mandata ili raspuštanja predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave.

Članak 5.

Dan izbora članova predstavničkog tijela jedinica lokalne samouprave određuje se odlukom o raspisivanju izbora.

Od dana raspisivanja izbora pa do dana izbora ne može proteći manje od 30 niti više od 60 dana.

Članak 6.

Nitko ne može istovremeno biti članom predstavničkog tijela općine, grada, županije i kotara s posebnim samoupravnim položajem.

Član predstavničkog tijela jedinica lokalne samouprave ne može istodobno biti sudac, sudac Ustavnog suda Hrvatske, javni tužitelj, zamjenik javnog tužitelja, javni pravobranitelj, zamjenik javnog pravobranitelja, pučki pravobranitelj, zamjenik pučkog pravobranitelja, pomoćnik ministra, direktor državnog zavoda, direktor organa u sastavu ministarstva, predstojnik Ureda Vlade Republike Hrvatske te službenik u tijelima uprave jedinice lokalne samouprave: Zakonom se može propisati da je dužnost člana predstavničkog tijela jedinica lokalne samouprave nespojiva s nekom drugom dužnošću.

Osobe koje obnašaju neku od dužnosti iz stavka 2. ovoga članka mogu se kandidirati za člana predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave, ali ako budu izabrane moraju podnijeti ostavku ili na dužnost člana predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave ili na dužnost čije je obavljanje nespojivo sa dužnošću člana predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave.

Člana predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave izabranog u izbornoj jediniei, koji prihvati neku od dužnosti iz stavka 2. ovoga članka zamjenjuje njegov zamjenik izabran u istoj izbornoj jedinici. Člana predstavnićkog tijela jedinice lokalne samouprave izabranog na općinskoj, gradskoj i županijskoj kandidatskoj listi odnosno kandidatskoj listi kotara s posebnim samoupravnim položajem koji prihvati neku od dužnosti iz stavka 2. ovoga članka, zamjenjuje prvi po redu kandidat na dotičnoj listi predstavnićkog tijela jedinica lokalne samouprave koji nije izabran.

Zamjenik člana skupštine jedinice lokalne samouprave počinje obavljati svoju dužnost prema odredbama ovoga članka, nakon što je izabrani član predstavnićkog tijela jedinice lokalne samouprave podnio ostavku na svoju dužnost, ili nakon što predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave utvrdi da član predstavničkog tijela jedinica lokalne samouprave obavlja neku od dužnosti iz stavka 2. ovoga članka.

Članak 7.

Članovi predstavničkog tijela jedinica lokalne samouprave nemaju obvezujući mandat. Članovi tih skupština nisu opozivi.

Članak 8.

Članu predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave prestaje mandat prije isteka vremena na koje je izabran :

- ako podnese ostavku,

- ako mu je pravomoćnom sudskom odlukom oduzeta poslovna sposobnost,

- ako je pravomoćnom sudskom presudom osuđen na bezuvjetnu kaznu zatvora u trajanju dužem od 6 mjeseci,

- ako prihvati izbor ili imenovanje na neku od dužnosti koja je prema članku 6. ovoga Zakona nespojiva sa dužnošću člana predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave.

Članak 9.

Članovi predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave imaju zamjenike koji preuzimaju njihovu dužnost u slučaju da se stekne jedan od uvjeta navedenih u članku e. ovoga Zakona.

Zamjenici članova predstavnićkog tijela jedinice lokalne samouprave biraju se zajedno sa članovima tih predstavničkih tijela na naEin utvrden ovim Zakonom.

Članak 10.

Pripadnici etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina koji sudjeluju u pučanstvu općine, grada, odnosno tupanije s više od 8% na temelju popisa stanovništva iz 1981. godine, imaju pravo na zastupljenost u predstavnićkom tijelu općine, grada, odnosno županije. srazmjerno svom udjelu u ukupnom pučanstvu općine, grada, odnosno županije.

Broj članova općinskih i gradskih vijeća odnosno županijskih skupština iz redova etničke i nacionalne zajednice ili manjine koja. na temelju posljednjeg popisa stanovništva koji je prethodio donošenju statuta općine. grada, odnosno županije, u pučanstvu općine, grada. odnosnožupanije sudjeluje s manje od 8%, utvrduje se statutom, na način da je srazmjeran njihovu udjelu u ukupnom stanovništvu općine, grada, odnosno županije.

Članak 11.

Pripadnici hrvatskog naroda koji imaju prebivalište na području kotara s posebnim samoupravnim položajem imaju pravo u općinsko odnosno gradsko vijeće i skupštinu kotara birati onoliko predstavnika koliko odgovara njihovoj zastupljenosti u ukupnom pućanstvu općine, grada odnosno kotara s posebnim samoupravnim položajem prema popisu stanovništva iz 1981. godine.

Načela iz članka 10. ovoga Zakona primjenjuju se i na pripadnike etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina koji imaju prebivalište na području kotara s posebnim statutom. Njima se jamči pravo na broj članova u skupštini kotara i općinskim odnosno gradskim vijećima na području kotara s posebnim samoupravnim položajem srazmjerno njihovu udjelu u ukupnom stanovništvu kotara.

Članak 12.

Jamči se sloboda opredjeljenja birača i tajnost glasovanja.

Nitko ne može biti pozvan na odgovornost zbog glasovanja ili zbog toga što nije glasovao.

Nitko ne može tražiti od birača da objavi svoje glasačko opredjeljenje. :

II. KANDIDIRANJE

Članak 13.

Kandidate za članove predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave mogu predlagati u Republici Hrvatskoj registrirane političke stranke i birači.

Dvije ili više, u Republici Hrvatskoj registriranih stranaka, mogu predložiti jednog kandidata i njegovog zamjenika i zajedničku općinsku, gradsku i županijsku kandidatsku listu te kandidatsku listu kotara s posebnim samoupravnim položajem.

Politićke stranke predla,žu kandidate za članove predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave na način predviden svojim statutom ili posebnom odlukom, donesenom na temelju statuta.

Kandidat za člana predstavnićkog tijela jedinice lokalne samouprave može biti predložen samo u jednoj izbornoj jedinici.

Članak 14.

Kad birači predlažu kandidata za člana općinskog vijeća u izbornoj jedinici u kojoj se prema ovom Zakonu bira jedan član općinskog vijeća, za pravovaljanost kandidature potrebno je prikupiti najmanje 20 potpisa.

Kad birači predlažu kandidata za člana gradskog vijeća, u izbornoj jedinici u kojoj se prema ovom Zakonu bira jedan član gradskog vijeća, za pravovaljanost kandidature potrebno je prikupiti najmanje 50 potpisa.

Kad birači predlažu kandidata za člana županijske skupštine u izbornoj jedinici u kojoj se prema ovom Zakonu bira jedari član skupštine, za pravovaljanost kandidature potrebno je prikupiti najmanje 100 potpisa.

Kad birači predlažu kandidata za člana skupštine kotara s posebnim samoupravnim položajem u ižbornoj jedinici u kojoj se prema ovom Zakonu bira jedan član akupštine, za pravovaljanost kandidature potrebno je prikupiti najmanje 80 potpisa.

Kad biraći predlažu općinsku listu: za pravovaljanost kandidature potrebno je prikupiti najmanje 30 potpisa.

Kad birači predlažu gradsku listu, za pravovaljanost kandidature potrebno je prikupiti najmanje 70 potpisa.

Kad birači predlažu županijsku listu, za pravovaljanost kandidature potrebno je prikupiti najmanje 200 potpisa.

Kad biraći predlažu listu kandidata za članove skupštine kotara s posebnim samoupravnim položajem (u daljem tekstu: kotarsku listu), za pravovaljanost kandidature potrebno je prikupiti najmanje 150 potpisa.

Članak 15.

Potpisi birača u postupku kandidiranja za člana predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave te njihovih zamjenika prikupljaju se na propisanom obrascu u koji se unosi ime i prezime, nacionalnost, adresa i matični broj predloženog kandidata, a isti podaci, osim nacionalnosti, unose se i za svakog potpisanog predlagača.

Svaki birać može svojim potpisom podržati samo jednog kandidata za člana predstavniđkog tijela jedinice lokalne samouprave i samo jednu općinsku, gradsku, županijsku i kotarsku listu.

Članak 16.

Prijedlozi kandidata za članove predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave koji se prema ovom Zakonu biraju pojedinačno u izbornoj jedinici moraju biti dostavljeni nadležnoj izbornoj komisiji jedinice lokalne samouprave najkasnije u roku od 12 dana od dana raspisivanja izbora.

Prijedlozi lista kandidata moraju biti dostavljeni nadležnoj izbornoj komisiji jedinice lokalne samouprave najkasnije u roku od 12 dana od dana raspisivanja izbora.

U prijedlogu kandidata iz stavka 1. ovoga članka obvezatno se navodi ime i prezime, nacionalnost, adresa i matićni broj svakog predloženog kandidata, te ovjereno oćitovanje kandidata da prihvaća kandidaturu.

U prijedlogu liste kandidata obvezatno se uz podatke iz prethodnog stavka navodi naziv liste, a kandidati moraju na listi biti poredani od rednog broja 1. do zakljućno rednog broja koliko se članova predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave bira putem kandidatske liste. Predlagatelj slobodno utvrduje redoslijed kandidata na listi.

Naziv liste navodi se punim imenom, a ako postoji navodi se i skraćeni na.ziv stranke odnosno stranaka ili stranačke koalicije koja je listu predložila. Ako je listu predložila skupina; biraća, njen naziv je "nezavisna općinska lista", "nezavisna gradska lista", "nezavisna županijska lista" i "nezavisna kotarska lista".

Nositelj liste je prvi po redu predloženi kandidat na listi.

Članak 17.

Nadležna izborna komisija jedinice lokalne samouprave će, u roku od 48 sati od isteka roka iz članka 16. stavka I. ovoga Zakona, od svih pravovaljano predloženih kandidata sastaviti i objaviti listu kandidata izborne jedinice u lokalnim glasilima.

Nadleina izborna komisija jedinice lokalne samouprave će, u roku od 48 sati od isteka roka iz članka 16. stavka 2. ovoga Zakona, prihvatiti i objaviti sve pravovaljano predložene općinske, gradske i županijske kandidatske liste, te kandidatske liste kotara s posebnim samoupravnim položajem u lokalnim glasilima.

Nadležna izborna komisija jedinice lokalne samouprave objavit će zbirnu listu svih pravovaljano predloženih općinskih, gradskih, županijskih i kotarskih kandidatskih lista na način kako je to predviđeno u prethodnom stavku.

Zbirna lista sadrži naziv svake kandidatske liste i ime i prezime nositelja svake liste.

Članak 18.

Na listu kandidata izborne jedinice kandidati se unose prema abecednom redu prezimena. Uz njihovo ime i prezime i matični broj obvezatno se navodi naziv stranke odnosno stranaka ili stranaćke koalicije koja je kandidata predložila. Ako su kandidata predložili biraći, uz njegovo ime se obvezatno stavlja naznaka "nezavisni kandidat".

Kandidatske liste jedinica lokalne samouprave se na zbirnu listu unose prema abecednom redu punog naziva stranke, odnosno koalicije, koja je listu predložila: Ako je više stranaka predložilo zajedničku kandidatsku listu, ona će se unijeti na zbirnu listu prema nazivu prve po redu stranke u prijedlogu.

Članak 19.

Od dana kad se objave liste kandidata izbornih jedinica i zbirne kandidatske liste jedinice lokalne samouprave, pa do 24 sata prije izbora, svi kandidati za članove predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave te sve političke stranke koje su predložile kandidate, imaju pod jednakim uvjetima pravo na iznošenje i obrazlaganje svojih izbornih programa. te izbornu promičbu.

Članak 20.

Lokalna sredstva javnog informiranja dužna su političkim strankama i nezavisnim kandidatima, koji sudjeluju na izborima za članove predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave, omogućiti da pod jednakim uvjetima izlažu svoj program i obavljaju izbornu promičbu.

Članak 21.

Na dan izbora, kao i 24 sata koji im prethode. zabranjena je svaka izborna promičba kao i svako objavljivanje prethodnih rezultata ili procjena rezultata izbora.

Članak 22.

Kandidati za članove predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave koji se biraju pojedinačnim izborom u izbornoj jedinici i koji na izborima dobiju najmanje 10% glasova, imaju pravo na jednaku naknadu troškova izborne promičbe. Političke stranke čije su kandidatske liste na izborima dobile najmanje 5% glasova imaju pravo na jednaku naknadu troškova izborne promičbe.

Sredstva za pokriće naknade iz prethodnog stavka osiguravaju se iz sredstava osiguranih za održavanje izbora.

Visinu naknade iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje Vlada Republike Hrvatske najkasnije 20 dana prije dana izbora.

III. IZBOR ČLANOVA PREDSTAVNIČKIH TIJELA JEDINICE LOKALNE SAMOUPRAVE

Članak 23.

Broj članova predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave utvrduje se statutom jedinice lokalne samouprave.

Broj članova predstavničkog tijela iz stavka 1. ovoga članka utvrduje se sukladno odredbama Zakona o lokalnoj samoupravi i upravi.

Članak 24.

Polovica članova predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave bira se u izbornim jedinicama u kojima se u svakoj bira po jedan član.

Izborne jedinice za izbor članova predstavničkog tijela jedinica lokalne samouprave utvrđuju se odlukom predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave tako da se

na približno isti broj biraća bira po jedan član predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave.

Članak 25.

Bez obzira da li na izborima sudjeluje jedan ili više kandidata za člana predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave izabran je kandidat koji je dobio najveći broj glasova birača koji su glasovali. Ako dva ili više kandidata dobiju isti broj glasova. izbori se ponavljaju.

Zajedno sa članom predstavnićkog tijela jedinice lokalne samouprave izabire se i njegov zamjenik za kojeg se posebno ne glasuje.

Članak 26.

Polovica članova predstavnićkog tijela jedinice lokalne samouprave bira se tako da područje čitave jedinice lokalne samouprave čini jednu izbornu jedinicu i da svi biraći koji imaju prebivalište na području te jedinice lokalne samouprave i koji pristupe glasovanju biraju, na temelju, kandidatskih lista jedinice lokalne samouprave sve članove predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave.

Broj članova predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave koji će biti izabran sa svake kandidatske liste jedinice lokalne samouprave utvrduje se na slijedeći način:

Ukupan broj glasova koje je dobila kandidatska lista jedinice lokalne samouprave (biračka masa liste) dijeli se s brojevima od 1 do zaključno broja koliko se članova predstavnićkog tijela jedinica lokalne samouprave bira na temelju lista. Od svih dobivenih rezultata posljednji rezultat po redu jest zajednički djelitelj kojim se dijeli ukupan broj glasova svake kandidatske liste (biračka masa liste). Svaka kandidatska lista dobit će onoliko mjesta u predstavničkom tijelu jedinica koliko puta ukupni broj njezinih dobivenih glasova (biračka masa) sadrži zajednićki djelitelj. Ako su glasovi tako podijeljeni da se ne može utvrditi koja bi izmedu dviju ili više lista dobila koja mjesta u predstavnićkom tijelu jedinice lokalne samouprave, ono će pripasti onoj listi koja je dobila više glasova.

Kandidatska lista koja na izborima dobije manje od 5% glasova ne sudjeluje u diobi mjesta u predstavničkim tijelima jedinica lokalne samouprave.

Članak 27.

Sa svake kandidatske liste izabrani su kandidati od rednog broja 1.,pa do rednog broja koliko je odredena lista dobila mjesta u predstavničkom tijelu jedinice lokalne samouprave.

Zamjenici članova predstavnićkog tijela jedinice lokalne samouprave sa svake kandidatske liste su kandidati koji nisu izabrani, po redu, počevši od prvog neizabranog, najviše do broja koliko je određena lista dobila mjesta u predstavničkom tijelu jedinice lokalne samouprave.

Članak 28.

Ako se na izborima za članove općinskih i gradskih vijeća odnosno županijske skupštine ne postigne zastupljenost etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina koja se traži prema članku 10. ovoga Zakona, broj članova općinskog i gradskog vijeća odnosno županijske skupštine povećat će se do broja koji je potreban da bi tražena zastupljenost bila ostvarena, a izabranima će se smatrati oni pripadnici odredene manjine koji su bili kandidirani na općinskim, gradskim odnosno županijskim listama; a nisu izabrani, po redu prema razmjernom uspjehu svake liste na izborima.

Ako se na izborima za članove skupštine kotara s posebnim samoupravnim položajem ne postigne zastupljenost predstavnika hrvatskog naroda i predstavnika etnićkih i nacionalnih zajednica ili manjina koje imaju prebivalište na području kotara s posebnim samoupravnimpoložajem, sukladno odredbama članka 11. ovoga Zakona, broj članova skupštine kotara s posebnim samoupravnim položajem povećat će se do broja koji je potreban da bi tražena zastupljenost bila ostvarena, a izabranim članovima skupštine kotara s posebnim samoupravnim položajem će se smatrati oni pripadnici hrvatskog naroda i pripadnici etnićkih i nacionalnih zajednica ili manjina koji su bili kandidirani na kotarskim listama, a nisu izabrani, po redu prema razmjernom uspjehu svake liste na izborima.

IV. TIJELA ZA PROVOĐENJE IZBORA

Članak 29.

Izborna komisija Republike Hrvatske propisuje obrasce u postupku i provodenju izbora i donosi obvezatne upute za rad izbornih komisija

Izborna komisija Republike Hrvatske nadzire rad županijskih izbornih komisija.

Članak 30.

Tijela za provodenje izbora članova općinskog vijeća su općinska izborna komisija i birački odbori.

Tijela za provodenje izbora članova gradskog vijeća su gradska izborna komisija i biraćki odbori.

Tijela za provodenje izbora članova županijske skupštine su županijska izborna komisija, općinska, odnosno gradska izborna komisija i biraćki odbori.

Tijela za provodenje izbora članova skupštine kotara s posebnim samoupravnim položajem su kptarska izborna komisija, općinska odnosno gradska izborna komisija i birački odbori.

Član izborne komisije i biračkog odbora kao i zamjenik člana ovih tijela može biti samo osoba koja ima biračko pravo.

Članovi biračkog odbora i njihovi zamjenici ne mogu biti članovi niti jedne političke stranke.

Članak 31.

Izbornu komisiju jedinice lokalne samouprave čine predsjednik i dva člana od kojih svaki ima zamjenika.

Predsjednik izborne komisije mora biti izabran iz reda diplomiranih pravnika.

Predsjednika. članove i zamjenike članpva županijske izborne komisije i kotarske izborne komisije imenuje Izborna komisija Republike Hrvatske.

Predsjednika, članove i zamjenike članova općinske i gradske izborne komisije imenuje Županijska izborna komisija.

Članak 32.

Općinska izborna komisija:

- brine se za zakonitu pripremu i provodenje izbora za članove općinskog vijeća,

- imenuje članove biračkih odbora za općinske i županijske izbore.

- određuje biračka mjesta za općinske i županijske izbore,

-,nadzire rad biračkih odbora,

- obavlja sve tehničke pripreme za obavljanje izbora na svom području,

- na temelju pravovaljanog prijedloga kandidata sastavlja i objavljuje listu kandidata za članove općinskog vijeća,

- na temelju pravovaljanog prijedloga objavljuje općinske liste i sastavlja zbirnu općinsku listu,

- nadzire pravilnost izborne promičbe, u skladu sa ovim Zakonom, za općinske izbore,

- prikuplja i zbraja rezultate glasovanja na biračkim mjestima na svom podrućju i, ako se radi o županijskim izborima dostavlja ih izbornoj komisiji županije,

- objavljuje rezultate općinskih izbora i

- obavlja i druge poslove određene ovim Zakonom.

Članak 33.

Gradska izborna komisija:

- brine se za zakonitu pripremu i provodenje izbora za članove gradskog vijeća,

- imenuje članove biračkih odbora za gradske i županijske izbore,

- obavlja sve tehničke pripreme za obavljanje izbora na svom području,

- na temelju pravovaljanog prijedloga kandidata sastavlja i objavljuje listu kandidata za članove gradskog vijeća,

na temelju pravovaljanog prijedloga objavljuje gradske liste i sastavlja zbirnu gradsku listu,

- nadzire pravilnost izborne promičbe u skladu sa ovim Zakonom, za gradske izbore,

- prikuplja i zbraja rezultate glasovanja na biračkim mjestima na svom području i, ako se radi o županijskim izborima dostavlja ih izbornoj komisiji županije,

- objavljuje rezultate gradskih izbora i

- obavlja i druge poslove određene ovim Zakonom.

Članak 34.

Županijska izborna komisija:

- brine se za zakonitu priptemu i provodenje izbora za članove županijske skupštine,

- nadzire rad općinskih i gradskih izbornih komisija,

- na temelju pravovaljanih prijedloga objavljuje županijske liste i sastavlja zbirnu listu županijskih lista te sastavlja i objavljuje listu kandldata za člana županijske skupštine,

- nadzire pravilnost izborne promičbe u skladu s ovim Zakonom.

- objavljuje rezultate izbora za članove županijske skupštine,

- obavlja i druge poslove odredene ovim Zakonom.

Članak 35.

Izborna komisija kotara s posebnim samoupravnim položajem:

- brine se za zakonitu pripremu i provodenje izbora za članove skupštine kotara s posebnim samoupravnim položajem,

- određuje biračka mjesta i imenuje članove biraćkih odbora za izbore članova skupštine kotara s posebnim samoupravnim položajem,

- nadzire rad izbornih komisija općina i biračkih odbora,

- na temelju pravovaljanih prijedloga objavljuje kandidatske liste kotara s posebnim samoupravnim položajem i sastavlja zbirnu kandidatsku listu te sastavlja i objavljuje listu kandidata za člana skupštine kotara s posebnim samoupravnim položajem,

- nadzire pravilnost izborne promičbe u skladu s ovim zakonom,

- obavljuje rezultate izbora članova skupštine kotara posebnim samoupravnim položajem.

- obavlja i druge poslove odredene ovim Zakonom.

Članak 36.

Birački odbori neposredno provode glasovanje na izborima članova predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave i osiguravaju pravilnost i tajnost glasovanja.

Birački odbor imenuje se za svako mjesto na kojem se glasuje. Birački odbor ćine predsjednik i dva člana. Predsjedniku i članovima odbora određuju se zamjenici.

Nadležna izborna komisija jedinice lokalne samouprave imenovat će članove i zamjenike članova biraćkog odbora najkasnije pet dana prije dana na koji se održavaju izbori za članove predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave.

Registrirane političke stranke koje su predložile kandidate za izbor članova predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave mogu odrediti promatraće koji će pratiti rad tijela za provođenje izbora.

Izborna komisija Republike Hrvatske će svojim obvezatnim uputama utvrditi prava i dužnosti promatraća, te naćin promatranja rada tijela za provođenje izbora.

V. PROVOĐENJE IZBORA

Članak 37.

Glasovanje za izbor članova predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave obavlja se na biračkim mjestima na području općine, odnosno grada.

Svakom biračkom mjestu odreduje se redni broj.

Najkasnije pet dana prije dana izbora nadležna izborna komisija objavljuje koja su biračka mjesta određena s naznakom koji će birači glasovati na pojedinom mjestu.

Članak 38.

Biračka mjesta određuju se s obzirom na broj birača odnosno prostornu udaljenost, i to tako da broj birača na jednom biračkom mjestu bude toliki da se bez poteškoća može glasovati u vremenu koje je odredeno za glasovanje. Za svako biračko mjesto odredit ee se posebna prostorija.

Prostorija određena za glasovanje uredit će se tako da se omogući tajnost glasovanja.

VI. GLASOVANJE I UTVRĐIVANJE REZULTATA GLASOVANJA

Članak 39.

Glasovanje se obavlja osobno.

Glasovanje se obavlja glasačkim listićem.

Glasački se listić tiska u za to odredenoj državnoj tiskari pod neposrednim nadzorom Izborne komisije Republike Hrvatske i oznaćen je serijskim brojem.

Članak 40.

Glasački listić na kojem se glasuje u izbornoj jedinici u kojoj se bira jedan član predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave sadrži:

- ime i prezime kandidata i njegovog zamjenika,

- puni i skraćeni naziv političke stranke, odnosno stranaka ili stranačke koalicije koja je predložila kandidata. Ako je kandidat predložen od skupine birača uz njegovo ime i prezime navodi se naznaka "nezavisni kandidat",

- serijski broj.

Na glasačkom listiću navode se kandidati onim redom kojim su navedeni na listi kandidata. Ispred imena i prezimena svakog kandidata stavlja se redni broj.

Članak 41.

Glasački listić, na kojem se glasuje, za kandidatsku listu jedinice lokalne samouprave sadrži:

- naziv liste,

- ime i prezime nositelja liste,

- serijski broj.

Kandidatske liste jedinice lokalne samouprave navode se na glasačkom listiću onim redom kojim su navedene na zbirnoj listi kandidatskih lista jedinice lokalne samouprave. Ispred naziva liste stavlja se redni broj.

Članak 42.

Glasuje se samo za kandidate općinske, gradske i županijske liste te liste kotara s posebnim samoupravnim položajem riavedene na glasaćkom listiću.

Glasački listić popunjava se tako da se zaokružuje redni broj ispred imena kandidata odnosno ispred naziva kaladidatske liste jedinice lokalne samouprave za koju se glasuje.

Važećim se smatra i onaj glasački listić iz kojeg se na siguran i nedvojben način može utvrditi za kojeg je kandidata. odnosno kandidatsku listu, birač glasovao.

Članak 43.

Nepopunjeni glasački listić, kao i tako popunjeni glasački listić da se ne može sa sigurnošću utvrditi za kojeg je kandidata, odnosno listu birač glasovao, smatrat će se nevažećim.

Nevažećim će se smatrati i glasački listić na kojem je birač glasovao za dva ili više kandidata, odnosno za dvije ili više kandidatskih lista.

Članak 44.

Glasovanje traje neprekidno od sedam do devetnaest sati. U devetnaest sati zatvara se biralište. Biračima koji su se zatekli na biralištu omogućit će se glasovanje.

Biralište na kojem su glasovali svi upisani birači zatvara se prije isteka roka iz prethodnog stavka.

Članak 45.

Za vrijeme glasovanja na biralištu moraju biti prisutni svi članovi biračkog odbora ili njihovi zamjenici.

Predsjednik biračkog odbora birne se o održavanju reda i mira za vrijeme glasovanja. U slućaju potrebe predsjednik će zatražiti pomoć policije koja će kada dode na biralište postupiti po njegovim uputama, u okviru zakonskih ovlasti.

Nitko ne smije doći na biralište naoružan, osim u slučaju predviđenom u stavku 2. ovoga članka.

Članak 46.

Predsjednik biračkog odbora ili od njega ovlašten član biračkog odbora provjerava u popisu birača da li je birač koji je pristupio glasovenju upisan.

Birač koji zbog kakve tjelesne mane ili zbog toga što je nepismen ne bi mogao glasovati na način predviden ovim Zakonom može doći na biraćko mjesto s drugom osobom koja je pismena i koja će po njegovoj ovlasti zaokružiti redne brojeve ispred imena kandidata i kandidatske liste za koje birač glasuje.

Ako birač nije upisan u popis birača, predsjednik mu neće dozvoliti glasovanje, osim ako birač potvrdom nadležnog tijela dokaže da ima biraćko pravo i prebivalište u izbornoj jedinici. Birač je potvrdu dužan predati biračkom odboru koji će to posebno evidentirati.

Kad birač koji nije u mogućnosti glasovati na biračkom mjestu obavijesti o tome birački odbor, odbor će mu omogućiti glasovanje.

Glasovanje na način utvrđen u stavcima 2., i 3. i 4. ovoga članka poimenično će se uvesti u zapisnik o radu biraćkog odbora.

Članak 47.

Po završenom glasovanju birački odbor će najprije prebrojiti neupotrebljene glasaćke listiće i staviti ih u poseban omot koji će zatvoriti.

Nakon toga biraćki odbor utvrđuje, prema popisu biraća, odnosno izvatku iz popisa biraća i na temelju zapisnika ukupan broj birača koji su glasovali i pristupa otvaranju glasačke kutije i prebrojavanju glasova.

Ako se prilikom prebrojavanja glasova na biračkom mjestu utvrdi da je broj glasova prema biračkom popisu veći od broja glasova po glasačkim listićima. vrijedi rezultat glasovanja po glasačkim listićima. Ako se prilikom prebrojavanja glasova na biraćkom mjestu utvrdi da je gltešovao manji broj biraća od broja glasova u glasačkoj kutiji, biraćki odbor se raspušta i imenuje novi, a glasovanje na tom biračkom mjestu se ponavlja. Rezultat glasovanja na tom biračkom mjestu se utvrđuje nakon ponovljenog glasovanja u roku od 24 sata.

Članak 48.

Kad birački odbor utvrdi rezultat glasovanja na biračkom mjestu u zapisnik o svom radu zabilježit će broj birača prema popisu birača. odnosno izvatku iz popisa birača, koliko je birača glasovalo po popisu birača, odnosno izvatku iz popisa birača. a koliko na temelju članka 46. stavka 3. ovoga Zakona, i koliko ukupno, koliko je glasova dobio svaki od kandidata, a koliko svaka kandidatska lista i koliko je glasaćkih listića proglašeno nevažećim.

U zapisnik o radu biračkog odbora unose se i sve druge činjenice koje su važne za glasovanje.

Svaki član biračkog odbora može dati svoje primjedbe na zapisnik.

Zapisnik potpisuju svi članovi biračkog odbora.

Članak 49.

Zapisnik o svom radu s ostalim izbornim materijalom birački odbor dostavlja izbornoj komisiji općine odnosno grada najkasnije u roku od dvanaest sati od zatvaranja birališta.

Članak 50.

Izborna komisija općine odnosno grada utvrdit će rezultate glasovanja na biračkim mjestima na svom području najkasnije u roku od 24 sata od sata zatvaranja birališta.

Kod izbora članova za skupštinu županije, odnosno kotara s posebnim samoupravnim položajem, izborna komisija općine odnosno grada dostavit će izborne rezultate na svom podrućju, zajedno sa zapisnikom o svom radu nadležnoj izbornoj komisiji jedinice lokalne samouprave, na način i u roku koji joj ova odredi.

Članak 51.

O svom radu izborna komisija općine odnosno grada vodi zapisnik u koji će ubilježiti:

- broj birača upisanih u popis birača odnosno izvadak iz popisa birača na svom području,

- broj glasalih i broj glasaćkih listića koji su proglašeni nevažećim,

- ime i prezime svakog kandidata s naznakom koliko je pojedini kandidat dobio glasova u izbornoj jedinici,

ime i prezime kandidata koji je izabran u izbornoj jedinici,

- broj glasova koje je dobila na njenom području svaka kandidatska lista jedinice lokalne samouprave.

Svaki član izborne komisije općine, odnosno grada, može staviti primjedbe na zapisnik. Zapisnik potpisuju svi članovi izborne komisije izborne jedinice.

Članak 52.

Rezultate izbora za članove predstavnićkog tijela jedinice lokalne samouprave utvrduje nadležna izborna komisija jedinice lokalne samouprave na temelju rezultata glasovanja na svim'biraćkim mjestima u svim izbornim jedinicama u jedinici lokalne samouprave.

Članak 53.

Kad izborna komisija općine odnosno grada utvrdi rezultate glasovanja za članove općinskog odnosno gradskog vijeća, odnosno kad izborna komisija županije i izborna komisija kotara s posebnim samoupravnim položajem utvrde rezultate glasovanja za članove njihovih predstavničkih tijela odmah će objaviti:

- broj birača upisanih u popise birača općine, grada, županije odnosno kotara s posebnim samoupravnim položajem, broj biraća koji su glasovali u svakoj izbornoj jedinici; koliko je glasova dobio pojedini kandidat u svakoj izbornoj jedinici, koliko je glasova dobila pojedina kandidatska lista i koliko je bilo nevažećih glasačkih listića,

- ime i prezime kandidata koji je izabran u svakoj izbornoj jedinici u kojoj se bira jedan član predstavnićkog tijela jedinice lokalne samouprave,

- broj mjesta u predstavničkom tijelu jedinice lokalne samouprave koja je dobila svaka kandidatska lista i imena i prezimena kandidata sa svake kandidatske liste koji su izabrani za članove predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave.

VII. TROŠKOVI ZA PROVOĐENJE IZBORA

Članak 54.

Izbori za članove predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave financiraju se iz sredstava jedinice lokalne samouprave.

Sredstvima za provođenje općinskih izbora raspolaže izborna komisija općine, ona odreduje način korištenja tih sredstava, provodi nadzor nad njihovom uporabom i dodjeljuje odgovarajuća sredstva biračkim odborima.

Sredstvima za provođenje gradskih izbora raspolaže izborna komisija grada, ona odreduje naćin korištenja tih sredstava, provodi nadzor nad njihovom uporabom i dodjeljuje odgovarajuća sredstva biračkim odborima.

Sredstvima za provođenje županijskih izbora raspolaže izborna komisija županije, ona odreduje naćin korištenja tih sredstava, provodi nadzor nad njihovom uporabom i dodjeljuje odgovarajuća sredstva izbornim komisijama općina odnosno gradova na svome području i biračkim odborima.

Sredstvima za provodenje izbora članova skupštine kotara s posebnim samoupravnim položajem raspolaže izborna komisija tog kotara, ona ođreduje način korištenja tih sredstava, provodi nadzor nad njihovom uporabom i dodjeljuje odgovarajuća sredstva izbornim komisijama općina na svome podrućju i biračkim odborima.

VIII. ZAŠTITA IZBORNOG PRAVA

Članak 55.

Ustavni sud Republike Hrvatske obavlja opći nadzor ustavnosti i zakonitost izbora članova predstavničkih tijela jedinice lokalne samouprave i rješava izborne sporove uskladu s odredbama ovoga Zakona.

Članak 56.

Politička stranka, dvije ili više politićkih stranaka, odnosno biraći koji su predložili karididata za člana predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave odnosno koji su predložili kandidatsku listu, kao i kandidati za člana predstavnićkog tijela jedinice lokalne samouprave mogu podnijeti prigovor zbog nepravilnosti u postupku kandidiranja.

Prigovor zbog nepravilnosti u postupku izbora može podnijeti samo ona politička stranka, dvije ili više politićkih stranaka ili biraći o čijim se kandidatima odnosno kandidatskim listama glasovalo na izborima. Prigovor mogu podnijeti i kandidati za člana predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave o kojima se glasovalo.

Ukoliko je kandidata za člana predstavnićkog tijela jedinice lokalne samouprave odnosno kandidatsku listu jedinice lokalne samouprave predložilo više političkih stranaka. odnosno birača prigovor će se smatrati pravovaljanim i kad ga je podnijela samo jedna politićka stranka, odnosno bilo koji od birača koji su predložili kandidaturu.

Članak 57.

Prigovore zbog nepravilnosti u postupku kandidiranja i izbora članova općinskog i gradskog vijeća rješava Županijska izborna komisija.

Prigovore zbog nepravilnosti u postupku kandidiranja i izbora članova županijske skupštine i skupštine kotara s posebnim samoupravnim položajem rješava Izborna komisija Republike Hrvatske.

Članak 58.

Prigovori zbog nepravilnosti u postupku kandidiranja i u postupku izbora članova predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave podnose se nadležnoj izbornoj komisiji u roku od 48 sati računajući od isteka dana kad je izvršena radnja na koju je stavljen prigovor.

Izborna komisija iz stavka 1. ovog članka dužna je do: lijeti rješenje o prigovoru u roku od 48 sati od dana kada joj je dostavljen prigovor, odnosno od dana kada su joj dostavljeni izborni materijali na koje se odnosi prigovor.

Članak 59.

Ako nadležna izborna komisija, rješavajući o prigovoru iz članka 57. ovoga Žakona. utvrdi da je bilo nepravilnosti koje su bitno utjecale na rezultate izbora, poništit će radnje u tom postupku i odrediti da se te radnje ponove u roku koji mora osigurati održavanje izbora na dan za koji su raspisani.

Ako ne postoji mogućnost ponavljanja poništenih radnji iz prethodnog stavka ili ako se nepravilnosti odnose na postupak glasovanja, a bitno su utjecale na rezultat izbora, nadležna izborna komisija poništit će izbor člana predstavničkog tijela lokalne samouprave u određenoj izbornoj jedinici, odnosno izbore na temelju kandidatskih lista i odrediti rok u kojem će se održati ponovljeni izbori.

Članak 60.

Protiv rješenja nadležne izborne komisije podnositelj prigovora, kao i kandidat za člana predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave, koji je nezadovoljan takvom odlukom. imaju pravo žalbe Ustavnom sudu Republike Hrvatske.

Žalba iz prethodnog stavka podnosi se Ustavnom sudu Republike Hrvatske u rokubd 48 sati. računajući od dana kad je primljeno pobijano rješenje.

Žalba se podnosi putem nadležne izborne komisije.

Ustavni sud Republike Hrvatske dužan je donijeti odluku o žalbi u roku od 48 sati od dana primitka žalbe.

Članak 61.

Podneseni prigovor odnosno žalba u postupku zaštite izbornog prava ne odgadaju obavljanje izbornih radnji koje su propisane ovim Zakonom.

IX. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Članak 62.

Na podneske i rješenja u postupku po odredbama ovoga Zakona ne plaćaju se takse.

Članak 63.

Izborne jedinice za prve izbore članova općinskih i gradskih vijeća, županijskih skupština i skupština kotara s posebnim samoupravnim položajem po ovom Zakonu odredit će se posebnim zakonom.

Članak 64.

U općinska vijeća koja se biraju na prvim izborima po odredbama ovoga Zakona birat će se 16 vijećnika.

U gradska vijeća koja se biraju na prvim izborima po odredbama ovoga Zakona birat će se 26 vijećnika.

U županijske skupštine koje se biraju na prvim izborima po odredbama ovoga Zakona birat će se 40 vijećnika.

U Skupštinu grada Zagreba koja se bira na prvim izborima po odredbama ovoga Zakona birat će se 60 članova.

U skupštinu kotara s posebnim samoupravnim položajem koja se bira na prvim izborima. po odredbama ovoga Zakona, birat će se 34 člana.

Članak 65.

Ako se na prvim izborima po ovom Zakonu u predstavničkom tijelu neke od jedinica lokalne samouprave i uprave ne postigne zastupljenost jedne od etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina koja je razmjerna njenom udjelu u ukupnom stanovništvu te jedinice lokalne samouprave, posebnim će se zakonom za tu jedinicu lokalne samouprave i uprave utvrditi broj članova njenog predstavničkog tijela, kojim se osigurava razmjernost, koje će izabrati na dopunskim izborima pripadnici dotične manjine u posebnoj izbornoj jedinici.

Ako se na prvim izborima po ovom Zakonu u skupštinu kotara s posebnim statutom ili u predstavničko tijelo neke općine ili grada na području kotara ne izabere iz reda pripadnika hrvatskog naroda broj članova koji je razmjeran ukupnom udjelu pripadnika hrvatskog naroda u stanovništvu tog kotara općine ili grada posebnim će se zakonom za tu jedinicu lokalne samouprave i uprave utvrditi broj članova kojim se osigurava razmjernost, koje će izabrati na dopunskim izborima pripadnici hrvatskog naroda u posebnoj izbornoj jedinici.

Članak 66.

Prva sjednica predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave izabranih na prvim izborima po odredbama ovoga Zakona, održat će se u roku od 60 dana od dana objave izbornih rezultata.

Prvu sjednicu županijske skupštine i skupštine kotara s posebnim samoupravnim položajem sazvat će Vlada Republike Hrvatske.

Prvu sjednicu općinskog. odnosno gradskog vijeća jedinice lokalne samouprave sazvat će predsjednik općinske skupštine na ćijem je podrućju novoošnovana općina odnosno grad.

Prvoj sjednici predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave izabranih na prvim izborima. po odredbama ovoga Zakona, predsjedava najstariji član dotičnog predstavničkog tijela.

Čtanak 67.

Sredstva za pokriće naknade iz članka 22 stavka 1. ovoga Zakona za prve izbore predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave po odredbama ovoga Zakona osigurat će se u državnom proračunu.

Članak 68.

Ovaj Zakon stupa na snagu danom objave u "Narodnim novinama".

Klass: 015-01/92-01/01

Zagreb, 28. prosinca 1992.

ZASTUPNIČKI DOM SABORA REPUBLIKE HRVATSKE

Predsjednik Zastupničkog doma Sabora

Stjepan Mesić; v. r.


Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.