Zakoni i propisi - Pravni savjeti 27 11.06.1991 Ukaz o proglašenju Zakona o sanaciji i restrukturiranju banaka
     
   

Internet i poslovne usluge za poduzetnike


Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge

Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave.
Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice.

Link za opširnije informacije o izradi web stranica

 
 
     


Link na pregled svih poslovnih i internet usluga



Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

SABOR REPUBLIKE HRVATSKE

Na temelju članka 89. Ustava Republike Hrvatske, a u svezi s člancima 6. i 7. Ustavnog zakona za provedbu Ustava Republike Hrvatske, donosim

UKAZ

o proglašenju Zakona o sanaciji i restrukturiranju banaka

Proglašavam Zakon o sanacijama i restrukturiranju banaka, kojeg je Sabor Republike Hrvatske donio na sjednicama Vijeća udruženog rada 29. svibnja 1991, Vijeća općina i Društveno-političkog vijeća 31. svibnja 1991. godine.

Klasa: O11-O1/91-O1/43

Urbroj: 71-91-1

Zagreb. 3. lipnja 1991.

Predsjednik Republike Hrvatske

dr. Franjo Tudman, v. r.


Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.

ZAKON

o sanaciji i restrukturiranju banaka

I. OPČE ODREDBE

Čianak 1.

Ovim se zakonom uređuju uvjeti i postupak sanacije i restrukturiranja banaka čije je sjedište na području Republike Hrvatske.

Članak 2.

Postupak sanacije i restrukturiranja banaka po ovom zakonu vodi se u cilju:

- smanjenja troškova poslovanja, kamata i naknada banaka,

- vlasničke transformacije banaka na nove dionićare, posebno domaće i inozemne privatne osobe, koji nisu značajni korisnici kredita banaka i za koje se može oćekivati da su zainteresirani za uspješno poslovanje banke,

- dodatne kapitalizacije banaka u cilju njihovog osposobljavanja za uspješno poslovanje.

- provođenja kvalitetnih promjena u upravljanju bankama, isključenjem iz upravljanja značajnijih dužnika banaka, te

- sprećavanja daljnjeg kreditiranja loših dužnika banaka.

Članak 3.

Postupak sanacije i restrukturiranja provest će se nad bankom čiji potencijalni gubici, koji proistječu iz rizičnih plasmana i odgovarajućih izvanbilančnih stavki odredenog stupnja naplativosti, čine preko 50% iznosa sredstava osnivačkog fonda i rezervi banke, ako Narodna banka Hrvatske ocijeni da je ovaj postupak moguć i ekonomski opravdan. Postupak po ovom zakonu može se provesti nad bankom čiji potencijalni gubici opisani u stavku 1. ovoga članka čine do 50% iznosa sredstava osnivačkog fonda i rezervi banke, ako banka takav zahtjev postavi i ako Narodna banka Hrvatske taj zahtjev ocijeni ekonomski opravdanim.

Članak 4.

Radi utvrđivanja potencijalnih gubitaka, banke obavljaju klasifikaciju aktive banke i odgovarajućih izvanbilančnih stavki sa stajališta njihove naplativosti na način propisan posebnom odlukom Narodne banke Hrvatske.

Članak 5.

Banke su dužne u roku od 2 mjeseca od dana donošenja odluke Narodne banke Hrvatske iz članka 4. ovoga zakona iskazati svoje potencijalne gubitke utvrđene na način i sa stanjem na dan propisan tom odlukom i taj iskaz, zajedno sa ostalim podacima iz svoje bilance, dostaviti Narodnoj banci Hrvatske.

II. POSTUPAK ZA OCJENU MOGUČNOSTI I EKONOMSKE OPRAVDANOSTI SANACIJE I RESTRUKTURIRANJA

Članak 6.

Postupak za ocjenu mogućnosti i ekonomske opravdanosti sanacije i restrukturiranja banke iz članka 3. stavka 1. ovoga zakona provodi Narodna banka Hrvatske po službenoj dužnosti, a na osnovi primljenih podataka iz članka 5. ovoga zakona.

Članak 7.

Postupak za ocjenu ekonomiske opravdanosti sanacije i restrukturiranja banke iz članka 3. stavka 2. ovoga zakona Narodna banka Hrvatske provodi na zahtjev određene banke. Narodna banka Hrvatske dužna je u roku od 15 dana od dana primitka zahtjeva iz stavka 1. ovoga članka donijeti rješenje o pokretanju postupka za ocjenu ekonomske opravdanosti sanacije i restrukturiranja banke koju je zahtjev postavila i o tome obavijestiti tu banku. Postupak za ocjenu ekonomske opravdanosti sanacije i restrukturiranja banke prema odredbama ovoga članka ne može trajati duže od 90 dana.

Članak 8.

Banka za koju se provodi postupak za ocjenu mogućnosti i ekonomske opravdanosti sanacije i restrukturiranja prema odredbama članka 6. i 7. ovoga zakona dužna je u roku od 30 dana od dana pokretanja toga postupka izraditi svoju novoprocjenjenu bilancu, koja se temelji na novom vrednovanju svih stavki aktive realnom procjenom njihove vrijednosti i naplativosti, te na novom realnom vrednovanju osnivačkog fonda i rezervi u pasivi banke. Ekonomsko-financijsku reviziju bilance iz stavka 1. ovoga članka obavlja Služba društvenog knjigovodstva Hrvatske ili druga pravna osoba koja je upisana u sudski registar za obavljanje poslova iz te djelatriosti. Banke iz stavka 1. ovoga članka uz izradu svoje novo procijenjene bilance, dužne su izraditi i dostaviti Narodnoj banci Hrvatske u istom roku i vlastiti program sanacije i restrukturiranja banke.

Članak 9.

Pri razmatranju mogućnosti i ekonomske opravdanosti sanacije i restrukturiranja banke ocjenjuje se:

1. novo procjenjena bilanca banke i program banke za sanaciju i restrukturiranje u smislu odredbi članka 8. ovoga zakona;

2. iznos potencijalnih gubitaka banke i mogućnost njihovog otpisa odnosno pokrića; 3. projekcija poslovanja banke nakon dovršenog postupka sanacije i restrukturiranja.

Članak 10.

Ako Narodna banka Hrvatske na osnovi elemenata iz članka 9. ovoga zakona i drugih odlučnih činjenica ocijeni da je sanacija i restrukturiranje odredene banke moguća i ekonomski opravdana predložit će Vladi Republike Hrvatske da donese odluku o sanaciji i restrukturiranju banke.

III. POSTUPAK SANACIJE I RESTRUKTURIRANJE

Članak 11.

Postupak sanacije i restrukturiranje banke provodi se:

1. otpisom potencijalnih gubitaka banke na teret njezinog osnivačkog fonda i rezervi;

2. prijenosom na Hrvatski fond za razvoj onih rizičnih plasmana banke, u kojima je sadržan preostali dio potencijalnih gubitaka koji nije otpisan na teret fondova banke;

3. ustanovljenjem potraživanja banke prema Republici Hrvatskoj u visini potencijalnih gubitaka u plasmanima banke koji se nisu mogli otpisati na teret fondova banke. uvećanih za neophodno potrebnu početnu dokapitalizaciju banke (izravnavajuća potraživanja), a na temelju posebnog ugovora zaključenog između banke i Hrvatskog fonda za razvoj u skladu s odredbom članka 15. ovoga zakona;

4. osiguranjem kvalitetnih promjena u organizaciji, upravljanju tekućem poslovanju i poslovnoj strategiji banke;

5. stvaranjem uvjeta za trajnu vlasničku transformaciju banke i njezinih dužnika na nove vlasnike.

Članak 12.

Odluku o sanaciji i restrukturiranju banke donosi vlada Republike Hrvatske na prijedlog Narodne banke Hrvatske. Odluku o sanaciji i restrukturiranju banke Vlada Republike Hrvatske dostavlja Hrvatskom fondu za razvoj, koji provodi postupak po toj odluci u ime i za račun Republike Hrvatske.

Članak 13.

Odluka o sanaciji i restrukturiranju banke sadrži naročito :

l. iznos plasmana u kojima su sadržani potencijalni gubici banke;

2. iznos potencijalnih gubitaka banke koji se otpisuje na teret osnivačkog fonda i rezervi banke;

3. iznos rizičnih plasmana banke u kojima su sadržani potencijalni gubici koji se nisu mogli otpisati na teret fondova banke, a koji se prenose na Hrvatski fond za razvoj;

4. iznos izravnavajućih potraživanja koje Republika Hrvatska priznaje banci u visini potencijalnih gubitaka koji se nisu mogli otpisati na teret fondova banke, te za neophodno potrebnu početnu dokapitalizaciju banke, a prema novoprocijenjenoj bilanci banke iz članka 8. ovoga zakona;

5. datum do kojeg se mora održati nova skupština banke, u slučajevima iz članka 19. ovoga zakona. Odlukom iz stavka 1. ovoga članka može se odrediti, da se dio izravnavajućih potraživanja izda u obliku obveznica radi namirenja vjerovnika po izdatim garancijama banke. U tom slučaju odredit će se iznos i vrsta obveznica, rok na koji se izdaju, te visina i način obračuna kamata.

Članak 14.

Odlukom o sanaciji i restrukturiranju banke odredit će se i datum izrade nove početne bilance banke, koja će se izraditi uz primjenu odredbi iz članka 4. i 13. ovoga zakona. Nova početna bilanca mora biti ovjerena od strane Službe društvenog knjigovodstva Hrvatske ili pravne osobe iz članka 8. stavka 2. ovoga zakona i mora se objaviti u javnim glasilima

Članak 15.

Ugovorom zaključenim između banke i Hrvatskog fonda za razvoj utvrdit će se, u skladu s odlukom o sanaciji i restrukturiranju banke, iznos izravnavajućih potraživanja koje Republika Hrvatska priznaje banci, visinu kamata i rok na koji se ta potraživanja priznaju. Ugovorom iz stavka 1. ovoga članka utvrdit će se da iznos priznatih izravnavajućih potraživanja podliježe u ugovorom određenom periodu godišnjoj korekciji, a na osnovi redovne kontrole (revizije) bilance banke, koju kontrolu obavlja Služba društvenog knjigovodstva Hrvatske ili pravna osoba iz članka 8. stavka 2. ovoga zakona. Ugovorom iz stavka 1. ovoga članka regulirat će se i prijenos odredenih rizičnih plasmana banke na Hrvatski fond za razvoj u skladu sa odredbom članka 13. točke 3. ovoga zakona kao i drugi odnosi odlučni za provodenje postupka po ovom zakonu.

Članak 16.

Odluka o sanaciji i restrukturiranju banke objavljuje se u "Narodnim novinama".

Članak 17.

Danom objavljivanja odluke o sanaciji i restrukturiranju odredene banke povlaće se sve dosadašnje dionice te banke. Banka izdaje zamjenske dionice u skladu sa člankom 18. ovoga zakona.

Članak 18.

Banka će izvršiti emisiju novih zamjenskih dionica na ukupni iznos koji odgovara visini potrebnog osnivačkog fonda za redovno poslovanje banke. Nove zamjenske dionice banke predaju se Hrvatskom fondu za razvoj u visini koja odgovara iznosu priznatih izravnavajućih potraživanja Republike Hrvatske koji se odnose na neophodno potrebnu početnu dokapitalizaciju banke po ugovoru iz članka 15. ovoga zakona U slučaju da primjenom članka 13. točke 2. ovoga zakona za otpis potencijalnih gubitaka nije iskorišten cijeli osnivački fond banke, dosadašnjim osnivačima se povučene dionice po odredbi članka 17. stavka 1. ovoga zakona zamjenjuju novim dionicama u umanjenoj vrijednosti, koja odgovara neotpisanom dijelu osnivačkog fonda. Građanima, a na osnovi odluke Vlade Republike Hrvatske i pojedinim privatnim pravnim osobama, imaocima dosadašnjih povučenih dionica banke, predat će se nove zamjenske dionice banke u zamjenu za povučene dionice u istoj nominalnoj vrijednosti.

Članak 19.

U slučajevima kad se postupak po ovom zakonu vodi nad bankom na osnovi odredbe članka 3. stavka 1. ovoga zakona, danom objavljivanja odluke o sanaciji i restrukturiranju banke prestaju funkcije svih organa upravljanja te banke, te ovlaštenja svih rukovodećih radnika, kao i prava osnivača banke na osnovi dotadašnjih osnivačkih uloga. Do dana održavanja nove skupštine banke, organi iz prethodnog stavka ovoga članka dužni su obavljati tekuće poslove u upravljanju bankom, koji se odnose na primjenu odredbi ovoga zakona i pripremu nove skupštine banke.

Članak 20.

Osim poduzimanja mjera za naplatu preuzetih rizičnih plasmana banke po ugovoru iz članka 15. stavka 3. ovoga zakona, Hrvatski fond za razvoj, će poduzimati i mjere za sanaciju i vlasničko prestrukturiranje odredenih bančinih dužnika reprogramom, konverzijom potraživanja u trajni ulog, a u krajnjim slučajevima definitivnim otpisom potraživanja i druge mjere. Banka će prilikom prijenosa svojih rizičnih plasmana Hrvatskom fondu za razvoj ujedno predložiti i poduzimanje odgovarajućih mjera iz stavka 1. ovoga članka.

Članak 21.

Na osnovi osnivačkih prava stećenih ulaganjem Republike Hrvatske u fondove banke u postupku po ovom zakonu, Hrvatski fond za razvoj će preko organa banke utjecati na kvalitetne promjene u organizaciji, upravljanju, tekućem poslovanju i poslovnoj strategiji banke. Raspolaganjem dionicama koje stekne u banci na osnovi odredbe članka 19. stavka 2. ovoga zakona, te stavljanjem u promet tih dionica, Hrvatski fond za razvoj osigurat će optimalnu vlasničku trasformaciju banke na nove vlasnike.

IV. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Članak 22.

Sredstva za provođenje postupka sanacije i restrukturiranja banaka po ovom zakonu osiguravaju se u proračunu Republike Hrvatske.

Članak 23.

Ukoliko banka nad kojom se provodi postupak sanacije i restrukturiranja po ovom zakonu ima u posjedu obveznice izdane po Zakonu o izdavanju obveznica za restrukturiranje gospodarstva u Republici Hrvatskoj, te se obveznice odlukom iz članka 13. ovoga zakona mogu pretvoriti u izravnavajuća potraživanja koja će se regulirati ugovorom zaključenim u skladu sa odredbama članka 15. ovoga zakona.

Članak 24.

Ovaj zakon stupa na snagu danom objave u "Narodnim novinama".

Klasa : 450-02/91-01 /20

Zagreb, 31. svibnja 1991

SABOR REPUBLIKE HRVATSKE

Predsjednik Sabora

dr. Žarko Domljan, v. r.


Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.

Predsjednik Vijeća udruženog rada

Ivan Matija, v. r.


Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.

Predsjednik Vijeća općina

Luka Bebić, v. r.


Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.

Predsjednik Društveno-političkog vijeća

Ivan Vekić, v. r.


Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.