Zakoni i propisi - Pravni savjeti 49 24.11.1990 Pravilnik o uvjetima za obavljanje poslova zdravstvene zaštite samostalno osobnim radom
     
   

Internet i poslovne usluge za poduzetnike


Izrada web stranice za tvrtke, obrtnike i udruge

Tvrtka Poslovni forum d.o.o. već dugi niz godina izrađuje i razvija vlastite CMS sustave.
Naši CMS sustavi omogućuju tvrtkama, obrtnicima, udrugama i građanima kvalitetne web stranice.

Link za opširnije informacije o izradi web stranica

 
 
     


Link na pregled svih poslovnih i internet usluga



Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

MINISTAR ZDRAVSTVA

Na temelju člana 236. Zakona o zdravstvenoj zaštiti i zdravstvenom osiguranju ("Narodne novine", br. 8/89 pročišćeni tekst te 33/89, 8/90 i 31 /90) ministar zdravstva Republike Hrvatske donosi

PRAVILNIK

o uvjetima za obavljanje poslova zdravstvene zaštite samostalno osobnim radom

I. OPĆE ODREDBE

Član 1.

Ovim se Pravilnikom propisuju najmanji uvjeti u pogledu prostora, medicinsko-tehničke opreme i kadrova koje moraju zadovoljavati zdravstveni radnici koji obavljaju poslove zdravstvene zaštite samostalno osobnim radom u djelatnosti zdravstva.

Član 2.

Postavljanje uvjeta u smislu člana 1. ovog Pravilnika utvrđuje stručna komisija koju imenuje Ministarstvo zdravstva.

Član 3.

Zdravstvenu zaštitu samostalno osobnim radom mogu pružati zdravstveni radnici koji posjeduju odgovarajuću stručnu osposobljenost (stručnu spremu), a koji ispunjavaju uvjete propisane Zakonom o zdravstvenoj zaštiti i zdravstvenom osiguranju i ovim Pravilnikom.

Član 4.

Zdravstveni radnici koji se, samostalno osobnim radom pri pružanju zdravstvene zaštite, koriste u dijagnostici, terapiji ili rehabilitaciji opremom, lijekovima i drugim sredstvima za koja je potrebna dodatna izobrazba moraju posjedovati i dokaz o potrebnoj dodatnoj izobrazbi ili za te dodatne poslove mogu ugovorno koristiti usluge za to specijaliziranih zdravstvenih radnika.

Član 5.

Zdravstvena zaštita samostalno osobnim radom može se obavljati u:

- ordinacijama.

- ambulantama,

- poliklinikama,

- bolnicama,

- ljekarnama,

- odnosno njihovim dijelovima.

Određeni poslovi zdravstvene zaštite samostalno osobnim radom mogu se obavljati, prema propisanim uvjetima i u prostorijama korisnika zdravstvenih usluga (kućna njega, kućne posjete i dr.).

Član 6.

Zdravstvene djelatnosti koje se koriste rendgenskim aparatima ili upotrebljavaju druge aparate koji proizvode ionizirajuće zračenje, te druge radioaktivne tvari u dijagnostici i terapiji, moraju prije nego što dobiju odobrenje Ministarstva zdravstva pribaviti rješenje od za to posebno ovlaštenih institucija o ispunjavanju dodatnih uvjeta s obzirom na prostor, opremu i kadrove što je propisano posebnim saveznim propisima.

Član 7.

Pod ordinacijom razumijevaju se prostorije za pružanje određenog oblika zdravstvene zaštite, koje ispunjavaju uvjete propisane ovim Pravilnikom.

Prostorije ordinacije moraju činiti funkcionalno jedinstvenu cjelinu.

Član 8.

Ambulanta se sastoji od dviju ili više ordinacija u kojima se pružaju zdravstvene usluge primarne zdravstvene zaštite odnosno dio polikliničko-konzilijarne zdravstvene zaštite.

Član 9.

Poliklinika se sastoji od dviju ili više ordinacija ili ambulanti u kojima se pružaju zdravstvene usluge specijalističke odnosno supspecijalištičke zdravstvene zaštite.

Član 10.

Bolnicu čine prostorije koje ispunjavaju propisane uvjete u pogledu prostora potrebnog za pružanje bolničke zdravstvene zaštite (dijagnostika, liječenje, rehabilitacija, njega i dr.).

Član 11.

Ljekarnu čine prostorije i to: oficina, prostorija za laboratorij, skladište i ostale nusprostorije koje moraju ispunjavati uvjete iz ovog Pravilnika.

Član 12.

Ordinacije, ambulante, poliklinike, bolnice, ljekarne, odnosno njihovi dijelovi moraju biti vidljivo označene natpisom koji sadrži: ime i prezime zdravstvenog radnika, područje rada, adresu i radno vrijeme.

Član 13.

Za obavljanje poslova zdravstvene zaštite samostalno osobnim radom, zdravstveni radnik mora ispunjavati uvjete obzirom na prostor, medicinsko-tehničku opremu i kadrove predviđene Zakonom i ovim Pravilnikom za rad u ordinacijama, ambulantama, poliklinikama, bolnicama. ljekarnama i njihovim dijelovima.

II. OPĆI HIGIJENSKI, TEHNIČKI I DRUGI UVJETI

Član 14.

Zgrade i prostorije u kojima se pružaju zdravstvene usluge samostalno osobnim radom moraju odgovarati ovim općim higijenskim, tehničkim i drugim uvjetima:

- zgrada mora biti na prikladnom i lako pristupačnom mjestu koje odgovara općim sanitarno-higijenskim zahtjevima: a posebno da je na ocjednom tlu, da nije izložena onečišćenju zraka i prekomjernoj buci te da se nalazi blizu glavnih prometnica;

- zgrada u pravilu mora biti smještena zasebno, odvojeno od drugih zgrada. s određenom površinom neizgrađenog zemljišta oko zgrade koje služi kao prilaz zgradi i pojedinim prostorijama te u posebne svrhe (parkiralište, pristup za invalide i sl.);

- neizgrađena površina okolnog zemljišta u odnosu na zgradu za izvanbolničku djelatnost treba biti u omjeru 3:1 kvadratnih metara, a bolnice u istom omjeru u odnosu na ukupnu površinu svih etaža. Iznimno ove uvjete ne moraju ispunjavati ordinacije, ljekarne, te dislocirani dijelovi;

- zgrada mora biti izgrađena od čvrstog materijala, izolirana od vlage, s nužnim instalacijama (vodovod, kanalizacija, električna struja, centralno grijanje, plin, telefon i dr.) i mora biti potreban broj funkcionalno raspoređenih prostorija za obavljanje zdravstvene djelatnosti;

- ako ne postoji mogućnost priključka na javni vodovod i kanalizaciju, organizacija zdravstva mora obavezno osigurati vlastiti vodovod i higijensku dispoziciju otpadnih tvari i voda prema postojećim sanitarnim propisima;

- bolnice moraju imati za potrebe operacijskog bloka, rađaonice, prostoriju za intenzivnu njegu i hitnu pomoć rezervne uređaje za proizvodnju električne energije (agregat) koji se automatski uključuju pri nestanku struje iz javne električne mreže;

- umjetna rasvjeta mora odgovarati higijenskim zahtjevima tako da njezina jačina, izražena u luksima, iznosi : u kirurškim prostorijama, jedinicama za intenzivnu njegu i u rađaonicama od 500 do 1000, u ordinacijama i laboratorijima od 250 do 500, na drugim radnim mjestima od 70 do 100. u hodnicima i stubištima 40, a na zidnim svjetiljkama uz bolesničke krevete 70 do 100 luksa;

- za pravilno funkcioniranje medicinskih aparata u bolnicama mora biti osiguran stalno jednak napon električne struje prema standardu propisanom za određenu električnu mrežu;

- za potrebe radnih mjesta u laboratorijskim prostorijama, u zubarskim ordinacijama i drugdje gdje je to potrebno mora se postaviti plinska instalacija s priključkom na javnu plinsku mrežu ili na vlastite izvore opsrkbe plinom;

- bolnice moraju imati u operacijskom bloku, rendgen-prostorijama, u prostorijama za intenzivnu njegu, i drugdje gdje je to medicinski nužno, uređaje za kondicioniranje zraka;

- u pojedinim bolničkim odjelima npr. u operacijskom bloku, u prostorijama intenzivne njege i sl. moraju se postaviti instalacije za kisik iz centralne stanice. U manjim bolnicama boce za kisik treba postaviti na prikladnim mjestima, i to u jedinicama koje kisik najviše troše;

- u nekim prostorijama (prostorije za nedonošćad, operacijske dvorane, prostorije ljekarne u kojima se izrađuju kapi za oči i sl.) moraju se postaviti uređaji za sterilizaciju zraka;

- bolnica, a i druge organizacije zdravstva, mora imati higijensku dispoziciju zaraznog i drugog neestetskog materijala, i to sagorijevanjem otpadaka u posebnoj peći odnosno u peći kotlovnice kada je to moguće (peći na kruto gorivo);

- organizacije zdravstva iz prednje alineje peru rublje i posteljinu u vlastitoj suvremenoj praonici ili to mogu povjeriti javnoj praonici. Praonica mora biti odgovarajućeg kapaciteta s potrebnim uređajima i prostorijama, izvedenim prema općim higijenskim i tehničkim zahtjevima za primanje nečistog rublja i posteljine, dezinfekciju, pranje, sušenje, krpanje, glačanje i pohranu čistog rublja;

- nečisto rublje i posteljina s dojenačkih i dječjih jedinica ne smije se miješati s rubljem i posteljinom odraslih nego se mora zasebno primati, dezinficirati, prati i sušiti. To vrijedi i za nečisto rublje i posteljinu osoba oboljelih od zaraznih bolesti;

- pranje rublja i posteljine može se povjeriti javnoj praonici na temelju ugovora kojim se, između ostalog praonica obvezuje da će posao u pojedinim fazama, odnosno pranje rublja s pojedinih jedinica (odjela), obaviti na način koji je propisan za bolničke praonice;

- za čuvanje lako upaljivog materijala u količinama većim od 5 litara (alkohol, eter, benzin i sl.) organizacije zdravstva moraju imati posebnu prostoriju izgrađenu prema postojećim propisima, veličinama prema potrebi, ovisno o količini materijala i to na pogodnom mjestu i izvan zgrade;

- sve prostorije organizacije zdravstva moraju biti zračne i osvijetljene prirodnim svjetlom, odnosno odgovarajućom umjetnom rasvjetom;

- u prostorijama s nedovoljnim prirodnim strujanjem zraka moraju se uvesti uređaji za umjetno provjetravanje (mehanička ventilacija):

- podovi u radnim prostorijama i zajedničkim dijelovima zgrade moraju se izvesti tako da se mogu lako i temeljito čistiti i dezinficirati. Površina podova, zidova i stropova u radnim prostorijama mora biti glatka i solidno obrađena;

- podovi u laboratorijima, operacijskim dvoranama, kuhinjama, praonicama, sanitarno-higijenskim prostorijama (kupaonice, tuševi, zahodi i njihov pretprostor) te podovi u prostorijama za odlaganje nečistih stvari moraju biti izvedeni od čvrstog, za vodu nepropusnog materijala;

- zidovi u prostorijama iz prednje alineje moraju biti do visine od 180 cm izvedeni na suvremeni način, i to tako da ne upijaju vlagu i da se mogu lako i temeljito čistiti i dezinficirati:

- vrata bolesničkih soba i radnih prostorija treba da se otvaraju prema hodniku i da budu široka najmanje 100 cm. Površina vrata mora biti ravna i glatka;

- prozori moraju biti izvedeni na način koji omogućava dobro zračenje prostorija i čišćenje prozora;

- visina svih prostorija mora biti najmanje 2,60 metara. Ako je visina prostorije manja od 2,60 metra potrebno je ugraditi uređaj za kondicioniranje zraka, s tim da visina prostorije ne smije biti niža od 2,45 metra.

Član 15.

Broj i veličina prostorija i njihovi tehnički elementi (prozori, vrata, podovi, dizala i drugo) moraju odgovarati propisanim normativima.

Prostorije svake radne jedinice kao cjeline moraju biti prikladno, tj. funkcionalno i racionalno raspoređene tako da omogućuju nesmetani rad, a ujedno i što bolju njihovu međusobnu povezanost, te povezanost s drugim jedinicama.

Član 16.

Organizacije zdravstva i njihove radne jedinice moraju imati osigurane pomoćne prostorije za potrebe radnika (garderobu s ormarićima, prostoriju za odmor, tuševe i zahode), a i posebno iste prostorije za potrebe bolesnika, te prostorije za pohranu čistih stvari i posebno za odlaganje nečistih stvari, zatim, prostoriju za čuvanje pribora i sredstava za čišćenje.

U svim radnim i bolesničkim prostorijama, kao i u pretprostoru zahoda, moraju se postaviti umivaonici s toplom i hladnom vodom, tekući sapun, te pribor za sušenje ruku.

Član 17.

Ako ovim Pravilnikom nisu potanje propisani higijenski i tehnički uvjeti koje moraju ispunjavati prostorije (radne i pomoćne, zajednički dijelovi zgrade), organizacija zdravstva, kao i uređaji i naprave u tim prostorijama (u odnosu na površinu, zračenje, vodovod, rasvjetu, grijanje, podove i zidove, dispoziciju otpadnih voda i tvari i tome sl.), na navedene prostorije, uređaje i naprave primjenjuju se opće mjere i normativi zaštite na radu za radne i pomoćne prostorije.

Član 18.

Namještaj mora biti izrađen tako da odgovara namjeni svake prostorije kao i stručno-tehničkim, higijenskim i estetskim zahtjevima uz mogućnost održavanja čistoće i urednosti.

Član 19.

Za izvanredne prilike organizacija zdravstva osigurava odgovarajuću opremu i organizira svoju djelatnost tako da je prema potrebi može obavljati i izvan svoga sjedišta.

Član 20.

Na području na kojem nije posebno organizirano pružanje hitne medicinske pomoći, organizacije zdravstva moraju organizirati pružanje hitne medicinske pomoći i hitni prijevoz liječnika i bolesnika.

Član 21.

Organizacije zdravstva moraju imati i potrebne prostorije za obavljanje zajedničkih, financijsko-računskih i tehničkih poslova.

Za obavljanje pomoćnih poslova (čišćenje prostorija, pranje posuđa i sl.) osigurava se. ovisno o opsegu tih poslova, odgovarajući broj prostorija kao i odgovarajući broj pomoćnih i drugih radnika.

III. POSEBNI UVJETI ZA RAD SAMOSTALNO OSOBNIM RADOM

1) Uvjeti za rad u ordinaciji

Član 22.

a) Prostorije

Ako se zdravstvena zaštita pruža u ordinaciji. zgrada i prostorije moraju odgovarati higijensko-tehničkim i drugim uvjtima propisanim ovim Pravilnikom (član 14. do 21.).

Ordinacija za pružanje zdravstvenih usluga mora imati slijedeće prostorije:

1. čekaonicu od najmanje 9 m2 površine,

2. sobu za pripremu, medicinsku obradu i odmor pacijenata te medicinsku dokumentaciju od najmanje 9 m2 površine,

3. prostoriju za pregled pacijenata od najmanje 12 m2 površine,

4. sanitarni čvor sa dva zahoda (jedan za ženske, a drugi za muške) s pretprostorom od najmanje 4 m2 površine,

5. ako se u okviru ordinacije obavljaju laboratorijske pretrage odnosno uzimaju uzorci, prostorija za laboratorij mora imati najmanje 9 m2 površine.

U prostoriji namijenjenoj za pregled pacijenata te u pretprostoru zahoda mora se nalaziti umivaonik.

Prostorije namijenjene ordinaciji moraju imati osigurano prikladno mjesto odnosno odgovarajući ormar za čuvanje dokumentacije o bolesnicima.

Prostorije ordinacije navedene pod točkom 1, 2, 4, i 5, mogu biti, ako su funkcionalno povezane, zajedničke za više ordinacija.

Prostorije ordinacija mogu se nalaziti u stanovima i zgradama u privatnom ili društvenom vlasništvu.

Ovisno o pojedinim specijalnostima. ordinacije, s obzirom na prostor, moraju ispunjavati i dodatne uvjete:

Ordinacija pedijatra mora imati:

- čekaonicu za bolesnu djecu od najmanje 12 m2 površine, te

- prostoriju za izolaciju bolesne djece kad se sumnja da boluju od zarazne bolesti od najmanje 9 m2 površine

Ordinacija za kirurgiju mora imati:

- prostoriju za sadrenje od najmanje 20 m2 površine

Ordinacija za infektologiju mora imati:

- prostoriju za uzimanje mikrobioloških i parazitoloških uzoraka, te za njihovu pretragu od najmanje 20 m2 površine.

Ordinacija za neurologiju mora imati:

- prostoriju za elektroencefalografiju od najmanje 9 m2 površine.

Ordinacija za oftalmologiju mora imati:

- osigurano mjesto za tamnu komoru od najmanje 6 m2 površine.

Ordinacija za ortopediju mora imati:

- prostoriju za sadrenje od najmanje 20 m2 površine.

Ordinacija za pulmologiju mora imati:

- prostoriju za rendgensku dijagnostiku u skladu sa članom 6. ovog Pravilnika,

- kabinu za presvlačenje od najmanje 2 m2 površine,

- tamnu komoru od najmanje 4 m2 površine,

- priručno skladište za materijal od najmanje 4 m2 površine.

Ordinacija za rendgensku dijagnostiku mora imati:

- prostoriju za rendgenski aparat u skladu sa članom 6. ovog Pravilnika,

- kabinu za presvlačenje od najmanje 2 m2 površine,

- tamnu komoru od najmanje 4 m2 površine,

- priručno skladište za materijal od najmanje 4 m2 površine.

Ordinacija za pružanje fizioterapeutskih usluga mora imati ·

- prostoriju za obavljanje fizioterapeutskih postupaka od najmanje 16 m2 površine te

- kabinu za presvlačenje od najmanje 2 m2 površine.

Ordinacija za obavljanje stomatološke djelatnosti mora imati:

- prostorije navedene u stavu 2. ovoga člana, te da još ima poseban prostor za uskladištenje poluplemenitih i plemenitih legura od najmanje 4 m2 površine.

Ako je jedna prostorija umjesto prostorija navedena pod točkom 2. i 3. tada ta prostorija mora imati najmanje 20 m2 površine.

Ako stomatolog ima rendgenski aparat za snimanje zuba aparat mora biti smješten u posebnu prostoriju od najmanje 16 m2 površine i izradbe u skladu s propisima iz člana 6. ovog Pravilnika.

Ako stomatolog ima zubarsku stolicu s odgovarjućim ugradenim rendgenskim aparatom za snimanje zubi, tada treba ispunjavati posebne uvjete prema propisima iz člana 6 ovog Pravilnika.

Prostorije za obavljarije laboratorijske djelatnosi moraju se sastojati od:

- čekaonice od najmanje 9 m2 površine,

- prostorije za uzimanje materijala od najmanje 20 m2 spojene sa zahodom radi uzimanja mokraće i stolice,

- prostorije za hematološke pretrage od najmanje 20 m2 površine,

- prostorije za kemijske pretrage s digestorom od najmanje 30 m2 površine,

- prostorije za pranje, sušenje i sterilizaciju posuđa od najmanje 9 m2 površine. te

- priručno skladište za lako zapaljivi materijal od najmanje 4 m2 površine.

Ako se u laboratoriju upotrebljava analizator, odnosno druga najsuvremenija oprema tada. prostorija za laboratorij mora biti od najmanje 9 m2 površine, spojena sa sanitarnim čvorom.

Član 23.

b) Medicinsko-tehnička oprema

Ordinacija liječnika obavezno mora imati

- stol za pregled pacijenata, stolicu za pacijente, radni stol i stolicu za liječnika, ormar za instrumente i lijekove, paravan, stolić za instrumente, higijensku kantu za otpadni materijal, suhi sterilizator, metalne bubnjeve, posudu s metalnim poklopcem, posudu za instrumente, posudu s poklopcem za vatu, emajlirani bubrežnjak, liječničku torbu, plahte, pokrivaće, gumeno platno, komprese, rukavice za pregled, pribor za uzimanje biološkog materijala, čaše za mokraću, enzimatske papiriće (test trake, test tablete), pribor za brijanje, zglobni reflektor, perkusijski čekić, fonendoskop, tlakomjer, toplomjer, ručnu baterijsku lampu, štrcaljke za jednokratnu i višekratnu upotrebu i igle za jednokratnu upotrebu, hvataljke za instrumente, anatomske i kirurške pincete, špatule i porculanske čaše za špatule, pribor za hitnu medicinsku pomoć (manualni respirator, čeličnu posudu za kisik najmanje volumena 3 litre, komplet orofaringealnih tubusa, kompresivni zavoj, pean), komplet za terapiju anafilaktičkog šoka (adrenalin, antihistaminici, aminofilin, kortikosteroidi), sredstva za imobilizaciju i zavojni materijal.

Član 24.

Osim navedene medicinsko-tehničke opreme iz člana 23. ovog Pravilnika, ordinacija pojedinih medicinskih specijalnosti mora imati :

Ordinacija liječnika opće medicine

- vagu, visinomjer, platneni metar, hvataljke za jezik, negatoskop, anoskop, oftalmoskop, spekulume za nos i uho, ogledalo za grkljan, čeono ogledalo, povećalo, štrcaljku za ispiranje uha, katetere za jednokratnu upotrebu, staklene štapiće za oči, kapaljke za oči, pribor za zaprašivanje (staklena bočica sa gumenim balonom i nastavkom), Polizerov balon, pribor za vađenje stranih tijela iz nosa, uha i oka, lancete za paracentezu, pribor za rutinske laboratorijske pretrage (eritrociti, šećer u krvi i mokraći), iglodržać i kirurške igle, kirurške škare, skalpele, vreću za led, irigator, komprese, talbice za ispitivanje oštrine vida i raspoznavanje boja, pribor za punkcije, pribor za ispiranje želuca (želučana sonda, lijevak, aktivni ugljen).

Ordinacija liječnika medicine rada i liječnika sportske medicine·

dinamometar, kaliper, opremu za određivanje funkcionalne sposobnosti kardiovaskularnog i respiratornog sistema, jednokanalni EKG, zaporni sat, tablice za ispitivanje oštrine vida i raspoznavanje boja, test bočice za određivanje sposobnosti osjeta njuha, test-audiometar, vagu, visinomjer, platneni metar, negatoskop, anoskop, ortoreter, oftalmoskop s dodatkom za pregled nosa i uha, ogledalo za grkljan, čeono ogledalo. povećalo, staklene štapiće za oči.

Ordinacija liječnika internista:

jednokanalni EKG, negatoskop, vagu, visinomjer, platneni metar, hvataljku za jezik, anoskop, oftalmoskop, ogledalo za grkljan, čeono ogledalo, povećalo, kateter za jednokratnu upotrebu, zaporni sat, vreću za led, irigator, pribor za ispiranje želuca, komprese, pribor za punkcije, pribor za uzimanje materijala za hematološke, bakteriolo ške, parazitološke, citološke i druge pretrage.

Ordinacija liječnika pedijatra:

- zidni toplomjer, vagu za dojenčad, korito za mjerenje dužine tijela, aspirator, bebi-test za ocjenu razvoja djeteta, pribor za pregled nosa i uha, te opremu predviđenu za liječnika internista.

Ordinacija lijčenika školske medicine:

- oftalmoskop s nastavkom za pregled nosa i uha, tablice za ispitivanje oštrine vida i za raspoznavanje boja te opremu predviđenu za liječnika medicine rada.

Ordinacija liječnika infektologa:

- vagu, platneni metar, anoskop, irigator, negatoskop, vreću za led, čeono ogledalo, ogledalo za grkljan, povećalo, kateter za jednokratnu upotrebu, pribor za punkciju, pribor za uzimanje materijala za mikrobiološke, hematološke, parazitološke, citološke i druge pretrage.

Ordlnacija liječnika pulmologa:

- spirometar, aspirator, jednokanalni EKG, negatoskop, inhalator, hvataljku za jezik, ogledalo za grkljan, čeono ogledalo, pribor za torakalnu punkciju i drenažu, pribor za lokalnu anesteziju, komprese, te pribor za uzimanje materijala za bakteriološku i citološku pretragu.

Ordinacija liječnika kirurga:

- anoskop, rektoskop, sonde, katetere, negatoskop,kirurške i anatomske pincete, skalpele, kirurške škare, kirurške igle, iglodržać, pribor za obavljanje malih kirurških zahvata. pribor za punkciju i lokalnu blokadu, pribor za anesteziju, vagu, visinomjer, platneni metar, aspirator, hvataljku za jezik, povećalo, pribor za zaprašivanje, pribor za uzimanje materijala za citološke pretrage, irigator, vreću za led.

Ordinacija liječnika ortopeda:

- pribor za lokalnu anesteziju, negatoskop, kirurške i anatomske pincete, skalpele, kirurške škare, kirurške igle, iglodržać, kirurške rukavice, pribor za obavljanje malih kirurško-ortopedskih zahvata, vagu, platneni metar, pribor za ortopedska mjerenja, vreću za led, pribor za punkciju i lokalnu blokadu, pribor za uzimanje materijala za citološke pretrage i pribor za sadrenje i skidanje sadre.

Ordinacija liječnika urologa

- katetere za jednokratnu upotrebu, pribor za punkciju mokraćnog mjehura, cistoskop, kliješta, sonde, dilatatore, pribor za uzimanje materijala za citološke pretrage, iglodržać, kirurške igle, kirurške škare, skalpele, kirurške rukavice, irigator, anoskop i negatoskop.

Ordinacija liječnika ginekologa:

- ginekološki stol, kolposkop, mikroskop, vaginalne spekule, vaginalno ogledalo, pribor za uzimanje vaginalnih i cervikalnih brisova, cervikalna kliješta, kohleju, instrumente za male ginekološke zahvate, drveni stetoskop, dilatator (Hegare) ginekološke kirete, vagu, platneni metar, anoskop, irigator, gumene i metalne katetere, pribor za zaprašivanje, iglodržać i kirurške igle, kirurške škare, skalpel, komprese, pelvimetar, pribor za uzimanje brisa po Papanicolaouu i za određivanje stupnja čistoće rodnice, pribor za fiksaciju i slanje materijala na citološki pregled, kliješta za biopsiju, te pribor za slanje bioptičkog materijala u patohistološki laboratorij.

Ordinacija liječnika otorinolaringologa:

- inhalator, hvataljku za jezik, spekulume za nos i uho, otoskop, ogledalo za grkljan, čeono ogledalo, povećalo, štrcaljku za ispiranje uha, pribor za zaprašivanje, Polizerov balon, pribor za vađenje stranih tijela iz nosa i uha, lancete za paracentezu, kirurške škare, skalpel, aspirator, instrumentarij za uzimanje materijala za biopsiju, pribor za uzimanje brisova nosa, uha, ždrijela, test-audiometar, zaporni sat, set bočica za ispitivanje sposobnosti osjeta mirisa.

Ordinacija liječnika oftalmologa:

- tablice za ispitivanje oštrine vida i boja, ortoreter, oftalmoskop, skijaskop, tonometar po Schiorzu, procjepnu svjetiljku, magnet za vađenje stranih tijela iz očiju, povećalo, pribor za ispiranje očiju, kapaljke za oči, staklene štapiće za oči, pribor za male okulističke zahvate, komprese, zamračeni prostor za pregled očne pozadine.

Ordinacija liječnika neurologa:

- glazbenu viljušku za ispitivanje osjeta vibracije, povećalo za dijagnostiku, zaporni sat, pribor za lumbalnu punkciju, pribor za lokalnu anesteziju, pribor za uzimanje materijala za citološke pretrage.

Ordinacija liječnika psihijatra:

- ležaj za psihoterapeutske postupke, komplet psihofarmaka za smirenje bolesnika.

Ordinacija liječnika dermatovenerologa:

- ginekološki stol, mikroskop, termokauter, vaginalne spekule, vaginalno ogledalo. cervikalna kliješta, kohleju, igle za punkciju, epilacijske pincete, savijene i ravne škare, skalpele, lancete, povećalo, pribor za zaprašivanje, te pribor za uzimanje materijala za bakteriološke i citološke pretrage.

Ordinacija liječnika rendgenologa:

- rendgenski aparat za snimanje, trofazni sa 6-12 ispravljaća jačine 750 -100 mA, te 125 -150 KV odnosno rendgenski aparat za kontrastnu dijagnostiku (dijaskopija) uz obavezno elektronsko pojačalo i TV lanac, stol za rendgenske prelgede, opremu za tamnu komoru s uređajem za razvijanje i sušenje filma, negatoskop. olovne rukavice za pregled, olovne naočale, olovnu pregaču, filmski dozimetar te odgovarajuću olovnu zaštitu za pacijente.

Ordinacija liječnika fizijatra:

- pribor za punkcije i lokalne blokade, negatoskop, pribor za obavljanje fizijatrijskih zahvata (infracrvena i ultravioletna lampa, ležaj za kineziterapiju), pribor za fizijatrijsku dijagnostiku.

Ako liječnik odnosno medicinski biokemičar ima laboratorij ili se bavi isključivo laboratorijskom dijagnostikom od opreme mora imati i posebne uređaje i materijale i to za :

Mirkobiološki laboratorij:

- termostat, zamrzivač obični, zamrzivač za duboko zamrzavanje, vodenu kupelj, autoklav, binokularni mikroskop s imerzijom i lamapom, sušionik, Petrijeve kutije s podlogom, epruvete, bakteriološke ušice-eze, plamenik, laboratorijski sat, povećalo za dijaonostiku, Elemayerove tikvice, graduirane menzure, sredstva za uzimanje materijala za pretrage (urikult, plastične posudice za sterilno uzimanje materijala), čaše za mokraću, sonde i katetere.

Hematološki laboratorij:

- binokularni optički mikroskop s imerzijom i lampom, zamrzivač obični, bazen za bojenje preparata i odgovarajuće boje, kolorimetar, centrifugu s epruvetama i za hematokrit, melangere za eritrocite i leukocite, pribor za određivanje sedimentacije eritrocita, laboratorijski sat, čaše za mokraću, sonde, stalak, pokrovna stakalca, komorice za brojenje stanica, lancete za jednokratnu upotrebu, pribor za punkciju, te katetere za jednokratnu upotrebu.

Citološki laboratorij :

- mikroskop binokularni s imerzijom i lampom, zamrzivač obični, bazen za bojanje preparata, kolorimetar, centrifugu s epruvetama, melangere za eritrocite i leukocite, pribor za određivanje sedimentacije eritrocita, laboratorijski sat, čaše za urin, sonde, katetere, pokrovna stakla, komorice za brojenje stanica, lancete za jednokratnu upotrebu i boje.

Laboratoriji moraju biti opremljeni s odgovarajućim reagencijama za pojedine pretrage.

Ordinacija liječnika stomatologa:

- polufiziološku stolicu za pacijenta, jedinicu aparature za rad (brzookretajnu bušilicu, mikromotor), pokretnu stolicu za terapeuta, pokretni stolić za instrumente, suhi sterilizator, garnituru instrumenata za rad (najmanje 12), instrumente za vađenje zubi i alveotomiju (najmanje po 2 od svake vrste), nastavke bušilica za preparaciju zubi i za preparaciju protetskih radova, žlice za uzimanje otisaka za sve faze protetskih i ortopedskih radova (najmanje po 6 od svake vrste), instrumente za uzimanje otisaka i izradu svih faza radova u ustima, tehničke bušilice s nastavkom, ormar za instrumente i pohranu materijala. metalne bubnjeve za sterilne tupfere, gazu odnosno vatu, čaše za ispiranje usta. pribor za tamponadu i zaustavljanje krvarenja, špatule za pregled usta te porculanske čaše za špatule.

Ako liječnik stomatolog ima zubotehnički laboratorij od opreme mora imati:

laboratorij za metale:

- radni stol s motorom za obradu protetskih nadomjestaka, pribor za izlijevanje otisaka, za modeliranje, lijevanje, lemljenje, obradu metala, modeliranje akrilatnih faseta, peć za pregrijavanje i žarenje kiveta, ljevač, pjeskaru, ivomat (aparat za polimerizaciju akrilata), polirmotor, vibrator;

laboratorij za nemetale:

- radni stol s motorom za obradu protetskih nadomjestaka, pribor za izlijevanje otisaka, modeliranje i ulaganje u kivete, trimer, prešu za kivete, kuhalo za kivete, polirmotor;

laboratorij za vironit:

- radni stol sa motorom za obradu vironitnih proteza, pribor za izlijevanje otisaka, pribor za modeliranje vironitnih proteza i ulaganje, pećnicu ođ 250 do 300 C za sušenje modela. peć od 1200 C za pregrijavanje i žarenje kiveta, ljevač, pjeskalicu, aparat za elektrolitsku obradu vironitnih ploča, polirmotor, vibrator i trimer.

Član 25.

c) Kadrovi

Stručno-medicinske poslove u ordinaciji obavljaju liječnici, liječnici određenih specijalnosti, te liječnici stomatolozi.

Liječnik i liječnik stumatolog mogu ovisno o specijalnosti zaposliti odgovarajuće zdravstvene radnike (liječnika, liječnika stomatologa, medicinskog biokemičara, medicinsku sestru, zdravstvenog tehničara, zubozdravstvenog tehničara, medicinsku sestru stomatološkog smjera, rendgenskog tehničara i dr.), te adminisrativno-tehničko osoblje (tajnicu, spremačicu i dr.).

Potreban broj kadrova i sastav timova zdravstvenih radnika za obavljanje pojedinih oblika zdravstvene zaštite vezane uz ugovorne odnose s Republičkim fondom zdravstvenog osiguranja i zdravstva regulirat će odgovarajućim aktorn navedeni RepubIički fond.

Određene poslove zdravstvene zaštite samostalno osobnim radom mogu obavljati i drugi zdravstveni radnici u dijelovima ordinacija u okviru svoje stručne spreme ili pod nadzorom odgovarajućeg liječnika odnosno liječnika stomatologa.

2) Uvjeti za rad u dijelu ordinacije

Član 26.

a) Prostorije

- prostoriju od najmanje 12 m2 površine za odlaganje opreme, evidenciju, pripremu i sterilizaciju potrebnih instrumenata i pribora za rad i dr.;

- sanitarni čvor za pacijente

Njegu i liječenje bolesnika medicinska sestra može obavjati i u kući, odnosno stanu korisnika, po uputama i u dogovoru s nadležnim liječnikom odgovarajuće struke.

b) Medicinsko-tehnička oprema

- radni stol, stolica, stolica za pacijenta, ormar za instrumente i lijekove, stolić za instrumente, higijensku kantu za otpadni materijal, suhi ili mokri sterilizator, posudu s metalnim poklopcem, posudu za instrumente, posudu s poklopcem za vatu, emajlirani bubrežnjak, sestrinsku torbu, plahte, pokrivače, gumeno platno, komprese, rukavice, čaše za mokraću, mokraćni kateter za jednokratnu upotrebu, enzimatske papiriće (test trake, test tablete), tlakomjer, slušalice, toplomjer, ručnu baterijsku svjetiljku, štrcaljke za jednokratnu upotrebu i igle, hvataljke za instrumente, anatomske i kirurške pincete, špatule i porculanske čaše za špatule, kompresivni zavoj, sredstva za imobilizaciju i zavojni materijal.

c) Kadrovi

- samostalno osobnim radom mjere zdravstvene zaštite iz područja svoga rada medicinska sestra odnosno medicinski tehničar obavlja sama. Medicinska sestra odnosno tehničar obavlja složenije poslove uključujući i davanje injekcije pod nadzorom odgovarajućeg liječnika. Medicinska sestra odnosno tehničar može zaposliti jednog ili više zdravstvenih radnika iste ili niže spreme, te spremačicu.

Član 27

Uvjeti za rad medicinskog biokemičara odnosno zdravstvenog tehničara laboratorijskog smjera

a) Prostorije

- koje moraju ispunjavati odgovarajuće uvjete iz člana 13, 14, i 22 cvoga Pravilnika ovisno o vrsti laboratorijskih usluga

b) Medicinsko-tehnička oprema

- mora ispunjavati odgovarajuće uvjete iz člana 24. ovog Pravilnika ovisno o području rada zdravstvenog tehničara.

c) Kadrovi

- zdravstveni biokemičar samostalno osobnim radom u okviru svoje stručne spreme obavlja poslove iz svoga djelokruga rada. Zdravstveni biokemičar može zaposliti jednog ili više radnika iste ili niže stručne spreme, te spremačicu.

Iznimno samostalno osobnim radom zdravstvene usluge iz područja svoga rada u okviru svoje stručne spreme obavlja i zdravstveni tehničar lahoratorijskog smjera. Složenije poslove iz djelokruga rada zdravstveni tehničar laboratorijskog smjera obavlja pod nadzorom medicinskog biokemičara. Zdravstveni tehničar laboratorijskog smjera može zaposliti jednog ili više radnika iste ili niže stručne spreme, te spremačicu.

Član 28.

Uvjeti za rad zdravstvenog tehničara zubotehničkog smjera

a) Prostorije

- prostoriju za preuzimanje otisaka, i dokumentaciju najmanje od 4 m2 površine;

- prostoriju za laboratorij najmanje od 20 m2 površine uz odgovarajući sistem ventilacije;

- prostoriju za pranje, sušenje i sterilizaciju instrumenata najmanje od 9 m2 površine;

- priručno skladište od najmanje 4 m2 površine;

- sanitarni čvor za osoblje od najmanje 2 m2 površine;

b) Medicinsko-tehnička oprema

- koja mora ispunjavati odgovarajuće uvjete iz člana 24. ovog Pravilnika ovisno o području rada zdravstvenog tehničara zubozdravstvenog smjera.

c) Kadrovi

- samostalno osobnim radom zdravstvene usluge iz područja svoga rada zdravstveni tehničar zubotehničkog smjera obavlja osobno ugovornim odnosima sa liječnikom stomatologom. Zdravstveni tehničar zubotehničkog smjera može zaposliti jednog ili više zdravstvenih radnika iste ili niže stručne spreme te spremačicu. Zubozdravstveni laboratorij može osnovati i liječnik stomatolog.

Član 29.

Uvjeti za rad višeg fizioterapeuta (fizioterapeutski smjer) i radnog terapeuta

a) Prostorije

- prostoriju za pc-užanje fizioterapeutskih usluga od najmanje 16 m2 površine,

- prostoriju za manualnu masažu i parafinsku terapiju najmanje od 6 m2 površine,

- kabinu za presvlačenje od najmanje 2 m2 površine,

- prostoriju za rekvizite od najmanje 4 m2 površine,

- sanitarni čvur za pacijente najmanje 4 m2 površine.

Ovisno o vrsti zdravstvene zaštite ordinacija moraimati dodatne odgovarajuće prostorije:

- dvoranu za medicinsku gimnastiku od najmanje 40 rn2 površine,

- prostoriju za hidroterapiju od najmanje 20 m2 površine,

- prostoriju za elektroterapiju najmanje od 12 m2 površine,

- prostoriju za radnu terapiju najmanje od 12 m2 površine,

- čekaonicu najmanje od 9 m2 površine.

Ručne masaže, elektromasažu te druge postupke rehabilitacije, zdravstveni tehničar fizioterapeutskog smjera može obavljati po uputama i u dogovoru s nadležnim liječnikom i u stanu udnosno kuči bolesnika kada su za tu ispunjeni uvjeti.

b) Medicinsko-tehnička oprema

Ovisno o vrsti usluga iz područja fizikalne terapije potrebno je imati

- sprave za medicinsku gimnastiku, elektroterapiju i hidroterapiju, parafin i fango s odgovarajućim posudama, ležaj za kineziterapijer i dr

c) Kadrovi

Samostalno osobnim radom zdravstvene usluge iz područja rada višeg fizioterapeuta obavlja osobno odnosno u suradnji s odgovarajućim liječnikom. Viši fizioterapeut može zaposiiti jednog ili više zdravstvenih radnika iste ili niže stručne spreme, te spremačicu.

Određene poslove samostalno osobnim radom iz područja fizioterapije može obavljati i fizioterapeut sa srednjom stručnom spremom pod nadzorom odgovarajućeg liječnika, kada ne postoji potreba da te poslove obavlja viši fizioterapeut u okviru svoje stručne spreme. Fizioterapeut sa srednjom stručnom spremom može zaposliti jednog ili više radnika iste ili niže spreme, te spremačicu.

Član 30.

Uvjeti za rad višeg radiološkog tehničara odnosno inžlnjera medicinske radiologije

a) Prostorije

- prostoriju za rendgensko snimanje u skladu sa propisima iz člana 6. ovoga Pravilnika,

- kabinu za presvlačecije površine od najmanje 2 m2,

- tamnu komoru površine od najmanje 4 m2,

- prostoriju za priručno skladište od najmanje 4 m2 površine,

- sanitarni čvor za korisnike najmanje od 2 m2 površine,

- čekaonicu odnosno pretprostor od 6 m2 površine. Navedene prostorije moraju biti izvedene po posebnim propisima o zaštiti na radu.

b) medicinsko-tehnička oprema

Odgovara opremi iz člana 24. osim rendgen aparata za dijaskopiju sa elektronskim pojačalom i TV lancern.

c) Kadrovi

Viši radiološki tehničar odnosno inžinjer medicinske radiologije može obavljati samo snimanje i obradu slike u djelokrugu svoje stručne spreme. Složenije poslove može obavljati pod nadzorom specijaliste radiologa. Može zaposliti jednog ili više zdravstvenih radnika iste ili niže stručne spreme te spremačicu

Član 31.

Uvjeti za rad višeg zubara

a) Prostorije

- višeg zubara u potpunosti odgovaraju prostorijama liječnika stomatologa iz člana 14. i 22. ovoga Pravilnika.

b) Medicinsko-tehnička oprema

- odgovara opremi iz člana 23. i 24. ovoga Pravilnika predviđena za Iiječnika stomatologa

c) Kadrovi

- Viši zubar može obavljati određene poslove zubuzdravstvene zaštite u okviru svoje stručne spreme, a ne može propisivati lijekove na recept niti obavljati veće operativne zahvate.

Viši zubar može zaposliti jednog ili više zdravstvenih radnika iste ili niže stručne spreme, te spremačicu

3) Uvjeti za rad u ambulanti

Član 32.

a) Prostorije

Prostorije za obavljanje zdravstvenih usluga u ordinacijama ambulacite moraju u svemu ispunjavati uvjete iz člana 14. i 22. ovog Pravilnika.

Ako se u ordinacijama ambulante obavljaju pojedine usluge specijalističke zdravstvene zaštite, prostorije tih ordinacija moraju odgovarati uvjetima propisanim za pojedine specijalističke djelatnosti.

Ćekaonice, sanitarni čvorovi, laboratorij, prostorije za osoblje, prostorije za skladištenje i dr., kada za to postoji mogućnost, mogu biti zajedničke za dvije ili više ordinacija ambulante.

Ordinacija i čekaonice za infektologiju, porodništvo i pedijatriju moraju biti odvojene.

b) Medicinsko-tehnička oprema

Pojedine ordinacije ambulante moraju sadržavati, ovisno o mjerama zdravstvene zaštite i specijalnosti, odgovarajuču opremu iz člana 23. i 24. ovoga Pravilnika.

c) Kadrovi

Kadrovi u pojedinim ordinacijama ambulante moraju ispunjavati uvjete iz člana 25. ovoga Pravilnika.

4) Uvjeti za rad u poliklinici

Član 33.

a) Prostorije

Prostorije za obavljanje specijalističkih usluga u poliklinici moraju u svemu ispunjavati uvjete iz člana 14. i 22. ovog Pravilnika.

U polikliničko-konzilijarnim ordinacijama za kirurgiju, internu rnedicinu, ginekologiju i porodništvo i pedijatriju mora se osigurati posebna prostorija za hitni prijem bolesnika.

Prostorija za hitni prijem bolesnika služi za prijem i obradu bolesnika, trijažu, evidenciju, prijavu i manje zahvate.

Površina prostorije za hitni prijem i obradu bolesnika iznosi najmanje 16 m2 površine.

Polikliničko-konzilijarne ordinacije mogu imati, ovisno o potrebama i opsegu rada, osim propisanih i druge prostorije (za endoskopiju i dr.).

U blizini polikliničkih ordinacija moraju biti i prikladne prostorije za kliničko-laboratorijsku te rendgenolnšku dijagekostiku.

Polikliničko-konzilijarne ordinacije u pravilu su polivalentne, pa se u istoj ordinaciji može obavljati rad dviju specijalnosti (svaka od njih posebno u određeno vrijerne) pod uvjetom da u sastavu ordinacije postoje odgovarajuće prostorije i oprema potrebna za rad pojedinih specijalnosti.

Čekaonica za dvije ili više polivalentnih ordinacija poliklinike može biti zajednička i to tako da izvanbolnički bolesnici imaju izravan pristup i da se onemogući njihovo mišljenje s bolesnicima smještenim u bolnici kojoj pripada poliklinika.

Infektologija, porodništvo i pedijatrija moraju imati svaka za sebe posebnu ordinaciju i posebnu čekaonicu.

b) Medicinsko-tehnička oprema

U ordinacijama odnosno ambulantama poliklinike oprema odgovara opisu iz člana 23. i 24 ovog Pravilnika ovisno o specijalnosti ili supspecijalnosti mjera zdravstvene zaštite.

c) Kadrovi

Kadrovi moraju ispunjavati uvjete odredene članom 25. ovoga Pravilnika ovisno o specijalnosti odnosno supspecijalnosti mjera zdravstvene zaštite.

5) Uvjeti za rad u ljekarnama i njihovim dijelovima

Član 34.

Uvjeti za rad u ljekarni

a) Prostorije

- prostoriju za izdavanje lijekova s čekaonicom (oficina od najmanje 40 m2 površine),

- prostoriju za laboratorij za izradu i kontrolu lijekova s posebnim prostorom za aseptički rad, kao i za destilaciju i sterilizaciju najmanje od 20 m2 u ukupnoj površini,

- prostoriju za praonicu posuđa od najmanje 8 m2 površine,

- skladišni prostor (prostorija za prijem robe s posebnim ulazom, priručno skladište, skladište za lijekove s klimatiziranim odjeljkom, prostorija za smještaj ambalaže, skladište za zavojni materijal i gumeno sanitarnu robu i skladište lako upaljivih tvari) u ukupnoj površini od najmanje 40 m2 površine,

- prostoriju za obavljanje noćne službe od najmanje 6 m2 površine,

- prostor za čuvanje opojnih droga,

- sanitarni čvor za osoblje.

b) Medicinsko-tehnička oprema

- opremu za kontrolu vlastitih galenskih pripravaka,

- opremu potrebnu za ispitivanje Ijekovitih supstancija na identitet, sprave, posuđe i drugi pribor - prema opsegu rada za čuvanje, izradu i opremu lijekova, hladnjak za čuvanje lijekova, seruma i vakcina za koje je to propisano,

- za stručno obavljanje posla: Farmakopeju SFRJ, Popis gotovih lijekova, Farmakoterapijski priručnik, "Formulae magistrae et reagentiae",

- evidencije: potrošnja lijekova, laboratorijski dnevnik, dnevnik analiza, o nabavljenim i izdanim opojnim drogama, o otrovima, knjige kopija recepata, te rokovnik za lijekove.

c) Kadrovi

Poslove ljekarničke djelatnosti može obavljati samostalno osobnim radom diplomirani farmaceut. Diplomirani farmaceut može zaposliti jednog ili više zdravstvenih radnika iste ili niže stručne spreme. te spremačicu.

Član 35.

Uvjeti za rad u depou lijekova

a) Prostorije

- prostorija za izdavanje lijekova od najmanje 20 m2 površine,

- prostorija za smještaj i čuvanje lijekova od najmanje 10 m2 površine,

- sanitarni čvor.

b) Medicinsko-tehnička oprema

- potrebna oprema za smještaj i čuvanje lijekova,

- popis gotovih lijekova,

- knjiga kopija recepata i rokovnika za lijekove. U depou se ne izrađuju magistralni lijekovi i ne izdaju opojne droge

c) Kadrovi

Poslove u depou samostalno osobnim radom mogu obavljati diplomirani farmaceut ili zdravstveni tehničar farmaceutskog smjera.

Ministarstvo zdravstva izdaje odobrenje za rad u depou samostalno osobnim radom iznimno u slučajevima saobraćajne nedostupnosti najbližoj Ijekarni (otoci, loše saobraćajne veze i udaljenost od najbliže ljekarne).

6) Uvjeti za rad u bolnici

Član 36.

a) Prostorije

1. prostorije za radne jedinice,

2. prostorije za prijem bolesnika,

3. prostorije za smještaj bolesnika,

4. sanitarni čvorovi (za zdravstvene radnike, a odvojeno za bolesnike),

5. blagovaonica i čajna kuhinja.

Ad. 1. Opća bolnica mora imati prostorije najmanje za ove radne jedinice: internu, kirurgiju, pedijatriju, te ginekologiju i porodništvo, te prostorije za dijagnostičko-specijalističke i druge djelatnosti. Prostorije za zajedničke dijagnostičko-specijalističke i druge djelatnosti su za: radiologiju, kliničko-kemijski laboratorij, anesteziologiju, patologiju, citologiju, transfuziologiju, bolničku ljekarnu i bolničku prehranu,

- zajedničke poslove (uprava, statističko-analitička služba, financijsko poslovanje, ekonomat) i druge zajedničke djelatnosti (skladište, pomoćne radionice, praonice i sl.), te društvene prostorije,

- smještaj medicinske dokumentacije bolesnika.

U općoj bolnici osim obaveznih, mogu se osnovati i druge radne jedinice odnosno specijalističke djelatnosti, ovisno o potrebi i patologiji stanovništva područja koje gravitira bolnici, a između njih najčešće za: infektologiju, neurologiju, psihijatriju, otorinolaringologiju, oftalmologiju, ortopediju, dermatovenerologiju, urologiju, fizikalnu medicinu i rehabilitaciju, pulmologiju.

Pojedine radne jedinice odnosno specijalističke djelatnosti bolnice osim normativa u pogledu prostorija (članovi 14, 22, 31. i 32.) moraju imati za obavljanje svoje djelatnosti i odgovarajuće posebne prostorije, i to:

interna

- prostoriju za elektrokardiograf (EKG), sobu za dežurnog specijalista, sobu za dežurnu, odnosno glavnu medicinsku sestru;

kirurgija

- na do 100 bolesničkih kreveta dvije operacijske dvorane te na svakih daljnjih 50 kreveta još jednu operacijsku dvoranu,

- prostoriju za pripremu bolesnika, prostoriju za sterilizaciju, prostor za pranje ruku, prostoriju za lijekove i instrumente, bolesničku sobu za postoperativnu obradu i suzbijanje šoka, prostoriju za nečisto rublje i pribor (u daljnjem tekstu: operacijski blok), prostoriju za sadrenje, sobu za dežurnog specijalista. sobu za dežurnu, odnosno glavnu medicinsku sestru;

ginekologija i porodništvo

a) u ginekološkoj operacionoj jedinici

- operacijski blok, sobu za dežurnog specijalista, sobu za dežurnu odnosno glavnu medicinsku sestru;

b) u porođajnoj jedinici

- sobu za porođaje, sobu za intervencije. prostoriju za pripremu rodilja (kupanje, brijanje, zahod), prostoriju za čisto rublje i instrumente, prostoriju za novorođenčad, prostoriju za nedonoščad i posebnu prostoriju za izolaciju bolesne novorođenčadi;

pedijatrija

- mliječnu kuhinju sa sudoperom, sterilizacijom, pripremom i pohranom gotove hrane, prostoriju za majke-dojilje, pokretne kade za kupanje djece (1 kada na 6 kreveta ako već nisu ugrađene u sobi), sobu za dežurnog specijalista, sobu za dežurnu odnosno glavnu medicinsku sestru, dnevno boravište djece, te prostorije za izolaciju;

infektologija

- sobu za dežurnog specijalista, sobu za dežurnu, odnosno glavnu medicinsku sestru,

- prostoriju za priručne laboratorijske analize i za uzimanje materijala, te

- prostoriju za izolaciju

neurologija i psihijatrija

- sobu za dežurnog specijalista, sobu za dežurnu, odnosno glavnu medicinsku sestru, prostoriju za elektroencefalograf.

otorinolaringologija

- prostoriju za operacije, prostoriju za sterilizaciju s prostorom za pranje ruku, operacijski blok, sobu za dežurnog specijalista, sobu za dežurnu, odnosno glavnu medicinsku sestru,

- prostoriju za audiometriju;

oftalmologija

- prostoriju za operacije, prostoriju za sterilizaciju s prostorom za pranje ruku, prostoriju za preglede i intervencile s tamnom komorom, operacijski blok, sobu za dežurnog specijalista, sobu za dežurnu, odnosno glavnu medicinsku sestru;

ortopedija

- operacijski blok, prostoriju za sadrenje, sobu za dežurnog specijalista, sobu za dežurnu, odnosno glavnu medicinsku sestru;

dermatovenerologija

- prostoriju za mikroskopski pregled, sobu za dežurnog specijalista, sobu za dežurnu, odnosno glavnu medicinsku sestru:

urologija

- operacijski blok, sobu za dežurnog specijalista, sobu za dežurnu, odnosno glavnu medicinsku sestru;

fizikalna medicina i rehabilitacija

- dvoranu za medicinsku gimnastiku, prostoriju za hidroterapiju, elektroterapiju i radnu terapiju, sobu za dežurnu, odnosno glavnu medicinsku sestru, prostoriju za ručnu masažu, prostoriju za rekvizite;

pulmologija

- prostoriju za rendgensku dijagnostiku, prostoriju za bronhialnu endoskopiju, prostoriju za spirometrijsku obradu, sobu za dežurnog specijalista, sobu za dežurnu, odnosno glavnu medicinsku sestru.

Uz prostorije navedene u ovom članu moraju se osigurati i zajedničke prostorije za pripremu i obavljanje endoskopskih pretraga za potrebe onih jedinica koje se bave tim poslom.

Radne jedinice, odnosno specijalističke djelatnosti operacijskih grana medicine kirurgija, ginekologija i porodništvo, otorinolaringologija, oftalmologija, ortopedija, urologija i njima slične mogu imati, radi racionalnog iskorištavanja prostorija, zajedničke prostorije operacijskog bloka, ako to dozvoljavaju gradevinsko-tehnički zahtjevi i prostorno-komunikacijski uvjeti objekta u kojem su smještene.

Zajednički operacijski blok iz prednjeg stavka mora imati najmanje tri operacijske dvorane na 100 bolesničkih kreveta, operacijsku jedinicu, te na svakih daljnjih 50 kreveta po jednu operacijsku dvoranu i sve ostale (prateće) prostorije svake operacijske dvorane u operacijskom bloku, s tim da porodništvo i oftalmologija moraju imati svaka za sebe posebnu operacijsku dvoranu.

Član 37.

Za obavljanje dijagnostičko-specijalističkih i drugih zajedničkih djelatnosti. u sastavu bolničke djelatnosti, osiguravaju se odgovarajuće prostorije (član 14, 22, 31, 32.) za svaku pojedinu djelatnost, i to za:

rendgensku dijagnostlku

- prostorija za pretrage koje se obavljaju uz dijaskopsku kontrolu, kabine za svlačenje sa zahodom na svakih 100 bolesničkih kreveta, uključujući polikliničku obradu, prostorija za pripremu bolesnika, tamna komora, čekaonica, soba za liječnike, soba za tehničare, prostorija za upravu, filmoteku i arhivu, skladište - sveukupno površine od najmanje 100 m2 odnosno 0,5 m2 po bolesničkom krevetu;

kliničkokemijski laboratorij

- prostorija s digestorom za obavljanje kemijskih, mikroskopskih pretraga sekreta i ekskreta, te mineralizaciju bioloških materijala, prostorija za kemijske pretrage krvi i likvora, prostorija za hematološke, koagulacijske te mikrobiološke i serološke pretrage, prostorija za pranje i sterilizaciju obradenih uzoraka i upotrijebljenog laboratorijskog pribora, čekaonica, soba za šefa laboratorija. soba za dežurne laboratorijske radnike, garderoba sa svlačionicom, kupaonica sa zahodom za laboratorijske radnike, zahod za pacijente, prostorija za smještaj lako zapaljivih tvari, prostorija za smještaj rezervi kemikalija i laboratorijskog pribora, te pribora za čišćenje - sve u ukupnoj površini od najmanje 150 m2 odnosno po bolesničkom krevetu 0,5 m2 površine;

anesteziologiju

- prostorija za pripremu bolesnika i davanje anestezije, prostorija za pohranu anesteziološke opreme i lijekova, soba za anesteziologa i soba za tehničare s nusprostorijama, te posebna prostorija za intenzivnu njegu, tako da na svaki bolesnički krevet otpada najmanje 10 m2 površine;

patologiju i citologiju

- prostorija za obdukciju, prostorija za preuzimanje i čuvanje trupla s rashladnim uređajima, prostorija za evakuaciju, prostorija za pripremanje članova obitelji, spremište lijesova, laboratorij za histološke i citološke preglede, fotolaboratorij, soba za liječnike, soba za ostale zdravstvene radnike, prostorija za primanje i čuvanje obdukcijskog ii biopsičkog materijala - sve u ukupnoj površini od najmanje 150 m2, odnosno 0.5 m2 po bolesničkom krevetu s nusprostorijama;

transfuziju

- laboratorij za lspitivanje krvnih grupa i kompatibilnosti krvi najmanje od 20 m2 površine, prostorija za čuvanje i izdavanje krvi i krvnih derivata od najmanje 12 m2 površirie, čekaonica za izdavanje krvi, krvnih derivata i laboratorijskih nalaza, te posebna prostorija za pozitivne na hepatitis kao i sumnjive na HLS od najmanje 16 m2 površine, prostorija za pranje laboratorijskog pribora, skladište potrošnog materijala - u ukupnoj površini od najmanje 75 m2, odnosno 0,25 m2 površine po bolesničkom krevetu;

bolničku ljekarnu

- prostorija za izdavanje lijekova (oficina) s čekaonicom, prostorija za prijem lijekova, laboratorij za laboratorijske i analitičke poslove, aseptički laboratorij, praonica posuđa, prostorija za smještaj i čuvanje lijekova i sanitetskog materijala, poslovna prostorija za čuvanje lako zapaljivih tvari, prostor za čuvanje opojnih droga, prostorija za voditelja ljekarne, prostorija za upravu i za informativnu djelatnost, sanitarni čvor - sve u ukupnoj površini od najmanje 120 m2, odnosno 0,4 m2 površine po bolesničkom krevetu (za lijekove koji se moraju čuvati na nižim temperaturama prostorija mora imati odgovarajuću klimatizaciju);

bolničku prehranu

- prostorija s posebnim prostorom za pripremu povrća i voća, za pripremu mesa, slastičarnica i hladna kuhinja, prostorija za termičku obradu hrane i dijetetsku kuhinju, priručno skladište za kruh, prostor za pranje crnog posuđa s bazenima i policama za sušenje, prostorija za pranje ostalog posuđa, prostorija za društvenu prehranu radnika u kuhinji i dežurnih zdravstvenih radnika, soba za voditetja prehrane, garderoba i sanitarne prostorije (odvojeno za muške i ženske), spremište otpadaka s kantama;

- prostorija za pranje, dezinfekciju i čuvanje termosposuda, skladišta odvojena za povrće i voće, za šećer, brašno, mast, ulje, konzervirane proizvode i pića, hladnjak za meso, hladnjak za mlijeko i mlječne proizvode.

U sastavu bolničke prehrane ili pedijatrije osigurava se mliječna kuhinja za dojenčad.

Sveukupna površina prostorija potrebnih za bolničku i dojenačku prehranu iznosi najmanje 240 m2, odnosno 0,8 m2 površine po bolesničkom krevetu.

Dvije ili više organizacija zdravstva mogu imati zajedničke prostorije za bolničku prehranu.

Za prehranu bolesnika u bolničkoj djelatnosti može se upotrijebiti i trošiti hrana proizvedena na industrijski način koja odgovara dijetetskim zahtjevima. U ovom slučaju propisani prostorni normativi za bolničku kuhinju mogu se smanjiti do okvira stvarnih potreba.

Ad 2. Prostorije za prijem bolesnika moraju imati:

- prostoriju za preglede i intervencije, sobu za dežurnog liječnika te sanitarni propusnik.

Ad 3. Prostorije za smještaj bolesnika moraju imati:

- za jednokrevetnu sobu najmanje 12 m2 površine

- za višekrevetnu sobu najmanje 6 m2 površine po bolesničkom krevetu

Broj kreveta u prostoriji može biti najviše do 6, a ukupan broj kreveta u radnoj jedinici najmanje 45.

Pristup bolesniku mora se osigurati s obje uzdužne strane kreveta.

Ad 4. Sanitarni čvorovi

Za dvije bolničke prostorije može biti zajednički sanitarni čvor od najmanje 4 m2 površine s kadom odnosno jedan sanitarni čvor za jednokrevetnu sobu od najmanje 2 m2 površine.

Ako je sanitarni čvor zajednički, tada jedan zahod dolazi najviše na 10 kreveta, kupaonica s kadom i tušem na 15 kreveta, posebno za muškarce, a posebno za žene.

Sanitarni čvor mora biti posebno odvojen za liječnike, te posebno za ostalo osoblje.

Ad 5. Čajnu kuhinju od najmanje 4 m2 površine, te blagovaonicu od najmanje 16 m2 površine.

Član 38.

b) Medicinsko-tehnička oprema

Interna medicina mora imati uz odgovarajuću opremu iz člana 23. i 24. ovoga pravilnika, binokularni mikroskop, rektoskop, instrumentarij za gastroskopiju, instrumentarij za biopsiju jetre, sluznice želuca i tankog crijeva, pribor za punkciju koštane srži, oscilograf, fonokardiograf, defibrilator, elektrostimulator srca, pribor za punkciju tjelesnih šupljina, pribor za lumbalnu punkciju, pribor za crpljenje želučanog i dvanaesničkog soka, pribor za kateterizaciju mokraće, pribor za transfuziju odnosno infuziju, te odgovarajuče lijekove, sanitetski i medicinski materijal.

Kirurgija, osim odgovarajuće opreme iz člana 23. i 24. ovoga pravilnika, mora imati najmanje 2 kompleta kirurškog instrumentarija i opreme za obavljanje općih kirurških zahvata, pribor za anesteziju, opremu za traumatologiju, opremu za reanimaciju i postoperativnu njegu, te lijekove, medicinski i sanitetski materijal.

Pedijatrija, osim odgovarajuće opreme iz člana 23. i 24. ovoga pravilnika, i naprijed navedene opreme za internu rnedicinu mora imati još opremu za rehabilitaciju iz opće pedijatrije.

Ginekologija i porodništvo osim odgovarajuće opreme iz člana 23 i 25 ovoga pravilnika, mora imati instrumentarij za operativne i ginekološke zahvate, najmanje 3 kompleta, binokularni mikroskop, rektoskop, amnioskop, instrumentarij za histerosalpinografiju, elektrokauter, pribor za normalni porođaj, instrumentarij za operativno dovršenje svih patoloških i abnormalnih porođaja, vakuum aspirator, opremu za reanimaciju i opskrbu novorođenčadi, najmanje jedan inkubator za nedonoščad, aparat za anesteziju i kisik, ultrazvuk, te odgovarajuće lijekove, medicinski i sanitetski materijal.

Član 39.

c) Kadrovi

Liječnički tim radne jedinice sastoji se od liječnika specijalista, liječnika opće medicine, specijalizanata, medicinskih sestara i drugog osoblja.

Na liječnički tim u bolnici dolazi s obzirom na broj kreveta na:

- 1 liječnika specijalista najviše 44 kreveta,

- 1 liječnika opće prakse odnosno specijalizanta najviše 24 kreveta,

- 1 medicinsku sestru i drugo srednje medicinsko osoblje dolazi najvišc 15 kreveta,

- 1 radnika s nižom stručnom spremom dolazi najviše 5 kreveta

Osim navedenih normativa, za pojedine dijagnostičke djelatnosti treba imati najmanje:

rendgenska dijagnostika

- jednog specijalista radiologa na 100 bolesničkih kreveta, 2 zdravstvena tehničara radiološkog smjera, upravnog činovnika i daktilografa (koji skupa čine radiološki tim), a za rad u bolničkoj poliklinici osiguravaju se još i dodatni stručni radnici prema broju i vrsti usluga koje pružaju;

medicinskobiokemijski laboratorij

- jednog specijalista medicinskog biokemičara, 2 zdravstvena tehničara laboratorijskog smjera s višom i 4 sa srednjom stručnom spremom;

anesteziologija

- jednog specijalista anesteziologa i jednog zdravstvenog tehničara;

patologija i citologija

- jednog patologa, zdravstvenog tehničara laboratorijskog smjera;

transfuzija

- jednog liječnika sa završenim tečajem iz transfuziologije, 1 zdravstvenog tehničara laboratorijskog smjera ili medicinsku sestru sa završenim tečajem iz transfuziologije;

bolnička ljekarna

- jednog diplomiranog farmaceuta i 2 zdravstvena tehničara farmaceutskog smjera;

bolnička prehrana (u bolnici do 450 kreveta)

- dva dijetetičara od kojih je jedan voditelj prehrane, 2 visokokvalificirana, 5 kvalificiranih i 5 polukvalificiranih kuhara, 1 slastičar, 1 mesar, 2 polukvalificirana radnika, te po jednu servirku za svaku čajnu kuhinju u svakoj dnevnoj smjeni,

Član 40.

Specijalne bolnice i specijalni zavodi rnoraju ispunjavati uvjete u pogledu zgrade, prostorija i medicinsko tehničke opreme, uvjete i normative propisane za opću bolnicu odnosno odgovarajuće njihove radne jedinice.

Specijalne bolnice i specijalni zavodi iz ovoga člana u svom bolnič-kom dijelu koji ne obavlja polikliničko-konzilijarni rad za izvanbolničke bolesnike, a s obzirom na smanjeni opseg rada, imaju najmanje dvije trećine od ukupnog broja liječnika koji je propisan za odgovarajuće radne jedinice (polikliničko-konzilijarne djelatnosti) - u odnosu na određeni broj bolesničkih kreveta - u općoj bolnici.

Radne jedinice specijalne bolnice i specijalnog zavoda koje uz bolničku djelatnost obavljaju i polikliničko-specijalističku djelatnost za izvanbolničke bolesnike, moraju imati najmanje isti broj zdr-avstvenih radnika određene vrste (profila), u odnosu na broj bolesničkih kreveta, koji je utvrđen za odgovarajuće stručne jedinice (specijalističke djelatnosti) u općoj bolnici.

Specijalna bolnica za fizikalnu medicinu i rehabilitaciju i ortopedska bolnica povećavaju prema potrebi broj zdravstvenih radnika iz stava 2. i 3. ovoga člana radnim terapeutima, fizioterapeutima, logopedima i drugim odgovarajućim radnicima, ovisno o rehabilitacijskim mjer-ama koje se provode.

Specijalne bolnice i specijalni zavodi iz ovoga člana imaju u svom sklopu specijalističko-dijagnostičke i druge zajedničke jedinice, specifične za izvršavanje svojih zadataka, koje u pogledu zdravstvenih i drugih stručnih radnika moraju ispunjavati uvjete propisane ovim pravilnikom.

Član 41.

Uvjeti ze rad hemodijalize

Organizacije zdravstva u kojima se provodi hemodijaliza u jednoj smjeni, i koje imaju i do 10 mjesta za hemodijalizu, moraju imati najmanje:

a) Prostorije

- prostoriju za hemodijalizu "australia-antigen" negativnih bolesnika, po 1 mjestu za hemodijalizu od najmanje 7 m2 površine,

- prostoriju za hemodijalizu "australia-antigen" pozitivnih bolesnika, po 1 mjesto za hemndijalizu najmanje od 7 m2 površine,

- prostoriju za akutnu hemodijalizu i izolaciju novih bolesnika do utvrđenja pozitivnosti ili negativnosti "australia-antigena" najmanje od 9 m2 površine,

- prostoriju za deionizaciju vode najmanje od 20 m2 površine,

- prostoriju za pripremu i sterilizaciju najmanje od 6 m2 površine,

- prostoriju za čisto rublje od najmanje 6 m2 površine,

- prostoriju za nečisto rublje i privremeni smještaj jednokratno upotrijebljenog materijala od najmanje 6 m2 površine,

- prostoriju za servisiranje i smještaj ispravnih i neispravnih aparata od najmanje 16 m2 površine,

- prostoriju za priručno skladište od najmanje 16 m2 površine,

- prostoriju za glavno skladište potrošnog materijala za jednokratnu upotrebu od najmanje 24 m2 površine,

- liječničku ordinaciju za pregled bolesnika od najmanje 12 m2 površine,

- prostoriju za liječnike najmanje od 12 m2 površine,

- prostoriju za medicinske sestre i upravu od najmanje l2 m2 površine,

- garderobu za radnike od najmanje 12 m2 površine,

- čajnu kuhinju od najmanje 6 m2 površine,

- sanitarni čvor za radnike hemodijalize,

- sanitarni čvor za "australia-antigen" pozitivne bolesnike

- sanitarni čvor za "australia-antigen" negativne bolesnike,

- za program provođenja terapije izmjene plazme putem filtera (plazmofereza) prostoriju od najmanje 12 m2 površine,

- za program provđenja kontinuirane ambulatorne peritonealne hemodijalize prostorije u skladu s normativima za bolesničke krevete u općim bolnicama.

b) Medicinsko-tehnička oprema

- aparate (komplete) za hemodijalizu prema broju mjesta za hemodijalizu, uz rezervni aparat (komplet) za "australia-antigen" pozitivne bolesnike i za rezervni aparat (komplet) za "australia-antigen" negativne bolesnike, pumpe za krv, pumpe za heparin, ugrađene u svaki aparat za hemodijalizu, aparaturu za deionizaciju vode po sustavu reverzne osmoze - dvostruki sustav, portabl - EKG aparat, sterilizator, dva kreveta s vagom, krevete ili fotelje za hemodijalizu prema broju mjesta za hemodijalizu.

c) Kadrovi

- dva liječnika od kojih je jedan specijalist internist prethodno educiran za taj rad, jednu medicinsku sestru više stručne spreme, četiri medicinske sestre srednje stručne spreme, prethodno educirane za taj rad, jednog inžinjera ili tehničara prethodno educiranog za održavanje i servisiranje aparata za hemodijalizu i deionizaciju vode, dvije čistačice, jednog radnika za transport materijala za hemodijalizu.

Za prelazak na rad u dvije ili više smjena, kao i za povećanje broja mjesta za hemodijalizu, potrebno je povećati broj radnika izvršitelja u skladu s povećanjem opsega posla.

Član 42.

Uvjeti za rad u polikliničko-konzilijarnoj i stacionarnoj stomatološkoj djelatnosti

Polikliničko-konzilijarna stomatološka djelatnost, osim uvjeta iz člana 14, 22, 23, 24, 31, 32. i 36. ovoga pravilnika, dodatno mora imati:

a) Prostorije

- ordinaciju za svaku vrstu specijalnosti koju obavlja, a za oralnu kirurgiju još i sobu za pripremu od najmanje 20 m2 površine, prostoriju za operacije od najmanje 25 m2 površine i prostoriju za odmor bolesnika s dva bolesnička kreveta od najmanje 16 m2 površine sa sanitarnim čvorom, te za potrebe oralne patologije s parodontologijom još i prostor za klinički laboratorij od najmanje 12 m2 površine.

b) Medicinsko-tehnička oprema

- za dječju i preventivnu stomatologiju instrumente prikladne za zahvate i radove na mlijećnim zubima;

- za dentalnu i oralnu patologiju s parodontologijom instrumentarij za obavljanje specijalističkih zahvata i radova na zubnom tkivu, sluznici usta i potpornom tkivu, a za laboratorij mikroskop i posude s opremom za reagencije i laboratorijske pretrage;

- za oralnu kirurgiju instrumente za oralnu kirurgiju, opremu za sterilizaciju, opremu za rasvjetu radnog polja u ustima, opremu za anesteziju i reanimaciju;

- za ortodonciju komplet ortodontskih kliješta s priborom za mjerenje, te s priborom za rad na aparatima i specijalnim zahvatima na perima aktivatorima u ortodontskim aparatima, specijalnim rendgenskim aparatima za cefalometriju;

- za stomatološku protetiku instrumentarij za specijalnu preparaciju i mjerenje za specijalističke protetske radove.

c) Kadrovi

- specijalist za svaku granu specijalnosti koju obavlja, i medicinsku sestru, a povrh toga još i:

- za oralnu kirurgiju jednog stomatologa i dvije medicinske sestre;

- za stomatološku protetiku 3 zubotehničara od kojih su dva specijalizirana za poslove fiksne i mobilne laboratorijske protetike.

7) Uvjeti za rad u lječilištima

Član 43.

Za pružanje zdravstvene zaštite samostalno osobnim radom u lječilištima u kojima se koriste prirodni faktori pri liječenju se moraju ispunjavati slijedeći uvjeti:

a) Prostorije

- potrebne radne prostorije, kao i prostorije za smještaj bolesnika, koje moraju ispunjavati uvjete propisane ovim pravilnikom za iste ili srodne radne jedinice (specijalističke djelatnosti) opće bolnice, a osim toga (gdje je to potrebno), i odgovarajuće prostorije s uređajima za iskorištavanje prirodnog ljekovitog faktora.

b) Medicinsko-tehnička oprema

- odgovarajuću medicinsko-tehničku opremu predviđenu za istu ili srodnu jedinicu (specijalističku djelatnost) bolnice.

c) Kadrovi

- od zdravstvenih radnika najmanje jednog liječnika specijalista odgovarajuće specijalnosti i dva zdravstvena tehničara odgovarajućeg smjera - na svakih 40 bolesničkih kreveta, te zdravstvene radnike za njegu prema nomativima za istu odnosno srodnu radnu jedinicu (specijalističku djelatnost) bolnice.

Prije osnivanja lječilišta, ljekuvitost prirodnog faktora utvrđuje institut za fizikalnu medicinu i rehabilitaciju medicinskog fakulteta odnosno drugi institut koji odredi medicinski fakultet. lstodobno se daje prema potrebi mišljenje za kaptiranje, izgradnju uređaja, za iskorištavanje i održavanje stalnosti sastava pojedinih prirodnih faktora.

8) Uvjeti za rad u zdravstveno-socijalnoj organizaciji

Član 44.

Za pružanje zdravstvene zaštite samostalno osobnim radom u zdravstveno-socijalnim organizacijama moraju biti ispunjeni slijedeći uvjeti:

a) Prostorije

- prostorije predviđene za ordinaciju (član 14, 22, 31, 32, i 36.) i, ako nema u svom sastavu jedinicu za njegu, najmanje jednu sobu s dva kreveta od najmanje 12 m2 površine za privremenu izolaciju bolesnika.

b) Medicinsko-tehnička oprema

- najpotrebniju odgovarajuću medicinsko-tehničku opremu u članu 23. i 24. ovoga pravilnika.

c) Kadrovi

- najmanje jednog liječnika opće medicine,

- najmanje jednu medicinsku sestru.

Ako organizacije navedene u ovom članu imaju u svom sastavu jedinice za pružanje medicinske njege, liječenje i rehabilitaciju korisnika (u obliku stacionara), moraju osigurati:

- povrh medicinsko-tehničke opreme iz stava 1. ovoga člana i opreme koja odgovara specifičnim potrebama za pružanje njege, liječenje i rehabilitaciju bolesnika, a svakako aspirator, bocu s kisikom, pokretni elektrokardiograf i instrumentarij za manje kirurške zahvate;

- uz radnike predviđene u stavu 1. ovoga člana moraju imati i jednog liječnika ili jednog specijalista odgovarajuće specijalnosti, te tri zdravstvena radnika s višom ili srednjom stručnom spremom na 50 korisnika.

9) Uvjeti za rad u zdravstvenom turizmu

Član 45.

a) Prostorije

- prostorije predviđene za ordinaciju (član 14 i 22).

b) Oprema

- odgovarajuću medicinsko-tehničku opremu iz člana 23. i 24. ovoga pravilnika

c) Kadrovi

- najmanje jednog liječnika opće medicine

- jednu medicinsku sestru

- spremačicu.

Ako se organizira neki specifični oblik zdravstvenog turizma, moraju se osigurati i uvjeti u pogledu prostora, medicinsko-tehničke opreme i zdravstvenih radnika, odgovarajuće zahtjevima odnosne grane zdravstveno-rekreacione djelatnosti shodnom primjenom odredaba ovoga pravilnika.

Za prijelaz na rad u dvije ili više smjena kao i za povećanje broja mjesta potrebno je povećati broj radnika izvršitelja u skladu s povećanjem opsega posla.

10) Uvjeti za obavljanje medicinski programiranog aktivnog odmora

Član 46.

Za pružanje zdravstvenih usluga medicinski programiranog aktivnog odmora radnika u centru moraju se osigurati najmanje ovi uvjeti:

a) Prostorije

- prostorije predviđene za ordinaciju,

- prostorije za funkcionalnu dijagnostiku, kardiovaskularnog i respiracijskog sistema najmanje od 16 m2 površine

- prostoriju za funkcionalno ispitivanje lokomotornog aparata i energetskog kapaciteta organizma najmanje od 40 m2 površine,

- prostorije za provedbu fizioprofilaktičkih procedura, ručnu masažu, podvodnu masažu, elektrovibromasažu, saune, tuševe i umjetni solarij, u skladu s članom 29. ovoga pravilnika,

- prostorije za grupna anketiranja i predavanja najmanje površine 20 m2,

- zimski bazen (120 m2 radne površine),

- trim kabinet (100 m2 površine) s odgovarajućom opremom za istovremeni rad 20 do 30 osoba,

- zatvoreni prostor ili nadstrešnica (100 mi površine) za stolni tenis i slične tjelesne aktivnosti, polivalentne asfaltne površine (40 x 24 m) za male sportove - površine s opremom za mini golf, viseću kuglanu i bedminton, uvjete za bicikle, trčanje (trim staze).

b) Oprema

- ordinacija s funkcionalno-dijagnostičkim laboratorijem ima opremu: tlakomjer, fonendoskop, vagu, visinomjer, antropometrijski metar, kaliper, toplomjer, ručnu baterijsku svjetiljku, set za ORL pregled, perkusijski čekić, električni dinamometar s uređajem za fiksaciju, zaporne satove, respirograf, višekanalni elektrokardiograf, reakciometar za ispitivanje vidne i slušne senzomotoričke reakcije, više biciklergometara laboratorijske izvedbe, set za ispitivanje brzine prijema informacija, prijenosni reanimacijski komplet i strujno-baterijski defibrilator.

c) Kadrovi

- tim zdravstvenih radnika sastoji se u pravilu od liječnika specijalista medicine rada, medicinske sestre, fizioterapeuta i programera (završen fakultet za fizičku kulturu - rekreacijski smjer) za medicinski programirani aktivni odmor radnika, te voditelja grupe s višom ili visokom stručnom spremom iz područ;a rekreacije na svakih 15 sudionika.

Član 47.

Danom stupanja na snagu ovoga pravilnika prestaje važiti Pravilnik o uvjetima u pogledu prostora, medicinsko-tehničke opreme i kadrova za obavljanje poslova zdravstvene zaštite osobnim radoczi samostalno u vidu zanimanja("Narodne novine", broj 19/89).

Član 48.

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmoga dana nakon objave u "Narodnim novinama"

Klasa 500-01/90-01/109

Broj: 534-02-09-90-1

Zagreb, 13. XI. 1990.

Ministar zdravstva

Prof. dr. Andrija Hebrang, dr. sci, v. r.


Prema Ustavu Republike Hrvatske, a uzimajući u obzir jedno od glavnih načela prava ignorantia iuris nocet (s latinskog nepoznavanje prava šteti - nitko se ne može ispričavati da nije znao da nešto zakonom nije bilo zabranjeno ili regulirano), prije nego što stupe na snagu zakoni i svi drugi propisi državnih tijela obvezno se objavljuju u Narodnim novinama. Osim zakona i drugih akata Hrvatskog sabora, u Narodnim novinama objavljuju se uredbe i drugi akti Vlade Republike Hrvatske, pravilnici, naredbe, napuci koje donose nadležni ministri, presude Ustavnog suda Republike, imenovanja i razrješenja državnih dužnosnika, veleposlanika, te i svi drugi akti državnih institucija. Također u posebnom dijelu (Narodne novine - Međunarodni ugovori) objavljuju se međunarodni ugovori koje je sklopila Republika Hrvatska. U narodnim novinama nalazi se i oglasnik javne nabave.